Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Jos nyt oikein tuon uutisen ymmärsin niin tullimaksut kerätään vasta jälkikäteen jos sellaisia tulle tuon neljän kuukauden tilapäisen verojakson jälkeen:


Sekavaa…
Ei oikeastaan. EUlla ei riittänyt aika tutkia niin otetaan 4kk lisäaika. Jos ne lukitaan näihin arvoihin niin valmistajalta saa rahat koska ne on pantattu jo valmiiksi. Tai jos tulli alenee niin saa sen.

Eli tullit tuli voimaan ja ne peritään vasta 4kk päästä jos ei muutoksia tule prosentteihin.
 
Model 3 saa nyt Quicksilverinä:
Screenshot_20240704_183836_Tesla.jpg
 
Videolla sisäpuhaltimen kierroslukumäärät pienemmät cybertruckissa kuin y mallissa, kuluttajalle hiljaisempi kabiin

Tähän kaipaisi taas vähän niitä anti-teslalaseja.

Toki Ohmin lain mukaan isommalla jännitteellä saadaan siirrettyä enemmän tehoa samalla virralla/häviöillä, mutta se ei liity mitenkään siihen miten puhallin halutaan toteuttaa.

Se isompi jännite ei maagisesti saa siitä puhaltimesta hiljaisempaa vaan helpottaa muita asioita jos siitä puhaltimesta halutaan tehdä isompi(hiljaisempi)
 
Eli jos Model 3:n alviton/tulliton hinta on esim. 25ke niin 5ke tulee lisää hintaa niille autoille jotka huomisesta lähtien saapuvat EU-satamiin jos Tesla ei tingi katteistaan.

Toki tämä on vain esimerkkilaskelma, nm. @kemppari ilmeisesti omaa parempaa tietoa asiasta eli ehkä parempi odotella häneltä tietoa.
Joku perffin tilannut tiesi kertoa, että 13k kalliimmaksi olisi tullut jos olisi jäänyt venaamaan haluamaansa värivaihtoehtoa tms. Jos perffissä 13k, niin kyllä kai se ero karvalakkitakatuuppareissakin yli 5k tulee olemaan.
 
Joku perffin tilannut tiesi kertoa, että 13k kalliimmaksi olisi tullut jos olisi jäänyt venaamaan haluamaansa värivaihtoehtoa tms. Jos perffissä 13k, niin kyllä kai se ero karvalakkitakatuuppareissakin yli 5k tulee olemaan.

En usko noin suureen vaikutukseen pelkästään tullimaksu korotuksen takia, jos tulliton/alviton hinta nousee 13k niin se tarkottaisi että tällä hetkellä tulliton/alviton hinta olisi 13k / 0,208 = 62500.
 
Bydihän nauraa tässä koko matkan pankkiin. Vero nousi vähemmän kun Teslalla ja vaikka Volvolla tms. kiinan linjoja omaavilla länsimerkeillä. Eurovalmistajat toki hetken myös, mutta heillä tuo hyytynee hyvinkin nopeasti kun kinuskit lyövät vastatullit päälle.
 
Oiskohan siinä vaiheessa vielä ollut uskomuksena, että tuo tulli on sen 30%

Siis se tulli on jo nyt 10% ja siihen päälle tulee 20,8% lisää huomisesta lähtien. Sitten päälle alvit.

Jos auto maksaa tällä hetkellä 58k ilman lisävarusteita niin ilman alvia ja tullia se on 43300e karkeasti, tästä 20,8% lisätulli on about 9000e.
 
Siis se tulli on jo nyt 10% ja siihen päälle tulee 20,8% lisää huomisesta lähtien. Sitten päälle alvit.

Jos auto maksaa tällä hetkellä 58k ilman lisävarusteita niin ilman alvia ja tullia se on 43300e karkeasti, tästä 20,8% lisätulli on about 9000e.
Joo. Tuo hänen mainitsema 13k kävisi vain siihen, että on laskenut sen 30,8, eikä ole huomioinut että siellä on jo se 10% pohjalla.

Itselleni tämä oli ihan mieluisa uutinen. Tuo Highland on hieman alkanut polttelemaan, mutta jos hinta nousee 60k hujakoille, niin ajelen tyytyväisenä vanhalla vielä parit vuodet.
 
Laitetaas tähän muistiin nykytilanne, jotta voi huomenna(?) vertailla nousumääriä:

1720115718294.png

Ei varmaan ole nähtävissä, että noita pystyisi EU:ssa tekemään tai jenkeistä tuomaan tänne? Pitää odotella josko tullimaksut vielä poistuu tai tulee uusia tehtaita. Ei onneksi itselläkään ole hetkeen suunnitelmissa vaihtaa omaa.

Mitähän noi suomessa mietityt verot mahtavat olla ja koskevatko vain uusia autoja, vai nostavatko sähkäreiden verotusta kautta linjan aka. käyttövoimaveron korotus.

53€ perusveroa vuodessa ja käyttövoimaveroa n. 35€. Lähemmäs 100€ lisää maksettavaa.
 
Bydihän nauraa tässä koko matkan pankkiin. Vero nousi vähemmän kun Teslalla ja vaikka Volvolla tms. kiinan linjoja omaavilla länsimerkeillä. Eurovalmistajat toki hetken myös, mutta heillä tuo hyytynee hyvinkin nopeasti kun kinuskit lyövät vastatullit päälle.

Sinällään en tiedä kuinka paljon tulevat kiinalaisten tullit satuttavat eurovalmistajia, kun eihän ne juurikaan saa siellä myytyä mitään. Tuotantoa on niukasti ja se saataneen kotimarkkinoille/jenkkeihin menemään. Lähinnä siellä ajetaan paikallisilla merkeillä ja Tesloilla, toki jotkut harvat premium-merkeillä.
 
53€ perusveroa vuodessa ja käyttövoimaveroa n. 35€. Lähemmäs 100€ lisää maksettavaa.

ihanaa. Pienin askelin kohti dieseleveron hintoja. Oisivat tässä siirtymävaiheessa kokeilleet ensin nostaa sen veron bensa-autoille johonkin sinne 600€-800€ hujakoille kuten dieselissä, jos olisi aitoa halua painostaa sähkösiirtymään. Dieselistitkin olisivat olleet tyytyväisiä kun eivät enää kokisi maksavansa veroaan turhaan.

Jottei ihan offariksi menisi, niin koin tällä viikolla vahvan Veho-hetken Teslan varaosien kanssa. Lensi lapin reissulla lokki tai edellämenevästä autosta irronnut valkoinen pala umpioon, joka meni paskaksi. En ole vielä ehtinyt tuon kanssa pajalle, mutta fabossa tiesivät kertoa että kepeän 1500€ tulee maksamaan tuon vaihto (umpio yli tonnin).. Kyllä mä sanoisin, jotta ennen oli moni asia paremmin ja kaipaan aikoja halogenien kanssa.
 
Sinällään en tiedä kuinka paljon tulevat kiinalaisten tullit satuttavat eurovalmistajia, kun eihän ne juurikaan saa siellä myytyä mitään. Tuotantoa on niukasti ja se saataneen kotimarkkinoille/jenkkeihin menemään. Lähinnä siellä ajetaan paikallisilla merkeillä ja Tesloilla, toki jotkut harvat premium-merkeillä.
No tiedotusvälineiden mukaan saksalaiset autotehtaat kovasti näitä vastustivat ja syynä se, että pitävät kiinaa itselleen tärkeänä markkinana ja pelkäävät vastatoimia.
 
Sinällään en tiedä kuinka paljon tulevat kiinalaisten tullit satuttavat eurovalmistajia, kun eihän ne juurikaan saa siellä myytyä mitään. Tuotantoa on niukasti ja se saataneen kotimarkkinoille/jenkkeihin menemään. Lähinnä siellä ajetaan paikallisilla merkeillä ja Tesloilla, toki jotkut harvat premium-merkeillä.
Kiinassa ajetaan vain paikallisilla merkeillä. Teslakin on hyvin pieni siellä päin. Sen takia niitä rahdataan sieltä Eurooppaan päämärkänä ja muualle Aasiaan.
No tiedotusvälineiden mukaan saksalaiset autotehtaat kovasti näitä vastustivat ja syynä se, että pitävät kiinaa itselleen tärkeänä markkinana ja pelkäävät vastatoimia.
Ne vastustivat sen takia koska tuottavat autoja siellä ja tuovat EU:n mutta nyt ei kannata.
 
Tätä en tiennytkään pl. Volvo, joka ei saksalainen ja on varmaan aivan kusessa noiden tullien kanssa.
Onhan moni valmistaja tuonne Kiinaan siirtänyt tuotantoaan ja nyt EU rehvastelee että kuinka Kiinan valtio tukee valmistajia ja aiheuttaa hallaa.
Eivät taida muistaa kuinka EU:ssa myös oli tukia ja osassa maissa aika isotkin.
 
Onhan moni valmistaja tuonne Kiinaan siirtänyt tuotantoaan ja nyt EU rehvastelee että kuinka Kiinan valtio tukee valmistajia ja aiheuttaa hallaa.
Eivät taida muistaa kuinka EU:ssa myös oli tukia ja osassa maissa aika isotkin.
Joo. Enkä usko, että noi linjat tulevat sieltä mihinkään siirtymään. Kustannus sellaisen pystyttämisestä + tuotantokulut kiina vs eurooppa kääntänevät edelleen vaaan Kiinan suuntaan. Kuluttajillehan tämä näkyy niin, että hinnat nousevat. Ja valmistajille niin, että taas myydään hetken aikaa vähän vähemmän autoja tai niitä myydään aiempaa pienemmällä katteella.

Ns. perinteinen autoteollisuus saa syyttää kiinalaisten invaasiosta ihan itseään. Mitäs läksitte ja veitte tietotaitonne sinne.
 
Kyllähän Euroopassa edelleen autoja valmistetaan ja esimerkiksi Dacia taitaa valmistaa autonsa pääasiassa Marokossa ja Romaniassa. Se, että Kiina olisi tuolta osin sen edullisempi ei välttämättä pidä paikkaansa. Kiinalla sitten on aika paljon toki muita etuja (kuten tiettyjen osien alihankinta verkostot ja isot markkinat).

Autotehtaat vastustavat kun kaikki regulaatio tuo lisäriskejä tuotantoon ja varsinkin myyntiin. Investoinnit ovat myös haastavia ja kyllähän niissä autotehtaat ovat tietty varpaillaan. Jenkeissä tätä on toki harrastettu enemmänkin kun noita tukiaisia on käytännössä yön yli muutettu ja tästä syystä esim. korealaisiin ei saa tukia. Tuota toki liisauksella voidaan hivenen kiertää.

Teslallakin vain osa malleista on täyden tuen sisällä ja joku vain osittain. Joko siellä akku tulee Kiinasta ja/tai sitten hinta on liian kallis (vain halvin noista S/X malleista menee hankintatukimaksimin alle).
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdatutin MYP;piin tämän huhutun oikeankokoisen "ylikoonrengastuksen" ja pitää todeta, että intternetsin legendat olivat oikeassa; 255>275 & 275>295 vaihtamalla pitäen profiili samana renkaat asettuvat vanteille kuten tarkoitettu eikä vanteen huuli ole törröllä valmiina hinkkaamaan heti kanttariin. Syitä miksi on päätetty ottaa "väärä" rengastus tuotantoon saamme miettiä, ehkä energiankulutus? Toisaalta tällöin olisi voinut pohtia vannekoon pienentämistä kautta linjan tuumalla alaspäin.

Alkuperäisissä Pirelleissä eturenkaat olivat niitä vaahtomuovivaimenteisia, korvaan ei äkkiseltään tuntunut suuria eroja kun tilalle vaihtui vaimentamattomat Goodyearit.
 
Mun mielestä vakio 18” vanteillekin istuu 255 kumi paljon paremmin kuin vakio 235.
 
Voikohan olla aerodynamiikkaankiin liittyviä asioita siihen, miten rengas istuu siinä vanteella?
 
Siis se tulli on jo nyt 10% ja siihen päälle tulee 20,8% lisää huomisesta lähtien. Sitten päälle alvit.

Jos auto maksaa tällä hetkellä 58k ilman lisävarusteita niin ilman alvia ja tullia se on 43300e karkeasti, tästä 20,8% lisätulli on about 9000e.
Kaavalla 58 000/1,24/1,1 = n.42 500
30,8% tulli + alv 24% = n. 69000, isommalla alvilla n 800€ lisää.

Ja tuskin Tesla hinnoittelee noin Suomessa, vaan sen tullausarvo on pienempi (*. ja myyjä hinnoittelee markinan mukaan, nyt se ottaa niin paljon kun voi, niin tullikorotuksen jälkeen sama, nostovaraa tuo lähinnä se miten kilpailijat nostaa hintaa. Ja toki siellä on alarajat minkä alle ei kannata mennä, kannattavempaa menettää markkinaa.

Myyjä voi toki sen "lisävärin" hinnoitella 13k€ kalliimmaksi, ihan miten haluaa, vs se että sovitua hinan lisäksi pyytäisi ALV ja tulli korotuksia jälkikäteen, niin jälkimmäiset pitää perustua tosiasioihin.


(*Tullausarvo, se mistä maksetaan tulli + sitten tonnit mitä tullirajan sisäpuolella syntyy ja myydessä sitten ALV päälle.
 
Koeajossa Model 3 Performance, on kyllä erittäin hyvä kokonaisuus. Sporttinen ja ketterä käyttöauto jota on hauska ajaa. Hiljaisempi kuin Y ja alusta parempi, ei niin pintakova. Viiksien puuttumisesta miinus, joka aiheuttaa turhaa vaivaa varsinkin ympyröissä ja samoin autopilotin/vakkarin nopeusrajoituksen päivitys viiksen painamisen sijaan joka kerta ylöspäin rullaamalla.

 
Voihan niitä nopeuksia päivittää näytöstäkin kun täppää.
Harmillisesti mennyt tuon osalta softa isolla jalalla taaksepäin ja muutenkin menty toiminnallisuuksissa taaksepäin.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi hauska tietää, että kuinka paljon Tesla on menettänyt myyntiä viiksien poiston vuoksi suhteessa viiksien poistosta saavutettuun säästöön. Jotenkin niin järjetön uudistus kun viikset ovat olleet niin kätevät suunnanvalitsimena, vakkarin aktivointiin jne.
 
Kaikkihan on mahdollista, mutta jotta Teslan kate Model 3 RWD:ssä pysyisi samassa tämän väliaikaistullin aikana, pitäisi sen hinta olla 41990€/1,24/1,10*1,308*1,24=~49930€. Kaikki tämän alle ja kate kärsii. Jos hinta pidetään samana niin Teslalle päätyy jokaisesta Model 3 RWD:stä tullit ja alvit siivottuna ~4800€ vähemmän, joka on n. 17% nykyisestä ja kun tietää Tesla keskimääräisen bruttokatteen (joka on tässä edullisimmassa mallissa todennäköisesti vielä matalampi) niin ei näiden myynti mitään hirveän hyvää liiketoimintaa sitten ole. 3k€ korotuskin jättää vielä ~3000€ (~10%) loven Teslalle päätyvään summaan, joten tuskin tätä mitenkään subventoidulla korkotarjouksella lähdetään kompensoimaan jollei ole ihan pakko.
Tuon mukaan tullit olisivat alentumassa teslalle. Kaikkihan lähti liikkeelle ylipäänsä että on mahdollista hintojen nousuun 3 osalta eli ei suoraan torpattu, että nousee varmasti. Xpeng ja nio jo ilmoittivat että hinnat pysyvät EUssa ennallaan. Joka vuosi Tesla puristaa valmistushintaa alemmas ja mikä tuo lisätulli tulee aikanaan olemaan niin voi käydä että hinta jumahtaa paikalleen. Joka tapauksessa pysyn ennemmin siinä 500€ korotuksessa kuin 5k. Toinen seikka on longrangen isompi kate niin voi olla todennäköisempää että perffiin/longrangeen pieni päivitys hinnassa ylemmäs ja karvalakkiin lyödään isompaa lisähintaa.
 
Model 3 on aika tuore ja sille on yhä 4,98% korko. Ainut miksi pitäisi laskea korkoa on saada kasvatettua myyntiä mutta tänä vuonna ei tehdä autoilla ainakaan kovaa myyntiä.

Saksaan olisi ollut hyvä luoda/tehdä linjasto Model 3 refresh aikaan.
Positiivisia merkkejä kohoavista myynneistä. Jos/kun tuo tämän vuotinen 2 miljoonan rajapyykki ylittyy teslalla voidaan ensi vuodelle odottaa yli 20% myynnin kasvua kun tänä vuonna jäätäneen alle 10% nousuun. Onhan noita uusiin Highlandeihin jo tullut Kiinaan hyvää korkokampanjaa niin veikkaan q4 viimeistään Suomeen.
 
Tuon mukaan tullit olisivat alentumassa teslalle. Kaikkihan lähti liikkeelle ylipäänsä että on mahdollista hintojen nousuun 3 osalta eli ei suoraan torpattu, että nousee varmasti. Xpeng ja nio jo ilmoittivat että hinnat pysyvät EUssa ennallaan. Joka vuosi Tesla puristaa valmistushintaa alemmas ja mikä tuo lisätulli tulee aikanaan olemaan niin voi käydä että hinta jumahtaa paikalleen. Joka tapauksessa pysyn ennemmin siinä 500€ korotuksessa kuin 5k. Toinen seikka on longrangen isompi kate niin voi olla todennäköisempää että perffiin/longrangeen pieni päivitys hinnassa ylemmäs ja karvalakkiin lyödään isompaa lisähintaa.
Tesla puristaa valmistuskustannuksia alaspäin mutta kuten tiedät varmaan itsekin, niin ovat nyt tasoittaneet myynthintaa, että ei tulisi enää näitä isoja aleja jne. Koska halutaan alkaa pitämään kiinni katteessa jne.
Positiivisia merkkejä kohoavista myynneistä. Jos/kun tuo tämän vuotinen 2 miljoonan rajapyykki ylittyy teslalla voidaan ensi vuodelle odottaa yli 20% myynnin kasvua kun tänä vuonna jäätäneen alle 10% nousuun. Onhan noita uusiin Highlandeihin jo tullut Kiinaan hyvää korkokampanjaa niin veikkaan q4 viimeistään Suomeen.
Ai 2 miljoonaa? Oletko seurannut miten myynti vetää?
Tähän päälle Suomessa nousee vielä alvi mikä nostaa myös hintaa.
 
Tähän kaipaisi taas vähän niitä anti-teslalaseja.

Toki Ohmin lain mukaan isommalla jännitteellä saadaan siirrettyä enemmän tehoa samalla virralla/häviöillä, mutta se ei liity mitenkään siihen miten puhallin halutaan toteuttaa.

Se isompi jännite ei maagisesti saa siitä puhaltimesta hiljaisempaa vaan helpottaa muita asioita jos siitä puhaltimesta halutaan tehdä isompi(hiljaisempi)
Tulevaisuus häikäisee niin paljon että pakko pitää aurinkolaseja yötä päivää. Onhan nuo toki eri autoja ja puhaltimetkin olivat eri valmistajilta.
 
Tesla puristaa valmistuskustannuksia alaspäin mutta kuten tiedät varmaan itsekin, niin ovat nyt tasoittaneet myynthintaa, että ei tulisi enää näitä isoja aleja jne. Koska halutaan alkaa pitämään kiinni katteessa jne.

Ai 2 miljoonaa? Oletko seurannut miten myynti vetää?
Tähän päälle Suomessa nousee vielä alvi mikä nostaa myös hintaa.
Tällä kvartaalilla odotan minimissään 530k myyntiä ja viimeinen kvartaali sitten kertoo kokonaisuuden. Kyllä voi sanoa, ettei enää tule 10k aleja vaan lähinnä 2-3k hinnan päivityksiä. Suomi on hyvin marginaali maa Teslan myynnille.
 
Tällä kvartaalilla odotan minimissään 530k myyntiä ja viimeinen kvartaali sitten kertoo kokonaisuuden. Kyllä voi sanoa, ettei enää tule 10k aleja vaan lähinnä 2-3k hinnan päivityksiä. Suomi on hyvin marginaali maa Teslan myynnille.

Euroopan alustavat luvut Q2:lta ei vaan mitään räjähtävää nousua ennusta; Model Y:n myynti näyttäisi täällä tippuneen malleittain raportoivien osalta ~25% Q1:ltä, joka oli sekin jo viime vuotta heikompi. Käytännössä Q2:lla euroopan myyntiä veti kesäkuun Model 3 myynti, jossa oli varmasti osansa tällä tullipelottelulla.
 
Euroopan alustavat luvut Q2:lta ei vaan mitään räjähtävää nousua ennusta; Model Y:n myynti näyttäisi täällä tippuneen malleittain raportoivien osalta ~25% Q1:ltä, joka oli sekin jo viime vuotta heikompi. Käytännössä Q2:lla euroopan myyntiä veti kesäkuun Model 3 myynti, jossa oli varmasti osansa tällä tullipelottelulla.
Voihan tuo olla ylioptimaalinen arvio, mutta Kiinassa taitaa olla puolet Teslan myynnistä karkeasti. Nyt alkaa talous vetämään ja tänne se näkyy viiveellä. Q4 räjäyttää pankin oman näkemyksen mukaan taloudessa.
 
Positiivisia merkkejä kohoavista myynneistä. Jos/kun tuo tämän vuotinen 2 miljoonan rajapyykki ylittyy teslalla voidaan ensi vuodelle odottaa yli 20% myynnin kasvua kun tänä vuonna jäätäneen alle 10% nousuun. Onhan noita uusiin Highlandeihin jo tullut Kiinaan hyvää korkokampanjaa niin veikkaan q4 viimeistään Suomeen.
831k toimitettu ensimmäisen puolikkaan aikana, saa olla kova kasvu toiselle puolikkaalle jos se 1.17m meinataan toimittaa.
 
Olisi hauska tietää, että kuinka paljon Tesla on menettänyt myyntiä viiksien poiston vuoksi suhteessa viiksien poistosta saavutettuun säästöön. Jotenkin niin järjetön uudistus kun viikset ovat olleet niin kätevät suunnanvalitsimena, vakkarin aktivointiin jne.
Yllättävän vähänhän noista rattivilkuista on napinaa ollut. Parilla tutulla joilla on highland kolmoset sanonut että opettelun jälkeen ihan sama onko napit vai viikset. Yhtä helppo operoida.
 
Yllättävän vähänhän noista rattivilkuista on napinaa ollut. Parilla tutulla joilla on highland kolmoset sanonut että opettelun jälkeen ihan sama onko napit vai viikset. Yhtä helppo operoida.
En usko, mutta tulisipa sitä käännyttyä siihen suuntaan mitä tahtoo saiko vilkkua päälle vai ei. Eli ei deal breikker. Minusta ainakin se vasen ala vilkku oli vähän vaikea painaa, oikealle helpompi, siinä oli joku "kumpu" siinä highlandin ratissa.
Y-Highlandia odotellessa, mutta saattaa olla pitkä odotus.
 
Voihan niitä nopeuksia päivittää näytöstäkin kun täppää.
Harmillisesti mennyt tuon osalta softa isolla jalalla taaksepäin ja muutenkin menty toiminnallisuuksissa taaksepäin.
Ei ainakaan tässä 2024 Model 3 Performancessa, mun viiksellisessä 2023 Y:ssä kyllä.
 
Mites siinä se 'isa,' ootko koittanu ajaa ylinopeutta; kuinka häiritsevä se on ja kuinka poistetaan kitisemästä?
 
Mites siinä se 'isa,' ootko koittanu ajaa ylinopeutta; kuinka häiritsevä se on ja kuinka poistetaan kitisemästä?
Videollahan tuo demonstroidaan ja kerrotaan 12:06

Näytöltä napautetaan nopeusrajoituksen ikonista pois päältä.
 
Paska puhetta, mutta uskon.
En usko, mutta tulisipa sitä käännyttyä siihen suuntaan mitä tahtoo saiko vilkkua päälle vai ei. Eli ei deal breikker. Minusta ainakin se vasen ala vilkku oli vähän vaikea painaa, oikealle helpompi, siinä oli joku "kumpu" siinä highlandin ratissa.
Y-Highlandia odotellessa, mutta saattaa olla pitkä odotus.
Molemmat sanonut että tuo viiksetön toteutus häiritsee ja ärsyttää eniten niitä ketkä ei ole rattinappi vilkkuja kokeilleetkaan saati totutelletkaan niihin.
 
  • Tykkää
Reactions: JzC

Statistiikka

Viestiketjuista
259 247
Viestejä
4 501 666
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom