Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Eihän se lava lunta täynnä ole kun pitää lavakatteen kiinni. ;) Hieno meemiauto vakavan aikuisuuden keskellä ja tekniikan "testbed," mutta itseäni ei kiehdo tuotteena.
 
Itselle on jäänyt hieman hämärän peittoon, että mikä on tuollaisen jenkkityyppisen lava-auton todellinen käyttökohde. Pakettiauto hoitaa esim. raksahommat paljon paremmin huomattavasti suuremmalla kuljetuskapasiteetilla, SUV-mallinen auto taas tarjoaa paremmin säältä ja varkaudelta suojatun tavaratilan jos pakettiauton kapasiteettia ei tarvitse.

Ainoa mieleen tuleva käyttökohde voisi olla sellainen, jossa tarvitaan samaan aikaan maasto-ominaisuuksia ja pitää kuljettaa tavaratilaa sotkevaa välineistöä, eli ehkä jonkinlaiset metsänhoitotyöt.
 
Eihän se lava lunta täynnä ole kun pitää lavakatteen kiinni. ;) Hieno meemiauto vakavan aikuisuuden keskellä ja tekniikan "testbed," mutta itseäni ei kiehdo tuotteena.
Ei lunta mutta vettä. Joka taas menee runkoon ja aiheuttaa oikosulkuja.
 
Itselle on jäänyt hieman hämärän peittoon, että mikä on tuollaisen jenkkityyppisen lava-auton todellinen käyttökohde. Pakettiauto hoitaa esim. raksahommat paljon paremmin huomattavasti suuremmalla kuljetuskapasiteetilla, SUV-mallinen auto taas tarjoaa paremmin säältä ja varkaudelta suojatun tavaratilan jos pakettiauton kapasiteettia ei tarvitse.

Ainoa mieleen tuleva käyttökohde voisi olla sellainen, jossa tarvitaan samaan aikaan maasto-ominaisuuksia ja pitää kuljettaa tavaratilaa sotkevaa välineistöä, eli ehkä jonkinlaiset metsänhoitotyöt.
Emännän voi laittaa lavalle nalkuttamaan kun kuuntelee musiikkia? Kaipa noita mahdollisuuksia yhtä monta kuin käyttäjiä. Voisin jotain kodinkoneita roudata mitkä ei mahdu y malliin että tarvitsisi peräkärryä laittaa kiinni tai sitten multaisia kasveja tai kaatopaikka jätettä niin olisi helppo lakaista liat pois. Muutenkin ehkä semmoinen ei niin justiinsa hällä väliä meininki voisi olla cybertruckilla "naarmut ovat koristeita".
 
Muuten kyllä, mutta aika nihkeä tuollaisella olisi metsäautoteille ahtautua. Joo, toki se sinne jotenkin mahtuu ja suht maastokykyisenä ihan käyttökelpoinen varmaan olisi jos vaan ei painuisi teistä läpi (hiluxiin nähden painaa tuplat).

Eiköhän se ole lifestyle ajoneuvo ennemmin kuin mikään muu.
 
Lähinnä huomaa, että koko fsd hype on kuollutta hypeä. Vaikka nousisi 10 kertaiseksi tehot, niin mikään ei varsinaisesti viittaa siihen, että tilanne olisi erilailla kuin 2016 tai vaikka 2019.

Katsotaan sitten uudestaan, kun nostavat automaatiotasoja täkäläisesti virallisesti että onko edistymistä tapahtunut.

Sinänsä auton "automatiikkaa" tuo ei paranna vanhoihin autoihin jos taas pitää rakentaa mallit uudestaan eikä hiota niistä vanhoista haamuja yms. pois. Täten hyöty on tulossa "sitten joskus" siihen autonomiseen ajamiseen. Itse ottaisin ennemmin nykyraudan kanssa hienosäätöä että saataisiin ne nykyiset ongelmat hiottua pois.
Varmaan kohtuu marginaalinen hyöty hw3/4 on FSD ellei meinaa summota ahtaista paikoista päivittäin ja ajella paljon kaupunkiajoa. Sekin vielä että toimii jossain vaiheessa hyvin ilman haamuja sujuvasti käytännössä 5kk vuodessa kesäkeleissä aika rajoittava hyöty.
 
Muuten kyllä, mutta aika nihkeä tuollaisella olisi metsäautoteille ahtautua. Joo, toki se sinne jotenkin mahtuu ja suht maastokykyisenä ihan käyttökelpoinen varmaan olisi jos vaan ei painuisi teistä läpi (hiluxiin nähden painaa tuplat).

Eiköhän se ole lifestyle ajoneuvo ennemmin kuin mikään muu.
CT kunnon offroad renkailla painosta riippumatta parempi ajella pajupuskaisilla sorateilla tai mutaisilla tiestöillä keväisin kun ei haittaa pikku kopsut oksista ja noilla mutaisilla sekä uraisilla metsäteillä se 20-30cm maavara yhtä tyhjän kanssa kun pohja jää kiinni tarvitsee maavaraa 40cm+++.
 
Itselle on jäänyt hieman hämärän peittoon, että mikä on tuollaisen jenkkityyppisen lava-auton todellinen käyttökohde. Pakettiauto hoitaa esim. raksahommat paljon paremmin huomattavasti suuremmalla kuljetuskapasiteetilla, SUV-mallinen auto taas tarjoaa paremmin säältä ja varkaudelta suojatun tavaratilan jos pakettiauton kapasiteettia ei tarvitse.

Ainoa mieleen tuleva käyttökohde voisi olla sellainen, jossa tarvitaan samaan aikaan maasto-ominaisuuksia ja pitää kuljettaa tavaratilaa sotkevaa välineistöä, eli ehkä jonkinlaiset metsänhoitotyöt.
Sama, mutta ilmeisesti joku Ford F150 on USA:n myydyin auto ja muutenkin pick upit siellä ylivoimaisesti suosituimpia autoja. Paha sanoa mitä noilla sitten tekevät siellä? Kai elämä siellä on niin erilaista että tuollainen sitten on kätevä heidän elämässään?
 
Eiköhän se ole sellainen ”macho” miehen symboli pääosin. Iso auto. Muutamia tässä lähialueella ja kuskina solkussa käyvä bodari.
 
Tykkäävät ajaa jenkeissä, tai siis siellä on koko yhteiskunta rakentunut ajamisen ympärille, sitte mennään lentäen jos ei autolla viitsitä. (Useita satoja kilometrejä)

Mut en silti itse ymmärrä miksi kukaan tykkäis ajaa noilla erillisrunkoisilla verrattuna henkilöautoon, isohkoon varsinkin ellei tie&keliolosuhteet puoltaisi järeämpää ajoneuvoa.

Ajattelisin, että Camryllä tai Avalonilla (esim) ajais mieluummin pitkää matkaa teitä pitkin, tai langan mukaisesti 3/Y/S/X verrattuna johonkin Silveradoon. Mutta heillä eri maku aiheeseen, se sallittakoot.
 
Jenkeissä ainakin jossain vaiheessa riittävän isot autot on vapautettu päästösääntelystä. Jos auto on liian pieni, pitää maksaa jotain veroja ja olla paljon vähemmän saastuttava joka nosti hintoja - isot autot olivat suhteessa halvempia. Samoin chicken tax kielsi pickuppien/light truckien tuonnin ulkomailta tai ainakin aiheutti jotain lisätullia -> jenkkivalmistajilla oli käytännössä koko markkina suojeltuna itsellään ja keskittivät tuotekehitystä ja markkinointia juuri tuohon kategoriaan.
 
Mielestäni tuollainen sähkö lava-auto varsin monipuolinen ajoneuvo. Hyvät tilat viidelle matkustajalle ja ajettavuus kohdillaan. Samalla saa tavaraa kyytiin reilusti. Harmi ettei Eurooppaan vielä ole tullut isommassa mittakaavassa.
 
Sama, mutta ilmeisesti joku Ford F150 on USA:n myydyin auto ja muutenkin pick upit siellä ylivoimaisesti suosituimpia autoja. Paha sanoa mitä noilla sitten tekevät siellä? Kai elämä siellä on niin erilaista että tuollainen sitten on kätevä heidän elämässään?
Lava-autojen suosio jenkeissä johtuu alunperin niiden edullisemmasta verokohtelusta (truck vs car)
 
Musta tuntuu että on jo vuosi huudeltu kohta että ihan kohta tulee Juniper, elkää ostako Yytä! Ja jos varmasti haluaa silti ostaa Y, niin siltikin kannattaa mielummin ostaa vaikka BYD tai joku softavikanen volkkari. :D Teslan toimitusjohtaja ihan vasta kirjoitti, että tänä vuonna ei vielä tule päivitystä Y:hyn. Eli nyt tämän vuoden aikana jos haluaa tarvitsee Y:n, on paras malli se nykyinen. :) Jos sitä toki vaan haluaa, niin odottajat odottaa jatkossakin.
 
Itselle on jäänyt hieman hämärän peittoon, että mikä on tuollaisen jenkkityyppisen lava-auton todellinen käyttökohde. Pakettiauto hoitaa esim. raksahommat paljon paremmin huomattavasti suuremmalla kuljetuskapasiteetilla, SUV-mallinen auto taas tarjoaa paremmin säältä ja varkaudelta suojatun tavaratilan jos pakettiauton kapasiteettia ei tarvitse.

Ainoa mieleen tuleva käyttökohde voisi olla sellainen, jossa tarvitaan samaan aikaan maasto-ominaisuuksia ja pitää kuljettaa tavaratilaa sotkevaa välineistöä, eli ehkä jonkinlaiset metsänhoitotyöt.

No siis alkuperäinen idea noissa oli vähän sama kuin peräkärryssä, eli voi kuskata kaikenlaista paskaa mitä ei viitsi tavaratilaan tai pakun perään tunkea. Ovat myös erinomaisia vetoautoja. Maatiloilla edelleen työautoina.

Toki jenkkien truckeista suurin osa ei liene eläissään vetänyt mitään, eikä lavalla ole juuri ikinä ollut mitään ajoittaisia rautakauppaostoksia kummempaa (jos sitäkään).
 
Viimeksi muokattu:
Musta tuntuu että on jo vuosi huudeltu kohta että ihan kohta tulee Juniper, elkää ostako Yytä! Ja jos varmasti haluaa silti ostaa Y, niin siltikin kannattaa mielummin ostaa vaikka BYD tai joku softavikanen volkkari. :D
Y tai vag olisi varmaan fiksuinta ostaa käytettynä, koska saa sopivaan hintaan. Vielä esim vuosi sitten hieman eri asia? Käytettyjen hinnat oli korkeammalla.

Model 3 joutuu sitten ostamaan uutena, jos/kun haluaa uuden version.
 
Toivottavasti Juniperissä ei ole noita samoja keulan ajovaloja, mitkä mielestäni pilasivat kolmosen ulkonäön tehden autosta jotenkin vanhanaikaisen näköisen tuossa korimallissa. Viirut valot saattavat toki toimia paremmin pulleammassa Y:ssä.
 
Musta tuntuu että on jo vuosi huudeltu kohta että ihan kohta tulee Juniper, elkää ostako Yytä! Ja jos varmasti haluaa silti ostaa Y, niin siltikin kannattaa mielummin ostaa vaikka BYD tai joku softavikanen volkkari. :D Teslan toimitusjohtaja ihan vasta kirjoitti, että tänä vuonna ei vielä tule päivitystä Y:hyn. Eli nyt tämän vuoden aikana jos haluaa tarvitsee Y:n, on paras malli se nykyinen. :) Jos sitä toki vaan haluaa, niin odottajat odottaa jatkossakin.

Eiköhän tähän juniper hypetykseen ole osallistunut lähinnä Tesla-somettajat.

Ja jos sä viittaat softavikoihin sen kummemmin tarkentamatta (kun oman vagineen softa on kyllä aika-ajoin laginen, mutta käyttöä haittaavia bugeja ei ole ollut enää 18 kuukauteen) niin ihan vastaavasti voinee vaan viitata tähän jos joku miettii Model Yn ostamista:
 
Musta tuntuu että on jo vuosi huudeltu kohta että ihan kohta tulee Juniper, elkää ostako Yytä! Ja jos varmasti haluaa silti ostaa Y, niin siltikin kannattaa mielummin ostaa vaikka BYD tai joku softavikanen volkkari. :D Teslan toimitusjohtaja ihan vasta kirjoitti, että tänä vuonna ei vielä tule päivitystä Y:hyn. Eli nyt tämän vuoden aikana jos haluaa tarvitsee Y:n, on paras malli se nykyinen. :) Jos sitä toki vaan haluaa, niin odottajat odottaa jatkossakin.
Miksi Elon kertoisi että tulisi uusi malli? Sehän tappaisi myynnin heti. Eihän ne kertoneet 3:stakaan kunnes se vain tuli. Sitä ennen oli alet kuten nyt myös Yssa.
 
Miksi Elon kertoisi että tulisi uusi malli? Sehän tappaisi myynnin heti. Eihän ne kertoneet 3:stakaan kunnes se vain tuli. Sitä ennen oli alet kuten nyt myös Yssa.

Lähinnä tässä se, että Elon on nyt selvästi sanonut, että tänä vuonna ei tule uutta Model Y. En tiedä lausuiko hän tällä tavalla tuosta Model 3? En ole sitä seurannut. Olisi vähän outoa sanoa noin ja julkaista auto kohta sen perään.
 
En kyllä kannata Elonin sanoihin luottaa hetkeäkään, ei myöskään tässä Juniper-asiassa.
 
Lähinnä tässä se, että Elon on nyt selvästi sanonut, että tänä vuonna ei tule uutta Model Y. En tiedä lausuiko hän tällä tavalla tuosta Model 3? En ole sitä seurannut. Olisi vähän outoa sanoa noin ja julkaista auto kohta sen perään.
Olisihan se vähän hassu sanoa että puolen vuoden päästä tulee uusi versio joka on huomattavasti parempi kuin nykyinen. Kyllä tällä varmasti olisi myyntiin vaikutusta.
 
Toivottavasti Juniperissä ei ole noita samoja keulan ajovaloja, mitkä mielestäni pilasivat kolmosen ulkonäön tehden autosta jotenkin vanhanaikaisen näköisen tuossa korimallissa. Viirut valot saattavat toki toimia paremmin pulleammassa Y:ssä.
Itse taas olen täysin vastakkaisella linjalla. Uusi kolmonen näyttää linjakkaalta ja hienolta eikä saippuarasialta, johon on liimattu päälle etuvalotarrat. Makuja on monia :)
 
Itse taas olen täysin vastakkaisella linjalla. Uusi kolmonen näyttää linjakkaalta ja hienolta eikä saippuarasialta, johon on liimattu päälle etuvalotarrat. Makuja on monia :)
Ihan hieno. Parempi kuin vanha. Silti voisi olla vielä vähän hienompikin ulkoa :) Perässä en ole juuri huomannut eroa, mutta keulasta heti tunnistaa uudeksi.

Olisihan se vähän hassu sanoa että puolen vuoden päästä tulee uusi versio joka on huomattavasti parempi kuin nykyinen. Kyllä tällä varmasti olisi myyntiin vaikutusta.
Lisäksi eikö 2025 malleja aleta jo pian valmistamaan. Ensimmäisten toiminut voisi olla vaikka jo joulukuussa? Eikä tammikuuhunkaan ole enää pitkä aika. Alennuksia ehkä odotellessa vanhalle nykyiselle Y mallille?
 
En kyllä kannata Elonin sanoihin luottaa hetkeäkään, ei myöskään tässä Juniper-asiassa.

Onko Elon aiemmin kertonut virheellistä tietoa mallin julkaisuta näin päin, eli sanonut että ei julkaista, mutta onkin ihan kohta julkaistu? Tämmönen "tähän henkilöön ei kannata luottaa hetkeäkään" kuulostaa vähän perusteettomalta.
 
Onko Elon aiemmin kertonut virheellistä tietoa mallin julkaisuta näin päin, eli sanonut että ei julkaista, mutta onkin ihan kohta julkaistu? Tämmönen "tähän henkilöön ei kannata luottaa hetkeäkään" kuulostaa vähän perusteettomalta.
Jatkuvastihan noita valheita tulee.

Ilmaisten superchargereiden siirto uuteen autoon piti olla ainutkertainen, totuus on että on tullut uusia. Keväällä ilmoitti hintojen nostosta jota seurasikin itseasiassa hintojen pudotus. FSD-versioiden aikatauluista tulee virheellistä tietoa jatkuvasti ja näitä toteutumattomia "in two weeks" aikatauluväittämiä on vaikka kuinka paljon. Pyyhkimet piti Elonin viime vuonna olla korjattu kesäkuussa "kolmen viikon päästä" ja olla super hyvät, päivitystä ei silloin tullutkaan ja ei ole pyyhkimet korjaantuneet, jne, jne.
 
Lisäksi eikö 2025 malleja aleta jo pian valmistamaan. Ensimmäisten toiminut voisi olla vaikka jo joulukuussa? Eikä tammikuuhunkaan ole enää pitkä aika. Alennuksia ehkä odotellessa vanhalle nykyiselle Y mallille?
Q4 aletaan tekemään 2025 malleja vaikka Teslalla ei ole vuosimalleja.
 
Vaihdatutin MYP;piin tämän huhutun oikeankokoisen "ylikoonrengastuksen" ja pitää todeta, että intternetsin legendat olivat oikeassa; 255>275 & 275>295 vaihtamalla pitäen profiili samana renkaat asettuvat vanteille kuten tarkoitettu eikä vanteen huuli ole törröllä valmiina hinkkaamaan heti kanttariin. Syitä miksi on päätetty ottaa "väärä" rengastus tuotantoon saamme miettiä, ehkä energiankulutus? Toisaalta tällöin olisi voinut pohtia vannekoon pienentämistä kautta linjan tuumalla alaspäin.

Alkuperäisissä Pirelleissä eturenkaat olivat niitä vaahtomuovivaimenteisia, korvaan ei äkkiseltään tuntunut suuria eroja kun tilalle vaihtui vaimentamattomat Goodyearit.
Minkälaiset kokemukset viikon jälkeen? Onko ero selkeästi pehmeämpi töyssyissä, entä kaarreajossa nuljuaako?
 
Ei nuljua, en osaa sanoa olisko hiukan pehmyempi Goody verrattuna Pirelliin. Kulutuksessa ~10Wh lisää keskimäärin, ehkä hieman vähemmän.

e: nopeusmittari näyttää edelleen tasan, mulla on erillisnavi ja samaa kilometrilleen nousee tai laskee.
 
Viimeksi muokattu:
Ei nuljua, en osaa sanoa olisko hiukan pehmyempi Goody verrattuna Pirelliin. Kulutuksessa ~10Wh lisää keskimäärin, ehkä hieman vähemmän.

e: nopeusmittari näyttää edelleen tasan, mulla on erillisnavi ja samaa kilometrilleen nousee tai laskee.
Eli parempaan suuntaan meni muuten mutta kulutus hieman hyppäsi.
 
Näinkin voi sanoa. Istuu juuri oikein vanteelle suojaten, ettei "huuli törrötä" esillä etsien kanttaria.

compress1720450698155.jpg
compress1720450698063.jpg
compress1720450697355.jpg
 
Olisihan se vähän hassu sanoa että puolen vuoden päästä tulee uusi versio joka on huomattavasti parempi kuin nykyinen. Kyllä tällä varmasti olisi myyntiin vaikutusta.
Kyllähän kaikkista muista valmistajista tiedetään, että milloin uudet faceliftit ovat tulossa ja niistä mehustellaan kuukausikaupalla / vuosikaupalla etukäteen kun messuilla esitellään konseptimalleja jopa useita vuosia etukäteen jne…
 
Kesälomareissulla kun on päässyt nyt ensimmäistä kertaa suhaamaan pidempää siivua -23 mY:lla niin ainakin noille FLTPn kesätestien keskiarvokulutuksille voi kyllä viitata kintaalla. Maantieajossa 12,x kWh/100km lukemat on kyllä omalla ajoprofiililla utiopiaa ellei nyt ihan karavaanarien kanssa letkassa köröttele ja ajele alinopeutta. Alla 19" kiekot, jotka vakiovannetta kevyemmät.

Muutaman tuhannen maantieotannalla kolmella aikuisella niin 17,5 - 18,5 kWh/100km. Sitten jos tulee kovempaa sadekeliä niin about 20. Nopeus yleensä kympin yli mikä taitaa olla AP:n maksimit.

Joku FLTPtä paremmin tunteva niin onko koko maantiepätkä 80km/h aluetta?
 
Kyllähän kaikkista muista valmistajista tiedetään, että milloin uudet faceliftit ovat tulossa ja niistä mehustellaan kuukausikaupalla / vuosikaupalla etukäteen kun messuilla esitellään konseptimalleja jopa useita vuosia etukäteen jne…
Perinteisillä merkeillä taitaa olla tiedossa 1-2v ennen mitä tulee akunkoko ja autonmuotoa yms. Teslalla kun ei käytännössä osaa sanoa vielä julkaisu hetkelläkään mitä se auto sisältää kun niitä osia päivitetään ennen ja jälkeen julkaisun eli ei niin merkittävää se facelift ole kun on aina ajantasaiset osat. Ehkä jos se ulkonäköseikka tärkeä niin sitten varmaan tärkeä elementti facelift. Jos hypoteettisesti ajatellaan tulevaa juniper y mallia, että tulisi saataville Suomessa 14.3.2025 niin hw4 ja akku voi olla karvalakissa shenxing ja longrangessa päivitetty 2170. Sitten -26 onkin jo shenxing plus, 4680 ja hw5.
 
Perinteisillä merkeillä taitaa olla tiedossa 1-2v ennen mitä tulee akunkoko ja autonmuotoa yms. Teslalla kun ei käytännössä osaa sanoa vielä julkaisu hetkelläkään mitä se auto sisältää kun niitä osia päivitetään ennen ja jälkeen julkaisun eli ei niin merkittävää se facelift ole kun on aina ajantasaiset osat. Ehkä jos se ulkonäköseikka tärkeä niin sitten varmaan tärkeä elementti facelift. Jos hypoteettisesti ajatellaan tulevaa juniper y mallia, että tulisi saataville Suomessa 14.3.2025 niin hw4 ja akku voi olla karvalakissa shenxing ja longrangessa päivitetty 2170. Sitten -26 onkin jo shenxing plus, 4680 ja hw5.
Tai sitten ostetaan LG:lta halpoja kennoja halvalla ja myydää niitä kuten USAssa tehtiin.
 
Tarkenna hieman mitä tarkoitit?
Tätä Tesla Now Lets You Pick the Battery Supplier in the Model 3 and Model Y Long Range Models
Tarjotaan LG:lla autoja jos et halua hyödyntää tai voi hyödyntää veroetua. Toki huonona puolena on, että LG ei pärjää Panasonicille kaikissa asioissa.
 
Muutaman tuhannen maantieotannalla kolmella aikuisella niin 17,5 - 18,5 kWh/100km. Sitten jos tulee kovempaa sadekeliä niin about 20. Nopeus yleensä kympin yli mikä taitaa olla AP:n maksimit.

Joku FLTPtä paremmin tunteva niin onko koko maantiepätkä 80km/h aluetta?
Teslabjörn on mittaillut 90km/h tasanopeuden testissä kesäkulutukseksi Model Y LR:lle 14.5kWh/100km, joka vastannee aika hyvin perinteistä pidempää maantieajoa. Siihen nähden tuo sinun kulutus kuulostaa aika korkealle.

FLTP:n ilmoittama 12,5kWh/100km taas kuulostaa aika alhaiselta todelliseksi maantieajon kulutukseksi. Ehkä siellä on ollut harvinaisen optimaalinen keli tai sitten keskinopeudet on olleet aika pienet tai kuljettajat ajaneet pätkän pihistelemällä.

Omalla takaveto kolmosella maantiekulutukset on jossain siellä 12-13kWh välissä tyypillisesti. Hyvällä kelillä voi mennä vähemmän ja huonommalla enemmän.
 
Tätä Tesla Now Lets You Pick the Battery Supplier in the Model 3 and Model Y Long Range Models
Tarjotaan LG:lla autoja jos et halua hyödyntää tai voi hyödyntää veroetua. Toki huonona puolena on, että LG ei pärjää Panasonicille kaikissa asioissa.
Tuosta tulee mieleen oikeastaan jos ja kun EU alkaa tukemaan voimalla akkujen valmistusta vanhalla mantereella että Tesla uppaa jo valmiina olevan 4680 akkutehtaan Berliinissä uusimpaan revisioon ja sitä myöten kaikki y mallit ovat paikallisia eikä exporteja. En osaa sanoa onnistuuko tällainen esim. Highlandin kohdalla jos tuotaisiin pelkkä aihio Kiinasta ja lyötäisiin akkupaketti kiinni Euroopassa, voisi olla aikamoinen härdelli? Suunta taitaa teslallakin olla enenevissä määrin irtautua Kiinasta komponenteissa ja Tesla alkaa olla pyörillä liikkuva Samsung. Kiinan sisämarkkinat asia erikseen.
 
Teslabjörn on mittaillut 90km/h tasanopeuden testissä kesäkulutukseksi Model Y LR:lle 14.5kWh/100km, joka vastannee aika hyvin perinteistä pidempää maantieajoa. Siihen nähden tuo sinun kulutus kuulostaa aika korkealle.

Suomessa voi LR kolmosella päästä noihin lukemiin, mutta silloin ei paljoa ylinopeuksia ajella. Norjassa voi mennäkin, mutta tiet ja rajoitukset eivät millään tasolla vertailukelpoisia meidän kanssa. Model 3 LR:llä ajaa siellä akullisella 600km ja täällä ei moisiin lukemiin ole mitään asiaa. Olettaen, että Y vie täällä enemmän samassa suhteessa kuin 3, niin joku 17 voisi olla realismia.
 
Kävin koeajamassa Tesla Model Y:n ja kyselin tuosta korkotarjouksesta jonka piti sivujen mukaan jo loppua: "1,99% korko Dual Motor All-Wheel Drive Model Y Long Range ja Performance malleihin 30. kesäkuuta 2024 mennessä tilatuille, rekisteröityidyille ja toimitetuille autoille". On kuulemma nyt toistaiseksi voimassa oleva tarjous.
 
Teslabjörn on mittaillut 90km/h tasanopeuden testissä kesäkulutukseksi Model Y LR:lle 14.5kWh/100km, joka vastannee aika hyvin perinteistä pidempää maantieajoa. Siihen nähden tuo sinun kulutus kuulostaa aika korkealle.

FLTP:n ilmoittama 12,5kWh/100km taas kuulostaa aika alhaiselta todelliseksi maantieajon kulutukseksi.

Itselleni perinteinen, pidempi maantieajo Suomessa on kesäkelissä 100km/h -aluetta. Näin ollen TB:n tulosten katsominen on varmaan aivan linjassa siitä mitä ajetaan 80-alueella. Mutta kun leijonan osa kilometreistä tulee satasen alueella (ehkä 70%...), jossa nopeus on 105 - 115km/h niin 14.5kWh tai saatika 12,5kWh ei vaan ole mahdollista.

Björn ajaa myös testit yksin ilman matkatavaroita. Kolmella ei-thaimaalaisella aikuisella matkatavaroineen painoa on helposti 250-300kg enemmän :D TB videoilla ohituksetkaan eivät ole sellasia 75km/h -> 130km/h nykäisyjä vaan rauhallisia siirtymiä kaistalta toiselle, kun vedetään jatkuvasti nelikaista tietä.

Mutta TBn testit ovat mitä ovat ja arvokkaita itsessään, mutta ainakin kulutusten perusteella toi FLTPn (Finlandwide...) kesäkelin "maantieajo" vaikuttaisi olevan ihan hupijuttu. Vaikka testi ajettaisiin yksin.

Ainoa järjellinen selitys on se, että testipätkä sattuu olemaan sellainen poikkeustapaus, että maantiellä ei nosteta kesänopeuksia vaan kyseessä on 80-alue kesät talvet. Testausmielessä sikäli järkevää, kun tulokset ovat suoraan vertailukelpoisia, mutta taas ei kuvaa juurikaan todellisuutta kesäkelin Suomessa maantieajon osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on noussu hinnat, jokasessa tasan 1500€. Tuo ei uutta tullia riitä kattamaan, eli katteista leikattu. Mutta toisaalta myyvät ehkä vielä ennen 4.7 eurooppaan tulleita autoja, joista lisätullia ei mene. Katsotaan miten kehittyy.
 

Liitteet

  • Screenshot 2024-07-09 at 8.38.49.png
    Screenshot 2024-07-09 at 8.38.49.png
    112,6 KB · Luettu: 64
  • IMG_7861.jpeg
    IMG_7861.jpeg
    365 KB · Luettu: 63
Kesälomareissulla kun on päässyt nyt ensimmäistä kertaa suhaamaan pidempää siivua -23 mY:lla niin ainakin noille FLTPn kesätestien keskiarvokulutuksille voi kyllä viitata kintaalla. Maantieajossa 12,x kWh/100km lukemat on kyllä omalla ajoprofiililla utiopiaa ellei nyt ihan karavaanarien kanssa letkassa köröttele ja ajele alinopeutta. Alla 19" kiekot, jotka vakiovannetta kevyemmät.

Muutaman tuhannen maantieotannalla kolmella aikuisella niin 17,5 - 18,5 kWh/100km. Sitten jos tulee kovempaa sadekeliä niin about 20. Nopeus yleensä kympin yli mikä taitaa olla AP:n maksimit.

Joku FLTPtä paremmin tunteva niin onko koko maantiepätkä 80km/h aluetta?

Vauhti, vauhti ja vielä kerran vauhti. Ihan sama mikä käyttövoima, niin vauhti lisää kulutusta reippaasti. Tosiaan, ajeleppa siellä karavaanareiden kanssa tien tukkona niin varmasti pääsee pienellä, mutta jos menee liikennevirran mukana niin kulutus nousee huomattavasti. Satasen tielläkin on iso ero ajaa todellista 80km/h kuin 110km/h.

Siksi ne karavaanarit yleensä ajaa hiljempaa, se on turvallista, mutta ennen kaikkea, kulutus pysyy kohtuullisena.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 457
Viestejä
4 512 768
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom