Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei ole Y-päivitys tänä vuonna tulossa.
Toistaiseksi tuollaiset eivät ole kuuluneet Teslan ajatusmaailmaan. 3:n osalta tuntuu että unohtui koko asia ja puskivat jotain ulos.Saisivat alkaa kunnolla suunnittelemaan S/X kokonaisuudistusta kolmen vuoden sisään, jotenkin äXä vähän lämmittelis, vaikka Y on 95% ajasta "ihan riittävä."
Uutta firmistä pukkaa taas:
Saisivat alkaa kunnolla suunnittelemaan S/X kokonaisuudistusta kolmen vuoden sisään, jotenkin äXä vähän lämmittelis, vaikka Y on 95% ajasta "ihan riittävä."
Suurin etu taitaa olla että huomattavasti vähemmän kuparia autoon.En jaksanut katsoa videota, mikä on tuon 48v systeemin edut tiivistetysti ?
Suurin etu taitaa olla että huomattavasti vähemmän kuparia autoon.
Halpuutus, yksi kaapeli kiertää koko auton ja vähemmän johtoja. Haittapuolena on toki olleet lukemattomat ongelmat CT:ssa. Osa liittynee tuohon kun pienikin vika "jouluvaloissa", niin auto on kokonaan seis.Tuskin ovat tuolla perusteella systeemiä lähteneet kehittämään. Joku juju siinä on oltava.
Tuskin ovat tuolla perusteella systeemiä lähteneet kehittämään. Joku juju siinä on oltava.
Olisi kyllä kiva jos saisivat joskus lisättyä vältä hiekkateitä täpän naviin. Aika paljon suomessakin hiekkateitä.
Halpuutus, yksi kaapeli kiertää koko auton ja vähemmän johtoja. Haittapuolena on toki olleet lukemattomat ongelmat CT:ssa. Osa liittynee tuohon kun pienikin vika "jouluvaloissa", niin auto on kokonaan seis.
Redditissä on useita ollut.Voitko kertoa mitä ongelmia näihin kaapeleihin on liittynyt? Itseltä on mennyt ohi tuollaiset.
Redditissä on useita ollut.
- Pikkuakku tyhjentynyt auton seisoessa/latauksessa
- Runkoon pääsee vettä ja tämä "syövyttää" kaapelit
- Muutamia tapauksia joissa on kaapelissa ollut liitin vika, niin auto pistänyt creep moden heti päälle
Ai on?Mikään noista ei ole spesifinen Teslan 48 voltin järjestelmälle yms. vaan voisi olla ihan missä autossa tahansa. Sähköautossa tai polttiksessa.
Redditissä oli avattu asiaa näin:En jaksanut katsoa videota, mikä on tuon 48v systeemin edut tiivistetysti ?
Toisaalta jos on joka paikka täynnä johtoja ja joku hajoaa jostain niin aika vaikeaa löytää vikaa ja korjaus merkkihuollossa on koko johtosarjan vaihto? Jos on vaan muutamia verkkopiuhoja niin vika on ehkä helpompi löytää? Jos liittimet on kätevässä paikkaa niin helpoimmillaan vaan vetää ulkokautta verkkopiuhan testausta varten niin näkee heti oliko se piuha viallinen.Kuullostaa hyvältä ( kustannusten kannalta ) mutta onko systeemi sitten yhtä hyvä kuin vanha ?
Skeptikkona tietty mietti että jos luuppipiuha ( "katkeaa" ) menee epäkuntoon, niin onko koko auto samantien pimeänä ? Erillisissä piuhahäsäköissä ei nän käy. Tuskin tässäkään.
Jos tarkoitat ns. tupakansytytintä niin eiköhän sellaisen sinne tarvittaessa saa jatkossakin vaikka olisi 48V järjestelmä.Hyvä ja huonot puolensa tuossa, kuten kaikissa systeemeissä. Käyttäjälle näkyy lähinnä siten, että 12v lisälaitteet eivät autossa toimi suoraan, niin pitää hankkia erikoistuneempaa romua jos noita tarvitsee.
Jos tarkoitat ns. tupakansytytintä niin eiköhän sellaisen sinne tarvittaessa saa jatkossakin vaikka olisi 48V järjestelmä.
Ok no se on tietty erikoinen veto, mutta tarkoitin lähinnä yleisesti ettei 48V itsessään automaattisesti tarkoita sitä etteikö sieltä voisi saada niin halutessaan myös 12V ulos.Siis toki adaptereita ja muutakin virtaa voi käyttää, mutta eihän cybertruckissa ole 12V virtaa saatavilla ainakaan ohjaamossa.
Cybetruck Odyssey – Helsinki Tesla Store | Tesla-tapahtumatMiten tuota CT ja Model 3 Perffiä pääsee katsomaan? Ajaa Petikkoon ja ottavat ilolla vastaan?
Ilmoittautua tapahtumaan.Miten tuota CT ja Model 3 Perffiä pääsee katsomaan? Ajaa Petikkoon ja ottavat ilolla vastaan?
Tänään tuli EU.lta vahvistus tulleille, tuleekin huomenna vasta voimaan eikä tänään. Teslan lisätulliprosentti on 20.8%. Tulli koskee ainoastaan autoja jotka tuodaan EU-alueelle huomisen jälkeen, eli vanhoja varastoja saa myydä ilman tulleja.
eu-confirms-steep-tariffs-on-chinese-electric-vehicles-effective-immediately
Hyvä ja huonot puolensa tuossa, kuten kaikissa systeemeissä. Käyttäjälle näkyy lähinnä siten, että 12v lisälaitteet eivät autossa toimi suoraan, niin pitää hankkia erikoistuneempaa romua jos noita tarvitsee.
Ja tuohon soppaan kuuluu olennaisena osana varustesidonnaisuus. Se resepti millä kukin yksilö kasataan, määrittelee myös asennettavan johtosarjan. Tuo melko monta vaihtoehtoa lisää palettiin.Ylipäänsä noiden perinteisten "wire harness" kaapelisettien tekeminen taitaa pitkälti olla käsityötä edelleenkin.
Lisäksi tuollaisten kompleksien juttujen asentaminen autoon on työlästä.
Sain tuolta vain geneerisen viestin että kiittivät ja kertoivat että käy koeajamassa muita odotellessa tapahtumaa.Ilmoittautua tapahtumaan.
Ja tuohon soppaan kuuluu olennaisena osana varustesidonnaisuus. Se resepti millä kukin yksilö kasataan, määrittelee myös asennettavan johtosarjan. Tuo melko monta vaihtoehtoa lisää palettiin.
Ja USB portteja ja esim. 120V/240V pistorasioita on olemassa? Eikä 48V järjestelmä tarkoita etteikö 12V pistorasioita silti voi autossa olla jos sellaiset sinne halutaan.
Koska USB olisi edes 12V yhteensopiva?USB:t on nykytesloissakin eikä ne ole 12V yhteensopivia, koska järjestelmä on 16V. Pitää vähän jo tietää mitä niihin portteihin tuuppii, parhaassa tapauksessa laite ei vain toimi ylijännitteen takia... Huonossa tapauksessa tuli pienelektroniikkajätettä.
Monia hyötyjä:Tuskin ovat tuolla perusteella systeemiä lähteneet kehittämään. Joku juju siinä on oltava.
On tuossa monta seikkaa huomiona:Eli jos Model 3:n alviton/tulliton hinta on esim. 25ke niin 5ke tulee lisää hintaa niille autoille jotka huomisesta lähtien saapuvat EU-satamiin jos Tesla ei tingi katteistaan.
Toki tämä on vain esimerkkilaskelma, nm. @kemppari ilmeisesti omaa parempaa tietoa asiasta eli ehkä parempi odotella häneltä tietoa.
Model 3 on aika tuore ja sille on yhä 4,98% korko. Ainut miksi pitäisi laskea korkoa on saada kasvatettua myyntiä mutta tänä vuonna ei tehdä autoilla ainakaan kovaa myyntiä.On tuossa monta seikkaa huomiona:
-4kk päästä tulee pysyvät tulliratkaisut ja tämä väliaikainen 20.8% siis huomisesta lähtien, voi olla pienempi muutaman kuukauden päästä.
-Monet kiinalaiset eivät nosta hintoja/pieniä varovaisia hintakorjauksia, joten maksimaalista korotusta en näkisi tässä kohtaan Teslankaan tekevän.
-Osa ostaa lainalla ja jos sieltä tulisi esim. 3ke korotus niin siihen nykyiseen 5% lainaan tod näk tulee kompensointina 2% korkokampanjana.
-Mahdollisuus tuoda USAsta ja edistää linjastoa Berliiniin.
On tuossa monta seikkaa huomiona:
-4kk päästä tulee pysyvät tulliratkaisut ja tämä väliaikainen 20.8% siis huomisesta lähtien, voi olla pienempi muutaman kuukauden päästä.
-Monet kiinalaiset eivät nosta hintoja/pieniä varovaisia hintakorjauksia, joten maksimaalista korotusta en näkisi tässä kohtaan Teslankaan tekevän.
-Osa ostaa lainalla ja jos sieltä tulisi esim. 3ke korotus niin siihen nykyiseen 5% lainaan tod näk tulee kompensointina 2% korkokampanjana.
-Mahdollisuus tuoda USAsta ja edistää linjastoa Berliiniin.
Koska USB olisi edes 12V yhteensopiva?
Mersuissa päinvastoin, puuttuu koko piuha jos sille ei ole tarvetta.Mitä nyt parin auton osalta vähän ihmetellyt niin johtosarja(t) tuntuu olevan hyvin kattavia alkujaan ja sisältää tarvittavat liittimet varusteeseen kuin varusteeseen.
Mutta eikö USB standardi määrittele sen että jos törkeää piuhan kiinni se antaa oikeaa jännitettä/virtaa? Jos kerran 12V ei ole tuettuna niin miksi sitä pitäisi sitten edes varoa? Tupakansytytin taitaa olla speksattu aika isolle jännitteelle esim. 6-24V. Jos tämän perässä käyttää 12V laitetta niin siinä lienee invertteri tjsp. joka säätää jännitteen kohdalleen eikä vaan puske 16V läpi laitteelle.USB PD (Power Delivery) standardi käsitti aluksi 5V, 9V, 15V ja 20V jännitteet, mutta uusimmissa spekseissä (2018 lähtien) on tuo Programmable Power Supply protokolla joka pystyy antamaan halutun jännitteen 20 millivoltin askelin. USB PD 3.1 lisäsi myös kiinteät 28V, 36V ja 48V jännitteet.
Näitä USB PD -> 12V adaptereja on olemassa (en ole testannut):
Reutersin mukaan tilapäiset tullimaksut kerätään vain siinä tapauksessa, että EU asettaa tutkintansa päätteeksi pysyvät rangaistustullit kiinalaisille sähköautoille.
Jos pysyviä tulleja ei määrätä, tai ne ovat tilapäisiä tulleja matalammat, myös tilapäisiä tullimaksuja tarkistetaan alaspäin sen mukaisesti. Tähän asti tulliviranomaiset vaativat autojen maahantuojilta vain pankkitakauksen tullimaksuista, Reuters kertoo.
Jäi 20% aika pieneksi.