Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Historian perusteella voidaan arvioida, että se tulee aikaisintaan 2025 ja hintaa on $40 000.

Eikä mikään mainostettu asia pidä paikkaansa. Roadsterin piti olla paras mahdollinen, sitten tuli muut ohi kun Tesla vielä lupaili. Nyt siihen luvataan niin lentämistä (sekin tulee ensin muilta), rakettimoottoria, James Bond ominaisuuksia kuin varmaan uimistakin seuraavaksi. Samoin CT:n kohdalla lupauksia riittää, mutta aina vaan lisää lupauksia tulee - itse autoa ei tosin näy.

Siinä mielessä käy Holmesia sääliksi, ettei hän nyt ihan hirveästi suurempi huijari ole kuin Musk.
 
En noihin uusimpiin tesla uutisiin suhtautuisi kovin vakavasti. Ne on jostain sisäisestä palaverista vuodettuja juttuja. Melkein firma kuin firma niin noissa puhutaan pehmoisia/helppo ymmärtää väärin. Managerit yrittävät motivoida työntekijöitä kerskumalla optimistisilla asioilla/saavutuksilla. Se mitä mä otin noista on, että edelleen työstetään halvempaa autoa, optimistisin mahdollinen aikataulu on 2023. Hyvin harvoin optimistiset aikataulut pitävät. Cybertruck on myöhässä. Toisaalta CT tuo uudet teknologiat kuluttajille, hw4, 4680 akusto ja agressiivinen hinta.
 
Kyllä minusta Muskilla on niin hyvä track record lupauksissaan, että minulla on ihan 400% luotto siihen ratittomaan FSD-autoon vuonna 2023. Tuollaisen melkein voisi pihalle napata, ajeluttaisi robotaksina kaikki yöt niin kulut tuossa varmaan aika nollissa?
 
Kyllä minusta Muskilla on niin hyvä track record lupauksissaan, että minulla on ihan 400% luotto siihen ratittomaan FSD-autoon vuonna 2023. Tuollaisen melkein voisi pihalle napata, ajeluttaisi robotaksina kaikki yöt niin kulut tuossa varmaan aika nollissa?

Viikon päästä tuleva FSD 10 softa kertoo paljon. 4vk viimeisestä fsd9 softasta tulee täyteen samalla. 9.2 softa ajaa alla olevalla tavalla. 10:ssa pitäisi olla merkittäviä parannuksia, kun isot ja pienet tiet on saatu toimimaan samalla neuroverkolla kahden eri järjestelmän sijasta. Syys/lokakuussa beta laajenee. Mun käsityksen mukaan edelleen vain amerikassa/amerikan länsirannikolla toimii tuo FSD. Suomessa ei taida tuo tulla tarjolle ihan lähitulevaisuudessa. Saatavuus kanadassakin vielä kysymysmerkki,...



Mä uskon, että hw4:en myötä loppuvuodesta 2022 tai 2023 vuonna FSD tulee olemaan amerikassa erittäin käyttökelpoinen peruskäytössä(koti, työ, marketti, koti). Talviolosuhteet tai muuten erityisen haastavat paikat voivat olla tekemätön paikka vielä todella pitkään. 2-4vk välein tulevat päivitykset kertovat totuuden aikaisemmin. Voi softaversioita vertaamalla miettiä mikä on vauhti millä tesla saa FSD:ta etiäpäin. Parannustahdin mittaamiseen 9.0,9.1,9.2 ja viikon päästä 10.0 ja sitten 10.1,10.2 ovat hyviä. Näkee mikä se todellisuus on millä softa paranee tai ei parane. 11:ssa kai olisi sitten parkkipaikat saatu myös uuden arkkitehtuurin alle, joka on viimeinen ominausuus kohti koti, työ, marketti, koti palapeliä. Loppu on sitten viilaamista ja pitkää häntää(erikoistilanteet, muut alueet kuin usa:n länsirannikko)
 
Viimeksi muokattu:
En noihin uusimpiin tesla uutisiin suhtautuisi kovin vakavasti. Ne on jostain sisäisestä palaverista vuodettuja juttuja. Melkein firma kuin firma niin noissa puhutaan pehmoisia/helppo ymmärtää väärin. Managerit yrittävät motivoida työntekijöitä kerskumalla optimistisilla asioilla/saavutuksilla. Se mitä mä otin noista on, että edelleen työstetään halvempaa autoa, optimistisin mahdollinen aikataulu on 2023. Hyvin harvoin optimistiset aikataulut pitävät. Cybertruck on myöhässä. Toisaalta CT tuo uudet teknologiat kuluttajille, hw4, 4680 akusto ja agressiivinen hinta.
4680 on vain kotelo. Muutkin painaa niihin sisältöä.
 
Tänään ilmestyneessä Tekniikan Maailmassa oli kuulumisia Model 3 käyttötestistä. Äänieristyksen puute lienee ominaisuus mutta resonoinnit ja nitität ovat varmaan vikoja?

1631098768689.png
 
Tänään ilmestyneessä Tekniikan Maailmassa oli kuulumisia Model 3 käyttötestistä. Äänieristyksen puute lienee ominaisuus mutta resonoinnit ja nitität ovat varmaan vikoja?

1631098768689.png
Pieni nitinä ja natina on sitä ameriikan autoilun perusjuttua.
Etenkin kolmosessa enempi ja vähempi lie tuota.

Eli jenkkiautojen ominaisuus näin kymmenien vuosien harrastuksen pohjalta sanottuna :D
 
Oliko niillä se vanhempi malli?
Edit. Joo on se aikaisempi malli, jos vertailevat uuteen niin todennäköisesti nuokin parantuneet. Ainakin omaan korvaan selkeä ero pre-refresh ja refreshin välillä.
Kohta tulee näköjään TM:lla 60tkm täyteen eli saadaan syvempi raportti.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään ilmestyneessä Tekniikan Maailmassa oli kuulumisia Model 3 käyttötestistä. Äänieristyksen puute lienee ominaisuus mutta resonoinnit ja nitität ovat varmaan vikoja?

1631098768689.png

Itellä ei natise, mutta on kyllä motarilla sen verran äänekästä menoa että allekirjoitan tuon osuuden. Tosin on myös facelift mallia.

Korkea siis melutaso siis premium autoihin verrattuna. Absoluuttisesti aika sama kuin edellinen golffi 18” vanteilla, joka myös omasta mielestä oli äänekäs.
 
Kun tietäisi, että tarkoittaako elon että pää räjähtää "vdu mitä paskaa" vai "oho, onpa hyvä" tavalla. Mä käsitän Elonin "nearly there" kommenttina siihen, että public beta voi laajentua, en kommenttina siitä, että FSD olisi valmis.

 
Tänä vuonna tesla jaksoi koko nurburgring:in läpi ja syntyi uusi tuotantosähköautojen ennätysaika. Ilmeisesti aikovat vielä modatulla autolla+kisarenkailla kokeilla mihin asti custom venyy. Videon kärry siis modaamaton ja siinä kunnossa kuin missä ne myydään asiakkaille.

Model S Plaid sets an official full lap time of 7:35.579 at Nürburgring
 
Tänä vuonna tesla jaksoi koko nurburgring:in läpi ja syntyi uusi tuotantosähköautojen ennätysaika. Ilmeisesti aikovat vielä modatulla autolla+kisarenkailla kokeilla mihin asti custom venyy. Videon kärry siis modaamaton ja siinä kunnossa missä ne myydään asiakkaille



Mitähän tuossa 6:50 kohdalla himmaillaan? Eikö sillä uskalla ajaa kovempaa vai eikö enää kulje kovempaa alkuosan puristuksen jälkeen?
 
Mitähän tuossa 6:50 kohdalla himmaillaan? Eikö sillä uskalla ajaa kovempaa vai eikö enää kulje kovempaa alkuosan puristuksen jälkeen?

Samaa ihmettelin, mutta tuo taisi johtua softan rajoituksesta, joka puolestaan juontaa juurensa autossa käytetyistä "vain" 270 km/h nopeusluokan renkaista.

Helposti lähtee 10-20 sekuntia vielä pois tuosta ajasta, kun kunnolla tuunaavat autoa lisää.
 
Soittelin tänään teslalle liittyen toimituspäivän siirtoon tämän autoveron poiston takia. Näiden kvartaalijuttujen takia kun tilaisi nyt "nopealla toimituksella" varastosta, niin 30.9 on viimeinen päivä jolloin saa noutaa. Päivän viivytys tästä eteenpäin ei kuulemma onnistu koska menisi seuraavalle kvartaalille, company policy :D
 
Aika reiluja modauksiahan tesla yrittää tehdä seuraavaan vetoon. Kai ne vielä repii ylimääräiset penkit ja sisustat pois, että saisivat kevyemmäksi vaikka niistä ei ole mainintaa elonin postauksessa.



edit. Minusta tuo plaid ei vaikuta ollenkaan hauskata ratavärkiltä. Näyttää kuin norsua pakottaisi radan läpi, nopeahan se kyllä on silti. Tämä vähensi mun intoa plaid:ia kohtaan ja long range model s on se parempi valinta minulle. Jos radalle haluaa niin säästyneellä rahalla saa vaikka modatun mx5:en tms.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän tuo nyt tosiaan tehoon ja muuhun nähden oikein vakuuta, jos on vain muutaman sekunnin Taycania nopeampi. Ja oma kysymys on myös se, että miten tuo preprod Turbo eroaa nykyisestä Turbo S:stä.
 
Soittelin tänään teslalle liittyen toimituspäivän siirtoon tämän autoveron poiston takia. Näiden kvartaalijuttujen takia kun tilaisi nyt "nopealla toimituksella" varastosta, niin 30.9 on viimeinen päivä jolloin saa noutaa. Päivän viivytys tästä eteenpäin ei kuulemma onnistu koska menisi seuraavalle kvartaalille, company policy :D
Näinhän se Teslalla menee. Aina mennyt.
 
Eihän tuo nyt tosiaan tehoon ja muuhun nähden oikein vakuuta, jos on vain muutaman sekunnin Taycania nopeampi.

Saadaan viihdettä koko rahalla kun porsche ja tesla nokittelevat toisiansa vakiona ja kustomoituna. Tosin taycan on aika oleellisesti kalliimpi kuin plaid. Hinta helposti unohtuu vertailuja tehdessä. En itse noista kumpaakaan olisi ostamassa, jos tarkoitus on pitää hauskaa radalla.
 
Saadaan viihdettä koko rahalla kun porsche ja tesla nokittelevat toisiansa vakiona ja kustomoituna. Tosin taycan on aika oleellisesti kalliimpi kuin plaid. Hinta helposti unohtuu vertailuja tehdessä. En itse noista kumpaakaan olisi ostamassa, jos tarkoitus on pitää hauskaa radalla.
Joo, toivottavasti tästä nyt jotain poikii kansallekin.

Itse pidän kuitenkin Plaidia ja Taycanin Turboja karkeasti samassa hintasegmentissä, kun taas sitten joku Nevera ei ole enää lähellekään.
 
Joo, toivottavasti tästä nyt jotain poikii kansallekin.

Itse pidän kuitenkin Plaidia ja Taycanin Turboja karkeasti samassa hintasegmentissä, kun taas sitten joku Nevera ei ole enää lähellekään.

Ei ne nyt ihan samassa hintaluokassa ole. Karkeasti usa hinnat plaid 130k$ ja taycan turbo s 185k$. Molempiin tietty tulee verot vielä päälle. Plaid:in ostaa niin välirahalla saa ostettua mx5:en ja modautettua sen ratakuntoon mukaanlukien turbo/ahdinsetit ja turvakaaret. Plaid tietty tulee kulkemaan hieman kovempaa, kunhan saavat ne luvatut isomman nopeusluokan renkaat myyntiversioon alle ja nopeusrajoituksen sitämyöten pois.
 
Ei ne nyt ihan samassa hintaluokassa ole. Karkeasti usa hinnat plaid 130k$ ja taycan turbo s 185k$. Molempiin tietty tulee verot vielä päälle. Plaid:in ostaa niin välirahalla saa ostettua mx5:en ja modautettua sen ratakuntoon mukaanlukien turbo/ahdinsetit ja turvakaaret.
Turbo. Sehän tuon ajan ajoi virallisen listan mukaan. S ei ole radalla kelloa vielä käynnistänyt. Siksi siis sama segmentti.
 
Näinhän se Teslalla menee. Aina mennyt.
Juu, lukee sopimusehdoissakin hyvin selvästi. Silti vain hauskaa kun viikossa hinta tippuisi 1500 mutta ei onnistu :D Myyjä kyllä jutteli että katsotaan jos keksivät jotain "muuta" syyskuussa rekisteröiville. Tuon 100e varausmaksunhan oikeasti saa takaisin suomessa, joten voi peruutuksia ja 3kk viivästyksiä muuten aika paljon tulla. Tosin ei tämä välttämättä kiinosta Teslaa yhtään, suomi on niin pieni maa.
 
Juu, lukee sopimusehdoissakin hyvin selvästi. Silti vain hauskaa kun viikossa hinta tippuisi 1500 mutta ei onnistu :D Myyjä kyllä jutteli että katsotaan jos keksivät jotain "muuta" syyskuussa rekisteröiville. Tuon 100e varausmaksunhan oikeasti saa takaisin suomessa, joten voi peruutuksia ja 3kk viivästyksiä muuten aika paljon tulla. Tosin ei tämä välttämättä kiinosta Teslaa yhtään, suomi on niin pieni maa.
No on se nyt kumma jos sitä ei muka voi viedä vasta seuraavana päivänä rekisteröitäväksi.
 
No on se nyt kumma jos sitä ei muka voi viedä vasta seuraavana päivänä rekisteröitäväksi.
Tilaus kuulemma raukeaa kvartaalin loppuun. Silleen ehkä voisi onnistua että sovit luovutuksen vikalle päivälle, mutta perut aivan viimetinkaan ja kauppa purkaantuu. Sitten 1.10 palaat ostamaan saman auton kaupan pihasta heti sen auettua uudella sopparilla. Ehkä jopa sovit ja kerrot koko kuvion ennakkoon.
 
Tilaus kuulemma raukeaa kvartaalin loppuun. Silleen ehkä voisi onnistua että sovit luovutuksen vikalle päivälle, mutta perut aivan viimetinkaan ja kauppa purkaantuu. Sitten 1.10 palaat ostamaan saman auton kaupan pihasta heti sen auettua uudella sopparilla. Ehkä jopa sovit ja kerrot koko kuvion ennakkoon.
Tämähän on ketterää toimintaa. Ihan kuin Suomen valtion kanssa olisi tekemisissä.
 
Mun silmiin tuo plaid nurburgring-veto kyllä vaikuttaa lähinnä valtavan massan manageroinnilta. Tehoa ei saada tiehen, kun massa vie ja renkaat ulisee. Tuota taustaa vasten pieni ero taycan:iin ei yllätä. Jännä nähdä saako tesla modauksilla tuota minkä verran nopeammaksi. Tuon massanmanageroinnin takia minusta plaid ei vaikuta ollenkaan hauskalta rata-ajoon. Parhaimmillaan varmasti suoralla tiellä maksimikiihdytyksiä hakiessa. Hankala kuvitella, että tuosta saisi hauskan ratavärkin millään määrällä modauksia vaikka jonain päivänä saisi paremmat vakiorenkaat ja nopeusrajoituksen pois.
 
Mun silmiin tuo plaid nurburgring-veto kyllä vaikuttaa lähinnä valtavan massan manageroinnilta. Tehoa ei saada tiehen, kun massa vie ja renkaat ulisee. Tuota taustaa vasten pieni ero taycan:iin ei yllätä. Jännä nähdä saako tesla modauksilla tuota minkä verran nopeammaksi. Tuon massanmanageroinnin takia minusta plaid ei vaikuta ollenkaan hauskalta rata-ajoon. Parhaimmillaan varmasti suoralla tiellä maksimikiihdytyksiä hakiessa. Hankala kuvitella, että tuosta saisi hauskan ratavärkin millään määrällä modauksia vaikka jonain päivänä saisi paremmat vakiorenkaat ja nopeusrajoituksen pois.
Renkaat tuntuu rajottavan aika reilusti tossa vedossa kun tosiaan sitä massaan on, pelkästää semisliksit vois auttaa jo huomattavasti kun ei liuu jatkuvasti nopeissa mutkissa.
 
Renkaat tuntuu rajottavan aika reilusti tossa vedossa kun tosiaan sitä massaan on, pelkästää semisliksit vois auttaa jo huomattavasti kun ei liuu jatkuvasti nopeissa mutkissa.

Rajoittivat myös huippunopeutta ne renkaat. Teslalta on tulossa paremmat vakiorenkaat millä saa maksiminopeuden käyttöön.

Mielenkiintoista tulevaisuudessa nähdä miten akkupaketin integrointi oletettavasti jäykempään runkoon vaikuttaa menoon. Ehkä jäykempi runko helpottaa massanhallintaa radalla.
 
Eipä tuota Plaidia ole miksikään rata-autoksi suunniteltu, siksi aika paljon matkaa vielä nopeimiin tuotantoautoihin. Mutta tuloksena kyllä hemmetin kova tuollaiselle monta tonnia painavalle laatikolle. Roadster varmaan sitten joskus vuonna nakki lähentelee top10 listoja.
 
No ei sitä kukaan paskaksi sanonut. Vähän vaan pettymys suhteessa hypeen ja niihin huhuihin mitä on vuosia huudeltu.

Varmaan todettu kaikki auton ongelmista radalla kun toteaa sen jääneen Porsche Cayennelle?

Ei kai se ole yllätys, että elämää painavampi perhekokoluokan sedan sähköauto ei ole optimaalinen radalle? Varsinkin, kun siinä on vakiorenkaat sellaiset, että maksiminopeutta joudutaan rajoittamaan tällä hetkellä. Uudet isomman nopeuden sallivat vakiorenkaat yksistään parantavat tuota aikaa.

Olihan se silti nopeampi kuin kalliimpi porsche taycan turbo? Taycan turbo tai turbo s lienee ne oikeat verrokit plaid:lle? M5:en on marginaalisesti nopeampi, jos haluaa jotain about saman kokoluokan enemmän radalle suunniteltua perhekokoluokan sedan vermettä vasten verrata


Mielenkiinnolla odotan minkälaisen ajan modattu plaid tulee kellottamaan nurburgring:lle. Ehkä isoin juttu ne renkaat, jarrut ja mahdollisesti painonpudottaminen, jos repivät ylimääräiset sisustat yms. irti.

edit. Mun valinta radalle olis joku maksimikeveä ja ketterä bensaverme hyvällä teholla. En lähtis sähkistä ostamaan ratakäyttöön.
 
No onneksi se Cayenne on sellainen sulavaliikkeinen rataraketti että 100 kiloa kovemmalla kuivapainolla ja varmaan 30 senttiä korkeammalla katumaasturin painopisteellä selittää miksi Plaid ei pärjää. Tehojakin on jopa 640hv, Plaidin jäädessä 1020hv:aan.

Siksi sitä saa varmaan kritisoida vähän heikoksi rataesitykseksi? Ei sinne radalla mennä kellottamaan mitään perheautoja.

Se on jumalauta katumaasturi.
 
No onneksi se Cayenne on sellainen sulavaliikkeinen rataraketti että 100 kiloa kovemmalla kuivapainolla ja varmaan 30 senttiä korkeammalla katumaasturin painopisteellä selittää miksi Plaid ei pärjää. Tehojakin on jopa 640hv, Plaidin jäädessä 1020hv:aan.

Siksi sitä saa varmaan kritisoida vähän heikoksi rataesitykseksi? Ei sinne radalla mennä kellottamaan mitään perheautoja.

Se on jumalauta katumaasturi.

Tää sama juttu, mutta korvaat plaid:n vielä hitaammalla taycan turbo:lla ja sitten mietitään sitä sähköauton olemusta?

edit. Olisko sulla lähdettä? Tän mukaan cayenne olisi kyllä marginaalisesti hitaampi kuin plaid: New Porsche Cayenne Turbo GT Unveiled, Breaks Record for Fastest SUV at Nurburgring

edit2. Ainakin mun mielestä se paino selkeästi rajoitti plaid:in menoa. Sitä vietiin kuin laivaa. Massa ja sen halu jatkaa matkaa tangentin suuntaan rajoittaa tehonlaittamista tiehen ettei käy hassusti.
 
M5:en on marginaalisesti nopeampi, jos haluaa jotain about saman kokoluokan enemmän radalle suunniteltua perhekokoluokan sedan vermettä vasten verrata

Ei kai M5:sta nyt radalle suunnitelluksi voi sanoa. Ei sen enempää kuin Plaidia. Mutta kertoohan tuo M5:n reippaasti paremmasta mutkanopeudesta.
 
Tää sama juttu, mutta korvaat plaid:n vielä hitaammalla taycan turbo:lla ja sitten mietitään sitä sähköauton olemusta?

edit. Olisko sulla lähdettä? Tän mukaan cayenne olisi kyllä marginaalisesti hitaampi kuin plaid: New Porsche Cayenne Turbo GT Unveiled, Breaks Record for Fastest SUV at Nurburgring

edit2. Ainakin mun mielestä se paino selkeästi rajoitti plaid:in menoa. Sitä vietiin kuin laivaa. Massa ja sen halu jatkaa matkaa tangentin suuntaan rajoittaa tehonlaittamista tiehen ettei käy hassusti.



Täysi kierros, josta annettu 7:33:95 sille vajaalle minkä Teslakin ajoi.

Ja editiin: huomioi että Cayenne on painavampi kuin Plaid. Eli massa on tekosyy.
 
Miten tän asian kanssa sitten suhtaudutaan taycan turboon?
No varmaan sillä että Porschella(kin) on Taycanissa ongelmia todellisen tehon kanssa radalla, jos 40 heppaa enemmän antava auto ei pärjää? Puhumattakaan siitä mitä Teslan melkein 400 tarkoittaa.

Eli jos pitää arvata, niin sähkö on nykyiteraatioissa aika paska radalla?
 
No varmaan sillä että Porschella(kin) on Taycanissa ongelmia todellisen tehon kanssa radalla, jos 40 heppaa enemmän antava auto ei pärjää? Puhumattakaan siitä mitä Teslan melkein 400 tarkoittaa.

Eli jos pitää arvata, niin sähkö on nykyiteraatioissa aika paska radalla?

Ja näinhän mä sanoin jo alunalkaen. En itse sähkistä radalle ostaisi. Jos haluaa plaid:ia verrata niin se taycan turbo lienee oikea vertauskohde. Omenat ja appelsiinit ja silleen. Vaikka sähkis olisi absoluuttisesti nopea ja mukava ajaakin(tätä saa odottaa, ehkä teslan roadster tulevaisuudessa) niin silti aika nopeaan ratapäivän aikana alkaisi vituttamaan sähköllä lataaminen. Ennemmin bensaa tankkiin ja kovaa ajoa odottelun sijaan.
 
Ja näinhän mä sanoin jo alunalkaen. En itse sähkistä radalle ostaisi. Jos haluaa plaid:ia verrata niin se taycan turbo lienee oikea vertauskohde. Omenat ja appelsiinit ja silleen.
Halusin vain heittää vertauksen joka poissulkee tuon ”no sähkäri on vaan niin läski” selityksen. Cayenne on edelleen katumaasturi, painavampi, ja 400 hevosta laiskempi.
 
Halusin vain heittää vertauksen joka poissulkee tuon ”no sähkäri on vaan niin läski” selityksen. Cayenne on edelleen katumaasturi, painavampi, ja 400 hevosta laiskempi.

Mä en yllättyisi, jos siihen on syynsä, että noi about samanpainoiset autot ovat about yhtä nopeita tehoeroista huolimatta. Fysiikanrajat tulevat vastaan, lisätehosta ei ole iloa. Jotain kertoo tuosta, kunhan saadaan tuunatulla plaid:lla ajat tiskiin. Paremmat renkaat, jarrut, painoa pois, aerodynamiikkaa lisää. Aika oletetavasti paranee, kun tehoa saadaan siirrettyä enemmän tiehen.

Silmällä näkee plaid-videossa että paino&renkaat rajoittavat menoa. Keveämpiä vermeitä heitellään ihan surutta suuntaan jos toiseen ja suunta vaihtuu vikkelään. Plaid luistelee kuin laiva etiäpäin ja ohjausliikkeet erittäin hitaita ja hallittuja. Massanehdoilla. Plaid:lla vois vakiorenkaat lähteä vanteilta, jos yrittäisi sitä ajaa kuin keveämpää autoa tai tapahtuisi jotain muuta ei niin mukavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Silmällä näkee plaid-videossa että paino&renkaat rajoittavat menoa. Keveämpiä vermeitä heitellään ihan surutta suuntaan jos toiseen ja suunta vaihtuu vikkelään. Plaid luistelee kuin laiva etiäpäin ja ohjausliikkeet erittäin hitaita ja hallittuja. Massanehdoilla. Plaid:lla vois vakiorenkaat lähteä vanteilta, jos yrittäisi sitä ajaa kuin keveämpää autoa tai tapahtuisi jotain muuta ei niin mukavaa.

En mä noin sitä lukisi suoraan. Mun mielestä tuo tulos kertoo siitä ettei Plaidin alustageometria toimi noissa oloissa. Täytyy muistaa että Cayennessakin on korkeammalla painopiste kuin Plaidissa ja vähemmän tehoa suorilla. Cayennen on siis kuljettava huomattavasti lujempaa mutkissa, eikä SUV renkaiden pitäisi olla mitenkään mahtavammat kuin Tesla on omiinsa valinnut.

Ehkä tässä näkyy enemmänkin se, ettei Tesla osaa vielä suunnitella loppuun asti auton pohjaa. Porsche osaa tehdä alustan jos toisenkin.
 
Ehkä tässä näkyy enemmänkin se, ettei Tesla osaa vielä suunnitella loppuun asti auton pohjaa. Porsche osaa tehdä alustan jos toisenkin.

Teslalla on näkemys siitä, että alusta ja auto saadaan jäykemmäksi ja painopistettä alaspäin valamalla akusto osaksi runkoa ja runko isommista osista. Samalla kai paino putoaa hieman, kun akusto on kevyempi. Nuo ovat vielä vaiheessa olevaa r&d kamaa.

Odotellaan nyt se modatun plaid:in aika niin selviää miten paljon ajassa on löysää poisotettavaksi.
 
Tilaus kuulemma raukeaa kvartaalin loppuun. Silleen ehkä voisi onnistua että sovit luovutuksen vikalle päivälle, mutta perut aivan viimetinkaan ja kauppa purkaantuu. Sitten 1.10 palaat ostamaan saman auton kaupan pihasta heti sen auettua uudella sopparilla. Ehkä jopa sovit ja kerrot koko kuvion ennakkoon.
Kuulemma maanantaina selviää jotain miten kompensoivat jotta tilaukset luovutetaan.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 019
Viestejä
4 416 631
Jäsenet
73 283
Uusin jäsen
Onni9001

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom