SirSamuel
Make ATK Great Again
- Liittynyt
- 07.12.2016
- Viestejä
- 108
Melkein perinteinen kaukosäädin olisi Teslaankin tarpeellinen. Monesti tuo mobiili-app toteaa vain "waking up" ja saa tuijotella sitä minuuttikaupalla että pääsee laittamaan sen esilämmityksen päälle. Ei ole mitenkään miellyttävä käyttökokemus vert. toisen auton Webastoon jossa painan kaukosäätimen nappulaa ja se lähtee välittömästi päälle (muutaman sadan metrin etäisyydeltäkin).
Fobin joutuu hankkimaan erikseen lisävarusteena(Model 3 -auton avainlähetin), mutta sillä ei tietääkseni pysty lämmitystä ohjaamaan. Auton ovia jne. voi availla. Teslamaisuutta tämäkin. Itsellä ei ole tähän mennessä "waking up" kestänyt minuutteja, sekunteja yleensä ja pahimmillaan on joutunut toista kymmentä sekuntia odottamaan. Ei välttämättä ole sama asia kuin radiokaukosäädin, kun pitää käyttää datalinkkiä niin kuitenkin sillä pa-käyttöiselläkin pitää kännykkä kaivaa taskusta? Jos lasketaan kännykän kaivaminen ja lämmityksen kytkeminen yhtenä kokonaisuutena, niin epäilisin silti sähkiksen puskevan lämminta kabiiniin nopeammin verrattuna pa-käyttöiseen lisälämmittimeen, puhumattakaan lämmityksen kokonaiskestosta.
Eiköhän se ole lähinnä auton heikkoa eristystä, latausluukku lämpenee jos pääsee laskemaan takaistuimet alas jolloin takaluukku alkaa lämmetä. Toki jos autoon ei pääse sisälle niin vaikeampaa tai jos takapenkillä on esim. lastenistuimet. Tuo takaluukkuhan on aika heikosti Björnin puheiden perusteella eristetty - itse olen huomannut vain ettei sieltä jää tunnu sulavan.
Autot yleensäkin ovat huonosti eristetty ulkoiselta kylmyydeltä, en usko niissä olevan isoja eroja kun kaikki paikat ovat täynnä kylmäsiltoja ja pintamateriaalit johtaa lämpöä todella hyvin. Tesla 3n osalta kabiinin ylipaine purkautuu kahvojen ja latausluukun kautta ja näin em. alueet saavat enemmän lämmitystä osakseen kun autossa on sisätilalämmituys päällä (). Ei tee ihmeitä, mutta kuitenkin.
Suurin osa webastoista / ebereistä taitaa lämmittää auton lisäksi moottoria, jonka takia siinä kestää (sehän on monissa dieseleissä lisälämmitin jos moottorista ei riitä ylimääräistä lämpöä tarpeeksi). Kyllä se välittömästi ainakin itselläni lämmittää sen jälkeen, esim. jos istuu autossa ja heittää webaston päälle niin ei mene montaa kymmentä sekuntia kun alkaa puhaltamaan lämmintä ilmaa. Jos se lämmittäisi pelkästään kabiinia, niin kyllähän tuollainen 6-8kW Webasto aika nopeasti yhden sisätilan lämmittäisi.
Kyllä pa-lisälämmitin on ihan gamechanger polttisten kanssa, itsekin sellaista olen päässyt käyttämään kauko-ohjattuna (Opel Astra ja bensa-Eber), mutta omien kokemuksien mukaan ei ole millään tavalla vertailtavissa esim. Tesla 3:en lämmitykseen. Eroa kuin yöllä ja päivällä. Vanhemmat vastaavat kokemukset Focuksen SMS-ohjatusta bensa-Eberistä, Diesel-Webasto ei eronnut lämmitysteholtaan Volvo V50:ssä näistä bensa-Ebereistä, mitä nyt kaukosäädön puute teki käyttökokemuksen huonommaksi.
Polttoainelisälämmittimen kanssa on myös aina otettava huomioon akun kapasiteetti ja sen turvaaminen, älä lämmitä useampaa minuuttia kuin ajoa jne. Hanki erillinen akkulaturi ja ylläpidä akun varausta jne. Tämä kannattaa pitää myös mielessä.
On kyllä ihmeellistä jankkaamista jos oikeasti kaikki polttiksen lisälämmitysaspektit huomioiden on kirkkain silmin väittämässä, että täyssähkiksen etäohjauksella hanskattu lisälämmitys on jotenkin huono tai vajaavainen käyttökokemukseltaan tai nopeudeltaan. Sähkistä voi lämmitellä nurkka-ajossa just niin paljon kuin haluaa ilman huolta pakokaasuista (kylmät tallit yms.) eikä tarvitse stressata riittääkö virta tai lähteekö rassi käyntiin. Sähkiksissä etäkäyttö lämmittimen osalta on myös useimmin dataliittymällä mahdollista (=missä vain mistä vain) kun pa-käyttöisillä tämä on harvinaisempaa.