Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Autokauppa ja autohuolto ovat kaksi eri asiaa. Eka nyt voikin sijaita missä sattuu, toisen kanssa alkaa vituttaa liikenneyhteydet todella helposti.

Jotenkin epätodellista, että ”huolto kampissa” ja ”muutkin on siellä” virheargumentein lähdetään kampeamaan Petikonkin mittapuulla perämetsää hyväksi paikaksi.
No ihan ensiksi se on Kehä 3 varressa, joka tarkoittaa sitä ettei sinne ole mitään ongelmaa mennä autolla mihinkään aikaan päivästä. Toisin kun vaikka Espooseen tai Pitskuun/Konalaan. Dösä näyttäs menevän neljä kertaa tunnissa ja sillä pääsee 5min junalle, jos kuka haluaa maksimoida kurjuuttaan eikä ota sijaisautoa tai jää venamaan.
 
Ja aika harvalla merkillä taitaa olla huoltoa kantakaupungissa? Tokihan paras olisi kun olisi 100 huoltopistettä Helsingissä niin olisi kaikilla kävelymatkan päässä kotoa, mutta ei nyt ole kovin realistista.

Teslalla sentään aika moni asia hoituu niinkin että huoltohenkilö tulee kotiin/töihin hoitamaan homman. Ja helpompi se on kehä 3 varrelle mennä autolla kun vaikka sinne Kamppiin.
 
Ja aika harvalla merkillä taitaa olla huoltoa kantakaupungissa? Tokihan paras olisi kun olisi 100 huoltopistettä Helsingissä niin olisi kaikilla kävelymatkan päässä kotoa, mutta ei nyt ole kovin realistista.

Teslalla sentään aika moni asia hoituu niinkin että huoltohenkilö tulee kotiin/töihin hoitamaan homman. Ja helpompi se on kehä 3 varrelle mennä autolla kun vaikka sinne Kamppiin.
On muillakin tuo palvelu, että tulevat korjaamaan. Joillakin ilmainen ja joillakin maksullinen.
 
No ihan ensiksi se on Kehä 3 varressa, joka tarkoittaa sitä ettei sinne ole mitään ongelmaa mennä autolla mihinkään aikaan päivästä. Toisin kun vaikka Espooseen tai Pitskuun/Konalaan. Dösä näyttäs menevän neljä kertaa tunnissa ja sillä pääsee 5min junalle, jos kuka haluaa maksimoida kurjuuttaan eikä ota sijaisautoa tai jää venamaan.
Et oo tainnut ruuhka-aikaan ajella kolmosta... Nihkeät nuo yhden linjan bussit oli. Vertaa vaikka Vetokujaan. Pointti vaan oli, että ei tuo nyt lähellekään paras paikka ole eli miksi herneet nenussa porukalla?
 
Kävin tänään Raision itsepalvelu pisteessä koeajamassa nelivetoisen model 3 ja täytyy myöntää että olin yllättynyt positiivisesti.

Muutama huomioni kyseisestä autosta
  • Ultra red väri oli omaan mieleen (perus valkoinen on pirun tylsä)
  • Sisältä auto vaikutti enemmän premiumilta kuin odotin, vaikka kovin pelkistetty olikin.
  • Auton sisäilma tuntui tasaisemman viileältä kuin 14v vanhan mersuni ja oli oikein miellyttävä koko ajon ajan.
  • Hyvän ajoasennon löysin helposti (191cm) ja ratti istui käsiini hyvin
  • Keskinäyttö oli todella hyvä, mutta käyttöliittymän käyttö vei hetken ennenkuin löysin valikkojen takaa haluamani toiminnot.
  • Auto tuntui omaan korvaani varsin hiljaiselta (kevyttä tuulen ja renkaan ääntä), kaikki ärsyttävät viuhunnat ja kolinat oli saatu eristettyä pois.
  • Auton käsittely tuntui helpolta, "kaasua" oli helppo säädellä, vilkkunappien käyttö vaatii totuttelua.
  • Auto lähti kuin raketti jos poljinta uskalsi painaa kunnolla.
  • Regenerointi tuntui alkuun oudolta, mutta hyvin nopeasti opin pitämään siitä.
  • Peruuttaminen oli kans omituisen tuntoista pelkän keskinäytön kamerakuvaa tuijottaen.
Kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus ensimmäiseksi sähköautoksi jota pääsin ajamaan. Harmi ettei taida rahat riittää vastaavanlaiseen autoon, tai sitten pitää odottaa muutama vuosi ja ostaa käytettynä.
 
En tiedä olinko säätänyt penkin sellaiseen asentoon että sivupeileistä en pakittaessa nähnyt juuri mitään. Koin että helponta oli vain tuijottaa peruutuskameroita, eikä se lopulta olisi itselle kuin tottumuskysymys.
 
Saatan olla hieman tesla-kriittinen, mutta en "estoinen".

Välillä kuitenkin näita threadeja lukiessa tulee mieleen että "Tesla-Börje" on kaikentietävä asiantuntija ja häneen luotetaan ihan vitusti,
koska ei ole muita messiaita..

Herää kysymys vain että minkälainen diili hällä on nykyään teslan kanssa yms, ei hän ilmaiseksi noita tee.
 
Et oo tainnut ruuhka-aikaan ajella kolmosta... Nihkeät nuo yhden linjan bussit oli. Vertaa vaikka Vetokujaan. Pointti vaan oli, että ei tuo nyt lähellekään paras paikka ole eli miksi herneet nenussa porukalla?
No oon tainnu ajella sitä tässä 30v ristiin rastiin eri kellonaikoina. Sen jälkeen kun valot otettiin pois, niin ruuhkat ovat olleet täysin olemattomat vrt. kaikki muut tiet täällä.
Sullahan taisi olla Seat itselläsi, niin pääset kyllä jatkossakin varmasti huollattamaan autoasi omissa suosikkipaikoissasi, vaikka Teslat käytetäänkin Petikossa.
 
Käytiin perjantaina katsastamassa uudessa Tesla Storessa Cybertruck:



Olihan se varsin vakuuttava ilmestys oikeassa elämässä, vaikka oli aiemmin kuvia ja videoita nähnyt.

Mukaan lähti myös koeajolle Tesla Model 3 Performance:

 
Tänään tuli kaupassa käydessä ilmoitus puhelimeen, että auton (M3 2023) hälytys on lauennut. Autolle kun menin paria minuuttia myöhemmin, ei hälytys enää soinut. Sentry oli päällä, mutta autoon mennessä ei tullut Sentryltä ilmoitusta, että mitään olisi tapahtunut, vaikka useinhan se tallentaa omankin kahvan vetäisyn ja ilmoittaa siitä.

Olisin itse ainakin luullut, että hälyttimen aktivoitumisen hetki näkyisi sentryn tallenteissa? Toki sentryn edellisen 10min tms tallenteesta sai katsottua, ettei kukaan ollut lähellä autoa käynyt niihin aikoihin, kun hälytyksestä tuli ilmoitus.
 
Lienee joku kärpänen/hyttynen autossa mikä tuon aiheuttaa. Hälytys ei aiheuta sentryn tallennusta välttämättä.
 
Lienee joku kärpänen/hyttynen autossa mikä tuon aiheuttaa. Hälytys ei aiheuta sentryn tallennusta välttämättä.
Oon luullu näitä enimmäkseen urbaanilegendoiksi, mutta naapurin Land Cruiser huusi parkkipaikalla jokunen viikko sitten kolme kertaa saman yön aikana ja triggeriksi oli tosiaan paljastunut kärpänen.
 
Oon luullu näitä enimmäkseen urbaanilegendoiksi, mutta naapurin Land Cruiser huusi parkkipaikalla jokunen viikko sitten kolme kertaa saman yön aikana ja triggeriksi oli tosiaan paljastunut kärpänen.
Ei ole legendaa, oma Model 3 huusi viime kesänä päivän sisällä monesti. Ihmettelin mikä ihme on vialla. Mutta sisältä löytyi kärpänen ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmaa :)
 
En muista oliko uusista poistettu se sisäsensori vai muuttuiko se. Voi olla että muuttui. Kallistussensori poistui joten auton voi hinaa ilman että reakoi.
 
1.7 ja mitään ei tapahtunut Model 3 hinnoille? Aika mautonta ja ei yhtään luottamusta herättävää tuo Teslan pelottelu markkinointi...
 
1.7 ja mitään ei tapahtunut Model 3 hinnoille? Aika mautonta ja ei yhtään luottamusta herättävää tuo Teslan pelottelu markkinointi...
Liekö vielä edes lukittu paljonko nousee. Arvioita oli aina 21% asti mutta katsellaan.

Tesla promoaa aina neljänneksen lopussa mitä ihmeellisempää, että kauppa vain käy.
 
Liekö vielä edes lukittu paljonko nousee. Arvioita oli aina 21% asti mutta katsellaan.

Tesla promoaa aina neljänneksen lopussa mitä ihmeellisempää, että kauppa vain käy.
Tullien pitäisi 4.7 tulla voimaan, mutta en sitten tiedä miten noi toimii, koskeeko ne kaikkia sen jälkeen myytyjä vaiko vain sen päivämäärän jälkeen EU-alueelle tuotuja autoja?
 
1.7 ja mitään ei tapahtunut Model 3 hinnoille? Aika mautonta ja ei yhtään luottamusta herättävää tuo Teslan pelottelu markkinointi...

Perjantaina juteltiin suoraan Teslan edustajan kanssa ja kyllä ne Model 3 hinnat nousevat aikalailla varmuudella. Omien sanojensa mukaan autot toimitettaisiin sillä hinnalla millä ne on tilattu, eikä hintaa nostettaisi jo tilattuun autoon. Nähtäväksi jää mikä sitten tulee olemaan totuus.
 
Perjantaina juteltiin suoraan Teslan edustajan kanssa ja kyllä ne Model 3 hinnat nousevat aikalailla varmuudella. Omien sanojensa mukaan autot toimitettaisiin sillä hinnalla millä ne on tilattu, eikä hintaa nostettaisi jo tilattuun autoon. Nähtäväksi jää mikä sitten tulee olemaan totuus.

Voihan se näin olla, tai sitten olematta. Näin savolaisena tuntuu, että Teslaan kannattaa markkinoinnissa luottaa kuin Kuopion torin Helppo-Heikkiin. Eikös Tesla nimenomaan maininnut, että hinnat nousee 1.7 alkaen? Ja sitten oli se Masku -tasoa oleva mainos tänä vuonna, missä uhattiin hinnannousuilla ihan kohta jos et tilaa nyt vanhoilla hinnoilla. Totuus kuitenkin on, että Teslan tilatessa hinnat elää ihan kokoajan, joten aika pelottelulta tuokin markkinointi tuntui.
 
Onko se "esittelytila" edelleen räjähdyspisteessä. Tässä nyt useamman kuukauden katsellut ohi ajaessa, että näyttää vaan työmaalta ilman suurempaa muutosta. Teslojen määrän kasvu pihalla on ollut ainoa näkyvämpi "edistymä". Oliskohan viikko sitten, kun bongasin ison rivin punaisia ja liikenteessäkin tuli yksi vastaan, missä esittelyauto tms. teksti.
Ei tullut edes katsottua sisään, jätin ja hain auton suoraan parkkikselta.
 
Tähän mennessä Tesla on AINA kunnioittanut tilaushetken mukaista hintaa.
Jos hinta on laskenut tilaushetki vs. toimitushetki niin hintaa on automaattisesti laskettu. Jos taas hinta on noussut niin hintaa EI ole nostettu.

Itsekin ostin auton n. 30.000€ halvemmalla kuin mitä se oli myynnissä toimitushetkellä.

Teslan tapauksessa hinnat on julkisia ja muuttuu koko ajan, niin ylös kuin alaspäin epäsäännöllisen säännöllisesti. Enemmän itseäni ärsyttää se, että pärstä-kertoimen mukaan saa tai on saamatta x-prosenttia jotain hassuja alennuksia listahinnoista, joita kukaan ei maksa - ja näin ollen kukaan ei julkisesti tiedä mitä kukakin maksaa "perinneautoista". Teslan tapauksessa markkina on muuttunut ja se tuntuu aiheuttavan joissain puolestaan selvää ärsytystä vaikka läpinäkyvyys on pelkästään hyvästä + luo oikeaa kilpailua kun hinnat on 100% varmasti tiedossa kaikilla.
 
Tullien pitäisi 4.7 tulla voimaan, mutta en sitten tiedä miten noi toimii, koskeeko ne kaikkia sen jälkeen myytyjä vaiko vain sen päivämäärän jälkeen EU-alueelle tuotuja autoja?
Eiköhän se koske sen jälkeen tuotuja autoja. Kaiken järjen mukaan tullit maksetaan siinä vaiheessa kun auto saapuu suomeen, joten noissa ne olisi jo hoidossa.
 
Teslan tapauksessa hinnat on julkisia ja muuttuu koko ajan, niin ylös kuin alaspäin epäsäännöllisen säännöllisesti. Enemmän itseäni ärsyttää se, että pärstä-kertoimen mukaan saa tai on saamatta x-prosenttia jotain hassuja alennuksia listahinnoista, joita kukaan ei maksa - ja näin ollen kukaan ei julkisesti tiedä mitä kukakin maksaa "perinneautoista". Teslan tapauksessa markkina on muuttunut ja se tuntuu aiheuttavan joissain puolestaan selvää ärsytystä vaikka läpinäkyvyys on pelkästään hyvästä + luo oikeaa kilpailua kun hinnat on 100% varmasti tiedossa kaikilla.

No ihan samaan tapaanhan rahoitusasiakkaat on pitkään saaneet autonsa halvemmalla Teslalta kuin käteisasiakkaat (tai Teslan myyntikustannukset ovat korkeammat rahoitetuissa jos haluaa sen niin päin ajatella), eikä tätä koron subventointia voi käteisasiakkaana saada alennuksena. Eli rahoitusasiakkaan pärstäkerroin on Teslalle nyt korkeampi.

Perusmarkkinointia ja ihmispsykologiaa noi perinnevalmistajien hinnat ja alennukset on.
 
Perusmarkkinointia ja ihmispsykologiaa noi perinnevalmistajien hinnat ja alennukset on.
VW myi aikoinaan hyvällä tarjouksella (lähes 10k€ hinnasta pois, jos huomioi myös 2000€ romutustodistuksen). Facebookin puolelta huomasin sen keskustelun ja sopivan myyjän.

Kun meni paikalliseen autoliikkeeseen tuon tarjouksen kanssa, niin auton sai samaan hintaan :) Ja heti alle.


Teslalla ei oikein ole ollut mitään ihan yhtä hyvää tarjousta. Paitsi että myös "varastoautosta" tonneja pois.
 
Tähän mennessä Tesla on AINA kunnioittanut tilaushetken mukaista hintaa.
Jos hinta on laskenut tilaushetki vs. toimitushetki niin hintaa on automaattisesti laskettu. Jos taas hinta on noussut niin hintaa EI ole nostettu.

Itsekin ostin auton n. 30.000€ halvemmalla kuin mitä se oli myynnissä toimitushetkellä.

Teslan tapauksessa hinnat on julkisia ja muuttuu koko ajan, niin ylös kuin alaspäin epäsäännöllisen säännöllisesti. Enemmän itseäni ärsyttää se, että pärstä-kertoimen mukaan saa tai on saamatta x-prosenttia jotain hassuja alennuksia listahinnoista, joita kukaan ei maksa - ja näin ollen kukaan ei julkisesti tiedä mitä kukakin maksaa "perinneautoista". Teslan tapauksessa markkina on muuttunut ja se tuntuu aiheuttavan joissain puolestaan selvää ärsytystä vaikka läpinäkyvyys on pelkästään hyvästä + luo oikeaa kilpailua kun hinnat on 100% varmasti tiedossa kaikilla.
Pakkohan Teslan on myydä tilaushetkellä olevalla hinnalla, muuten rikkoo lakia (jos extraa yrittää pyytää). Sama pätee kaikkiin tuotteisiin EU alueella.
 
Pakkohan Teslan on myydä tilaushetkellä olevalla hinnalla, muuten rikkoo lakia (jos extraa yrittää pyytää). Sama pätee kaikkiin tuotteisiin EU alueella.
Poikkeuksena viranomaismaksut, esim. ALV ja tullimaksut. Autokaupan vakioehtojen mukaan tällaiset viranomaismaksumuutokset saa lisätä jo sovittuun hintaan, mutta jos maksut nostavat hintaa yli 4%, niin kuluttajalla on oikeus perua kauppa. Toki en tiedä, että noudattaako Tesla autokaupan vakioehtoja ja/tai millaisen ostosopimuksen ostaja allekirjoittaa.

Kaupan saa purkaa, jos hinta nousee yli neljä prosenttia
Autotuojat ja -teollisuus ry:n mukaan myyjällä on oikeus korottaa jo sovitun kaupan hintaa, kun syy on myyjästä riippumaton.

Tällainen syy voi olla juuri kohonnut tullimaksu.

– Autokaupan vakioehdot on laadittu yhdessä kuluttajaviranomaisten kanssa. Pakolliset viranomaismaksut, kuten tullit ja veronkorotukset voidaan siirtää jo tilatun auton hintaan sellaisina ne tulevat voimaan, kertoo yhdistyksen lakimies Teemu Nieminen.

Kuluttajalla puolestaan on oikeus purkaa kauppa, jos hinta nousee yli neljä prosenttia.


 
Minusta tuntuu että sinulta puuttuu nyt ihan perusymmärrys akuista ja akkuturvallisuudesta.

Nuo linkit eivät kerro yhtään mitään siitä todellisesta riskistä eli palon syttymisen todennäköisyydestä tai tarkemmin thermal runawaystä joka aiheuttaa rajut akkupalot.

Thermal-runaway-lithium.png


Eli suomeksi LFP akuissa on niin matala tuo lämpötilan nousu thermal runawayn tapahtuessa ettei se käytännössä voi syttyä räjähdysmäisesti toisin kuin NCA/NMC.

Lisäksi LFP:ssä mekaanisen rasituksen aiheuttama palo on suorastaan vaikea saada aikaiseksi edes erikseen yrittämällä joka on olennaista törmäys/kolaritilanteissa.



Teslan merkillä ei ole minulle mitään merkitystä, minua kyllä ihan lievästi ärsyttää kun täällä jaetaan täysin väärää tietoa fanilasit päässä koska se rakas Oma Merkki on kyseessä. Heittelet täällä ihan ufo-väitteitä ilman mitään todisteita ja perustelut on copy&pastea jostain fanipalstalta ja sinä uskot sen suoraan koska nm. TeslaRuleZ93 vaikuttaa varsin uskottavalta.



Tämä kyllä hymyilytti aika paljon.

ps. voisit vähän panostaa tekstin ulkoasuun, kannattaa kokeilla esim. rivinvaihtoa ja kappalejakoja. Hieman rasittavaa lukea viestejäsi, monestakin syystä.
Nyt ymmärrän. Eli pelkäät nmc teslojen leimahtavan tuleen kuin bensalätäkkö mikä ei kyllä näin ole. Kyllä noista kerkeää ulos vartissa onnettomuuden jälkeen ettei käristy. Se isoin ongelma ylipäätään onnettomuudessa on kun menee taju ja makaat teslassa tajuttomana yli vartin ennen pelastajia kuolet joko siihen kaasuun mikä lfp akullisessa aika myrkkyä tai sitten liekkimereen oli se sitten lfp tai nmc akullinen. Mutta joo kyllä pysyn edelleen mielipiteessäni se ja sama kumpi akku vaan teslassa niin se on lottovoitto jos kuolee akkupaloon, lfp akullisella voidaan Eurojackpotista puhua kun nmc on sitä 7 oikein loton todennäköisyyttä.
 
Sellainen kolari, jossa akku vaurioituu oikosulkuun saakka vaatii sen mittaluokan muodonmuutoksia, että ei kannata olla huolissaan; ruumisautolla haetaan paikalta raato tai tuhkat. :comp:
 
Eli pelkäät nmc teslojen leimahtavan tuleen kuin bensalätäkkö mikä ei kyllä näin ole.

Uskomantonta, ensiksi heität ihan puutaheinää täysin puutteellisella ymmärryksellä ja sitten yrität työntää sanoja suuhuni kun ilmeisesti tajusit puutteet tiedoissasi.

Fakta on edelleen se että lfp akut ovat paloturvallisuudessa täysin eri luokassa kuin nmc/nca, oli kyseessä Tesla tai joku muu valmistaja.

Tämä keskustelu voidaan lopettaa tähän.
 
Huomautus - keskity rakentavaan keskusteluun ja jätä henkilökohtaisuuksiin menevät piikittelyt pois
Uskomantonta, ensiksi heität ihan puutaheinää täysin puutteellisella ymmärryksellä ja sitten yrität työntää sanoja suuhuni kun ilmeisesti tajusit puutteet tiedoissasi.

Fakta on edelleen se että lfp akut ovat paloturvallisuudessa täysin eri luokassa kuin nmc/nca, oli kyseessä Tesla tai joku muu valmistaja.

Tämä keskustelu voidaan lopettaa tähän.
No tuossa artikkelissa Australian kolarikorjaajakin ohi mennen sanoo ettei sun liekkimeriongelma ole todellisuutta. Odotellaan sinun tuplatuuba arvioita 5k hinnan nousuista tesla3 ja muuta negatiivisuuspeukutuksia siellä pököttifoorumeilla.
 
Millaisia kokemuksia teillä on teslasta talviautona? Mietin model 3 takaveto vs nelivetoa, onko perä kovinkin rauhaton takavedossa? Itselläni takatuuppari mersu ja en pidä yhtään talvella kun perä tuntuu niin rauhattomalta. Hinnan puolesta helpommin taipuisin takavetoiseen, mutten halua myöskään että se ajonautinto häviää useammaksi kuukaudeksi vuodessa.
 
Millaisia kokemuksia teillä on teslasta talviautona? Mietin model 3 takaveto vs nelivetoa, onko perä kovinkin rauhaton takavedossa? Itselläni takatuuppari mersu ja en pidä yhtään talvella kun perä tuntuu niin rauhattomalta. Hinnan puolesta helpommin taipuisin takavetoiseen, mutten halua myöskään että se ajonautinto häviää useammaksi kuukaudeksi vuodessa.
Tästä varmaan tulee sati kutia mutta Teslat on kaikki nelivetonakin aluksi takavetoisia kunnes etupää tulee mukaan. Model 3 on winter mode mikä aktivoi nelivedon päälle x ajaksi jos takapää luistaa. Yssa saa erikseen nelivedon päälle mutta se taisi disabloida joitakin ominaisuuksia. S/X tuntemattomia.

Model 3:ssa talvella takapää myös aika levoton ja nelivedon viiveen ainakin itse huomaan.
 
Millaisia kokemuksia teillä on teslasta talviautona? Mietin model 3 takaveto vs nelivetoa, onko perä kovinkin rauhaton takavedossa? Itselläni takatuuppari mersu ja en pidä yhtään talvella kun perä tuntuu niin rauhattomalta. Hinnan puolesta helpommin taipuisin takavetoiseen, mutten halua myöskään että se ajonautinto häviää useammaksi kuukaudeksi vuodessa.

Mersulla paljon ajaneena ja model 3 2wd reilu 6kk, huonoilla renkailla oli rauhaton, mutta laaturenkailla ei. Pätee molempiin omalla kohdalla ainakin, tosin mersuja monenlaisia.
EV kitkat voisi olla kokeilemisen arvoiset.
 
Millaisia kokemuksia teillä on teslasta talviautona? Mietin model 3 takaveto vs nelivetoa, onko perä kovinkin rauhaton takavedossa? Itselläni takatuuppari mersu ja en pidä yhtään talvella kun perä tuntuu niin rauhattomalta. Hinnan puolesta helpommin taipuisin takavetoiseen, mutten halua myöskään että se ajonautinto häviää useammaksi kuukaudeksi vuodessa.
Kolmosta en ole koittanutkaan, mutta Y:ssä saa jatkuvan nelivedon jos haluaa. Todella hyvä jos on paljon lunta ja liukasta. Mutta toki ilmankin pärjää kun suurin osa autoista kuitenkaan ei ole nelivetoja. Mutta itse tuskin koskaan tulen enää ostamaan muuta kun nelivetoa nyt kun sellaisen on kokenut.
 
Verrattuna edellisvuoteen

Tesla published its quarterly production and delivery numbers yesterday afternoon, and anyone hoping that the last three months have marked a return to growth will be disappointed. For Q2 2024, the automaker built 418,831 electric vehicles, a 14.4 percent decrease on Q2 2023. The drop in sales wasn't quite as bad—in Q2 2024 Tesla sold 443,956 EVs, a 4.8 percent decline, year on year.

After several boom years, even the hype-generating powers of Tesla CEO Elon Musk weren't able to stave off the realities of a small and stagnant product line and a brutal price war, particularly in China. The first quarter of 2024 saw Tesla's deliveries fall by 8.5 percent, the first time this number hadn't gone up since 2020.

Later in April, we saw the effect on Tesla's balance sheet. Profits fell by more than half, and profit margins slumped to just 5.5 percent, barely half the industry average.

 
Ihan hyvät luvut. Toki Juniper Model Y ja edullinen Model 2 heittäisi luvut uusiin ennätyksiin helposti.
 
Ei voi sanoa "disappointing results", jos odotukset oli 420k toimitusta ja osake on +9% tänään. Toivoa paremmasta selvästi on, ja jenkeissä highlandiin saadut $7,5k veroalennukset on varmasti tehneet hyvää myynnille.
 
Oliko tietoa et milloin se hintamuutos tullien vuoksi tulee?
4.7. Mutta koska hinnat muuttuu on asia erikseen.
Ei voi sanoa "disappointing results", jos odotukset oli 420k toimitusta ja osake on +9% tänään. Toivoa paremmasta selvästi on, ja jenkeissä highlandiin saadut $7,5k veroalennukset on varmasti tehneet hyvää myynnille.
Kyllä ja ei. Siellä tarjotaan kahdella eri akulla nyt autoja. Toisiin saa ja toisiin ei.

Katsotaan mihin tällä kertaa vedotaan kun viimeksi vikana oli että hybridit myy liian hyvin.

Ihan hyvät luvut. Toki Juniper Model Y ja edullinen Model 2 heittäisi luvut uusiin ennätyksiin helposti.
Mutta kumpaakaan ei ole. Model 2 ei tule edes ensi vuodeksi ja tuleeko Y? Sen olisi pitänyt tulla jo.
 
Eiköhän se Juniper MY tule ensivuonna. Model 2 varmaan hankalampi rasti jos valmistuskuluja ei saada alaspäin. Vain kutistamalla Model 3:sta ja heittämällä vähän pienempi akku, ei olisi varmaankaan loppupeleissä kauheasti halvempi valmistaa kuin Model 3 ja jos Model 2 pitäisi sitten myydä alle 30k€:llä niin taitaa kovempi katteisen Model 3 myynti vähentyä turhan radikaalisti..
 
Millaisia kokemuksia teillä on teslasta talviautona? Mietin model 3 takaveto vs nelivetoa, onko perä kovinkin rauhaton takavedossa? Itselläni takatuuppari mersu ja en pidä yhtään talvella kun perä tuntuu niin rauhattomalta. Hinnan puolesta helpommin taipuisin takavetoiseen, mutten halua myöskään että se ajonautinto häviää useammaksi kuukaudeksi vuodessa.
Mulla edellinen auto E 280cdi ja yhdyn tuohon rauhattomuuteen. Takavetoisesta Model 3:sta ei kokemusta, mutta nelikko selkeästi jämäkämpi ja ennustettavampi liukkailla vs. Mersu, vaikka Teslassa mulla on ollut selkeästi paskemmat kitkat (Nokia vs. Triangle tms.).
 
Sama vika velipojan juuri haetussa Y:ssä...

Tämä taisi olla joku hetkellinen vika kaikissa uusissa Tesloissa? Itse hain auton juhannusviikolla ja LTE-symboli ei näkynyt ollenkaan eikä toiminut premium vaikka sen kokeilujakso oli aktiivisena.

Ei saanut yhteyttä autoon ilman wifiä, wifin kun tiputti niin aivan kaikki yhteydet meni pois pelistä.

Tein jo hätäisenä miehenä tiketin mutta sitten aivan yllättäen lähti mahdollisesti yön aikana toimintaan. Olisko ollut joku roaming-ongelma kun käsittääkseni nämä liittymät eivät välttämättä ole edes suomalaisia. :hmm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 280
Viestejä
4 502 694
Jäsenet
74 376
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom