Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Onko joku kokeillut Y:ssä jarrujen "kiillotus" service ohjelmaa? Yritin, mutta ei antanut ajaa kuin 11 kmh niin ei oikein onnistunut. Ehkä en vaan osannut. Takajarrut pitäisi herkistellä (mittarissa 45tkm). Ehkä vaan pitää käyttää palat irti ja putsata osat.
On tullut käytettyä brake burnishing ominaisuutta service valikon kautta ja ensimmäisellä kerralla tein saman virheen ja rajoitus oli tosiaan päällä.
Se ohjelma pitää aloittaa vielä erikseen ennen ajoon lähtöä, muuten pelkkä service moodi rajoittaa nopeuden.
 
noniin, noin kuukauden kesti ennen kuin puhkesi eka Conti Ultracontact model Y:n alla. Onneksi niin pieni reikä ja hidas vuotamaan, että sisäpuolen tubeless-paikalla tuli kuntoon pienellä kustannuksella. Murskepintainen (lanauksen jälkeen teräviä irtokiviä) tie ja painava auto ei taida olla normirenkaalle optimi.
Aikoinaan tällä tiellä yhdestä autosta taisi mennä 5 rengasta ennen kuin vaihdoin merkkiä (puhjenneissa oli todella leveät pitkittäisurat ja kumi jotenkin "pehmoa"). 10 v oli bemari, niistä ei mennyt kertaakaan rengas - mutta tuskin autosta kiinni enempi tuurista.

Onko joku kokeillut Y:ssä jarrujen "kiillotus" service ohjelmaa? Yritin, mutta ei antanut ajaa kuin 11 kmh niin ei oikein onnistunut. Ehkä en vaan osannut. Takajarrut pitäisi herkistellä (mittarissa 45tkm). Ehkä vaan pitää käyttää palat irti ja putsata osat.
Service valikon ekalta sivulta saa nopeusrajottimen veke. Voi ajella valikko auki liikenteessäkin.
 
Onko kukaan kuullut edes mitään huhuja onko Tesla suunnittelemassa huoltopistettä Itä-Suomen suunnalle? Tai edes vaikka Jyväskylään, joka olisi jo puolet lähempänä kuin Vantaa tai Oulu.
 
Ei taida itä olla muutenkaan sähköautojen vankkaa myyntialuetta, Tesloista puhumattakaan... Vaatii yleensä autokannan ennenkuin infraa aletaan luomaan.
 
Miksiköhän Y:ssä ei ole automaattista takaluukun avausta, mikä näyttää löytyvän 3:sta. Puuttuuko muka jotain rautaa mikä tämän mahdollistaa :hmm:
 
Service valikon ekalta sivulta saa nopeusrajottimen veke. Voi ajella valikko auki liikenteessäkin.
joo, nyt onnistuin saamaan sen päälle. en aiemmin huomannut, että on myös "ei-ohjattu" kiillotus-tila ts että näyttää jarrupaineet ja laittaa regenin pois, mutta ei anna ohjeita. Parikymmentä jarrutusta tein ~35 paineilla. Lämpöä otti jarrut sen verran että vähän haisivat. Etupää tosi hyvä ja kiiltävä. Takana edelleen 8 mm rantu molemmilla puolilla jarrulevyn ulkokehällä, johon pala ei ota kunnolla. Parani, mutta ei kerrasta hyvä. Pitää varmaan kuitenkin ennen talvea käyttää takajarrupalat irti ja putsailla. Saisi olla joku automaattiohjelma, että välillä käyttäisi enemmän jarruja regenin sijaan. Mutta ei varmaan ole "turvallinen" amerikkaisten mielestä.
(ainiin, parilla ensimmäisellä jarrutuksella ilman regeniä tuntui, että eikö tässä ole jarruja ollenkaan. Sitten vasta ottivat pitoa ja hyvin sitten toimivatkin. Eli jopa hieman vaarallista, että jarrut eivät vahvan regenin ja rauhallisen ajotavan takia ole iskussa jos joskus pitäisi nopeasti pysähtyä yllättäen. joo, on näissä varmaan hätätehostin tms, mutta ei sekään voi sille mitään, että kitka ei ole optimi)
 
Viimeksi muokattu:
Miksiköhän Y:ssä ei ole automaattista takaluukun avausta, mikä näyttää löytyvän 3:sta. Puuttuuko muka jotain rautaa mikä tämän mahdollistaa :hmm:
Puuttuu. Toimii UWB tekniikalla Tesloissa. Todennäkösesti facelift Model Y kunhan tulee niin on tarvittava rauta.
 
Electric Vikingin uskottavuus on ollut jo pitkään itsellä ihan nollissa. Kaverin mukaan esimerkiksi toyota ja vw on ollut konkurssin partaalla niin pitkään kun on videoita julkaissut... todellisuudessa molemmat paukuttanut parasta tulosta ikinä viime-, sekä sitä edeltävänä vuotena.

Eikä tuo tegen artikkeli mistään hautausmaasta kertonut, jota toi electric muppet tuntuu tossa pääsääntöisesti debunkkaavan.
Ihan yhtä hyvä lähde kuin Reddit trollaajat. Molemmissa tuli selkeästi esille että rapia 60 autoa nurmella kun trolliartikkeli puhuu sadoista. Viikinki sentään otti asiasta selvää ja jos valmistetaan pari miljoonaa autoa vuositasolla niin aika uutisankkoja nämä 20k autoa varastossa myytävänä omfg bankruptcy soon. Tutkivaa journalismia kannatan, enkä niinkään ADHD spekulointia.
 
Ketään ei varmaan olisi kiinnostanut, jos olisivat asvalttia/hiekkakentällä noita säilytelleet. Sinänsä tuossa ei ole edes uutista, muuta kuin siinä mielessä että kyllähän sinne kaikenlaista jyrsijää voi mennä majailemaan. Määrät tuskin ovat jenkkitasolla millään tavalla merkittäviä myynnin määrät huomioon ottaen.

Sinänsä varastojen kasvu on toki fakta, mutta ei sinänsä liity ruohokenttiin.
 
Ihan yhtä hyvä lähde kuin Reddit trollaajat. Molemmissa tuli selkeästi esille että rapia 60 autoa nurmella kun trolliartikkeli puhuu sadoista. Viikinki sentään otti asiasta selvää ja jos valmistetaan pari miljoonaa autoa vuositasolla niin aika uutisankkoja nämä 20k autoa varastossa myytävänä omfg bankruptcy soon. Tutkivaa journalismia kannatan, enkä niinkään ADHD spekulointia.
Missä uutisessa oli puhetta konkursista? Ei ainakaan tuossa minkä postasin.

Edit.
Halvempaa mallia tulossa. Nyt Meksikossa tarjolla.
- Vain takavetona
- Tekstiilipenkit
- Ei takanäyttöä
- Sisävalot vain valkoisena
- Ei lämmitettyjä penkkejä ja rattia
- Ei jäähdytettyä penkkejä
- Vain etulasit tuplalasia
 
Viimeksi muokattu:
Erinomainen sähköauto, huonohko auto. Jos muut valmistajat saavat vain softan ja sovelluksen jouhevuuden sekä ominaisuuksien osalta Teslan kiinni, alkaa kilpailutekijät hinnan lisäksi olemaan aika vähissä.
Tämähän se tilanne käytännössä on jo nyt. Id.7 tai Audi Q6 kun käy ajamassa, niin aika hankala on löytää sellaista vikaa, joka Teslan pakottaisi ostamaan. Hyny julkaissut ensi vuodelle päivitetyt Ioniq 5/6, joissa listan mukaan näyttää korjaantuvan kaikki merkittävät "featuret". Stellantis vielä tuntuu polkevan paikallaan, mutta halvemmassa luokassa paljon pikkunäppärää tarjolla. Toyotakin oppii. Fordin pikku-suv taitaa myydä hyvin. Makuasioitahan nämä kaikki ovat mitä haluaa painottaa, mutta aika jolloin sähköautossa täytyy sietää omituisuuksia on onneksi tullut päätökseensä. Teslan osalta kysymys lienee vaan, että jäävätkö edelleen pysäkille odottamaan robotaxia vai korjaavatko tuotteensa. Pelletrukin sijaan kun olisivat tehneet perus"golfin" normaalilla käyttöliittymällä, niin Meksikonkin tehdasta tarvittaisiin kysynnän tyydyttämiseen.
 
Miksiköhän Y:ssä ei ole automaattista takaluukun avausta, mikä näyttää löytyvän 3:sta. Puuttuuko muka jotain rautaa mikä tämän mahdollistaa :hmm:

Ei tuota 3:sta löydy kuin vasta uudesta Highland mallista eli eiköhän se uusittuun Y:n tule myös.
 
Alkaisi olla model 3 käytettynä aika houkuttelevan hintaisia. Vuosimallit 2019-2021. Halvimmat näyttäisi olevan noiden joppareiden maahantuomia.

Onko jtn erityistä mitä pitäisi ymmärtää niistä? Erilaisia varusteita? Takuuasiat? Muuta?

Nivelet, jarrut sun muut ei niinkään pelota tämmöstä tee se itse -ukkelia, mutta akku ja sähköpuoli voisi aiheuttaa harmaita hiuksia..
 
Alkaisi olla model 3 käytettynä aika houkuttelevan hintaisia. Vuosimallit 2019-2021. Halvimmat näyttäisi olevan noiden joppareiden maahantuomia.

Onko jtn erityistä mitä pitäisi ymmärtää niistä? Erilaisia varusteita? Takuuasiat? Muuta?

Nivelet, jarrut sun muut ei niinkään pelota tämmöstä tee se itse -ukkelia, mutta akku ja sähköpuoli voisi aiheuttaa harmaita hiuksia..
2020 lopulla taisi alkaa ensimmäiset ilpilliset ja sähköinen peräluukku.
Joten siinä on yksi asia pohdittavaksi, haluaako ilpillä vai ei.
 
Jos olisin käytettyä kolmosta ostamassa niin ottaisin sellaisen jossa ei ilppiä ja sen mukana tulevaa octovalve härdelliä. Eipähän tartte ressata korjaamisesta joka on kallis.
 
Tämähän se tilanne käytännössä on jo nyt. Id.7 tai Audi Q6 kun käy ajamassa, niin aika hankala on löytää sellaista vikaa, joka Teslan pakottaisi ostamaan. Hyny julkaissut ensi vuodelle päivitetyt Ioniq 5/6, joissa listan mukaan näyttää korjaantuvan kaikki merkittävät "featuret". Stellantis vielä tuntuu polkevan paikallaan, mutta halvemmassa luokassa paljon pikkunäppärää tarjolla. Toyotakin oppii. Fordin pikku-suv taitaa myydä hyvin. Makuasioitahan nämä kaikki ovat mitä haluaa painottaa, mutta aika jolloin sähköautossa täytyy sietää omituisuuksia on onneksi tullut päätökseensä. Teslan osalta kysymys lienee vaan, että jäävätkö edelleen pysäkille odottamaan robotaxia vai korjaavatko tuotteensa. Pelletrukin sijaan kun olisivat tehneet perus"golfin" normaalilla käyttöliittymällä, niin Meksikonkin tehdasta tarvittaisiin kysynnän tyydyttämiseen.
Oma kommenttini koski erityisesti MY:tä eli se on aika keskikertainen ja välttävä autona, sähköautona kova luu. Ymmärtääkseni uudemman kolmosen alusta, vaimennus ja penkit ovat jo aika hyviä eli autoarvosanakin voisi olla parempi (en ole kokeillut).

MY on edelleen aika kilpailukykyinen, kun kriteereinä on akun koko, latausnopeus, tilat ja hinta. Muut vaan ajavat ohi, jos Tesla ei ymmärrä parantaa tuotettaan tai vähintään painaa hintaa entisestään alaspäin.

Stellantis on minusta valmis hautaan ja Toyotan osalta uskon vasta kun näen heiltä hyvän sähköauton. Fordin pikku-suv vaikuttaa aika kovalle tuotteelle. VAG-konserni on sen verran hyvin pettänyt ID-linjastollaan, että seiska ja uusi softa palauttaa uskon vasta ajan myötä. Korealaiset ovat kyllä hyviä ja takuu vakuuttava. Saksalaiset premiumit sitten omassa kastissaan, mutta on myös hintakin.

Aika vähän on vielä n. 50k€ luokassa autoja, jossa ei olisi jossain "ominaisuudessa" selvästi sanottavaa joko auto- tai varsinkin sähköautokategoriassa. Näköpiirissä on toki paremmat ajat.
 
VAG-konserni on sen verran hyvin pettänyt ID-linjastollaan, että seiska ja uusi softa palauttaa uskon vasta ajan myötä. Korealaiset ovat kyllä hyviä ja takuu vakuuttava. Saksalaiset premiumit sitten omassa kastissaan, mutta on myös hintakin.
VAG-konsernilta ainakin omaan makuun löytyisi aivan ylivoimaisesti parhaat tuotteet esim Taycan ja uusi A6 etron vaikuttaa olevan aivan parasta mitä kaupasta saa tällä hetkellä. Toki etenkin taycan on varsin rajun hintainen mutta Porsche nyt ei ole mikään persaukisten menopeli.
 
Oma kommenttini koski erityisesti MY:tä eli se on aika keskikertainen ja välttävä autona,
Aika kova väite että välttävä, paljonko olet Y:llä ajanut kun se on niin huono? ja mihin vertaat samassa hintaluokassa?
(toki voi olla että Y hajoaa heti takuun jälkeen ts on huono. Sitten olen samaa mieltä). Joo, S mersu tai 7 bemari on hyviä mutta maksaa enemmän. (volkkari on sitten tosiaan volkkari sananmukaisesti)
edit. kun perustakuu menee ohitte, niin oma Y kyllä käydään läpi, koska kalifornia <> soome.
 
Viimeksi muokattu:
Tämähän se tilanne käytännössä on jo nyt. Id.7 tai Audi Q6 kun käy ajamassa, niin aika hankala on löytää sellaista vikaa, joka Teslan pakottaisi ostamaan.

Hinta varusteltuna nyt on ainakin yksi edelleen. Tässä kun pienen autokuumeen kourissa olen valikoimaa selannut, niin muiden about vastaavien sähkisten hinnat pompsahtavat melkoisesti kun ruksii listalta isompaa akkua, nelivetoa, vetokoukkua ja muitakin varusteita kuin ratin ja penkin. Hintaa on äkkiä tuhansia euroja enemmän esim. m3/mY LR AWD:tä. Toki kolikon kääntöpuoli on se, että Teslaan et saa varusteita vaikka haluaisitkin. Esim. nuo molemmat mainitsemasi autot noilla varusteilla on sen parikymmentä tuhatta euroa Teslaa kalliimpia, joten sietääkin olla enemmän laatutuntumaa sun muuta.

Oikeasti kyllä vitun hämmentävää miten monissa ~50 tonnin autoissa ei ole edes muistipenkkejä vakiona. :D
 
Aika kova väite että välttävä, paljonko olet Y:llä ajanut kun se on niin huono? ja mihin vertaat samassa hintaluokassa?
(toki voi olla että Y hajoaa heti takuun jälkeen ts on huono. Sitten olen samaa mieltä). Joo, S mersu tai 7 bemari on hyviä mutta maksaa enemmän. (volkkari on sitten tosiaan volkkari sananmukaisesti)
30 tkm. Erittäin hyvä sähköauto, autona huono.

Käännetään ajatus näin. Jos Tesla Y olisi polttomoottoriauto, en ostaisi. Muovipenkit ilman hyvää tukea, huonosti sensoreita, välttävä alusta ja tuuli suhisee yli satkun vauhdissa. Sähköauto-ominsisuudet, sovellus ja softa todella hyviä, vaikkakin täysin turha FSD-näkymä vie ajaessa puolet näytöstä ja samalla ergonomisen käytön.
 
Muovipenkit ilman hyvää tukea, huonosti sensoreita, välttävä alusta ja tuuli suhisee yli satkun vauhdissa. Sähköauto-ominsisuudet, sovellus ja softa todella hyviä, vaikkakin täysin turha FSD-näkymä vie ajaessa puolet näytöstä ja samalla ergonomisen käytön.
okei, ostan mielipiteet;
penkit = kropasta ja säädöistä kiinni? 500 km ei tunnu enää itsellä missään, kun on säädöt kohdillaan ja mielestäni löysin tavan miten tuossa penkissä voi olla . Muovi > hiostaa kyllä. Mutta ei se autosta tee p*skaa.
Mitä sensoreita kaipaat? Itse en mitään, mitä vähemmän sen parempi. Joku parkkisentori huutaa joka tapauksessa 30 cm ennen kuin osuu mihinkään. Mitään automaattiajoa en kaipaa enkä käytä -> sutta.

Alusta ei ole paras mahdollinen karkealla tiellä (itsella vm 2023), mutta parani yllättäen parempiin renkaisiin vaihtamalla. Kait suomessa pitäisi olla 18" pyörät. Muuten ok, mutta mukulakivet aivan persiistä.
Ruutuahan ajaessa ei juuri koskaan tarvitse käyttää, mutta toki sen FSD-mainoksen voisi saada kokonaan pois.
Ja kun autona arvioidaan, niin tilat hyvät, lämmitys/kylmitys/softa/eteneminen/range jne kohdillaan.
Ainoa kysymysmerkki on että ruostuuko koko vehje, kun ei ole suojattu kovin hyvin..

ps. ei oma pahasti suhise edes 1,5*100kmh nopeudessa. tuulen suunta vaikuttaa tähän toki yllättävän paljon sekä samalla päällysteen laatu.

jos "juniper" joskus tulee, niin siitä voisivat after-market kopsata äänieristykset.
 
okei, ostan mielipiteet;
penkit = kropasta ja säädöistä kiinni? 500 km ei tunnu enää itsellä missään, kun on säädöt kohdillaan ja mielestäni löysin tavan miten tuossa penkissä voi olla . Muovi > hiostaa kyllä. Mutta ei se autosta tee p*skaa.
Kyllä noilla ajaa, mutta kun välillä on käynyt vaikka edes VW:n sporttipenkeillä, ymmärtää materiaalin olevan välttävää ja reisituen huonoa. Y:n pysty ajoasento kompensoi penkin säätöjen vähäisyyttä ja ei minullekaan pitkä matka tee ongelmaa. Parempia vaan löytyy.

Mitä sensoreita kaipaat? Itse en mitään, mitä vähemmän sen parempi. Joku parkkisentori huutaa joka tapauksessa 30 cm ennen kuin osuu mihinkään. Mitään automaattiajoa en kaipaa enkä käytä -> sutta.
Sadetunnistin (syytä ei taida tarvita selittää), pari lämpötilasensoria kabiiniin lisää (jotta saisi tasaisen lämpötilan) ja tutka, jotta pääsisi haamujarrutuksista eroon. Ainoa auto, jossa automaatti-ilmastointi ei toimi hyvin, jos kyydissä neljä henkeä. Yksin tai kaksin ajaessa ei ongelmaa. En käytä AP:ta itsekään.

Alusta ei ole paras mahdollinen karkealla tiellä (itsella vm 2023), mutta parani yllättäen parempiin renkaisiin vaihtamalla. Kait suomessa pitäisi olla 18" pyörät. Muuten ok, mutta mukulakivet aivan persiistä.

Ja kun autona arvioidaan, niin tilat hyvät, lämmitys/kylmitys/softa/eteneminen/range jne kohdillaan.
Olin tässä jonkinlaisen matkan niin Enyaqin kuin Hynyn I5:n kyydissä. Lisäksi vielä taksissa BMW:n i5:ssa (toki ihan eri hinnoissa). Huomasi aika hyvin eron matkustusmukavuudessa. Y on ihan ok ajaa, mutta aika pintakova.

Tilat, softa, lataus, akun koko ja sovellus aivan huippua. Jos nyt vielä muutamia positiivisia nostoja, niin:

+ ajamisen aloittaminen ja lopettaminen ällistyttävän helppoa ja vaivatonta
+ frunkki on oikeasti iso ja pistää miettimään, miten muut tuhlaavat tilaa, jota Y:ssä muutenkin paljon
+ Camp mode, plug & charge, sentry jne ovat erinomaisia softaominaisuuksia
+ OTA päivitykset
+ mittaristoa ei todellakaan tarvitse ja sitä en olisi uskonut. Hud kelpaisi edelleen.
+ pysäköintilämmitys ja -viilennys todella tehokkaita ja sovellus niiden ohjaukseen huiman hyvä
 
Kyllä noilla ajaa, mutta kun välillä on käynyt vaikka edes VW:n sporttipenkeillä, ymmärtää materiaalin olevan välttävää ja reisituen huonoa.
Jup. "premeillä" ajeltu ja jalat pitkät. Kaikki muu kuitenkin on paremmin niin käytettävyys on imho parempi. Kaikki em. pointisi pitävät about paikkaansa. - painoarvo niille enemmän ratkaisee. Omassa ja perheen käytössä silti Y toimii toistaiseksi parhaiten, kun on "tylsä" perhekuljetin. Jos >>100ke menisi autoon niin sitten vähän asia. Anoppia ei saanut matalaan bemariin eikä sieltä pois. Y:ssä onnistuu -> jo käytännössä määritti autovalinnan (perintöä odo ..)
Meni itsellä jo ohi se aika, että pitää autolla näyttää että on m*ssmies olevinaan. (euribor go-go)
 
Hinta varusteltuna nyt on ainakin yksi edelleen. Tässä kun pienen autokuumeen kourissa olen valikoimaa selannut, niin muiden about vastaavien sähkisten hinnat pompsahtavat melkoisesti kun ruksii listalta isompaa akkua, nelivetoa, vetokoukkua ja muitakin varusteita kuin ratin ja penkin. Hintaa on äkkiä tuhansia euroja enemmän esim. m3/mY LR AWD:tä. Toki kolikon kääntöpuoli on se, että Teslaan et saa varusteita vaikka haluaisitkin. Esim. nuo molemmat mainitsemasi autot noilla varusteilla on sen parikymmentä tuhatta euroa Teslaa kalliimpia, joten sietääkin olla enemmän laatutuntumaa sun muuta.

Oikeasti kyllä vitun hämmentävää miten monissa ~50 tonnin autoissa ei ole edes muistipenkkejä vakiona. :D
Juu, hintahan oli jo tuossa alkupohdinnassa mukana. Id.7 ei kyllä taida ihan 20 ke olla vastaavaan Teslaan. Teslan kannalta on huono, että ominaisuudet noista kyllä valuvat alaspäin. Ei tuo päivitetty id.3 esim. enää ollut ollenkaan samanlainen ”elämys” kuin julkaisun viritelmä. Helposti käy niin, että Teslan eksoottisuudet ohjaa perinteiseen merkkiin.
 
Pikku juttuja, mutta kun vuosikymmenen ajanut autoilla joissa on automaattinen 3-alueilmastointi ja myös b-pilareissa venttiilit niin nyt kun niitä ei ole niin yllätävästi tulee napinaa takapenkiltä, kun on kylmä, kuuma tai vedon tuntua. Varsinkin keskipenkillä johon ilmastointi puhaltaa suoraan. Muutoinkin kovin epätasaisesti tuo mY ilmastointi toimii, enemmän sensoreita tosiaan kaipaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Pikku juttuja, mutta kun vuosikymmenen ajanut autoilla joissa on 3-alueilmastointi ja myös b-pilareissa venttiilit niin nyt kun niitä ei ole niin yllätävästi tulee napinaa takapenkiltä, kun on kylmä, kuuma tai vedon tuntua. Varsinkin keskipenkillä johon ilmastointi puhaltaa suoraan. Muutoinkin kovin epätasaisesti tuo mY ilmastointi toimii, enemmän sensoreita tosiaan kaipaisi.
Lisäksi lämpötila tuntuu jotenkin aaltoilevan välillä mitä en aikaisemmissa autoissa huomannut. Automaatti ja 21 astetta niin sen jälkeen ei aiemmin ole tarvinnut nuppiin koskea, mutta mY:n kanssa se tuntuu välillä kuumalta ja välillä sopivalta. Sitten päälle ne aina niin hyvät automaattiset huurteenpoistot niin kokonaisuutena toteutus on aika keskinkertainen. Sama juttu kuin vakkarin kanssa niin en edes ajatellut mY:tä tilatessa, että auto ilmastointi voisi toimia huonosti.
 
Lisäksi lämpötila tuntuu jotenkin aaltoilevan välillä mitä en aikaisemmissa autoissa huomannut. Automaatti ja 21 astetta niin sen jälkeen ei aiemmin ole tarvinnut nuppiin koskea, mutta mY:n kanssa se tuntuu välillä kuumalta ja välillä sopivalta. Sitten päälle ne aina niin hyvät automaattiset huurteenpoistot niin kokonaisuutena toteutus on aika keskinkertainen. Sama juttu kuin vakkarin kanssa niin en edes ajatellut mY:tä tilatessa, että auto ilmastointi voisi toimia huonosti.

Aaltoilu on kyllä toinen mitä ei ainakaan itsellä ole saksalaisten automaatti-ilmastoinneissa ole koskaan tullut vastaan. Talvella aaltoilua on selvästi enemmän, joten voisiko liittyä octovalveen ja miten lämpöä on minnekin saatavilla. Kesällä suurempi ongelma on lämpötilan epätasaisuus etu ja takapenkin välillä
 
Aaltoilu on kyllä toinen mitä ei ainakaan itsellä ole saksalaisten automaatti-ilmastoinneissa ole koskaan tullut vastaan. Talvella aaltoilua on selvästi enemmän, joten voisiko liittyä octovalveen ja miten lämpöä on minnekin saatavilla. Kesällä suurempi ongelma on lämpötilan epätasaisuus etu ja takapenkin välillä
Aiempi 5-bemari oli sellainen, että automaatti-ilmastoinnin säätöihin ei tarvinnut koskaan koskea. Jostain syystä sitten taas 530ex teki välillä niin, että yhtäkkiä päätti puskea pirun kylmää kabiiniin. Yleensä pidemmän ajon jälkeen. Tesla Y:ssä tosiaan joutuu säätämään lämpötilaa itse 19,5-21 välillä sen mukaan onko kylmä/kuuma. Ei ole tosiaan paras mahdollinen tuo systeemi, mutta ei nyt mitenkään sysihuonokaan, koska lasit ei ole koskaan huurussa. -25 pakkasella kun ajoi pari sataa kilsaa niin jossain kohtaa puski hetken aikaa varmaan 10 asteista ilmaa. Jotenkin täytyy joo liittyä octovalve-systeemiin ja lämmön siirtämiseen. Tuo toistui ehkä 100 km välein. Takapenkillä ei itse tule juurikaan matkustettua, niin siitä en osaa sanoa. Tytär tosin taisi valittaa, että keskipaikalla tulee kylmä kun ilmastointi puhaltaa suoraan päin.
 
Juu, hintahan oli jo tuossa alkupohdinnassa mukana. Id.7 ei kyllä taida ihan 20 ke olla vastaavaan Teslaan. Teslan kannalta on huono, että ominaisuudet noista kyllä valuvat alaspäin. Ei tuo päivitetty id.3 esim. enää ollut ollenkaan samanlainen ”elämys” kuin julkaisun viritelmä. Helposti käy niin, että Teslan eksoottisuudet ohjaa perinteiseen merkkiin.

No jos katsoo farkku id7 nelivetona ja vetokoukulla niin ei siinä 20 tonnin erotus enää hirveän kaukana ole. Toki vertailu ei siinä mielessä ole reilu, että siinä neliveto-vaggineessa onkin sit jo kaikki herkut, joista osasta saa Tesloissa vaan nähdä märkiä unia.

Mutjoo, lähinnä kun tässä tosiaan itse autoa katsellut nelihenkiselle perheelle spekseillä: väh 70 kWh akku / 450 km range > vetokoukku (koska venetraileri) > neliveto (koska venetraileri ja talvella käytännössä hoitamattomat tiet kotikulmilla) ja edes vähän jotain creature comfortteja joihin on ehtinyt tottumaan, kuten muistipenkit ja lämmitetty ohjauspyörä, niin täytyy sanoa että Teslat on edelleen kyllä suorastaan ärsyttävän kilpailukykyisesti hinnoiteltu. Model 3 LR olisi muuten lähes täydellinen mutta viiksetön auto ilman järkevästi toimivaa vakkaria ja parkkisensoreita on vaan absoluuttinen no-go, varsinkin kun noita muitakin laatuongelmia tuntuu piisaavan.
 
Kyllä noilla ajaa, mutta kun välillä on käynyt vaikka edes VW:n sporttipenkeillä, ymmärtää materiaalin olevan välttävää ja reisituen huonoa. Y:n pysty ajoasento kompensoi penkin säätöjen vähäisyyttä ja ei minullekaan pitkä matka tee ongelmaa. Parempia vaan löytyy.


Sadetunnistin (syytä ei taida tarvita selittää), pari lämpötilasensoria kabiiniin lisää (jotta saisi tasaisen lämpötilan) ja tutka, jotta pääsisi haamujarrutuksista eroon. Ainoa auto, jossa automaatti-ilmastointi ei toimi hyvin, jos kyydissä neljä henkeä. Yksin tai kaksin ajaessa ei ongelmaa. En käytä AP:ta itsekään.

Olin tässä jonkinlaisen matkan niin Enyaqin kuin Hynyn I5:n kyydissä. Lisäksi vielä taksissa BMW:n i5:ssa (toki ihan eri hinnoissa). Huomasi aika hyvin eron matkustusmukavuudessa. Y on ihan ok ajaa, mutta aika pintakova.

Aika samat fiilikset ja kovasti odottelen Juniperia. Jos hintataso ei muutu ja isoimmat tilanteet saadaan kuntoon (penkit/ergonomia, äänieristys ja alusta) niin maistuisi jollain muulla värillä kuin valkoisena.

Toki arveluttaa saako Tesla itsekseen tunkattua haamuja pois niin tuulilasilta kuin pidempää edestä. Toisena vähän arveluttaa kuinka pahasti natisee ja narisee muutaman vuoden ikäisenä ihan siltä pohjalta mitä enemmän ajetuissa takseissa ollut kyydissä. Mutta nämä on vähän toissijaisia ja uskon asioita kun näkee vasta pidemmällä aikavälillä miten käy.
 
No jos katsoo farkku id7 nelivetona ja vetokoukulla niin ei siinä 20 tonnin erotus enää hirveän kaukana ole. Toki vertailu ei siinä mielessä ole reilu, että siinä neliveto-vaggineessa onkin sit jo kaikki herkut, joista osasta saa Tesloissa vaan nähdä märkiä unia.
Mainitset erikseen vetokoukun, mutta se taitaa sentään olla +-0 jos kumpaankin pistää. Volkkarin hinnoista saanee kiskottua jonkun verran alas kaupantekovaiheessa. Tesla on varmasti hyvä, jos haluaa kulkuvälineen a-b, mutta sitten saa olla sietokykyä ”featureille”.
 
Mainitset erikseen vetokoukun, mutta se taitaa sentään olla +-0 jos kumpaankin pistää. Volkkarin hinnoista saanee kiskottua jonkun verran alas kaupantekovaiheessa. Tesla on varmasti hyvä, jos haluaa kulkuvälineen a-b, mutta sitten saa olla sietokykyä ”featureille”.
Model Y:ssä vakiona koukku kaikissa variaatioissa.
 
Tesla on varmasti hyvä, jos haluaa kulkuvälineen a-b, mutta sitten saa olla sietokykyä ”featureille”.
Mitään väittelyä en halua aloittaa. Saa sitä sietokykyä aika monen muunkin merkin omistaja ylläpitää. Esim. tuon tallissa olevan Stellantiksen osalta aika moni asia ottaa päähän.
 
Mitään väittelyä en halua aloittaa. Saa sitä sietokykyä aika monen muunkin merkin omistaja ylläpitää. Esim. tuon tallissa olevan Stellantiksen osalta aika moni asia ottaa päähän.
Joo. Mullekin on jäänyt noi ”featuret” vähän mysteeriksi. Pari edellistä autoa ollut ns. premiumia ja sitä ennen Toyota/Mazda/Honda/Jeep -osastoa. Pyyhkijät ja penkki jää mersuista. Samoin rengasmelu. Niin tosin hintakin. Lisäksi toisinaan rassaa ajoittaiset haamut autopilotilla. Mersuissa ei moista ollut, joten sikäli ei vertailupohjaa, mutta noin muuten tuntuu haamuilut olevan aika universaali feature niissä joissa moinen ominaisuus on.
Noi ei-premiumit tää Tesla kyllä peseekin kokonaispakettina niin naurettavan suurella erolla etten näe mielekkääksi alkaa edes oikomaan käsityksiä ”featureista”, joita tämän kanssa pitää kuulemma sietää.
 
Lisäksi toisinaan rassaa ajoittaiset haamut autopilotilla.
Nuo nyt johtuu siitä tutkan puutteesta. Ainoat "haamut" mitä olen tässä viisi vuotta ja kahta eri Volvoa omistaneena, ovat olleet ulos rampista lähteneet ja tiemerkinnät ei kunnossa.

edit. tai no itseasiassa 8v ja kolme uutta. Ekassa ei vaan ollut mitään herkkuja.
 
Mitään väittelyä en halua aloittaa. Saa sitä sietokykyä aika monen muunkin merkin omistaja ylläpitää. Esim. tuon tallissa olevan Stellantiksen osalta aika moni asia ottaa päähän.
Juu, jokaisessa on puolensa. Tarkoitin tuolla vain viittausta sinun alkuperäiseen kommenttiin, että autona ei ole kummoinen. Rahalla saa bemarin tai id.7 / Q6 / A6, joissa auto on aina ollut kunnossa, mutta sähköpuoli ei ihan ennen näitä uusia.
 
Noi ei-premiumit tää Tesla kyllä peseekin kokonaispakettina niin naurettavan suurella erolla etten näe mielekkääksi alkaa edes oikomaan käsityksiä ”featureista”, joita tämän kanssa pitää kuulemma sietää.
No näitähän ikävyyksiä tähänkin ketjuun on just listattu :confused:
 
Nuo nyt johtuu siitä tutkan puutteesta. Ainoat "haamut" mitä olen tässä viisi vuotta ja kahta eri Volvoa omistaneena, ovat olleet ulos rampista lähteneet ja tiemerkinnät ei kunnossa.

edit. tai no itseasiassa 8v ja kolme uutta. Ekassa ei vaan ollut mitään herkkuja.
Ei johdu haamut tutkan puutteesta. Samaa teki tutkallinen kolmonen jo ennen kun tutka poistettiin ja tuli vision tilalle.
 
Onko kukaan kuullut edes mitään huhuja onko Tesla suunnittelemassa huoltopistettä Itä-Suomen suunnalle? Tai edes vaikka Jyväskylään, joka olisi jo puolet lähempänä kuin Vantaa tai Oulu.
Joskus vuosi sitten kuulin huhua Kuopiosta, mutta mitään ei ole kuitenkaan tapahtunut. Autoja kyllä riittäisi ja varmaan myös korjaustarvettakin.

Edit: Itä- ja Keski-Suomessa on jo nyt enemmän Tesloja kuin Suomen neljässä pohjoisimmassa maakunnassa yhteensä, ja pohjoisen käyttäjiä palvelee toki jo nyt tuo Oulun yksikkö.
 
Viimeksi muokattu:
.
Noi ei-premiumit tää Tesla kyllä peseekin kokonaispakettina niin naurettavan suurella erolla etten näe mielekkääksi alkaa edes oikomaan käsityksiä ”featureista”, joita tämän kanssa pitää kuulemma sietää.

Tämähän riippuu ihan mitä ominaisuuksia "autolta" kaipaa. Jo pelkästään Android auton/Apple carplayn puute on joillekin deal breaker ja sitten taas etuveto saa osan hylkimään hyviä ei-premium sähköautoja ja tämäkin on ihan ok. Toinen iso jako tapahtuu myös minkälaisen alustan (mukavuus/kovuus) autoonsa haluaa (ja pitääkö siinä olla säätövaraa ja kuinka paljon). Tuossakaan ei ole olemassa "oikeaa" valintaa ja jos joku alusta ei kelpaa niin sitten se ei kelpaa.
 
Ei johdu haamut tutkan puutteesta. Samaa teki tutkallinen kolmonen jo ennen kun tutka poistettiin ja tuli vision tilalle.

Taitaa ID autoissakin olla tutkat ja kovasti hekin noista ovat valittaneet. Autossa nopeusrajoitustieto päin helvettiä, koska paskat ja vanhentuneet kartat, ja sitten himmaillaan, koska automaatiota on niin opetettu.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa ID autoissakin olla tutkat ja kovasti hekin noista ovat valittaneet. Autossa nopeusrajoitustieto päin helvettiä, koska paskat ja vanhentuneet kartat, ja sitten himmaillaan, koska automaatiota on niin opetettu.
Ennen teslaa oli itsellä ford focus ja sen acc iski aina liinat kiinni jos tien sivussa oli auto parkissa, ajoi polkupyörä tai mitään erikoista normaalista autotiestä poikkeavaa. Oli tutkat, eikä tuoneet onnea ja autuutta. Ja kyllä, nykyinen MYy saa repimään hiuksia päästä hienoilla haamuillaan, mutta ei se vaihtamalla parane. Samalla tavalla ne muilla menee. Ehkä vain eri tilanteissa ja eri tavalla.

edit. Tuli mieleen kun focus keksi joskus Tampereen teiskontiellä ratikkatyömaan aikaan, että 30kmh rajoituksen sijaan nyt rajoitus voisikin olla 120kmh ja alkoi siihen sitten kiihdyttää. Onneksi kiihtyvyys ei siinä tilanteessa ollut luokkaa tesla :tup:
 
Taitaa ID autoissakin olla tutkat ja kovasti hekin noista ovat valittaneet. Autossa nopeusrajoitustieto päin helvettiä, koska paskat ja vanhentuneet kartat, ja sitten himmaillaan, koska automaatiota on niin opetettu.
ID sarjassa on kyllä primäärinä kamera merkkien lukemiseen.
 
Taitaa ID autoissakin olla tutkat ja kovasti hekin noista ovat valittaneet. Autossa nopeusrajoitustieto päin helvettiä, koska paskat ja vanhentuneet kartat, ja sitten himmaillaan, koska automaatiota on niin opetettu.

Mitä Björnin sunnuntai-ajelu striimiä Highlandin kanssa kattelin niin ei johtuneet haamut pelkästään nopeusrajoituksien puutteista vaan heitteli niitä kymmenittäin ihan miten sattui. Toi VAGineiden automaattinen nopeuksien seuranta on kyllä kanssa ihan kuraa, eikä sitä asetusta voi päällä pitää; mutta sen voi tosiaan kytkeä pois pysyvästi.

[EDIT] Muuten suoranaisia haamuja ei ole itselläni ollut. En nyt laske esimerkiksi edellä menevän kääntyvän auton takia hidastamista haamuksi, vaikka vähän ärsyttävä onkin kun itse antaisi turvavälin näissä lyhentyä ja usein tuleekin kaasulla näissä "autettua".
 
Viimeksi muokattu:
ID sarjassa on kyllä primäärinä kamera merkkien lukemiseen.
No oli mikä oli, mutta samalla lailla kertovat rajoitusten olevan päin helvettiä ja auton hiljentelevän sen takia omiaan. Tuo se omakin harmituksen aihe alkuun oli. Nykyään jalka on kaasulla, niin eipä noita enää juuri noteeraa.
Aikaisemmat autot eivät sitä tehneet, eikä niissä ollut kyllä mitään automatiikkaa joka olisi voinutkaan tehdä.
En keksi yhtään syytä miksei näistä nykyisistäkin voisi ruksia kaikkia mahdollisia ajoavustimia pois ominaisuuslistoista ja saisi sitten vekottimen esim 10k halvemmalla. Oppii niiden kanssa elämään, mutta mitään lisäarvoa eivät ainakaan itselleni tuo.
 
Mitä Björnin sunnuntai-ajelu striimiä Highlandin kanssa kattelin niin ei johtuneet haamut pelkästään nopeusrajoituksien puutteista vaan heitteli niitä kymmenittäin ihan miten sattui. Toi VAGineiden automaattinen nopeuksien seuranta on kyllä kanssa ihan kuraa, eikä sitä asetusta voi päällä pitää; mutta sen voi tosiaan kytkeä pois pysyvästi.

Omat kokemukset ainoastaan omasta vm. 22 Model 3, joten en noista Highlandin haamuiluista osaa sanoa mitään. Tässä ongelmana on paska karttadata, jonka rajoitukset eivät varsinkaan viime vuosien aikana tietöitä kokeneilla pätkillä ole sinne päinkään oikein.
 
Tesla tähtää Cybertruckillaan ilmeisesti myös Toyota Hiluxin hallitsemalle markkinalle sotajoukkioiden ajoneuvoalustana. Musk lähetti Cybertruckin Tsetsheniaan Kadyroville, joka asensi siihen konekiväärin ja lähettää sen taistelemaan Ukrainaa vastaan.


 
Tesla tähtää Cybertruckillaan ilmeisesti myös Toyota Hiluxin hallitsemalle markkinalle sotajoukkioiden ajoneuvoalustana. Musk lähetti Cybertruckin Tsetsheniaan Kadyroville, joka asensi siihen konekiväärin ja lähettää sen taistelemaan Ukrainaa vastaan.



Onko lähdettä väitteelle, että kyseessä olisi lahja Muskilta? Ylen jutussa sanotaan: "Kadyrov ei tarjoa julkaisussa mitään todisteita siitä, että auto olisi todellisuudessa lahja Muskilta. Kadyrov tunnetaan hänen erikoisista some-julkaisuistaan, jotka sisältävät usein täysin paikkaansa pitämätöntä tietoa ja Venäjä-mielistä propagandaa.".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 864
Viestejä
4 559 206
Jäsenet
75 056
Uusin jäsen
alfv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom