Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Miten tuo automaattivikku nyt toimikaan, Hieman unohtunut itseltäni.
Mutta eikös perinteisessa autossa ole kastainvaihtvilkku joka vilkuu hetken ja sitten normali vilkutus jos loppuu kun ratin suoristaa. Mitä ongelma tämä automaatti ratkaisee tai miten se helpottaa ajamista ?
Mielestäni tämä automaattinen vilkun pois kytkentä on todella hyvä ominaisuus. Eli toimii siis siten että vilkku laitetaan päälle ja se menee automaattisesti pois sitten kun sille ei ole enää tarvetta. Eli esim. kaistanvaihdossa vilkku menee pois kun kaista on vaihdettu, ei esim. haittaa vaikka istuisi ruuhkassa ja kaistan vaihtoon menisi pitkiä aikoja. (tässä olisi perus vilkkujen kanssa ongelmana se, että jos on laittanut vain sen normi 3 vilkutusta niin sehän loppuu ihan liian aikaisin ja jos taas laittaa jatkuvan vilkun niin se pitää itse muistaa ottaa pois)

Risteyksestä kun kääntyy niin laittaa vaan vilkun päälle ja käännöksen jälkeen se menee pois, eli jos vaikka odottaa minuutin liikenne valoissa kääntymistä niin jälleen parempi kuin tuo perinteinen systeemi jossa sitten pitää ottaa vilkku itse pois ja toistaalta se 3 vilkutuksen systeemi ei riittäisi tuollaisessa tilanteessa mihinkään.

Toki kaistanvaihdossa talvi tai siis lumi on ongelmana, eli tiellä jossa ei näy kaistaviivoja ei toimi. Mutta lunta nyt varmaan keskimäärin vain 3-4kk/vuosi jos sitäkään joten suurimman osan ajasta toimii oikein hyvin.

Eihän tämä nyt mitään maailmanrauhaa tuo eikä ratkaise muitakaan ihmiskunnan suuria kysymyksiä, mutta on tuo nyt kuitenkin todella mukava ja ajoa helpottava ominaisuus, josta nyt ei ainakaan haittaa ole.
 
Eikö ongelma poistu nostamalla ratiia hieman ylöspäin ? Näin minä olen ratin säätänyt autoisani. Kaikissa autoissa ratin saa mittariston eteen jos sen haluaa.
Riippuu varmasti henkilöstä ja autosta.
Kuten viittasin niin toisilla lienee helpompaa kuin toisilla.

Itse en saanut esim. säädettyä MS:n pyöreää rattia niin, että se ei olisi blokannut ruudun yläosaa. Muuten ajoasento olisi ollut epämiellyttävä ja ei-turvallinen.
 
Siis eikö normiautossakin vilkku tipu itsestään pois päältä kun ratin suoristaa?
Riippuu paljonko rattia on kääntänyt. Ainakin loivissa käännöksissä ei tipu vilkku pois, tai kokemusta lähinnä volvosta ja toyotasta minulla. Toki 90 asteen mutkissa tippuu vilkku pois kun ratin suoristaa. Mutta kaistanvaihdossa muistaakseni ei, tosin nyt on sen verran jo aikaa siitä että olen mitään muuta vilkkua kun teslan automaatti vilkkua käyttänyt niin en kyllä muista enää kunnolla.
 
Eiköhän tähän nyt kuitenkin liity se, että nykyautoissa tuota dataa on "ratin takana" huomattavasti enenevin määrin ja enemmän kuin joskus aikaisemmin.
Ihmisiä ja autoja on myös erilaisia, toisilla saa sopivasti säädettyä niin, että tiedot näkyvät, toisilla voi tiedot peittyä just sopivasti.

1718872120030.png

1718872195695.png
Jaa. Mä taas näkisin, että sitä on paljon vähemmän. Sähkärissä kiinnostaa lähinnä nopeustieto ja akun prossat. Bensa- ja dieselautoissa myös rundimittari, lämpömittari ja varoitusvalot olivat hyödyllisiä. Jonkun navin ja kameranäytön istuttaminen tuohon mittaristoon on yhtä paska idea kun se puolikas ratti.
 
Eli kamerat haistele kaistaviivoja. Miten talvella ?
Jos tiellä ei ole mitään kaistaviivoihin viittaavaa (viivat, siisti polanne, asfaltin näkyvä sauma), niin tällöin vilkku jää kaistanvaihdon jälkeen päälle ja pitää laittaa itse pois. Hyvin harvoin näitä tilanteita kuitenkaan tulee vastaan ainakaan näin Etelä-Suomessa ajellessa.
 
Ajan alueella päivittäin ja toimii kaikissa risteyksissä / liikenneympyröissä.

Mulla ei. Jäi ihan säännöllisesti vilkuttelemaan vaikka kääntymis/kaistanvaihtomanööverit oli jo tehty. Kääntymisessähän tuosta ei lähtökohtaisestikaan ole yhtään mitään hyötyä, joten ei voi parhaimmillaankaan tuoda mitään parannusta. Kaistanvaihdossa ehkä, mutta jo yksi tuollainen jää vilkuttamaan tilanne on jo isompi harmituksen aihe kun se, että joskus satunnaisesti joutuu napsauttamaan vilkkua uudelleen päälle kun se kaistanvaihto ei heti onnistukaan
 
ttakai HUD:lla tekee jotain ja parempi kuin ei ollenkaan, mutta heijastettu näyttö tuulilasiin joka näkyy vain tietyssä kulmassa ja pahimmassa tapauksessa aurinkolaseilla ei ollenkaan vs. 12.3" oikea näyttö kunnon resoluutiolla. Aika no-brainer nyt ihan ilman mitään tesla-laseja.

Kaipa tuo on ihmisestä kiinni. Itselle riittää HUDissa nopeus, navigointi, asetettu vakkari ja edelläajavan huomiointi. Kuolleet kulmat näkyy myös HUDissa kissanviiksinä tai peileissä ja aurinkolaseilla toimii. Näin ainakin Mazdassa. Mielestäni Model 3 on mitä parhain sähkis tällä hetkellä, mutta tuo HUD on ainoa mitä siitä kaipaan ja menisi ostoslistalle Cupran tilalle. Toki tottumiskysymys tämä yhtä kaikki.
 
Mulla ei. Jäi ihan säännöllisesti vilkuttelemaan vaikka kääntymis/kaistanvaihtomanööverit oli jo tehty. Kääntymisessähän tuosta ei lähtökohtaisestikaan ole yhtään mitään hyötyä, joten ei voi parhaimmillaankaan tuoda mitään parannusta. Kaistanvaihdossa ehkä, mutta jo yksi tuollainen jää vilkuttamaan tilanne on jo isompi harmituksen aihe kun se, että joskus satunnaisesti joutuu napsauttamaan vilkkua uudelleen päälle kun se kaistanvaihto ei heti onnistukaan
Tämä myös oma kokemus. Ei toiminut etenkään ympyröissä, mutta ei myöskään kaistaa vaihtaessa toiminut loogisesti, joten en ole käyttänyt. Käyttäisin jos toimisi 99%+ ajasta oikein, mutta omassa käytössä jostain syystä onnistuminen oli todella paljon alle sen.

Pitää antaa vielä joskus uusi mahdollisuus. Voi olla että navin pitäminen aina päällä voisi auttaa, tällöinhän auto voisi paremmin tietää ollaanko kääntymässä vielä jonnekin. Mutta en tiedä hyödyntääkö tuo navidataa.
 
Voi olla että navin pitäminen aina päällä voisi auttaa, tällöinhän auto voisi paremmin tietää ollaanko kääntymässä vielä jonnekin. Mutta en tiedä hyödyntääkö tuo navidataa.
Tuntuisi myös typerältä käyttää navia jos ei sille ole muuten mitään tarvetta, kuten ei 90% ajoista ole.
 
Osaako joku suositella kolmosen (SR+ refresh jos sillä on jotain väliä) takasäilytystilaan sopivaa (kompressori) jääkaappia? Mielellään sellaista joka lähtee Euroopasta eli ei ole viikkokausien toimitusaikaa.
 
Tuntuisi myös typerältä käyttää navia jos ei sille ole muuten mitään tarvetta, kuten ei 90% ajoista ole.

Eihän navia ainoastaan navigointin ainakaan itse tule käytettyä, mutta lähes aina tulee laitettua päälle, kun välttänyt usein onnettomuudet ja muut ruuhkat kun navi ohjaa eri reittiä. Toki jos asustelee maaseudulla, jossa ei aamu/iltapäivä ruuhkia ikinä ole, joiden takia tulisi reittiä vaihdeltua reittiä, niin sitten varmaan turhaa.
 
Eihän navia ainoastaan navigointin ainakaan itse tule käytettyä, mutta lähes aina tulee laitettua päälle, kun välttänyt usein onnettomuudet ja muut ruuhkat kun navi ohjaa eri reittiä. Toki jos asustelee maaseudulla, jossa ei aamu/iltapäivä ruuhkia ikinä ole, joiden takia tulisi reittiä vaihdeltua reittiä, niin sitten varmaan turhaa.
Asun ihan Helsingissä eikä tule yhtään kertaa mieleen, että navi olisi ajattanut paremman reitin johon olisin itse pystynyt. Ruuhkat on täällä aika lailla vakiot.
 
Tattis. Tämäkö todistetusti sinne sopii?
 
Tarkoittaa varmaankin sinne kontin alla olevaan syvennykseen.

Käsittääkseni ne on identtiset etu/takalokerot ja tuota ryhmässä oli useammilla etukonttiin laitettuna, ilmeisesti suurin joka mahtuu. Tuostahan on pari pienempää pykälää 15 ja 9 koot vielä.
 
Oletko todellakin epävarma siitä, että mahtuuko seuraavan kokoinen tuote peräkonttiin:
  • Tuotteen ulkomitat (P x L x K): 58,5 x 33,5 x 29,0 cm

Tässä taidettiin kysyä takakontin pohjan alla olevaan koloon sopivaa kylmä laukkua. Ja nopealla googletuksella se on 29x63x32 (KxLxS) kapeimmilta mitoiltaan eli ei tuo välttämättä sinne sovi.

EDIT: @Mariini ehtikin jo mainita että mahtuu.
 

Tuo on vielä sitten pykälää pienempi.
 
Navigointi, nopeusmittari, nopeusrajoitus, liikennevalot, kaistamerkinnät, auton ympärillä olevat autot, kuolleet kulmat, jne. - ja tämä päivittyy tasaisin väliajoin lisätiedoilla.
Paljon samaahan tuossa on kuin HUD:ssa, mutta materiaalia on huomattavasti enemmän.

Tottakai HUD:lla tekee jotain ja parempi kuin ei ollenkaan, mutta heijastettu näyttö tuulilasiin joka näkyy vain tietyssä kulmassa ja pahimmassa tapauksessa aurinkolaseilla ei ollenkaan vs. 12.3" oikea näyttö kunnon resoluutiolla. Aika no-brainer nyt ihan ilman mitään tesla-laseja.

1718874365763.png
Tuosta sun listasta herää kysymys, että ajatko sä autoa ikkunoiden vai vai kojelaudan kautta? Noita kaikkia jos mittaristosta seuraat, niin taatusti et seuraa tarpeeksi mitä ympäristössä tapahtuu. Aivan liikaa aivan toisarvoista informaatioa. Kunnon HUDia et ole tainnut käyttää huolenaiheista päätellen. Mut hyvä jos tykkäät mittaristosta, ihmetyttää vaan Teslan minimalismissa, että hudia ei ole tehty defacto-standardiksi. Taas joku patentti, josta ei haluttu maksaa?
 
Mä tilasin Y:n Vevorin 25L Jääkaappipakastimen (joka on siis sama kuin Frezzerin 25L) Aliexpressiltä tsekeistä hintaan 150€ toimituksineen. Hinta vaihtelee aika paljon alennuksesta riippuen, tällä hetkellä näyttäisi olevan 166,99€

166.47€ 51% OFF|Vevor 25l Car Refrigerator Mini Fridge Freezer Portable Compressor Cooler 12/24v Dc 110-240v Ice Box For Driving Camping Picnic - Compact/portable Refrigerator - AliExpress
IMG20240610185112.jpg


Ihan pätevä vehje. Jäähdyttää -20ºC saakka. Hiljainen. Voi ohjata kännykkäappilla. Jääkaappiosio on aika pieni pakastinkäytössä. Istuu hyvin tuonne takaluukun välilevyn alle. Ilman vaihtuvuuden takia kannattaa laittaa jotkut korotuspalat reunoille.

Tosi näppärä kun on jatkuvasti jääkaappi tai pakastin mukana, välillä tulee tarvetta ex tempore käydä kaupassa tms.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoittaa varmaankin sinne kontin alla olevaan syvennykseen.

Käsittääkseni ne on identtiset etu/takalokerot ja tuota ryhmässä oli useammilla etukonttiin laitettuna, ilmeisesti suurin joka mahtuu. Tuostahan on pari pienempää pykälää 15 ja 9 koot vielä.

Tuo on vielä sitten pykälää pienempi.
Ok kiitos, pitää vielä itse varmuuden vuoksi vähän mallailla että menisikö noista se isompi. Tuota en tiennytkään että etu- ja takalokerot samankokoiset :thumbsup: Edessä ei taida sytkäpistoketta olla että sitten pitäisi värkätä sinne oma pistoke tai vetää joku jatkojohtohärdelli.
 
Mä tilasin Y:n Vevorin 25L Jääkaappipakastimen (joka on siis sama kuin Frezzerin 25L) Aliexpressiltä tsekeistä hintaan 150€ toimituksineen. Hinta vaihtelee aika paljon alennuksesta riippuen, tällä hetkellä näyttäisi olevan 166,99€

166.47€ 51% OFF|Vevor 25l Car Refrigerator Mini Fridge Freezer Portable Compressor Cooler 12/24v Dc 110-240v Ice Box For Driving Camping Picnic - Compact/portable Refrigerator - AliExpress
IMG20240610185112.jpg


Ihan pätevä vehje. Jäähdyttää -20ºC saakka. Hiljainen. Voi ohjata kännykkäappilla. Jääkaappiosio on aika pieni pakastinkäytössä. Istuu hyvin tuonne takaluukun välilevyn alle. Ilman vaihtuvuuden takia kannattaa laittaa jotkut korotuspalat reunoille.

Tosi näppärä kun on jatkuvasti jääkaappi tai pakastin mukana, välillä tulee tarvetta ex tempore käydä kaupassa tms.
Ok kiitos, tuohan näyttää väljältä mutta Y:ssä varmaan isompi boksi.
 
Eteen saa vedettyä virran keskikonsolin etupäästä, siellä on ilmeisesti tilaa virransyötölle etukonttia kohti.

Kyynärnojan kohdalta tuon 12v jatkojohdon hansikaslokeron takaa frunkkiin.

Parkissa pitää muistaa pitää centry tai camp mode päällä, jotta myös 12v sähköt pysyy aktiivisina.
Hansikaslokeron alta otin muovit pois ja frunkin puolelta myös muovit irti.

Sisällä mulla menee piuha keskikonsolin verhoilun välissä ja frunkissa suojaputkessa. Läpivienti on hansikaslokeron nurkassa lähes tuulilasin kulmassa.
 
Ok kiitos, pitää vielä itse varmuuden vuoksi vähän mallailla että menisikö noista se isompi. Tuota en tiennytkään että etu- ja takalokerot samankokoiset :thumbsup: Edessä ei taida sytkäpistoketta olla että sitten pitäisi värkätä sinne oma pistoke tai vetää joku jatkojohtohärdelli.
Eikö takakonttiinkin pidä vetää sähköt kyynärnojasta kolmosessa vai onko mulla jäänyt jotain huomaamatta?
 
Teslojen akut kestävät (ainakin jos on Teslaan uskominen) ihan hyvin pidempiäkin kilometrejä:
Teslan akut olleet turvallisia ja prioriteetti paloturvallisuudella ja kolariturvallisuudella hyvä aina kun ovat alusta alkaen ottaneet sylinterimalliset kennot käyttöön toisin kuin näitä Hyundai/Jaguar/GM pussimallisia liirumlaarum jäähdytysratkaisuja. Nuo sylinterimalliset 18650/2170 akut lähes yhtä hyviä kuin lfp akulliset, mutta selkeästi energiatiheämpiä ja tulevat olemaan jatkossakin energiatiheämpiä kuin yksikään lfp akku seuraavaat 10v. Hieno jäähdytys uusimmissa malleissa takaa 15v käyttöiän auton elinkaaren yli (Suomessa ajetaan tuplat mitä suunniteltu elinkaari).
 
Teslan akut olleet turvallisia ja prioriteetti paloturvallisuudella ja kolariturvallisuudella hyvä aina kun ovat alusta alkaen ottaneet sylinterimalliset kennot käyttöön toisin kuin näitä Hyundai/Jaguar/GM pussimallisia liirumlaarum jäähdytysratkaisuja. Nuo sylinterimalliset 18650/2170 akut lähes yhtä hyviä kuin lfp akulliset, mutta selkeästi energiatiheämpiä ja tulevat olemaan jatkossakin energiatiheämpiä kuin yksikään lfp akku seuraavaat 10v. Hieno jäähdytys uusimmissa malleissa takaa 15v käyttöiän auton elinkaaren yli (Suomessa ajetaan tuplat mitä suunniteltu elinkaari).

Tää teksti on kuin suoraan jostain Teslan mainosesitteestä, huhhuh. Joku raja näissäkin, joku joka ei asiaa tunne saattaa jopa uskoa tuon.

Teslojen akkupaloja on netti täynnä, useita ihmisiä kuollut niissä. Osa törmäyksien seurauksena, osa ihan itsestään (model S parkkihallissa) jne.

Sylinterimalliset NMC/NCA akut eivät koskaan ole lähellekkään yhtä hyviä paloturvallisuudessa kuin LFP:t, ihan yksinkertaisen kemian takia. LFP:tä on vaikea saada syttyämään vaikka yrittäisi koska niissä ei tule samanlaista thermal runawaytä mitä NMC/NCA jotka tuottavat palamisen yhteydessä lisää happea joka lietsoo paloa entisestään joka taas rikkoo enemmän sylintereitä joista vapautuu enemmän happea jne. Eli tätä ketjureaktiota ei LFP akuissa tule ja siksi täysin eriasia paloturvallisuuden osalta.

Saa olla fani mutta joku raja näissä jutuissakin pitäisi olla.
 
Navigointi, nopeusmittari, nopeusrajoitus, liikennevalot, kaistamerkinnät, auton ympärillä olevat autot, kuolleet kulmat, jne. - ja tämä päivittyy tasaisin väliajoin lisätiedoilla.
Paljon samaahan tuossa on kuin HUD:ssa, mutta materiaalia on huomattavasti enemmän.

Tottakai HUD:lla tekee jotain ja parempi kuin ei ollenkaan, mutta heijastettu näyttö tuulilasiin joka näkyy vain tietyssä kulmassa ja pahimmassa tapauksessa aurinkolaseilla ei ollenkaan vs. 12.3" oikea näyttö kunnon resoluutiolla. Aika no-brainer nyt ihan ilman mitään tesla-laseja.

1718874365763.png
Taitaa jokaisessa autossa missä on hudi olla myös se perinteinen mittaristo, mistä saa ne höpönlöpöjutut tiirailtavaksi jos kaipaa. Tai ainakaan en nyt saa mieleen mittaritonta autoa missä olisi hudi.
Hudi näkyy kuskille siten että jos istut kuskinpaikalla niin näet sen, jep näkyy vain tietyssä kulmassa että esim pelkääjän paikalta ei näe sitä.
Näkyy myös aurinkolaseilla. Polaroideilla näkyy tosin hieman himmeämmin, muilla ei mitään merkitystä näkyvyyteen.
Onhan se aika no-brainer että model S/X hintatason autossa pitäisi olla molemmat edes lisävarusteena, kuten kaikissa muissakin sen hintatason vehkeissä.

Tämä tosin jo oli yksi isoimmista syistä miksi itsellä mennyt teslat hylkyyn, ehkä yksi parhaista ajoon liittyvistä varusteista.
 
Tarkoittaa varmaankin sinne kontin alla olevaan syvennykseen.

Käsittääkseni ne on identtiset etu/takalokerot ja tuota ryhmässä oli useammilla etukonttiin laitettuna, ilmeisesti suurin joka mahtuu. Tuostahan on pari pienempää pykälää 15 ja 9 koot vielä.
Etukontti oli kyllä ihan eri mitoissa kun mittasin.
 
Tää teksti on kuin suoraan jostain Teslan mainosesitteestä, huhhuh. Joku raja näissäkin, joku joka ei asiaa tunne saattaa jopa uskoa tuon.

Teslojen akkupaloja on netti täynnä, useita ihmisiä kuollut niissä. Osa törmäyksien seurauksena, osa ihan itsestään (model S parkkihallissa) jne.

Sylinterimalliset NMC/NCA akut eivät koskaan ole lähellekkään yhtä hyviä paloturvallisuudessa kuin LFP:t, ihan yksinkertaisen kemian takia. LFP:tä on vaikea saada syttyämään vaikka yrittäisi koska niissä ei tule samanlaista thermal runawaytä mitä NMC/NCA jotka tuottavat palamisen yhteydessä lisää happea joka lietsoo paloa entisestään joka taas rikkoo enemmän sylintereitä joista vapautuu enemmän happea jne. Eli tätä ketjureaktiota ei LFP akuissa tule ja siksi täysin eriasia paloturvallisuuden osalta.

Saa olla fani mutta joku raja näissä jutuissakin pitäisi olla.
No en ole väittänyt että olisi yhtä turvallinen kuin lfp jos haluaa lähes pommin varman akun niin solidstate kuiva-akku varmaan se 100% syttymätön. Tuo Teslan sylinterimallinen selkeästi parempi ratkaisu akun jäähdytykselle ja pitkäikäisyydelle kuin vertaa fuckineisiin (VAG) tai muihin Hyundai pingpong pussimallisiin nmc akkuihin. Se on toinen seikka sitten jos uskoo johonkin lfp akkuun, ettei vaan koskaan mitään tapahdu tällä akulla, vaikka onhan noitakin hyvin palanut. Isoimpia takaisin kutsuja juurikin ollut noilla Hyundai Jaguar GM ja seuraavana taitaa olla tuo meb alustan LG kennot mitä menee solkenaan. Ovat sentään tehneet riskianalyysiä ja voivat vaihtaa parit moduulit omaan piikkiin ja vyöryttää asiakkaalle loput kustannukset good luck have fun. Teslalla tuon teardown videon mukaan selkeitä parannuksia tullut 6v sitten entisestään kun vertaa noita yli 15v takaisia jäähdytysjärjestelmiä. Joka tapauksessa hyvin vähän noita sähkäreitä palaa vaikka media lähes intoutui muutamasta akkupalosta aikoinaan. Akkupaloriskiä tärkeämpänä ennen solidstate akkuja pitäisinkin juuri Teslan maksimaalista jäähdytysjärjestelmää, jolla mahdollista käyttää akkua yli 15v toisin kuin pussimallisissa odotettavissa oleva elinkaari lyhyempi.
 
Mitenköhän Tesla meinaa toteuttaa ISA:n, ylinopeus piipparin Y/S/X malleille? Tuleekohan se softapäivityksenä niihin mitkä myydään ja laitetaan kilpiin heinäkuusta eteenpäin?
 
Mitenköhän Tesla meinaa toteuttaa ISA:n, ylinopeus piipparin Y/S/X malleille? Tuleekohan se softapäivityksenä niihin mitkä myydään ja laitetaan kilpiin heinäkuusta eteenpäin?
Ei koske näitä koska se koskee vain uusia malleja. Tälle oli joku oma hieno sana mutta en muista juuri nyt.
 
Ei koske näitä koska se koskee vain uusia malleja. Tälle oli joku oma hieno sana mutta en muista juuri nyt.
Monessa lähteessä lukee että 1.7.2024 EU alueella ei saa myydä uutena autoja missä ei ole ISA:a, oli miten vanha malli tahansa.

" Järjestelmästä tuli pakollinen heinäkuussa 2022 tai sen jälkeen tyyppihyväksyttyihin automalleihin, ja viimeistään vuoden 2024 heinäkuussa se vaaditaan kaikilta automalleilta. Markkinoilla voi heinäkuuhun 2024 saakka olla myynnissä myös automalleja, joiden nopeusavustinjärjestelmän toiminta ei täysin vastaa ISA:n vaatimuksia. "



"The European Union agreed in 2019 to make an overridable version of ISA, along with a number of other vehicle safety measures, mandatory on new models of car sold in the EU from July 2022 and on all new cars sold from July 2024."

 
Viimeksi muokattu:
Monessa lähteessä lukee että 1.7.2024 EU alueella ei saa myydä uutena autoja missä ei ole ISA:a, oli miten vanha malli tahansa.

" Järjestelmästä tuli pakollinen heinäkuussa 2022 tai sen jälkeen tyyppihyväksyttyihin automalleihin, ja viimeistään vuoden 2024 heinäkuussa se vaaditaan kaikilta automalleilta. Markkinoilla voi heinäkuuhun 2024 saakka olla myynnissä myös automalleja, joiden nopeusavustinjärjestelmän toiminta ei täysin vastaa ISA:n vaatimuksia. "


"The European Union agreed in 2019 to make an overridable version of ISA, along with a number of other vehicle safety measures, mandatory on new models of car sold in the EU from July 2022 and on all new cars sold from July 2024."

Jaa-a. Tuo tyyppihyväksyntä oli se sana mitä hain.
Ehkä sitten softapäivitys koska muuta tapaa ei ole.
 
Pelkkää softaahan tuo on. Kyllä Tesla varmasti osaa ne S/X mallit, jotka ovat kesällä matkalla eurooppaan tehtaalta varustaa oikealla versiolla, eikä se omistajien ongelma sekään ole.
 
No en ole väittänyt että olisi yhtä turvallinen kuin lfp

Sinä väitit että Teslan sylinteriakut ovat lähes yhtä turvallisia kuin LFP, tämä on paskapuhetta.

Samaten väitteesi 15v akkukestosta ovat täysin omasta hatusta vetämääsi fanitusta, ekat Model S:t on nyt 12v ikäisiä ja 3:t 7v. Se miten akut kestää 15v jää vielä nähtäväksi.

Tuo Teslan sylinterimallinen selkeästi parempi ratkaisu akun jäähdytykselle ja pitkäikäisyydelle kuin vertaa fuckineisiin (VAG) tai muihin Hyundai pingpong pussimallisiin nmc akkuihin.

Linkkejä tähän todisteeksi kiitos, pitkäikäisyyden suhteen siis.

"fuckineisiin" ja "pingpong" kertoo tosin aika nopeasti kuinka rakentavalla asenteella olet liikenteessä.
 
Sinä väitit että Teslan sylinteriakut ovat lähes yhtä turvallisia kuin LFP, tämä on paskapuhetta.

Samaten väitteesi 15v akkukestosta ovat täysin omasta hatusta vetämääsi fanitusta, ekat Model S:t on nyt 12v ikäisiä ja 3:t 7v. Se miten akut kestää 15v jää vielä nähtäväksi.



Linkkejä tähän todisteeksi kiitos, pitkäikäisyyden suhteen siis.

"fuckineisiin" ja "pingpong" kertoo tosin aika nopeasti kuinka rakentavalla asenteella olet liikenteessä.
Voisit itsekin perehtyä joskus aiheisiin ennenkuin hönkäät mitä sylki suuhun tuo? Ei näytä kovin riskialttiilta nuo teslojen syttymiset kun vajaa 7 miljoonaa Teslaa tehty ja tuossa tilastossa muutkin Teslan tuotteet mm. megapack ja powerwall. Alusta asti Tesla otti hyvinkin vakavasti akkupaloriskit ja painottanut suunnittelussa akun pitkäikäisyyteen toisin kuin monet valmistajat. Se on kohtuu toissijaista kuluttajalla sitten kestääkö se akku miljoona vai kymmenen miljoonaa kilometriä kun ei noita peltilehmiä ole ajettu keskimäärin edes puolta miljoonaa kilometriä ennen paalia. Noissa roadstereissa mitä valmistettiin 2008 alkaen alkaa enenevissä määrin pimentyä akut ja niissä heikompi BMS kuin uudemmissa ässissä antaa jo kohtuu hyvää käsitystä ettei nuo akut ole ikuisia, mutta kestävät selkeästi yli 10 vuotta, joten ei tosiaankaan ole omasta hatusta vedetty tuo 15v lukema vaan kylmä totuus. Sitten tullaan vielä ehkä tärkeämpään seikkaan montako kuolee akkupalossa kun ei ehdi autosta ulos tms. nuokin luvut näyttää kohtuu pieniltä. Toki turha näistä vääntää kun jokainen kuolema liikenteessä aina turha.
 
Samaten väitteesi 15v akkukestosta ovat täysin omasta hatusta vetämääsi fanitusta, ekat Model S:t on nyt 12v ikäisiä ja 3:t 7v. Se miten akut kestää 15v jää vielä nähtäväksi.

Noissa Harri Salon akkutohtori -videoissa on eri akkukemioille todettuja kestoja (joka toki päivittyy kun ikää tulee lisää). Pääsääntöisesti ne ovat kestäneet ihan hyvin, mutta ensimmäiset S:t ovat selkeästi huonoiten kestänyt akkukemia (jotka eivät nekään ole kovin huonosti kestäneet).

Koko lfp, nmc tms. vertailu ei kerro muutenkaan koko totuutta kun valmistajat ovat jatkuvasti hienosäätäneet akkukemiaansa vuosien varrella, joten vaikka perusrakenne ja akkukemia olisi periaatteeltaan teknisesti samanlaisia niin kemialtaan kuitenkin eroavat.
 
Voisit itsekin perehtyä joskus aiheisiin ennenkuin hönkäät mitä sylki suuhun tuo?

Älä viitsi, sinä heitit ihan täyttä tuubaa Teslan akkujen paloturvallisuudesta vs LFP, nyt on turha siirrellä maalitolppia.

Odotan edelleen linkkejä koskien väitettäsi pitkäikäisyydestä.
 
Jaa-a. Tuo tyyppihyväksyntä oli se sana mitä hain.
Ehkä sitten softapäivitys koska muuta tapaa ei ole.
Pelkkää softaahan tuo on. Kyllä Tesla varmasti osaa ne S/X mallit, jotka ovat kesällä matkalla eurooppaan tehtaalta varustaa oikealla versiolla, eikä se omistajien ongelma sekään ole.

Näköjään ISA on tullut nyt Model Y malleihinkin, Saksalaisen teslafoorumin mukaan.

 
Teslassa sen saa helposti pois ilman sukkulointia valikkoihin, muilla se vasta helvettiä on.

...koskahan alkaa jälkkimarkkinat koodauksille, että nuo pakotukset saa pois päältä pysyvämmin?
 
Kuinkakohan erilailla se muissa toimii? Koska tuon viestin perusteella aika heikosti.
Tuota saksan poikien foorumia selatessa sanottiin että 90% näytettävä oikein nopeusrajoitukset, muuten ei ole EU standardien mukainen. Tyyli on vapaa, saa pohjautua karttadataan tai merkkien tunnistukseen kameralla. Teslan heikkous tällä hetkellä Suomessa ja taitaa olla Saksassakin että jostain syystä moottoriteillä ja muilla monikaistasilla teillä auto ei lue nopeusrajoitus lätkiä kuin ehkä kerran sadasta ja aivan randomisti, ja silti karttadata ajaa aina yli. Taas Ruotsissa oman havaintoni mukaan Tesla tunnistaa täydellisesti nopeusrajoituslätkät ja käyttää niitä monikaistasilla teilläkin.
 
Tuota saksan poikien foorumia selatessa sanottiin että 90% näytettävä oikein nopeusrajoitukset, muuten ei ole EU standardien mukainen. Tyyli on vapaa, saa pohjautua karttadataan tai merkkien tunnistukseen kameralla. Teslan heikkous tällä hetkellä Suomessa ja taitaa olla Saksassakin että jostain syystä moottoriteillä ja muilla monikaistasilla teillä auto ei lue nopeusrajoitus lätkiä kuin ehkä kerran sadasta ja aivan randomisti, ja silti karttadata ajaa aina yli. Taas Ruotsissa oman havaintoni mukaan Tesla tunnistaa täydellisesti nopeusrajoituslätkät ja käyttää niitä monikaistasilla teilläkin.
Motareilla en ole nähnyt että lukisi koskaan. Kaikkialla muulla kyllä lukee.
 
Tuo ISA on seuraavan uuden auton ostamisessa kyllä yks helvetin show jos löydät auton joka muuten olis ihan 4/5, mutta sitten tuon kanssa sulais hihat. :darra:
 
Onko käsitystä meinaako Tesla jälkikäteen päivittään tuon ISA:n myös vanhempiin malleihin OTA:na?
 
Itse ajattelin ratkaista ongelman niinkin radikaalilla toimella kuin ajamalla rajoitusten mukaan. Nykyinen gps nopeus on aika yksinkertaista muuttaa mittarin nopeudeksi (jos siis muutaman prosentin heittoa ei hyväksytä, kuten joillakin valmistajilla hyväksytään).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 281
Viestejä
4 503 535
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Juhkelix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom