- Liittynyt
- 21.10.2016
- Viestejä
- 3 416
No eikös ne autot tee haamujarrutuksia motarilla vähän väliä cruisen ollessa päällä?Josko ne olisi tuonkin jo oppineet ja koodanneet tietokoneeseen etta kerran paivassa jarrutellaan ihan oikeilla jarruilla
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No eikös ne autot tee haamujarrutuksia motarilla vähän väliä cruisen ollessa päällä?Josko ne olisi tuonkin jo oppineet ja koodanneet tietokoneeseen etta kerran paivassa jarrutellaan ihan oikeilla jarruilla
On siinä Teslankin kaasupolkimessa muut asennot kuin on-off. Lepuuttaa nollakohdassa niin hyvin rullaa. Taloudellisinta on ajaa mahdollisimman hiljaa, minimaalisilla nopeuden muutoksilla ja hidastaminen ilman regeniä rullaamalla. Normaaliliikenteessä tuo harvemmin on järkevää, joten regeniä kannattaa ottaa sopivasti mukaan, vaikka se energiaa tuhlaakin vs rullaaminenJuu onhan se silti näin että Teslalla pihein kulutus mutta siinä on sitten muut vaikuttavasta asiat.
Teslalla sinun pitää laittaa se vapaalle että rullaa.
Varmasti on mutta helpompaa pistää neutraalille jos rullaa.On siinä Teslankin kaasupolkimessa muut asennot kuin on-off. Lepuuttaa nollakohdassa niin hyvin rullaa. Taloudellisinta on ajaa mahdollisimman hiljaa, minimaalisilla nopeuden muutoksilla ja hidastaminen ilman regeniä rullaamalla. Normaaliliikenteessä tuo harvemmin on järkevää, joten regeniä kannattaa ottaa sopivasti mukaan, vaikka se energiaa tuhlaakin vs rullaaminen
Kannatan kyllä että asetuksista saisi valita mitä tahansa ajomoodeja, mutta ihmettelen kyllä miksi tätä kukaan käyttäisi. Nyt kun yhden polkimen takaa löytyy kaikki mitä voimansiirrolla on tarjota nopeuskontrolliin. Jos se ei hidastuvuuden osalta riitä, niin jarrupolkimesta saa lisää. Omasta mielestä tuo on yksinkertaisin toteutustapa. Rullaus kaasupolkimen nollakohdalla on about yhtä haastava operaatio kuin vakionopeuden ylläpito, eli luulisi onnistuvan kohtuullisesti kaikilta.Olisihan tuo melko hyvä parannus että teslan regeniin tulisi rullaus vaihtoehdoksi suoraan. Omituinen handicappi.
Oon tuotakin kokeillu, mutta kaikki taloudellisuushyödyt katoaa siihen kun sinne jarrulle joutuukin yllättäen menemään kun regeniä ei ollutkaan välittömästi saatavilla jos se on jonkin nappulan, viiksen tai jarrupolkimen takana josta et ihan varma ole missä vaiheessa mekaaniset jarrut jo osallistuvat. Yksinkertaisinta ja usein taloudellisinta on kun nopeuden muutokset pitää pieninä, ja tähän riittää ihan persdyno. Ei sillä ole juuri mitään väliä jos sillä kaasun lepuutuksella jääkin joku pieni regen tai teho, jos se kiihtyvyys pysyy aina tasaisen pienenä ja mekaanisia jarruja ei käytetä. Teslalla kun kaasua joutuu joka tapauksessa annostelemaan millin tarkasti pehmeään ja taloudelliseen ajoon, niin luulisi tuon nollakohdankin löytyvän kohtuullisella tarkkuudella.Varmasti on mutta helpompaa pistää neutraalille jos rullaa.
Itse käyttäisin koska se on mukavampaa ja saa pienemmän kulutuksen. Osittain tottumuksesta toki kiinni. Ennakoivalla ajotyylillä ei yleensä tarvitse jarrua muutenkaan käyttää, niin tuntuu typerältä olla kokoajan tunnustelemassa missä asennossa saisi rullauksen aikaan.Kannatan kyllä että asetuksista saisi valita mitä tahansa ajomoodeja, mutta ihmettelen kyllä miksi tätä kukaan käyttäisi.
Ihan bensa autolla tulee ajettua pitkiä reissuja ilman että matkalla käyttää jarrupoljinta muuten kuin vasta perillä.
Kerran kuussa tekee pari kovempaa jarrutusta.ruostuuko tesloissa levyt muuten kuinka pahasti ku on niin pienellä käytöllä?
Kryptistä?Ylläoleva paljastaa kirjoittajansa tiedot ja kokemuksen (Teslan) yhden polkimen toiminnosta.
Pitäähän sitä kaasupoljinta tunnustella joka tapauksessa koko ajan jos haluaa pitää jonkun tietyn nopeuden tai vaikkapa etäisyyden edellä ajavaan jos taas ajaa vakkarilla niin tietokone hoitaa edellämainitut ja kiihtyvyydet on mitä on, usein jotain muuta kuin kaikista taloudellisinta.Itse käyttäisin koska se on mukavampaa ja saa pienemmän kulutuksen. Osittain tottumuksesta toki kiinni. Ennakoivalla ajotyylillä ei yleensä tarvitse jarrua muutenkaan käyttää, niin tuntuu typerältä olla kokoajan tunnustelemassa missä asennossa saisi rullauksen aikaan.
Ihan bensa autolla tulee ajettua pitkiä reissuja ilman että matkalla käyttää jarrupoljinta muuten kuin vasta perillä.
Ylläoleva paljastaa kirjoittajansa tiedot ja kokemuksen autolla sujuvasti liikkumisesta.Pitäähän sitä kaasupoljinta tunnustella joka tapauksessa koko ajan jos haluaa pitää jonkun tietyn nopeuden tai vaikkapa etäisyyden edellä ajavaan jos taas ajaa vakkarilla niin tietokone hoitaa edellämainitut ja kiihtyvyydet on mitä on, usein jotain muuta kuin kaikista taloudellisinta.
Ylläoleva paljastaa kirjoittajansa tiedot ja kokemuksen autolla sujuvasti liikkumisesta.
Oma ajotyyli vaan on muodostunut sellaiseksi sujuvaksi hypermilingiksi. Teslaa ajaessa se aiheuttaa sen että kun ennakoi tulevan mahdollisen pysähdyksen ajoissa ja voisi rullata vapaasti niin pitääkin alkaa tekemään ylimääräistä työtä yrittämällä estää regeneroinnit. Ne sähköautot jossa olen voinut säätää regenin nolliin ovat olleet vaivattomia. Kaupunkiliikenteestä hyvin suuri osuus on rullausta kun ennakoi eikä kiihdytä ennen kohta tarvittavaa hidastusta.
Noh, tesla ketjussa kun ollaan niin nää kokemukset liittyy teslaan. Jollakin muulla autolla, ja varsinkin peruspolttiksella se kaasupolkimen käyttö eroaa jonkin verran taloudellisessa ajossa. Periaatteet ovat toki samoja, taloudellisuus vaatii mahdollisimman pientä keskinopeutta mahdollisimman pienillä ja hitailla nopeuden muutoksilla mekaanisia jarruja viimeiseen asti välttäen. Ja nuo pienet nopeuden muutokset todellakin vaativat millintarkkaa kaasun annostelua, taloudellisista kiihdytyksistä puhumattakaan. Väitän edelleen, että samaan vaivaan se taloudellinen hidastuvuuskin menee samalla tyylillä.
Sujuvuuden nimissä sitten taloudellisuudesta on joskus suotavaa joustaa ja käyttää hieman pelisilmää. En esimerkiksi rullaisi johonkin liikennevaloristeykseen kilometrin päästä siten, että itse kerkeää juuri punaisiksi vaihtuvilla valoilla kääntymään kymmenen auton jäädessä punaisiin, vain jotta itse sai säästettyä pari wattituntia tai millilitraa. Kiitos nyt kuitenkin rakentavasta palautteesta
Kaupunkiliikenteestä hyvin suuri osuus on rullausta kun ennakoi eikä kiihdytä ennen kohta tarvittavaa hidastusta.
Ensinnäkään autoteollisuus ei tee isoa osaa päätöksistään ihan selvästi "järkisyistä" tai edes lähellekään toiminnallisuuden perusteella. Vai mistä syystä luulet sähköautoissa rangen tuhoavat epämukavat isot ja leveät renkaat olevan muodissa? Kanttaavatko ihmiset mutkatiestöä nykyään aiempaa enemmän? Jos ihmiset ja teollisuus menisivät speksit ja toiminnallisuus edellä, ennemmin joku BMW i3 olisi se markkinoitava määrittävä "the" malli, mitä se ei nyt ole.
Äkkiseltään voisi kuvitella, että teslaa ei kiinnosta manuaaliset optimoinnit joita ihminen tekisi. Jos jonkinlainen regen/kantamaoptimointi tulee niin sen olisi järkevää olla osa FSD-softaa ja automaatiota? Miksi satsata rajallista insinööriaikaa fiitsöreihin, jotka tulevat olemaan menneisyyttä? Toki, jos sen fsd:n kanssa kestää vielä tyyliin 5v+, että toimii ympäri maailman niin odottavan aika on pitkä. Musk lienee optimisti ja pyrkii suoraan oikeaan lopputulokseen käymättä välipysäkkien kautta.
Tuo kieltämättä huvittanut välillä. Jos kamera ei sateen vuoksi näe mitään, voisiko ap-tekoäly esim. viestittää sinne deep rainille, että niitä pyyhkijöitä varmaan pitäisi käyttää vähän tiheämmin?Tuolla ajatusmallilla miksi Teslaan tehdä yhtään mitään, kun kuitenkin joku toinen valmistaja joskus tulevaisuudessa tekee sen paremmin. En ymmärrä ajatusmaailmaa, jossa hyväksytään tuotteen heikkoudet sen takia että joku hullu-ukko on luvannut tuoda Saturnuksen pikkusormeen ehkä ensi vuonna, ehkä vuoden päästä, viimeistään kahden viikon päästä, mutta mahdollisesti jo vuosikymmenen kuluttua, missään nimessä ei huomista myöhempää.
Teslan nimenomaan pitäisi satsata insinööriaikaa asioihin, jotka he ehkä kykenisivät ratkaisemaan, eikä asioihin jota eivät kykene. Jos eivät onnistu pyyhkimiä saada toimimaan järkevästi, niin miksi ihmeessä osaisivat ajaa autolla sateessa? Eihän auto edes näe sateella mitään, vaan vilkuttaa miljoonaa virheilmoitusta kun kamerat eivät näe kunnolla.
Esimerkiksi Nokian Hakka Blue 2 -renkaiden kantavuusluokka koossa 215/55R16 on 97 (eli 730 kg), kun taas Michelinin Model S:lle suosittelemissa Pilot Sport 4:lla koossa 245/35 R21 se on 96 (eli 710 kg). Suorituskykyluokka 16" Nokialaisilla on W, joka riittää hyvin Model S:n 250 km/h huippunopeuteen. Kiihdytellessä saa kyllä isommatkin renkaat savuamaan, jos ei osaa ajaa.2 syytä tulee mieleen
1) Sähköautot painavat paljon, Tesla S painaa yli 2tn. Kantavuus loppuu melko pian tavallisilla 205/55R16 pyörillä. Toinen on korkeus, aika citroen fiba tulisi jos ei olisi matalaprofiiliset renkaat painavassa autossa.
2) Vääntö. Paikaltaan lähtiessä olisi melkoinen savupilvi kun kapeilla renkailla yrittäisi täyskiihdytyksiä harrastaa
Eihän se kiihdytys nyt ole ajotaidosta kiinni, vaan siitä että mitä tapahtuu kun lyö tallan pohjaan paikallaanolevasta autosta. Nykyisillä renkailla teslat eivät kiihdyttäessä sudi, ainakaan testaamani isorenkainen model 3 performance ei sutinut vaikka kiihtyi 3.3 sekunnissa 0-100. Jos kyseisessä autossa olisi kapeammat renkaat ja sutiminen haluttaisiin välttää, jouduttaisiin kiihtymistä rajoittamaan. Eli tässä on tehty valmistajan puolesta ihan selkeä valinta suorituskyky/kiihtyvyys > toimintamatka. Teslan brändiin kuuluu hyvin vahvasti autojen teho, joten en ihmettele valintaa yhtään.Esimerkiksi Nokian Hakka Blue 2 -renkaiden kantavuusluokka koossa 215/55R16 on 97 (eli 730 kg), kun taas Michelinin Model S:lle suosittelemissa Pilot Sport 4:lla koossa 245/35 R21 se on 96 (eli 710 kg). Suorituskykyluokka 16" Nokialaisilla on W, joka riittää hyvin Model S:n 250 km/h huippunopeuteen. Kiihdytellessä saa kyllä isommatkin renkaat savuamaan, jos ei osaa ajaa.
Eiköhän kyse ole renkaiden sijaan siitä, että autossa on luistonesto päällä. Kyllä, Teslan kiihtyvyys varmasti putoaisi hieman kapeammilla renkailla, mutta ei se ole mikään peruste laittaa kiihdyttelystä kiinnostumattomille huonoja renkaita, eikä varsinkaan iskeä samoja renkaita johonkin ID3:een.Eihän se kiihdytys nyt ole ajotaidosta kiinni, vaan siitä että mitä tapahtuu kun lyö tallan pohjaan paikallaanolevasta autosta. Nykyisillä renkailla teslat eivät kiihdyttäessä sudi, ainakaan testaamani isorenkainen model 3 performance ei sutinut vaikka kiihtyi 3.3 sekunnissa 0-100. Jos kyseisessä autossa olisi kapeammat renkaat ja sutiminen haluttaisiin välttää, jouduttaisiin kiihtymistä rajoittamaan. Eli tässä on tehty valmistajan puolesta ihan selkeä valinta suorituskyky/kiihtyvyys > toimintamatka.
Kyllähän niissä kantavuus riittää, mutta aikamoista vellomista alkaa olla kaarteissa tuollaisen massan alla.Esimerkiksi Nokian Hakka Blue 2 -renkaiden kantavuusluokka koossa 215/55R16 on 97 (eli 730 kg)
Niin, sitä juuri tarkoitin. Luistonesto konffattu juuri leveämmille renkaille ja tällä saatu hieman jotain sekunnin kymmenyksiä lisää. Tesla tehnyt selkeän valinnan tässä ja kyllä mä sitä valintaa ymmärrän. ID3 kohdalla ymmärrän ehkä vähemmän.Eiköhän kyse ole renkaiden sijaan siitä, että autossa on luistonesto päällä. Kyllä, Teslan kiihtyvyys varmasti putoaisi hieman kapeammilla renkailla, mutta ei se ole mikään peruste laittaa kiihdyttelystä kiinnostumattomille huonoja renkaita, eikä varsinkaan iskeä samoja renkaita johonkin ID3:een.
Y malli saksan miehen läpikäynnissä.
Harmi että on vähä pieni vielä omaan makuun mutta muutoin ois kyl speksit kohdillaan.
Taidan itse katsoa, miten Berliinin aukeaminen ja tuotantomuutokset vaikuttavat. Nyt tuo 70 t€ tuntuu liian jyrkältä.Varmaan riittäisi kokonsa puolesta kun riittää että matkarattaat mahtuu eikä tarvitse enää vaunuja rahdata mukana. Tosin hinta liian kova että viitsisin autosta noin paljoa maksaa. Muuten kyllä hyvältä vaikuttaa, ehkä tommosen voi joidenkin vuosien päästä käytettynä ostaa.
Ongelman juurisyy on siinä, että eteenpäin katsova kamera ei näe samaa mitä kuski. Ja keulan&tuulilasin muotoilusta johtuen tuo yläosa ei jollakin sadetyypillä kastu juuri yhtään siinä missä kuski ei enää näe ulos. Sivukamerat saattaa olla tukossa tai ei, mutta ei sieltä mitään järkevää dataa saa kuskin näkyvyydestä. Ja jos lasi muuten on kuiva ja puhdas, niin en ainakaan itse haluaisi pyyhkijöiden pyörivän vain koska sivukameroissa on jotain, vaikkapa renkaiden nostamaa vettä. Paska systeemi josta ei välttävää parempaa saa millään hieromisella. No toki sisäkameran kuvaa voisi hyödyntää kun kuski alkaa näyttää tarpeeksi vittuuntuneelta.Tuo kieltämättä huvittanut välillä. Jos kamera ei sateen vuoksi näe mitään, voisiko ap-tekoäly esim. viestittää sinne deep rainille, että niitä pyyhkijöitä varmaan pitäisi käyttää vähän tiheämmin?
Tuolla ajatusmallilla miksi Teslaan tehdä yhtään mitään, kun kuitenkin joku toinen valmistaja joskus tulevaisuudessa tekee sen paremmin.
Viimeviikkoisen AI-päivän jälkeen ymmärrän Musk:in optimistisuuden. Teslalla on ihan hyvä mahdollisuus ratkaista arjen FSD. Ensin kaliforniassa, sitten kanadassa ja ehkä tulevaisuudessa myös suomen talvessa. Turha satsata välipysäkeihin, kun se todellinenkin maali on tavoitettavissa. Välipysäkkeihin satsaaminen vain hidastaa menoa.
Itse en ymmärrä, Tesla on edelleen siinä samassa loukussa kuin ennenkin. "Arkipäivän" joka ei kata sitä 5% on edelleen sellainen, jossa joudut itse ajamaan. Ja se on edelleen jäljessä niitä muita tekijöitä (Teslahan on jäljessä muita, ei edellä). Mikään AI-päivässä ei viitannut siihen että Tesla olisi tehnyt mitään läpimurtoa jota muilla ei olisi.
Minusta AI-päivällä esitelty tapa tehdä virtuaalikamera ja kameran pohjalta vektoriavaruus oli sangen vakuuttava. Samalla ymmärsi miksi tesla ei todennäköisesti tarvi enää tutkaa. FSD9 softahan on ensimmäinen missä tuota uutta lähestymistapaa käytetään missään(moottoriteillä).
Tarkoitat ensimmäinen kerta kun Tesla käyttää sitä? Vertaatko nyt siis siihen pelkästään miten Tesla on ennen asioita tehnyt, etkä miten kilpailijat ovat tehneet asioita?
Teslan kilpailijat ajattavat muutamia kymmeniä/satoja omia autoja+maksavat kuskeille. Teslalla on nyt tuhansia beta-testaajia, jotka tekevät töitä ilmaiseksi ja viat menevät suoraan teslalle tietoon. Pian niitä beta-testaajia on paljon enemmän, kun beta aukeaa kaikille halukkaille. Jos tämä on dataongelma niin tesla on datankeräyksen kuningas. Siihen samaan dataongelmaan liittyvät teslan iso gpu-pohjainen supertietokone ja heidän oma DOJO, joka tulee korvaamaan gpu:t konesalissa.
On tietysti aina hyvä että joku uskoo Teslan puheita, mutta korjataan nyt hieman kuitenkin. Ensinnäkään, normaalien ihmisten ei pitäisi olla liikenteessä kenenkään beta-kuski, sillä joku viaton joka ei osallistunut menettää vielä henkensä. Noin ei saisi ikinä tehdä.
Toisekseen, Teslan kilpailijoista. Waymo ajattaa hyvin paljon simulaattorissa autojansa, enemmän kuin Teslalla dataa siinä suhteessa. Ja sen lisäksi ajavat oikeasti asiakkaiden tilauksia, aivan oikeata FSD-tyyliä josta tulee dataa. Teslalla ei ole ollenkaan tällaista tietoa, josta se voisi päätellä milloin auto ei kykene käsittelemään tilannetta oikein. Se ei ole pelkkä dataongelma, koska jo pelkästään liikennesäännöt pitäisi olla tiedossa.
Mobileye kerää autojen dataa tällä hetkellä 40 miljoonasta autosta jatkuvasti (ja tehnyt sitä jo vuosikausia), sillä useimmat Euroopassa myydyt uudet autot on varustettu Mobileyen softalla, joka kerää dataa - koska se on osa pakollista emergency ominaisuutta. Kaikki tuo menee Mobileyella käsittelyyn ja sitä kautta opettavat karttojaan sun muuta. Eli heilläkin on autoja tuolla ulkona yli 20 kertaa enemmän kuin Teslalla. Sen takia Mobileye pystyy myös tarkat kartat rakentamaan jotka päivittyvät välittömästi - niitä autoja kun on paljon.
En nyt käy muita läpi, mutta jos uskoit tähän "muilla ei ole dataa", niin ei se nyt ihan niin mene.
Fakta vain on se, että tesla miljoona+ autollansa on datankeräyksen kuningas
vs. Mobileyen 40M? Mutta nyt kokoajan oletetaan että kyseessä edes on dataongelma, mutta sitä ei ole kukaan pystynyt vielä näyttämään toteen. Sen piti olla dataongelma jo 2016:kin, joten miksi Tesla on joutunut edes kirjoittamaan uutta softaa jos se oli vain datan puutetta? Nythän Tesla kirjoittaa jatkuvasti softaa, johon lisätään lisää algoritmeja, jotta se oppii jotain. Silloin se ei ole dataongelma.
Se mitä oli ennen 9.x softaa ei ole millään tavalla merkityksellistä enää. Teslalla on iso uudelleenkirjoitus menossa siinä miten softa toimii.
Et tainnut ymmärtää sitten. Mikäli jatkuvasti sitä joudutaan opettamaan uudella softalla jotta saadaan uusi feature toimimaan, niin se ei ole puhdas dataongelma silloin. Tässä ei ole mitään tekemistä sillä onko se v11 vai v9 tai v8, se ongelma ei ole pelkästään lisätiedon kerääminen. Täten ongelma on edelleen siinä että ihmisten pitää rakentaa sitä ohjelmistoa. Senhän siinä sanoit seuraavassa lauseessa, "vasta pienet palaset" -> se ei siis ole Teslalla dataongelma, vaan ettei ole tarpeeksi koodareita tekemään hommaa loppuun. Muutenhan se paranisi jatkuvasti tekemättä mitään uusia versioita, eikös?
- New Lanes network with 50k more clips (almost double) from the new auto-labeling pipeline.
Algoritmit eivät muutu, data ja opetettu neuroverkko muuttuvat.
Onko kyllä syvällistä hommaa tämä autoilu nykyään.
Specifically, Musk wrote:
“FSD Beta 9.2 is actually not great imo, but Autopilot/AI team is rallying to improve as fast as possible. We’re trying to have a single stack for both highway & city streets, but it requires massive NN retraining.”
Elon Muskin mukaan Teslan piti ajaa Losista New Yorkiin ilman kuskia 2017 vuoden lopussa. *Katsoo kalenteria* lähestytään 2021 vuoden loppua ja Tesla ei ole ajanut edes puoleen väliin. Eiköhän tuon kusettajan puheet kannata jättää huomioimatta. Moni joka olisi sanonut samat paska puheet olisi lukemassa tiilenpäätä.