Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Eiköhän ihan syystä ole se "käsi" ratilla. Joku tapa on oltava valvoa et kuski on hereillä.

Useimmat jotka valittaa ei ole koskaan edes kokeillu.

Itsellä vain AP1 mutta jo se on ihan korvaamaton pitkillä matkoilla.

Esim Oulu - Kuusamo väli menee kivasti ilman että tarvii puuttua peliin. Samoin Kuusamo - Iisalmi. Kaikki pitkät pätkät ajan se päällä.
Talvella täällä ylhäällä joutuu toki tyytymään vakkariin AP1 autolla mutta nyt alkaa taas tien pinta sulaa ja kaistat löytyy hiljakseen :)
 
Tesla on jo vuosia myynyt tuota autopilottia suomessakin 6000-7500e hintaan. Onko tuolle saanut mitään vastinetta rahalle, vai jääkö tuon summan maksaneille tyhjä arpa käteen kun auton vaihto monella tuon ostaneella jo edessä? Käsi ratilla -kaistavahtia ei voi laskea vastineeksi rahalle, mutta onko sillä saanut jotain muuta tuon kaistavahdin lisäksi.
Ainakin käytetyissä autoissa ei näytä vaikuttavan hintaan onko fsd ostettu vai ei. Niiden muutaman perusteella mitä on myynnissä näkynyt. Myönnettäköön että itse ostaisin aika varmasti sen vaihtoehdon fsd:llä jos liikkeessä olisi suunnilleen samaan hintaan sillä ja ilman.
 
Pieni hipaisu kun ajetaan pelkällä APlla.

Mitä tuossa nyt oikein tapahtui?
Etukulman p-tutka huomasi, että kohta muuten osuu ja auto teki väistöliikkeen, mutta ei tarpeeksi ja perä oikaisi osuen muuriin?
 
Mitä tuossa nyt oikein tapahtui?
Etukulman p-tutka huomasi, että kohta muuten osuu ja auto teki väistöliikkeen, mutta ei tarpeeksi ja perä oikaisi osuen muuriin?

Jokseenkin noin.

Kamerat ei tuota varjossa olevaa ulommas tulevaa muuria hoksannu/tulkinnu oikein ja viimehetken väistö ultraääni anturien varassa ei riittänyt.
 
Etukulman p-tutka huomasi, että kohta muuten osuu ja auto teki väistöliikkeen, mutta ei tarpeeksi ja perä oikaisi osuen muuriin?

Teslan kamerat eivät pysty näkemään ja päättelemään etäisyyksiä kunnolla, varsinkaan kohteita joissa on huono kontrasti tai on liikaa kontrastia (ne ovat kuitenkin vain ihan rajoittuneita halpoja peruskameroita). Tämä siis huolimatta Elonin väitteistä.

Yleensä ne kamerat vain pomppivat pois päältä ja varoituksia vilkkuu ruudussa että jokin kamera on blocked/blinded (n. 90% kaikista talvipäivistä ainakin mulla on noita, lumi tai lumesta tuleva heijastus on ylivoimainen este noille), mutta tuo ei ole niin suuri ongelma lämpimissä olosuhteissa. Siellä ongelmaksi tulevat nuo varjot sitten - DR ei riitä kameran sensoreissa. PItäisi olla huomattavasti kalliimmat vehkeet, mutta ne taitavat jo olla LiDARin hinnoissa.

Ei tuo AP3 mitenkään hyvä ole vrt normaaliin kaista-avustimeen + ACC.

Sillä on itseasiassa todella raskasta ajaa, ainakin mielestäni. Olen yrittänyt monesti (huhtikuuhun asti tuo FSD voimassa), mutta se vaan tuntuu liian raskaalta. Siinä siis pitäisi jatkuvasti vastaohjata hieman rattia, tai se alkaa siinä isossa ruudussa vilkuttelemaan sinistä. Toisin sanoen, itse liikenteeseen ei kerkeä keskittyä, kun pitäisi kokoajan silmäillä sivulle päin milloin taas sen mielestä en anna tarpeeksi pieniä ohjausliikkeitä suoralla tiellä. Moottoritiellä joutuu siis tekemään ilman AP:ta vähemmän ohjausliikkeitä kuin AP:n kanssa, mikä ei tee kyllä siitä vehkeestä kovin rentouttavaa. Olisi ollut parempi mainos Teslalle jos olisi jättänyt sen ilmaisen kokeilujakson pois.. kuka tuota nyt kokeilun jälkeen haluaa ostaa 7500€ hintaan.
 
Tesla on jo vuosia myynyt tuota autopilottia suomessakin 6000-7500e hintaan. Onko tuolle saanut mitään vastinetta rahalle, vai jääkö tuon summan maksaneille tyhjä arpa käteen kun auton vaihto monella tuon ostaneella jo edessä? Käsi ratilla -kaistavahtia ei voi laskea vastineeksi rahalle, mutta onko sillä saanut jotain muuta tuon kaistavahdin lisäksi.

Autopilot eli "käsi ratilla kaistavahti" on vakiona. FSD pakettia ei ole euroopassa kannattanut ostaa missään vaiheessa. EAP mikä on taas saatavilla on ihan jees. Jos ei olisi koronaa ja ajelisin entiseen tahtiin niin saattaisin sen ostaa.

Aika moni journalistinen taho on todennut, että GM Supercruise on parempi. Se todellakin on hands free, mutta samalla huolehtii, ettei kuljettaja tee mitään "Teslamaisuuksia" kuten keskity Netflixiin, meikkaa tai nuku.
Ei tuo AP3 mitenkään hyvä ole vrt normaaliin kaista-avustimeen + ACC.

Edelleen olen sitä mieltä että AP on paras mitä saa.

Consumerreports testin mukaan autopilotissa on paras suorityskyky.
capa.PNG



Sillä on itseasiassa todella raskasta ajaa, ainakin mielestäni. Olen yrittänyt monesti (huhtikuuhun asti tuo FSD voimassa), mutta se vaan tuntuu liian raskaalta. Siinä siis pitäisi jatkuvasti vastaohjata hieman rattia, tai se alkaa siinä isossa ruudussa vilkuttelemaan sinistä. Toisin sanoen, itse liikenteeseen ei kerkeä keskittyä, kun pitäisi kokoajan silmäillä sivulle päin milloin taas sen mielestä en anna tarpeeksi pieniä ohjausliikkeitä suoralla tiellä. Moottoritiellä joutuu siis tekemään ilman AP:ta vähemmän ohjausliikkeitä kuin AP:n kanssa, mikä ei tee kyllä siitä vehkeestä kovin rentouttavaa. Olisi ollut parempi mainos Teslalle jos olisi jättänyt sen ilmaisen kokeilujakson pois.. kuka tuota nyt kokeilun jälkeen haluaa ostaa 7500€ hintaan.

Itse kun pidän kättä ratissa niin luonnollisesti tulee tarpeeksi painoa että ei tarvitse mitään ohjausliikkeitä tehdä. Käsi on siis ratin alaosassa, kyynärpää on käsinojan päällä. Harvoin tulee tarvetta antaa lisää inputtia tuolla asennolla. Koitin havainnollistaa piirtämällä mutta paint taidot ei ole kovin hyvällä tasolla :D

Jos leijutat kättä kevyesti ratin pinnalla niin teetät itsellesi turhaa työtä.


pla.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Autopilot eli "käsi ratilla kaistavahti" on vakiona. FSD pakettia ei ole euroopassa kannattanut ostaa missään vaiheessa. EAP mikä on taas saatavilla on ihan jees. Jos ei olisi koronaa ja ajelisin entiseen tahtiin niin saattaisin sen ostaa.




Edelleen olen sitä mieltä että AP on paras mitä saa.

Consumerreports testin mukaan autopilotissa on paras suorityskyky.
capa.PNG





Itse kun pidän kättä ratissa niin luonnollisesti tulee tarpeeksi painoa että ei tarvitse mitään ohjausliikkeitä tehdä. Käsi on siis ratin alaosassa, kyynärpää on käsinojan päällä. Harvoin tulee tarvetta antaa lisää inputtia tuolla asennolla. Koitin havainnollistaa piirtämällä mutta paint taidot ei ole kovin hyvällä tasolla :D

Jos leijutat kättä kevyesti ratin pinnalla niin teetät itsellesi turhaa työtä.


pla.jpg
Tämä, rattia ei tarvi veivata.

Jompi kumpi käsi lepää ratilla. Itellä etusormi ja peukalo vaan. " luu ulkona asento" :D
 
Itse kun pidän kättä ratissa niin luonnollisesti tulee tarpeeksi painoa että ei tarvitse mitään ohjausliikkeitä tehdä. Käsi on siis ratin alaosassa, kyynärpää on käsinojan päällä. Harvoin tulee tarvetta antaa lisää inputtia tuolla asennolla.

Ei riitä asento, millä perinteisesti ajan autoa ja ohjaan sitä moottoritiellä (eli aikalailla sama kuin tuo hieno Picassosi). Ei kelpaa AP:lle, vaatii erikseen sitä prkleen nytkyttämistä.
 
Ei riitä asento, millä perinteisesti ajan autoa ja ohjaan sitä moottoritiellä (eli aikalailla sama kuin tuo hieno Picassosi). Ei kelpaa AP:lle, vaatii erikseen sitä prkleen nytkyttämistä.
Osta siihen sellainen pikku mötikkä.

Noita saa netistä, ei tarvi sit koskea ollenkaan. Käyttö omalla vastuulla.

autopilot buddy googleen esim ;)
 
Oikea käsi klo neljässä roikotan kevyesti. Rattia ei tarvitse kääntää. Perus-ap:llä ongelma on lähinnä se, että ohitettavia on yleensä melko tiuhaan ja silloin on otettava itse ohjat. EAP ja FSD hanskaisivat tämän, mutta rahalle ei täällä saa oikein vastinetta.
 
Oikea käsi klo neljässä roikotan kevyesti. Rattia ei tarvitse kääntää. Perus-ap:llä ongelma on lähinnä se, että ohitettavia on yleensä melko tiuhaan ja silloin on otettava itse ohjat. EAP ja FSD hanskaisivat tämän, mutta rahalle ei täällä saa oikein vastinetta.
NoA on aika hidas kun lähdetään ohittamaan autoa ja saat olla nopea kun sinun pitää erikseen nykäistä että olet varma ohituksesta.
 
Sillä on itseasiassa todella raskasta ajaa, ainakin mielestäni. Olen yrittänyt monesti (huhtikuuhun asti tuo FSD voimassa), mutta se vaan tuntuu liian raskaalta. Siinä siis pitäisi jatkuvasti vastaohjata hieman rattia, tai se alkaa siinä isossa ruudussa vilkuttelemaan sinistä. Toisin sanoen, itse liikenteeseen ei kerkeä keskittyä, kun pitäisi kokoajan silmäillä sivulle päin milloin taas sen mielestä en anna tarpeeksi pieniä ohjausliikkeitä suoralla tiellä. Moottoritiellä joutuu siis tekemään ilman AP:ta vähemmän ohjausliikkeitä kuin AP:n kanssa, mikä ei tee kyllä siitä vehkeestä kovin rentouttavaa. Olisi ollut parempi mainos Teslalle jos olisi jättänyt sen ilmaisen kokeilujakson pois.. kuka tuota nyt kokeilun jälkeen haluaa ostaa 7500€ hintaan.

Mikäs juttu tämä FSD kokeilujakso on?
 
Näytti Tesla nostaneen ainakin Model 3 LR ja P-mallien hintaa tonnilla.

Eli Euroopan kalleimpiin kuulunut Model 3 tais just ottaa ykkösposition?
 
Mikäs juttu tämä FSD kokeilujakso on?

Eli loppuvuodesta ostettuihin autoihin saa tosiaan tuon kolmeksi kuukaudeksi. Mutta, tämän uutisen perusteella tuota voisi ruveta vuokraamaan ihan muutenkin:


Hinnasta ei vielä tietoa, mutta tuskin on halpaa. Jotenkin tuntuu ettei FSD ole viime aikoina mennyt tarpeeksi hyvin kaupaksi.
 
Tesla näköjään laskenu model 3 hintoja ainaki saksassa ja ranskassa reilu kuukausi sitten. Voisiko saada halvemmalla tilaamalla teslan jotenkin saksan kautta, mitä kaikkia sääntöjä noissa on? Toki pitää maksaa autoverot suomeen, mutta ei ne sähköautoissa paljoa ole. Standard Range Plus näyttäisi olevan 40k saksassa, eli aika reilusti suomea halvempi. Ja tämä 40k on ilmeisesti hinta ennen paikallisia hankintatukia, niitä toki ulkomaalainen ei varmaan saa.

Tai sitten odottelee pari vuotta kun käytettyjen hinnat laskevat saksassa ja tuo semmosen
 
Viimeksi muokattu:
Tesla näköjään laskenu model 3 hintoja ainaki saksassa ja ranskassa reilu kuukausi sitten. Voisiko saada halvemmalla tilaamalla teslan jotenkin saksan kautta, mitä kaikkia sääntöjä noissa on? Toki pitää maksaa autoverot suomeen, mutta ei ne sähköautoissa paljoa ole. Standard Range Plus näyttäisi olevan 40k saksassa, eli aika reilusti suomea halvempi. Ja tämä 40k on ilmeisesti hinta ennen paikallisia hankintatukia, niitä toki ulkomaalainen ei varmaan saa.

Tai sitten odottelee pari vuotta kun käytettyjen hinnat laskevat saksassa ja tuo semmosen
Osta 6kk käytetty niin siinä on tuet mukana. Jos asuisin Saksassa niin ostaisin siellä kaupassa noita uusina kerran viikossa ja ajaisin itse Suomeen 6kk jälkeen ja myisin heti satamassa huutokaupalla ennen paluumatkaa.

muoks: tästä tulikin mieleen että löytyy sukulaisia Berliinistä. Voisikin lainata auton osto rahat heille ja käskeä ostamaan auton ja ajamaan sillä se puolivuotta... Profit.
 
Näytti Tesla nostaneen ainakin Model 3 LR ja P-mallien hintaa tonnilla.

Eli Euroopan kalleimpiin kuulunut Model 3 tais just ottaa ykkösposition?

Kk takaperin laskivat Suomesss tonnilla ja nyt nostivat takaisin.
Tesla näköjään laskenu model 3 hintoja ainaki saksassa ja ranskassa reilu kuukausi sitten. Voisiko saada halvemmalla tilaamalla teslan jotenkin saksan kautta, mitä kaikkia sääntöjä noissa on? Toki pitää maksaa autoverot suomeen, mutta ei ne sähköautoissa paljoa ole. Standard Range Plus näyttäisi olevan 40k saksassa, eli aika reilusti suomea halvempi. Ja tämä 40k on ilmeisesti hinta ennen paikallisia hankintatukia, niitä toki ulkomaalainen ei varmaan saa.

Tai sitten odottelee pari vuotta kun käytettyjen hinnat laskevat saksassa ja tuo semmosen
Saksan laskurissa kannattaa huomioida että siinä on 3000€ ale heti mikä tulee autotehtailta. Se pitää lisätä hintaan.
 
Kk takaperin laskivat Suomesss tonnilla ja nyt nostivat takaisin.

Saksan laskurissa kannattaa huomioida että siinä on 3000€ ale heti mikä tulee autotehtailta. Se pitää lisätä hintaan.
Hmm, eli 43k suomalaiselle plus autovero, 6kk seisotus ja 6000km ajo (ettei mee alv) ja rahti päälle, tai itse ajelu. Ehkä järkevämpää on katsella nimenomaan niitä käytettyjä myöhemmin, pakostihan käytettyjen hinnat laskevat kun tesla saa puskettua tarpeeksi noita valtion tukemia model 3 saksan markkinoille. Käytetyn tuomisessahan ei muuta ihmeelistä ole kuin autovero suomeen ja se ei ole kun reilun tonnin.
 
Hmm, eli 43k suomalaiselle plus autovero, 6kk seisotus ja 6000km ajo (ettei mee alv) ja rahti päälle, tai itse ajelu. Ehkä järkevämpää on katsella nimenomaan niitä käytettyjä myöhemmin, pakostihan käytettyjen hinnat laskevat kun tesla saa puskettua tarpeeksi noita valtion tukemia model 3 saksan markkinoille. Käytetyn tuomisessahan ei muuta ihmeelistä ole kuin autovero suomeen ja se ei ole kun reilun tonnin.
Juuri näin. Kyllähän sieltä niitä tuodaan jo nyt. Riippuen Saksan hinnasta kyllähän siinä säästää vaikka ottaisi jonkun firman hakemaan.
 
Juuri näin. Kyllähän sieltä niitä tuodaan jo nyt. Riippuen Saksan hinnasta kyllähän siinä säästää vaikka ottaisi jonkun firman hakemaan.
Mukavinta olisi tietysti kun laskisivat hintoja suomessakin, ilmeisesti olisi varaa. Toki kilpailutilanteen mukaan mennään, saksassa on myös esim. volkkarin sähköautot suomea niin paljon halvempia että tesla kokee sielä kovempaa kilpailua ja hintapainetta. Suomessa Model 3 oli myydyin sähköauto jo nykyisillä hinnoillaan.
 
Mukavinta olisi tietysti kun laskisivat hintoja suomessakin, ilmeisesti olisi varaa. Toki kilpailutilanteen mukaan mennään, saksassa on myös esim. volkkarin sähköautot suomea niin paljon halvempia että tesla kokee sielä kovempaa kilpailua ja hintapainetta. Suomessa Model 3 oli myydyin sähköauto jo nykyisillä hinnoillaan.
Oli niillä hetken pieni ale. Tosin nyt on tullut paljon muitakin 50-60k luokkaan Suomessa mutta mitkään ei oikein ole samaa mallia kuin M3. Eli suoranaisesti kilpailua ei ole.
 
Kai tässä lähiaikoina alkaisi tulla uudesta mallistakin jo tietoa. Kiinnostaa että onko "Tesla Model 2" kiinamalli ja saksamalli samanlaisia kun ne tulee. Cybertruckin pellit olisi itseä kiinnostava ominaisuus jos tulee pikkuluokkaan, kun ei huvita paljoa maaleja varoa.

Kiinan "M2" luultavasti kohta on jo testeissä katuajossa.
 
ööö... miten se liittyy Model kakkoseen? ;)

No jos sekin jää johonkin konsepti vaiheeseen, tai kuten CT, julkaistaan ja otetaan varausmassit pois. Intiassahan oli tai on se M3 case missä autosta on maksettu etumaksu, tosin autoja ei ilmeisesti ikinä saa. Eikä rahojakaan takaisin.:hmm:

Nyt on kyllä pakko myöntää etten edes ole kuullut M2 mallista, kun en en näitä niin aktiivisesti seuraa:speechless:
 
Mitään varmuutta ei ole koska ns. Model 2 tulee. On vain huhuja että sellainen tulee mutta koska se on mysteeri. CT piti tulla jo mutta ilmeisesti pitääkin eka rakentaa tehtaat jotta sitä voidaan tehdä. Se lykännyt tulemista. Lisäksi EUn osalta ei tiedetä tulee nykyinen CT tänne laisinkaan vai ei.

Mitä Intiaan tulee niin Tesla on aloittamassa jossain välissä myynnin mutta ei kuten oli alunperin aiottu jo vuosia sitten jo. Siellä porukka sitten perunut tilauksia kun ei ole varmuutta että koska saa. Näiden kanssa sitten ollut ongelmia saada palautuksia.

Jenkeissä alettu nyt "takaisinkutsu" Y ja 3 malleilla missä ilp sensorit rikki. Aikaisemmin oli että korjataan jos käyttäjä valittaa.
 
Meinaat että julkaistaan eka ja sen jälkeen vasta koeajetaan testiversiot?

En kyllä muista että yhtään mallia olisi missään ollut julkisesti näkyvillä ennen julkaisua. Autoja on alkanut näkymään katuajossa vasta julkaisun jälkeen.


Intiassahan oli tai on se M3 case missä autosta on maksettu etumaksu, tosin autoja ei ilmeisesti ikinä saa. Eikä rahojakaan takaisin.:hmm:

No ehkä sitä voi kutsua karmaksi että joku vihdoinkin kusetti Intialaisia.

Nyt on kyllä pakko myöntää etten edes ole kuullut M2 mallista, kun en en näitä niin aktiivisesti seuraa:speechless:

Se on aina hyvä lähtökohta osallistua keskusteluun ;)
 
En kyllä muista että yhtään mallia olisi missään ollut julkisesti näkyvillä ennen julkaisua. Autoja on alkanut näkymään katuajossa vasta julkaisun jälkeen.




No ehkä sitä voi kutsua karmaksi että joku vihdoinkin kusetti Intialaisia.



Se on aina hyvä lähtökohta osallistua keskusteluun ;)

Totta, intialaisia on hyvä syy kusettaa. Kiitos heille, puhelin pakko pitää äänettömällä suurimman osan ajasta.

Näissä suomalaisissa medioissa ei ole M2 ollut mitään mainintaa huomatakseni. Tege tuossa ylempänä taisi jo valottaa asiaa.. Twitteriä tai muita en nyt vaan jaksa seurata asian suhteen.
 


58 days and still no answer. I have had enough, i STILL believe Tesla makes great cars but their customer service is truly horrendous. Fifty-eight days since my car caught fire sitting in the drive, and Tesla doesn’t seem to care at all. ANSWER ME!!
@Tesla @elonmusk
 
Toihan on vielä M3 mikä on enemmän pelottavampaa.
Edellinen M3 paloi Kiinassa tammikuun lopussa.
 
Vähän miettinyt Teslan hankintaa mutta mikä on laatu nyt on tällä hetkellä? Uskaltaako ostaa vai onko ihan rimpuloita?
 
Vähän miettinyt Teslan hankintaa mutta mikä on laatu nyt on tällä hetkellä? Uskaltaako ostaa vai onko ihan rimpuloita?
Osta vähän käytetty niin ei tarvitse arpoa? Liekkö kellään kristallipalloa mikä näyttää, että mitä saat kouraasi tehtaalta kaukana tulevaisuudessa.
 
Vähän miettinyt Teslan hankintaa mutta mikä on laatu nyt on tällä hetkellä? Uskaltaako ostaa vai onko ihan rimpuloita?
Itse ostaisin varmaan uuden Model 3 sr+ mallin (noin 48 000€), koska siinä on uudet päivitykset mukana. Lisäksi käytetyt on kalliita. Käy koeajamassa, itse en ole käynyt.
 
Vähän miettinyt Teslan hankintaa mutta mikä on laatu nyt on tällä hetkellä? Uskaltaako ostaa vai onko ihan rimpuloita?
Nyt on alkanut 3:n luovutukset.
- Takakontin sovitus pielessä, ei ihan kohdalla
- Takakontti hinkkaa maalia pois, voidaan säätää paremmin mutta sitten vinossa
- Frunk vinossa
- Alareunassa kiveniskuja, joista puutuu maalia

Vielä ei tiedossa, että onko tässä erässä ILP sensorit ja ILP rikki vai ei.
 
Suurin osa ihan hyvän laatuisia.

En ole yhteenkään huonoon törmännyt.

Montako huonoa on vaikka 10 tuhanne auton joukossa?

Netin ja foorumi juttujen perusteella mahdoton sanoa.
 
Olivatko ne uusia?
Molemmat näin ihan yleisen tien varressa saksassa, eivät ne hirveän vanhojakaan olleet.

Ei kyllä kuulu sinänsä tähän ketjuun, mutta lähinnä pointtina, että satoja tuhansia kappaleita myyneitä autoja on palanut tuntemattomista syistä aina.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 385
Viestejä
4 493 618
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom