Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Työkaveri sai eilen oman Y:nsä, täytyy käydä pällistelemässä iltapäivällä.
Joko tekkiläiset ovat hakeneet omansa?

Sinänsä ihan kiva, että Tesla sai toisenkin automallin myyntiin taas hetkeksi.
 
Y on tilojen puolesta (varsinkin kontti) aivan eri maailmasta kuin 3. Valmistustekniikka etenkin Berliinin auetessa myös vinhasti edellä.

Hinta kyllä sitten alkaa olla aika reipas muuten paljon kolmosta muistuttavalle autolle. Siinä SR+:n viidessäkympissä voi vielä itselleen satuilla halvemmista käyttökuluista ja muista Aku Ankan parhaista, mutta 70 kiloeurossa saattaa jo sydäntä puristaa siihen malliin, että valinta kääntyy inhorealistisesti id4:ään.
 
Teslan FSD betan käyttäjäjoukko pakostakin laajeni 10.0 softan myötä. Youtubessa näkyy kanadasta pätkiä fsd-päällä. Aikaisemmat softaversiot eivät toimineet kanadassa. Nyt rasistinen skynet voi yrittää murhata ihmisiä sekä Kanadassa että USA:ssa. 10.1:en on tulossa 3vk 10.0:an jälkeen muskin twiittien pohjalta eli oletettavasti 2.10. Palataan siinä kohtaa fsd-astialle. Josko request beta nappi ilmestyisi siinä kohtaa ja edes vähän harvemmin softa tekisi jotain hazardia.

 
Kuukausi ja kaks sitten nousee. Muillakin jo nousseet komponenttipulan takia.

Kysyin Teslalta asiaa oman Model 3:n osalta, jonka toimitus pitäisi olla joulukuussa. Lokakuussa lähtee tuolta laskelmasta ja rahoituskuviosta autoveron osuus pois. Taitaa nyt olla aika hyvä aika ostaa Tesla tai mikä tahansa muu sähköauto, kunhan rekisteröinti osuu lokakuulle. Tekee kaupat verollisella hinnalla (ennen kuin hinnat nousee), mutta veron osuus jää sitten lopulta maksamatta.
 
Kysyin Teslalta asiaa oman Model 3:n osalta, jonka toimitus pitäisi olla joulukuussa. Lokakuussa lähtee tuolta laskelmasta ja rahoituskuviosta autoveron osuus pois. Taitaa nyt olla aika hyvä aika ostaa Tesla tai mikä tahansa muu sähköauto, kunhan rekisteröinti osuu lokakuulle. Tekee kaupat verollisella hinnalla (ennen kuin hinnat nousee), mutta veron osuus jää sitten lopulta maksamatta.
Tesla kannattaa ostaa heti. Hyvittivät tuon autoveron.
 
Oliko tosiaan kaikki jenkkien Y:t alusta asti tällä? Okei, taisin muistaa väärin.

Ensimmäiset jenkit tuli megacastin puolikkailla eli takaosa 2 valua. Sittemmin siirtyneet yhteen palaan eli gigacastiin. Shanghai tehnyt aina gigacastillä. ... ymmärtääkseni.

Edit. lisätäämpä että tuli asennetettua Tesla wall connector v3 tänään. Alkuun sähkömies ämpyili puhelimessa, että pitää olla tyypin a vikavirta suoja, ok laitetaan totesin. Sitten kun tuli asennusaika niin sanoi tutustuneensa ja ei tarvita koska sisäänrakennettu. - jos joku miettii niin tiedoksi. Kertoi myös että hän on asentanut vain webaston yms asemia aikaisemmin ja kehui teslan laitetta, ominaisuudet/koko/ulkonäkö. Miinuksena ruuvit ylhäältä ja alhaalta, joka on tuskanen asentajalle varsinkin kun kumitiiviste on kovana näin 6c lämmöissä. :D
 
Onhan vastaavaa kokeilua ollut aikoinaan OPlla mutta eipä siitä mitään konkreettista tullut.
 
Onhan vastaavaa kokeilua ollut aikoinaan OPlla mutta eipä siitä mitään konkreettista tullut.
Oikeasti kuskin ajamisen turvallisuutta mittaava systeemi yhdistettynä systeemiin joka määrittelee aidon tason vakuutuksen hinnalle... Tuolla minä säästän rahaa ja tesla tekee rahaa.
 
Jep, vetelet autopilotti päällä ja se ohjaa sut vastaantulevien kaistalle. Siinä meni ne turvallisuuspisteet. :thumbsup:
 
Jep, vetelet autopilotti päällä ja se ohjaa sut vastaantulevien kaistalle. Siinä meni ne turvallisuuspisteet. :thumbsup:
Tai bussipysäkille. Sama kohta joka kerta kun ajaa navigoinnilla ja autopilotilla. Se kuvittelee että ramppi alkaa siitä ja koittaa ohjaa ylös.

Kohtana Hämeenlinnan väylä ja siitä Kehä 1:lle nousu Hämeenlinnan suunnasta.
 
Tesla päättänyt lopettaa kaikessa hiljaisuudessa referal linkit. Niillä ei siis tee enää mitään.
 
Kauppa käy kuin siimaa. Vielä kun superchargerit vapautuu kaikille, niin ei ole merkin vaihtaminen enää vaikeaa.
Joo sekin aukee kuukauden kahden sijaan. Katsotaan mitkä ruuhkat on.

Lucid pisti kilsat uusiksi kokonaan kun huonoimmallakin pääsee 650km.
 
Mielenkiintoinen kommentti Teslan betatestaajalta. Tesla kieltää jakamasta kuvamateriaalia missä FSD ei toimi. Ei sinällään yllätä.

Helppo uskoa tuo kommentti. Tuo on iso syy siihen miksi en vedä johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen yksittäisistä videoista. Videot missä on tyyliin 30 minuuttia ajoa ilman editointia saa multa jotain arvostusta. Niissä näkee, että ainakin sen 30 minuuttia auto toimi tavalla X ja ei piiloteltu mitään.
 
Samassa videossa Gali sanoo, että "Tesla let us share everything on social media".

Tiedä sitten mikä on totuus, ainakaan kovin rajusti ei Tesla tuota kiellä kun tuubi pursuaa fsd sekoilua. :D
Noi fud kanavat (käyttäjänimestä päättelin) sitten levittää leikkeitä juuri näistä virheistä ja ottaa klikkirahat ulos. Tesla puhuttaa tällä hetkellä paljon, kuten tältäkin foorumilta voidaan todeta. Muistetaan kuitenkin lähdekritiikki ja että kaiken takana on aina se kahiseva jota kukin koittaa tavallaan tehdä. ;)
 
Monorail on erikoistapaus. Se pitäisi varmaankin korjata navigaatiodatan avulla. 4 kaistaa samaan suuntaan ja betonijalat kaistojen keskellä. Jos haluaa kääntyä vasemmalle niin pitäisi auton olla kahdelle vasemmanpuoleiselle kaistalla. Kahdelta oikeanpuolimmaiselta kaistalta ei saa siirtyä betonijalkojen välistä vasemmalle kaistalle. Auto feilaa, kun se kääntyy oikeanpuoleisille kaistoille, navigaatio sanoo, että seuraavasta vasemmalle ja kaistanvaihto ei olekkaan enää sallittu/näyttää vaaralliselta kun auto pyrkii kohti betonijalkoja.

Liekö sitten auto törmäisi porsaaseen vai vetäisi hätäjarrutuksen, jos kuski ei estäisi menoa,... toivoisin, että hätäjarruttaa, mutta ei voi tietää. Korjaus kuitenkin imho. on navigaatiodata tuossa kohtaa. Navigaation pitäisi kertoa oikea kaista mille kääntyä. Jos auto päätyy oikeanpuolimmaisille kaistoille niin navigaatiodatan pitäisi kertoa ettei sinne vasemmille kaistoille saa kääntyä vaikka tilaa pylväiden välissä olisi.

edit. Olen jossain määrin yllättynyt siitä, että tesla ei ole korjannut tuota monorail:ia. Se on jatkuva kipupiste, joka testataan edelleen toimimattomaksi aina kun tulee uusi softa ulos.
 
Viimeksi muokattu:
Green on testaillut aidalla staattista estettä ja auto ei näe tätä laisinkaan. Ei koita edes pysähtyä.


Saman näkee siinä että jos auto on tie viivan ojan puolella paikallaan ei nykyinen AP näe sitä ollenkaan.
 
Green on testaillut aidalla staattista estettä ja auto ei näe tätä laisinkaan. Ei koita edes pysähtyä.

Saman näkee siinä että jos auto on tie viivan ojan puolella paikallaan ei nykyinen AP näe sitä ollenkaan.

Mielenkiintoista ettei tesla näe tuota porttia. Äkkiseltään tuon tyyppisen tilanteen kuvittelisi olevan ei niin vaikea toteuttaa neuroverkoilla, eli havaita että jokin este on edessä. Voi tietty olla, että teslalla ei ole hyvää geneeristä avoimen tilan etsimistä ja neuroverkko on opetettu hakemaan vain tietyntyyppiset esteet. Jos tuo on tilanne niin tesla joutuu joka hemmetin esteen erikseen opettamaan neuroverkolle, ei skaalaannu tuollainen ratkaisu.

Tosin monorail vaatisi navigaatiodatakorjauksen, jos haluaa vasemmalle monorail:sta kääntymisen saada toimimaan. Oikeanpuoleisilta kaistoilta ei saa vaihtaa vasemmille kaistoille pylväiden välistä. Auton pitäisi kääntyä suoraan vasemmanpuoleisille kaistoille tai jos päätyy oikeanpuoleisille kaistoille niin reitittää uusiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida oikein sopia yhteen tuon tyypin tekoälyn kanssa, jonka pitäisi hoitaa kaikki tilanteet lopulta itsenäisesti, että sinne koodailtaisiin jotain tietyn tien pylväitä erikseen. Olisi saman luokan fiksaus kun jeesusteippailla raketista ohjausraketit vasemmalle kun viimeksi se kääntyi liikaa oikealle.
 
Ei taida oikein sopia yhteen tuon tyypin tekoälyn kanssa, jonka pitäisi hoitaa kaikki tilanteet lopulta itsenäisesti, että sinne koodailtaisiin jotain tietyn tien pylväitä erikseen. Olisi saman luokan fiksaus kun jeesusteippailla raketista ohjausraketit vasemmalle kun viimeksi se kääntyi liikaa oikealle.

FSD tarvii kaksi erillistä järjestelmää. Toinen on navigaatio eli reittiensuunnittelu. Toinen on se miten ajetaan niitä reittejä pitkin. Reittiensuunnitteluun tarvii väistämättä kartat+tiedot kaistoista jne. Mieti esim. tilannetta, että haluat lähteä ajamaan new yorkista san franciscoon joko niin, että vältellään moottoriteitä tai esimerkiksi nopeinta reittiä pitkin. Ei reittiä voi vain arpoa kameran pohjalta vaan tarvitaan navigaatiodata. Monorail:in tapauksessa navigaatiopuolelta pitäisi tulla käsky ryhmittyä käännöksestä kahdelle vasemmanpuolimmaiselle kaistalle, jos on tarkoitus kääntyä monorail:sta vasemmalle tai oikeanpuolimmaisille kaistoille, jos on tarkoitus kääntyä oikealle.

Monet noista FSD:n beta-testaajistahan ajavat juuri noin, että "navigaattori, aja starbucksiin". Navigaattori luo reitin lähimpään starbucksiin ja FSD sitten yrittää ajaa annettua reittiä pitkin. Jos jotain käännöstä ei saa esimerkiksi liikenteen takia suoritettua niin sitten navigaattori luo uuden reitin ja kertoo fsd:lle, että tässä on uusi reitti.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista ettei tesla näe tuota porttia. Äkkiseltään tuon tyyppisen tilanteen kuvittelisi olevan ei niin vaikea toteuttaa neuroverkoilla, eli havaita että jokin este on edessä. Voi tietty olla, että teslalla ei ole hyvää geneeristä avoimen tilan etsimistä ja neuroverkko on opetettu hakemaan vain tietyntyyppiset esteet. Jos tuo on tilanne niin tesla joutuu joka hemmetin esteen erikseen opettamaan neuroverkolle, ei skaalaannu tuollainen ratkaisu.

Tosin monorail vaatisi navigaatiodatakorjauksen, jos haluaa vasemmalle monorail:sta kääntymisen saada toimimaan. Oikeanpuoleisilta kaistoilta ei saa vaihtaa vasemmille kaistoille pylväiden välistä. Auton pitäisi kääntyä suoraan vasemmanpuoleisille kaistoille tai jos päätyy oikeanpuoleisille kaistoille niin reitittää uusiksi.
Tämä myös selittää osittain peräänajoja jos auto edessä on kauan paikallaan niin Teslan kamerat eivät sitä näe. Suurin ongelmana tuossa on että auto ei tee mitään vaikka sen pitäisi juuri tehdä jarrutus, oli sitten AP, TACC tai FSD päällä.
 
Tämä myös selittää osittain peräänajoja jos auto edessä on kauan paikallaan niin Teslan kamerat eivät sitä näe. Suurin ongelmana tuossa on että auto ei tee mitään vaikka sen pitäisi juuri tehdä jarrutus, oli sitten AP, TACC tai FSD päällä.

Sinänsä väärä toteamus, kamerathan näkevät, mutta legacy stackissä tutka menee konenäön edelle. Tutka ei reagoi paikallaan oleviin kaikuihin koska muuten auto jarruttaisi jokaisesta liikennemerkistä yms. Tämä ongelma koskee kaikkia autoja joissa on adaptiivinen vakkari tutkalla. Ymmärtääkseni legacy ap ei ole paljoa kehittynyt viimeiseen vuoteen pariin kun paukut on laitettu fsd betan kehittämiseen. Kunhan saavat nyt fsd 10.1:ssä yhdistettyä uuden citystreets stackin ja ap/highway stackin niin varmaan saadaan muutaman hetken päästä uusi pure vision AP joka korjaa nämä kolarit jokaiseen autoon.

(Vanha kun taivas mutta edelleen pätevä)
"The same is true for any car currently equipped with adaptive cruise control, or automated emergency braking. It sounds like a glaring flaw, the kind of horrible mistake engineers race to eliminate. Nope. These systems are designed to ignore static obstacles because otherwise, they couldn't work at all. "
 
Sinänsä väärä toteamus, kamerathan näkevät, mutta legacy stackissä tutka menee konenäön edelle. Tutka ei reagoi paikallaan oleviin kaikuihin koska muuten auto jarruttaisi jokaisesta liikennemerkistä yms. Tämä ongelma koskee kaikkia autoja joissa on adaptiivinen vakkari tutkalla. Ymmärtääkseni legacy ap ei ole paljoa kehittynyt viimeiseen vuoteen pariin kun paukut on laitettu fsd betan kehittämiseen. Kunhan saavat nyt fsd 10.1:ssä yhdistettyä uuden citystreets stackin ja ap/highway stackin niin varmaan saadaan muutaman hetken päästä uusi pure vision AP joka korjaa nämä kolarit jokaiseen autoon.

(Vanha kun taivas mutta edelleen pätevä)
"The same is true for any car currently equipped with adaptive cruise control, or automated emergency braking. It sounds like a glaring flaw, the kind of horrible mistake engineers race to eliminate. Nope. These systems are designed to ignore static obstacles because otherwise, they couldn't work at all. "
Miksei Greenilla sitten toimi vaikka on FSD Beta käytössä?
 
Kuten visualisoinnista näet niin käyttää legacy highway stackkiä. Ei ainakaan yllä olevassa porttitestissä ole fsd beta vision stack käytössä.


Lisääkin löytyy tuolta.
Beta voi parantua mutta se ei muuta sitä että tiellä on tuhansia autoja joissa FCW ei toimi ajoit sitten manuaalisesti, AP, TACC tai FSD päällä. Oli se sitten Beta tai ei.

Nythän on kadonnut yksi turvallisuuden tekijä kokonaan autosta. Kyllä tutka pystyisi lukemaan tuon esteen kun havaitsee kiinteää edessä.
 
Tutka ei reagoi paikallaan oleviin kaikuihin koska muuten auto jarruttaisi jokaisesta liikennemerkistä yms. Tämä ongelma koskee kaikkia autoja joissa on adaptiivinen vakkari tutkalla.

Ei pidä paikkaansa, jo pelkästään hätäjarrutusta mitataan aina paikallaan olevalla esineellä. Jos mikään järjestelmä ei näitä tunnistaisi, niin yksikään ei pääsisi näistä läpi.

EuroNCAP AEB testing protocol:


Kohta 8.2.3: Car-To-Car Rear Stationary
 
Ei pidä paikkaansa, jo pelkästään hätäjarrutusta mitataan aina paikallaan olevalla esineellä. Jos mikään järjestelmä ei näitä tunnistaisi, niin yksikään ei pääsisi näistä läpi.

EuroNCAP AEB testing protocol:


Kohta 8.2.3: Car-To-Car Rear Stationary
Mietin kyllä tätäkin että mitenkä toimii. Mutuilen että olisiko jotain etäisyyteen tai sijaintiin (edessä) sidottua suodatusta? Ehkä tämä liittyy siihen miksi tien reunassa oleviin kiinteisiin objekteihin ei voida regoida ja esimerkkinä juuri esim parkkeeratut hätäajoneuvot jotka hieman kaistalla tai liikennemerkit ja miksi ap jarruttelee siltoihin 100m ennen (ajoväylän yläpuolella josta tulee tutkakaiku).:hmm: Mutta alkaa kohta mennä offtopikiksi vaikka mielenkiintoinen aihe onkin.
 
Ei ne sillat mitään kaikuja anna. Se on nämä kamerat mitkä tulkitsee kuvat väärin kun näkee varjoja ja luulee siinä olevan auto/este. Tutka ei noista välitä mitään koska muuten edelliset VW olisi hidastaneet jokaisessa kohtaa.
 
Miksei Greenilla sitten toimi vaikka on FSD Beta käytössä?

FSD beta taitaa käyttää uutta pinoa vain tietyissä asioissa. Seuraava versiohan(10.1) kai tuo uuden pinon käyttöön moottoriteillä. 11:ssa huhutaan uuden pinon tulevan käyttöön parkkipaikoilla jne. Siitä ei kai ole varmuutta onko uusi pino käytössä hätäjarrutuksissa sun muissa aina vaiko vain joissain tietyissä ajotilanteissa. Mun teslaoptimismi perustuu osaltaan siihen, että kun uusi pino saadaan käyttöön "kaikkialla" niin oletettavasti teslan softakehitys muuttuu helpommaksi ja laatu toivottavasti myös paranisi. Voin olla hyvin väärässä oletusteni ja optimismini kanssa.

Mä olen tykännyt spoilerissa olevan hepun videoista. Se kuvailee piilaaksossa ja ei editoi ajoja(yleensä). Tuosta saa hyvän kuvan miten teslan fsd beta toimisi tai ei toimisi minulle arkikäytössä, kun noita samoja teitä tulee rullailtua omalla autolla
 
FSD beta taitaa käyttää uutta pinoa vain tietyissä asioissa. Seuraava versiohan(10.1) kai tuo uuden pinon käyttöön moottoriteillä. 11:ssa huhutaan uuden pinon tulevan käyttöön parkkipaikoilla jne. Siitä ei kai ole varmuutta onko uusi pino käytössä hätäjarrutuksissa sun muissa aina vaiko vain joissain tietyissä tilanteissa.

Mutta Muskihan on sanonut että FSD käyttää Highwayssa vision-only stackkia. Eli ei tämä heidän heikosti ymmärryksestä miten tutkaa käytetään voi olla myöskään.



Toisin sanoen, Tesla ei näe aitaa kameroillaan (pitäisköhän jonkun käydä myymässä Muskille LiDAR..). Hyvin nämä kohteet aina siirtyvät "mutta kun 10, mutta kun 10.1, mutta kun 11, mutta kun 11.1, mutta kun 12, mutta kun 13, mutta 14, mutta kun.."
 
Toisin sanoen, Tesla ei näe aitaa kameroillaan (pitäisköhän jonkun käydä myymässä Muskille LiDAR..). Hyvin nämä kohteet aina siirtyvät "mutta kun 10, mutta kun 10.1, mutta kun 11, mutta kun 11.1, mutta kun 12, mutta kun 13, mutta 14, mutta kun.."

Tervetuloa näkemään miltä softantekijän elämä näyttää isossa talossa. Se on just tuollaista säätämistä monessa isommassa firmassa ja viesti katoaa matkanvarrella. Iso managementti puhuu yhtä ja tekijät vääntää perse ruvella, että asia tapahtuisi. Teslalle olis paljon helpompi, jos musk pitäs mölyt mahassa ja tulisi uutta softaa harvemmin ulos ilman ulkopuolista painetta siitä mitä on ceo:n toimesta luvattu ulos. Vertaa, jos google tai apple alkais twitterissä viikottain lupaamaan jotain ensi viikon(ei vuoden) beta releasesta.
 
Aika näyttää miten käy. Ongelmana on että Jenkeissä voi kohta alkaa ne oikeusshowt kun porukka kyllästyy lupauksiin. Yksi tapaus on jo että Tesla haastettu oikeuteen kun FSDta ei kuulu tai näy.

AP osalta voisi odottaa päivityksiä kuten myös softaan yleisesti mutta eipä taida tulla kun uusi UI on vainS herkkua. Merkit on nyt FSDssa.
 
Onhan tuo pelkkiin kameroihin perustuva FSD monien mielestä lähes mahdoton toteuttaa, ne kun ovat vain kameroita. Toisaalta on hauska ajatella että ihminen on FSD tietokone vain kahdella kameralla, ei meilläkään tutkia ole. Meiltä löytyy vain hyvin tarkat kamerat ja tehokas tietokone niiden takana. Eli on tuo mahdollista toteuttaa, mutta tietenkin hankalaa. Kiinostavaa nähdä onko vain softasta kiinni vai onko rauta edelleen liian jäljessä tämän saavuttamiseksi.
 
Onhan tuo pelkkiin kameroihin perustuva FSD monien mielestä lähes mahdoton toteuttaa, ne kun ovat vain kameroita. Toisaalta on hauska ajatella että ihminen on FSD tietokone vain kahdella kameralla, ei meilläkään tutkia ole. Meiltä löytyy vain hyvin tarkat kamerat ja tehokas tietokone niiden takana. Eli on tuo mahdollista toteuttaa, mutta tietenkin hankalaa. Kiinostavaa nähdä onko vain softasta kiinni vai onko rauta edelleen liian jäljessä tämän saavuttamiseksi.
Uskoisin tällä hetkellä että molemmat kun ovat siirtyneet Teslalla ajamaan kamaa molemmilla ytimellä. Kamerat pitäisi myöskin olla tarkemmat. Teslalla ei ole stereonäköä eteenpäin tai muuallekaan kuten ihmisellä.
 
Onhan tuo pelkkiin kameroihin perustuva FSD monien mielestä lähes mahdoton toteuttaa, ne kun ovat vain kameroita. Toisaalta on hauska ajatella että ihminen on FSD tietokone vain kahdella kameralla, ei meilläkään tutkia ole. Meiltä löytyy vain hyvin tarkat kamerat ja tehokas tietokone niiden takana. Eli on tuo mahdollista toteuttaa, mutta tietenkin hankalaa. Kiinostavaa nähdä onko vain softasta kiinni vai onko rauta edelleen liian jäljessä tämän saavuttamiseksi.

Varmaankin 100% itseajavuus vaatii enemmän sensoria kuin pelkät kamerat. Toisaalta 99% arkipäivän ajosta hyvässä kelissä voisi ihan hyvin toimia pelkillä kameroilla. Tän hetken suurimmat ongelmat teslalla ovat algoritmeissa/softassa. YT-videoista näkee kamikaze liikkeitä mitä auto tekee ihan hyvissä olosuhteissa. Tyyliin rynnätään väärälle kaistalle, hätäjarrutusta vaikka mitään ei ole edessä tai yritetään ajaa päin pilaria, joka näkyy ihan selvästi kameroissa.

Tesla lienee korjaa puutteet hw4:ssa joka ehkä tulee 2022 cybertruck:ssa(huhu, en tiedä onko luotettavaa tietoa). HW4:ssa on teslan tilaisuus paikata löydetyt puutteet nykysensoreissa/laskentakyvyssä.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta on hauska ajatella että ihminen on FSD tietokone vain kahdella kameralla, ei meilläkään tutkia ole.

Kuten tuossa todettiinkin niin ihmissilmä on muuttuvalla "putken pituudella" eli silmä pystyy tarkentamaan kohdistusta ja liikkumaan aika vapaasti sellaisen about 150 asteen verran ilman että pää liikkuu. Ihmissilmässä on myös stereonäkö joka pystyy arvioimaan etäisyyksiä.

Teslan nykyhardis koostuu todella surkean resoluution kameroista, perunaksi niiden resoluutiota haukuttiin jo joskus 10v sitten, ilman stereonäköä (joskin useamman kameran kuvan tulkinta voi tätä korvata osittain) ja paljon puutteellisemmasta tietokoneesta.

Itse olen äärimmäisen skeptinen sen suhteen riittääkö pelkät kamerat, kaikki muut käyttää useamman sensorin taktiikkaa.

HW4:stä on puhuttu mutta 1) tuleeko se milloin ja 2) mitä se ratkaisee jää nähtäväksi, HW3:n piti olla jo se ratkaiseva tekijä. Ei ollut.
 
Eiköhän se nyt ala olla jo aika selvää, että jos nyt mennään tasolla, missä auto ei aina tunnista kiinteää liikkumatonta estettä, ei ihan heti ole odotettavissa autopilottia, joka saa luvan toimia autonomisesti.

Jos autoista puhutaan ihan autoina, alkaa vaikuttaa siltä että ainakin korealaiset alkaa mennä jo Teslasta ohi.
 
Teslan tärkein asia on nyt saavuttaa FSD. Se näkyy jo siinä että ei haluta päivittää käyttöliittymää tai tehdä parannuksia. Perus asiat on muilla valmistajilla hallussa jo ja kovasti muilla myös FSD asiat tulossa mutta tuovat ne sitten kerralla kunnolla.
 
Teslan tärkein asia on nyt saavuttaa FSD. Se näkyy jo siinä että ei haluta päivittää käyttöliittymää tai tehdä parannuksia. Perus asiat on muilla valmistajilla hallussa jo ja kovasti muilla myös FSD asiat tulossa mutta tuovat ne sitten kerralla kunnolla.

Ai niinku jatkuvat softapäivitykset uusilla ominaisuuksilla tarkoittaa että ei ole halua tehdä parannuksia? Tämä oli ihan uutta infoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 759
Viestejä
4 495 203
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom