Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Siitä sitten vaan koodailuja kuinka sen saisi lopullisesti pimeäksi. :comp:
 
Yllättävän vähänhän noista rattivilkuista on napinaa ollut. Parilla tutulla joilla on highland kolmoset sanonut että opettelun jälkeen ihan sama onko napit vai viikset. Yhtä helppo operoida.
Ei noiden nappien painaminen nyt mitään tohtorin tutkintoa tarvitse, mutta silti otan viikset ennemmin kuin napit. Vajaassa viikossa noihin nappeihin ei vielä täysin tottunut, mutta kyllä niiden kanssa pärjäsi. Samoin kun siirryin takaisin Y:hyn niin alkuun hapuilin peukulla nappeja ja viikset tuntui olevan jossain kaukana. Toimii siis toiseenkin suuntaan.
 
Molemmat sanonut että tuo viiksetön toteutus häiritsee ja ärsyttää eniten niitä ketkä ei ole rattinappi vilkkuja kokeilleetkaan saati totutelletkaan niihin.
Eli nimeomaanhan tämä iskee siihen mistä oli puhe, auton ostoa harkitseviin. Osa jättää leikin kesken ostossa siinä vaiheessa, kun havaitsee viiksien puutteen. Toinen käy koeajolla ja nope. Kolmas ostaa ja autosta tulee viimeinen Tesla kun ei totu, haukkuu kavereilleenkin. Neljäs ostaa ja sopeutuu. Viidennen mielestä aivan loistava, koska Tesla. Vastaavan pohdinnan tietysti voi tehdä jokaisesta teslamaisesta "featuresta". Vastaus "mikä myy" kysymykseen saataneen lähivuosina, kun muiden merkkien tarjonta ja tuotanto alkaa vihdoin olla kunnossa volyyymimalleihin.
 
Eli nimeomaanhan tämä iskee siihen mistä oli puhe, auton ostoa harkitseviin. Osa jättää leikin kesken ostossa siinä vaiheessa, kun havaitsee viiksien puutteen. Toinen käy koeajolla ja nope. Kolmas ostaa ja autosta tulee viimeinen Tesla kun ei totu, haukkuu kavereilleenkin. Neljäs ostaa ja sopeutuu. Viidennen mielestä aivan loistava, koska Tesla. Vastaavan pohdinnan tietysti voi tehdä jokaisesta teslamaisesta "featuresta". Vastaus "mikä myy" kysymykseen saataneen lähivuosina, kun muiden merkkien tarjonta ja tuotanto alkaa vihdoin olla kunnossa volyyymimalleihin.
Itse luulen että viiksettömyyden tuoma "alkujärkytys" on samaa sarjaa kuin perinteisen mittariston puute Model 3/Y.
 
Itse luulen että viiksettömyyden tuoma "alkujärkytys" on samaa sarjaa kuin perinteisen mittariston puute Model 3/Y.
No nyt kun otit puheeksi.... Ei tuokaan varsinaisesti auta myyntiä sen jälkeen, kun "uutuus-wow" lakkaa vaikuttamasta. Varsinkin, jos siinä tulee päälle vielä viiksettömyys koeajon riesaksi.
 
Itse luulen että viiksettömyyden tuoma "alkujärkytys" on samaa sarjaa kuin perinteisen mittariston puute Model 3/Y.
Tätä en kyllä allekirjoita, perinteistä mittaristoa ei oikeasti tarvitse, mutta se ettei ratin nappivilkut toimi oikein ympyröissä ja niitä täytyy oikeasti välillä katsoa kun painaa ja autopilotin/vakkarin nopeuden päivitys on mennyt vaivalloisemmaksi ei ole tottumiskysymys, vaan oikeasti huonompi toteutus.
 
Perinteistä mittaristoa ei tarvittaisi jos olisi laadukas hud.
Kyllä tuo keskellä oleva nopeusnäyttö oli perseestä jo 25v. sitten Nissan Primerassa ja samaa paskaa se on Volvon pikkuisessa ja Teslassa. Ja bydeissä ja mitä näitä on jotka halpuutuksen takia tunkee kaiken keskinäyttöön.
 
Perinteistä mittaristoa ei tarvittaisi jos olisi laadukas hud.
Kyllä tuo keskellä oleva nopeusnäyttö oli perseestä jo 25v. sitten Nissan Primerassa ja samaa paskaa se on Volvon pikkuisessa ja Teslassa. Ja bydeissä ja mitä näitä on jotka halpuutuksen takia tunkee kaiken keskinäyttöön.
Ihan hyvin näkyy nopeus Teslan ruudun ylänurkassa, uusin käyttöliittymäpäivitys vielä isonsi sitä. Mitään tarvetta hudille ei ole.

Mutta, mielipiteitä on yhtä monta kuin käyttäjiä, kaikki yhtä oikeassa tai väärässä.

Mikä Tesla sulla oli käyttöautona?
 
Perinteistä mittaristoa ei tarvittaisi jos olisi laadukas hud.
Kyllä tuo keskellä oleva nopeusnäyttö oli perseestä jo 25v. sitten Nissan Primerassa ja samaa paskaa se on Volvon pikkuisessa ja Teslassa. Ja bydeissä ja mitä näitä on jotka halpuutuksen takia tunkee kaiken keskinäyttöön.
Itse kyllä ihmettelen että miten tuo mittarin sijainti tuntuu olevan niin iso asia monille? Minulla oli jo 20v sitten auto jossa mittari oli keskellä eikä ratin edessä (toyota yaris) eikä tullut edes mieleen että tuo olisi jotenkin huono asia. Teslassakin näkyy nopeus sopivasti siinä vasemmassa yläkulmassa, ihan sama kääntääkö silmiä hieman sivuun vai alas.

Hudi toki voisi olla ihan ok, mutta en kyllä sitäkään itse kaipaa ollenkaan.
 
Ihan hyvin näkyy nopeus Teslan ruudun ylänurkassa, uusin käyttöliittymäpäivitys vielä isonsi sitä. Mitään tarvetta hudille ei ole.
Nelivedon lisäksi hud on ollut suurimpia yllättäviä parannuksia itselle (jota ei osannut odottaa). Teslan nopeusmittarin koko ja sijainti ei ole lähellekään niin hankala kuin jossain Primerassa tai sitikassa vuosien takaa, mutta kerran kun tottuu tuijottamaan suoraan nopeutta edessään, niin tavalliseen mittaristoon (ratin takana tai vähän sivussa) palaaminen tuntuu oudolta mittariston kauas-lähelle-kauas tarkennuksen takia. Voi tietysti itsellä korostua, kun orastavaa ikänäköä pukkaa. Kotinurkilla tietysti ei paljoa mittaristoa tule katseltua kuin peltipoliisien lähellä, muuten perstuntuma toimii riittävän tarkasti.
 
Kun ajat autolla ja haluat vilkaista nopeusmittaria niin siirrät tarkan näön pistettä ajotieltä 15 astetta alaspäin. Tesla model 3/y siirrät sitä 15 astetta alaoikealle. Ei mitään ongelmaa enkä edes oman Teslan kohdalla aikoinaan kiinnittänyt huomiota tuohon ennen kuin johonkin netin itkuvirteen törmäsin myöhemmin
 
Esim. Primeraan keskellä olevaan analogimittariin verrattuna Teslan keskinäytössä oleva mumerollinen nopeusnäyttö on sata kertaa luettavampi. Silti ottaisin mielelläni lisävarusteena hudin, erityisesti navigoinnin ja soittolistan takia.

Kelpuuttaisin vilkut nappeihin (mutta erilaisilla napeilla), mutta suunnanvalitsimen haluaisin viikseen. Vakkari/AP taas napin ja rullan taakse eikä viikseen.
 
Tesla varmasti hyvittää kaikille HW3 auton ostaneille FSD:n hinnan takaisin?
Toisaalta, vaikka seuraavan sukupolven Teslat pyörittäisivät jotain uutta algoritmia tulevaisuudessa niin ei kai tuo nykyinen FSD lakkaa toimimasta vanhoissa autoissa? Jossain kohtaa niiden "uuden sukupolven" tietokoneetkin on liian hitaita seuraavan generaation algoritmiin. Tietotekniikan siunaus/kirous.

Vanhempi sukupolvi ajaa varovaisemmin ja robottimaisemmin ja reagoi aavistuksen hitaammin eri tilanteisiin, mutta uudempi sukupolvi taas ei ja kaiken lisäksi sisältää uusia jippoja esim driftaa liikennevaloissa ja muita "ihmismäisempiä" featureita.
 
Toisaalta, vaikka seuraavan sukupolven Teslat pyörittäisivät jotain uutta algoritmia tulevaisuudessa niin ei kai tuo nykyinen FSD lakkaa toimimasta vanhoissa autoissa? Jossain kohtaa niiden "uuden sukupolven" tietokoneetkin on liian hitaita seuraavan generaation algoritmiin. Tietotekniikan siunaus/kirous.

Vanhempi sukupolvi ajaa varovaisemmin ja robottimaisemmin ja reagoi aavistuksen hitaammin eri tilanteisiin, mutta uudempi sukupolvi taas ei ja kaiken lisäksi sisältää uusia jippoja esim driftaa liikennevaloissa ja muita "ihmismäisempiä" featureita.

Mutta mikä on FSD? Tesla määrittelee sen nykyään Supervised eli valvottuna. Lakimiehet taas puhuu L2 tasosta. Elon uskoo L5:n? Toki puhuu vain nykyään että parempi kuin keskivertokuski.
 
Eihän tuo nykyinekään FSD tee mitään hyödyllistä. Pöhinää ja hypeä jolla on niistetty ihmisiltä tuhansia euroja/dollareita ilman vastinetta. Sama kuvio näyttää toimivan vuodesta toiseen ilman seuraamuksia. Aina se seuraava versio on se "mullistava".
 


Akkujuttuja & korjaamista. :comp:

Ihan mielenkiintoinen pätkä. Nähtäväksi jää millaiseksi tuo korjauspuoli tulee muotoutumaan tulevaisuudessa. Kolmosia ja Y- Tesloja on suomessakin paljon, joten markkinaa varmasti yksittäisille toimijoille riittäisi, mutta kuinka sitten kennojen ja huoltojen saatavuus yms. siinä vaiheessa kun niitä takuuttomia ja korjausta tarvitsevia akkuja alkaa olemaan oikeasti enemmän kun mitä pari nyrkkipajaa ehtii tekemään.
 
Eihän tuo nykyinekään FSD tee mitään hyödyllistä. Pöhinää ja hypeä jolla on niistetty ihmisiltä tuhansia euroja/dollareita ilman vastinetta. Sama kuvio näyttää toimivan vuodesta toiseen ilman seuraamuksia. Aina se seuraava versio on se "mullistava".
Kyllähän tuo FSD ajaa jo todella vakuuttavasti jenkeissä. Kuljettajan monitorointikin tapahtuu sisäkameralla, niin ei tarvitse enää nykiä rattia.
 
Kyllähän tuo FSD ajaa jo todella vakuuttavasti jenkeissä. Kuljettajan monitorointikin tapahtuu sisäkameralla, niin ei tarvitse enää nykiä rattia.
Riippuu aivan versiosta. Nyt oltiin taas otettu takapakkia. Mutta onko se FSD jos kuljettajaa pitää monitoroida?

Lisäksi EUn on tulossa ilmeiseti päivitetty ratti sensoreilla.
 
Eikö tuo Model 3 Standard Range 41.900 euroa ole aika "hyvä" hinta markkinassa tällä hetkellä? Jos hakee järkivetoa niin eikö tuo olisi ihan hyvä mikäli ei ole tarvetta Y:n tiloille. En pysty Y:tä nyt ostamaan koska haluan sen päivitetyn mallin ja en halua ostaa nyt uutena autoa, josta tulee päivitys suhteellisen pian. Aloin katsomaan, että miksi pakotan tätä Y:tä kun Model 3 on nyt tilojen puolesta ihan riittävä. Model 3 hiljaisuus vrt vanha model 3 ja myös Y kiinnostaa myös.
 
Eikö tuo Model 3 Standard Range 41.900 euroa ole aika "hyvä" hinta markkinassa tällä hetkellä? Jos hakee järkivetoa niin eikö tuo olisi ihan hyvä mikäli ei ole tarvetta Y:n tiloille. En pysty Y:tä nyt ostamaan koska haluan sen päivitetyn mallin ja en halua ostaa nyt uutena autoa, josta tulee päivitys suhteellisen pian. Aloin katsomaan, että miksi pakotan tätä Y:tä kun Model 3 on nyt tilojen puolesta ihan riittävä. Model 3 hiljaisuus vrt vanha model 3 ja myös Y kiinnostaa myös.
Kyllä minusta 42k€ on ihan hyvä, mutta täytyy ne pienet puutteet huomioida. Toinen vaihtoehto voisi olla Y käytettynä. Esim neliveto. Tuoretta 3:sta kun ei käytettyjen markkinoilla vielä oikein ole.

Ihan ok kivan näköinen auto uusi 3, mutta en ole vielä koeajanut.
 
Nelivedon lisäksi hud on ollut suurimpia yllättäviä parannuksia itselle (jota ei osannut odottaa). Teslan nopeusmittarin koko ja sijainti ei ole lähellekään niin hankala kuin jossain Primerassa tai sitikassa vuosien takaa, mutta kerran kun tottuu tuijottamaan suoraan nopeutta edessään, niin tavalliseen mittaristoon (ratin takana tai vähän sivussa) palaaminen tuntuu oudolta mittariston kauas-lähelle-kauas tarkennuksen takia. Voi tietysti itsellä korostua, kun orastavaa ikänäköä pukkaa. Kotinurkilla tietysti ei paljoa mittaristoa tule katseltua kuin peltipoliisien lähellä, muuten perstuntuma toimii riittävän tarkasti.
3/y nopeusmittaristossa kohtuu pieni fontti kun vertaa mitä oli itsellä Picasso -07. Cybertruckissa hieman isompi näyttö niin olisi parhain ratkaisu itselleni varmasti kunhan pienentäisivät EU mallia pituudeltaan ja tulisi myyntiin. Ajajia varmasti löytyy monenlaisia, mutta nykyään alkaa olemaan arkipäivää mukautuva vakionopeudensäädin niin tuikkaa sen päälle niin jää itsellä ainakin mittarin katselut hyvin marginaaliseksi. Ehkä nykyautoissa se ongelmallisin homma on tuo liikennenopeuksien luku kun näyttää 40 kmh alueella 110 kmh jne. Toinen seikka sitten se auringonheijastus näyttöön monessa autossa toteutuu, mutta teslassa en ole siihen törmännyt, ehkä ne old school näyttöjen kirkkaudet liian pieniä ja pieni näyttö/väärin sijoitettu?
 
Kyllä minusta 42k€ on ihan hyvä, mutta täytyy ne pienet puutteet huomioida. Toinen vaihtoehto voisi olla Y käytettynä. Esim neliveto. Tuoretta 3:sta kun ei käytettyjen markkinoilla vielä oikein ole.

Ihan ok kivan näköinen auto uusi 3, mutta en ole vielä koeajanut.

Puutteet lähinnä tämä vilkun viiksi?
 
Eikö tuo Model 3 Standard Range 41.900 euroa ole aika "hyvä" hinta markkinassa tällä hetkellä? Jos hakee järkivetoa niin eikö tuo olisi ihan hyvä mikäli ei ole tarvetta Y:n tiloille. En pysty Y:tä nyt ostamaan koska haluan sen päivitetyn mallin ja en halua ostaa nyt uutena autoa, josta tulee päivitys suhteellisen pian. Aloin katsomaan, että miksi pakotan tätä Y:tä kun Model 3 on nyt tilojen puolesta ihan riittävä. Model 3 hiljaisuus vrt vanha model 3 ja myös Y kiinnostaa myös.
Jos ei tiloja ja kätevämpää takaluukkua tarvitse niin kolmonen ihan hyvä valinta varmasti. Eli jos ei ole lastenvaunuja tai muuta isompaa kuskattavaa ja ei aio käyttää camping modea retkeilyyn (no onnistuu toki kolmosellakin, mutta varmaan vähän hankalampaa ja ahtaampaa kuin Y:llä).
 
Ei oo, mutta eiköhän sekin päivä koita kun kuskin monitoroinnista luovutaan. Voi mennä vuosia kuten meni ratin nykimisessä.


Mutta koska? Vuonna 2018 piti ajaa USA päästä päähän. Pelkkää kissa ja hiiri leikkiä ollut tämä FSD. Eteen ja taaksepäin eri softissa. Nyt tulee uusi AI mallinnus kun vanha ei toiminutkaan.
 
Ihme hommaa tuo teslan FSD-kehitys kun välillä laitettiin miljardia dojoon jonka piti mullistaa fsd ihan heti kun käynnistyy ja välittömästi alettiin ostaa valtavia määriä nvidiaa perään kun ei se ilmeisesti vastannutkaan tarpeita.

Koko dojosta puhuminen lopetettiin hyvin äkkiä.
 
Oho, nyt ei Suomessakaan saa Teslalta enää minkäänlaista kotilatauslaitetta auton yhteydessä. Sukolatauslaite 200€.

Vai onko tämä ollut jo pidemmän aikaa de facto? Päivittäin en käy autoja konffaamassa.
 
Ihme hommaa tuo teslan FSD-kehitys kun välillä laitettiin miljardia dojoon jonka piti mullistaa fsd ihan heti kun käynnistyy ja välittömästi alettiin ostaa valtavia määriä nvidiaa perään kun ei se ilmeisesti vastannutkaan tarpeita.

Koko dojosta puhuminen lopetettiin hyvin äkkiä.
Eikö tuo Dojo ollut vain joku konesali joka analysoi teslojen video feediä ja opettaa videosta AI mallille että:"Tässä on stop merkki. Tässä on roskapönttö."? Eli vähän niin kuin CAPTHA opetusta jossa pitää valita pikselit kuvasta joissa on esine X. Eli tuo ns. labelointi on vain yksi osa koko FSD algoritmia. FSD on muutankin kuin liikennemerkin tunnistamista videofeedistä.
 
Jos ei tiloja ja kätevämpää takaluukkua tarvitse niin kolmonen ihan hyvä valinta varmasti. Eli jos ei ole lastenvaunuja tai muuta isompaa kuskattavaa ja ei aio käyttää camping modea retkeilyyn (no onnistuu toki kolmosellakin, mutta varmaan vähän hankalampaa ja ahtaampaa kuin Y:llä).
Onko Y leveämpi kuin 3? Me nukuttiin viime kesänä muutama yö kolmosessa. En tiedä oliko hankalampaa kun Y:ssä, mutta en sitä mitenkään hankalana kokenut.

Vahinkovankkureita, kolmen muksun lätkäkasseja yms. perhematskua sinne on varmasti hankalampi tunkea, kuten mihin tahansa sedaniin, mutta sanoisin tilojen olevan aikalailla samat, ellei paremmat, kun vaikka sedan Avensiksessa tms. Liftbackit, farkut ja tilahirvitykset tietenkin sit lastattavuuden puolesta asia erikseen kun ovat sellaiseen suunniteltu.

Esim. omaan edelliseen E-mersuun (sedan) verrattuna kolmonen vetää enemmän kamaa. Kontti on sinällään snadisti pienempi, mutta siellä on aika iso se alatila + etukontti, jotka kääntävät edun Teslalle. Lisäksi tossa saa käännettyä takapenkit, jos tilapäisiä pidemmän romun kuljetustarpeita. Mersun takapenkkejä ei saa käännettyä (voi olla että saa ruksittua lisävarusteeksi)
 
Viimeksi muokattu:
Eikö tuo Dojo ollut vain joku konesali joka analysoi teslojen video feediä ja opettaa videosta AI mallille että:"Tässä on stop merkki. Tässä on roskapönttö."? Eli vähän niin kuin CAPTHA opetusta jossa pitää valita pikselit kuvasta joissa on esine X. Eli tuo ns. labelointi on vain yksi osa koko FSD algoritmia. FSD on muutankin kuin liikennemerkin tunnistamista videofeedistä.
Ei se konesali ole vaan oma supertietokone, jossa piirinä Dojo D1.

Tämä vissiin nykyään tai Nvidian vastaava paketti tekee autolabelointia että esim. ei tarvitse ihmisen kertoa mikä asia kuvassa näkyy. Toki varmasti joku nämä varmistaa.

Samalla paketilla opetetaan AIta.

Dojosta ei ole hirveämmin kuulunut ja sen vetäjä lähti muihin hommiin.
 
Ihme hommaa tuo teslan FSD-kehitys kun välillä laitettiin miljardia dojoon jonka piti mullistaa fsd ihan heti kun käynnistyy ja välittömästi alettiin ostaa valtavia määriä nvidiaa perään kun ei se ilmeisesti vastannutkaan tarpeita.

Koko dojosta puhuminen lopetettiin hyvin äkkiä.

Ei todellakaan näin. Se ettei Tesla nistä uutisoi, ei tarkoita etteikö ne olisi tuotannossa ja kehityksessä.

Viimeiset pari vuotta laskuteho on rajoittanut Teslalla ja muilla AI-kehitystä. Eli Tesla on ostanut Nvidialta, kehittänyt omia ja vielä puhunut mahdollisista ostoista AMD:ltä. I.e. kysyntä laskentatehosta on ollut suurempaa kuin tarjonta.

Dojosta on TSMC:ltä saatu tietoa että kehitysputkessa on mm. wafer-scale ratkaisu.


At TSMC’s North American Technology Symposium on Wednesday, the company detailed both its semiconductor technology and chip-packaging technology road maps. While the former is key to keeping the traditional part of Moore’s Law going, the latter could accelerate a trend toward processors made from more and more silicon, leading quickly to systems the size of a full silicon wafer. Such a system, Tesla’s next generation Dojo training tile is already in production, TSMC says. And in 2027 the foundry plans to offer technology for more complex wafer-scale systems than Tesla’s that could deliver 40 times as much computing power as today’s systems.

 
Onko Y leveämpi kuin 3? Me nukuttiin viime kesänä muutama yö kolmosessa. En tiedä oliko hankalampaa kun Y:ssä, mutta en sitä mitenkään hankalana kokenut.
En tiedä onko leveämpi, mutta Y:ssä aukeaa takakontti isosti niin siitä on helppo kulkea sisään ja ulos. Kolmosessa pitää varmaan takaovien kautta kulkea kun kontin kautta tuskin mahtuu. Kolmosessa myös se kiinteä hattuhylly ehkä tekee tilasta ahtaamman? Y:ssä mahtuu kivasti istumaan patjan päällä ja vaikka pelailemaan korttia ym.
 
En tiedä onko leveämpi, mutta Y:ssä aukeaa takakontti isosti niin siitä on helppo kulkea sisään ja ulos. Kolmosessa pitää varmaan takaovien kautta kulkea kun kontin kautta tuskin mahtuu. Kolmosessa myös se kiinteä hattuhylly ehkä tekee tilasta ahtaamman? Y:ssä mahtuu kivasti istumaan patjan päällä ja vaikka pelailemaan korttia ym.
Takaovesta joo pitää kulkea, mutta kyllä siinä 2hlöä istuskelee. Hattuhylly tekee siitä kulkemisesta vaikeampaa, mutta se toimi kyllä ihan kivasti vaatteiden yms. säilytyksessä yön ajan eikä tota kulkemisen rajoittumista lukuunottamatta ollut mielestäni haitaksi. En nyt liikaa kyllä lajista innostunut. On tosi näppärää jos ollaan liikenteessä vähillä varusteilla, mutta jos esim. rinkkaa yms. romua mukana, joille pitää joka tapauksessa pystytellä telttaa, niin vähemmällä säätämisellä pääsee kun nukkuu siinä teltassa ja jättää kamat autoon.
 
Meneeköhän TPMS anturi takuuseen? Jotenkin veikkaan ettei tämä yllättävä lukema pidä ihan paikkansa kun rengas näyttää ulkoisesti ihan normaalilta
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    298,1 KB · Luettu: 83
Meneeköhän TPMS anturi takuuseen? Jotenkin veikkaan ettei tämä yllättävä lukema pidä ihan paikkansa kun rengas näyttää ulkoisesti ihan normaalilta
Tuskinpa, siinä on paristo joka kestää noin 5 vuotta. Ainahan voi toki kysyä jos on tuore auto kyseessä?
 
No äkkiäkös tuon tarkastaa jossain huoltoasemalla. 0.5bar jauhaa kyllä renkaan paskaksi alta aikayksikön.
 
Riippuu onko sulla takuunalainen auto vai ei? Tarkista nyt muulla painemittarilla, että rengas ei olisi liki tyhjä ja tiketti sisään.

Renkaasta ei ole helppo sanoa nykyaikana vilkaisemalla äkkiä onko se alipaineinen, runko ja sivut on niin kovia matalaprofiileissa, että vasta tyhjänä huomaa vanteen makaavan kiinni maassa, hitaissa taajamanopeuksissakaan ei oikein ilmoittele itsestään.
 
Ihme hommaa tuo teslan FSD-kehitys kun välillä laitettiin miljardia dojoon jonka piti mullistaa fsd ihan heti kun käynnistyy ja välittömästi alettiin ostaa valtavia määriä nvidiaa perään kun ei se ilmeisesti vastannutkaan tarpeita.

Koko dojosta puhuminen lopetettiin hyvin äkkiä.
Eihän tuosta kauaa ole kun viimeisimmät dojo uutiset:
Tämän vuoden loppuun mennessä käytössä 85k NVIDIAn h100 chippejä teho 130mw ja nousee -26 vuoteen mennessä 500mw eli noin 4x tehot. Tästä puolet dojoa ja 50% NVIDIA+muut sitten käytössä tähän uuteen hw5 tekoäly hardwareen mikä tesloissa -25 joulukuuhun mennessä. Dojolla siis mennään nykyisiin rautoihin ja nythän tuo hw4 parannus käytännössä alkaa. Samanlailla hw5 menee jokunen hetki/vuosi kun potentiaali näkyvissä. Siksi en miettisi hetkeäkään tuleeko se lvl4 autonomia heti huomenna vaan aikaisintaan -27.
 
Lähinnä huomaa, että koko fsd hype on kuollutta hypeä. Vaikka nousisi 10 kertaiseksi tehot, niin mikään ei varsinaisesti viittaa siihen, että tilanne olisi erilailla kuin 2016 tai vaikka 2019.

Katsotaan sitten uudestaan, kun nostavat automaatiotasoja täkäläisesti virallisesti että onko edistymistä tapahtunut.

Sinänsä auton "automatiikkaa" tuo ei paranna vanhoihin autoihin jos taas pitää rakentaa mallit uudestaan eikä hiota niistä vanhoista haamuja yms. pois. Täten hyöty on tulossa "sitten joskus" siihen autonomiseen ajamiseen. Itse ottaisin ennemmin nykyraudan kanssa hienosäätöä että saataisiin ne nykyiset ongelmat hiottua pois.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin eilen katsomassa Cybertruckkia kun oli esillä Stockmannin edessä. Ihan hieno kyllä oli jo ihan siksi että on niin rujo.

En nyt itselleni ostaisi kun ei mahdu edes parkkiruutuuni ja aika epäkäytännöllinen tommonen pick uppi muutenkin. Puolet vuodesta lava täynnä jäätä ja lunta jne. Varmaan jossain Texasin ranchilla näppärä peli kuskata karjalle heinäpaaleja tms? Mutta oma elämäni on aika kaukana tuollaisesta.

Mutta jos noita myytäisiin suomessa ja olisin miljonääri niin ostaisin kuitenkin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 243
Viestejä
4 501 555
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom