Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mitenkä nopeaan tuollainen Tesla Mode 3 latautuu vain tavallisesta 240v seinä/autopistokepaikka laturista? Vai tuleeko siitä juuri se 7,2kwh mitä internet kertoo?
 
Pakkasella iso osa AC-lataustehosta menee akun lämmitykseen, tässä videossa aiheesta lisää:

 
Onkos missään mittauksia paljon akkujen lämmittämiseen menee sähköä eri lämpötiloissa?
 
Mitenkä nopeaan tuollainen Tesla Mode 3 latautuu vain tavallisesta 240v seinä/autopistokepaikka laturista? Vai tuleeko siitä juuri se 7,2kwh mitä internet kertoo?
Vastaan tähän vaan käytännön kautta. Tesla Model 3 ollut 1,5 vuotta käytössä ja lataan tuollaisella Satmaticin pistokepaikkalaturilla yöllä tuota ja mitään ongelmaa ei ole. Jos akku on tyhjillään niin useita tuntejahan se lataus kestää, mutta kun se tehdään yöllä niin sitä ei edes mieti.
 
Vastaan tähän vaan käytännön kautta. Tesla Model 3 ollut 1,5 vuotta käytössä ja lataan tuollaisella Satmaticin pistokepaikkalaturilla yöllä tuota ja mitään ongelmaa ei ole. Jos akku on tyhjillään niin useita tuntejahan se lataus kestää, mutta kun se tehdään yöllä niin sitä ei edes mieti.
Eikö tyhjästä täyteen kuitenkin yksivaiheisella tarkoita sitä lähemmäs vuorokautta? "Useita tunteja yöllä" on sinällään vähän vähättelevä ilmaisu. Noin 15km rangea per tunti kotilatausta, miinus akun ja auton lämmitys kuulostaa ehkä oikealta.
 
Eikö tyhjästä täyteen kuitenkin yksivaiheisella tarkoita sitä lähemmäs vuorokautta? "Useita tunteja yöllä" on sinällään vähän vähättelevä ilmaisu. Noin 15km rangea per tunti kotilatausta, miinus akun ja auton lämmitys kuulostaa ehkä oikealta.
Käytännössä akku ei ole ikinä tyhjä, vaan pienimmillään jossain 30 % luokassa isomman ajon jälkeen. Päivittäisessä käytössä lähempänä 60 %, koska akkua ladataa joka yö. Varmaan pisin aika mitä tuo näyttänyt on ollut joku 12 h. Kuten sanoin, nämä kommentit miten käytännössä tämä homma toimii.
 
Kiva tietää.. Itsellä tulius 260km suuntaansa ja olis mahdollisuus latailla noin 20h putkeen - mutta vain perusrasiasta sillä ilmeisesti 3kwh teholla.. Että saako sitten täyteen takaisintulomatkaan pikkurasiasta.
Nyt näyttää, että tulis noin 40-45 tuhatta ajoa vuoden sisään, joten "saattaisi alkaa" sähköauto ns. kannattaa, kun kotona latailisi. Puhumattakaan siitä, että autoilusta saa nauttiakin.
Toimiiko autopilot jo kesäkelillä maantiellä siten, että kääntelee rattia ja ajaa ns. itekseen adaptiivisen vakkarin avulla maantieajoa? Ja jos toimii, niin mistä vuosimallista alkaen (Model 3 käytetty Saksasta tai jokerina Model S käytettynä).
 
Kiva tietää.. Itsellä tulius 260km suuntaansa ja olis mahdollisuus latailla noin 20h putkeen - mutta vain perusrasiasta sillä ilmeisesti 3kwh teholla.. Että saako sitten täyteen takaisintulomatkaan pikkurasiasta.
Nyt näyttää, että tulis noin 40-45 tuhatta ajoa vuoden sisään, joten "saattaisi alkaa" sähköauto ns. kannattaa, kun kotona latailisi. Puhumattakaan siitä, että autoilusta saa nauttiakin.
Toimiiko autopilot jo kesäkelillä maantiellä siten, että kääntelee rattia ja ajaa ns. itekseen adaptiivisen vakkarin avulla maantieajoa? Ja jos toimii, niin mistä vuosimallista alkaen (Model 3 käytetty Saksasta tai jokerina Model S käytettynä).

20h peruspistokelatausta riittää kyllä kelissä kun kelissä lataamaan tuon 260km.

AP toimii hyvin kesällä, satunnaisia haamujarrutuksia voi olla.
Model 3 kaikki mallit. Ensimmäiset 2017-18 voi olla AP2,5 rauta ja päivitettävissä AP3 fsd (2019 keväästä AP3 vakiona).
Model S ~2015 eteenpäin AP1 jne.
 
AP toimii hyvin kesällä, satunnaisia haamujarrutuksia voi olla.
Model 3 kaikki mallit. Ensimmäiset 2017-18 voi olla AP2,5 rauta ja päivitettävissä AP3 fsd (2019 keväästä AP3 vakiona).
Model S ~2015 eteenpäin AP1 jne.
Olen ymmärtänyt että tuo Model S AP1 on näistä paras ja luotettavin perus moottoritieajoon yhdellä kaistalla. Siinä on mobile-eyen teknologiaa toisin kuin nuo myöhemmät AP joiden softa on Teslan in-house tuotantoa. Eli jos ajaa vaan suoraan ja tarvitsee vaan hienon kaistallapitoavustimen mikä ei seilaa tai yritä ajaa ojaan heti kun merkinnät on vähän kuluneita tai koukkaa bussipysäkkien kautta, tuo on paras. Pitääkö paikkansa?
 
Toimiiko autopilot jo kesäkelillä maantiellä siten, että kääntelee rattia ja ajaa ns. itekseen adaptiivisen vakkarin avulla maantieajoa?

Onhan se jo jonkun aikaa toiminut siihen, ainakin omasta mielestä. Viimevuonna tuli nopeusmerkkien tunnistus myös uudempiin, aiemmin ollut tosiaan vain AP1 autoissa. Ympyröitä ei osaa, eikä vakiovaruste autopilottiin sitä olekaan tulossa. Riippuu siis lasketko ympyrät maantieajoon, niitä kyllä maanteiltä löytyy että oman maun mukaan voi luokitella.

Olen ymmärtänyt että tuo Model S AP1 on näistä paras ja luotettavin perus moottoritieajoon yhdellä kaistalla. Siinä on mobile-eyen teknologiaa toisin kuin nuo myöhemmät AP joiden softa on Teslan in-house tuotantoa. Eli jos ajaa vaan suoraan ja tarvitsee vaan hienon kaistallapitoavustimen mikä ei seilaa tai yritä ajaa ojaan heti kun merkinnät on vähän kuluneita tai koukkaa bussipysäkkien kautta, tuo on paras. Pitääkö paikkansa?

Ainakin HW3:lla riippuu onko se pysäkki erotettu vai ei. Tässä esimerkiksi ei tosiaan siis aja pysäkin kautta. Mutta jos pysäkki on vain levike missä ei ole noita katkoviivoja niin silloin koittaa ajaa tietenkin keskellä kaistaa. Tuolla tienpätkällä olen HW2.5 sekä HW3 autoilla ajanut ja HW3 osasi paljon varmemmin mennä vaikka merkinnät ei täysin yhtenäiset ole. HW2.5 ei ollut tyytyväinen ja täytyi itse ohjata. Siitäkin on tosin aikaa jo.

Sen verran hyvin HW3:kin osaa kaistalla pitää että olen tieosuuksilla jossa ei ole kuin reunamerkit pystynyt käyttämäään AP:ta. Eli on pysynyt omalla kaistalla vaikka keskierotin puuttuu. Mutta harvemmin niillä teillä tekee mieli AP:ta käyttää, ne kun tuntuu olevan aina sen verran heitteillejätettyjä että täytyy jatkuvasti väistellä kraatereita
 
Mutta jos pysäkki on vain levike missä ei ole noita katkoviivoja niin silloin koittaa ajaa tietenkin keskellä kaistaa.
Tätä vähän pelkäsinkin kun maakunnissa on lähes poikkeuksetta ilman erottavaa viivaa. Olen päässyt vähän testaamaan Volvon V90 pilot assistia ja se tekee ihan samoin. Ei siinä oikeasti uskalla keskittyä mihinkään muuhun vaikka avustin on päällä. Se saisi priorisoida keskiviivaa jolloin ei tekisi jännittäviä koukkauksia bussilevikkeille ja seuraa tien reunaa vain jos keskimerkinnät puuttuu.
 
Tätä vähän pelkäsinkin. Olen päässyt vähän testaamaan Volvon V90 pilot assistia ja se tekee ihan samoin. Ei siinä oikeasti uskalla keskittyä mihinkään muuhun vaikka avustin on päällä. Se saisi priorisoida keskiviivaa jolloin ei tekisi jännittäviä koukkauksia bussilevikkeille ja seuraa tien reunaa vain jos keskimerkinnät puuttuu.

No niin miten sen nyt ottaa, sehän vain seuraa kaistan keskiosaa. Ja sehän ei tässä kohtaa ole sen kummempi kuin lentokoneen autopilotti, eli sitä pitää vahtia. On se ajaminen silti erilaista kun vain vahdit, eikä tarvitse itse kääntää ja korjailla tien kallistumisia ja tuulen puuskia ja niin pois päin. Poislukien tuota ympyrää joka on tuossa kuvan lähellä, olen päässyt tuon 100km 11 tien ajamaan AP:lla päästä päähän. Ihan erilaista kuin ilman. Ei varmaan kaikki tykkää mutta jos pidennetty kokeilujakso on mahdollista niin kannattaa kokeilla hieman pidemmällä matkalla. Siinä vasta saa sen tuntuman että sopiiko se itselle vai ei.
 
Tätä vähän pelkäsinkin kun maakunnissa on lähes poikkeuksetta ilman erottavaa viivaa. Olen päässyt vähän testaamaan Volvon V90 pilot assistia ja se tekee ihan samoin. Ei siinä oikeasti uskalla keskittyä mihinkään muuhun vaikka avustin on päällä. Se saisi priorisoida keskiviivaa jolloin ei tekisi jännittäviä koukkauksia bussilevikkeille ja seuraa tien reunaa vain jos keskimerkinnät puuttuu.
Öö mihin muuhun sinun pitäisi keskittyä kuin siihen ajamiseen/tien seuraamiseen jos olet ratin takana? Minun mielestä ei mihinkään muuhun.
 
Öö mihin muuhun sinun pitäisi keskittyä kuin siihen ajamiseen/tien seuraamiseen jos olet ratin takana? Minun mielestä ei mihinkään muuhun.
Aika stressaavaa vahtia ja arvuutella milloin autoa pitää nykiä ratista takaisin omalle kaistalle. Mieluummin ajaa sitten ilman avustinta jolloin auto liikkuu tasan siihen suuntaan mihin ratti osoittaa. Silloin ehtii keskittymään paremmin muun liikenteen seuraamiseen eikä oman kulkuneuvon hallitsemiseen. Olisiko mukavaa ajaa autoa mitä vastaan on taisteltava ettei se lähde vetämään yllättäen oikealle? Kävisin aika äkkiä korjaamolla tarkistamassa onko alustassa tai renkaissa jotain vikaa.
 
20h peruspistokelatausta riittää kyllä kelissä kun kelissä lataamaan tuon 260km.

AP toimii hyvin kesällä, satunnaisia haamujarrutuksia voi olla.
Model 3 kaikki mallit. Ensimmäiset 2017-18 voi olla AP2,5 rauta ja päivitettävissä AP3 fsd (2019 keväästä AP3 vakiona).
Model S ~2015 eteenpäin AP1 jne.
Tämä voi olla kyllä siinä ja tässä, että 20h riittäisi kunnon pakkasella 260km matkantekoon. Ohessa kuva, ajoin juuri n. 200km, Model X90D, pakkasta -19. Kulutus n. 298Wh/km.

Vähän liian isoilla ampeereilla tuolle pistokkeelle, tällä pakkasella, lataukseen menee silti liki 40h. (90% tasoon). Eli huomisaamuna ei pitkää lenkkiä voisi heittää.
Toki Model 3 kuluttaa huomattavasti vähemmän.
 

Liitteet

  • 0DE0DB46-1EFA-4E8A-A2CC-A3760EFCA645.jpeg
    0DE0DB46-1EFA-4E8A-A2CC-A3760EFCA645.jpeg
    857,8 KB · Luettu: 72
Aika stressaavaa vahtia ja arvuutella milloin autoa pitää nykiä ratista takaisin omalle kaistalle. Mieluummin ajaa sitten ilman avustinta jolloin auto liikkuu tasan siihen suuntaan mihin ratti osoittaa. Silloin ehtii keskittymään paremmin muun liikenteen seuraamiseen eikä oman kulkuneuvon hallitsemiseen. Olisiko mukavaa ajaa autoa mitä vastaan on taisteltava ettei se lähde vetämään yllättäen oikealle? Kävisin aika äkkiä korjaamolla tarkistamassa onko alustassa tai renkaissa jotain vikaa.

Ei se nyt ihan noinkaan mene :D Kun se käsi lepää siinä ratilla, jos auto lähtee jostain syystä nopeasti kääntämään niin sun käsi jo estää sen ja sammuttaa autopilotin. Sitä ei mitään stressaa ja arvuuttele että milloin pitää ratista nykiä. Ehkä jos muutenkin stressaa ajamista mutta se nyt on henkilökohtaista se. Ja jos näkyy joku levike niin sen tietää että auto kääntää siinä kohtaa hieman oikealle ja sitten takaisin vasemmalle kun levike päättyy. Se ei ole mikään äkkinäinen liike. Jos nämä perustuu Volvon kokemuksiin niin tuntuu että se avustin ei nyt ihan samalla tavalla toimi kuin AP.

Siinä kyllä oppii sen rajoitteet ja niiden ympäri on helppo päästä. Ja ne rajoitteet vähenevät ajan kuluessa. Toki jos olettaa että voi ottaa nokoset samalla kuin auto ajaa niin tulee pettymään.

Edelleenkään mikään ei korvaa itse testaamista. Se ei miksikään muutu tässä kirjoitellessa
 
Sen mitä itse vähän olen ajellut tuommoisella adaptiivisella vakkarilla yhdistettynä kaistavahtiin? niin hyvin se kyllä keskellä tietä meni. Suomessa kun on vähän vähissä nuo kuukaudet vain milloin tiessä viivat on kunnossa. Loppukesä niin ollaan ihan kohdillaan.

Mutta joo, on se ihan rentoa antaa auton viedä vaikka vasen käsi on löysästi kiinni ratissa.

edit. Onneksi ehkä ehdin elinaikanani näkemään sen että ei tarvitse ajaa ollenkaan. Kertoo vain autolla määränpään. Sopisi mulle kun en tuosta ajamisesta erityisemmin nauti.
 
Kiva tietää.. Itsellä tulius 260km suuntaansa ja olis mahdollisuus latailla noin 20h putkeen - mutta vain perusrasiasta sillä ilmeisesti 3kwh teholla.. Että saako sitten täyteen takaisintulomatkaan pikkurasiasta.
Nyt näyttää, että tulis noin 40-45 tuhatta ajoa vuoden sisään, joten "saattaisi alkaa" sähköauto ns. kannattaa, kun kotona latailisi. Puhumattakaan siitä, että autoilusta saa nauttiakin.

Normaalista sukopistorasiasta ei saa uudella laturilla kuin 1,8kW latauksen. Jotain vanhempia latureita on vielä liikkeellä jotka sallivat jopa sen 3,6kW lataustehon, mutta hieman hankala löytää, jonka lisäksi se varsinainen pistorasia on oikeasti tuossa kovilla.

Sen 3,6kW maksimitehon ottoon on suunniteltu esim se CEE 2PE mallinen pistorasia.
 
Mistä lähtien? 13A saa ainakin pari kuukautta vanhalla laturilla, joka on 3kW.

No näin ovat direktiivit kirjoitaneet koskemaan tuota suko tyyppistä laturia. Kai niitä vanhanmallisia sitten vielä liikkuu.

Ja karavaanilla saa 16A.
Jos tarkoitat sitä "karavaanaripistoketta", niin se on juuri tuo CEE 2PE.. Olikohan se nyt CEE 17 vai mikä se kategoria nyt oli..
Se pienin (eli kartavaanaripistoke) on speksattu 16A.
 

"Mode 2, Description: conductive connection between a standardsocket-outlet of an AC supply network andelectric vehicle with communication andadditional safety features, Maximum Current and Voltage : 32 A and 250 V AC, 1-phase; 32 A and 480 V AC, 3-phase "

Eli 32A -> 6kW olisi maksimi? Mode 1:lläkin on 16A.
 
"Mode 2, Description: conductive connection between a standardsocket-outlet of an AC supply network andelectric vehicle with communication andadditional safety features, Maximum Current and Voltage : 32 A and 250 V AC, 1-phase; 32 A and 480 V AC, 3-phase "

Eli 32A -> 6kW olisi maksimi? Mode 1:lläkin on 16A.
En tiedä sen tarkemmin missä se tuossa on, tuohon pykälään kuitenkin viitataan kun haluatan rajata se sukolataus max 8A.

Sinänsä standardi pistorasiahan on myös se CEE tyyppinen rasia.. Laajemminhan se on käytössä kuin esim tää "tavallinen" suko.
 
Lähdettä tälle direktiiville? Kaikki nykyiset Teslat tulevat 13A rajoituksella edelleen.

SESKO lausuu asiasta:

Sähköajoneuvoa syötetään vaihtosähköllä ajoneuvon lähellä olevasta kotitalouspistorasiasta (SFS 5610) tai teollisuuspistorasiasta (SFS-EN 60309) esimerkiksi auton lämmityspistorasiakotelosta. Kotitalouspistorasian käytölle on kuitenkin rajoituksia. Kotitalouspistorasiat on usein suojattu 10 A sulakkeella tai johdonsuojakatkaisijalla. Kokemus on osoittanut, että kotitalouspistorasia ei kestä jatkuvasti 16 A mitoitusvirtaansa varsinkaan, jos kyse on pitkään käytössä olleesta pistorasiasta. Sähköautoa ja ladattavaa hybridiä voidaan ladata kotitalouspistorasiasta edellyttäen, että ajoneuvon ottama pitkäaikainen latausvirta on rajoitettu 8 ampeeriin standardin SFS-EN 62752 mukaisesti.

Itse standardi EN 62752:2016 maksaa parisataa kaupasta, joten en nyt ala sitä sinulle jakamaan piraattina.
 
Itse standardi EN 62752:2016 maksaa parisataa kaupasta, joten en nyt ala sitä sinulle jakamaan piraattina.

SFS-EN 62752 on vain rebrandatty versio IEC 62752:sta, joten ei tarvitse. Kyseinen standardi on vuodelta 2016, joten SESKO:n lausunnoille (kuten itse lausuntokin toteaa, kyseessä on vain suositus - ei rajoitus) on viitattu kintaalla nyt ja tulevaisuudessa myös. Eli laturit pystyvät edelleenkin isompaan ja tulevat pystymään myös tulevaisuudessa - siitähän tässä lähdettiin.
 
SFS-EN 62752 on vain rebrandatty versio IEC 62752:sta, joten ei tarvitse. Kyseinen standardi on vuodelta 2016, joten SESKO:n lausunnoille (kuten itse lausuntokin toteaa, kyseessä on vain suositus - ei rajoitus) on viitattu kintaalla nyt ja tulevaisuudessa myös. Eli laturit pystyvät edelleenkin isompaan ja tulevat pystymään myös tulevaisuudessa - siitähän tässä lähdettiin.

Ei. SESKO käytännössä edustaa ylintä sähköturvallisuusstandardointia Suomessa, ja esimerkiksi Sähköturvallisuuslaki viittaa standardeihin sitovina määräyksinä, esimerkkinä pykälä 29:

29 §
Kotitalouskäyttöön tarkoitettujen pistokytkimien erityisvaatimukset

Kotitalouskäyttöön tarkoitetun pistotulpan ja -rasian saa asettaa saataville markkinoilla, luovuttaa toiselle tai ottaa käyttöön vain, jos se on Suomessa sovellettavan pistokytkimiä koskevan standardin mukainen.

Mitä 1 momentissa säädetään, koskee myös sähkölaitteen rakenteellisena osana olevaa pistotulppaa ja -rasiaa.

Talouden toimijan, joka valmistaa tai tuo Suomen markkinoille pistotulpan tai -rasian, on varmistettava, että sähköturvallisuusviranomaisen saatavilla on todistus siitä, että pistotulppa tai -rasia täyttää 1 momentissa tarkoitetun standardin vaatimukset.

Näin ollen SFS-EN 62752:2016 on lainvoimaisesti sitova määrittely sähkölaitteiston käyttämisestä kotitalouksissa, siten kun se liittyy sähköajoneuvojen lataamiseen.

Eli voit toki viitata kintaalla laille, mutta siitä on säädetty rangaistuksia, sekä esimerkiksi koti- ja autovakuutuksesi sisältää varaumia sille, miten niiden korvaavuus kattaa tilanteet, joissa käyttäjä rikkoo lakia ja määräyksiä.

Sesko suosittaa, koska se on yhdistys, eikä sillä ole laissa suoraan määriteltyä velvollisuutta käskeä mitään tai ketään.
 
Ei. SESKO käytännössä edustaa ylintä sähköturvallisuusstandardointia Suomessa, ja esimerkiksi Sähköturvallisuuslaki viittaa standardeihin sitovina määräyksinä, esimerkkinä pykälä 29:

Kyllä, mutta menit viittaamaan aivan väärään pykälään. Pistokytkimen rajoitus on eri asia kuin laturin rajoitus, eikä pistorasiakytkimen virtaa rajoiteta 8A tasolle missään tilanteessa. Laki ei määritä missään tilanteessa mikä on "pitkäaikainen" käyttö, kuten SESKO:n ohjeistuksessa, joten kyllä se on edelleen kumileimasin.

IEC 62752 ei liity mitenkään pistokytkimien määritelmiin. Suomalainen laki ei myöskään voi rajoittaa CE-hyväksyttyjen vehkeiden käyttämistä kuten niiden käytöstä on asetettu EU:ssa.
 
Kyllä, mutta menit viittaamaan aivan väärään pykälään. Pistokytkimen rajoitus on eri asia kuin laturin rajoitus, eikä pistorasiakytkimen virtaa rajoiteta 8A tasolle missään tilanteessa. Laki ei määritä missään tilanteessa mikä on "pitkäaikainen" käyttö, kuten SESKO:n ohjeistuksessa, joten kyllä se on edelleen kumileimasin.

IEC 62752 ei liity mitenkään pistokytkimien määritelmiin. Suomalainen laki ei myöskään voi rajoittaa CE-hyväksyttyjen vehkeiden käyttämistä kuten niiden käytöstä on asetettu EU:ssa.
Lue se lause, varsinkin se sivulause joka alkaa sanoin "ja esimerkiksi".

Tuossa selvensin siis arkikielisesti maallikkolle, miten standardit liittyy lakiin. Itse vaatimusten ja standardien mukaisuus määritellän eri pykälissä, tarkemmin:

7 § Vaatimustenmukaisuusolettama yhdenmukaistettujen standardien suhteen
Sähkölaitteen, joka on yhdenmukaistettujen standardien tai niiden osien, joiden viitetiedot on julkaistu Euroopan unionin virallisessa lehdessä, mukaisia, katsotaan olevan kyseisten standardien tai niiden osien kattamien, sähköturvallisuuslain 12 §:ssä tarkoitettujen ja liitteessä I lueteltujen olennaisten turvallisuusvaatimusten mukaisia.


ja

8 § Vaatimustenmukaisuusolettama kansainvälisten standardien suhteen
Silloin, kun 7 §:ssä tarkoitettuja yhdenmukaistettuja standardeja ei ole vielä laadittu ja julkaistu, katsotaan sähkölaitteen täyttävän sähköturvallisuuslain 12 §:ssä tarkoitettujen ja liitteessä 1 säädettyjen olennaiset turvallisuusvaatimukset, jos sähkölaite on kansainvälisen standardisointijärjestön (IEC) vahvistamien kansainvälisten standardien turvallisuussäädösten mukainen, joiden osalta on sovellettu pienjännitedirektiivin 13 artiklan 2 ja 3 kohdassa säädettyä julkaisumenettelyä.



sekä

9 § Vaatimustenmukaisuusolettama kansallisen standardien suhteen
Milloin 7 tai 8 §:ssä mainittuja standardeja ei ole vielä laadittu ja julkaistu, voidaan sähkölaitteen katsoa täyttävän sähköturvallisuuslain 12 §:ssä tarkoitetut ja liitteessä 1 säädetyt olennaiset turvallisuusvaatimukset, jos se on valmistettu ETA-sopimuksen sopimuspuolena olevassa valtiossa ja valmistuksessa on noudatettu sellaisia valmistajamaassa voimassa olevia standardeja, joilla taataan vastaava turvallisuuden taso, kuin mitä Suomessa vaaditaan.


Otetaaanko seuraavaksi sitten EU-materiaalit tutkintaan? Kannataa muuten myös lukea valtioneuvoston ja ministeriön perustelut ja selitykset alkuperäisestä ehdotuksesta täältä eduskunnan sivuilta. Aukeaa paremmin kuin raaka lakiteksti.
 
Tuossa selvensin siis arkikielisesti maallikkolle, miten standardit liittyy lakii

Kyllä, sen takia on hyvä lukea itse standardi. Ei "SESKO:n" suositus / ehdotus, jota standardi ei rajoita. SESKO ei kykene erottelemaan pistorasioita niistä jotka kykenevät jatkuvaan 16A ja jotka eivät, joten se ei pysty myöskään antamaan tästä mitään pysyvää lausuntoa. Aivan kuten standardikaan ei anna. Voit toki laittaa lainauksia, joista yksikään ei liity itse asiaan.
 
Kyllä, sen takia on hyvä lukea itse standardi. Ei "SESKO:n" suositus / ehdotus, jota standardi ei rajoita. SESKO ei kykene erottelemaan pistorasioita niistä jotka kykenevät jatkuvaan 16A ja jotka eivät, joten se ei pysty myöskään antamaan tästä mitään pysyvää lausuntoa. Aivan kuten standardikaan ei anna. Voit toki laittaa lainauksia, joista yksikään ei liity itse asiaan.

Mitä? Tottakai SESKOn kääntämissä standardeissa määritellään ne pistorasiat joista saa vetää pitkäkestoisessa käytössä yli 8A, nehän oli annettu siinä SFS 5610 Ed. 4:ssä. Ja siellä taustalla on IEC 60884-1 Ed. 3.2. Tai tässä on määritetty ne, mitä ei saa kuormittaa yli 8A, ja SFS-EN 60309 ja SFS-EN 62752:2016:A1:2020 määrittää sallitut ratkaisut.

Sattumalta 60884-1 Ed. 4 sisältää High Load Profile-määrittelyn, eli pistokosketinstandardi josta käytetään nimeä "supersuko", eli mekaanisesti paranneltu pistorasia joka kestää jatkuvan nimellisteholla kuormittamisen, sekä suuremman roikotuspainon. Tämä on tosin vasta IEC:ssä äänestyksessä, ja näyttäisi valmistuvan helmikuulle 2022.
 
Kauhea vänkäys ihan olemattomista asioista kustannusvaikutukseltaan kun tuonkin asian voi tehdä kunnolla jos valovirralla pelkästään haluaa ladata tai mahdollisuus laittaa kolmivaiheinen pistorasia tai latausasema: ei ole.



Tuohon sähkömies tekemään ja tarkistaa samalla, tarvittaessa vaihtaa johdon rasialta keskukseen, että on mahdollisimman paksua ettei kuumene ampeerin kulkiessa. Leikitäänkö ny vielä foorumilla montako merkkaripussia vois säästää jos mennään siitä mistä aita on matalin?

:sdull:
 
Tesla julkaissut uuden laskurin sivuillaan.
Vaihtoehtona liisarit jne.

Mitenkähän tuota rahoituslaskuria pitäisi käyttää kun siinäkin on kilometrit per vuosi. Ei saa oikein irti selkeää hintaa.

 
Mitenkähän tuota rahoituslaskuria pitäisi käyttää kun siinäkin on kilometrit per vuosi. Ei saa oikein irti selkeää hintaa.

Se muuttaa viimeisen erän kokoa, siitä se ero kuukausimaksuissa tulee. Mitä enemmän km per vuosi, sitä pienempi viimeinen erä.
 
Kauhea vänkäys ihan olemattomista asioista kustannusvaikutukseltaan kun tuonkin asian voi tehdä kunnolla jos valovirralla pelkästään haluaa ladata tai mahdollisuus laittaa kolmivaiheinen pistorasia tai latausasema: ei ole.

Ei tuo asia ole ihan olematon ainkaan mun mielestä. Jos talo on palanut, kun 16A lataava sähköauton laturi on sen sytyttänyt kun sukorasia on kärähtänyt, ja vakuutusyhtiö pääsee tuohon vetoamalla korvauvastuusta, niin sillä on aika helvetin iso kustannusvaikutus.

Tuooh pitäisi saada säätävältä taholta hyvin yksiselitteinen lausunto, jolloin asiasta ei voi jäädä väärinkäsitystä.
 
Siksipä on aivan älytöntä jättää se riski edes olemaan kun sitä sähköautoa ei saa kaupasta kahdella markalla ja tuo Caravan pistoke, joka on tarkoitettu kestämään sitä jatkuvaa 16A kuormaa yhdessä vaiheessa maksaa olemattoman vähän kaikkiin muihin kustannuksiin auton, sähköisenkin, hankinnassa ja omistamisessa.

Mitään järkeviä argumentteja, miksei kannata asiaa laittaa varmaan kantimeen tuolla tavoin jos valovirralla haluaa ladata, ei ole. Koska nimenomaan tuo sanomasi; "Jos."

"Pelaanko muutaman kympin takia vai teenkö varman?"
 
Mitään järkeviä argumentteja, miksei kannata asiaa laittaa varmaan kantimeen tuolla tavoin jos valovirralla haluaa ladata, ei ole.

Autoja ladataan myös paikoista, joissa tuohon ei voi vaikuttaa. Toisekseen, onhan se kummallista jos Suomessa saa asentaa pistorasioita, joita ei ole mitoitettu sen takana olevalle sulakkeelle. Kyllähän siinä jotain on mennyt pieleen. Toki myös että meillä on byrokratiaa jossa eri instanssit antavat erilaisia "mielipiteitä", jotka eivät välttämättä perustu mihinkään säädökseen. Romutitko kymmenen autoa vai kaksi, kuka vastuussa? Järjestitkö parille terroristille lennot? Jos olit Haavisto, pääsit pälkähästä. Jos olit kaduntallaaja, saat syytteen terrorismin tukemisesta. Mahtavaa.

vakuutusyhtiö pääsee tuohon vetoamalla korvauvastuusta

Vakuutusyhtiön tosin ei tarvitse korvausvastuusta pääsemiseksi noudattaa lakia. Esim. Poliisin päätökset kolaritilanteissa eivät johda välttämättä samaan päätökseen vakuutusyhtiössä. Asiaan voi toki hakea korjausta oikeusasteista jos haluaa vakuutusyhtiötä vastaan taistella - halpaahan se Suomessa ei ole. Lääkärilausunnoissa voikin sitten olla omat ongelmansa, kuten aina vähän väliä voi lukea lehdistä. Samalla tavalla veikkaan että laillinen sähkökytkentä on korvausperuste edelleen, aivan kuten taitaa olla nokipalotkin kunhan nuohous on kunnossa - vaikka ei osaisikaan polttaa puita takassa.

Vai aletaanko tekemään päätöksiä jokaisen tilanteen kohdalla paloiko pistoke siitä että siihen kytki sähköauton, jalkatilan lämmittimen vai pölynimurin? Kyllähän täälläkin samat väittelijät ovat olleet sitä mieltä että lämmityspistorasiasta voisi yhtä hyvin ladata autoakin.
 
Koittakaapa nyt ymmärtää, että se pistorasia itsessään vanhenee, sen liittimet väsyy, kontaktit heikkenee (pinta-alaltaan) siellä rasiassa, tekee entistä enemmän lämpöä kun kosketus jää heikoksi...

Niitä tavallisia pistorasioita ei ole hyväksytty jatkuvalle kenties yli 30h putkeen tapahtuvalle kovalle kuormalle, vaikka se oliskin 16A nallin takana. Ei niitä laitettaessa vaikka -77 ollut tietoa, että niistä tullaan vetään viidenkymmenen vuoden päästä ihan uuden automerkin, joka toimii sähköllä, 100KWh akkuun kaks päivää virtaa 16A hidas punaisena Seppo enon perintömökin seinästä.

Ei, se on tarkoitettu hetkelliseen, maksimissaan talkoopäivän verran betonimyllyä vääntämään kun tehtiin Saima mummolle rantasaunan perustuksia -79. Ei 36h 120.000€ maksaneen pojanpojan uuden Tesla Ravenin akun täyttöön samasta rasiasta.
 
Niitä tavallisia pistorasioita ei ole hyväksytty jatkuvalle kenties yli 30h putkeen tapahtuvalle kovalle kuormalle, vaikka se oliskin 16A nallin takana.

Itseasiassa, niiden vanhan mummomökkien pistorasioiden standardi CEE 7/7 nimenomaan hyväksyy ne 16A/250V ilman aikarajoitusta. IEC 60884-1 antaa vielä lisää vaatimuksia, mutta ne mummonmökin pistorasiat eivät ole siihen sitoituneita, koska ne on rakennettu sen aikaisten standardien perusteella. Eli hyväksyttyjä ovat.

Sikäli kun niissä edes on maadoituskaan oikein tehty, kun isoisän ryyppykaveri ne teki kaljapalkalla.
 
Ei yllätä et Amerikassa.

Aika kova luotto koneeseen :D

Itekki AP ajoa paljon mutta käsi ratissa ja jos näyttää et AP vähänkää tekee tyhmää ni auto haltuun heti
Onhan se luotto kova täälläkin kun sanotaan AP aina olevan muita edellä.
 
Meinaatko ettei ole?

Aika moni journalistinen taho on todennut, että GM Supercruise on parempi. Se todellakin on hands free, mutta samalla huolehtii, ettei kuljettaja tee mitään "Teslamaisuuksia" kuten keskity Netflixiin, meikkaa tai nuku.
 
Tesla on jo vuosia myynyt tuota autopilottia suomessakin 6000-7500e hintaan. Onko tuolle saanut mitään vastinetta rahalle, vai jääkö tuon summan maksaneille tyhjä arpa käteen kun auton vaihto monella tuon ostaneella jo edessä? Käsi ratilla -kaistavahtia ei voi laskea vastineeksi rahalle, mutta onko sillä saanut jotain muuta tuon kaistavahdin lisäksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 385
Viestejä
4 493 618
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom