Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ne on jo hyvän tovin (yli puoli vuotta) asentaneet niitä uusia revisioita. Juuri mobiiliteknikon kanssa niistä juttelin.

Mutta siis osien hinnallako ovat vaihtamassa sinullekin, eli tämä FB:ssä ollut väite pitäisi paikkansa? Mitä jää hinnaksi?

Lupasin palata asiaan, että mitä tapahtui etutukivarsien kanssa kun kuului ääntä samasta paikasta taas muutaman vuoden jälkeen, ja mikä hinta. Auto kävi nyt diagnostiikassa ja teknikko sanoo, ettei kuulu mitään epänormaalia ääntä, vaikka se narina tulee about joka toisessa risteyksessä kun auto nytkähtää. Ei kovaa, mutta kuitenkin.

Tarkemmassa tutkimuksessa sitten löytyi ongelmat: "upper control arms, both front lateral control links and both front compliance links should be replaced as they show excessive wear and are likely causing the noise." Soittivat perään ja suosittivat, että tutkitaan myös takaa.

Ja sieltäkin löytyi orastavaa ongelmaa: "both rear knuckles need to be replaced due to play in the upper aft link bushings. Also right upper fore link needs to be replaced as the bushing has failed, recommend replacing left side as well".

Sanoivat, että täysin akuuttia näitä ei ole just nyt hoitaa, mutta aika pian kuitenkin. Tämän projektin hinta kirpaseekin sitten jo yli 2ke, koska tossa yhteydessä tehdään myös kaikkien renkaiden uudelleen suuntaus/kalibrointi.

Vasta 90k ajettu, että ei tämä nyt ihan mieltä lämmitä, eikä noita mikään kuluttajasuoja kata takuun jälkeen, koska koko setti lasketaan kuluviksi osiksi. Ihan itse ajanut siis, enkä mielestäni minkäänlaista rallia, eli ihan uudesta asti olen sen tuohon kuntoon saanut.

[edit]

Tulee olemaan mielenkiintoista tietää seuraavien vuosien aikana, onko tällaiset suunnitteluvirheiltä haiskahtavat alustaongelmat ratkottu highlandissa. Nythän on vielä liian aikaista sanoa mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Sanoivat, että täysin akuuttia näitä ei ole just nyt hoitaa, mutta aika pian kuitenkin. Tämän projektin hinta kirpaseekin sitten jo yli 2ke, koska tossa yhteydessä tehdään myös kaikkien renkaiden uudelleen suuntaus/kalibrointi.
Jos tuolla tarkoitat nelipyöräsuuntausta, niin paljonko siitä ottavat? Tuonhan on perus huttua Vianor/Euromaster/Lapinkumi yms. maksaa sen 80-100e.
 
Jos tuolla tarkoitat nelipyöräsuuntausta, niin paljonko siitä ottavat? Tuonhan on perus huttua Vianor/Euromaster/Lapinkumi yms. maksaa sen 80-100e.

Joo tarkotan nelipyöräsuuntausta. En saanu vielä ton projektin tarkkaa hintaa kun sain vasta tuon suosituksen, et mitä pitäs tehdä. Ja veikkaan, että se on varmaan tota samaa hintaluokkaa, koska tähän mennessä kaikki perushuollot takuun ulkopuolella, mitä Tesla itse on suosittanut on ollu ihan normihintoja, eikä kusetusta. Mut siis alustavat hinnat oli jotain, et eturipustukset erikseen reilu 1k, ja takaa sit toiset 1k.
 
FB:ssa on muutamia ollut ja kyllä Tesla on ihan veloittanut työstä rahat, eivät ole pelkkien osien hinnalla näitä korjanneet.
 
Itellä aika äkkiä takuun loputtua alko kuulumaan edestä hetekkamainen narina. Narina loppui täysin kun käytin ylätukivarren pallonivelen irti ja annoin sille kunnolla liikuntaa. Pallossa ei ollut mitään välyksiä tms. vain hetekkamainen narina joka loppui tällä.

 
Voiko tollasiin vaikuttaa kun asuu alueella jossa on ihan hirveet määrät hidastetöyssyjä suojateissä? Siis puhutaan kuitenkin päivittäisistä rumpsutteluista niiden yli keskimäärästä painavammalla autolla.
 
Itellä aika äkkiä takuun loputtua alko kuulumaan edestä hetekkamainen narina. Narina loppui täysin kun käytin ylätukivarren pallonivelen irti ja annoin sille kunnolla liikuntaa. Pallossa ei ollut mitään välyksiä tms. vain hetekkamainen narina joka loppui tällä.



Muuten hyvä, mutta vakava uusavuttomuus autojen kanssa ja ihan kaikkien turvallisuuden kannalta parempi, etten lähde itse sörkkimään noita. Renkaat osaisin vaihtaa, mutta sitäkään en jaksa ite.
 
Eikös Teslan alustaan löydy aftermarket - osaa vaikka kuinka niin ei takuun päättymisen jälkeen tarvitse merkkihuoltoa käyttää?
 
Voiko tollasiin vaikuttaa kun asuu alueella jossa on ihan hirveet määrät hidastetöyssyjä suojateissä? Siis puhutaan kuitenkin päivittäisistä rumpsutteluista niiden yli keskimäärästä painavammalla autolla.
Ei, alustan osat on alimitoitettu säästöpaineissa. Pitää saada halvalla kevyt auto jotta olisi "ylivertainen" pöhinäjonnejen mielestä vanhoihin valmistajiin verrattuna.
 
Eikös Teslan alustaan löydy aftermarket - osaa vaikka kuinka niin ei takuun päättymisen jälkeen tarvitse merkkihuoltoa käyttää?
Teslalta voi myös ihan suoraan ostaa pelkkiä varaosia, ja suosittelenkin eka kysymään sieltä. Taitavat myydä omakustannehintaan koska hinnat aika edullisia vrt. vaikka autodocin tarvike osiin verrattuna.
 
Eikös Teslan alustaan löydy aftermarket - osaa vaikka kuinka niin ei takuun päättymisen jälkeen tarvitse merkkihuoltoa käyttää?

Oon käyttäny pariin kertaan just ton takia tarjoomassa pariin lähellä olevaan peruspajaan pientä tuunausta sieltä tai täältä, mutta jo kaks kertaa tyrmänneet, ettei ota kun ei ole osia. Tai ottaa, jos käyn ite ne kaivaa ensin tosiaan sieltä ebay tms. aftermarketeista. Molemmilla kerroilla totesin että ajan, vaivan, ja potentiaalisen kämmäämisen takia parempi, että Tesla tai autoklinikan Teslatyypit hoitaa.

Varmaan tollanen DIY aspekti toimii jos on yhtään autotaustaa. Eli ei mulla.
 
Luulis että tollanen perus alustaremppa onnistuu esim linkin ketjussa sis. tarvittavien osien tilaus (tuo nyt mikä ekana tuli Googlella vastaan, kokemusta ei ole )

 
Ainakin ATOY huoltaa tesloja myös. Eiköhän nuo perus Mekonomen, ATOY jne tee tukivarsien vaihtoa Tesloihinkin.
 
Luulis että tollanen perus alustaremppa onnistuu esim linkin ketjussa sis. tarvittavien osien tilaus (tuo nyt mikä ekana tuli Googlella vastaan, kokemusta ei ole )


Toi on joku ihan roskalinkki. Ei todellakaan tarvii mitään jarrunesteitä vaihtaa kahden vuoden välein tai joka vuosi olla jarrupaloja puhdistelemassa. Vaikka sormi on autojen kans keskellä kämmentä niin noista jo monestakin pajasta tullu järkevämpää kommenttia.

[edit]

Ilmastointihuolto kohtaan vois laittaa: "hajun perusteella". Kun ne epa filtterit sentään pitää aika ajoin vaihtaa.
 
Pointti oli että vaihtoehtoja löytyy ja kannattaa kysyä hintoja muualtakin jos 2T€ tuntuu kalliilta. Jos ei tunnu niin sittenhän kaikki ok
 
Pointti oli että vaihtoehtoja löytyy ja kannattaa kysyä hintoja muualtakin jos 2T€ tuntuu kalliilta. Jos ei tunnu niin sittenhän kaikki ok

Ei se 2k tässä ole ongelma. Mielestäni vaan tässä kohtaa auton elinkaarta tollasta remonttia ei vielä pitäs tarvita, ja siis uudelleen vain muutaman vuoden jälkeen kun sitä jo korjattiin.

Kun osat kuluu niin ei voi mitään, mut jos ne on tahallaan suunniteltu kulumaan aivan liian aikasin niin alkaa ärsyttämään.
 
Toi on joku ihan roskalinkki. Ei todellakaan tarvii mitään jarrunesteitä vaihtaa kahden vuoden välein tai joka vuosi olla jarrupaloja puhdistelemassa. Vaikka sormi on autojen kans keskellä kämmentä niin noista jo monestakin pajasta tullu järkevämpää kommenttia.

[edit]

Ilmastointihuolto kohtaan vois laittaa: "hajun perusteella". Kun ne epa filtterit sentään pitää aika ajoin vaihtaa.
Tesla ainakin suosittelee vuoden välein tai 20 000km herkistelemään.
 
Tesla ainakin suosittelee vuoden välein tai 20 000km herkistelemään.

Jep. Mutta eivät ole ollenkaan sama asia. Toisessa tasataan jarrunesteet keveessä viiden minan operaatiossa, toisessa loiskutellaan koko nestekierto uusiks. Hinta ero on ihan merkittävä, ja resurssien haaskaus.
 
Jep. Mutta eivät ole ollenkaan sama asia. Toisessa tasataan jarrunesteet keveessä viiden minan operaatiossa, toisessa loiskutellaan koko nestekierto uusiks. Hinta ero on ihan merkittävä, ja resurssien haaskaus.
Suosittelemme puhdistamaan ja voitelemaan kaikki jarrusatulat 12 kuukauden tai 20 000 kilometrin välein kylmän ilmaston alueilla.
 
Jep. Mutta eivät ole ollenkaan sama asia. Toisessa tasataan jarrunesteet keveessä viiden minan operaatiossa, toisessa loiskutellaan koko nestekierto uusiks. Hinta ero on ihan merkittävä, ja resurssien haaskaus.
En ymmärrä, tasataan jarrunesteet? Ei jarrunestettä kuulu vain lisätä säiliöön, sitä ei haihdu tai häviä ellei ole vuotoa. Jarrunesteen pinta vajuu jarrupalojen kuluessa kun jarrusatulassa oleva mäntä painuu syvemmälle. Jarrunesteet kuuluu vaihtaa kokonaisuudessaan 2-4v välein tai X määrä kilsoja, yleensä kait 40-60tkm. Sähköautojen yhden pedaalin ajo on tuonut sen ilmiön että auton mekaaniset jarrut ei juurikaan normi ajossa ole käytössä, niin vaativat enempi herkistelyhuoltoa kuin polttiksissa.
 
Ei jarrunestettä kuulu vain lisätä säiliöön, sitä ei haihdu tai häviä ellei ole vuotoa. Jarrunesteen pinta vajuu jarrupalojen kuluessa kun jarrusatulassa oleva mäntä painuu syvemmälle. Jarrunesteet kuuluu vaihtaa kokonaisuudessaan 2-4v välein tai X määrä kilsoja, yleensä kait 40-60tkm.

Niinhän mä just sanoin. Kaks eri operaatiota. Terminologia hakusessa, myönnän.
 
Mistäs näkee akun kondiksen. Mulla on viime aikoina alkanut olemaan 450-500km rangekin tiukassa. Tänään lähdin täydellä akulla liikkeelle ja kun tsekkasin tasan 50% kulutuksen, niin oli vienyt 34kW. Akku kai kuitenkin uutena sen 82kW, niin onkohan tosta 15% siivu kadonnut jo 50k ajettuna pois.
 
Mistäs näkee akun kondiksen. Mulla on viime aikoina alkanut olemaan 450-500km rangekin tiukassa. Tänään lähdin täydellä akulla liikkeelle ja kun tsekkasin tasan 50% kulutuksen, niin oli vienyt 34kW. Akku kai kuitenkin uutena sen 82kW, niin onkohan tosta 15% siivu kadonnut jo 50k ajettuna pois.
Akkutestin voi tehdä huoltovalikon kautta, mutta siinä kestää vissii jopa vuorokausi ja oltava vähintään 7kW tehoa tarjoovassa laturissa kiinni. Eikait missää eurooppaan myydyssä Model 3 LR:ssä ole 82kWh kapaa käytettävissä, taitaa olla 75-77kWh käytössä?
 
Akkutestin voi tehdä huoltovalikon kautta, mutta siinä kestää vissii jopa vuorokausi ja oltava vähintään 7kW tehoa tarjoovassa laturissa kiinni. Eikait missää eurooppaan myydyssä Model 3 LR:ssä ole 82kWh kapaa käytettävissä, taitaa olla 75-77kWh käytössä?
USAsta tuodut LR ja Perffit olivat 82kwh akkuja joista 5kwh bufferiin lisäksi vuonna 2021 tuli Kiinasta Panan akuilla missä 82kwh. Nykyisin kaikki ovat 79-4 kwh LGta.

Teslan akut vaihtelee aika summa mutikassa kun otettu mitä saa.

Kaavio
 
USAsta tuodut LR ja Perffit olivat 82kwh akkuja joista 5kwh bufferiin lisäksi vuonna 2021 tuli Kiinasta Panan akuilla missä 82kwh. Nykyisin kaikki ovat 79-4 kwh LGta.

Teslan akut vaihtelee aika summa mutikassa kun otettu mitä saa.

Kaavio
Taisi silloin korona aikaan olla vaikeuksia saaha akkuja, niin vaihtelivat mitä laitetaan. Nythän tuo on tainnut vakiintua.
 
Toi on joku ihan roskalinkki. Ei todellakaan tarvii mitään jarrunesteitä vaihtaa kahden vuoden välein tai joka vuosi olla jarrupaloja puhdistelemassa. Vaikka sormi on autojen kans keskellä kämmentä niin noista jo monestakin pajasta tullu järkevämpää kommenttia.

[edit]

Ilmastointihuolto kohtaan vois laittaa: "hajun perusteella". Kun ne epa filtterit sentään pitää aika ajoin vaihtaa.

Jarruneste imee itseensä kosteutta ja se kosteus aiheuttaa jarruosien ruostumista sisältäpäin. Alentaa myös jarrunesteen kiehumispistettä, eli jarrut saattavat kadota kovemmassa jarruttelussa.

Sähköautojen jarrut erityisesti jumiutuvat käyttämättömyyttään. Polttiksissakin hyvä herkistellä takajarrut vuosittain.
 
Onko muilla ollut ongelmia sovelluksen kautta autoa tilattaessa kohdassa jossa rahoitusta haetaan? Valitsen siis DNB Auto Financen ja tämän jälkeen painan "Submit" jotta pääsisi varsinaisesti hakemusta täyttämään, mutta tulee pienen odottelun jälkeen vain "Request failed with status code 502".
Santanderi olisi toinen vaihtoehto mutten halua sillä kokeilla kun käsittääkseni DNB:llä onnistuu ylimääräiset lyhennykset kätevimmin, tai niin mulle Teslan liikkeessä kerrottiin.

Olen koittanut liikkeestä kysellä apua toistaiseksi vielä ilman vastausta, ja sama homma sovelluksen kautta..

Talvirenkaat nastoineen olisin myös ottamassa samaan tilaukseen, vaikka ilmeisesti voisi jonkun euron säästää jos itse hoitaisi asian.
Mutta jos on jotain vinkkejä uudelle Teslailijalle, niin kaikki on tervetulleita. Tilaamani/mitä yritän tilata on Model 3 Long Range Ultra Red.

Vähän jännittää etenkin talvi kun ei toistaiseksi ole kotilataus mahdollista, mutta sentäs maan alla oleva parkkihalli löytyy. Ehkä kauppojen pihoissa tuon talven kuitenkin selättää, ja toivottavasti joku 300km range onnistuu talvella ja lämmintä ilmaa ohjaamoon riittävästi :D

Tosin jos se seitsemän päivän ikkuna alkaa lähestyä jonka jälkeen varausmaksua 250e ei enään palauteta (?), joudun kyllä perumaan koko homman jos mulle tulee vain erroria koko ajan eikä kukaan Teslan puolesta auta asian kanssa yhtään.
 
Onko muilla ollut ongelmia sovelluksen kautta autoa tilattaessa kohdassa jossa rahoitusta haetaan? Valitsen siis DNB Auto Financen ja tämän jälkeen painan "Submit" jotta pääsisi varsinaisesti hakemusta täyttämään, mutta tulee pienen odottelun jälkeen vain "Request failed with status code 502".
Santanderi olisi toinen vaihtoehto mutten halua sillä kokeilla kun käsittääkseni DNB:llä onnistuu ylimääräiset lyhennykset kätevimmin, tai niin mulle Teslan liikkeessä kerrottiin.

Olen koittanut liikkeestä kysellä apua toistaiseksi vielä ilman vastausta, ja sama homma sovelluksen kautta..

Talvirenkaat nastoineen olisin myös ottamassa samaan tilaukseen, vaikka ilmeisesti voisi jonkun euron säästää jos itse hoitaisi asian.
Mutta jos on jotain vinkkejä uudelle Teslailijalle, niin kaikki on tervetulleita. Tilaamani/mitä yritän tilata on Model 3 Long Range Ultra Red.

Vähän jännittää etenkin talvi kun ei toistaiseksi ole kotilataus mahdollista, mutta sentäs maan alla oleva parkkihalli löytyy. Ehkä kauppojen pihoissa tuon talven kuitenkin selättää, ja toivottavasti joku 300km range onnistuu talvella ja lämmintä ilmaa ohjaamoon riittävästi :D

Tosin jos se seitsemän päivän ikkuna alkaa lähestyä jonka jälkeen varausmaksua 250e ei enään palauteta (?), joudun kyllä perumaan koko homman jos mulle tulee vain erroria koko ajan eikä kukaan Teslan puolesta auta asian kanssa yhtään.

Santanderilla extralyhennys vaatii tosiaan ennakkoilmoituksen esim. verkkopalvelussa, jos haluaa lyhennyksen vaikuttavan muulla tavoin kuin tulevia maksueriä pienentävästi. DNB:llä tuo näyttäisi sujuvan kevyemmin: Usein kysytyt kysymykset - DNB Auto Finance
 
Kesäkuussa ei toiminut kumpikaan rahotus appin kautta. Soitin Vantaan liikkeeseen, josta jätti soittopyynnön jollekin luottokollegalle ja asia hoitui sitä kautta suoraan.
Okei kiitokset tiedosta! Pitääkin vielä koittaa pirauttaa paikalliseen Tampereen päässä ja kysäistä, ymmärrän sinänsä ettei kaikkiin sähköposteihin heti vastailla.

E: Heeros pamautti juuri viestin samaan aikaan, kiitokset mustalla valkoisesta! Tuo sopii sitten joo paremmin meikäläiselle.
 
Akkutestin voi tehdä huoltovalikon kautta, mutta siinä kestää vissii jopa vuorokausi ja oltava vähintään 7kW tehoa tarjoovassa laturissa kiinni. Eikait missää eurooppaan myydyssä Model 3 LR:ssä ole 82kWh kapaa käytettävissä, taitaa olla 75-77kWh käytössä?
Olin laiska ja kysyin tuon akun koon Chat GPT:ltä, joka antoi nähtävästi jenkkien luvut. Toki tuo pudotus 75-77kWh:sta, kumpi sitten onkin, on myös aika kova, jos se nykyään on vain tuo ~68, jonka ton kulutusmittarin perusteella nopeasti ynnäsin. Keskinopeuden ollessa +100km/h kulutus huitelee kuitenkin 16-17 hujakoilla hyvilläkin keleillä ja autolla ei paljoa yli 400km:a ajeta jos akun kokonaiskapa <70. Aika onnettomia nämä akut ovat, jos kahdessa vuodessa lähtee tuon verran kapaa pois. Sama kun olisi polttiksella käynyt lyömässä tankkia lekalla. Pitääpä tehdä tuo testi jossain sopivassa kohdassa kun tietää ettei ole autolle hetkeen käyttöä.
 
Jos tuolla tarkoitat nelipyöräsuuntausta, niin paljonko siitä ottavat? Tuonhan on perus huttua Vianor/Euromaster/Lapinkumi yms. maksaa sen 80-100e.

Nyt tuli ne tarkat hinnat, eturipustusten remontti (mistä oli se speksi tossa aikasemmin) olis 1100e, josta nelipyöräsuuntaus maksaa 300e. Kiitos kun vinkkasit, että saattas saada muualta noinkin paljon halvemmalla niin tiedän kysellä.

Sa takaripustusten remontti osineen on yksinään 1900e! Kun ei ole vielä pakko niin taidampa jättää tekemättä kun se oli vain suositus.
 
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt mitä meinaavat tehdä, niin onhan tuo ihan maantieryöstö hinnoittelultaan. Kuluvia osia juu, mutta reilu 3 k€ alustaan alle 100 tkm ajettuna ei kyllä mene normaalin kuluman piikkiin (vaihtoehtoinen tulokulma asiaan).
 
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt mitä meinaavat tehdä, niin onhan tuo ihan maantieryöstö hinnoittelultaan. Kuluvia osia juu, mutta reilu 3 k€ alustaan alle 100 tkm ajettuna ei kyllä mene normaalin kuluman piikkiin (vaihtoehtoinen tulokulma asiaan).

Lyhennetty versio,

diagnosoidut ongelmat: "upper control arms, both front lateral control links and both front compliance links should be replaced as they show excessive wear and are likely causing the noise." Soittivat perään ja suosittivat, että tutkitaan myös takaa.

Ja sieltäkin löytyi orastavaa ongelmaa: "both rear knuckles need to be replaced due to play in the upper aft link bushings. Also right upper fore link needs to be replaced as the bushing has failed, recommend replacing left side as well".

pyysin siis alunperin että korjaavat oikean eturipustuksen heteka-narinan, joka on jo kerran korjattu aikasemmin.
 
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt mitä meinaavat tehdä, niin onhan tuo ihan maantieryöstö hinnoittelultaan. Kuluvia osia juu, mutta reilu 3 k€ alustaan alle 100 tkm ajettuna ei kyllä mene normaalin kuluman piikkiin (vaihtoehtoinen tulokulma asiaan).
Mutta kun auto on niin painava ja tehokas -perustelut.
Ei se auto kyllä painava ole muihin verrattuna. Vaan se on halpuutus.
 
pyysin siis alunperin että korjaavat oikean eturipustuksen heteka-narinan, joka on jo kerran korjattu aikasemmin.
Koska tämä on viimeksi korjattu? Vetäisin reklamaation ja vaatisin virhevastuuseen jos ei ole montaa tuhatta tai edes kymmentä.
 
Ja joku sanoi että mun 4k€ huolto oli kallis :smoke:

Tosiaan laajaan huoltoon kuuluu etuperän, jakolaatikon, takaperän ja automaatin öljynvaihdon otin lisäksi, kardaanien ja kaikkien nivelien rasvaus, kaikkien jarrujen avaus, puhdistus ja rasvaus. Nyt tosiaan selvisi että takasatulat oli jumissa ja toinen vuoti joten pistettiin taakse kaikki uutta letkuja, vaijereita ja nesteitä myöden.

Samalla katsastettiin ja korjattiin kallistuksenvakaimen korikiinnitys helat, sulat ja yksi poltin.

Siihen päälle se huolto, missä öljyt ja kaikki suodattimet moottoriin (se polttoaine suodatin myös)

Sitten jakopää+vesipumppu ja kaikki nippelit sinne ja lopuksi samalla kun paikat auki niin apulaitehihna ja sen rullat ja kiristin.

Ai niin ja ilmastoinnin täyttö ja tarkistus

Olihan se 3pvä korjaamolla, mutta en kyllä yhtään pidä pahana tuota hintaa työmäärään nähden.

Pointti asiassa siis oli se että autojen kanssa yllättäviä ja ei yllättäviä menoja on aina.

Yllättäviä kuluja tulee aina, mutta että muutaman tukivarren vaihtoon 4k€!? Suosittelen nyt kyllä miettimään että saako työtä tehtyä oikeasti jossain muualla kuin maahantuojalla?
 
Koska tämä on viimeksi korjattu? Vetäisin reklamaation ja vaatisin virhevastuuseen jos ei ole montaa tuhatta tai edes kymmentä.

Kolmisen vuotta sitten. Just tota siis yritin alunperinkin, että aikasemmin tehty korjaus on virheellinen ja vastuu on edelleen myyjällä. Sen jälkeen löivät tolla diagnostiikalla.
 
Vähän huono asema kuluttajana tässä kohtaa, että alusta on tahallaan säästösyistä suunniteltu hajoamaan helposti, ja sopivasti takuun ulkopuolella. Milläs ton todistat kun Tesla vetoaa vain normaaliin "kulumiseen".
 
Kolmisen vuotta sitten. Just tota siis yritin alunperinkin, että aikasemmin tehty korjaus on virheellinen ja vastuu on edelleen myyjällä. Sen jälkeen löivät tolla diagnostiikalla.
Et varmaan ole kuitenkaan montaa kilsaa ajanut?
Kuulostaa ihan että taas Tesla haluaa pakoilla vastuutaan. Eiköhän se kohta ole siellä Mustalla Listalla.
 
Et varmaan ole kuitenkaan montaa kilsaa ajanut?
Kuulostaa ihan että taas Tesla haluaa pakoilla vastuutaan. Eiköhän se kohta ole siellä Mustalla Listalla.

Tarkistin huoltodokumentaatiosta, 22/10/2021, 39963 km, Control Arm - Upper - Front - Pair (Remove and Replace).

Nyt 90k. Et onhan tossa välissä ihan ajettu. Mut onhan nyt selvää, että ripustusten pitää kestää 50k ilman mitään ongelmia.
 
Vähän huono asema kuluttajana tässä kohtaa, että alusta on tahallaan säästösyistä suunniteltu hajoamaan helposti, ja sopivasti takuun ulkopuolella. Milläs ton todistat kun Tesla vetoaa vain normaaliin "kulumiseen".
On ne vaan laatu pelejä. Ehkä paras auto ikinä. Nyt odotellaan kuinka pahasti ne 2019+ mallit alkaa ruostumaan, koska kylki ja perä pommitettu kivillä.

edit. Ainiin, Teslahan pääsi nyt kuluttajaviraston mustalle listalle. GJ WP
 
Lyhennetty versio,

diagnosoidut ongelmat: "upper control arms, both front lateral control links and both front compliance links should be replaced as they show excessive wear and are likely causing the noise." Soittivat perään ja suosittivat, että tutkitaan myös takaa.

Ja sieltäkin löytyi orastavaa ongelmaa: "both rear knuckles need to be replaced due to play in the upper aft link bushings. Also right upper fore link needs to be replaced as the bushing has failed, recommend replacing left side as well".

pyysin siis alunperin että korjaavat oikean eturipustuksen heteka-narinan, joka on jo kerran korjattu aikasemmin.
Kyllä minä tuon näin, mutta kun Tesla on keksinyt pyörien ripustuksenkin uusiksi (ainakin niihin autoihin nähden mitä olen rassannut), niin piti vilkaista mitä oikeasti pitää tehdä. Teslan sivuilta löytyi kiitettävän hyvät ohjeet. Ammattimieheltä asianmukaisin välinein ja tiloin noihin ei kovin montaa tuntia mene. Ja osat sellaisia, että hintaluokka ei pitäisi olla ongelma. Tiedä sitten saisiko noita alkuperäisiä ilmiselvästi ö-luokan puslia vaihdettua erikseen.
 
Saa ne pelkät puslat vaihdettua jos on välineet ja tilat.
3:n menee samat puslat kuin S:n.
 
Tarkistin huoltodokumentaatiosta, 22/10/2021, 39963 km, Control Arm - Upper - Front - Pair (Remove and Replace).

Nyt 90k. Et onhan tossa välissä ihan ajettu. Mut onhan nyt selvää, että ripustusten pitää kestää 50k ilman mitään ongelmia.
Nämä pallonivelelliset ovat joskus herkkiä ottamaan itseensä. Jossain koiranluissa paskin tarvikeosa voi helposti laueta 50 tkm jälkeen. Yleensä kyllä tuollaisessa paikassa oleva palloniven kestää moninkertaisen määrän, aiemmassa pösössä rullasin 150 tkm ongelmitta samoilla nivelillä pl. koiranluut vaikka olevinaan laadullisesti "pehmeä" alusta.
 
Toivon mukaan menee oikeuteen nuo ongelmat, eikä ota rahaa ja nda:ta . Jos saat kilpailu- ja kuluttajavirastosta langettavan päätöksen, niin 99% varmasti oikeus päättää samoin.
 
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt mitä meinaavat tehdä, niin onhan tuo ihan maantieryöstö hinnoittelultaan. Kuluvia osia juu, mutta reilu 3 k€ alustaan alle 100 tkm ajettuna ei kyllä mene normaalin kuluman piikkiin (vaihtoehtoinen tulokulma asiaan).
Teslan tuntivelotus on 200e/h.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 406
Viestejä
4 511 509
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom