Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitenkä nopeaan tuollainen Tesla Mode 3 latautuu vain tavallisesta 240v seinä/autopistokepaikka laturista? Vai tuleeko siitä juuri se 7,2kwh mitä internet kertoo?
Vastaan tähän vaan käytännön kautta. Tesla Model 3 ollut 1,5 vuotta käytössä ja lataan tuollaisella Satmaticin pistokepaikkalaturilla yöllä tuota ja mitään ongelmaa ei ole. Jos akku on tyhjillään niin useita tuntejahan se lataus kestää, mutta kun se tehdään yöllä niin sitä ei edes mieti.Mitenkä nopeaan tuollainen Tesla Mode 3 latautuu vain tavallisesta 240v seinä/autopistokepaikka laturista? Vai tuleeko siitä juuri se 7,2kwh mitä internet kertoo?
Eikö tyhjästä täyteen kuitenkin yksivaiheisella tarkoita sitä lähemmäs vuorokautta? "Useita tunteja yöllä" on sinällään vähän vähättelevä ilmaisu. Noin 15km rangea per tunti kotilatausta, miinus akun ja auton lämmitys kuulostaa ehkä oikealta.Vastaan tähän vaan käytännön kautta. Tesla Model 3 ollut 1,5 vuotta käytössä ja lataan tuollaisella Satmaticin pistokepaikkalaturilla yöllä tuota ja mitään ongelmaa ei ole. Jos akku on tyhjillään niin useita tuntejahan se lataus kestää, mutta kun se tehdään yöllä niin sitä ei edes mieti.
Käytännössä akku ei ole ikinä tyhjä, vaan pienimmillään jossain 30 % luokassa isomman ajon jälkeen. Päivittäisessä käytössä lähempänä 60 %, koska akkua ladataa joka yö. Varmaan pisin aika mitä tuo näyttänyt on ollut joku 12 h. Kuten sanoin, nämä kommentit miten käytännössä tämä homma toimii.Eikö tyhjästä täyteen kuitenkin yksivaiheisella tarkoita sitä lähemmäs vuorokautta? "Useita tunteja yöllä" on sinällään vähän vähättelevä ilmaisu. Noin 15km rangea per tunti kotilatausta, miinus akun ja auton lämmitys kuulostaa ehkä oikealta.
Kiva tietää.. Itsellä tulius 260km suuntaansa ja olis mahdollisuus latailla noin 20h putkeen - mutta vain perusrasiasta sillä ilmeisesti 3kwh teholla.. Että saako sitten täyteen takaisintulomatkaan pikkurasiasta.
Nyt näyttää, että tulis noin 40-45 tuhatta ajoa vuoden sisään, joten "saattaisi alkaa" sähköauto ns. kannattaa, kun kotona latailisi. Puhumattakaan siitä, että autoilusta saa nauttiakin.
Toimiiko autopilot jo kesäkelillä maantiellä siten, että kääntelee rattia ja ajaa ns. itekseen adaptiivisen vakkarin avulla maantieajoa? Ja jos toimii, niin mistä vuosimallista alkaen (Model 3 käytetty Saksasta tai jokerina Model S käytettynä).
Olen ymmärtänyt että tuo Model S AP1 on näistä paras ja luotettavin perus moottoritieajoon yhdellä kaistalla. Siinä on mobile-eyen teknologiaa toisin kuin nuo myöhemmät AP joiden softa on Teslan in-house tuotantoa. Eli jos ajaa vaan suoraan ja tarvitsee vaan hienon kaistallapitoavustimen mikä ei seilaa tai yritä ajaa ojaan heti kun merkinnät on vähän kuluneita tai koukkaa bussipysäkkien kautta, tuo on paras. Pitääkö paikkansa?AP toimii hyvin kesällä, satunnaisia haamujarrutuksia voi olla.
Model 3 kaikki mallit. Ensimmäiset 2017-18 voi olla AP2,5 rauta ja päivitettävissä AP3 fsd (2019 keväästä AP3 vakiona).
Model S ~2015 eteenpäin AP1 jne.
Toimiiko autopilot jo kesäkelillä maantiellä siten, että kääntelee rattia ja ajaa ns. itekseen adaptiivisen vakkarin avulla maantieajoa?
Olen ymmärtänyt että tuo Model S AP1 on näistä paras ja luotettavin perus moottoritieajoon yhdellä kaistalla. Siinä on mobile-eyen teknologiaa toisin kuin nuo myöhemmät AP joiden softa on Teslan in-house tuotantoa. Eli jos ajaa vaan suoraan ja tarvitsee vaan hienon kaistallapitoavustimen mikä ei seilaa tai yritä ajaa ojaan heti kun merkinnät on vähän kuluneita tai koukkaa bussipysäkkien kautta, tuo on paras. Pitääkö paikkansa?
Tätä vähän pelkäsinkin kun maakunnissa on lähes poikkeuksetta ilman erottavaa viivaa. Olen päässyt vähän testaamaan Volvon V90 pilot assistia ja se tekee ihan samoin. Ei siinä oikeasti uskalla keskittyä mihinkään muuhun vaikka avustin on päällä. Se saisi priorisoida keskiviivaa jolloin ei tekisi jännittäviä koukkauksia bussilevikkeille ja seuraa tien reunaa vain jos keskimerkinnät puuttuu.Mutta jos pysäkki on vain levike missä ei ole noita katkoviivoja niin silloin koittaa ajaa tietenkin keskellä kaistaa.
Tätä vähän pelkäsinkin. Olen päässyt vähän testaamaan Volvon V90 pilot assistia ja se tekee ihan samoin. Ei siinä oikeasti uskalla keskittyä mihinkään muuhun vaikka avustin on päällä. Se saisi priorisoida keskiviivaa jolloin ei tekisi jännittäviä koukkauksia bussilevikkeille ja seuraa tien reunaa vain jos keskimerkinnät puuttuu.
Öö mihin muuhun sinun pitäisi keskittyä kuin siihen ajamiseen/tien seuraamiseen jos olet ratin takana? Minun mielestä ei mihinkään muuhun.Tätä vähän pelkäsinkin kun maakunnissa on lähes poikkeuksetta ilman erottavaa viivaa. Olen päässyt vähän testaamaan Volvon V90 pilot assistia ja se tekee ihan samoin. Ei siinä oikeasti uskalla keskittyä mihinkään muuhun vaikka avustin on päällä. Se saisi priorisoida keskiviivaa jolloin ei tekisi jännittäviä koukkauksia bussilevikkeille ja seuraa tien reunaa vain jos keskimerkinnät puuttuu.
Aika stressaavaa vahtia ja arvuutella milloin autoa pitää nykiä ratista takaisin omalle kaistalle. Mieluummin ajaa sitten ilman avustinta jolloin auto liikkuu tasan siihen suuntaan mihin ratti osoittaa. Silloin ehtii keskittymään paremmin muun liikenteen seuraamiseen eikä oman kulkuneuvon hallitsemiseen. Olisiko mukavaa ajaa autoa mitä vastaan on taisteltava ettei se lähde vetämään yllättäen oikealle? Kävisin aika äkkiä korjaamolla tarkistamassa onko alustassa tai renkaissa jotain vikaa.Öö mihin muuhun sinun pitäisi keskittyä kuin siihen ajamiseen/tien seuraamiseen jos olet ratin takana? Minun mielestä ei mihinkään muuhun.
Tämä voi olla kyllä siinä ja tässä, että 20h riittäisi kunnon pakkasella 260km matkantekoon. Ohessa kuva, ajoin juuri n. 200km, Model X90D, pakkasta -19. Kulutus n. 298Wh/km.20h peruspistokelatausta riittää kyllä kelissä kun kelissä lataamaan tuon 260km.
AP toimii hyvin kesällä, satunnaisia haamujarrutuksia voi olla.
Model 3 kaikki mallit. Ensimmäiset 2017-18 voi olla AP2,5 rauta ja päivitettävissä AP3 fsd (2019 keväästä AP3 vakiona).
Model S ~2015 eteenpäin AP1 jne.
Aika stressaavaa vahtia ja arvuutella milloin autoa pitää nykiä ratista takaisin omalle kaistalle. Mieluummin ajaa sitten ilman avustinta jolloin auto liikkuu tasan siihen suuntaan mihin ratti osoittaa. Silloin ehtii keskittymään paremmin muun liikenteen seuraamiseen eikä oman kulkuneuvon hallitsemiseen. Olisiko mukavaa ajaa autoa mitä vastaan on taisteltava ettei se lähde vetämään yllättäen oikealle? Kävisin aika äkkiä korjaamolla tarkistamassa onko alustassa tai renkaissa jotain vikaa.
Kiva tietää.. Itsellä tulius 260km suuntaansa ja olis mahdollisuus latailla noin 20h putkeen - mutta vain perusrasiasta sillä ilmeisesti 3kwh teholla.. Että saako sitten täyteen takaisintulomatkaan pikkurasiasta.
Nyt näyttää, että tulis noin 40-45 tuhatta ajoa vuoden sisään, joten "saattaisi alkaa" sähköauto ns. kannattaa, kun kotona latailisi. Puhumattakaan siitä, että autoilusta saa nauttiakin.
Normaalista sukopistorasiasta ei saa uudella laturilla kuin 1,8kW latauksen.
Ja karavaanilla saa 16A.Mistä lähtien? 13A saa ainakin pari kuukautta vanhalla laturilla, joka on 3kW.
Mistä lähtien? 13A saa ainakin pari kuukautta vanhalla laturilla, joka on 3kW.
Jos tarkoitat sitä "karavaanaripistoketta", niin se on juuri tuo CEE 2PE.. Olikohan se nyt CEE 17 vai mikä se kategoria nyt oli..Ja karavaanilla saa 16A.
No näin ovat direktiivit kirjoitaneet koskemaan tuota suko tyyppistä laturia. Kai niitä vanhanmallisia sitten vielä liikkuu.
IEC 62752Lähdettä tälle direktiiville? Kaikki nykyiset Teslat tulevat 13A rajoituksella edelleen.
IEC 62752
En tiedä sen tarkemmin missä se tuossa on, tuohon pykälään kuitenkin viitataan kun haluatan rajata se sukolataus max 8A."Mode 2, Description: conductive connection between a standardsocket-outlet of an AC supply network andelectric vehicle with communication andadditional safety features, Maximum Current and Voltage : 32 A and 250 V AC, 1-phase; 32 A and 480 V AC, 3-phase "
Eli 32A -> 6kW olisi maksimi? Mode 1:lläkin on 16A.
Lähdettä tälle direktiiville? Kaikki nykyiset Teslat tulevat 13A rajoituksella edelleen.
Itse standardi EN 62752:2016 maksaa parisataa kaupasta, joten en nyt ala sitä sinulle jakamaan piraattina.
SFS-EN 62752 on vain rebrandatty versio IEC 62752:sta, joten ei tarvitse. Kyseinen standardi on vuodelta 2016, joten SESKO:n lausunnoille (kuten itse lausuntokin toteaa, kyseessä on vain suositus - ei rajoitus) on viitattu kintaalla nyt ja tulevaisuudessa myös. Eli laturit pystyvät edelleenkin isompaan ja tulevat pystymään myös tulevaisuudessa - siitähän tässä lähdettiin.
Ei. SESKO käytännössä edustaa ylintä sähköturvallisuusstandardointia Suomessa, ja esimerkiksi Sähköturvallisuuslaki viittaa standardeihin sitovina määräyksinä, esimerkkinä pykälä 29:
Lue se lause, varsinkin se sivulause joka alkaa sanoin "ja esimerkiksi".Kyllä, mutta menit viittaamaan aivan väärään pykälään. Pistokytkimen rajoitus on eri asia kuin laturin rajoitus, eikä pistorasiakytkimen virtaa rajoiteta 8A tasolle missään tilanteessa. Laki ei määritä missään tilanteessa mikä on "pitkäaikainen" käyttö, kuten SESKO:n ohjeistuksessa, joten kyllä se on edelleen kumileimasin.
IEC 62752 ei liity mitenkään pistokytkimien määritelmiin. Suomalainen laki ei myöskään voi rajoittaa CE-hyväksyttyjen vehkeiden käyttämistä kuten niiden käytöstä on asetettu EU:ssa.
Tuossa selvensin siis arkikielisesti maallikkolle, miten standardit liittyy lakii
Kyllä, sen takia on hyvä lukea itse standardi. Ei "SESKO:n" suositus / ehdotus, jota standardi ei rajoita. SESKO ei kykene erottelemaan pistorasioita niistä jotka kykenevät jatkuvaan 16A ja jotka eivät, joten se ei pysty myöskään antamaan tästä mitään pysyvää lausuntoa. Aivan kuten standardikaan ei anna. Voit toki laittaa lainauksia, joista yksikään ei liity itse asiaan.
Mitenkähän tuota rahoituslaskuria pitäisi käyttää kun siinäkin on kilometrit per vuosi. Ei saa oikein irti selkeää hintaa.
Aivan eli saa valita jämärin.Se muuttaa viimeisen erän kokoa, siitä se ero kuukausimaksuissa tulee. Mitä enemmän km per vuosi, sitä pienempi viimeinen erä.
Kauhea vänkäys ihan olemattomista asioista kustannusvaikutukseltaan kun tuonkin asian voi tehdä kunnolla jos valovirralla pelkästään haluaa ladata tai mahdollisuus laittaa kolmivaiheinen pistorasia tai latausasema: ei ole.
Mitään järkeviä argumentteja, miksei kannata asiaa laittaa varmaan kantimeen tuolla tavoin jos valovirralla haluaa ladata, ei ole.
vakuutusyhtiö pääsee tuohon vetoamalla korvauvastuusta
Niitä tavallisia pistorasioita ei ole hyväksytty jatkuvalle kenties yli 30h putkeen tapahtuvalle kovalle kuormalle, vaikka se oliskin 16A nallin takana.
Pieni hipaisu kun ajetaan pelkällä APlla.
Onhan se luotto kova täälläkin kun sanotaan AP aina olevan muita edellä.Ei yllätä et Amerikassa.
Aika kova luotto koneeseen
Itekki AP ajoa paljon mutta käsi ratissa ja jos näyttää et AP vähänkää tekee tyhmää ni auto haltuun heti
Onhan se luotto kova täälläkin kun sanotaan AP aina olevan muita edellä.
Pieni hipaisu kun ajetaan pelkällä APlla.
Meinaatko ettei ole?