Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Missä ne ei toimi? Olen parikytä vuotta ajanut kitkoilla halki suomen. Asun etelässä, mutta ihan samalla tapaa ne pohjoisessa ajaa kitkoilla. Varsinkin nykypäivän kitkat on pidolta ja käytökseltään todella hyviä.
Kuinka hyvin ne pitää jäällä? Tuota tulee useasti kun tiet uusitaan ja voi lähteä siitä liitoon.
 
Kuinka hyvin ne pitää jäällä? Tuota tulee useasti kun tiet uusitaan ja voi lähteä siitä liitoon.
Itse olen kuullut monen teslakuskin Etelä-Suomessa kehuvan kitkojaan. Ajonvakautus noissa ei estä pyörähdyksiä liukkaalla, että sen puoleen renkaisiin kannattaa panostaa.
 
Ite oon pitkään ajellut nastoilla ja viime talveksi tuli suht painavaan nelivetoautoon kitkat ja olen kyllä positiivisesti yllättynyt niiden pidosta jäällä. Ei tarvi yhtään jännittää pitoa jarrutuksessa eikä kiihdytyksessä. Teslaan ottaisin ehdottomasti kitkat. Nastat on väännön/tehon kanssa noissa tosi kovilla.
 
Itse olen kuullut monen teslakuskin Etelä-Suomessa kehuvan kitkojaan. Ajonvakautus noissa ei estä pyörähdyksiä liukkaalla, että sen puoleen renkaisiin kannattaa panostaa.
Ne nyt kehuu maalipintaakin kuinka kestää, sitten kun tarkemmin kysyy, niin on PPF ja muut pinnoitteet laitettu.

Pitää katsoa renkaiden osalta mitä tarjouksia tulee.
 
Tokihan te nyt tajuatte että se rengas ja sen pito ominaisuudet on kokonaisuus, ei ne nastat siinä ole pääosassa, vaikka ne suunnittelufilosofiaan vaikuutavatkin.

Hieman ristiriitaisesti noin keskimäärin nastarenkaat ovat paremmat vesikelillä kuin varsinaiset kitkatalvirenkaat, koska kumiseosta ei ole syytä tehdä yhtä joustavaksi kuin kitkarenkaissa.
 
Vesikelillä pitoa on kuitenkin niin paljon enemmän kuin talvella muutoin että ero on merkityksetön. Löllöillä talvinakeilla ei paljon huvita kurvailla muutenkaan.
 
Mikä juttu tämä? Eikös ajonvakautuksen yksi tärkeimmistä jutuista nimenomaan ole estää tää tapahtumasta?
Tesloissa tuo antaa aika paljon kuskin silti leikkiä kankkusta. Ihan hauskaa ajamista tuon kanssa mutta taidoton päätyy helposti ympäri. VW e-up on kuin juna verrattuna tesloihin.
 
Tesloissa tuo antaa aika paljon kuskin silti leikkiä kankkusta. Ihan hauskaa ajamista tuon kanssa mutta taidoton päätyy helposti ympäri. VW e-up on kuin juna verrattuna tesloihin.
Hmmmm kuulostaapas taas laadukkaalta. Jossain oli joku artikkeli että sähköautoissa pitäisi toimia paremmin ku polttiksissa, koska pystyisi reagoimaan nopeammin mutta Teslassa tämä ei toimi koska että miksi?
 
Tesloissa tuo antaa aika paljon kuskin silti leikkiä kankkusta.

Ei kyllä ainakaan mulla? Model 3:n ESP on holhoavin millä olen varmaan ikinä ajanut. Sen saa kyllä menuista joka startissa uudestaan säädettyä vähemmän holhoavaksi, muussa tapauksessa se on kyllä todella estävä (jopa niin estävä, ettei aina pääse liikkelle koska se ei anna tasaisellakaan lipsua sen verran että pääsee jäältä pois). Sen ongelma on ettei sen reaktiot ole pehmeitä, vaan se aiheuttaa äkkinäisiä korjausliikkeitä - mikä ei jäällä / lumella ole aina se mitä halutaan. Eli siinä tuntuu olevan vain kaksi moodia, joko estetään täysillä tai sitten ei tehdä mitään.
 
Hmmmm kuulostaapas taas laadukkaalta. Jossain oli joku artikkeli että sähköautoissa pitäisi toimia paremmin ku polttiksissa, koska pystyisi reagoimaan nopeammin mutta Teslassa tämä ei toimi koska että miksi?
Kaippa se reagoi nopeammin. Mutta ajonvkautuksen voi tehdä monea tavalla, toinen ei anna kuskin vaikuttaa paljon mihinkään ja toinen jättää tekemistä kuskillekkin. Luulisin että tuohon on päädytty jotta saadaan ajamisesta hauskempaa. Itse pidän enemmän VW/Volvo/Honda tarjoamasta junamaisesta etenemisestä jäällä.
 
Ei kyllä ainakaan mulla? Model 3:n ESP on holhoavin millä olen varmaan ikinä ajanut. Sen saa kyllä menuista joka startissa uudestaan säädettyä vähemmän holhoavaksi, muussa tapauksessa se on kyllä todella estävä (jopa niin estävä, ettei aina pääse liikkelle koska se ei anna tasaisellakaan lipsua sen verran että pääsee jäältä pois). Sen ongelma on ettei sen reaktiot ole pehmeitä, vaan se aiheuttaa äkkinäisiä korjausliikkeitä - mikä ei jäällä / lumella ole aina se mitä halutaan. Eli siinä tuntuu olevan vain kaksi moodia, joko estetään täysillä tai sitten ei tehdä mitään.
Mikä on tuo asetus?
 
Kaippa se reagoi nopeammin. Mutta ajonvkautuksen voi tehdä monea tavalla, toinen ei anna kuskin vaikuttaa paljon mihinkään ja toinen jättää tekemistä kuskillekkin. Luulisin että tuohon on päädytty jotta saadaan ajamisesta hauskempaa. Itse pidän enemmän VW/Volvo/Honda tarjoamasta junamaisesta etenemisestä jäällä.
Täysin epäonnistunut järjestelmä jos "ominaisuutena" on että ei estä spinnauksia liukkaalla ja jättää tekemistä kuskille, ei mitenkään perusteltavissa oleva juttu.
Esim bmw missä aika kunnollinen systeemi se menee haluttaessa kuin juna säässä kuin säässä, yhellä klikkauksella saa vähän luistavamman systeemin mikä antaa mennä vähän sladissa ja pidemmällä painalluksella kaikki veke.
 
Missä ne ei toimi? Olen parikytä vuotta ajanut kitkoilla halki suomen. Asun etelässä, mutta ihan samalla tapaa ne pohjoisessa ajaa kitkoilla. Varsinkin nykypäivän kitkat on pidolta ja käytökseltään todella hyviä.
Kitkat ei toimi joka paikassa, pohjoisessa on paljon teitä mitä aurinko päivällä sulattaa ja yöllä jäätyy
 

Liitteet

  • 39-6307595e1d8ed573774.jpeg
    39-6307595e1d8ed573774.jpeg
    103,8 KB · Luettu: 164
Kitkat ei toimi joka paikassa, pohjoisessa on paljon teitä mitä aurinko päivällä sulattaa ja yöllä jäätyy
Melkeen katsoin et meidän kylätie. Joka kevät sama kunto ja 7km saa uusilla nastoillakin ajaa ku kusi sukassa. Alla 4 veto model S

Niin ja Kuusamo
 
Kitkat ei toimi joka paikassa, pohjoisessa on paljon teitä mitä aurinko päivällä sulattaa ja yöllä jäätyy
Eihän sielä pohjoisessa kaamoksen aikaan edes aurinko kunnolla nouse. Meinaan vain, että tuo voisi olla enemmän tän eteläsuomen ongelma ja taisi olla Orivedellä kun vastaavaan kaljuunaan viimeksi törmäsin.

Kitkoilla voi ajaa myös tuollaista tietä. Suositeltavaa se ei ole edes nastoilla pidemmän päälle.
 
Ollut aiemminkin, kitkoilla pääsee, maltilla ja taidolla. Pääkallot ei kestä kuitenkaan kuin 1-5pvää / talvi.

IMG_20191102_115220.jpg
IMG_20191102_115227.jpg

e: Ai tää ei ollutkaan kitka/nasta ketjussa. :rofl2:
 
Noita teitä on kivempi ajaa nastoilla niin voi olla enemmä vauhtia :) Kyllähän kitkoilla pärjää mutta pitää olla varovaisempi tietyissä olosuihteissa.

Jos ajelet kaupungissa ja kehillä niin kitkoilla pitäisi kyllä pärjätä .. Välillä voi olla kusinen keli mutta sitte varovaisesti.
 
Itsellä on kokemusta ainoastaan nastoista, enkä tiedä uskallanko lähteä kokeilemaan kitkoja tässä kohtaa. Auton tarve on kuitenkin päivittäistä ja liikkeelle pitäisi päästä joka päivä oli keli millainen tahansa. Ajoa on lähiössä, moottoritiellä ja kaupungissa. Rengasmelu toki ärsyttää, mutta on minulle täysin toissijaista jos nastoista saa edes pienen lisän turvallisuusmielessä.

Tuli tämän keskustelun innoittamana vielä perehdyttyä asiaan enemmän ja päätin sitten kuitenkin mennä kitkoilla. Useampi testi tuli luettua ja itselleni jäi sellainen kuva, että viimeisen parin vuoden aikana kitkarenkaat ovat menneet hurjasti eteenpäin ja etenkin Teslaan konfiguroitava Nokian renkaiden R3 on Cryo Crystal 3 -pitokiteidensä ansiosta hyvin lähellä nastarengasta. Moni artikkeli myös muistutti (ja itseänikin ihan aiheesta), että kumpikaan rengas ei pelasta, jos tiet ovat hyvin jäiset ja ennakoiva ajotapa puuttuu.
 
Takaluukkuun sakki hiekoitussepelia niin pelastaa silta aaritilanteelta etta et paase pihasta irti kaljamakeleilla. 6 euron sakki ja tuo kivasti myos painoa takapaahan. Ostin vaimon mersuun 8 sakkia talveksi jotta pysyy takaveto paremmin hanskassa.
 
Takaluukkuun sakki hiekoitussepelia niin pelastaa silta aaritilanteelta etta et paase pihasta irti kaljamakeleilla. 6 euron sakki ja tuo kivasti myos painoa takapaahan. Ostin vaimon mersuun 8 sakkia talveksi jotta pysyy takaveto paremmin hanskassa.

Yhden kuljetusyrittäjän isoa takavetopakua ihmettelin aikoinaan että mitä noi on. Lyijypainoja paksissa, ei vie paljoa tilaa ja painoakin tulee sopivasti.
Hiekkasäkki kyllä hyvä keksintö kanssa, saa sitä pitoa renkaan ja jään väliin, ei huono ollenkaan.
 
Kun katselee Teslan sivuilta niin Model Y long rangessa ja performancessa on erilaiset ajovalot. Onko näin aina ollut? Vai onko tulossa jotkut uudet taas?
 
Kun katselee Teslan sivuilta niin Model Y long rangessa ja performancessa on erilaiset ajovalot. Onko näin aina ollut? Vai onko tulossa jotkut uudet taas?
Long Rangen valot ovat vanhat ja Performancen ne uudet ”matrix” ledit. Vielä ei tiedetä tuleeko kumminkin LR uusilla vai kuitenkin vanhoilla. Teslan tuntien nuo kuvat ovat yleensä pitäneet paikkaansa eli voi tulla vanhoilla.
Edit. Kuvat vastaa samaa kuin Kiinan sivuilla. Perffissa uudet, muissa vanhat.
 
Viimeksi muokattu:
Long Rangen valot ovat vanhat ja Performancen ne uudet ”matrix” ledit. Vielä ei tiedetä tuleeko kumminkin LR uusilla vai kuitenkin vanhoilla. Teslan tuntien nuo kuvat ovat yleensä pitäneet paikkaansa eli voi tulla vanhoilla.
Edit. Kuvat vastaa samaa kuin Kiinan sivuilla. Perffissa uudet, muissa vanhat.
Aika jännä, model 3 kuitenkin ilmeisesti kaikissa malleissa on uudet?
 
Aika jännä, model 3 kuitenkin ilmeisesti kaikissa malleissa on uudet?
Kyllä.
TMC foorumilla ainakin USAssa näin. Performance saa uudet valot, muissa vielä vanhat. Tesla on päivittänyt kuvat muutamaa viikkoa ennen toimitusta vastaamaan sitä mitä saa, eli jos kuvat ei muutu, niin vanhalla LEDilla taitaa tulla.
 
Olisi kiva tietää, vaikuttaako Berliinin-tehtaan aukeaminen hintatasoon. Näpräsin Y:n konfiguraattorin kanssa hetken, mutta se on heti 70 t€, mikä tappaa aika hyvin kiinnostuksen.
 
Olisi kiva tietää, vaikuttaako Berliinin-tehtaan aukeaminen hintatasoon. Näpräsin Y:n konfiguraattorin kanssa hetken, mutta se on heti 70 t€, mikä tappaa aika hyvin kiinnostuksen.
Ei tiedä vielä, toki tesla voisi myydä Model Y halvemmalla kun tullit lähtee, mutta en usko että he haluavat myydä sitä halvemmalla kuin model 3 tuotedifferoinnin takia. Y tulee tuottamaan siis heille enemmän katetta, mutta mihin hinnat asettuu eri malleilla niin sitä voi vain arvailla.
 
Ei tiedä vielä, toki tesla voisi myydä Model Y halvemmalla kun tullit lähtee, mutta en usko että he haluavat myydä sitä halvemmalla kuin model 3 tuotedifferoinnin takia. Y tulee tuottamaan siis heille enemmän katetta, mutta mihin hinnat asettuu eri malleilla niin sitä voi vain arvailla.

Tullit voi lähteä, mutta toisaalta nykyiset Model Y:t taitetaan tuottaa Kiinassa (jotka siis Eurooppaan tuodaan). Voipi olla ettei tullien puutteesta huolimatta itse tuote ole sen edullisempi valmistaa täällä.
 
Ainahan sitä voi spekuloida suuntaan ja toiseen... Vaikka 15% tuontitulli poistuu luulisi hinnan tippuvan, mutta luulen enemmän Teslan reagoivan maakohtaisiin tukiin esim Saksassa 9k saa alle 40k sähäreihin jolloin Tesla 3 sr+ juurikin maksaa sen. Suomessa tulossa tuo 4-5k tuki ilmeisesti jolloin Tesla y sr+ voi juurikin maksaa alle 50k jos se raja pysyy edelleen siinä. Tietysti saa odotella ens vuoden puolelle samaan tapaan y sr+ mallia kuin 3, jolloin awd oli myynnissä ekana ja kun saadaan tilaukset kylläiseksi niin alkoi tulla halvempaa mallia markkinoille. Ehkä tuo y awd lähtee alle 65k kun Berliinin tehdas pystyssä tuskin hirveitä tippuu hinta kun rahoille saa enemmän vastinetta mitä kiinan malliin...
 
Kuten? Aivan sama auto se on.
Toki jos uskoo että autot ei kehity ikinä. Muuten vaan jo nyt päivittävät Kiinan tehdasta tiistaihin asti uusilla tuotantolinja uudistuksilla mitä lie päivittävätkään. On ainakin ensi viikolla asiakkaille luovutetut Kiinan mallit ja Saksan tehtaalta tulevat aivan erilaisia jo pelkästään rungoltaan kun etu ja takaosa yhtä alumiinivalua. Ja se akku pitäisi olla myös Saksan tehtaalla parempi ennemmin tai myöhemmin. Se maali myös mielenkiintoista nähdä uusilla laitteilla millaista sävyä tulee verrattuna Kiinan ja made in USA malleihin. En pitäis yllätyksenä ilmajousitusta yms uutuusominaisuutta Saksan tehtaalta tulevan myös
 
Toki jos uskoo että autot ei kehity ikinä. Muuten vaan jo nyt päivittävät Kiinan tehdasta tiistaihin asti uusilla tuotantolinja uudistuksilla mitä lie päivittävätkään. On ainakin ensi viikolla asiakkaille luovutetut Kiinan mallit ja Saksan tehtaalta tulevat aivan erilaisia jo pelkästään rungoltaan kun etu ja takaosa yhtä alumiinivalua. Ja se akku pitäisi olla myös Saksan tehtaalla parempi ennemmin tai myöhemmin. Se maali myös mielenkiintoista nähdä uusilla laitteilla millaista sävyä tulee verrattuna Kiinan ja made in USA malleihin. En pitäis yllätyksenä ilmajousitusta yms uutuusominaisuutta Saksan tehtaalta tulevan myös
Kiinassa ja USAssa takapää on jo yhtä valua. Ei paljoa eroa tulossa. Maali on samaa vesiohenteista kuten kaikilla muilla. Tarjoavat vain enemmän värejä. Ilmajousia ei 3 tai Y saa.

4680 on todella kesken, että ei kannata odottaa Saksasta niitä tulevan. Sieltä tulee ekat 2170 akkupaketeilla.

Hinta voi laskea tullien verran mutta onko sille tarvetta? Muutaman tonnin viilaamalla kilpailijoiden tasolla.

Nyt huhutaan, että SR+ Y ja 3 saavat uuden 60kwh akun Q4 toimituksiin.
 
Kiinassa ja USAssa takapää on jo yhtä valua. Ei paljoa eroa tulossa. Maali on samaa vesiohenteista kuten kaikilla muilla. Tarjoavat vain enemmän värejä. Ilmajousia ei 3 tai Y saa.

4680 on todella kesken, että ei kannata odottaa Saksasta niitä tulevan. Sieltä tulee ekat 2170 akkupaketeilla.

Hinta voi laskea tullien verran mutta onko sille tarvetta? Muutaman tonnin viilaamalla kilpailijoiden tasolla.

Nyt huhutaan, että SR+ Y ja 3 saavat uuden 60kwh akun Q4 toimituksiin.
Joo ei varmaa hirveä ero ole kun etuosankin saadaan yhdeksi osaksi valettua, mutta korin jäykkyyttä ja keveyttä se joka tapauksessa tuo. Maali laadultaan kyllä samaa luokkaa meinaan juuri eri sävyä esim sitä Crimson rediä. Tuo ilmajousitus lähinnä vaan hatusta vedetty uusi ominaisuus mitä nyt vaan tahtoo joka vuosi tulla tesloihin, saa nähdä mitä tuovat Saksan versioon.
Joka tapauksessa jätän suosiolla väliin Kiinan ja odotan saksalaista.
 
Toki jos uskoo että autot ei kehity ikinä. Muuten vaan jo nyt päivittävät Kiinan tehdasta tiistaihin asti uusilla tuotantolinja uudistuksilla mitä lie päivittävätkään. On ainakin ensi viikolla asiakkaille luovutetut Kiinan mallit ja Saksan tehtaalta tulevat aivan erilaisia jo pelkästään rungoltaan kun etu ja takaosa yhtä alumiinivalua. Ja se akku pitäisi olla myös Saksan tehtaalla parempi ennemmin tai myöhemmin. Se maali myös mielenkiintoista nähdä uusilla laitteilla millaista sävyä tulee verrattuna Kiinan ja made in USA malleihin. En pitäis yllätyksenä ilmajousitusta yms uutuusominaisuutta Saksan tehtaalta tulevan myös

Tehtaat kehittyvät yhtälailla kuin autotkin. Ei Tesla lähtökohtaisesti hirveän erilaisia malleja myy nykyisinkään, vaikka tehtaat on eri aikoina kasattu. Kun Berlin alkaa jotain uutta puskea, niin samalla puskee Kiinakin (Kiinan tehdashan saattaa olla se flagship tehdas kuitenkin tulevaisuudessa jos nyt huhuihin mennään..).

Tuntuu jotenkin kummalliselta että joku odottaa Berlinin tuottavan jotain ihmeellistä, kun se mitä sieltä tulee on lopulta aivan samaa kuin muista tehtaistakin samalla hetkellä.
 
Tehtaat kehittyvät yhtälailla kuin autotkin. Ei Tesla lähtökohtaisesti hirveän erilaisia malleja myy nykyisinkään, vaikka tehtaat on eri aikoina kasattu. Kun Berlin alkaa jotain uutta puskea, niin samalla puskee Kiinakin (Kiinan tehdashan saattaa olla se flagship tehdas kuitenkin tulevaisuudessa jos nyt huhuihin mennään..).

Tuntuu jotenkin kummalliselta että joku odottaa Berlinin tuottavan jotain ihmeellistä, kun se mitä sieltä tulee on lopulta aivan samaa kuin muista tehtaistakin samalla hetkellä.

Käsittääkseni ne uudet 4680-akut tullaan valmistamaan nimenomaan Berliinin tehtaalla.

Niitä (ja niiden myötä tulevia parannuksia autoon) ei siis tulla näkemään ennen kuin Berliinin tehdas on toiminnassa.

Elon Musk on useampaan otteeseen sanonut, että (massa)valmistus on vaikeampaa kuin tuotekehitys. Että massavalmistus on se "todellinen ongelma" jonka ratkaisemiseen joudutaan ponnistelemaan paljon enemmän.

Tehtaiden kalusto on KALLISTA ja sitä ei voida päivittää uuteen samalla kun se vanha on käytössä. Vanhoja tehtaita ei voida päivittää massatuottamaan 4680-akkuja ilman että niistä ajetaan tuotantoa merkittävästi alas päivitysten ajaksi.

Ja jos vanhassa tehtaassa ei vaan ole tilaa uudemmalle isommalle kalustolle, se on voi voi.
 
Käsittääkseni ne uudet 4680-akut tullaan valmistamaan nimenomaan Berliinin tehtaalla.

Niitä (ja niiden myötä tulevia parannuksia autoon) ei siis tulla näkemään ennen kuin Berliinin tehdas on toiminnassa.

Elon Musk on useampaan otteeseen sanonut, että (massa)valmistus on vaikeampaa kuin tuotekehitys. Että massavalmistus on se "todellinen ongelma" jonka ratkaisemiseen joudutaan ponnistelemaan paljon enemmän.

Tehtaiden kalusto on KALLISTA ja sitä ei voida päivittää uuteen samalla kun se vanha on käytössä. Vanhoja tehtaita ei voida päivittää massatuottamaan 4680-akkuja ilman että niistä ajetaan tuotantoa merkittävästi alas päivitysten ajaksi.

Ja jos vanhassa tehtaassa ei vaan ole tilaa uudemmalle isommalle kalustolle, se on voi voi.
Nevadassa on jo Teslan oma 4680 tehdas. Mutta 4680 ei ole vielä valmis massatuotantoon ja todennäköisesti ne mitä tulee menee sitten CTlle.

LG tai Panasonic rakentaa Saksaan tehtaan mutta sitä ei ole vielä aloitettukaan.
 
Elon Musk on useampaan otteeseen sanonut, että (massa)valmistus on vaikeampaa kuin tuotekehitys. Että massavalmistus on se "todellinen ongelma" jonka ratkaisemiseen joudutaan ponnistelemaan paljon enemmän.
Muskille sanoisin, että kyllä se ongelmien juurisyy on puhtaasti tuotekehityksessä, jos eivät osaa suunnitella tuotetta, joka on myös massatuotettavissa. Tottakai jo tuotekehitysvaiheessa täytyy jo ennakkoon varmistaa, että tuote on mahdollista ylipäätään massoittain valmistaa.
 
Käsittääkseni ne uudet 4680-akut tullaan valmistamaan nimenomaan Berliinin tehtaalla.

Ei ainakaan alkuun. Ehkä 2030? Tesla ei ole ratkaissut vielä massatuotannon ongelmia mitä tulee 4680 akkuihin. 4680 rakennetta löytyy LFP:nä CATLilta, ja Kiinassa tulee mukaan myös BYD:ltä ostetut akkupaketit, jotka ratkaisevat ongelman LFP:n osalta paremmin kuin 4680:t. Mutta niitä vain Kiinan tehtaalta. Berlinissä ei ole yhtään akkutehdasta vielä, eikä yhtään joka pystyisi tuottamaan jotain hienoa.

Siinäkään mielessä kuin Teslan 4680 ratkaisu edes ikinä tule näkemään päivänvaloa. On myös mahdollista että Panasonic / LG:n omat ratkaisut ovat ne joita kyetään vasta tekemään massatuotantona.

Tehtaiden kalusto on KALLISTA ja sitä ei voida päivittää uuteen samalla kun se vanha on käytössä. Vanhoja tehtaita ei voida päivittää massatuottamaan 4680-akkuja ilman että niistä ajetaan tuotantoa merkittävästi alas päivitysten ajaksi.

Akkutuotanto on erillinen itse autotuotannosta Teslallakin. Ei Shanghai, eikä myöskään Berlin samassa rakennuksessa akkuja itsesssään tuota. Shanghaissa kaikki akut taidetaan tuoda ulkopuolelta joka tapauksessa (CATLiltä / BYD / Panasonic / LG / etc).

Ja jos vanhassa tehtaassa ei vaan ole tilaa uudemmalle isommalle kalustolle, se on voi voi.

Shanghain tehdas on isoin näistä ja sitä voi laajentaa vielä ainakin kaksinkertaiseksi (varaus löytyy). Eli ei sieltä tila lopu.
 
Elon Musk on useampaan otteeseen sanonut, että (massa)valmistus on vaikeampaa kuin tuotekehitys. Että massavalmistus on se "todellinen ongelma" jonka ratkaisemiseen joudutaan ponnistelemaan paljon enemmän.

Tehtaiden kalusto on KALLISTA ja sitä ei voida päivittää uuteen samalla kun se vanha on käytössä. Vanhoja tehtaita ei voida päivittää massatuottamaan 4680-akkuja ilman että niistä ajetaan tuotantoa merkittävästi alas päivitysten ajaksi.
Nämä kertovat enemmän Elonista ja hänen firmojensa osaamisalueista, kuin absoluuttisesta totuudesta.

Muut autovalmistajat osaavat suunnitella auton + valmistettavuuden olemassaolevan tehtaan mukaan - Tesla tekee kaiken lennosta ja opettelee kantapään kautta.

Mutta tuleepahan sitten sähköautokehityksen kannalta nopeaa iterointia, mikä tietty johtaa virheisiinkin. Mutta tekevät ne muutkin virheitä (tsi-nokkaketju yms.)
 
Muut autovalmistajat osaavat suunnitella auton + valmistettavuuden olemassaolevan tehtaan mukaan - Tesla tekee kaiken lennosta ja opettelee kantapään kautta.
Onhan muillakin autonvalmistajilla villiä ideoita mutta kun ne menee tuotantoon ne muuttuvat.
 
Onhan muillakin autonvalmistajilla villiä ideoita mutta kun ne menee tuotantoon ne muuttuvat.
Niin no muotoilututkielmat yms. muut prototyypit ovat asia erikseen. Nyt puhuttiinkin ihan tuotteesta jonka on jo luvattu tulevan tuotantoon. Itselleni ei tule yhden yhtäkään esimerkkiä isommilta valmistajalta jossa olisi toimittu vastaavalla lailla.
 
Viime yönä julkaistun FSD 9.2 beta softan muutokset. Videoita aika vähän vielä youtubessa. Viikon aikana selvinnee onko softa mennyt etiäpäin vai ei.

 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 608
Viestejä
4 512 633
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom