Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Saisivat alkaa kunnolla suunnittelemaan S/X kokonaisuudistusta kolmen vuoden sisään, jotenkin äXä vähän lämmittelis, vaikka Y on 95% ajasta "ihan riittävä." :whistling:
 
Saisivat alkaa kunnolla suunnittelemaan S/X kokonaisuudistusta kolmen vuoden sisään, jotenkin äXä vähän lämmittelis, vaikka Y on 95% ajasta "ihan riittävä." :whistling:
Toistaiseksi tuollaiset eivät ole kuuluneet Teslan ajatusmaailmaan. 3:n osalta tuntuu että unohtui koko asia ja puskivat jotain ulos.
 
Saisivat alkaa kunnolla suunnittelemaan S/X kokonaisuudistusta kolmen vuoden sisään, jotenkin äXä vähän lämmittelis, vaikka Y on 95% ajasta "ihan riittävä." :whistling:

Eiköhän tuo 48v tule seuraavaksi s/x ehkäpä jo ensi vuonna?


Tuo etherloop 48v järjestelmän lisänä varmaan pykältää y/3 sitten myöhemmin -26 ja next geniin -27? Joka tapauksessa en tuon videon 7-10 vuoden etumatkaan usko, mutta pysytään siinä perusheitossa Tesla 5v perinteisiä merkkejä edellä. Nuo komponentit halpenee jo y/3 iteraatiossa ja varsinkin kun perinteiset syttyvät kilpajuoksuun kunnolla ja ottavat laajasti käyttöön saman järjestelmän.
 
En odota että 48V tekniikka on tulossa lähivuosina 1-2v nyt mihinkään muuhun. Aika katastrofi ollut koko CT.
 
Suurin etu taitaa olla että huomattavasti vähemmän kuparia autoon.

No tuskin tuosta kovin suurta säästöä tulee. Nopea googlaus kertoo että autoissa on max 30kg wiringiä eli jos teoriassa koko massa olisi kuparia, se maksaa karkeasti 10e/kg eli 300e joka on siis max säästö teoriassa. Kun tiedetään että tuosta 30kg painosta osa on liittimiä ja eristeitä niin hyöty jää pienemmäksi. Lisäksi 48v arkkitehtuuri vaatii järeämmät liittimet niin ihan hirveää säästöä ei pelkästään volttien määrä tuo.
 
Tuskin ovat tuolla perusteella systeemiä lähteneet kehittämään. Joku juju siinä on oltava.
 
Tuskin ovat tuolla perusteella systeemiä lähteneet kehittämään. Joku juju siinä on oltava.
Halpuutus, yksi kaapeli kiertää koko auton ja vähemmän johtoja. Haittapuolena on toki olleet lukemattomat ongelmat CT:ssa. Osa liittynee tuohon kun pienikin vika "jouluvaloissa", niin auto on kokonaan seis.
 
Nelikasia on tuotu autoihin kevyesti parikymmentä vuotta jo, muistan vuostuhannen alusta Huulilasissa olleen artikkelin, mutten kyllä enää yhtään mitä etuja sillä mainittiin olevan; sen muistan, että Boschin teknologiaa esiteltiin aiheen tiimoilta.
 
Halpuutus, yksi kaapeli kiertää koko auton ja vähemmän johtoja. Haittapuolena on toki olleet lukemattomat ongelmat CT:ssa. Osa liittynee tuohon kun pienikin vika "jouluvaloissa", niin auto on kokonaan seis.

Voitko kertoa mitä ongelmia näihin kaapeleihin on liittynyt? Itseltä on mennyt ohi tuollaiset.
 
Tesla taitaa tehdä ethernetpiuhalla ja PoE:llä 48v:tä? Tavoitteena lienee sen piuhasirkuksen keventäminen ja halventaminen, sekä etenkin kaapelointiin käytettävän työn vähentäminen.

Modernissa autossa on kilsakaupalla kaapelia - jos siirrytään ethernettiin, kytkimiin ja PoE-juttuihin, niin kaapeloinnin vaatimaa työmäärää voitaneen pienentää rajusti.
 
Voitko kertoa mitä ongelmia näihin kaapeleihin on liittynyt? Itseltä on mennyt ohi tuollaiset.
Redditissä on useita ollut.
- Pikkuakku tyhjentynyt auton seisoessa/latauksessa
- Runkoon pääsee vettä ja tämä "syövyttää" kaapelit
- Muutamia tapauksia joissa on kaapelissa ollut liitin vika, niin auto pistänyt creep moden heti päälle
 
48 voltin järjestelmä mahdollistaa alhaisemmat virrat ja siten ohuemmat ja kevyemmät kaapelit. Paino on kulutuksen suhteen miinusta, ja kaapeleissa käytetty materiaalikin maksaa jotain.

Toinen sinänsä siihen liittymätön asia on tuo Etherloop, ja sen avulla yrittää välttää poikki auton meneviä kaapeleita, ne maksavat ja niiden asentaminen maksaa. Ja koska Tesla aikoo itse tehdä (next gen autossa) kaikki kontrollerit, niin koko paketti saadaan nätisti toimimaan tuossa Etherloop verkossa. Tuo on siis parempi ja halvempi kuin nykyiset järjestelmät.
 
Redditissä on useita ollut.
- Pikkuakku tyhjentynyt auton seisoessa/latauksessa
- Runkoon pääsee vettä ja tämä "syövyttää" kaapelit
- Muutamia tapauksia joissa on kaapelissa ollut liitin vika, niin auto pistänyt creep moden heti päälle

Mikään noista ei ole spesifinen Teslan 48 voltin järjestelmälle yms. vaan voisi olla ihan missä autossa tahansa. Sähköautossa tai polttiksessa.
 
Mikään noista ei ole spesifinen Teslan 48 voltin järjestelmälle yms. vaan voisi olla ihan missä autossa tahansa. Sähköautossa tai polttiksessa.
Ai on?
No sitten lienee vaan trollipostauksia kaikki nuo CT ongelmat.
Aika paljon on ongelmia ollut CT:ssa ja suurin osa näistä on liittynyt sähköjärjestelmiin.
 
En jaksanut katsoa videota, mikä on tuon 48v systeemin edut tiivistetysti ?
Redditissä oli avattu asiaa näin:
""48V" is a whole packet of innovation that replaces complicated wiring harnesses with basically a gigabit ethernet setup connecting a few computers in various parts of the vehicle.

One main benefit is that Tesla can manufacture parts of the car (the front, the back, the middle) separately and completely and automatically test them locally with that computer, while they are still apart. Then Tesla brings them together and just plugs in ~one ethernet cable, and test again. (Around 10:00 into the video linked below)

There is only one cable to connect them, that transports power and data communications, including live video feeds from ~8 high resolution cameras (i.e. a lot of data that is extremely latency sensitive as it's used for driving, FSD runs at 36 frames per second, so about 28ms to capture 8 HD pictures, transmit video and then do all the computations, then react. Computation takes time, they cannot waste time on the transmission)

Traditional car manufacturers cannot run everything this way, they still install their wiring harness in the complete body of the car. Even cars that have some subsystems at 48V, only have small parts running at 48V, not everything.



This is huge for manufacturing and will lead to cost savings. (not saying CT is unboxed at this point, as everything has to be done in steps, but at 12:46 they say "just like Cybertruck")

At this point you have to completely redesign your wiring, so you should also switch the power from 12V to 48V, because that has other benefits (thinner copper, more power) and 48V within Ethernet is already well understood and widely used as PoE (power over ethernet).

Now you get all the benefits related to smaller gauges.

End user benefits is lower cost.

In terms of repairs, it will be easier
to just replace one ethernet cable, instead of having to splice wiring harnesses (or worse, replace the whole thing)."
 
Kuullostaa hyvältä ( kustannusten kannalta ) mutta onko systeemi sitten yhtä hyvä kuin vanha ?
Skeptikkona tietty mietti että jos luuppipiuha ( "katkeaa" ) menee epäkuntoon, niin onko koko auto samantien pimeänä ? Erillisissä piuhahäsäköissä ei nän käy. Tuskin tässäkään.

Kustannussäästöton aina tevetullutta, mutta toimivuus ja ominaisuudet ovat kuitenkin se tätkein asia kuluttajalle. Aivan sama vaikka kommunikaatiojärjestelmänä oli kaks viilipurkkia joiden väliin on pingotetu lanka, kun han se toimii.
 
Kuullostaa hyvältä ( kustannusten kannalta ) mutta onko systeemi sitten yhtä hyvä kuin vanha ?
Skeptikkona tietty mietti että jos luuppipiuha ( "katkeaa" ) menee epäkuntoon, niin onko koko auto samantien pimeänä ? Erillisissä piuhahäsäköissä ei nän käy. Tuskin tässäkään.
Toisaalta jos on joka paikka täynnä johtoja ja joku hajoaa jostain niin aika vaikeaa löytää vikaa ja korjaus merkkihuollossa on koko johtosarjan vaihto? Jos on vaan muutamia verkkopiuhoja niin vika on ehkä helpompi löytää? Jos liittimet on kätevässä paikkaa niin helpoimmillaan vaan vetää ulkokautta verkkopiuhan testausta varten niin näkee heti oliko se piuha viallinen.
 
Hyvä ja huonot puolensa tuossa, kuten kaikissa systeemeissä. Käyttäjälle näkyy lähinnä siten, että 12v lisälaitteet eivät autossa toimi suoraan, niin pitää hankkia erikoistuneempaa romua jos noita tarvitsee.
 
Ylipäänsä noiden perinteisten "wire harness" kaapelisettien tekeminen taitaa pitkälti olla käsityötä edelleenkin.



Lisäksi tuollaisten kompleksien juttujen asentaminen autoon on työlästä.
 
Miten tuota CT ja Model 3 Perffiä pääsee katsomaan? Ajaa Petikkoon ja ottavat ilolla vastaan?
 
Hyvä ja huonot puolensa tuossa, kuten kaikissa systeemeissä. Käyttäjälle näkyy lähinnä siten, että 12v lisälaitteet eivät autossa toimi suoraan, niin pitää hankkia erikoistuneempaa romua jos noita tarvitsee.
Jos tarkoitat ns. tupakansytytintä niin eiköhän sellaisen sinne tarvittaessa saa jatkossakin vaikka olisi 48V järjestelmä.
 
Siis toki adaptereita ja muutakin virtaa voi käyttää, mutta eihän cybertruckissa ole 12V virtaa saatavilla ainakaan ohjaamossa.
Ok no se on tietty erikoinen veto, mutta tarkoitin lähinnä yleisesti ettei 48V itsessään automaattisesti tarkoita sitä etteikö sieltä voisi saada niin halutessaan myös 12V ulos.
 
Tänään tuli EU.lta vahvistus tulleille, tuleekin huomenna vasta voimaan eikä tänään. Teslan lisätulliprosentti on 20.8%. Tulli koskee ainoastaan autoja jotka tuodaan EU-alueelle huomisen jälkeen, eli vanhoja varastoja saa myydä ilman tulleja.

eu-confirms-steep-tariffs-on-chinese-electric-vehicles-effective-immediately

Eli jos Model 3:n alviton/tulliton hinta on esim. 25ke niin 5ke tulee lisää hintaa niille autoille jotka huomisesta lähtien saapuvat EU-satamiin jos Tesla ei tingi katteistaan.

Toki tämä on vain esimerkkilaskelma, nm. @kemppari ilmeisesti omaa parempaa tietoa asiasta eli ehkä parempi odotella häneltä tietoa.
 
Hyvä ja huonot puolensa tuossa, kuten kaikissa systeemeissä. Käyttäjälle näkyy lähinnä siten, että 12v lisälaitteet eivät autossa toimi suoraan, niin pitää hankkia erikoistuneempaa romua jos noita tarvitsee.

Kuinka paljon noita sitten tarvitseekaan nykyään? Mulla ei rehellisesti sanoen ole yhtäkään.

Ja USB portteja ja esim. 120V/240V pistorasioita on olemassa? Eikä 48V järjestelmä tarkoita etteikö 12V pistorasioita silti voi autossa olla jos sellaiset sinne halutaan.

Esim. tuossa Cybertruckissa (jossa siis ei ole puhdas 48V järjestelmä) on ohjaamossa 65W USB portteja useampia, ja sen lisäksi pari 120V/20A kotitalouspistoketta.
 
Ylipäänsä noiden perinteisten "wire harness" kaapelisettien tekeminen taitaa pitkälti olla käsityötä edelleenkin.



Lisäksi tuollaisten kompleksien juttujen asentaminen autoon on työlästä.
Ja tuohon soppaan kuuluu olennaisena osana varustesidonnaisuus. Se resepti millä kukin yksilö kasataan, määrittelee myös asennettavan johtosarjan. Tuo melko monta vaihtoehtoa lisää palettiin.
 
Ja tuohon soppaan kuuluu olennaisena osana varustesidonnaisuus. Se resepti millä kukin yksilö kasataan, määrittelee myös asennettavan johtosarjan. Tuo melko monta vaihtoehtoa lisää palettiin.

Mitä nyt parin auton osalta vähän ihmetellyt niin johtosarja(t) tuntuu olevan hyvin kattavia alkujaan ja sisältää tarvittavat liittimet varusteeseen kuin varusteeseen.
 
Ja USB portteja ja esim. 120V/240V pistorasioita on olemassa? Eikä 48V järjestelmä tarkoita etteikö 12V pistorasioita silti voi autossa olla jos sellaiset sinne halutaan.

USB:t on nykytesloissakin eikä ne ole 12V yhteensopivia, koska järjestelmä on 16V. Pitää vähän jo tietää mitä niihin portteihin tuuppii, parhaassa tapauksessa laite ei vain toimi ylijännitteen takia... Huonossa tapauksessa tuli pienelektroniikkajätettä.
 
USB:t on nykytesloissakin eikä ne ole 12V yhteensopivia, koska järjestelmä on 16V. Pitää vähän jo tietää mitä niihin portteihin tuuppii, parhaassa tapauksessa laite ei vain toimi ylijännitteen takia... Huonossa tapauksessa tuli pienelektroniikkajätettä.
Koska USB olisi edes 12V yhteensopiva?
 
Tuskin ovat tuolla perusteella systeemiä lähteneet kehittämään. Joku juju siinä on oltava.
Monia hyötyjä:
-Valmistus nopeutuu ja niitä piuhoja mitä ennen piti manuaalisti asentaa voidaan automatisoida.
-Tiedonsiirto nopeutuu ja datanmäärää voidaan lisätä.
-Etädiagnosointi helpottuu Teslan omilla mikropiireillä ja optimointi tehostuu, haittapuolena nämä mikropiirit joutuu jokainen autonvalmistaja itse suunnittelemaan ja siksi tätä järjestelmää ei vielä ole muille tulossa lähiaikoina.
-Hinta sekä ampeerit vähenee. Videolla sisäpuhaltimen kierroslukumäärät pienemmät cybertruckissa kuin y mallissa, kuluttajalle hiljaisempi kabiini.
-Painoa saadaan vähennettyä ohuemmilla johdoilla sekä vähemmillä liittimillä. Videolla kerrottiin, että juurikaan ohuempia johtoja ei voi enää tehdä kun itse eristeet alkavat olla paksumpia kuin varsinainen johto ja alkaa kärsimään ohuimmat johdot fyysisen rasitteen tuomasta haitasta. Vanhoissa ässissä muutama kilometri piuhaa ja suunta alle kilometriin. Muutakin varmaan löytyy...
 
Eli jos Model 3:n alviton/tulliton hinta on esim. 25ke niin 5ke tulee lisää hintaa niille autoille jotka huomisesta lähtien saapuvat EU-satamiin jos Tesla ei tingi katteistaan.

Toki tämä on vain esimerkkilaskelma, nm. @kemppari ilmeisesti omaa parempaa tietoa asiasta eli ehkä parempi odotella häneltä tietoa.
On tuossa monta seikkaa huomiona:
-4kk päästä tulee pysyvät tulliratkaisut ja tämä väliaikainen 20.8% siis huomisesta lähtien, voi olla pienempi muutaman kuukauden päästä.
-Monet kiinalaiset eivät nosta hintoja/pieniä varovaisia hintakorjauksia, joten maksimaalista korotusta en näkisi tässä kohtaan Teslankaan tekevän.
-Osa ostaa lainalla ja jos sieltä tulisi esim. 3ke korotus niin siihen nykyiseen 5% lainaan tod näk tulee kompensointina 2% korkokampanjana.
-Mahdollisuus tuoda USAsta ja edistää linjastoa Berliiniin.
 
On tuossa monta seikkaa huomiona:
-4kk päästä tulee pysyvät tulliratkaisut ja tämä väliaikainen 20.8% siis huomisesta lähtien, voi olla pienempi muutaman kuukauden päästä.
-Monet kiinalaiset eivät nosta hintoja/pieniä varovaisia hintakorjauksia, joten maksimaalista korotusta en näkisi tässä kohtaan Teslankaan tekevän.
-Osa ostaa lainalla ja jos sieltä tulisi esim. 3ke korotus niin siihen nykyiseen 5% lainaan tod näk tulee kompensointina 2% korkokampanjana.
-Mahdollisuus tuoda USAsta ja edistää linjastoa Berliiniin.
Model 3 on aika tuore ja sille on yhä 4,98% korko. Ainut miksi pitäisi laskea korkoa on saada kasvatettua myyntiä mutta tänä vuonna ei tehdä autoilla ainakaan kovaa myyntiä.

Saksaan olisi ollut hyvä luoda/tehdä linjasto Model 3 refresh aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
On tuossa monta seikkaa huomiona:
-4kk päästä tulee pysyvät tulliratkaisut ja tämä väliaikainen 20.8% siis huomisesta lähtien, voi olla pienempi muutaman kuukauden päästä.
-Monet kiinalaiset eivät nosta hintoja/pieniä varovaisia hintakorjauksia, joten maksimaalista korotusta en näkisi tässä kohtaan Teslankaan tekevän.
-Osa ostaa lainalla ja jos sieltä tulisi esim. 3ke korotus niin siihen nykyiseen 5% lainaan tod näk tulee kompensointina 2% korkokampanjana.
-Mahdollisuus tuoda USAsta ja edistää linjastoa Berliiniin.

Kaikkihan on mahdollista, mutta jotta Teslan kate Model 3 RWD:ssä pysyisi samassa tämän väliaikaistullin aikana, pitäisi sen hinta olla 41990€/1,24/1,10*1,308*1,24=~49930€. Kaikki tämän alle ja kate kärsii. Jos hinta pidetään samana niin Teslalle päätyy jokaisesta Model 3 RWD:stä tullit ja alvit siivottuna ~4800€ vähemmän, joka on n. 17% nykyisestä ja kun tietää Tesla keskimääräisen bruttokatteen (joka on tässä edullisimmassa mallissa todennäköisesti vielä matalampi) niin ei näiden myynti mitään hirveän hyvää liiketoimintaa sitten ole. 3k€ korotuskin jättää vielä ~3000€ (~10%) loven Teslalle päätyvään summaan, joten tuskin tätä mitenkään subventoidulla korkotarjouksella lähdetään kompensoimaan jollei ole ihan pakko.
 
Koska USB olisi edes 12V yhteensopiva?

USB PD (Power Delivery) standardi käsitti aluksi 5V, 9V, 15V ja 20V jännitteet, mutta uusimmissa spekseissä (2018 lähtien) on tuo Programmable Power Supply protokolla joka pystyy antamaan halutun jännitteen 20 millivoltin askelin. USB PD 3.1 lisäsi myös kiinteät 28V, 36V ja 48V jännitteet.

Näitä USB PD -> 12V adaptereja on olemassa (en ole testannut):

 
Viimeksi muokattu:
USB PD (Power Delivery) standardi käsitti aluksi 5V, 9V, 15V ja 20V jännitteet, mutta uusimmissa spekseissä (2018 lähtien) on tuo Programmable Power Supply protokolla joka pystyy antamaan halutun jännitteen 20 millivoltin askelin. USB PD 3.1 lisäsi myös kiinteät 28V, 36V ja 48V jännitteet.

Näitä USB PD -> 12V adaptereja on olemassa (en ole testannut):
Mutta eikö USB standardi määrittele sen että jos törkeää piuhan kiinni se antaa oikeaa jännitettä/virtaa? Jos kerran 12V ei ole tuettuna niin miksi sitä pitäisi sitten edes varoa? Tupakansytytin taitaa olla speksattu aika isolle jännitteelle esim. 6-24V. Jos tämän perässä käyttää 12V laitetta niin siinä lienee invertteri tjsp. joka säätää jännitteen kohdalleen eikä vaan puske 16V läpi laitteelle.

Jäi 20% aika pieneksi.
 
Jos nyt oikein tuon uutisen ymmärsin niin tullimaksut kerätään vasta jälkikäteen jos sellaisia tulle tuon neljän kuukauden tilapäisen verojakson jälkeen:


Reutersin mukaan tilapäiset tullimaksut kerätään vain siinä tapauksessa, että EU asettaa tutkintansa päätteeksi pysyvät rangaistustullit kiinalaisille sähköautoille.

Jos pysyviä tulleja ei määrätä, tai ne ovat tilapäisiä tulleja matalammat, myös tilapäisiä tullimaksuja tarkistetaan alaspäin sen mukaisesti. Tähän asti tulliviranomaiset vaativat autojen maahantuojilta vain pankkitakauksen tullimaksuista, Reuters kertoo.

Sekavaa…
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 266
Viestejä
4 502 157
Jäsenet
74 375
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom