Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ei taida bensa-autotkaan tykätä pitkistä seisotuksista. Osat kaipaavat liikettä ja voitelua. Sähköäautoissa ehkä vähän eri tavalla, mutta pointti lienee että jos mahdollista niin ainakin jotain lenkkiä kannattaisi autolla toisinaan ajaa, jos ei muuten niin auton terveyden vuoksi. Bensakin voi mennä huonoksi, jos oikein pitkään seisottaa.
 
Toinen kysymys auton pidempiaikaisesta seisottamisesta. Kuinka pitkään täyteen ladattua autoa voi seisottaa ilman lisälatauksen tarvetta? Onko joitakin toimenpiteitä, mitä pitää tehdä ennen kuin auton laittaa parkkiin esim. kolmeksi kuukaudeksi tai puoleksi vuodeksi?

Litiumakkua ei koskaan saisi seisottaa täytenä, se pilaa akun. Tyypillinen varastointi-SOC on siinä 30% nurkilla, vaikka isompiakin on nähty.
Mun wanhan hybridi-Volvon ohjeissa sanottiin, että jos auto jää seisomaan paria viikkoa pidemmäksi aikaa, on akku ajettava tai ladattava niin, että varaustaso on siinä 25% nurkilla. Nykyisestä Teslasta en ole edes kattonut ohjetta tuon osalta, kun tulee n. 5000km/kk eikä auto seiso päivää-paria pidempään käytännössä koskaan. Jos pitäisi puoleksi vuodeksi pistää seisontaan, jättäisin yksivaiheisen latausjohdon kiinni autoon, latausrajaksi 50% (koska pienempää ei saa asetettua) ja kaikki virransäästö/sleepmodet päälle.
 
Teslan pitkäaikaisessa seisottamisessa kannattaa huomioida myös käyttöakun tilanne. Siellä on esimerkiksi lukkoja operoiva (onko vanhoissa 85?), Aivan normaali auton akku jota Tesla ei osannut ainakaan hetki sitten älykkäästi ladata vaikka itse ajoakku olisikin ollut täynnä virtaa. Muistaakseni tänne lankaankin on joku postannut videon, missä James May selittää minkälainen mieletön operaatio auton ovien avaaminen oli hupiakun tyhjennettyä, kun auto oli koronaa autotallissa piilossa. Löytyy miehen YouTube-kanavalta, laiskuuttani en nyt jaksa kaivaa.

Toki hupiakun kanssa ongelma olisi täysin sama myös normaalissa bensa-autossa.
 
No tämähän on sitten sama kuin bensa auton kanssa, eli noin kerran kuukaudessa käy pistämässä lataukseen päiväksi, jos tuohon sähköautoon päädytään tässä tapauksessa. Tosiaan tuli aivopieru 'täyteen lataamisen' kanssa. Ajatus oli siis ajoakun lataaminen jonnekkin 70-80% paikkeille, mikä tosin sekin näyttää olevan liikaa pitkäaikaiseen säilytykseen. Tuo 12v akun lataaminen joko ajoakusta tai erillisellä laturilla pitää varmistaa myös. Omat kokemukset Tesla S mallista on tuolta kuuden vuoden takaa ja silloin suurin huoli oli ylipäätänsä latauspisteiden löytäminen. Kiitos neuvoista kaikille.:thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
Olen ostamassa vm 2019 tesla model 3 jossa ei ole FSD softaa ostettuna. Jos haluaisin jäkikäteen teslalta tämän ostaa, niin maksaako se tuon 7000€ mitä se nykyään maksaa uuteen, vai maksaako se hieman vähemmän eli sen hinnan mitä olisi maksanut 2019 uuteen?
 
No tämähän on sitten sama kuin bensa auton kanssa, eli noin kerran kuukaudessa käy pistämässä lataukseen päiväksi, jos tuohon sähköautoon päädytään tässä tapauksessa. Tosiaan tuli aivopieru 'täyteen lataamisen' kanssa. Ajatus oli siis ajoakun lataaminen jonnekkin 70-80% paikkeille, mikä tosin sekin näyttää olevan liikaa pitkäaikaiseen säilytykseen. Tuo 12v akun lataaminen joko ajoakusta tai erillisellä laturilla pitää varmistaa myös. Omat kokemukset Tesla S mallista on tuolta kuuden vuoden takaa ja silloin suurin huoli oli ylipäätänsä latauspisteiden löytäminen. Kiitos neuvoista kaikille.:thumbsup:
12/2015 85D S täällä, auto lataa 12v akkua aina jos ajoakussa on virtaa.
Ennen ei ladannu jos alle 20% ajoakussa mut nykyyään lataa.

85kw akuissa etenkin 2012 (jenkit) - 2014 ollu huonompia sarjoja joissa osassa vikaa jossain jäähdytys kierron puolella.

Meidän pirssin lasissa ny 271 tuhatta ja risat,pelaa hienosti.
 
Olen ostamassa vm 2019 tesla model 3 jossa ei ole FSD softaa ostettuna. Jos haluaisin jäkikäteen teslalta tämän ostaa, niin maksaako se tuon 7000€ mitä se nykyään maksaa uuteen, vai maksaako se hieman vähemmän eli sen hinnan mitä olisi maksanut 2019 uuteen?
Todennäköisesti joudut käyttämään ensin 1000e rautapäivityksessä ja sen jälkeen maksamaan vielä tuon 7500e.
 
Todennäköisesti joudut käyttämään ensin 1000e rautapäivityksessä ja sen jälkeen maksamaan vielä tuon 7500e.
Rauta ilmeisesti löytyy kyseisestä autosta, softaa ei. Ajoneuvon tiedoissa lukee seuraavia:

Autopilot Computer: Full self-driving computer
Mutta autopilotin kohalla vain: Autopilot, included package
 
Todennäköisesti joudut käyttämään ensin 1000e rautapäivityksessä ja sen jälkeen maksamaan vielä tuon 7500e.
Rautapäivitys maksaa 1000€ jos tilaat subscription mallilla FSD. Normaali hinta FSDlle on 7500€ ja pitää sisällään raudan ja ehkä tulevan HW4 myös. EAP hinta on 3800€, EAP toimii myös 2.5 raudalla.
Rauta ilmeisesti löytyy kyseisestä autosta, softaa ei. Ajoneuvon tiedoissa lukee seuraavia:

Autopilot Computer: Full self-driving computer
Mutta autopilotin kohalla vain: Autopilot, included package
Sinulla on jo tarvittava rauta. Kannattaa tsekata hyödytkö mielestäsi enemmän FSD ostolla vai pelkän EAP ostolla jos haluat ns. antaa apurahaa Elonille.
 
Mistä vuosimallin autoista lähtien Tesloissa on tuo adaptiivinen vakkari, joka osaa itse pysyä kaistalla kuivalla kelillä esim. mutkissa, liittymissä tai ihan vain maantiellä? Onko tuo siis se FSD muuten vai ihan perus adaptiivinen vakkari - eli mitä pitää olla ruksittuna että auto ajaa omalla kaistallaan maantiellä?
Oli ihan tuo perusmaantieajokin jo niin miellyttävää tuolla tavoin, että kiinnostaa tietää "kuinka vanhan voi" ostaa vai pitääkö olla esim. uudempi kuin 2020 ?
 
Mistä vuosimallin autoista lähtien Tesloissa on tuo adaptiivinen vakkari, joka osaa itse pysyä kaistalla kuivalla kelillä esim. mutkissa, liittymissä tai ihan vain maantiellä? Onko tuo siis se FSD muuten vai ihan perus adaptiivinen vakkari - eli mitä pitää olla ruksittuna että auto ajaa omalla kaistallaan maantiellä?
Oli ihan tuo perusmaantieajokin jo niin miellyttävää tuolla tavoin, että kiinnostaa tietää "kuinka vanhan voi" ostaa vai pitääkö olla esim. uudempi kuin 2020 ?
Ainakaan vielä 2016 Model S ei vielä ollut adaptiivista vakkaria kun kävin koeajamassa yhtä sellaista viime kuussa. Olisin sen saattanut ehkä ostaa, mutta siihen hintaan pelkkä normaali vakionopeuden säädin niin jäi kauppaan.

Olihan se toki aikamoinen laivakin ettei sinänsä ajo-ominaisuutensa osalta kiinnostanut.
 
Mistä vuosimallin autoista lähtien Tesloissa on tuo adaptiivinen vakkari, joka osaa itse pysyä kaistalla kuivalla kelillä esim. mutkissa, liittymissä tai ihan vain maantiellä? Onko tuo siis se FSD muuten vai ihan perus adaptiivinen vakkari - eli mitä pitää olla ruksittuna että auto ajaa omalla kaistallaan maantiellä?
Oli ihan tuo perusmaantieajokin jo niin miellyttävää tuolla tavoin, että kiinnostaa tietää "kuinka vanhan voi" ostaa vai pitääkö olla esim. uudempi kuin 2020 ?
Kuvaamasi ominaisuudet ovat ilmaisessa perusautopilotissa, joka löytyy kaikista M3:ista. S:n kohdalla en ole ihan varma, mistä lähtien kaikissa on ollut vakiona , 2017/2018?

FSD on täysin autonomisen ajamisen tila, jonka pitäisi osata ajaa itsenäisesti myös kaupungissa. Yhdysvalloissa tämän kehittynein versio on suljetussa betassa ja puutteistaan huolimatta näyttää lupaavalta. Euroopassa FSD/EAP on lainsäädännön vuoksi emaskuloitu niin pahasti, että sillä hädin tuskin tekee mitään.
 
Kuvaamasi ominaisuudet ovat ilmaisessa perusautopilotissa, joka löytyy kaikista M3:ista. S:n kohdalla en ole ihan varma, mistä lähtien kaikissa on ollut vakiona , 2017/2018?

FSD on täysin autonomisen ajamisen tila, jonka pitäisi osata ajaa itsenäisesti myös kaupungissa. Yhdysvalloissa tämän kehittynein versio on suljetussa betassa ja puutteistaan huolimatta näyttää lupaavalta. Euroopassa FSD/EAP on lainsäädännön vuoksi emaskuloitu niin pahasti, että sillä hädin tuskin tekee mitään.
Ensimmäisissä 3:ssa jotka tuli Suomeen AP oli vielä erikseen ostettavissa. Vuoden 2019 jälkeen pitäisi olla jo vakiona.
 
Mistä vuosimallin autoista lähtien Tesloissa on tuo adaptiivinen vakkari, joka osaa itse pysyä kaistalla kuivalla kelillä esim. mutkissa, liittymissä tai ihan vain maantiellä? Onko tuo siis se FSD muuten vai ihan perus adaptiivinen vakkari - eli mitä pitää olla ruksittuna että auto ajaa omalla kaistallaan maantiellä?
Oli ihan tuo perusmaantieajokin jo niin miellyttävää tuolla tavoin, että kiinnostaa tietää "kuinka vanhan voi" ostaa vai pitääkö olla esim. uudempi kuin 2020 ?
Lokakuusta -16 lähtien valmistetut joissa hw2 löytyy vakiona autopilot. Voi ostaa myös juurikin hw2 oleviin autoihin fsd/eap, jotka Suomessa ovat tällä hetkellä lähinnä automaattiseen kaistanvaihtoon, autoparkkeeraukseen ja auton esille ottamiseen tallista oleva softapäivitys. Parhaiten taitaa kyseisistä ominaisuuksista toimia auto lane chance, muut bugisia. Toivottavasti tulee muutos ensi vuonna, että voi nauttia rahalle vastinetta. Autonominen ajo kaupungilla tuskin vielä ennättää edes jenkeissä ensi vuonna.
 
Lokakuusta -16 lähtien valmistetut joissa hw2 löytyy vakiona autopilot. Voi ostaa myös juurikin hw2 oleviin autoihin fsd/eap, jotka Suomessa ovat tällä hetkellä lähinnä automaattiseen kaistanvaihtoon, autoparkkeeraukseen ja auton esille ottamiseen tallista oleva softapäivitys. Parhaiten taitaa kyseisistä ominaisuuksista toimia auto lane chance, muut bugisia. Toivottavasti tulee muutos ensi vuonna, että voi nauttia rahalle vastinetta. Autonominen ajo kaupungilla tuskin vielä ennättää edes jenkeissä ensi vuonna.
Sellainen ominaisuus on myös kun ajaa perus APlla ja navigointi päällä. Jos edessä ajava ajaa hiljaa niin auto näyttää toiselle kaistalle nuolia, että tämä on nopeampaa kaista. Toimii siis motarilla. Vähän kuten NoAn kaistanvaihto mutta teet kaiken itse vrt hidas kaistanvaihto älyllä.
 
Saakos koukuttomaan Model 3:een jotain pyörätelinettä?

Onko kukaan ratkaissut rälläkällä suksiluukun puutetta?
 
Onko suomessa tuohon Model 3 Long Rangeen jälkikäteen myynnissä tuota acceleration boostia? Jenkeissä ja saksassa näyttäis pari tonnia maksavan
 
Tesla teki miljardin voittoa ja toimitti 201250 autoa viime kvartaalissa. Tuosta on hyvä jatkaa. Ensi vuonna liikevoitto ja toimitusmäärät voivat olla melko kovia, kun giga berliini ja texas ovat tulilla.

 
Tesla teki miljardin voittoa ja toimitti 201250 autoa viime kvartaalissa. Tuosta on hyvä jatkaa. Ensi vuonna liikevoitto ja toimitusmäärät voivat olla melko kovia, kun giga berliini ja texas ovat tulilla.

Jep, mitä nyt katellu niin toistaiseksi ei ole Teslalla hätää. Model Y peittoaa nämä ID.4, Enyaq yms. Väitän että Ioniq 5 ja KiaEV6 ekat oikeat haastajat.
Ei muutakuin Giga Berliini tulille... toivotaan.
 
Jep, mitä nyt katellu niin toistaiseksi ei ole Teslalla hätää. Model Y peittoaa nämä ID.4, Enyaq yms. Väitän että Ioniq 5 ja KiaEV6 ekat oikeat haastajat.

Mikä multa taas meni ohi kun Model Y yhtäkkiä peittoaa ID4:t ja vastaavat? Model Y on halvimmillaan 64400€, ID4:n hinnat lähtevät 17k€ alempaa 77kWh akulla (ID4:ssa hieman korkeampi WLTP, mutta käytännössä sama).
 
Mikä multa taas meni ohi kun Model Y yhtäkkiä peittoaa ID4:t ja vastaavat? Model Y on halvimmillaan 64400€, ID4:n hinnat lähtevät 17k€ alempaa 77kWh akulla (ID4:ssa hieman korkeampi WLTP, mutta käytännössä sama).
Nii on totta että VW on halvempia perusmalleja myynnissä, mutta kun otat id4 samalla varuistella kun y mallin vakiona hinta noin 5k€ edullisempi mutta toimintamatkakin pienempi kuin Tesla y. Ainakin äkkiseltään laitoin lisävarusteita nelivetoon hinta pompsahti 61k ja tuolla Kiinasta tuotavilla y malleilla tällä hetkellä 594 ja id4 472-475 riippuen mallista. Edittinä ajatuskukkanen tuo 525 on standard rangen wltp 594 on awd merkattu Kiinassa toimintamatkaksi
 
Viimeksi muokattu:
Elon kertoi Q2 callissa että Teslalla on 2170 backup suunnitelma Berliinin ja Texasin model Y:lle jos 4680 prosessia ei saada pelaamaan. Tätä vasten on enemmän mahdollista että tänä vuonna tulee jotain pihalle Berliinistä.
Semi siirretty 2022. Cybertruckin aikataulu kysymykseen oli vastauksena pitkä monologi siitä miten haastavaa autojen teko on yms. En pitäisi ihmeenä vaikka CT peruttaisiin kokonaan kun huomataan miten haastavaa se on toteuttaa.
 
Nii on totta että VW on halvempia perusmalleja myynnissä, mutta kun otat id4 samalla varuistella kun y mallin vakiona hinta noin 5k€ edullisempi mutta toimintamatkakin 50 km pienempi kuin Tesla y. Ainakin äkkiseltään laitoin lisävarusteita nelivetoon hinta pompsahti 61k ja tuolla Kiinasta tuotavilla y malleilla tällä hetkellä 525 wltp ja id4 472-475 riippuen mallista.
En ole tehnyt markkinatutkimusta, mutta mutuilen, että 65ke auto ei ole markkinoiden sweetspotissa, puhumattakaan eri markkinoiden erilaisista vivahteista. Tällöin markkinoiden näkökulmasta se, että Y:tä saa vain "hyvin varusteltuna" haittaa Y:n myyntiä merkittävästi. Rajattu varuste ja mallitarjonta on siis markkinaosuuden näkökulmasta satavarmasti huono asia.

Se, että onko tämä Teslalle tai Teslan viimeiselle riville kuinka huono asia, riippuu tietenkin tuotantokapasiteetista, katteesta ja tuotannon tehokkuudesta ja kyvystä muuntua/tehdä erilaista yleensä. Teslan vahvuus taitaa olla se, että auton ostaessa ei ole tarkkaan speksattu, mitä yleensä myydään ( "rauta"päivitykset tulevat randomisti, vrt. vastaavat tulevat yleensä vuosimallipäivityksinä muilla valmistajilla ) ja että varustelista on erittäin lyhyt. Tällä toimintatavalla luultavasti on joustavampi tehostaa tuotantoa, esim. Apple on tainnut tähän ja yksinkertaisempaan ohjelmistotukeen tarrautuen pitää oman mallistonsa kapeana.

Toisaalta esim. VAG:llä ja monella muulla toimijalla on varsin uskomaton tuotantoketju varusteltujakin autoja varten. VAG näyttääkin yksinkertaistavan sähköautomullistuksessa lähinnä voimalinja- ja runkomallistoaan, varustelumahdollisuudet näyttävät pysyvän pitkällä aikaävälillä ennallaan.
 
Kallissaa tuotteessa on paremmat katteet. Kansanautoa ei kannata tehdä jos on tuotantorajoitettu ja kalliimpikin menee kaupaksi. Sitten kun ei enää mene aletaan varioimaan karvalakki malleja kuten kiinassa on taidettu tehdä kun esiteltiin model Y sr.
 
En ole tehnyt markkinatutkimusta, mutta mutuilen, että 65ke auto ei ole markkinoiden sweetspotissa, puhumattakaan eri markkinoiden erilaisista vivahteista. Tällöin markkinoiden näkökulmasta se, että Y:tä saa vain "hyvin varusteltuna" haittaa Y:n myyntiä merkittävästi. Rajattu varuste ja mallitarjonta on siis markkinaosuuden näkökulmasta satavarmasti huono asia.
Niin kauan kuin firma on tuotantorajoitteinen, eikä menekkirajoitteinen, niin varusteiden poistot ja hintojen alennukset eivät lisää myyntiä yhtään.
 
Nii on totta että VW on halvempia perusmalleja myynnissä, mutta kun otat id4 samalla varuistella kun y mallin vakiona hinta noin 5k€ edullisempi mutta toimintamatkakin pienempi kuin Tesla y. Ainakin äkkiseltään laitoin lisävarusteita nelivetoon hinta pompsahti 61k ja tuolla Kiinasta tuotavilla y malleilla tällä hetkellä 594 ja id4 472-475 riippuen mallista. Edittinä ajatuskukkanen tuo 525 on standard rangen wltp 594 on awd merkattu Kiinassa toimintamatkaksi

Saanko Model Y:n ID4:n varusteilla? Miksi ID4 pitää varustaa Y:n varusteilla? ID4:n saa varusteita joita Y:ssä ei ole, mutta toisin päin ei onnistu - nouseeko Model Y:n hinta siis vastaavilla varusteilla kohti loputonta?. Kiinasta tuotavilla Model Y:llä on 505km WLTP, ei 594. Löytyy ihan Teslan sivustoilta tuo lukema. Kiinassa ilmoittavat lukemat eri mittaustavalla kuin Euroopassa, niitä ei kannata ihan hirveästi sieltä alkaa kopioimaan kun paikallisetkin tiedot löytyvät. ID4 range on Volkswagen Suomen mukaan WLTP:stä 520km, Model Y:ssä on Teslan mukaan Suomessa WLTP 505km. Ei mitään 470 vs 594.

Kyseiset autot eivät ole yhtälailla kilpailijoita täällä päin kuin taidat kuvitella.
 
Niin kauan kuin firma on tuotantorajoitteinen, eikä menekkirajoitteinen, niin varusteiden poistot ja hintojen alennukset eivät lisää myyntiä yhtään.

Kyllähän Teslasta varusteita poistetaan, siitä vaan ei mainita.. joka tapauksessa, ei Tesla ole joka markkinalla tuotantorajoitteinen. Kiinassahan tuotantoa on enemmän kuin kysyntää (ja sen takia siellä saa Model Y SR:ääkin), sen takia osa tuotannosta viedään ulkomaille. On jännä nähdä, onko kysyntää tarpeeksi siinä vaiheessa kun Texas ja Berlin tulevat myös linjoille nykyisellä hinnoittelulla. Tai lähteekö uudemmat Model S/X lentoon ollenkaan (toki käyttävät eri tuotantolinjaa).

Toki, olihan Teslalle ihan kiva että ensimmäisen kerran saavuttivat autojen tuotannolla positiivisen tuloksen viime kvartaalilla.
 
Teslan kaikki autot menee mitä saavuta tehtyä. Kiinassa ei ole ylituotantoa. Siellä on tarpeeksi resursseja tuottaa myös autoja EU alueelle toisin kuin USAssa.
 
Ihan riippuu miten asian haluaa esittää. Kiinan tehdas tuottaa joka tapauksessa enemmän autoja kuin kiinalaiset haluavat ostaa Teslalta. Nythän niitä rahdataan sieltä Australia / Uusi-Seelanti / Eurooppa akselille, vaikka alunperin Giga Shanghain piti palvella kiinalaisia kuluttajia pääasiassa (eikä tehdas ole vielä täydessä vauhdissaan edes).

Eli joo, menevät kyllä kaupaksi globaalisti minkä tuottavat - mutta eivät paikallisesti.
 
Onhan tuo totta. Berliiniä odotellessa mutta taitaa vielä mennä pari vuotta että 4680 nähdään. Kyllä se ensimmäisenä menee CTlle jos sen haluavat ulos.
 
Auringonpaiste pehmittänyt pään lopullisesti. Kyselin tarjoukset muutamasta Teslasta ja tuossa olisi vaihtoehdot. Minkä raati valitsisi (best bang for buck)? Rajoittavia tekijöitä oikeastaan ak:n lyhyys (193 cm) ja viisihenkinen perhe.

Model 3 #1

Model 3 #2

Model 3 #3

Vanhempi Model S

Miten tilat vertautuu esim ID.4 tai XC40 P8? Model X:n kohdalla hinnat karkaa jo reilusti kuudenkympin paremmalle puolelle eikä ulkonäkökään oikein istu omaan silmään. Onko näissä jotain mitä erityisesti kannattaa silmäillä?
 
Saanko Model Y:n ID4:n varusteilla? Miksi ID4 pitää varustaa Y:n varusteilla? ID4:n saa varusteita joita Y:ssä ei ole, mutta toisin päin ei onnistu - nouseeko Model Y:n hinta siis vastaavilla varusteilla kohti loputonta?. Kiinasta tuotavilla Model Y:llä on 505km WLTP, ei 594. Löytyy ihan Teslan sivustoilta tuo lukema. Kiinassa ilmoittavat lukemat eri mittaustavalla kuin Euroopassa, niitä ei kannata ihan hirveästi sieltä alkaa kopioimaan kun paikallisetkin tiedot löytyvät. ID4 range on Volkswagen Suomen mukaan WLTP:stä 520km, Model Y:ssä on Teslan mukaan Suomessa WLTP 505km. Ei mitään 470 vs 594.

Kyseiset autot eivät ole yhtälailla kilpailijoita täällä päin kuin taidat kuvitella.
No lähinnä samaa varustetasoa ja hintaa vertailin. Harvoinpa sitä karvalakkimallia ylipäänsä ostetaan ja ruksitaan lisävarusteita. Voihan tuolla Kiinassa olla vielä jokin siirtymä nedc ja wltp mittaustavassa, mutta käsitykseni mukaan wltp mittaustavalla piti olla kesäkuun jälkeen ilmoitettu. Joka tapauksessa VW hinnastosta nelivedot nimenomaan on 472-475 range, joten saatat tuijottaa takapotkuisten hinnastoa. Tottakai jokainen toivoo reilumpaa tarjontaa ja eiköhän se sr y mallikin tule Suomeen keväällä myyntiin.
Edit. Tarkistin Kiinan sivustolla perf on wltp ja sr/awd mallit vielä nedc mittaustavalla
 
Viimeksi muokattu:
Auringonpaiste pehmittänyt pään lopullisesti. Kyselin tarjoukset muutamasta Teslasta ja tuossa olisi vaihtoehdot. Minkä raati valitsisi (best bang for buck)? Rajoittavia tekijöitä oikeastaan ak:n lyhyys (193 cm) ja viisihenkinen perhe.

Model 3 #1

Model 3 #2

Model 3 #3

Vanhempi Model S

Miten tilat vertautuu esim ID.4 tai XC40 P8? Model X:n kohdalla hinnat karkaa jo reilusti kuudenkympin paremmalle puolelle eikä ulkonäkökään oikein istu omaan silmään. Onko näissä jotain mitä erityisesti kannattaa silmäillä?
Ottamatta sen enempää kantaa yksilöihin, Rintajuoppo ei olisi se autokauppa jonka kanssa itse asioisin tuossa hintaluokassa...
 
Auringonpaiste pehmittänyt pään lopullisesti. Kyselin tarjoukset muutamasta Teslasta ja tuossa olisi vaihtoehdot. Minkä raati valitsisi (best bang for buck)? Rajoittavia tekijöitä oikeastaan ak:n lyhyys (193 cm) ja viisihenkinen perhe.

Model 3 #1

Model 3 #2

Model 3 #3

Vanhempi Model S

Miten tilat vertautuu esim ID.4 tai XC40 P8? Model X:n kohdalla hinnat karkaa jo reilusti kuudenkympin paremmalle puolelle eikä ulkonäkökään oikein istu omaan silmään. Onko näissä jotain mitä erityisesti kannattaa silmäillä?
Model S jättäisin kauppaan. Vanha kuin mikä, ongelmana nuo kahvat mitä hajoilee vuosittain. Noin 300€ kipale.

Ottaisin tuo on LR 2020 Koska ainakin FSD rauta niin saa hyötyä enemmän tai sitten Performance missä on FSD. Itse FSD ei tee mitään mutta rauta kannattaa olla HW3.0 aka full self drive machine jotta saa kaikki herkut mitä saa nykyään.

Eikä ne toiset renkaat toki pahaksi ole.
 
Tuli mieleen tuota EU-EVs -sivustoa surffaillessa mieleen, että miksei Tesla ole tänä vuonna toimittanut kuin Model 3:sta? Oliko X:ään ja S:ään tulossa myös uudet akut vai minkälainen homma?
 
Tuli mieleen tuota EU-EVs -sivustoa surffaillessa mieleen, että miksei Tesla ole tänä vuonna toimittanut kuin Model 3:sta? Oliko X:ään ja S:ään tulossa myös uudet akut vai minkälainen homma?
Faceliftin facelift tulossa. Tuotannossa ongelmia että myös 4680 kanssa jotenka nykyinen LR ja Plaid tulee 18650 akuilla kuten aikaisemmat S ja X.
 
Tuleeko tuo Teslan Berliinin Gigafactory vaikuttamaan mahdollisesti hinnoitteluun? Ymmärsin, että nykyään Euroopassa Tesloihin menee tullimaksut jotka toki osaltaan nostavat hintaa. Jos jatkossa Euroopan mallit tehdään EU:n sisällä niin maksuja ei toki tällöin menisi.
 
Tuleeko tuo Teslan Berliinin Gigafactory vaikuttamaan mahdollisesti hinnoitteluun? Ymmärsin, että nykyään Euroopassa Tesloihin menee tullimaksut jotka toki osaltaan nostavat hintaa. Jos jatkossa Euroopan mallit tehdään EU:n sisällä niin maksuja ei toki tällöin menisi.
Varmaan tulee, mutta milloin? Aluksi tuotetaan vain Y mallia ja sitäkin aletaan tekemään aluksi pienempiä määriä ennenkuin tuotanto skaalautuu. Muiden mallien valmistuksen saapumisesta eurooppaan ei ole mitään aikataulua. Varmasti muutamien vuosien päästä hinnan sinänsä voisi olettaa olevan nykyistä mukavasti halvempi, toki vastavoimana pitää muistaa mitä kasvava kysyntä ja raaka-aineiden rajallisuus ylipäätään tekee tuotteiden hinnoille.
 
No lähinnä samaa varustetasoa ja hintaa vertailin. Harvoinpa sitä karvalakkimallia ylipäänsä ostetaan ja ruksitaan lisävarusteita

Ei, mutta tuskin tarvitsee ottaa 1-to-1 Teslan kanssa, varsinkin kun jälkimmäisestä puuttuu tärkeitä asioita ja saa turhaa päälle. Eli kyllä ID4:n vastaavalla varustuksella saa halvemmalla, ne vastaavat varusteet ovat vain eri (voi itse päättää mitä ottaa).

Tähän mennessä ostetuista ID4:sta suurin osa on luultavasti niillä varustetasoilla joista ne lähtee hinnastosta - ilman ihmeellisiä lisävarusteita.

Voihan tuolla Kiinassa olla vielä jokin siirtymä nedc ja wltp mittaustavassa, mutta käsitykseni mukaan wltp mittaustavalla piti olla kesäkuun jälkeen ilmoitettu. Joka tapauksessa VW hinnastosta nelivedot nimenomaan on 472-475 range, joten saatat tuijottaa takapotkuisten hinnastoa. Tottakai jokainen toivoo reilumpaa tarjontaa ja eiköhän se sr y mallikin tule Suomeen keväällä myyntiin.

ID4:sta ei ole kuin GTX nelivetona, mutta miksi tarvitsisi se ottaa? Ei se tule olemaan ID4:n markkinasta suurtakaan osaa, ei VW ainakaan niin odota. Se oletetusti myydyin malli on 77kWh takavetoinen sillä 204hp moottorilla. Se on se, joka on ID4:n pääasiallinen markkina ja jota vastaan kilpaillaan. Jos Teslalla ei ole tarjota siihen mitään (kyseinen hintaluokka on kuitenkin se myydympi hintaluokka), niin silloin Teslan kilpailija ID4:lle on hintansa puolesta Model 3 SR+, ei Model Y.

Hakemalla jokin erikoismalli päästään aina vertauksiin, joilla ei ole mitään tekemistä itse kilpailutilanteen kanssa.

Edit. Tarkistin Kiinan sivustolla perf on wltp ja sr/awd mallit vielä nedc mittaustavalla

Täällä saat Suomen Teslan sivustolta sen version, eiköhän siihen kannata kuitenkin verrata. Aivan kuten VW:ltäkin löytyisi ID6 Kiinasta, mutta et halunnut sitä ottaa vertailukohteeksi.
 
Tuleeko tuo Teslan Berliinin Gigafactory vaikuttamaan mahdollisesti hinnoitteluun? Ymmärsin, että nykyään Euroopassa Tesloihin menee tullimaksut jotka toki osaltaan nostavat hintaa. Jos jatkossa Euroopan mallit tehdään EU:n sisällä niin maksuja ei toki tällöin menisi.
Vaikuttaa mutta ei tietoa koska vaikutukset näkyy. Ensijaisesti Berliini on Model Ylle tarkoitettu ja sieltä piti tulla uudella tavalla tehty runko että myös uudet akkupaketit 4680. 4680 ei ole valmis massatuotantoon ja tehdas on vielä kesken. Todennäköisesti 5v sisään voi hinnat muuttua. Tullimaksut eivät ymmärtääkseni kovin suuret ole.
Varmaan tulee, mutta milloin? Aluksi tuotetaan vain Y mallia ja sitäkin aletaan tekemään aluksi pienempiä määriä ennenkuin tuotanto skaalautuu. Muiden mallien valmistuksen saapumisesta eurooppaan ei ole mitään aikataulua. Varmasti muutamien vuosien päästä hinnan sinänsä voisi olettaa olevan nykyistä mukavasti halvempi, toki vastavoimana pitää muistaa mitä kasvava kysyntä ja raaka-aineiden rajallisuus ylipäätään tekee tuotteiden hinnoille.
Juuri näin.

Mistä eteenpäin Model 3:ssa on tuo 3.0 HW?
Aika varmasti pitäisi olla 3.0 jostain heinäkuusta 2019 eteenpäin. Maaliskuussa alunperin alkaneet valmistaa mutta alkuvuodesta tuli vielä 2.5 autoja.
 
Viimeksi muokattu:
Aika varmasti pitäisi olla 3.0 jostain heinäkuusta 2019 eteenpäin. Maaliskuussa alunperin alkaneet valmistaa mutta alkuvuodesta tuli vielä 2.5 autoja.
Oma autoni on heinäkuulta ja vielä 2.5. Jonkin verran on kai tullut vielä syksylläkin. Ilmeisesti SR+:aan laitettiin Nvidiaa niin kauan kuin oli osaa varastossa.
 
Oma autoni on heinäkuulta ja vielä 2.5. Jonkin verran on kai tullut vielä syksylläkin. Ilmeisesti SR+:aan laitettiin Nvidiaa niin kauan kuin oli osaa varastossa.
Parhaiten näkee spekseistä. Toki vaihtoehtona koittaa tinkiä jos maksavat. Taitaa olla tonnin nykyään päivitys jos FSD subscription joskus tulee Suomeen.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 589
Viestejä
4 512 479
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
artumarienpeerg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom