Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Onko lähdettä väitteelle, että kyseessä olisi lahja Muskilta? Ylen jutussa sanotaan: "Kadyrov ei tarjoa julkaisussa mitään todisteita siitä, että auto olisi todellisuudessa lahja Muskilta. Kadyrov tunnetaan hänen erikoisista some-julkaisuistaan, jotka sisältävät usein täysin paikkaansa pitämätöntä tietoa ja Venäjä-mielistä propagandaa.".
Olisipa Muskilla joku kanava, jossa hän voisi helposti ja nopeasti kiistää väärät huhut. X:ssä leviävät valeuutiset voisivat muuten levitä vaikka kuinka laajalle.
 
Mitä Björnin sunnuntai-ajelu striimiä Highlandin kanssa kattelin niin ei johtuneet haamut pelkästään nopeusrajoituksien puutteista vaan heitteli niitä kymmenittäin ihan miten sattui. Toi VAGineiden automaattinen nopeuksien seuranta on kyllä kanssa ihan kuraa, eikä sitä asetusta voi päällä pitää; mutta sen voi tosiaan kytkeä pois pysyvästi.
Muutamalla vagilla jonkun verran ajeltua Taycan ja etron gt niin en kyllä huomannut mitään ongelmaa että auto ei bongaisi oikeita rajoituksia.
 
Muutamalla vagilla jonkun verran ajeltua Taycan ja etron gt niin en kyllä huomannut mitään ongelmaa että auto ei bongaisi oikeita rajoituksia.

Itsellä toiminut isoilla teillä hyvin, pienemmillä sitten arpoo. Ja kun lähipikkuteillä ei toimi niin lopputulos oli että ei jatkoon.
 
Itsellä toiminut isoilla teillä hyvin, pienemmillä sitten arpoo. Ja kun lähipikkuteillä ei toimi niin lopputulos oli että ei jatkoon.
Varsin rajallinen on joo oma kokemus noista kahdesta (yhteensä alle 1000km milloin ei ollut mitään ongelmaa). Toki systeemistä saa rakennettua myös erinomaisen kun nyt reilu 1.5v ollut i4 alla omana ja se ei ole yhtä ainutta kertaa jättänyt huomaamatta mikä on rajoitus.
Perseestä toki jos tulee työmaa missä alennettu rajoitus mutta työmaan jälkeen ei ollakaan laitettu sitä oikeaa kylttiä takaisin niin jatkaa alennetulla rajoituksella niin pitkään kunnes bongaa uuden taulun. Esim asfalttityömaat tällaisia, rajoitus alkaa mutta se ei varsinaisesti koskaan lopu. Tötsät vaan loppuu ja siitä tulisi päätellä että varmaan tää oli tässä.
 
On Teslaankin tulossa tämä ominaisuus, että karttadata ylikirjoitetaan. Ei tosin vielä ole Suomessa vaikka visualisointi näyttääkin merkkejä.
Valitettavasti missään ei ole tarkkaa listaa mitkä maat ovat tuettuina. Aikaan ainakin Espanja, Saksa ja Iso-Britannia olivat jossain mainittu.
Vision Speed Limits now leverages your car's cameras to detect speed limit signs to improve the accuracy of speed limit data on highways and local roads. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization and used to set the associated Speed Limit Warning.
Sitten enää jää murheeksi osaako tämäkään lukea näitä led-merkkejä mitä Suomessakin on alkanut esiintymään useammissa paikoissa.
 
Tässä hirveän autokuumeen keskellä iski viikonloppuna joku psykoosi, että mitä jos sittenkin hommaisi model 3 LR:n. Hetken siinä järkeilin että kyllähän sitä nyt varmaan siihen typerään rattivilkkuun tottuu niin kuin kaikkeen muuhunkin (paitsi jääpuikkoon perseessä), mutta sitten otin kierroksen realismia ja luin/katselin muutaman pidemmän aikavälin käyttörevikan ja kaikissa toistui samat ongelmat: täysin kelvottomat automaattipyyhkijät, jatkuvat haamujarruttelut/muutenkin surkea vakkari ja sitten vielä sekin vähän suomispesifimpi juttu, että regeniä ei voi säätää kokonaan pois päältä mikä talvella varsinkin aiheuttaa suorastaan vaaratilanteita kun aggressiivisen regenin takia lähtee pito. Nopeasti siirtyi taas katse aivan muihin autoihin...
 
0 vaaratilannetta regenin takia pelkässä takavetomallissa, ei mielestäni saa edes perää irtoamaan vaikka miten yrittäisi motarin rampissa pumpata "kaasua" vedon ja regenin välillä. LR (AWD) varmaan jarruttaa myös etumoottorilla, eli vielä parempi.
 
Tässä hirveän autokuumeen keskellä iski viikonloppuna joku psykoosi, että mitä jos sittenkin hommaisi model 3 LR:n. Hetken siinä järkeilin että kyllähän sitä nyt varmaan siihen typerään rattivilkkuun tottuu niin kuin kaikkeen muuhunkin (paitsi jääpuikkoon perseessä), mutta sitten otin kierroksen realismia ja luin/katselin muutaman pidemmän aikavälin käyttörevikan ja kaikissa toistui samat ongelmat: täysin kelvottomat automaattipyyhkijät, jatkuvat haamujarruttelut/muutenkin surkea vakkari ja sitten vielä sekin vähän suomispesifimpi juttu, että regeniä ei voi säätää kokonaan pois päältä mikä talvella varsinkin aiheuttaa suorastaan vaaratilanteita kun aggressiivisen regenin takia lähtee pito. Nopeasti siirtyi taas katse aivan muihin autoihin...

Yhden talven perusteella en kyllä lihavoitua osaa allekirjoita, yhtäkään vaaratilannetta ei regen auheuttanut. Toki useasti liukkaalla huomasi, että on liukasta, kun regen hidasti ja pienen luiston tunsi, mutta ei kyllä kertaakaan pito lähtenyt, kun auto tuon regenin tiputtaa pois kun huomaa, että luistaa. Regenin poisto kyllä onnistui s3xy buttoneilla, mutta en ole nähnyt tälle tarvetta vaikka napit löytyykin.

Mikäs tuosta vakkarista tekee surkean, jos haamuja ei huomioi? Itse ollut tuohon pääosin tyytyväinen, eikä haamuja kovin usein ole tullut vastaan ja näissäkin hidastaa rauhassa, eikä mitään vaarallisia äkkijarrutuksia. Pyyhkijöistä tavallaan samaa mieltä, jos pitää jatkuvasti autolla. Itse laitan automaatille ne sadesäällä ja aurinkoisella aina offille, jolloin jää kuivan lasin pyyhkimiset pois.
 
Muutaman tuhannen maantieotannalla kolmella aikuisella niin 17,5 - 18,5 kWh/100km. Sitten jos tulee kovempaa sadekeliä niin about 20. Nopeus yleensä kympin yli mikä taitaa olla AP:n maksimit.

En FLTP:stä tiedä mutta kolmosella 160tkm ajalta keskikulutus 18 ja risat KWh/100km. Eli talvet mukana myös, ajoa aika tasaisesti vuoden ympäri. Y:n pitäisi päästä aika samoihin kun itsellä ei ole ilppiä.

Onko renkaiden ilmanpaineet kunnossa? Kannattaa seurata myös renkaiden kulumista, ettei ole kulmat pielessä. Sekin saattaa syödä sähköä.

Itse en tosin pääse motarilla paljoakaan ajamaan, joten jos sulla tulee yli 120 nopeuksia ajettua usein niin se vaikuttaa. 90% omista kilsoista on tavan maanteillä 80/100 nopeudella + verot
 
Ihan riippumatta merkistä ja mallista, niin eikö helpompaa ole kytkeä pois päältä tuo automaattinen nopeusrajoituksen mukaan seilaava asetus? Nehän muuttuu yleensä muutenkin milloin mistäkin syystä enemmän tai vähemmän. Ei se Tesla, VAG tai Ford tai mikä onkaan alla käytä kuin jotain ja joskus päivitettyjä tietoja. Varsinkin jos ajaa muualla kuin motarilla.
 
0 vaaratilannetta regenin takia pelkässä takavetomallissa, ei mielestäni saa edes perää irtoamaan vaikka miten yrittäisi motarin rampissa pumpata "kaasua" vedon ja regenin välillä. LR (AWD) varmaan jarruttaa myös etumoottorilla, eli vielä parempi.
Puolisolla ainakin 2 vaaratilannetta Model 3 Perf regenillä talvella, itselläkin käynyt sydämentykytyksiä aiheuttaneita. En kyllä luota tuohon itsekään eli saa aika varovasti talvella ajella. Suunnitteilla hommata uudet kitkat ja commander, jolla voi regeniä vähentää talvella tarvittaessa. Ei nykyisetkään kitkat kyllä kolmea talvea pidempää ole olleet (22 malli).

En tiedä sitten onko regenissä eroa mallien väliä vai mistä erot johtuu, ajotyylistä vai renkaista vai mistä. Eihän noita tilanteita usein satu kuitenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
kun regen hidasti ja pienen luiston tunsi, mutta ei kyllä kertaakaan pito lähtenyt

Niin eli siis pito lähti koska tunsit luistoa. Sitähän tuo tarkoittaa vaikka tämä onkin osittain semantiikkaan tarttumista.

Riippumatta merkistä, takapyörien jarruttaminen hidastustarkoituksessa etupyörien sijaan nyt vaan on huono idea ihan puhtaasti fysiikan lakien perusteella eikä sitä edes Elon Muskin koodivelhot muuta, vaikka siellä toimistolla vedetään kuinka "hardcore" päiviä.

Takavetoisissa sähköautoissa se nyt vaan on välttämätön paha, jos energiaa halutaan saada talteen eikä muuttaa sitä jarrupölyksi ja lämmöksi pyöräjarruissa.
 
Niin eli siis pito lähti koska tunsit luistoa. Sitähän tuo tarkoittaa vaikka tämä onkin osittain semantiikkaan tarttumista.

Riippumatta merkistä, takapyörien jarruttaminen hidastustarkoituksessa etupyörien sijaan nyt vaan on huono idea ihan puhtaasti fysiikan lakien perusteella eikä sitä edes Elon Muskin koodivelhot muuta, vaikka siellä toimistolla vedetään kuinka "hardcore" päiviä.

Takavetoisissa sähköautoissa se nyt vaan on välttämätön paha, jos energiaa halutaan saada talteen eikä muuttaa sitä jarrupölyksi ja lämmöksi pyöräjarruissa.

Toki juuri näin. Viesti johon vastasi sanoi, että regenin takia aiheutuu vaaratilanteita, kun pitoo lähtee. Aika eri asia kuitenkin se, että auto lähtee lapasesta, kuin se että rengas luistaa ehkä 0.01s, jonka jälkeen regeniä pienennetään ja otetaan etupää mukaan.
 
Kadyrov ei ole kyllä venäläinen kenraali mutta eipä Elonin yleissivistys kv-asioissa ole loistanut.
 
Kollegalla pyörähti takaveto model 3 talvisella maantiellä regenin vuoksi ympäri. Auto oli kauppialla seuraavalla viikolla.

Takaveto kolmosesta ei itsellä kokemusta, niin voihan se käyttäytyä eri tavalla kun ei etupään regeniä ole mukana.

Toki myös ennen sähköautoja talvisilla teillä autoja pyörähtelee ympäri ja myös kesäisellä saada säällä. Eli regenin lisäksi varmaan tilannenopeus ja renkaiden kunto vaikuttaa eli kulahtaneilla tai halpis kiinalaisilla kumeilla varmaan helpommin lähtee pito.
 
Juu lapsiakin hukkuu joka kesä, mitäpä noista.

Lähinnä pointti oli se, että usein kun auto lähtee lapasesta niin usein ei myönnetä, että oli hieman turhan kova tilannenopeus sääolosuhteisiin nähden tai sitten ihan loppuun ajetut renkaat, vaan syy löytyy muualta, kuten regen, ajoavustimet yms (ihan käyttövoimasta ja merkistä riippumatta). Ja en tuossa sanonut, että ei olisi mahdollista että regen olisi auton pyöräyttänyt ympäri, kun en itse ole tuolla takavedolla edes ajanut. Mahdollista myös että kollegasi ajoi tehokkaalla autollaan aivan liian kovaa lumisohjossa ja lähti vain yksinkertaisesti lapasesta.
 
Ainakin omassa perffissa talvella missä kitkat alla, niin perä lähtee todella helposti pois alta. Huomaa jo siinä, että ajaa hitaasti liikenneympyrään ja poistuu sieltä. Ei tarvitse paljoa laittaa kaasua, että tuntee sen, että perä irtoaa.
Toinen on sitten talvella motarilla ohitukset kun edessä ajetaan alle 80km/h ja painaa kaasua, niin lähtee heti alta. Toki viime talvena vaiko edellisenä tuli tämä winter mode, että etupää aktivoituu X ajaksi mutta senkin huomaa selkeästi kun painaa kaasua, niin hetki menee, että pito alkaa ja etupää tulee mukaan.

Vakkari on toki mitä on ja eiköhän Tesla sen laita kuntoon kuten kaiken muunkin ja eikä tee mitään tyhmyyksiä.
 
Tuohan on ihan normaalia että yliohjaa kiihdytyksessä kun on takavetopainotteinen auto.

Tuntuma on sama kuin vaikka xDrive:n kanssa.

Jos se aiheuttaa ongelmia niin etuveto olisi parempi vaihtoehto. Senhän saa track modella tai commanderilla päälle, ei tartte koko autoa vaihtaa.
 
Toki juuri näin. Viesti johon vastasi sanoi, että regenin takia aiheutuu vaaratilanteita, kun pitoo lähtee. Aika eri asia kuitenkin se, että auto lähtee lapasesta, kuin se että rengas luistaa ehkä 0.01s, jonka jälkeen regeniä pienennetään ja otetaan etupää mukaan.

Teoriassa, jos pito tien pinnassa pysyy koko ajan samana. Mutta kuten tiedettyä niin tie ei ole homogeeninen pinta jossa kitka on aina sama kaikkialla joka hetki.

Kun sen pidon kerran menettää vaikkakin 0,01s ajaksi niin ei se ole kirkossa kuulutettua, että noin vain jumalkoodi™ tekee pari riviä työtä ja palauttaa pidon kun regeniä pienennetään.

Tuossa ajassa vajaa 80km/h kulkeva auto liikkuu n. 20cm ja on jopa todennäköistä, että olosuhteet tien pinnassa voi muuttua tuossa välissä johonkin suuntaan.

Tuo toisen käyttäjän kuvailema pyörähdys regenillä johtuu todennäköisesti juurikin siitä, että takapyörillä regeneroidessa vedetään liian limitillä ja sillä kertaa pito ei tullutkaan takaisin.
 
Tuohan on ihan normaalia että yliohjaa kiihdytyksessä kun on takavetopainotteinen auto.

Tuntuma on sama kuin vaikka xDrive:n kanssa.

Jos se aiheuttaa ongelmia niin etuveto olisi parempi vaihtoehto. Senhän saa track modella tai commanderilla päälle, ei tartte koko autoa vaihtaa.

Hmm, enpä noin nyt sanoisi. Esim pihassa sattuu olemaan 3.0da-xdrive sekä sähkö-q (takapainotteinen neliveto-MEB) ja jälkimmäinen ei missään tilanteessa regenillä yllätä vaikka mitä tekisi ja oli keli mikä tahansa. Mutta no toisaalta ei xdrivekään kovin helposti vaikkakin "kikkailufactor" on tuossa huono tietystä epämääräisestä ja yllätyksellisestä on/off -käytöksestä.
 
Meilläkin talvella Model Y Perffi ainakin päästää nimenomaan esim. liikenneympyröissä perä irti regenillä niin että meinaa spinnata. Lisäksi esim. jos maantiella ohittaa ja antaa pudottaa regenillä vauhdit taas pois, niin normaalin näköisessä talvikelissäkin saattaa lipsutella perää. Vielä ei ole, onneksi, onnistuttu kuitenkaan spinnaamaan. Ylivoimaisesti suurin palautteen kohde paremmalta puoliskolta. Pääosin tietenkin toimii, kun etelässä tiet isoilta osin kuivia ja asvaltille asti auki - mutta ilman muuta aiheuttaa ajoittain vaaratilanteita.

Meillä tämä korjattiin S3xy buttoneilla. 75% regen on talvella oikein passeli, joskin on kyllä täysin älyvapaata että sitä ei saa lukittua ja ilman buttoneita. Koin tuon kuitenkin niin vaaralliseksi, että EURONCapista pitäisi tulla ajoavujen toiminnasta hylsy tai mahdollisimman matala tulos.

Lisäksi asuntovaunua vetäessä havaintoja tältä kesältä, että perä lähtee irti regenillä ja jopa vakionopeudensäätimen "kaasuttaessa" ylämäkeen jos vesisadetta ja alla esim. märkä asfaltin pikipaikka. Todella pelottavan tuntuinen kokemus kaikenkaikkiaan. Ensi kerralla kokeilen chill -modea vaunuhommissa, mutta tästä ei siis vielä kokemusta.

Oma arvio on että tuo Model Y:n regeni on vain simppelisti huonosti tehty sopimaan Suomen talveen. Mitä luultavimmin myös sateessa olisi tekemistä, mutta sateessa tulee muutenkin ajettua varovasti. Talvella ei esim. liikenneympyröissä edes ylivarovainen ajotyyli tahdo auttaa.

edit: Kitkat, mutta ei selitä tätä, sen verran paha vaiva tuo lipsuttelu.
 
Hmm, enpä noin nyt sanoisi. Esim pihassa sattuu olemaan 3.0da-xdrive sekä sähkö-q (takapainotteinen neliveto-MEB) ja jälkimmäinen ei missään tilanteessa regenillä yllätä vaikka mitä tekisi ja oli keli mikä tahansa. Mutta no toisaalta ei xdrivekään kovin helposti vaikkakin "kikkailufactor" on tuossa huono tietystä epämääräisestä ja yllätyksellisestä on/off -käytöksestä.

Nyt puhuttiin siis kiihdyttämisestä. Mitä itse talvella xdrivellä ajanut niin hyvin samantuntuinen on esimerkiksi jos ympyrästä lähtee ja polkaisee niin perä lähtee irti. Ihan perus takavetopainotteiselle.

Itse laitan pahimmilla keleillä regenin low asentoon kyllä, kuten kiihtyvyyden chilliin. Pidon mukaan ajetaan.
 
Olettehan laittanu auton asetuksista talvirenkaat?
Kyllä
Nyt puhuttiin siis kiihdyttämisestä. Mitä itse talvella xdrivellä ajanut niin hyvin samantuntuinen on esimerkiksi jos ympyrästä lähtee ja polkaisee niin perä lähtee irti. Ihan perus takavetopainotteiselle.

Itse laitan pahimmilla keleillä regenin low asentoon kyllä, kuten kiihtyvyyden chilliin. Pidon mukaan ajetaan.
Itse en kiihdytä ympyrässä vaan ihan hitaasti painan kaasua. En tallaa pohjaan. Pelkkä ”vapaa” ajokin saa perän irtoamaan.

Regeniä ei saa low asentoon vaan se on mitä Tesla antaa. En ole huomannut eroa chilin tai normaalin/sportin erolla.
 
Olettehan laittanu auton asetuksista talvirenkaat?

Tällä on itseasiassa yllättävän iso merkitys. Tuli ajeltua viime talvena ensimmäiset 2kk kesärengas asetuksilla, kun jostain syystä renkaanvaihdon yhteydessä tehty valinta ei ollut tallentunut. Käytös kyllä rauhoittui, mutta kyllähän toi silti omaan makuun on aivan turhan salliva. Halutessaan perän saa melkein tilanteessa kuin tilanteessa irti: joko nostamalla kaasua (=regen) tai sitten kiihdyttämällä.

Mieluummin olisi enemmän ja proaktiivisemmin kaitseva luistonesto ja sitten rälläysmode, jonka voisi kytkeä halutessaan.
 
Talvirengas-asetuksella ja laadukkailla nastoilla en ole kokenut regeniä ongelmaksi kuin oikeasti liukkaalla kelillä tai syvissä polanteissa. Silloin regenin säätö 50% tasoon s3xy-buttoneilla toimi hyvin. Enää ei nappeja ole, niin saa nähdä miten tuleva talvi menee.

Maastoasetuksen päälle laittamisen jälkeen MY on itse asiassa yllättävän hyvä ajaa huonolla kelillä. Voi että, kun tuon saisi pikavalintana näyttöön muutaman muun toiminnon kanssa FSD-näkymän tilalle.
 
Tässä hirveän autokuumeen keskellä iski viikonloppuna joku psykoosi, että mitä jos sittenkin hommaisi model 3 LR:n. Hetken siinä järkeilin että kyllähän sitä nyt varmaan siihen typerään rattivilkkuun tottuu niin kuin kaikkeen muuhunkin (paitsi jääpuikkoon perseessä), mutta sitten otin kierroksen realismia ja luin/katselin muutaman pidemmän aikavälin käyttörevikan ja kaikissa toistui samat ongelmat: täysin kelvottomat automaattipyyhkijät, jatkuvat haamujarruttelut/muutenkin surkea vakkari ja sitten vielä sekin vähän suomispesifimpi juttu, että regeniä ei voi säätää kokonaan pois päältä mikä talvella varsinkin aiheuttaa suorastaan vaaratilanteita kun aggressiivisen regenin takia lähtee pito. Nopeasti siirtyi taas katse aivan muihin autoihin...
Omat kokemukset vain MYLR -23 toki, mutta pyyhkijät ovat nykyään hyvät, parannettavaa ehkä on, mutta aiemmissakin autoissa on ollut parannettavaa paljonkin, ei häpeä yhtään edellisen Volvon automaattipyyhkijöille.

Vakkari/autopilot toimii todella hyvin ja ajan lähes aina autopilotilla. Joskus toki hidastaa ja joissain paikoissa on karttadata tai merkit pielessä, mutta pääsääntöisesti toimii hyvin.

Reginin takia talvella huomaa että luistaa, tosin nopeasti huomasin, että ei haittaa ja tarkoituksella yrittänyt saada perää regenillä irti niin en ole koskaan onnistunut. Ihan vaan että tietäisin miten helposti lähtee, mutta ilmeisesti pitäisi olla aivan peilijää että continentalin kitkoilla tuossa onnistuisi.

Ja jos silti regen haittaa niin s3xy buttoneilla tuon saa helposti pois.
 
Ihan riippumatta merkistä ja mallista, niin eikö helpompaa ole kytkeä pois päältä tuo automaattinen nopeusrajoituksen mukaan seilaava asetus? Nehän muuttuu yleensä muutenkin milloin mistäkin syystä enemmän tai vähemmän. Ei se Tesla, VAG tai Ford tai mikä onkaan alla käytä kuin jotain ja joskus päivitettyjä tietoja. Varsinkin jos ajaa muualla kuin motarilla.
Ongelma vaan Teslassa on, että tuota valintaa ei ole. Asetuksissa on päällekytkentää/automaattista nopeuden tiputtamista varten asetus nopeusrajoituksen mukaan + offset, mutta valitsemalla nykyisen nopeuden ainakin oma mY23 vaihtaa ihan vakkarilla ajaessa joissain paikoissa vieläkin pienemmälle. Esim kehä 1 itään päin laajalahden kohdalla tippuu aina 70:Iin sekä monissa liittymissä vaihtaa vakkarilla nopeutta. PKS seudulla nuo on laajasti käytössä nuo sähköiset numeronäytöt niin tuo nopeustieto on todella usein väärin. Maanteitä ajaessa ihan käyttökelpoinen.
 
Talvella:
1. Regen low
2. Chill
3. Rengas valikosta winter tyres.
Ja ei mitään ongelmia kitkoilla...
Jos noita ei ota käyttöön niin ihan turha täällä valittaa talviominaisuuksista.
 
Talvella:
1. Regen low
2. Chill
3. Rengas valikosta winter tyres.
Ja ei mitään ongelmia kitkoilla...
Jos noita ei ota käyttöön niin ihan turha täällä valittaa talviominaisuuksista.
Miten saat regenin low tilaan?
Chill vaikuttaa siihen, miten "kaasuvaste" toimii.
 
19 vuosimallissa on low asetus. Ovat varmaan uudemmista poistaneet?
Kaasuvasteen saa chill tai sport ja regenille omat asetukset low tai standard
 
19 vuosimallissa on low asetus. Ovat varmaan uudemmista poistaneet?
Kaasuvasteen saa chill tai sport ja regenille omat asetukset low tai standard
Kyllä -21 eteenpäin tuo on poistettu.
Toki nykyäänkin saa säädettyä kaasuvasteen chill tai normal/sport.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä hirveän autokuumeen keskellä iski viikonloppuna joku psykoosi, että mitä jos sittenkin hommaisi model 3 LR:n. Hetken siinä järkeilin että kyllähän sitä nyt varmaan siihen typerään rattivilkkuun tottuu niin kuin kaikkeen muuhunkin (paitsi jääpuikkoon perseessä), mutta sitten otin kierroksen realismia ja luin/katselin muutaman pidemmän aikavälin käyttörevikan ja kaikissa toistui samat ongelmat: täysin kelvottomat automaattipyyhkijät, jatkuvat haamujarruttelut/muutenkin surkea vakkari ja sitten vielä sekin vähän suomispesifimpi juttu, että regeniä ei voi säätää kokonaan pois päältä mikä talvella varsinkin aiheuttaa suorastaan vaaratilanteita kun aggressiivisen regenin takia lähtee pito. Nopeasti siirtyi taas katse aivan muihin autoihin...
Pyyhkijät ovat viime kuukaudet toimineet M3:ssa huomattavasti paremmin kuin esim. vuosi sitten. Pidän nykyään auto-asennossa, ja harvoin tarvitsee enää kiinnittää niihin huomiota tai säätää itse. Tämä oli täysi mahdottomuus vielä aikaisemmin.
 
Ongelma vaan Teslassa on, että tuota valintaa ei ole. Asetuksissa on päällekytkentää/automaattista nopeuden tiputtamista varten asetus nopeusrajoituksen mukaan + offset, mutta valitsemalla nykyisen nopeuden ainakin oma mY23 vaihtaa ihan vakkarilla ajaessa joissain paikoissa vieläkin pienemmälle. Esim kehä 1 itään päin laajalahden kohdalla tippuu aina 70:Iin sekä monissa liittymissä vaihtaa vakkarilla nopeutta. PKS seudulla nuo on laajasti käytössä nuo sähköiset numeronäytöt niin tuo nopeustieto on todella usein väärin. Maanteitä ajaessa ihan käyttökelpoinen.
Ei ole Teslaa ollut nyt yli kahteen vuoteen enää, mutta muistelisin että Model 3 tarjosi tuon automatiikan poiston. Voin olla väärässä ja muistaa väärin toki. Tai sitten se on patchattu pois.
 
Onko väellä kokemuksia Model S, MCU1, AP HW1 tosta uudesta 2024.26.3.1 päivityksestä?
Auto latailee sitä juuri parasta aikaa.

Tuosta on ollut jotain juttuja, että sotkisi navigointia/AP:tä pahemman kerran, esim:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/2024-26-3-1-major-issue-on-highway.332012/ miten lie Suomessa. Ajan todella paljon maanteitä/motareita ja jos tuo alkaa kunnolla sekoilemaan niin voi alkaa pian harmittamaan..
Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että navin päivitys olisi korjannut sitten nuo kuitenkin.

Viimeviikolla Teslan mekaanikko puhui, että olisi juuri tulossa iso päivitys MCU1:een joka parantaisi/nopeuttaisi sen toimintaa huomattavasti, joten sen puoleen taitaa kyllä mennä testiin tuo.
 
Eli siis jos on ihan vain vakkari päällä niin säätelee nopeutta? Mulla on asetuksena että nykyinen rajoitus + offset ja se ei kyllä itsestään säätele nopeuksia pelkällä vakkarilla.
 
Pitäisi hankkia kattotelineet Model 3 ensi talvea varten. Onko Teslan omat 470e hintaiset jotenkin erityisen laadukkaat, vai kannattaako mieluummin ostaa tarvikemalliset vaikka Vempeleeltä melkein 300e halvemmalla?
 
Monet on kehuneet, että Vempeleen ulisee ajoviimasta. Telineet on ilm.aika kinkkiset laittaa ja kannattaa varmistaa 3x, että ne lasin alle menevät kiinnikkeet on oikeilla kohdilla vahvikkeiden kanssa, joskus on ollu kattolasi hieman väärässä tehtaalta ja kaikki ei asetu kohdilleen; räks_poks.
 
Eli siis jos on ihan vain vakkari päällä niin säätelee nopeutta? Mulla on asetuksena että nykyinen rajoitus + offset ja se ei kyllä itsestään säätele nopeuksia pelkällä vakkarilla.
Ei se säätele mullakaan vakkarilla normaalissa esim maantiellä 100->80 nopeusmerkin kohdalla, joka tapahtuu vain Autopilotilla. Vakkarilla nopeus tippuu yleensä liitymissä, esim Länsiväylä->Kehä 1 tai Turun motari->kehä 1 sekä vaikka tuossa kehä1 Laajalahden sillan alla. Tuo silta on siitä outo paikka, että jopa tuolla rajoitus + offsetilla asetuksella ei ole tuossa vaikutusta vaan tiputtaa nopeuden aina rajoitukseen. Liittymien osalta en tiedä toimiiko offsettiä, kun nuo rajoitukset on täällä niin usein väärät, että pakko pitää nykyinen rajoitus asetusta päällä.

Vähän on kyllä ikävä Skodan adaptiivista vakkaria, joka ei haamuillut tai tehnyt yllättäviä jarrutuksia ja nopeusrajoituspohjaiset muutokset sai valikosta pois päältä. Muutenkin tuo Teslan toteutua tuntuu yrittävän tunnistamaan vähän liikaa ympäröivää liikennettä. Esim liittymissä toisella kaistalla olevat autot tai tien penkalla rajan toisella puolella olevat autot/pyöräilijät/kävelijät voivat aiheuttaa äkkijarrutuksia. Vakkarilla/autopilotilla kyllä joutuu itse ajamaan ja tekemään päätökset niin kaistan ulkopuolella olevat asiat ei saisi aiheuttaa mahdollisen vaaratilanteen aiheuttavan äkkijarrutuksen.
 
Talvella:
1. Regen low
2. Chill
3. Rengas valikosta winter tyres.
Ja ei mitään ongelmia kitkoilla...
Jos noita ei ota käyttöön niin ihan turha täällä valittaa talviominaisuuksista.
Täytyy vähän korjata virheellistä tietoa: Regeniä ei ole vähäkään uudemmissa malleissa säätää, chill ei vaikuta regeniin ja winter tyres on tietenkin päällä.

Mielipiteen tasolla itsekin henkilökohtaisesti oman henkilökohtaisen ajon osalta olisin ihan tyytyväinen talviominaisuuksiin, mutta koska ei kannata olla ihan vain tsekeskeinen, niin ymmärrän erittäin hyvin varovaisemman paremman puoliskon mielipiteet. Kuitenkin se, että perä voi lähteä Teslalla regenillä irti yllättäen on ihan objektiivinen fakta, eikä mielipide. Se että haittaako se kuinka paljon riippuu sitten tietenkin ensisijaisesti itseluottamuksen tasosta ja toissijaisesti ajotaidoista - nämä eivät toki läheskään aina korreloi keskenään. Ja tietenkin paljonko ajaa, että sattuuko tuo omiin ajo-olosuhteisiin kuinka usein. Sopivassa sijainnissa alle 15tkm ajava varmasti voi ajaa niin vakioiduissa olosuhteissa, että yllätyksiä on vähemmän.

Tämä on mielestäni enemmän sellainen keskustelu kuin ESP vs ilman ESP: Kyllähän ilman ESP ajamisesta voi tykätä. Nykyään kuitenkin ESP:n, kuten myös Teslan regenin, pitäisi olla sillä tasolla, että se ei missään kohtuullisen yleisessä tilanteessa saisi toimia yllättävästi.



Automaattisten pyyhkijöiden osalta ainakin itselläni ne ovat edelleen surkeat. Veli totesi tuossa pari viikkoa takaperin naurunremakan saattelemana 20km kyydittelyn jälkeen, että "en aiemmin nettihaukkuja uskonut, mutta onhan nuo pyyhkijät ihan naurettavan huonot". Pyyhkijät tasaisin väliajoin pyyhkivät täysin tyhjää lasia ja sopivalla nopeudella sopivassa sateessa tai esim. sateen jälkeen tekonakö ei huomaa pyyhkiä ihan täysin veden peittämää lasia. Tuossa on sellainen fundamentaalinen virhe, luulen, että tuo konenäkö ei osaa katsoa kuin tuohon kameran kohdalle. Siihen ei voi fyysisesti kertyä vetta sopivassa olosuhteessa, koska lasin kulma on niin pieni siinä kohtaa - ilma & vesi lentää siitä kameran kohdalta yli, vaikka 90% muusta lasista olisikin täysin pimennossa jo vesisateesta. Itse olen vielä aika salliva ollut näiden automaattipyyhkijöiden kanssa, jo 2005 vuodesta asti ajellut tyytyväisenä pääpiirteittäin automaatti päällä ilman säätelyä. Paitsi Teslalla - Tesla on siellä 2005 tasolla, luulen.

Kaista-avustin eli autopilot on myös selkeästi huonompi haamujen osalta kuin aiemmassa Audissa - paljon paljon enemmän haamuja ja riuhtomista sinne tänne. Ajelen kuitenkin sillä kesällä pääasiassa, että ei se nyt aivan pommi ole. Talvella se ainakin oli selkeästi ajokelvoton.
 
Kiina-Teslojenkin tullit julkaistu

EU suunnittelee lätkäisevänsä Kiinassa valmistetuille Tesloille yhdeksän prosentin tullin. Se on huomattavasti pienempi kuin muilta autovalmistajilta perittävä rangaistustulli.

 
Euroopan komissio tiputti hieman Teslan Kiinassa valmistettujen mallien tariffeja. Saa nähdä tippuuko hinnat tonnilla tms.
 
Kolmoseen (2021) ois kiikarissa takaroiskeläpät. Edessä onkin jo jotkut melko pienet, jotka ei tosin hirveesti vellin roiskumista kylkeen tunnu estävän, mutta on hyvän näköset. Näyttäisi olevan samat kun pienempi Teslan kaupassa myytävästä ”kaksi eri kokoa” setistä.

Teslan kaupassa ei ole taakse mitään, vempeleellä olis nämä:

Aliexpressissä myös miljoona erilaista, mikähän olis taakse sopivan kokonen että estäis suurimmat ravat mutta ei mitään ralliautoluukkia kuitenkaan? Kokemuksia?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 621
Viestejä
4 441 707
Jäsenet
73 582
Uusin jäsen
punanenkala

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom