Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Makee miten toi kehittyy, toki käärmekielet sihisee et ei onnaa ja on se kamala mut vuosi pari eteen päin niin ollaan pitkällä.
Onhan tuo ihan vakuuttavaa mutta vielä kuski on liikaa sidottu. Jos tuosta ei tilanne muutu niin Teslam FSD jää l2-l3 tasolle.
 
Olipa muuten pettymys tuo Teslan "tilauslomake". Valintoina oli automalli, tekniikka, ulkoväri, sisustan väri ja autopilotin malli. Eikö noita tosiaan pysty räätälöimään tuon enempää, vai pitääkö marmorilta kysellä mahdollisista lisä-optioista?
 
Olipa muuten pettymys tuo Teslan "tilauslomake". Valintoina oli automalli, tekniikka, ulkoväri, sisustan väri ja autopilotin malli. Eikö noita tosiaan pysty räätälöimään tuon enempää, vai pitääkö marmorilta kysellä mahdollisista lisä-optioista?
Kyllä ne kaikki vaihtoehdot oli siinä. Tesla kai yleensä tilataan netin kautta, eli myyjilläkään ei ole mitään lisukkeita olemassa.
 
Kyllä ne kaikki vaihtoehdot oli siinä. Tesla kai yleensä tilataan netin kautta, eli myyjilläkään ei ole mitään lisukkeita olemassa.
Ymmärrän tuon tietenkin Teslan näkökulmasta, että parempi tehdä mahdollisimman "bulkki" kamaa (oliko siellä 3 eri voimalinjaa, 5 eri värivaihtoehtoa ja 3 eri sisustavaihtoehtoa) ja näin ollen yksinkertaistaa tuotantolinjasto eli maksimoida kapasiteetti joka on ilmeisesti ollut se suurin ongelma ks. firmalla.
 
On muuten ainakin BMW lähtenyt vähän samaan mukaan iX3 sähkärissään.

Onhan tuohon tyyliin ollut ennenkin tiettyjä malleja myynnissä (ns. varustepaketteja) monillakin valmistajilla. Taitavat olla osaksi maakohtaisia varustepaketteja ja usein automalliin tulee lisää valinnanvaraa kun se on hetken ollut myynnissä.
 
Onhan tuohon tyyliin ollut ennenkin tiettyjä malleja myynnissä (ns. varustepaketteja) monillakin valmistajilla. Taitavat olla osaksi maakohtaisia varustepaketteja ja usein automalliin tulee lisää valinnanvaraa kun se on hetken ollut myynnissä.
Eipä ole kyllä BMW:llä näkynyt aiemmin. Mietin, entä onko Tesla tässä toiminut esimerkkinä...
 
Eipä ole kyllä BMW:llä näkynyt aiemmin. Mietin, entä onko Tesla tässä toiminut esimerkkinä...

Ainakin Land Rover (Range Rover) on harrastanut tuota jo vuosikymmeniä. Kyllähän tuohon BMW:kin esimerkkiin näytti 15 lisävarustevaihtoehtoa löytyvän, 36 optiota oli valmiiksi bmw.de:ssä (mutta niitä ei voinut vielä muokata konfiguraattorissa).
 
Ainakin Land Rover (Range Rover) on harrastanut tuota jo vuosikymmeniä. Kyllähän tuohon BMW:kin esimerkkiin näytti 15 lisävarustevaihtoehtoa löytyvän, 36 optiota oli valmiiksi bmw.de:ssä (mutta niitä ei voinut vielä muokata konfiguraattorissa).
Et ole tainnut tutustua pahemmin aiemmin BMW:n (ja muiden saksalaisten premiumien hinnastoihin?)

Toi iX3 perustuu X3:een ja vilkaisempa X3 hinnastoa
ensinnäkin löytyy useampi eri varustetaso:
-Business
-Business Xline
-Business Luxury
-Business M-Sport
-X3M (vain yksi moottorivaihtoehto)
Noissa jo ulkonäkö on erilainen, erilaisia helmoja ja puskureita, jarrusatulat eri väriset jne. Sisällä erilaisia istuimia ja verhoiluja (erilaisia nahkoja, kankaita, yhdistelmiä), ohjauspyöriä, jne..
ja sivulta 13 eteenpäin lisävarusteet, äkkiseltään joku 150 riviä....

https://www.bmw.fi/content/dam/bmw/.../BMW_Hinnasto_G01.pdf.asset.1609745674599.pdf

Ja samanlainen on kaikkien mallien kohdalla tilanne. Kalliiden autojen ostajat (no ainakin Audi, BMW, Mersu) kohdalla ostajat ovat tottuneet vastaavaan kustomointiin. Tesla lähestyy aivan toisesta kulmasta ja kaikki kustomointi on minimissään. Osaa ostajista varmasti häiritsee, ettei saa rakentaa autosta mieleistään. Vaan oisko tosiaan BMW:kin kokeilemassa samaa mallia nyt sähkärin kanssa.

Itseäkin vähän toi Teslan mallin häiritsee. Esim. SR+ ainoa sisäkoristelista on toi puunvärinen (olin Joulun alla Teslaa vakasti harkitsemassa). Sama ulkovärivalikoiman kanssa. Sinälläänhän Teslan varusteet ovat hyvällä tasolla, ei siinä mitään.
 
Et ole tainnut tutustua pahemmin aiemmin BMW:n (ja muiden saksalaisten premiumien hinnastoihin?)

Olen kyllä ja tunnen varsin hyvin ne (on mulla niitä ollut). Mutta tuollaista pakettihinnoittelua on ennenkin harrastettu, jossa valittavia mahdollisuuksia ei enää paljon ole, ei se ole mitään uutta noillekaan valmistajille. Niinhän tuossa BMW:kin esimerkissä, kaksi eri varustepakettia, toisessa on vain ruksittu melkein kaikki mahdollisuudet valmiiksi - autoa ei voi tällä hetkellä tilata ilman varusteita, mutta aika varmasti myöhemmin voi.
 
Mikä uusi juttu tuossa Teslassa on tuo frameless window jutussa takana, kun reunattomia ikkunoita on ollut jo maailman sivu autoissa. Tai siis miksi ihmeessä tuohon on pitänyt viritellä tuollainen sähköinen ikkunan laskuhökötys mukaan vaikeuttamaan tilannetta jos jäätä tms. on? Omassa 2002 mallisessa Renault Lagunassa on ollut sen 320 tuhatta kilometriä reunattomat ikkunat eivätkä ne ole käytössä miksikään menneet.

Ovatko ne ikkunat jotenkin heikompaa lasia (ja säästetty kuluissa tuossakin) vai mikä ihme..
 
Ymmärrän tuon tietenkin Teslan näkökulmasta, että parempi tehdä mahdollisimman "bulkki" kamaa (oliko siellä 3 eri voimalinjaa, 5 eri värivaihtoehtoa ja 3 eri sisustavaihtoehtoa) ja näin ollen yksinkertaistaa tuotantolinjasto eli maksimoida kapasiteetti joka on ilmeisesti ollut se suurin ongelma ks. firmalla.

Toihan on ihan sama lähes kaikilla jenkkivalmistajilla ollut iät ja ajat. Siellä on käytännössä 2-3 eri varusteluatasoa missä perusmalli on kattava ja seuraavassa on sitten kaikki tai lähes kaikki ja vika on sellasta pientä viilausta jollain koristelistoilla yms turhalla.
 
Onhan tuo ihan vakuuttavaa mutta vielä kuski on liikaa sidottu. Jos tuosta ei tilanne muutu niin Teslam FSD jää l2-l3 tasolle.

Uskoisin, että voi kehittyä nopeastikin. Avainjuttuhan oli videolla(kin) nähty käyttäjän raportointi ongelmakohdista. Auto lähettää ongelmakohdan videon teslan päämajaan. Siellä labeloidaan data ja opetetaan neuroverkot uusiksi. Nimenomaan tuo reaalimaailmasta tuleva opetusmateriaali on kriittisen tärkeää nopeaan neuroverkkojen kehittämiseen. Samoin tuo reaalimaailman käyttäjäraportointi on tärkeä sen kannalta, että tesla saa kaikenlaisia erikoistilanteita opetusmateriaaliin. Noita erikoistilanteita olisi muuten todella vaikeaa kerätä. Edeltävät väitteet olettavat siis, että itseajavat on dataongelma. Elon Musk uskoo sen olevan dataongelma. Waymon tyypit eivät usko. Minä en tiedä kumpaa uskoa, aika näyttänee.

Pakkohan se kuski on pitää mukana. Yksi paha onnettomuus ja teslan kärryt kielletään kaduilta/kehittäminen/testaaminen vaikeutuu oleellisesti. Ei sitä kuskia saa kuviosta pois ennen kuin itseajavat ovat todella merkittävästi parempia kuskeja kuin ihmiset. Jengi nousee barrikadeille jokaisesta onnettomuudesta unohtaen sen, että törmäilee ne ihmisetkin.
 
Lähinnä tuo on vastuukysymys. Ei ole ongelma, että auto törmää vaan ongelma on se kenen vastuu se on. Jos FSD on päällä ja onnettomuus tapahtuu niin se pitäisi mennä Teslan piikkin. Niin kauan kun näin ei ole, niin kyse ei ole mistään itseajamisesta. Mitä raportointiin tulee, niin suuri osa ongelmista ei koskaan päädy Teslalle asti. Vaikea kuvitella että Teslalle päätyisi automaattisesti juuri muuta kuin suorat onnettomuudet. Loput ovat sitten lähinnä tilanteista jossa FSD kytkee itsensä pois päältä, jolloin jotain dataa varmaan on saatavilla Teslan suuntaan (mutta että miten sitä käytöstä pitäisi korjata onkin sitten hankalampi juttu).
 
Lähinnä tuo on vastuukysymys. Ei ole ongelma, että auto törmää vaan ongelma on se kenen vastuu se on. Jos FSD on päällä ja onnettomuus tapahtuu niin se pitäisi mennä Teslan piikkin. Niin kauan kun näin ei ole, niin kyse ei ole mistään itseajamisesta.

On tuossa myös vastuun ulkopuolella huomioitavia asioita. Helposti tulee tutkintaa ja keskeytetään/kielletään automaation käyttö liikenteen seassa, jos alkaa tulemaan onnettomuuksia. Tuo taas sitten vaikeuttaisi softan kehittämistä oleellisesti. Tällä hetkellä teslan kannalta on paras olla ylivarovainen sen suhteen ettei viranomaiset ala hutkimaan rajotteita päälle.
 
TB sulatteli M3:sta pari tuntia, että sai kaikki ovet auki, että latausluukun. Etuovi aukesi aiemmin mutta latausluukun kanssa meni melkein 2h.

 
TB sulatteli M3:sta pari tuntia, että sai kaikki ovet auki, että latausluukun. Etuovi aukesi aiemmin mutta latausluukun kanssa meni melkein 2h.



Nämä ei ole kiireisen ihmisen autoja, vaikka tehoja löytyykin. Videota katsomatta, voiko tuollaiseen asentaa jonkun defan sisälämppärin millä ehkä saisi kabiinin lämmitettyä ja takapenkin selkänojaa kallistamalla ehkä sen latausluukunkin auki :hmm:

Ymmärtääkseni tuossa on joku lämmitysjärjestelmä mikä ei kai nyt tehnyt tehtäväänsä.
 
Nämä ei ole kiireisen ihmisen autoja, vaikka tehoja löytyykin. Videota katsomatta, voiko tuollaiseen asentaa jonkun defan sisälämppärin millä ehkä saisi kabiinin lämmitettyä ja takapenkin selkänojaa kallistamalla ehkä sen latausluukunkin auki :hmm:

Ymmärtääkseni tuossa on joku lämmitysjärjestelmä mikä ei kai nyt tehnyt tehtäväänsä.

Täh? Teslan oma lämppäri vetää auton 28-asteiseksi muutamassa minuutissa, joten ei siellä yksi Defa enää auta mitään. Ongelma on se, että eihän tuollaista tuollainen "passiivilämmitys" eli vähän vuotoilmaa luukun kautta nyt mitään jäätä sulata minuuteissa.

Ihan sama, kun käyt nyt vetämässä lukittuvan bensatankin läpän täyteen vettä ja annat jäätyä. Ei sekään ihan heti aukea ilman apua.
 
Nämä ei ole kiireisen ihmisen autoja, vaikka tehoja löytyykin. Videota katsomatta, voiko tuollaiseen asentaa jonkun defan sisälämppärin millä ehkä saisi kabiinin lämmitettyä ja takapenkin selkänojaa kallistamalla ehkä sen latausluukunkin auki :hmm:

Ymmärtääkseni tuossa on joku lämmitysjärjestelmä mikä ei kai nyt tehnyt tehtäväänsä.

Niin siis videota katsomalla voi todeta että autossa on 28 lämmintä muutamassa minuutissa (ei näytetä mutta selvästi alle 15min) ja ovenkahvat sulana 15min kohdalla vaikka ne oli tahallaan jäädytetty suihkepullolla jääkuution sisälle. Defa ei taida ihan pärjätä.
 
Nämä ei ole kiireisen ihmisen autoja, vaikka tehoja löytyykin. Videota katsomatta, voiko tuollaiseen asentaa jonkun defan sisälämppärin millä ehkä saisi kabiinin lämmitettyä ja takapenkin selkänojaa kallistamalla ehkä sen latausluukunkin auki :hmm:

Ymmärtääkseni tuossa on joku lämmitysjärjestelmä mikä ei kai nyt tehnyt tehtäväänsä.

Björn teki haastavaa setuppia pesemällä auton ulkona painepesurilla ja suihkuttelemalla vielä vettä sumutepullolla päälle kotipihassa illalla ennen nukkumaanmenoa. Seuraavana aamupäivänä sitten alkoi testailemaan, että kuinka hankalaa on päästä sisälle kun kahvat jäässä. Vajaan 20min lämmitys (Defat voi heittää pöpelikköön kun autossa on kiukaan verran lämmitysvastusta käytettävissä etäohjattuna) ja etuovi auki normisti.

Turhan helposti ei kannata alkaa tehdä omia virheellisiä päätelmiä katsomatta/lukematta mistä on kyse. Ei ole vielä yhtään niin nopeasti lämpiävää ja kauko-ohjattavaa autoa tullut vastaan kuin Tesla. Kahvat on omaan makuun liian kikkailua, mutta niidenkään designkikkojen vuoksi ei tarvitse autosta kyllä ulos jäädä.

Ja ilmeisesti kahvoissa + latausluukun osalta on jonkinlaista ilmankiertoa ilmeisesti suunniteltu, jonka avulla lämpimän ilman virtausta on saatu lisättyä näiden lähistössä.

Edit lisäys: Olen ihmetellyt käytännössä, että miten voi eber/webaston kanssa olla tehoa niin vähän kun Tesla lämpiää 3 minuutissa sen 20 astetta. Siis kun autossa on sisällä 0 astetta celsiusta ja laittaa lämmityksen päälle niin 3 minuutin jälkeen sisälämpö 20. Siinä jää polttoainekäyttöiset etäohjatut lämppärit toiseksi Defoista puhumattakaan. Pakkasella on sitten muuta vaikutusta esim. akkuun, mutta mitä tulee kabiinin lämmittämiseen niin tämän parempaa ei ole tullut vastaan.
 
Niin siis videota katsomalla voi todeta että autossa on 28 lämmintä muutamassa minuutissa (ei näytetä mutta selvästi alle 15min) ja ovenkahvat sulana 15min kohdalla vaikka ne oli tahallaan jäädytetty suihkepullolla jääkuution sisälle. Defa ei taida ihan pärjätä.
Vain etuovi aukesi noin vartissa. Ei muut ovet. Muut olivat aika pitkälti loppuun asti jäässä.

Enemmän se kiinnostaa, että miten avata latausluukku esim. matkalla jos se on jäätynyt kiinni? Parina talvena mennyt polttiksessa luukku jäähän mutta vähän koputtelee niin aukeaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos FSD on päällä ja onnettomuus tapahtuu niin se pitäisi mennä Teslan piikkin.
Eihän itsekään kolaroidessa mene ”omaan piikkiin” vaan sitä varten on pakollinen liikennevakuutus joka kantaa taloudellisen vastuun.

Miksei autonomisessa autossa vastuuta voisi siirtää rahaa vastaan vakuutusyhtiölle? Vakuutuksen hinta on sitten varmaan tilastollisesta turvallisuudesta riippuva numero. Vakuutusfirmat ovat aika hyviä hinnoittelemaan riskejä. Se on niiden ydinbusiness.
 
Niin no tuota, ensinnäkään liikennevakuutus ei korvaa kuin henkilövahingot omat/vieraat osallistuneet ja vastapuolen materiaalivauriot, omat jää ihan omaan piikkiin.

Sitä varten on se kasko.
 
Turhan helposti ei kannata alkaa tehdä omia virheellisiä päätelmiä katsomatta/lukematta mistä on kyse. Ei ole vielä yhtään niin nopeasti lämpiävää ja kauko-ohjattavaa autoa tullut vastaan kuin Tesla. Kahvat on omaan makuun liian kikkailua, mutta niidenkään designkikkojen vuoksi ei tarvitse autosta kyllä ulos jäädä.

Melkein perinteinen kaukosäädin olisi Teslaankin tarpeellinen. Monesti tuo mobiili-app toteaa vain "waking up" ja saa tuijotella sitä minuuttikaupalla että pääsee laittamaan sen esilämmityksen päälle. Ei ole mitenkään miellyttävä käyttökokemus vert. toisen auton Webastoon jossa painan kaukosäätimen nappulaa ja se lähtee välittömästi päälle (muutaman sadan metrin etäisyydeltäkin).

Ja ilmeisesti kahvoissa + latausluukun osalta on jonkinlaista ilmankiertoa ilmeisesti suunniteltu, jonka avulla lämpimän ilman virtausta on saatu lisättyä näiden lähistössä.

Eiköhän se ole lähinnä auton heikkoa eristystä, latausluukku lämpenee jos pääsee laskemaan takaistuimet alas jolloin takaluukku alkaa lämmetä. Toki jos autoon ei pääse sisälle niin vaikeampaa tai jos takapenkillä on esim. lastenistuimet. Tuo takaluukkuhan on aika heikosti Björnin puheiden perusteella eristetty - itse olen huomannut vain ettei sieltä jää tunnu sulavan.

Edit lisäys: Olen ihmetellyt käytännössä, että miten voi eber/webaston kanssa olla tehoa niin vähän kun Tesla lämpiää 3 minuutissa sen 20 astetta. Siis kun autossa on sisällä 0 astetta celsiusta ja laittaa lämmityksen päälle niin 3 minuutin jälkeen sisälämpö 20. Siinä jää polttoainekäyttöiset etäohjatut lämppärit toiseksi Defoista puhumattakaan. Pakkasella on sitten muuta vaikutusta esim. akkuun, mutta mitä tulee kabiinin lämmittämiseen niin tämän parempaa ei ole tullut vastaan.

Suurin osa webastoista / ebereistä taitaa lämmittää auton lisäksi moottoria, jonka takia siinä kestää (sehän on monissa dieseleissä lisälämmitin jos moottorista ei riitä ylimääräistä lämpöä tarpeeksi). Kyllä se välittömästi ainakin itselläni lämmittää sen jälkeen, esim. jos istuu autossa ja heittää webaston päälle niin ei mene montaa kymmentä sekuntia kun alkaa puhaltamaan lämmintä ilmaa. Jos se lämmittäisi pelkästään kabiinia, niin kyllähän tuollainen 6-8kW Webasto aika nopeasti yhden sisätilan lämmittäisi.
 
Suurin osa webastoista / ebereistä taitaa lämmittää auton lisäksi moottoria, jonka takia siinä kestää (sehän on monissa dieseleissä lisälämmitin jos moottorista ei riitä ylimääräistä lämpöä tarpeeksi). Kyllä se välittömästi ainakin itselläni lämmittää sen jälkeen, esim. jos istuu autossa ja heittää webaston päälle niin ei mene montaa kymmentä sekuntia kun alkaa puhaltamaan lämmintä ilmaa. Jos se lämmittäisi pelkästään kabiinia, niin kyllähän tuollainen 6-8kW Webasto aika nopeasti yhden sisätilan lämmittäisi.
Pitäisikö teslaan lisätä ylimääräinen moottori lämmitettäväksi että voisi vertailla suoraan kumman lämmitys toimii kivemmin? :)
 
No siihen vois ottaa vertailuksi ihan ilma* Webastonkin. Sähköauto ryhmässä yks lappilainen on laittanu Konaan, että saa max kantaman kylmälläkin.

* Eli pa lämmitin, joka tekee suoraan lämmön siirron ilmaan, ei välittäjänesteeseen. Veneissä tyypillisesti.
 
Teslan lämmitys on kyllä tarvittaessa erittäinkin tehokas, mutta vaikuttais siltä, että ponnaripäät koodaa turhaan innokkaasti muutoksia ja rikkoo toisaalla samalla enemmän kuin korjaavat.

Kumpiakin on näkynyt julkisuudessa, kylmiä ja äärimmäisen kuumia m3, isoissa ei ole vilu koskaan tullutkaan. Lämmityslaite on siis tehokas, mutta jatkuvat etäpäivitykset sotkee milloin lämmönjakoa, milloin tehoa ym.
 
Teslan lämmitys on kyllä tarvittaessa erittäinkin tehokas, mutta vaikuttais siltä, että ponnaripäät koodaa turhaan innokkaasti muutoksia ja rikkoo toisaalla samalla enemmän kuin korjaavat.

Kumpiakin on näkynyt julkisuudessa, kylmiä ja äärimmäisen kuumia m3, isoissa ei ole vilu koskaan tullutkaan. Lämmityslaite on siis tehokas, mutta jatkuvat etäpäivitykset sotkee milloin lämmönjakoa, milloin tehoa ym.
Tämähän se totuus on vaikka Teslan softa kuulemma priimaa.
 
Olen ihmetellyt käytännössä, että miten voi eber/webaston kanssa olla tehoa niin vähän kun Tesla lämpiää 3 minuutissa sen 20 astetta. Siis kun autossa on sisällä 0 astetta celsiusta ja laittaa lämmityksen päälle niin 3 minuutin jälkeen sisälämpö 20. Siinä jää polttoainekäyttöiset etäohjatut lämppärit toiseksi Defoista puhumattakaan. Pakkasella on sitten muuta vaikutusta esim. akkuun, mutta mitä tulee kabiinin lämmittämiseen niin tämän parempaa ei ole tullut vastaan.
No polttoainekäyttöinen lämmitin häviää pari minuuttia siinä että sen nestekierron lämpeämisessä menee hetki.

Mutta kun ero on tosiaan sen minuutin tai kaksi, niin onko se nyt kovin merkittävää.
 
Teslan lämmitys on kyllä tarvittaessa erittäinkin tehokas, mutta vaikuttais siltä, että ponnaripäät koodaa turhaan innokkaasti muutoksia ja rikkoo toisaalla samalla enemmän kuin korjaavat.

Toki, valitettavasti loppukäyttäjää ei paljon innosta että rauta on hyvää jos softa on huonoa. Varsinkin kun aina mainostetaan että Teslan softa on vuosikymmeniä muita edellä. Kyllä mulla eilen taas meinasi käpy mennä kun ajelin kotiin tenniksestä ja jouduin vetää hanskat käteen kun puhallus päätti että nyt laitetaan sitten käsille ja naamalle vähän kylmää. Ei naurattanut vaikka auto ois lentänyt kotiin FSD:llä.

Itse lämmittimen tehosta en ole aina kovin varma, kovin lämmintä se ei manuaalisellakaan tunnu puhaltavan kylmässä jos laittaa tarpeeksi puhallusta päälle. Minkäköhän verran siellä vastuksia on?
 
Siinä on vaan se hopeareunus, että softaa pystytään, varsinkin käyttäjälle vaivattomasti etänä korjaamaan.

Menneessä ajassa 60-80 luvuilla kun autossa oli tehoton lämmityslaite niin se oli ja pysyi. Niistä ajoista ollaan vakiinnuttu edes kohtalaisiin tuloksiin kaikissa uusissa autoissa. Mutta ymmärrän kyllä, ei se nautintoa ole, tuokaan. Lapsentauteja. :lonely:
 
Toki, valitettavasti loppukäyttäjää ei paljon innosta että rauta on hyvää jos softa on huonoa. Varsinkin kun aina mainostetaan että Teslan softa on vuosikymmeniä muita edellä. Kyllä mulla eilen taas meinasi käpy mennä kun ajelin kotiin tenniksestä ja jouduin vetää hanskat käteen kun puhallus päätti että nyt laitetaan sitten käsille ja naamalle vähän kylmää. Ei naurattanut vaikka auto ois lentänyt kotiin FSD:llä.

Itse lämmittimen tehosta en ole aina kovin varma, kovin lämmintä se ei manuaalisellakaan tunnu puhaltavan kylmässä jos laittaa tarpeeksi puhallusta päälle. Minkäköhän verran siellä vastuksia on?
Oletan että on sama 6kw vastus kuin S mallissa.

Ainakin tuo meidän S pukkaa kuumaa ja näemmä kolmosen ongelmista ku lukee niin olen aidosti tyytyväinen että päädyin S:sään uuden kolmosen sijaan.
 
Björn teki haastavaa setuppia pesemällä auton ulkona painepesurilla ja suihkuttelemalla vielä vettä sumutepullolla päälle kotipihassa illalla ennen nukkumaanmenoa. Seuraavana aamupäivänä sitten alkoi testailemaan, että kuinka hankalaa on päästä sisälle kun kahvat jäässä. Vajaan 20min lämmitys (Defat voi heittää pöpelikköön kun autossa on kiukaan verran lämmitysvastusta käytettävissä etäohjattuna) ja etuovi auki normisti.

Kävin pesemässä oman auton 18c pakkasessa pesukadulla ja seuraavan päivänä otin kahvasta kiinni ja ovi auki, kehitys näköjään menee taakse päin tietyissä piireissä :facepalm:

Kivoja juttuja noi teslan kahvat, mutta ei vain toimi täällä pohjoisessa, siksi en ikinä tule ostamaan autoa missä tuollaiset kahvat.
 
Kävin pesemässä oman auton 18c pakkasessa pesukadulla ja seuraavan päivänä otin kahvasta kiinni ja ovi auki, kehitys näköjään menee taakse päin tietyissä piireissä :facepalm:
Konepesussa on kuitenkin kuivausvaihe ja pesuvesi lämmintä, eli suurin osa vesijäämistä lopuksi vielä haihtuu kun ajat auton pakkaseen. Kyllä sitä moni tavallinenkin auto on ongelmissa jos sattuu sopivasti alijäähtynyttä vettä satamaan ja koko auto sellaisen parin millin jääkuoren alla. Toki nuo Teslan kahvat on tässä tilanteessa vielä paljon huonommat kuin tavalliset.
 

MS saanut aika kovan hylkyprosentin. Ongelmat johtuvat pääosin alustasta.
Taka-akselisto, renkaat, etupää ja jousitus.

Vajaa 4v malli ja alusta rikki. Vaikka huolto-ohjelmaa ei ole mutta mielestäni vaarallista että omistajat eivät seuraa alustaa vaan antavat enemmänkin renkaan irrota.
 

MS saanut aika kovan hylkyprosentin. Ongelmat johtuvat pääosin alustasta.
Taka-akselisto, renkaat, etupää ja jousitus.

Vajaa 4v malli ja alusta rikki. Vaikka huolto-ohjelmaa ei ole mutta mielestäni vaarallista että omistajat eivät seuraa alustaa vaan antavat enemmänkin renkaan irrota.
Näkyy se suuri massa ja teho tossa.
 
Näkyy se suuri massa ja teho tossa.
Tai huono suunnitelu? Eikö tarkastuksilla voisi estää esim. että kun toinen puoli alkaa näyttämään väsymisen merkkejä, niin voisi korjata sen ilman että toinen puoli menee mukana?
 
Tai huono suunnitelu? Eikö tarkastuksilla voisi estää esim. että kun toinen puoli alkaa näyttämään väsymisen merkkejä, niin voisi korjata sen ilman että toinen puoli menee mukana?
Varmaan sekin, suunnittelu siis. Mutta Teslan tehot ja suuri massa + Suomen kuoppaiset tiet, niin siinäpä se. Ja eiköhän niitä tehojakin jonkun verran käytetä myös.
 
Sekin vielä, että muut autot tuossa listan yläpäässä on keski-iältään luokkaa ainakin 10 vuotta, muuta Model S sen 4-5 vuotta.
 
Nuo St on rekisteröity 2017 eli joko uusia tai tuotuja. Eli voi olla max 3v.

Tuolta Trafilta löytyy itse asiassa yksi Excel missä ihan kaikki tiedot. Aika kovia prosentteja kolme vuotta vanhoille alle 100tkm ajetuille autoille.


Käyttöönottovuosi​
Merkki​
Malli​
Katsastusten lukumäärä​
Hylkäys-%​
Ajettujen kilometrien keskiarvo​
Ajettujen kilometrien mediaani​
Yleisin hylkäyssyy​
Toiseksi yleisin hylkäyssyy​
Kolmanneksi yleisin hylkäyssyy​
2015​
Tesla Motors​
Mallit yhteensä​
216​
13,4​
137000​
118000​
Taka-akselisto​
2015​
Tesla Motors​
MODEL S​
212​
13,2​
138000​
118000​
Taka-akselisto​
Vuodet yhteensä​
Tesla Motors​
MODEL S​
474​
12,5​
121000​
101000​
Taka-akselisto​
Etuakselisto​
Renkaat ja vanteet​
Vuodet yhteensä​
Tesla Motors​
Mallit yhteensä​
575​
12,4​
112000​
95000​
Taka-akselisto​
Etuakselisto​
Renkaat ja vanteet​
2017​
Tesla Motors​
Mallit yhteensä​
228​
10,1​
70000​
66000​
2017​
Tesla Motors​
MODEL S​
143​
8,4​
70000​
66000​

 

MS saanut aika kovan hylkyprosentin. Ongelmat johtuvat pääosin alustasta.
Taka-akselisto, renkaat, etupää ja jousitus.

Vajaa 4v malli ja alusta rikki. Vaikka huolto-ohjelmaa ei ole mutta mielestäni vaarallista että omistajat eivät seuraa alustaa vaan antavat enemmänkin renkaan irrota.
Helppo tuostakin listasta huomata, että miksi Toyota on ykkönen Suomessa. Ei taida olla 0-100km kiihtyvyys se tärkein ominaisuus autossa.

T: Toyotamies
 
Siinä on vaan se hopeareunus, että softaa pystytään, varsinkin käyttäjälle vaivattomasti etänä korjaamaan.

Menneessä ajassa 60-80 luvuilla kun autossa oli tehoton lämmityslaite niin se oli ja pysyi. Niistä ajoista ollaan vakiinnuttu edes kohtalaisiin tuloksiin kaikissa uusissa autoissa. Mutta ymmärrän kyllä, ei se nautintoa ole, tuokaan. Lapsentauteja. :lonely:
Olis kiva jos auton eri ominaisuudet olisi omia "softia" ja voisi valita mitä päivittää ja vaikka palata edelliseen jos se toimi paremmin. (Toki tietyin rajoituksin varmaan).

Näin ei sitte haittaisi vaikka jonkun mielestä asian x pitäisi toimia niin ja näin vaikka se toimi ihan hyvin jo aiemmin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 378
Viestejä
4 493 486
Jäsenet
74 122
Uusin jäsen
Elmeri Hannukainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom