Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Molemmat näin ihan yleisen tien varressa saksassa, eivät ne hirveän vanhojakaan olleet.

Ei kyllä kuulu sinänsä tähän ketjuun, mutta lähinnä pointtina, että satoja tuhansia kappaleita myyneitä autoja on palanut tuntemattomista syistä aina.
Tämä paloi ihan kotipihaan ilmeisesti. Kävitkö kysymässä niiltä bemarin omistajilta, että jos ottivat yhteyttä maahantuojaan/valmistajaan menikö siinä yli vai alle 58 päivää?
 
Onhan se jännä jos ei ole mitään vastannut. Ellei ainoat yhteydenottoyritykset ole olleet twitterissä itkemistä. Itselle on aina puhelimeen vastattu ja sovelluksen kautta parin päivän sisällä on myös tullut vastaus jos sieltä on joutunut laittamaan kyselyä. Suomessa/euroopassa tietenkin voi olla asiat paremmalla tasolla, eipä sitä tiedä.
 
Suurin osa ihan hyvän laatuisia.

En ole yhteenkään huonoon törmännyt.

Montako huonoa on vaikka 10 tuhanne auton joukossa?

Netin ja foorumi juttujen perusteella mahdoton sanoa.
Kun vielä TeslaJoni oli hengessä mukana niin sehän tarkasteli 3:sia. Jokaisessa oli jotain vialla.

Samaa oli myös kommentoitu nytkin. Yhdellä kontti vinossa niin kun katseli muita niin muissakin samanlailla vinossa.

Jos autoja tulee 100kpl luovutukseen ja kaikissa sama vika niin onhan se 100% huonoa tuosta otannasta.
 
Kun vielä TeslaJoni oli hengessä mukana niin sehän tarkasteli 3:sia. Jokaisessa oli jotain vialla.

Samaa oli myös kommentoitu nytkin. Yhdellä kontti vinossa niin kun katseli muita niin muissakin samanlailla vinossa.

Jos autoja tulee 100kpl luovutukseen ja kaikissa sama vika niin onhan se 100% huonoa tuosta otannasta.

Eipä ne siitä miksikään ole muuttumassa vaikka ne valmistettaisiin ukissa ja tätäkin asiaa on jo kaksi vuotta jeesusteltu täällä. Jonikin taisi jo tajuta että jos ei pidä snickersistä niin voi ostaa makulakua.

Alkaa olemaan jo hieman kulunut juttu raportoida jokainen vino pelti täällä, jokainen varmaan osaa itse päättää kaupassa ostaako jonkin tuotteen vai ei.
 
Eipä ne siitä miksikään ole muuttumassa vaikka ne valmistettaisiin ukissa ja tätäkin asiaa on jo kaksi vuotta jeesusteltu täällä. Jonikin taisi jo tajuta että jos ei pidä snickersistä niin voi ostaa makulakua.

Alkaa olemaan jo hieman kulunut juttu raportoida jokainen vino pelti täällä, jokainen varmaan osaa itse päättää kaupassa ostaako jonkin tuotteen vai ei.
Voihan se kyllästyttää mutta asioita ei pidä silti katsoa Tesla-lasien läpi ja sanoa että ongelmaa ei ole.
Nythän Ford alkanut syömään USA:ssa Teslan markkinaosuutta EV:n osalta, kyllä moni autofirma on saanut hyvin kirittyä kiinni asioissa vaikka Tesla on kuulemma se mihin pitää verrata.
Näin se vaan ei enää ole ja se on hyvä asia kuluttajan kannalta.
 
Voihan se kyllästyttää mutta asioita ei pidä silti katsoa Tesla-lasien läpi ja sanoa että ongelmaa ei ole.
Nythän Ford alkanut syömään USA:ssa Teslan markkinaosuutta EV:n osalta, kyllä moni autofirma on saanut hyvin kirittyä kiinni asioissa vaikka Tesla on kuulemma se mihin pitää verrata.
Näin se vaan ei enää ole ja se on hyvä asia kuluttajan kannalta.

Juu näinhän ne vapaat markkinat toimii ja tuotteet millä ei ole kysyntää kuolevat pois :thumbsup: Ongelmaa ei täällä näytä olevan kuin muutamalla henkilöllä jotka jankuttaa näitä samoja juttuja kuukaudesta toiseen. Normaalisti kipuun ja valoon reagoivat kyllä ovat jo aikoja sitten ymmärtäneet mitä tuo Teslan valmistulaatu on.
 
Ne, jotka omistavat Teslan tai ovat aikeissa hankkia, keskustelevat harvakseltaan tässä langassa tai sitten siivotussa sähköautoketjussa. Sitten on niitä, jotka eivät Teslaa omista eivätkä sellaista tule hankkimaan, käymässä kuukausien tai vuosien kampanjoita täällä ja FB-ryhmissä. Kuukaudesta toiseen passiivis-aggressiivisia viestejä suoltavia Toyota-miehiä ynnä muita, joilla ei ole aietta hankkia sähköautoa tai mitään tosiasiallista kosketusta aiheeseen.

Miettisin vähän ehkä prioriteetteja uusiksi, jos oman elämän kannalta täysin irrelevantit asiat painavat mieltä kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Kannattaa tehdä jotain, mistä tulee hyvä mieli.
 
Ne, jotka omistavat Teslan tai ovat aikeissa hankkia, keskustelevat harvakseltaan tässä langassa tai sitten siivotussa sähköautoketjussa. Sitten on niitä, jotka eivät Teslaa omista eivätkä sellaista tule hankkimaan, käymässä kuukausien tai vuosien kampanjoita täällä ja FB-ryhmissä. Kuukaudesta toiseen passiivis-aggressiivisia viestejä suoltavia Toyota-miehiä ynnä muita, joilla ei ole aietta hankkia sähköautoa tai mitään tosiasiallista kosketusta aiheeseen.

Miettisin vähän ehkä prioriteetteja uusiksi, jos oman elämän kannalta täysin irrelevantit asiat painavat mieltä kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Kannattaa tehdä jotain, mistä tulee hyvä mieli.
Sitten on myös niitä, jotka keskustelevat vain keskustelijoista.
 
Sitten on myös niitä, jotka keskustelevat vain keskustelijoista.

Joo näin on. Kun jutut on vaan sitä että pelottaa kun jossain auringonlaskun takana on auto syttynyt palamaan tai suomi24ssa joku kertoi nähneensä sata Teslaa missä on takakontti vinossa niin eipä niihin taida suurin osa jaksaa mitään kommentoida.

Ehkä voisi vaihtaa aihetta välillä;)
 
Alkaa olemaan yhtä väsyneet jutut kuin bemarin vanos tai vagin dsg.

Voihan se kyllästyttää mutta asioita ei pidä silti katsoa Tesla-lasien läpi ja sanoa että ongelmaa ei ole.
Nythän Ford alkanut syömään USA:ssa Teslan markkinaosuutta EV:n osalta, kyllä moni autofirma on saanut hyvin kirittyä kiinni asioissa vaikka Tesla on kuulemma se mihin pitää verrata.
Näin se vaan ei enää ole ja se on hyvä asia kuluttajan kannalta.

Asioita ei myöskään kannata katsoa anti-Tesla lasien läpi. Teslan markkinaosuus on USA:n sähköautomarkkinoista enää vaivaiset 69% :rofl: Sekin on täysin kestämätön yhden valmistajan markkinaosuus. Sähköautojen markkinakoko kasvaa koko ajan, joten tottakai yhden valmistajan osuus pienenee. Teslan myynti on kuitenkin kasvussa, ja kappalemääriltään maailmaanlaajuisesti yhä johdossa, mikä on merkillistä niukan ja suhteellisen kalliin malliston kanssa, jos verrataan polttisvalikoimaan.

Tätä markkinaosuuden pienentymisen korostamista näkee lähinnä Tesla shorttaajilta, itse näen kilpailun hyväksi. Saan seuraavan Teslan halvemmalla ja paremmalla tekniikalla kun eivät pääse yksistään valloittamaan markkinoita. Tällä foorumilla pitäisi olla tuttua miten siinä käy. (kröhIntelkröh)

Täytyy muistaa että isot korporaatiot eivät ole sinun ystäviä. Ei VW, ei Ford, ei Tesla. Rahalla äänestät, joko tuet dieselgatea tai vinoja paneeleja. Itselle valinta oli helppo.
 
Model 3:sia taitaa tulla nyt ennätysmäärä suomeen. Ainakaan eräässä ryhmässä jossa olen niin ei kauheasti mitään valitusta kuulu. Muutama kaikesta valittaja löytyy aina joka paikasta, mutta muuten ihmiset vaikuttavat olevan varsin tyytyväisiä autoihinsa.

Pääsääntöisesti tuntuu aina kun lueskelee eri lähteistä juttuja, että anti-tesla rillit ovat syvällä päässä. Joo, joillakin on henkilökohtaisia huonoja kokemuksia, ja niitä löytyy varmasti aivan jokaisesta automerkistä. Toiset ulisee muuten vaan ilmeisesti köyhyyttään. Mutta hyvin harvoin tuntuu että teslaa pystytään lähestymään mitenkään objektiivisesti.

:smoke:
 
Teslan shorttajat tosin taisivat nyt tehdä hyvää tiliä. Alas on tultu ja vauhdilla viime aikoina (~-30% kuukaudessa).
Mutta samaan aikaan Tesla oli markkina-arvoltaan suurempi kuin koko loppu autosektori, vaikka valmisti käytännössä tappiolla (Q420 asti) vajaan yhden saksalaisen autotehtaan verran huonolaatuisia autoja. Ja vielä pienenä nyanssina, iso osa autojen hinnasta on ihan puhtaasti kahden valtavan patterifirman jälleenmyyntiä (LG Chem & Panasonic).

Joku saattaisi olla sitä mieltä, että Teslan hinta on edelleen vähän yliarvostettu. Varsinkin, kun Tesla käytännössä haaskasi sen "5 vuoden etumatkan" kieltäytymällä oppimasta autoteollisuuden 100 vuoden aikana kalliilla opituista hyvistä käytännöistä.

Ja tämä siis Teslan omistajalta. TSLA:ni myin sen sijaan pois tammikuun loppupuolella.

Tesla on edistynein ja yksinkertaisen "elegantein" sähköauto, jonka voit tänään ostaa hintaan 50-70 000€, mutta ei mielestäni edusta yhtään mitenkään edusta autoilun tulevaisuutta, koska tämä paperi-Lada on lähinnä vitsi, kun vertaan sitä kuta kuinkin saman hintaiseen saksalaiseen, joka seisoo tallissa sen vieressä.
 
En oikein itsekkään näe teslan dominoivan markkinoita vaikka 5-10v päästä kun muut valmistajat saavat kunnolla omat sähköautonsa markkinoille. Ei tuo nyt niin kummoinen kuitenkaan ole ja suurinosa autoista on kuitenkin jotain halpoja karvalakkimalleja joita tesla ei tee. Toki voin olla väärässä, mutta en itse teslan osakkeisiin sijoita kun en jotenkin usko että pitkällä tähtäimellä markkina arvo on lähellekkään sitä mitä se on nyt.
 
Minua ainakin kiinnostaa kuulla kehittyykö laatu. Model 3 on just siinä sopivasti hintaluokkansa puolesta että voisin semmoisen hommata. Sen verran olen kokeillut että tykkäsin autosta kovasti. Mutta on olemassa asioita mitä en vaan voi hyväksyä, ja ne on hemmetin triviaaleja korjata siellä valmistajan päässä. Joten sitä odotellessa. Muut mielenkiintoiset sähköautot on joko liian kalliita, liian pieniä tai liian pieni range.
Tämähän se on ja vuosi 2021 on SUV/CUV vuosi näillä näkymin.
 
Joo, hyvä lisäys. Eli kun muilta valmistajilta tulee vain näitä futismutsikatumaastureita ulos sähköisenä, niin ei kyllä semmoinenkaan kiinnosta ollenkaan. Taitaa olla Tesla ja Porsche ainoat suunnat mistä tulee mielenkiintoisia autoja tällä hetkellä, ja sen tiedän kumpaan olis varaa.
Näillä näkymin tältä se vaikuttaa. VW tulee vasta ensi vuonna.
 
Joo, hyvä lisäys. Eli kun muilta valmistajilta tulee vain näitä futismutsikatumaastureita ulos sähköisenä, niin ei kyllä semmoinenkaan kiinnosta ollenkaan. Taitaa olla Tesla ja Porsche ainoat suunnat mistä tulee mielenkiintoisia autoja tällä hetkellä, ja sen tiedän kumpaan olis varaa.

Oma Tesla lähtee suoraan vaihtoon, jos i4 on missään järkevässä muodossa haastamassa VAG:in kovaa nousua. Mutta todennäköisyys tälle näyttää olevan joku 10%. Iso kysymysmerkki on tuon M-mallin hinta, koska Bemarin tuntien se voi olla ihan mitä vaan.
 
Oma Tesla lähtee suoraan vaihtoon, jos i4 on missään järkevässä muodossa haastamassa VAG:in kovaa nousua. Mutta todennäköisyys tälle näyttää olevan joku 10%. Iso kysymysmerkki on tuon M-mallin hinta, koska Bemarin tuntien se voi olla ihan mitä vaan.
Veikkauksia on että perusmalli, pelkkä takaveto noin 60+.
 
Veikkauksia on että perusmalli, pelkkä takaveto noin 60+.
Jeps, Bemarihan oli koulutuksissa ilmoittanut jo, että eivät halua että i-mallit kannibalisoi polttomoottoreiden myyntiä, joten niissä on oletettavasti ihan vaan muodon vuoksi lisää päällä. Siksi se 10% odotus itsellä. Zipse on osoittautunut ihan pelleksi, sanoo ettei mm. halua kehittää EV-alustaa ollenkaan, vaan kaikki tulevat autot on tehty sopimaan sekä polttiksille että akuille.

Etronia saa vasta syksyllä joka tapauksessa, niin eipä tässä hätä ole ajella Teslalla.
 
Minua ainakin kiinnostaa kuulla kehittyykö laatu. Model 3 on just siinä sopivasti hintaluokkansa puolesta että voisin semmoisen hommata.

Tosin nämä laatuongelmat koskettavat lähinnä ainoastaan Fremontin tehdasta. Käsittääkseni myöhemmin on taas tulossa Shanghaista myös yksilöitä taas Eurooppaan, joten sieltä saa kunnollisia yksilöitä. Eli kyllä laatu kehittyy sitä myöden kun Tesla saa uusia tehtaita päälle, mutta tuo Fremont ei taida koskaan kehittyä.
 
Tosin nämä laatuongelmat koskettavat lähinnä ainoastaan Fremontin tehdasta. Käsittääkseni myöhemmin on taas tulossa Shanghaista myös yksilöitä taas Eurooppaan, joten sieltä saa kunnollisia yksilöitä. Eli kyllä laatu kehittyy sitä myöden kun Tesla saa uusia tehtaita päälle, mutta tuo Fremont ei taida koskaan kehittyä.
UK:n Teslat tulee jo sieltä. Euroopan muut tulee Jenkeistä. Kohta pitäisi aueta Saksaan se tehdas mutta ekana Y:ta ulos ja sitten katsotaan laajentavat mihin seuraavaksi.

Tubessa on kyllä vertailtu näiden nykyisen tehtaiden laatua niin molemmissa eri kohdissa vain ongelmat mutta laatu on se mitä valmistaja määrittää.

 
Tosin nämä laatuongelmat koskettavat lähinnä ainoastaan Fremontin tehdasta. Käsittääkseni myöhemmin on taas tulossa Shanghaista myös yksilöitä taas Eurooppaan, joten sieltä saa kunnollisia yksilöitä. Eli kyllä laatu kehittyy sitä myöden kun Tesla saa uusia tehtaita päälle, mutta tuo Fremont ei taida koskaan kehittyä.
Jos teslan haluaisi ostaa niin tuleeko sokkona vaan jostain tehtaasta, vai saako valita että missä tehdyn haluaa?
 

Näyttäisi siltä, että FSD on L2 taso kun se saadaan ulos joskus. Sen jälkeen muut tasot kehitetään samalla tapaa, eli uutta koodia, testiä, testiä julkisesti, enemmän testiä, korjauksia ja julkaisu.

Tiukkaa tekee jos L5 pitäisi saada tänä vuonna ulos.
 
Teslaa ostaessa kaikki on sokkoa. Et voi tietää etukäteen edes mitä varusteita autossa on, sekin riippuu vain tuurista.
Nojoo. Ainakin valitut varusteet näkyy. Tilatessa ei tosin ollut tietoa uudesta takapenkkiläisten näytöstä, joten otan sen kivana bonuksena vastaan. Ei ainakaan mun makuun liian sokkoa :cool:

EA638114-24C2-4EF5-8454-4AAF9D578DEF.jpeg
 
Nojoo. Ainakin valitut varusteet näkyy. Tilatessa ei tosin ollut tietoa uudesta takapenkkiläisten näytöstä, joten otan sen kivana bonuksena vastaan. Ei ainakaan mun makuun liian sokkoa

Liittyy lähinnä näihin vuosimuutoksiin, eli autoissa voi olla eri vuosimallien ominaisuuksia aivan miten sattuu. 2021 malli voi tulla osin 2020 varustuksella, 2020 malli osin 2021 varustuksella etc. Voi myös olla että varustuksen saa myös puolikkaana, kuten osa rateista 2020/2021 malleissa - sisältää osan uusista asioista, osaa ei.
 
Liittyy lähinnä näihin vuosimuutoksiin, eli autoissa voi olla eri vuosimallien ominaisuuksia aivan miten sattuu. 2021 malli voi tulla osin 2020 varustuksella, 2020 malli osin 2021 varustuksella etc. Voi myös olla että varustuksen saa myös puolikkaana, kuten osa rateista 2020/2021 malleissa - sisältää osan uusista asioista, osaa ei.
Ehkä rajuimpana vois olla se, että nämä vuodenvaihteen mallit ei näytä oikein saavan sitä akkukapasiteettia tai kantamaa, mitä lapuissa lukee. Noi uudet panat taitaa olla niin paskat, että LR:kään ei pääse WLTP rangeensa.

Mutta ehkä meille joku fanipoika selittää, että Tesla nostaa kennojännitteet ja kennojen jännitepudotukset softalla.
 
Ehkä rajuimpana vois olla se, että nämä vuodenvaihteen mallit ei näytä oikein saavan sitä akkukapasiteettia tai kantamaa, mitä lapuissa lukee. Noi uudet panat taitaa olla niin paskat, että LR:kään ei pääse WLTP rangeensa.

Mutta ehkä meille joku fanipoika selittää, että Tesla nostaa kennojännitteet ja kennojen jännitepudotukset softalla.
Siis uudet LG patterit on kuraa. Uusilla Panasoneceilla pääsee pidemmälle.
 
Ollut nyt pari viikkoa Tesla Model 3 testissä.

Onko ihan normaalia, että kaikki Tesla-kuskit morottavat vastaantullessaan vai onko tämä vain Turun erikoisuus? :D

Eli siis samaan tapaan kuin moottoripyöräilijät heilauttavat kättä.
 
Ollut nyt pari viikkoa Tesla Model 3 testissä.

Onko ihan normaalia, että kaikki Tesla-kuskit morottavat vastaantullessaan vai onko tämä vain Turun erikoisuus? :D

Eli siis samaan tapaan kuin moottoripyöräilijät heilauttavat kättä.
Ainakin Espoossa ajoin kerran yhden M3:n perässä ja vastaan tullut M3:n kuski morjesti. Taisin tähän tai johonkin toiseen ketjuun jo silloin tästä postata vähän naureskellen :D
 

Kauankohan Teslan hallitus jaksaa katsella tätä.
Ei tuollaiset maalliset määräykset koske Teknokuningasta.
 
Ollut nyt pari viikkoa Tesla Model 3 testissä.

Onko ihan normaalia, että kaikki Tesla-kuskit morottavat vastaantullessaan vai onko tämä vain Turun erikoisuus? :D

Eli siis samaan tapaan kuin moottoripyöräilijät heilauttavat kättä.
Valtaosa vanhan kaartin omistajista moikkaa. Nyt kun Model 3:n myyntimäärä on laajentanut omistajakuntaa klubilaisten ulkopuolelle, tapa on vähän harventunut.
 

Tiedä sitten pitääkö juttu paikkansa. Kiinassa tiputettu autojen pisteytystä alaspäin, että se voidaan toimittaa eteenpäin täyttääkseen toimitukset. Osassa laitettu viallista osaa ja takaisinkutsua ei tehdä mutta jos auto tulee huoltoon vaihdetaan kunnollinen osa tilalle "salaa".
 

Kumma kun eivät saa niitä AP:n haamuja pois.
Nytkin tullut jarrutus tyhjästä ja kaksi autoa ajanut perään.
Oliko tuo autopilotti, vai nimenomaan se hätäjarrutussysteemi, eikö se ole aktiivinen aina?

Ei mun (tavallisessa) autossa mitään normaalia tyhmää cruisea kummempaa autopilottitoimintoa ole, mutta kyllä sekin jarruttaa jos on sitä mieltä että olen jonkun perään ajamassa - tosin ei varsinaista jarrutusta ole koskaan aloittanut, vaan vasta esivaroituksen antanut, kun on esim vasemmalle kääntyvässä olevan kiertänyt.
 
Oliko tuo autopilotti, vai nimenomaan se hätäjarrutussysteemi, eikö se ole aktiivinen aina?

Ei mun (tavallisessa) autossa mitään normaalia tyhmää cruisea kummempaa autopilottitoimintoa ole, mutta kyllä sekin jarruttaa jos on sitä mieltä että olen jonkun perään ajamassa - tosin ei varsinaista jarrutusta ole koskaan aloittanut, vaan vasta esivaroituksen antanut, kun on esim vasemmalle kääntyvässä olevan kiertänyt.
Tekstin mukaan AP oli päällä ja materiaalissa ei näkynyt miksi näin olisi tehnyt vaan veti liinat kiinni.
 
Oliko tuo autopilotti, vai nimenomaan se hätäjarrutussysteemi, eikö se ole aktiivinen aina?

AP vetää aina silloin tällöin omia jarrutuksiaan kun vakkari on päällä (ei tarvi olla mitään muuta päällä). Keskellä tyhjää tietä saattaa jarruttaa voimakkaasti ties mistä syystä.

Itse etäisyystutka taas hidastelee sen lisäksi hyvin usein jos toisella kaistalla on joku, eikä siis mene ohi vasempaa kaistaa jos ei paina kaasua - mutta tämä on toinen juttu kuin tuo ns. haamujarrutus. Hälytystutka huutaa myös jos joku on kääntymässä pois tieltä sivutielle, auto on aina sitä mieltä että törmään. Tai rekka on oikealle menevässä kaarteessa tulossa vastakkaisesta suunnasta, silloinkin tuo ilmeisesti kuvittelee että tarkoitukseni on ajaa tangentin suuntaan. Nää on näitä, miljoona robotaksia viime vuonna ja level 5.
 
Miljoona robotaksia by end of the year 2020 - Elon Musk
Tää on aika väärin ymmärretty kommentti. Muski on tarkoittanut että tuotettuna on miljoona ap raudalla varustettua autoa ja valmis fsd softa (= robotaksi konsepti). Automäärä toteutui, mutta softa ei. Mutta eiköhän se sieltä vuoden - kolmen sisällä tule. :rolleyes:
Ei todellakaan missään vaiheessa ole tarkoittanut että robotaksi network olisi miljoonalla autolla jo käytössä niinkuin yleensä tunnutaan tulkittavan.
 
Tää on aika väärin ymmärretty kommentti. Muski on tarkoittanut että tuotettuna on miljoona ap raudalla varustettua autoa ja valmis fsd softa (= robotaksi konsepti). Automäärä toteutui, mutta softa ei. Mutta eiköhän se sieltä vuoden - kolmen sisällä tule. :rolleyes:
Ei todellakaan missään vaiheessa ole tarkoittanut että robotaksi network olisi miljoonalla autolla jo käytössä niinkuin yleensä tunnutaan tulkittavan.

"Next year for sure, we will have over a million robotaxis on the road," said Musk on October 21, 2019. "The fleet wakes up with an over-the-air update. That's all it takes."
Väärin ymmärretty joo.

Toinen lemppari tietty tämä: “I actually think — and I might be slightly optimistic on this — I actually think that within two years you’ll be able to summon your car from across the country,” Musk said. “Let’s say you’re in New York and your car is in Los Angeles. It will find its way to you and meet you wherever your phone is. <- Vähän optimistinenhan Musk tietty aina ollut. Jo vuonna 2016 oli selvä kenelle tahansa aivoja käyttävälle ihmiselle että vuonna 2018 autot eivät jenkeissä aja itsekseen valvomatta koko maan läpi, mutta Muskilla riitti luottoa.
 
Mutta eiköhän se sieltä vuoden - kolmen sisällä tule. :rolleyes:
Varsin optimistinen arvio. Pitäisin todennäköisempänä, ettei nykyisistä autoista niissä olevalla raudalla ole ikinä robotakseiksi asti. Toki positiivinen yllätys, mikäli onnistuu.
 
Minusta tuntuu, että Muskin sanoma on väärin ymmärretty. Ei se niin tyhmä ole, että olettaisi vuodessa muodostuvan miljoonan itsestään ajavan taksin fleetti, kun valmistuskapasiteettia ei siihen koskaan varattu, lainsäädäntöä ei asiasta ole, eikä tilauskantaakaan ole avattu.
Muskin heittämät sloganit ovat mainospuheita. Tässäkin tapauksessa kyseisestä twiitistä puhutaan vielä vuosien jälkeen, kiistellään, vastustetaan, myönnytetään... Musk ei varmasti olettanut, että yllättäen heille tulee miljoonan itsestään ajavan taksin tilausta tyhjästä, joka vielä pystytään toimittamaan, mutta kyseisenlaisten lausahdusten jälkipuintia käydään ahkerasti. Tesla ja Musk itse pysyvät jatkuvasti otsikoissa ja keskusteluissa vastaavanlaisten töksäytysten takia ja maine kasvaa. Tätä myöten syntyy myös mielikuva, että Tesla on ajan hermolla oleva tuote ja myynti kasvaa. Jos Teslan mainospolitiikka olisi jonkun Citroenin kaltainen ja pyöritettäisiin vain joka toinen kk TV:ssä kutsua tulla koeajamaan uusi malli, niin ihmisten mielikuva voisi olla enemmän ”Amerikan Lada” mallia. Nyt monet tekevät hankintapäätöksen nimenomaan tulevaisuuden lupauksiin perustuen (vaikkei se heidän karvalakki 3:sta koskaan koskisikaan), ei siksi että auto itsessään olisi niin poikkeavan edistyksellinen tällä hetkellä. Enkä nyt sano, etteikö Teslalla olisi myös meriittejä kehityksen saralla, mutta on siellä myös kömmähdyksiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 471
Viestejä
4 508 635
Jäsenet
74 405
Uusin jäsen
attesaarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom