Talvella:
1. Regen low
2. Chill
3. Rengas valikosta winter tyres.
Ja ei mitään ongelmia kitkoilla...
Jos noita ei ota käyttöön niin ihan turha täällä valittaa talviominaisuuksista.
Täytyy vähän korjata virheellistä tietoa: Regeniä ei ole vähäkään uudemmissa malleissa säätää, chill ei vaikuta regeniin ja winter tyres on tietenkin päällä.
Mielipiteen tasolla itsekin henkilökohtaisesti oman henkilökohtaisen ajon osalta olisin ihan tyytyväinen talviominaisuuksiin, mutta koska ei kannata olla ihan vain tsekeskeinen, niin ymmärrän erittäin hyvin varovaisemman paremman puoliskon mielipiteet. Kuitenkin se, että perä voi lähteä Teslalla regenillä irti yllättäen on ihan objektiivinen fakta, eikä mielipide. Se että haittaako se kuinka paljon riippuu sitten tietenkin ensisijaisesti itseluottamuksen tasosta ja toissijaisesti ajotaidoista - nämä eivät toki läheskään aina korreloi keskenään. Ja tietenkin paljonko ajaa, että sattuuko tuo omiin ajo-olosuhteisiin kuinka usein. Sopivassa sijainnissa alle 15tkm ajava varmasti voi ajaa niin vakioiduissa olosuhteissa, että yllätyksiä on vähemmän.
Tämä on mielestäni enemmän sellainen keskustelu kuin ESP vs ilman ESP: Kyllähän ilman ESP ajamisesta voi tykätä. Nykyään kuitenkin ESP:n, kuten myös Teslan regenin, pitäisi olla sillä tasolla, että se ei missään kohtuullisen yleisessä tilanteessa saisi toimia yllättävästi.
Automaattisten pyyhkijöiden osalta ainakin itselläni ne ovat edelleen surkeat. Veli totesi tuossa pari viikkoa takaperin naurunremakan saattelemana 20km kyydittelyn jälkeen, että "en aiemmin nettihaukkuja uskonut, mutta onhan nuo pyyhkijät ihan naurettavan huonot". Pyyhkijät tasaisin väliajoin pyyhkivät täysin tyhjää lasia ja sopivalla nopeudella sopivassa sateessa tai esim. sateen jälkeen tekonakö ei huomaa pyyhkiä ihan täysin veden peittämää lasia. Tuossa on sellainen fundamentaalinen virhe, luulen, että tuo konenäkö ei osaa katsoa kuin tuohon kameran kohdalle. Siihen ei voi fyysisesti kertyä vetta sopivassa olosuhteessa, koska lasin kulma on niin pieni siinä kohtaa - ilma & vesi lentää siitä kameran kohdalta yli, vaikka 90% muusta lasista olisikin täysin pimennossa jo vesisateesta. Itse olen vielä aika salliva ollut näiden automaattipyyhkijöiden kanssa, jo 2005 vuodesta asti ajellut tyytyväisenä pääpiirteittäin automaatti päällä ilman säätelyä. Paitsi Teslalla - Tesla on siellä 2005 tasolla, luulen.
Kaista-avustin eli autopilot on myös selkeästi huonompi haamujen osalta kuin aiemmassa Audissa - paljon paljon enemmän haamuja ja riuhtomista sinne tänne. Ajelen kuitenkin sillä kesällä pääasiassa, että ei se nyt aivan pommi ole. Talvella se ainakin oli selkeästi ajokelvoton.