Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Onko joku saanut jo kesäpäivityksen eli 2024.26.3.1? Toimiiko nyt nopeusrajoitus kylttien luku moottoriteillä?
 
Onko jossain jotain näppärää taulukkomuotoista dataa siitä mitä asioita on muuttnut minäkin vuonna mihinkin Teslan automalliin. Eniten kiinnostaa tässä tapauksessa Model 3 ja ehkäpä vähän jopa Model y muutokset.

Asian taustalla on käytetyn Teslan ostaminen ja mielenkiinto siihen mitä eroja minkäkin vuoden autossa on, koska pieniä muutoksiahan on vuosien saatossa tullut kolmoseenkin ennen suurempaa muutosta eli Highlandia.
 
Onko jossain jotain näppärää taulukkomuotoista dataa siitä mitä asioita on muuttnut minäkin vuonna mihinkin Teslan automalliin. Eniten kiinnostaa tässä tapauksessa Model 3 ja ehkäpä vähän jopa Model y muutokset.

Asian taustalla on käytetyn Teslan ostaminen ja mielenkiinto siihen mitä eroja minkäkin vuoden autossa on, koska pieniä muutoksiahan on vuosien saatossa tullut kolmoseenkin ennen suurempaa muutosta eli Highlandia.
 
Onko joku saanut jo kesäpäivityksen eli 2024.26.3.1? Toimiiko nyt nopeusrajoitus kylttien luku moottoriteillä?
Torstaina asensin omaan MY23:en ko. päivityksen. Ei ainakaan julkaisutiedoissa ollut mitään mainintaa tuosta. Kaikkea muuta toki senkin edestä.
 
Mikähän tuossa nopeusrajoitusmerkkien lukemisessa on niin hankalaa, että pitää tosi hitaasti yksi maa kerrallaan tuoda eurooppaan.
 
Mikähän tuossa nopeusrajoitusmerkkien lukemisessa on niin hankalaa, että pitää tosi hitaasti yksi maa kerrallaan tuoda eurooppaan.
Teslan pitää opettaa materiaali per maa. Heidän AI ei osaa tehdä päätöksiä vaan sille pitää opettaa. Ei ole mitenkään unirversaali. Sen takia siellä ajetaan Chuckin käännöstä taas ja koitetaan tehdä paremmaksi.
 
Torstaina asensin omaan MY23:en ko. päivityksen. Ei ainakaan julkaisutiedoissa ollut mitään mainintaa tuosta. Kaikkea muuta toki senkin edestä.

"Vision Speed Limits now leverages your car's cameras to detect speed limit signs to improve the accuracy of speed limit data on highways and local roads. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization and used to set the associated Speed Limit Warning."

Myös tuo etukameran väritasapainon korjaus on kans ihan tervetullut päivitys. Viimevuonna taidettiin taka ja etulolasuoja kameroille tehdä sama. Enää b-pilari kamerat.
 

"Vision Speed Limits now leverages your car's cameras to detect speed limit signs to improve the accuracy of speed limit data on highways and local roads. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization and used to set the associated Speed Limit Warning."

Myös tuo etukameran väritasapainon korjaus on kans ihan tervetullut päivitys. Viimevuonna taidettiin taka ja etulolasuoja kameroille tehdä sama. Enää b-pilari kamerat.

"Availability unknown in Finland". Viittasin tässä julkaisutietoihin, jotka näkyivät auton infotainmentissa. Ja niissä ei tuota Vision Speed Limitiä näkynyt.
 
Se mikä näkyy autossa tai appissa on se mitä Suomi saa. Julkiset julkaisutiedot sisältää kaiken.
 
2024.26.3.1 version jakelu keskeytetty näköjään ja 2024.26.4 tulossa. Mikähän on ollut ongelamana?
 
Ei hitto jos pilputus tulee pakolliseksi. Mikä järki taas, jos näin käy.
Kuka tietää mutta softahan tässä on muita 5v edellä.
Elonhan on sanonut, että mitä vähemmän kosketaan näyttöön sen parempi koska automaatio tekee kaiken muun puolesta.
Hyvin ovat saaneet tässä viimeisen vuoden aikana pilattua käyttöliittymää ja vaihtoehtoja käyttäjiltä.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä se lisäkantama tulisi? Jos ja varmaan aikalailla kun uudistus on linjassa 3:n vastaavan kanssa, niin akut ja moottorit pysyy samoina eli kantamaan tulee parhaimmillaankin vain kosmeettisia muutoksia jos sitäkään.

Tokihan nämä ovat huhuja, mutta kelpaisi isompi akku juniperiin. Isompi akku siltäkin osalta kohtuu looginen kun nuo akut ovat kautta historian teslalla kasvaneet ja lisäbuustia tuo muiden valmistajien isonevat akut. Nythän saksalaiset lyövät 100kwh akkuja ja muillakin alkaa pyöriä longrange malleissa noin 90kwh akkuja eli uskon, että ensi vuonna Tesla y mallissa isompi kuin 82kwh akku.
 

Tokihan nämä ovat huhuja, mutta kelpaisi isompi akku juniperiin. Isompi akku siltäkin osalta kohtuu looginen kun nuo akut ovat kautta historian teslalla kasvaneet ja lisäbuustia tuo muiden valmistajien isonevat akut. Nythän saksalaiset lyövät 100kwh akkuja ja muillakin alkaa pyöriä longrange malleissa noin 90kwh akkuja eli uskon, että ensi vuonna Tesla y mallissa isompi kuin 82kwh akku.

Johanhan ne tuossa arvausviestissäkin sanoo, että hankala olisi isompaa akkua iskeä sisään :D Nauratti myös jutun ”confirmed features” teksti (akkuihin liittymättä). Rima on aika alas pistetty ”vahvistettu” leimalle, kun jotain mahdollisesti feikattuja vuotokuvia käytetty lähteenä.
 
Tuollainen melkein 100kwh akku nostaa hintaa jo aika paljon, että saa Tesla keksiä paljonkin tapoja miten halpuuttaa vielä autojaan.
 
Tuollainen melkein 100kwh akku nostaa hintaa jo aika paljon, että saa Tesla keksiä paljonkin tapoja miten halpuuttaa vielä autojaan.
No hypoteettisesti ajateltuna hinnat ovat voineet olla pari vuotta sitten minimissään 120 dollaria per kWh ja 75 kWh akkupaketti maksanut 9000 dollaria. Nyt kun tavoite saada cell lvl hintaan 70 dollaria + bms joka maksaa about 20 dollaria niin 90 dollaria kertaa 95kwh 8550 dollaria. Ei välttämättä ole kalliimpi, riippuu pitkälti mitä ne hinnat cell lvl ovat.
 
Johanhan ne tuossa arvausviestissäkin sanoo, että hankala olisi isompaa akkua iskeä sisään :D Nauratti myös jutun ”confirmed features” teksti (akkuihin liittymättä). Rima on aika alas pistetty ”vahvistettu” leimalle, kun jotain mahdollisesti feikattuja vuotokuvia käytetty lähteenä.
No ei pidä kaikkeen aina takertua. Sanoihan musk itsekin ettei isompaa akkua mahdu. Tosi seikka on että nuo jäähdytysjärjestelmät kehittyy akkupaketeissa ja saadaan lisätilaa ja suurimpana seikkana ei tarvitse isompaa fyysistä akkutilaa kun saadaan solutasolla energiatiheämpiä akkuja. Nythän tulossa teslalle usealta valmistajalta yli 10% energiatiheämpiä akkuja ja ne on saman kokoisia fyysisesti.
 
Jos Y:hyn tulisi isompi akku joka mahdollistaisi ne 600km lähentyvät wltp ranget niin kuka enää ostaisi X:ää? (Ostaako sitä kukaan nytkään?)
 
Jos Y:hyn tulisi isompi akku joka mahdollistaisi ne 600km lähentyvät wltp ranget niin kuka enää ostaisi X:ää? (Ostaako sitä kukaan nytkään?)

Ostetaanko X:ää sen rangen takia? Epäilen vahvasti ettei se ole ainakaan tärkein myyntivaltti.

Tosin eihän noita enään juuri ostetakkaan, taitaa olla aika pahasti hiipunut myynti.
 
Itse en 100kwh akkuun usko koska sitä ei tarvita. Jos akkuun tulee päivitystä niin se on kemiatasolla luokkaa 5-10%. Lisäksi uskon vahvasti että juniper päivitys tarjoaa samat päivitykset kuin highland eli keulaa, perää, ykkösprosentti aeroon, sisälle sisustan kiillotusta, penkit ja suurimpana äänieristys + alusta.
 
2024.26.3.1 version jakelu keskeytetty näköjään ja 2024.26.4 tulossa. Mikähän on ollut ongelamana?
Useinhan näitä bug fiksejä tulee se pari kappaletta, ei mitään uutta. Syitä harvoin saa tietää ellei osu omalle kohdalle joku bugi.


En tiedä koskeeko Suomea mutta USAssa poistettu optio poistaa ääni kun ACCta käyttää päälle/pois.
Koskee, .26 versio omassa autossa ja heti panin merkille. Tällaiset muutokset kyllä aina pistää hieman risomaan.
 
Itse en 100kwh akkuun usko koska sitä ei tarvita.
Silla mita tarvitaan ei ole mitaan tekemista sen kanssa mika myy parhaiten. Itsellani tunne sanoo etta 130kwh jalkeen akun kasvattaminen ei ole enaa ole myyntivaltti henkiloautoissa.

Eli ihmiset ovat valmiita maksamaan etta paasevat talvellakin sen 400km. Vaikka kerran vuodessa ja 3 kertaa auton omistamisen aikana.
 
Silla mita tarvitaan ei ole mitaan tekemista sen kanssa mika myy parhaiten. Itsellani tunne sanoo etta 130kwh jalkeen akun kasvattaminen ei ole enaa ole myyntivaltti henkiloautoissa.

Eli ihmiset ovat valmiita maksamaan etta paasevat talvellakin sen 400km. Vaikka kerran vuodessa ja 3 kertaa auton omistamisen aikana.

400km talvella pääsemiseen ei toisaalta yli 100kwh akkua tarvita, ainakaan Model 3/Y kulutuksilla. Ellei nyt sitten ole -30 astetta, suksiboksi katolla ja kärrykin vielä perässä…
 
Jos Y:hyn tulisi isompi akku joka mahdollistaisi ne 600km lähentyvät wltp ranget niin kuka enää ostaisi X:ää? (Ostaako sitä kukaan nytkään?)
Joku joka tarvii 6 tai 7 paikkaa? No aika marginaali tuotteita taitaa S ja X olla enää. Harvalla kuitenkaan ihan 100k laittaa autoon, toisin kuin aika monilla on 50k kyllä laittaa.
 
Olen tässä huomannut outoutta AP:n kanssa. Kun ajaa toisen auton perässä ja tämä edellä ajava auto nousee rampille tai kääntyy loivasti toisella kaistalla, niin auto seuraa perässä.
Mutta kun huomaakin valkoista viivaa, niin vetää takaisin päin ja keskittää takaisin tielle. Ilmeisesti jos viivaa ei olisi, niin AP seuraisi edellä ajavaa niin pitkään kunnes se katoaisi.
 
Katosin huvikseni service valikkoa ja siellä on hälytys GTW_w150_HCM3Lversionmissmatch hälytys ja tuosta kun klikkaa niin tulee teksti joka kertoo että matriisi valojen firmware versio olisi väärä? Onko muilla ollut ja tarvitseeko tämä toimenpiteitä? Eli kannattaako tehdä tikettiä Teslalle? MYLR -23
Tein tiketin Teslalle ja laittoivat sieltä autoon päivityksen ja katosi kaikki hälyt listalta eivätkä ole tulleet takaisin ja lopuksi vielä laittoivat tikettiin viestiä, että valojen firmisversio on nyt oikea. Eli jotain ongelmaa tuossa siis oli. Eli ihan hyvä ehkä välillä katsoa service valikonkin antamia hälytyksiä.
 
Olen tässä huomannut outoutta AP:n kanssa. Kun ajaa toisen auton perässä ja tämä edellä ajava auto nousee rampille tai kääntyy loivasti toisella kaistalla, niin auto seuraa perässä.
Mutta kun huomaakin valkoista viivaa, niin vetää takaisin päin ja keskittää takaisin tielle. Ilmeisesti jos viivaa ei olisi, niin AP seuraisi edellä ajavaa niin pitkään kunnes se katoaisi.
Uusi Model 3 teki samaa, kun kävin koeajamassa. Sitten otin AP:n pois päältä ja takaisin päälle, niin seuraavan perään ei enää lähtenyt. Ilmeisesti se jotenkin sekoilee kun on autoa ja kaistaviivaa samaan aikaan, sekä eriävää liikennettä.
 
Jos Y:hyn tulisi isompi akku joka mahdollistaisi ne 600km lähentyvät wltp ranget niin kuka enää ostaisi X:ää? (Ostaako sitä kukaan nytkään?)

Naapuri osti. Katsoin monta kertaa et onpas hieno Y mutta kun näin ekan kerran takaovet auki tajusin että Y = X.
 
saako Y:ssä näppäimistö layoutin (navigoinnissa yms) jostain vaihdettua skandinaaviseksi, että ääkköset tulee mukaan? en pikaisesti selaamalla löytänyt tätä valikoista.

btw netflix kirjautuminenkin meni jotenkin oudosti alankomaiden netflixin kautta, näyttää kuitenkin toimivan..
 
saako Y:ssä näppäimistö layoutin (navigoinnissa yms) jostain vaihdettua skandinaaviseksi, että ääkköset tulee mukaan? en pikaisesti selaamalla löytänyt tätä valikoista.

btw netflix kirjautuminenkin meni jotenkin oudosti alankomaiden netflixin kautta, näyttää kuitenkin toimivan..
Ei ainakaan tietääkseni, mutta ääkkösten tilalla voi käyttää a:ta ja o:ta ilman ongelmia.
 
Vähän taitaa valskaa saumat videon perusteella? Ei pitäisi kyllä vedet noista paikoista tulla läpi.
 
Onkohan joku viimeisistä päivityksistä nostanut kulutusta?
Ajoin eilen tuttua reittiä mökille ja onnistuin ajamaan akun 99% -> 7% välillä Itäkeskus - Kuopion Juustoportti. Hyvä kesäkeli yhdellä pienellä vesikuurolla, keskinopeus 111 km/h. Keskikulutus tasan 18. Tullut varmaan 10 kertaa toi väli ajeltua lumettomilla keleillä eikä ole kertaakaan aiemmin ollut keskikulutus edes 17:sta samalla pätkällä.

Mulla näyttää kyllä nykyään 100%:ssa se kilsarangekin n.20km lyhyempää ennustetta kuin aiemmin, joten voisi selittyä silläkin että akusta on hävinnyt kapaa, mutta toisaalta toi keskikulutus 380km matkalla kyllä kielisi siitä, että maksimit olisi aika lailla siellä missä uutenakin (olikos se LR:ssä 75 tai 77 tjsp.)
 
Silla mita tarvitaan ei ole mitaan tekemista sen kanssa mika myy parhaiten. Itsellani tunne sanoo etta 130kwh jalkeen akun kasvattaminen ei ole enaa ole myyntivaltti henkiloautoissa.

Eli ihmiset ovat valmiita maksamaan etta paasevat talvellakin sen 400km. Vaikka kerran vuodessa ja 3 kertaa auton omistamisen aikana.
Tuota 130kwh kohti mennään, tosin silloin kyseessä solidstate batteryt, jotka sitten toimivat kesät talvet lähes samalla rangella.
Aika monella tutulla ei kiinnosta ylipäätään sähköautot juurikaan kun bensalenkkarilla pääsee 120kmh ajamalla sen 700km ja tankkaus 5min. Nyt kun ajelee teslalla kesällä 125kmh tai talvella 105kmh niin aika sama range, eikä välttämättä pääse sitä 400km ja narunjatkossa venailet sitten yli 30min riippuen toki matkan pituudesta.
Itsellä se minimi 650 wltp y malliin, muuten käyttökelvoton kapistus omiin tarpeisiin, koska tulee reissattua napapiirin toisella puolella ja Rooman välillä, jolloin se polttis voittaa kun aikaa ei ole odotella letkun nokassa. Ehkä tuon tulevan roadsterin range sitten jo riittää juniperin jälkeen, mutta nyt tarvitaan vielä matkatavaroille tilaa. Jokatapauksessa näyttää aika valoisalta lähivuodet, että nämä aparaatit toimivat ainakin hyvin kesäautoina matkanteossa eri juttu jos ei ajele käytännössä ikinä 500km putkeen niin sitten valitsee pikkuakullisen.
 
Tuota 130kwh kohti mennään, tosin silloin kyseessä solidstate batteryt, jotka sitten toimivat kesät talvet lähes samalla rangella.
Aika monella tutulla ei kiinnosta ylipäätään sähköautot juurikaan kun bensalenkkarilla pääsee 120kmh ajamalla sen 700km ja tankkaus 5min. Nyt kun ajelee teslalla kesällä 125kmh tai talvella 105kmh niin aika sama range, eikä välttämättä pääse sitä 400km ja narunjatkossa venailet sitten yli 30min riippuen toki matkan pituudesta.
Itsellä se minimi 650 wltp y malliin, muuten käyttökelvoton kapistus omiin tarpeisiin, koska tulee reissattua napapiirin toisella puolella ja Rooman välillä, jolloin se polttis voittaa kun aikaa ei ole odotella letkun nokassa. Ehkä tuon tulevan roadsterin range sitten jo riittää juniperin jälkeen, mutta nyt tarvitaan vielä matkatavaroille tilaa. Jokatapauksessa näyttää aika valoisalta lähivuodet, että nämä aparaatit toimivat ainakin hyvin kesäautoina matkanteossa eri juttu jos ei ajele käytännössä ikinä 500km putkeen niin sitten valitsee pikkuakullisen.

Onko solid state akuilla talvirange suhteessa merkittävästi parempi? Samat lainalaisuudet niissä kuitenkin pätee, eli hytin lämmitysenergia pitää ottaa akusta ja vierintävastus on talvella korkeampi. Toisaalta jos akkua ei tarvitsisi lämmittää, niin se auttaisi kohtalaisesti.

Itselle vaikeaa nähdä ettei joku 500km range nopealla 15-20min latauksella riittäisi bensalenkkarillekin, kuka muka oikeasti ajaa tuollaisia matkoja ilman mitään taukoja? Ongelmia tulee sitten kun se tuosta putoaa alle puoleen mentäessä talvella peräkärryn ja suksiboksin kanssa Lappiin. Siihen varautuminen taas vaatii kohtuuttomasti ylikapasiteettia arkiajoon verrattuna painon ja hinnan kannalta. Aika paljon saa tekniikka kehittyä ja hinnat pudota ennenkuin on järkeä laittaa jotain 1000 km kesällä menevää akkua alle.
 
Aika paljon saa tekniikka kehittyä ja hinnat pudota ennenkuin on järkeä laittaa jotain 1000 km kesällä menevää akkua alle.
Ei tässä nyt oikeasti olla kaukana siitä että 160kwh akkuja alkaa olemaan premiumeissa alla. Lause on silti kovin ympäripyöreä kun on "aika paljon" ja "järkeä" niin paha sanoa että onko 3 vuoden päästä esiteltävissä premium autoissa olevat akut niiden maalitolppien väliin sopivaa.

Samsung ja CATL kumpikin kuitenkin tuollaisia akkuja jo lähettelevät ympäriinsä kumppaneille testailtaviksi. Kemiat on jo löydetty mutta sarjavalmistus on vielä tekemäti.


 
Onko solid state akuilla talvirange suhteessa merkittävästi parempi? Samat lainalaisuudet niissä kuitenkin pätee, eli hytin lämmitysenergia pitää ottaa akusta ja vierintävastus on talvella korkeampi. Toisaalta jos akkua ei tarvitsisi lämmittää, niin se auttaisi kohtalaisesti.

Itselle vaikeaa nähdä ettei joku 500km range nopealla 15-20min latauksella riittäisi bensalenkkarillekin, kuka muka oikeasti ajaa tuollaisia matkoja ilman mitään taukoja? Ongelmia tulee sitten kun se tuosta putoaa alle puoleen mentäessä talvella peräkärryn ja suksiboksin kanssa Lappiin. Siihen varautuminen taas vaatii kohtuuttomasti ylikapasiteettia arkiajoon verrattuna painon ja hinnan kannalta. Aika paljon saa tekniikka kehittyä ja hinnat pudota ennenkuin on järkeä laittaa jotain 1000 km kesällä menevää akkua alle.
Kuiva-akulla ei tarvitse hehkuttaa juurikaan sitä akun lämpötilaa 20 asteiseksi (voisi sanoa että nämä perinteiset märkäakut ovat kuin ihminen ja tykkäävät 20 asteen lämmössä elää). Toinen ääripää sodium ion akut, jotka tulossa kaupunkiautoiksi toimivat myös unelmasti kylmissä olosuhteissa, mutta en näkisi että teslalta tulisi sellaista kaupunkikärryä myyntiin missä pieni range.
Nyt ainakin itsellä sähkärissä range käytännössä kesät talvet sama kun wltpstä puolet lähtee hammeroimalla 125-130kmh ajettaessa sakkorajan lähettyvillä ja talvella kun max rajoitukset tieliikenteessä satku ja kovat pakkaset yli 20 niin jäädään taas puoleen Suomessa. Ruotsissa ja Euroopassakin paljon 110-130 nopeuksia niin eipä jaksa himmailla rekan perässä 90kmh vaan jos jonossa joku matelee 95kmh GPS nopeudella niin sutjakkaasti ohi.
Toinen seikka mitä tulee aina toistuvasti esiin silloin tällöin on laturiruuhkat ja toimimattomuudet ja latureiden riittämätön teho sen jakautuessa toiselle käyttäjälle niin mieluummin ostaa kerralla hyvän ja menee kotimaan liikkumiset yhdellä akulla perille niin ei tarvitse stressata muuttuvia tekijöitä.
 
Onkohan joku viimeisistä päivityksistä nostanut kulutusta?
Ajoin eilen tuttua reittiä mökille ja onnistuin ajamaan akun 99% -> 7% välillä Itäkeskus - Kuopion Juustoportti. Hyvä kesäkeli yhdellä pienellä vesikuurolla, keskinopeus 111 km/h. Keskikulutus tasan 18. Tullut varmaan 10 kertaa toi väli ajeltua lumettomilla keleillä eikä ole kertaakaan aiemmin ollut keskikulutus edes 17:sta samalla pätkällä.

Mulla näyttää kyllä nykyään 100%:ssa se kilsarangekin n.20km lyhyempää ennustetta kuin aiemmin, joten voisi selittyä silläkin että akusta on hävinnyt kapaa, mutta toisaalta toi keskikulutus 380km matkalla kyllä kielisi siitä, että maksimit olisi aika lailla siellä missä uutenakin (olikos se LR:ssä 75 tai 77 tjsp.)
Toinen mahis on myös se, että reissulla on ollut poikkeuksellisesti vastatuuli kun yleensä tuo väli on myötätuuleen tjsp.
 
Tuli tässä koeajettua tuliterä
Model Y ja vaikutti kyllä kaikin puolin pätevälle pelille.

Se mikä jäi arveluttamaan on se, että osaako tesla ottaa huomioon navigoinnissa muita kuin sen omia superchargereita?

Ainakin vuoden vanhoissa arvosteluissa ja videoissa ei vaikuttaisi mahdolliselta.
 
Ei ainakaan vielä. Pitää manuaalisesti laittaa navigointi sopivalla etäisyydellä olevalle muulle laturille reitillä jos haluaa pikalatauksen kovalla teholla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 437
Viestejä
4 512 178
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom