Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Jännä, mun kasattiin toukokuussa 2019 ja on HW3
Tämä on yksi syistä miksi en tykkää Teslasta - kun ostat auton, saat sian säkissä, etkä voi etukäteen tietää, että mitä sieltä tulee.

Ominaisuuksia vain tippuu pois ilman ennakkoilmoituksia (jenkeissä ACC-tutka, pelkääjän penkin säätöjä yms), akkujen valmistaja ja tekniikka vaihtelee, LG / Panasonic LR:ssä ja MIC LFP SR+ / Fremontin li-ion, etkä voi ennen auton vastaanottamista tietää, että mitä osia autossa sattuu olemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jännä, mun kasattiin toukokuussa 2019 ja on HW3
Onhan se. Etenkin kun papa Elon jo huhtikuussa vakuutteli Twitterissä, että kaikki autot tästä eteenpäin ovat HW3:lla.

Toisaalta aika yhdentekevää, koska FSD ei tule näillä autoilla koskaan olemaan käytössä. Jos kaikki tekniset ja lakitekniset haasteet saataisiinkin x vuoden päästä voitettua, olisi silloin fiksumpaa ostaa uusi auto FSD:llä kuin maksaa siitä vanhaan ruoskaan.
 
Onhan se. Etenkin kun papa Elon jo huhtikuussa vakuutteli Twitterissä, että kaikki autot tästä eteenpäin ovat HW3:lla.

Toisaalta aika yhdentekevää, koska FSD ei tule näillä autoilla koskaan olemaan käytössä. Jos kaikki tekniset ja lakitekniset haasteet saataisiinkin x vuoden päästä voitettua, olisi silloin fiksumpaa ostaa uusi auto FSD:llä kuin maksaa siitä vanhaan ruoskaan.
Itse saattaisin hyvinkin maksaa 200€ kertamaksun vanhaan ruoskaan siitä ilosta, että se ajaa autonomisesti minut 2-3vk mittaisen lomamatkan aikana pitkien siirtymien yli.

Omassa käytössäni 40%vuoden ajoista on toteutunut neljän kalenteripäivän aikana ja karvan yli 60% on toteutunut kahden kahden viikon mittaisen lomamatkan aikana.
 

Tarkoittaako tuo että jokaisesta kahdeksasta latausasemasta lähtee yhtäaikaisesti 250kWh?
V3:set ovat muistaakseni itsenäisiä, joten jokainen latausasema voi syöttää 250kW. Käytännössä Teslalla ei ole markkinoilla autoja jotka pystyisivät lataamaan täydellä teholla ihan paria minuuttia pidempään, joten on lähes mahdotonta järjestää tilannetta, jossa kaikille 8:lle latauspisteelle saapuu samalla minuutilla juuri optimaalisen tyhjällä akulla (10-15%) + esilämpimällä akulla autot ja kaikki kytkevät latauksen yhtä aikaa päälle.

Jos autojen saapuminen jakautuu tasaisesti, niin vain 1-2 autoa lataavat täydellä teholla yhtä aikaa ja muut lataavat sitten hitaammin riippuen siitä, että kuinka täydet akut niillä sattuvat olemaan.
1627468248293.png


Akun lataaminen 10%->60% kestää n. 15min.
 
Näyttää siltä, että burmanm kuuluu model 3 omistajien vähemmistöön ja itse taas tuohon tyytyväiseen enemmistöön :D

Tuota vähän vääristää se, että tarjontaa ei ole hirveästi vielä mutta se laajenee kyllä. Kia ja Hyundai voivat ehkä nostaa päätään ensi vuonna.
 
Autokuumehan se sieltä iski TM3 LR koeajon jälkeen. Vaihdokkien hinnat ovat uuden kantturoissa eikä varsinaista merkittävää arvonalenemaa ole näemmä markkinoilla oleviin tullut. Kiikarissa on loppuvuonna 2020 valmistunut M3 LR facelift (n. 58 000€) kaksilla renkailla ja yksillä vanteilla ajettuna 11tkm. Saksan tuontia. Pientä kulumaa tullut kahteen vanteeseen edellisellä saksalaisomistajalla, yksi kamera pimeänä (joka menee myyjän mukaan takuuseen ja he vaihdattavat sen Teslalla). Herää lähinnä kysymys rahoituskuvioita pyöritellessäni, että minkälaista riskiä on nykyisissä hinnoissa. Uusi olisi kuitenkin aina uusi ja sen saa samalla rahalla ja aavistuksen suuremmalla käsirahalla (6300e), mitä autokaupan kanssa on pyöritelty. Teknologiahan se kehittyy, parempia akkuja ilmeisesti tulossa ja muut autovalmistajat vyöryvät markkinoille sillä aikaa, kun autoa kiltisti makselee pois kuleksimasta jäännöserän ollessa vielä 20k. Millaista riskiä siis pidätte tässä?
 
Autokuumehan se sieltä iski TM3 LR koeajon jälkeen. Vaihdokkien hinnat ovat uuden kantturoissa eikä varsinaista merkittävää arvonalenemaa ole näemmä markkinoilla oleviin tullut. Kiikarissa on loppuvuonna 2020 valmistunut M3 LR facelift (n. 58 000€) kaksilla renkailla ja yksillä vanteilla ajettuna 11tkm. Saksan tuontia. Pientä kulumaa tullut kahteen vanteeseen edellisellä saksalaisomistajalla, yksi kamera pimeänä (joka menee myyjän mukaan takuuseen ja he vaihdattavat sen Teslalla). Herää lähinnä kysymys rahoituskuvioita pyöritellessäni, että minkälaista riskiä on nykyisissä hinnoissa. Uusi olisi kuitenkin aina uusi ja sen saa samalla rahalla ja aavistuksen suuremmalla käsirahalla (6300e), mitä autokaupan kanssa on pyöritelty. Teknologiahan se kehittyy, parempia akkuja ilmeisesti tulossa ja muut autovalmistajat vyöryvät markkinoille sillä aikaa, kun autoa kiltisti makselee pois kuleksimasta jäännöserän ollessa vielä 20k. Millaista riskiä siis pidätte tässä?
New & Used Electric Cars | Tesla
Osta tuolta, halpa rahoitus ja loppuerän voi vaihtaa uuteen koslaan vaikka viiden vuoden päästä.
 
Autokuumehan se sieltä iski TM3 LR koeajon jälkeen. Vaihdokkien hinnat ovat uuden kantturoissa eikä varsinaista merkittävää arvonalenemaa ole näemmä markkinoilla oleviin tullut. Kiikarissa on loppuvuonna 2020 valmistunut M3 LR facelift (n. 58 000€) kaksilla renkailla ja yksillä vanteilla ajettuna 11tkm. Saksan tuontia. Pientä kulumaa tullut kahteen vanteeseen edellisellä saksalaisomistajalla, yksi kamera pimeänä (joka menee myyjän mukaan takuuseen ja he vaihdattavat sen Teslalla). Herää lähinnä kysymys rahoituskuvioita pyöritellessäni, että minkälaista riskiä on nykyisissä hinnoissa. Uusi olisi kuitenkin aina uusi ja sen saa samalla rahalla ja aavistuksen suuremmalla käsirahalla (6300e), mitä autokaupan kanssa on pyöritelty. Teknologiahan se kehittyy, parempia akkuja ilmeisesti tulossa ja muut autovalmistajat vyöryvät markkinoille sillä aikaa, kun autoa kiltisti makselee pois kuleksimasta jäännöserän ollessa vielä 20k. Millaista riskiä siis pidätte tässä?

Syyskuun alussa on budjettiriihi johon tulee valtiovarainministeriön esitystä muistaakseni 13.8 julki. Ei ole välttämättä kovin todennäköistä että hankintatukeen liittyen auton maksimihintaa nostetaan tuosta 50k, mutta se on mahdollista, ainakin itse tukea ollaan nostamassa. Siksi en itse ostaisi käytettyä samaan hintaan uuden kanssa, en ainakaan nyt kahteen viikkoon. Tosin JOS tuki korottuu, on se silti aikaisintaan voimassa 2022 alusta, eli autokuumetta ei paranna :hmm:
 
Mitä on loppu velkaa siirtää uuteen autoon.

En kyllä itsekään tajunnut sanavalintoja. Mutta osari misssä iso viimeinen erä viiden vuoden päästä - ei varaa maksaa, vaihetaan uuteen ja soppa valmis lopulta rahoitusten osalta. Voi liittyä teslaan tai mihin vaan autoon.
 
En kyllä itsekään tajunnut sanavalintoja. Mutta osari misssä iso viimeinen erä viiden vuoden päästä - ei varaa maksaa, vaihetaan uuteen ja soppa valmis lopulta rahoitusten osalta. Voi liittyä teslaan tai mihin vaan autoon.
En kyllä nyt saa jutun juonesta kiinni yhtään mitä haetaan.
 
Ostat rahoituksella 60k€ auton josta maksat pientä rahoituskuukausierää 3v ajan siten, että lainaa on esim 3v jälkeen jäljellä vaikkapa 30k€ (tämä laskettu etukäteen). 3v jälkeen kun rahoitusaika on loppumassa ja tuo 30k€ kertasumma tulossa maksuun, vaihdat auton uuteen jolloin käytännössä vanha auto myydään ja sillä maksetaan tuo 30k€ jäljellä oleva velka pois ja uutta autoa varten otetaan uusi 60k€ velka ja homma alkaa alusta.
 
Ostat rahoituksella 60k€ auton josta maksat pientä rahoituskuukausierää 3v ajan siten, että lainaa on esim 3v jälkeen jäljellä vaikkapa 30k€ (tämä laskettu etukäteen). 3v jälkeen kun rahoitusaika on loppumassa ja tuo 30k€ kertasumma tulossa maksuun, vaihdat auton uuteen jolloin käytännössä vanha auto myydään ja sillä maksetaan tuo 30k€ jäljellä oleva velka pois ja uutta autoa varten otetaan uusi 60k€ velka ja homma alkaa alusta.
Aina pitää maksaa se käsiraha mikä on se miinus tuossa hommassa ja vanha auto ei koskaan kata uutta autoa. Teslalla ainakaa. Sieltä saa ihan poskettoman huonoja tarjouksia.
 
Spoilerissa eilen julkaistun fsd 9.1betan koeajoa. Ei varsinaisesti mitään uusia fiitsöreitä. Suurin parannus on, että jyrkät mutkat ja käännökset tuntuvat ihmismäisemmiltä. Auto myös ryhmittyy paremmin kaistalle oikeaan paikkaan noissa tilanteissa verrattuna edelliseen softaversioon.




Huvittavin bugi minkä olen nähnyt FSD softassa oli, kun kuu osui sopivasti taivaalle. Tesla luuli sitä keltaiseksi liikennevaloksi. Ilmeisesti hakee myös kamerasta liikennevalot eikä pelkästään kartasta. Pahin bugi mikä oli toisessa videossa niin tesla ei tajunnut tilannetta missä oli punainen valo eteenpäinmenolle ja vihreä nuoli kääntymiselle. Auto lähti useista yrityksistä huolimatta aina ajamaan päin punaisia. Tuo oli aika isossa risteyksessä, eikä toistu kaikissa valoissa. Työtä on vielä teslalla jäljellä. Tesla saa kyllä valtavasti etua ilmaisista beta-testaajista, jotka löytävät virheitä, testaavat monta kertaa samaa paikkaa ja raportoivat vioista.
 
Viimeksi muokattu:
Olen noita Tesla Model S malleja katsellut nettiautosta ja yllättävän moneen on ajoakku vaihdettu vaikka autoilla ikää vain reilut 5 vuotta. Mistä tämä johtuu? Uskaltaako autoa ostaa johon akkua ei ole vaihdettu?
Ovatko nämä kaikki olleet 85 akun malleja?
 
Olen noita Tesla Model S malleja katsellut nettiautosta ja yllättävän moneen on ajoakku vaihdettu vaikka autoilla ikää vain reilut 5 vuotta. Mistä tämä johtuu? Uskaltaako autoa ostaa johon akkua ei ole vaihdettu?
En ole seurannut aikoihin kunnolla Teslaan liittyvää uutisointia, mutta eikös Tesla ole rajoittanut Superchargereidensa lataustehoa akun kestävyyden takia?
 
Yksi model s olin nettiautossa yli 300t ajettuna, ja 300t kohdalla oli vaihdettu moottori.
 
En ole seurannut aikoihin kunnolla Teslaan liittyvää uutisointia, mutta eikös Tesla ole rajoittanut Superchargereidensa lataustehoa akun kestävyyden takia?
Rajoittivat kyllä näihin vanhempiin Model S mutta nyt poistettu jo. Ainakin osasta.
 
Kyllä taisivat olla.
85 akkuisissa ilmeisesti akun jäähdytyksessä ja eristyksessä on ollut vikaa. Tesla noi on pääasiassa takuuseen vaihtanut refurbished akkuihin. Uutta akkua niihin ei siis ole vaihdettu. Rapakon takana teslamotorsclubin foorumilla oli ensimmäisiä omasta taskusta vaihdettuja nyt näkynyt ja halvin taitaa olla 17000$ ja kallein 22000$, mutta tuo 22k$ oli upgrade 90 akkuun, joka on uudemmalla kemialla.

Kuten @Tege mainitsi, uudemmissa 75, 90 tai 100 akkuisissa ei ole ongelmia ilmennyt. Näissä akuissa on erilainen akkukemia aiempiin 85 akkuihin verrattuna. Tuota 85 akkuista kyllä kannattaa mielestäni välttää nyt, tuntuu sen verran isolla prosentilla menevän vikatilaan.
 
Olisi tarkoitus laittaa lähipäivinä Tesla model 3 konfiguraattorin kautta tilaukseen, mutta koska haluamani long range malli tulee saataville vasta joulukuussa, pitäisi nyt tajuta kannattaako tuota kautta tilata talvirenkaita. Hintahan on suhteellisen edullinen 1950 euroa asennettuna ja renkaaksi tulee Hakkapeliitta 9, mikä on käsittääkseni ihan ok rengas. Kuitenkaan vanteista ei löydy oikein mitään tietoa. Konfiguraattorin kuvan perusteella kyse ei ole mistään erikoisesta vanteesta.

Onkos täällä tietoa / suosituksia miten kannattaisi menetellä? Ottaa surutta konfiguraattorin kautta talvirenkaat vanteineen, vai lähteä katsomaan Model 3:een sopivaa yhdistelmää jostain muualta? Katselin että luovutuspisteeltä on 100 metriä lähimpään Vianoriin, joten se että renkaat täytyy vaihdattaa jossain muualla ei ole ongelma edes talvella.
 
Olisi tarkoitus laittaa lähipäivinä Tesla model 3 konfiguraattorin kautta tilaukseen, mutta koska haluamani long range malli tulee saataville vasta joulukuussa, pitäisi nyt tajuta kannattaako tuota kautta tilata talvirenkaita. Hintahan on suhteellisen edullinen 1950 euroa asennettuna ja renkaaksi tulee Hakkapeliitta 9, mikä on käsittääkseni ihan ok rengas. Kuitenkaan vanteista ei löydy oikein mitään tietoa. Konfiguraattorin kuvan perusteella kyse ei ole mistään erikoisesta vanteesta.

Onkos täällä tietoa / suosituksia miten kannattaisi menetellä? Ottaa surutta konfiguraattorin kautta talvirenkaat vanteineen, vai lähteä katsomaan Model 3:een sopivaa yhdistelmää jostain muualta? Katselin että luovutuspisteeltä on 100 metriä lähimpään Vianoriin, joten se että renkaat täytyy vaihdattaa jossain muualla ei ole ongelma edes talvella.
Tuo vajaan 2k setti on samat 18" vanteet mikä tulee LR:ssa, näet siitä kun olet valinnut sarjan, niin näytä ominaisuudet. Niin näet isompana nuo mitä tarjoaa. Tarjolla 18" ja 19" vanteilla.
Noin 2k ne pyörii muualla.
 
Hintahan on suhteellisen edullinen 1950 euroa asennettuna ja renkaaksi tulee Hakkapeliitta 9, mikä on käsittääkseni ihan ok rengas. Kuitenkaan vanteista ei löydy oikein mitään tietoa. Konfiguraattorin kuvan perusteella kyse ei ole mistään erikoisesta vanteesta.

Vanteet on talvirengaspaketissa samat Aero vanteet kuin toisessakin setissä. Suosittelen kyllä nappaamaan ne kitkat kun Model 3:sta on kyse, autossa kun tulee noi rengasäänet aika pahasti läpi.
 
Vanteet on talvirengaspaketissa samat Aero vanteet kuin toisessakin setissä. Suosittelen kyllä nappaamaan ne kitkat kun Model 3:sta on kyse, autossa kun tulee noi rengasäänet aika pahasti läpi.
Itse olen miettinyt että nastat lienee parhaat tänne etelään. Täällä harvemmin on lunta mutta jäätä sitä enemmän.
 
Joo vähän maku asia, kaikilla pärjää. Olen ajellut nastoilla käytännössä elämäni pois lukien työautossa kitkat. Kokeilin joskus kitkoja alla ja päädyn kyllä kitkoihin kun saan nelkun alle. Jos haluaa säästää rahaa niin kesäkumi+nasta oikein hyvä mutta jos haluaa säästää renkaan vaihtoruljanssin nii kitka helppo. Ainakin contivikingeillä itse ajellu ympärivuoden 5 vuotta eikä ongelmia. Toimii kohtalaisesti vesisateella kesällä ja helteellä ei sula alle vaikka ajaa 120 kmh ja talvella hyvä.
 
Itsellä on kokemusta ainoastaan nastoista, enkä tiedä uskallanko lähteä kokeilemaan kitkoja tässä kohtaa. Auton tarve on kuitenkin päivittäistä ja liikkeelle pitäisi päästä joka päivä oli keli millainen tahansa. Ajoa on lähiössä, moottoritiellä ja kaupungissa. Rengasmelu toki ärsyttää, mutta on minulle täysin toissijaista jos nastoista saa edes pienen lisän turvallisuusmielessä.

Mutta hyvä tietää, että talvirenkaiden vanteet ovat samat mitkä kesärenkaissakin ja ilmeisesti laadultaan varsin ok. Silloinhan tuo hintakin on varsin edullinen, kun saa alle kahdella tonnilla renkaat vanteisiin ja autoon valmiiksi asennettuna.
 
Itse olen miettinyt että nastat lienee parhaat tänne etelään. Täällä harvemmin on lunta mutta jäätä sitä enemmän.

Sitä en väitä etteikö ne paremmat täällä olisi, mutta kun ei tuo auto kovin hiljainen ole edes kitkoilla. Taas toisaalta, ei tuolla jumiin kitkoillakaan jää kun takana painoa on.
 
Sitä en väitä etteikö ne paremmat täällä olisi, mutta kun ei tuo auto kovin hiljainen ole edes kitkoilla. Taas toisaalta, ei tuolla jumiin kitkoillakaan jää kun takana painoa on.
2021 on mielestäni hiljaisempi kuin 2019-2020. Ehkä ne lasit tekee taikojaan mutta ei mielestäni se rengasmelukaan ole paha.

Olen kitkoilla ajanut vain kerran jotenka en tiedä. Ne oli Nokiat mutt humisivat todella kovaa. Nastat olleet muuten ja omaan mieleen niillä olisi enemmän varmuutta.

Model 3 on lähdössä täysin takaveto.
 
Ainakin tuolla videolla näkyy, että veto aloitetaan aina pelkästään takavedolla. Vasta sitten kun pitoa ei ole, otetaan etuveto käyttöön.
 
2021 on mielestäni hiljaisempi kuin 2019-2020. Ehkä ne lasit tekee taikojaan mutta ei mielestäni se rengasmelukaan ole paha.

Ei ole eroa rengasmelussa kyllä 2021 / 2020. Toki 2020 mallejakin on osa 2021 rakenteilla, joten tiedä sitten.

Model 3 on lähdössä täysin takaveto.

Varmaankin (tai täysin takaveto), mutta Model 3:n vetopito on todella hyvä takavetoiseksikin kun paino on takana. En mä kitkojen takia kertaakaan viime talvena ongelmiin jäänyt vedon puolesta, sen sijaan pohjasta jäin kyllä kiinni. Siihen ei neliveto tai nastat kuitenkaan auta.
 
Ainakin tuolla videolla näkyy, että veto aloitetaan aina pelkästään takavedolla. Vasta sitten kun pitoa ei ole, otetaan etuveto käyttöön.

Sanomasi ei liity Tegen sanomaan mitenkään. Model 3 lähtee neljällä renkaalla aina kun on tarve.
 
Sanomasi ei liity Tegen sanomaan mitenkään. Model 3 lähtee neljällä renkaalla aina kun on tarve.
Miten niin ei liity. Tege sanoi, että on lähdössä takaveto. Ja videolla tosiaan näkyy, että lähtee liikkeelle ensin takavetoisena. Videolla oleva Land Rover vetää heti myös edestä.
 
^ Oikeasti? Nelivetotesla lähtee AINA liikkeelle nelivetona silloin kun tarvitaan. Tuo video todistaa juuri sen.
 
^ Oikeasti? Nelivetotesla lähtee AINA liikkeelle nelivetona silloin kun tarvitaan. Tuo video todistaa juuri sen.
Tesla antaa videon perusteella selkeästi ensin momenttia taka-akselille, ja kun haistaa pyörimiseron akseleiden välillä, tulee etuakseli mukaan, Lantikka vetää molemmista päistä heti lähdöstä, koska on oikea neliveto. Hyväksy nyt vain että se lähtee liikkeelle takavetona, vaikka etupää nopeasti tuleekin mukaan
 
Sanomasi ei liity Tegen sanomaan mitenkään. Model 3 lähtee neljällä renkaalla aina kun on tarve.

Tosin tuo linkkaamasi video näytti jo heti ensimmäisessä ettei samalla tavalla kuin sen otsikko väittää. Land Roverissa pyöri etu ja takapyörät, Model 3:ssa ensin takaveto, sitten etuveto. Eli Model 3:n neliveto käyttäytyy kuin Haldexit.
 
Ainakin tuolla videolla näkyy, että veto aloitetaan aina pelkästään takavedolla. Vasta sitten kun pitoa ei ole, otetaan etuveto käyttöön.
Juuri tätä tarkoitan, että ekana takana ja jos luistaa niin etupää tulee mukaan.
Ei ole eroa rengasmelussa kyllä 2021 / 2020. Toki 2020 mallejakin on osa 2021 rakenteilla, joten tiedä sitten.

Varmaankin (tai täysin takaveto), mutta Model 3:n vetopito on todella hyvä takavetoiseksikin kun paino on takana. En mä kitkojen takia kertaakaan viime talvena ongelmiin jäänyt vedon puolesta, sen sijaan pohjasta jäin kyllä kiinni. Siihen ei neliveto tai nastat kuitenkaan auta.
En usko että kitkoilla jää jumiin. Ainakin sutaisi helposti takapäätä jos painaa kaasua hiukan liikaa ja alla jäätä.
 
Nastoista voi olla pientä etua ensimmäisenä talvena jääpinnalla, mutta kun kyseessä on painava ja tehokas auto, veikkaisin viimeistään seuraavana talvena vaikutuksen olevan lähinnä ropinan tuoma psykologinen turvallisuus. Itse en ottaisi edes ilmaiseksi nastoja alle pk-seutupainotteiseen ajoon. Niiden hyödyt ovat niin hetkellisiä ja lyhytaikaisia mutta haitat sitten vastaavasti koko ajan läsnä.

Nastat ketuttavat jo ihan siksikin, että niiden käyttö on syynä Suomen teiden huonoon kuntoon. Nastat ruopivat hetkessä uudenkin asvaltin pilalle, ja toisaalta tämän voimakkaan nastakulutuksen vuoksi Suomessa käytetään isoa raekokoa, mikä taas kasvattaa ajomelua. Jos nastojen käyttö kiellettäisiin, meillä olisi paremmassa kunnossa oleva, selvästi hiljaisempi tieverkko ja vähemmän katupölyä hengitettävänä keväisin. Vähimmillään nastarenkaisiin pitäisi kohdistaa tuntuva haittavero (hintataso n. 2 x kitkaan verrattuna).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 606
Viestejä
4 512 628
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom