Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Onko M3 kuskeilla kokemusta vaihtaa Michelin e primacyt -> Michelin pilot sport 4 (molemmat ensiasennusrenkaita). Oliko isoa eroa kulutuksessa? Noita tulee monesti myyntiin siirtoajettuna uusien autojen alta.
E primacyilla pääsee kuitenkin 12-13 kWh/100km kulutuksiin jatkuvasti, mikä hyvä takapotkun pikkuakulle.
Täällä on Pilot Sport 4 M3 nelikon alla. Laita vajaa 1kWh tuohon lisää niin olet aika lähellä. Itse haluaisin vaihtaa pois, kun itseäni eivät miellytä. Ehkä iONit seuraavaksi...
 
Miksi edes alunperin piti poistaa?
Onhan noita ihmeellisiä kokeiluja ollut. Samaa voi ihmetellä tosiaan sadetutkasta, siihen jo kohtuu hyvä kompromissi tai yoke alussa täys susi mutta cybertruckissa steer by wirellä jo bueno. Tuo vilkkuviiksettömyys 3/y toimisi paljon paremmin steer by wirellä. Ehkäpä tuo kokeellisuus monia juilii teslassa? Onneksi on monia DIY parannelmia jos jokin risoo niin ei tarvitse hirveitä itku potku raivareita heitellä. Johan tuossa jokunen aika sitten heitin että ostaa sitten -26 vuonna y mallin niin alkaa olla aika hiottu timantti.
 
En ole uutta kolmosta kokeillut, mutta näin äkkiä ajatellen minua haittaisi paljon enemmän vaihdeviiksen puuttuminen kuin vilkkiviiksen puuttuminen.

Vaihde vaihdetaan näytöltä? Eikö siis edestakaisin vekslaaminen ahtaaseen parkkipaikkaan esim. ole varsin hankalaa? Viiksellä voi kuitenkin hitaassa vauhdissa vaihtaa lennosta eteen/taakse eikä tarvitse edes jarrua painaa. Mutta tuossa uudessa systeemissä pitää aina painella näytöltä vaihdetta?
 
En ole uutta kolmosta kokeillut, mutta näin äkkiä ajatellen minua haittaisi paljon enemmän vaihdeviiksen puuttuminen kuin vilkkiviiksen puuttuminen.

Vaihde vaihdetaan näytöltä? Eikö siis edestakaisin vekslaaminen ahtaaseen parkkipaikkaan esim. ole varsin hankalaa? Viiksellä voi kuitenkin hitaassa vauhdissa vaihtaa lennosta eteen/taakse eikä tarvitse edes jarrua painaa. Mutta tuossa uudessa systeemissä pitää aina painella näytöltä vaihdetta?
Koeajon jälkeen kyllä nimenomaan vilkkuviiksen puuttuminen oli se kaikkein rasittavin ominaisuus. Kuten porukka on sanonut, varsinkin liikenneympyröissä minun aivoille liikaa yrittää metsästää oikeaa vilkkunappia ympyrästä poistuttaessa. Vaihteen vaihtoa en koeajon loppupuolella enää edes ajatellut.
 
En ole uutta kolmosta kokeillut, mutta näin äkkiä ajatellen minua haittaisi paljon enemmän vaihdeviiksen puuttuminen kuin vilkkiviiksen puuttuminen.

Vaihde vaihdetaan näytöltä? Eikö siis edestakaisin vekslaaminen ahtaaseen parkkipaikkaan esim. ole varsin hankalaa? Viiksellä voi kuitenkin hitaassa vauhdissa vaihtaa lennosta eteen/taakse eikä tarvitse edes jarrua painaa. Mutta tuossa uudessa systeemissä pitää aina painella näytöltä vaihdetta?
Näkisin kyllä vaihdevalitsimen paikan ja formaatin täysin yhdentekevänä asiana nykyaikaisessa automaattivaihteisessa autossa. Tuossahan taisi olla vielä joku automatiikka, jonkä kuvittelisi toimivan juurikin tuollaisessa kuvailemassasi tilanteessa, jossa siihen saattaa joutua koskemaan useammin kun kerran lyhyen ajan sisään.

Vilkkuvivun puuttumista en itsekään ymmärrä, joskin aika suuri numero siitä on tehty Teslan kohdalla ottaen huomioon ettei ihan uusi asia ole kyseessä ja muutkin valmistajat tuon kanssa vammailevat.
 
Vuoden ajellut Yokella. En enää ikinä vaihtaisi vapaaehtoisesti pois.
Vilkkuihin tottui ~kahdessa viikossa ja niitä on huomattavasti mukavampi käyttää peukalolla kuin viiksiä koko kädellä.

Vaihteenvalitsin tulee ihan yhtä lailla senkärangasta jo. Osasi jo aikaisemmin lähtiessä valita 99% ajasta oikean suunnan eli pelkkä jarrun painaminen riitti. Muutama päivitys sitten tuli parannuksena, että nyt osaa automaattisesti vaihtaa myös käännöksissä/peruutuksissa. Hyvin toimii (ehkä voisi olla hieman nopeampi) - joten entistä harvemmin tarvitsee näyttöä edes huitausta.

Tuntuu "valitukset" näistä tulevan lähinnä niiltä, jotka eivät ole ajaneet ko. toiminnoilla, koeajoa enemmän, ja joilla on ennakkoluuloja.

IMG_0521.jpeg
 
Miksi edes alunperin piti poistaa?

Koska Muskilla on edelleen täyspsykoosi "ihan kohta tulevasta" itseajavuudesta, jolloin kaikki "ylimääräiset" kontrollit ohjaamossa on "turhia". Teslojen sisustan koko design käy täydellisesti järkeen kun ymmärtää, että Muskin märissä päiväunissa kuskikin on "ihan kohta" pelkkä matkustaja, joka ei kaipaa muuta kuin ison ruudun viihdyttämään.

On myös aika selvää, että Musk on nimenomaan se ajava voima tämän (ja monen muun Teslan idioottimaisuuden) takana, mikä on yksi syistä miksi Musk "henkilöityy" Teslan toimarina huomattavasti enemmän kuin vaikkapa joku Volkkarin Hans/mikälie. Harmi vaan, että nyt on laitettu erittäin pahasti kärry hevosen edelle ja ollaan todellisuudessa vielä ihan saatanan kaukana aidosta itseajavuudesta, jolloin kaikki nämä itseajavuus edellä tehdyt suunnitteluratkaisut tekevät meidän vajavaisten lihasäkkien ajokokemuksesta aika tarpeettoman surkean.
 
Viimeksi muokattu:
Vuoden ajellut Yokella. En enää ikinä vaihtaisi vapaaehtoisesti pois.
Vilkkuihin tottui ~kahdessa viikossa ja niitä on huomattavasti mukavampi käyttää peukalolla kuin viiksiä koko kädellä.

Vaihteenvalitsin tulee ihan yhtä lailla senkärangasta jo. Osasi jo aikaisemmin lähtiessä valita 99% ajasta oikean suunnan eli pelkkä jarrun painaminen riitti. Muutama päivitys sitten tuli parannuksena, että nyt osaa automaattisesti vaihtaa myös käännöksissä/peruutuksissa. Hyvin toimii (ehkä voisi olla hieman nopeampi) - joten entistä harvemmin tarvitsee näyttöä edes huitausta.

Tuntuu "valitukset" näistä tulevan lähinnä niiltä, jotka eivät ole ajaneet ko. toiminnoilla, koeajoa enemmän, ja joilla on ennakkoluuloja.

IMG_0521.jpeg
Muistelenko omiani, että samanmoinen päivitys tulossa myös uuteen kolmoseen (tuo automaattinen suunnan vaihto käännöksissä ja peruutuksissa)? Tällä hetkellä se automaattinen ajosuunnan valinta toimii kyllä hyvin suurimman osan ajasta, eli aika harvoin tarvitsee näytöltä valita, tai muuttaa. Olen muuten täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että vilkkunapit on huomattavasti mukavammat käyttää ja itsehän ajelen arkipäivät "viiksellisellä" autolla.
 
Vaihteenvalitsin tulee ihan yhtä lailla senkärangasta jo. Osasi jo aikaisemmin lähtiessä valita 99% ajasta oikean suunnan eli pelkkä jarrun painaminen riitti. Muutama päivitys sitten tuli parannuksena, että nyt osaa automaattisesti vaihtaa myös käännöksissä/peruutuksissa. Hyvin toimii (ehkä voisi olla hieman nopeampi) - joten entistä harvemmin tarvitsee näyttöä edes huitausta.
Toivottavasti tämä automaattinen vaihdevalitsin -ominaisuus tulisi OTAna vanhoihinkin. Kuulosti jo tulleessaan sen verran fiksulta idealta, mutta harmittavasti vanhat odottelee vielä rannalla.
 
Paljonko teillä vilkkunappeihin tottuneilla on ajokokemusta yleisesti? Useita vuosikymmeniä ajaneena minun on äärimmäisen vaikea kuvitella, että rattivilkku olisi hyvä idea (minulle) vaikka miten ajaisin sillä. Vilkkuviiksi tulee niin paljon selkärangasta (ja esim. EX30 ei-lukittuva viritelmä sai raivon partaalle). Nykyisessä autossani jo pelkästään se, että volume ja vakkari napit ovat aiempiin nähden eri puolilla rattia ärsyttää niin maan perkeleesti 20 tkm jälkeenkin. Viiksettömyys jäänee onneksi lyhytaikaiseksi perseilyksi, kun testaajat alkavat enemmän kiinnitämään huomiota käytettävyyteenkin. Olikohan se uutinen tässä vai yleiset ketjussa. Tuskin Teslakaan vapaaehtoisesti ottaa reilua pistevähennystä sen takia, että käytettävyys ei ole kohdallaan turvallisuuden suunnasta tarkastellessa. Ja tykkäsi vilkkunapeista tai ei, niin selkeä käytettävyys- ja sekaannusongelmahan niissä on, jos ratti on voimakkaasti käännetyssä asennossa.
 
Sehän ei tarkalleen tainnut koskea viiksettömyyttä vaan kosketusnäyttöön näppäinten vientiä, ratissa oleva fyysinen vilkkupainike täyttää siis ehdot.

Silti viiksien kannattaja.
 
Sitä odotellessa että ne napit korvataan visioimillani hipaisualueilla joilla vilkutetaan modernisti swaippaamalla ratin käännön suuntaan. :smoke:

Tai sit tää tulee keskinäyttöön jollain neljän sormen liikkeellä tehtäväksi.
 
Paljonko teillä vilkkunappeihin tottuneilla on ajokokemusta yleisesti?
Jos viittaat yllä olevaan viestiini niin on tässä yli 25 vuotta ajeltu.

Ja tykkäsi vilkkunapeista tai ei, niin selkeä käytettävyys- ja sekaannusongelmahan niissä on, jos ratti on voimakkaasti käännetyssä asennossa.
No ei ole IMHO. Ei se ole sen vaikeampaa kuin viiksien kanssa. Se vilkku on aina samassa paikassa Yoken ulkoreunalla, sinne se käsi ohjautuu ihan automaattisesti. En mä tätä ikinä enää edes ajattele ajaessa. Tämän lisäksi näiden käyttö on kaikessa muussa ajamisessa helpompaa vs. viikset - vain pieni peukalon liike.
(PS. Ajelin joitain viikkoja laina-autolla, jossa oli pyöreä ratti ja vilkkuviikset - siinä tämä oli hieman haasteellisempaa tiukoissa tilanteissa kun ei ole sitä Yoken kulmikkuutta mutta kyllä siihenkin tottui.)

Useita vuosikymmeniä ajaneena minun on äärimmäisen vaikea kuvitella, että rattivilkku olisi hyvä idea (minulle) vaikka miten ajaisin sillä. Vilkkuviiksi tulee niin paljon selkärangasta (ja esim. EX30 ei-lukittuva viritelmä sai raivon partaalle). Nykyisessä autossani jo pelkästään se, että volume ja vakkari napit ovat aiempiin nähden eri puolilla rattia ärsyttää niin maan perkeleesti 20 tkm jälkeenkin.
Ei oikeasti millään pahalla, mutta jos "asenne" on tämä niin sitten se auto ei varmasti ole sinulle. Näitä ennakkoluuloja tuntuu monella olevan + jos ei halua oppia / muuttaa tapojaan uutta niin sitten on varmastikin hyvä pysyä siinä vanhassa, tutussa ja turvallisessa.
 
Itse +10 vuotta ajaneena, niin vilkkunappien käyttöön tottui kyllä nopsaan. Myös pyöreällä ratilla peukalo hakeutuu automaattisesti oikeaan paikkaan. Toki muutamilla ensimmäisillä kerroilla oli vähän hakemista liikenneympyrässä ja joutui vilkaisemaan rattia, mutta normaalit kaistanvaihdot yms. sujuivat jo autonhakureissulla.

Sen verran voin miinusta vilkkunapeille antaa, että joskus parkkipaikalla joutuu vilkaisemaan rattia, jos se ratti on lähes ääriasennossa.
 
Vuoden ajellut Yokella. En enää ikinä vaihtaisi vapaaehtoisesti pois.
Vilkkuihin tottui ~kahdessa viikossa ja niitä on huomattavasti mukavampi käyttää peukalolla kuin viiksiä koko kädellä.

Sinuako ei siis häiritse esim. liikenneympyrästä poistuttaessa käyttää vilkkua näin:
1718792442505.png


Muutaman kerran on tullut nähtyä kun uusi M3 jo poistunut ympyrästä vilkuttamatta, eli jos kyseessä ei ole koeajotilanne niin sitten Tesloista on tulossa uusi Bemari.


Vaihteenvalitsin tulee ihan yhtä lailla senkärangasta jo. Osasi jo aikaisemmin lähtiessä valita 99% ajasta oikean suunnan eli pelkkä jarrun painaminen riitti. Muutama päivitys sitten tuli parannuksena, että nyt osaa automaattisesti vaihtaa myös käännöksissä/peruutuksissa. Hyvin toimii (ehkä voisi olla hieman nopeampi) - joten entistä harvemmin tarvitsee näyttöä edes huitausta.

Tuntuu "valitukset" näistä tulevan lähinnä niiltä, jotka eivät ole ajaneet ko. toiminnoilla, koeajoa enemmän, ja joilla on ennakkoluuloja.

IMG_0521.jpeg

Kuinka hyvin se siis arvaa oikean ajosuunnan esim. parkkipaikalla ruutuun paremmin vekslatessa? Entä kun lähdetään pois parkkiruudusta, osaako se oppia ajotottumuksista ettei tosiaan haluta ajaa nurmikolle vaan peruuttaa? Ainakin youtube videoiden mukaan ekat versiot ilmeisesti tartti seinää tai jotain muuta konkreettista pystyäkseen arpomaan suunnan ja normaalitilanteessa oli hukassa ajosuunta ja piti ruutua naputella.
 
Kovimpa on tiukka ympyrä kun noin paljon pitää rattia pyörittää...
 
Sinuako ei siis häiritse esim. liikenneympyrästä poistuttaessa käyttää vilkkua näin:
1718792442505.png
Ei ole ainakaan vielä tullut noin tiukkaa liikenneympyrää vastaan, vaan ihan on pystynyt pitämään molemmat kädet ratissa -> vilkku löytyy peukalon alta, kuten normaalistikin.
 
Kovimpa on tiukka ympyrä kun noin paljon pitää rattia pyörittää...
Samaa mietin. Eipä silti. Vaikka uskon joidenkin tykkäävän nappivilkuista, niin en kyllä hyvällä tahdollakaan usko saatika keksi yhtään asiaa, joka siinä Yoke-ratissa edes voisi olla paremmin kuin pyöreässä ratissa. Varmaan siihenkin joo tottuu, mutta yhtään mitään lisäarvoa ei tuo mihinkään se, että siinä ruorissa on alue josta ei pysty ottamaan kiinni. Itse ajan jo maantielllä lähtökohtaisesti niin, että kyynärpää lepää ikkunalaudalla ja kämmen ratin päällä. Yoken kanssa menisi vammailuksi jo tuossa kohtaa.
 
Ei ole ainakaan vielä tullut noin tiukkaa liikenneympyrää vastaan, vaan ihan on pystynyt pitämään molemmat kädet ratissa -> vilkku löytyy peukalon alta, kuten normaalistikin.
Tämä.
Molemmat kädet ratissa, käsi liikkuu sen mukana ja vilkkua painetaan peukalolla --> se on ihan oikealla ja luonnollisella kohdalla, liikenneympyrässäkin.
 
Kuinka hyvin se siis arvaa oikean ajosuunnan esim. parkkipaikalla ruutuun paremmin vekslatessa? Entä kun lähdetään pois parkkiruudusta, osaako se oppia ajotottumuksista ettei tosiaan haluta ajaa nurmikolle vaan peruuttaa? Ainakin youtube videoiden mukaan ekat versiot ilmeisesti tartti seinää tai jotain muuta konkreettista pystyäkseen arpomaan suunnan ja normaalitilanteessa oli hukassa ajosuunta ja piti ruutua naputella.
Tällä hetlellä 99% menee oikein.
Jos edessä eikä takana ole mitään, niin vaikeahan kenenkään muun kuin sinun on tietää mihin suuntaan pitäisi lähteä.
 
Vaikka uskon joidenkin tykkäävän nappivilkuista, niin en kyllä hyvällä tahdollakaan usko saatika keksi yhtään asiaa, joka siinä Yoke-ratissa edes voisi olla paremmin kuin pyöreässä ratissa. Varmaan siihenkin joo tottuu, mutta yhtään mitään lisäarvoa ei tuo mihinkään se, että siinä ruorissa on alue josta ei pysty ottamaan kiinni. Itse ajan jo maantielllä lähtökohtaisesti niin, että kyynärpää lepää ikkunalaudalla ja kämmen ratin päällä. Yoken kanssa menisi vammailuksi jo tuossa kohtaa.
Päinvastoin. Autolla ajetaan pääosa ajasta kuta kuinkin suoraan jolloin siitä Yoken "nelikulmaisesta" on huomattavasti parempi pitää kiinni. Nimenomaan, kyynärpää lepää ikkunan vieressä ja toinen käsi SUORALLA osuudella (eikä pyöreällä ratilla), joko pystysuoran tai vaakasuoran suoralla osuudella. Toinen asia on se, että MS:n osalta Yoken takana oleva ruutu näkyy kokonaisuudessaan, joissa navi, nopeusnäyttö, kuolleet kulmat, muut autot näkyy, jne. Pyöreällä ratilla tämä oli todella ärsyttävää kun osa näytöstä oli piilossa ja piti kuikuilla.

IMHO, ei kyse ollut mistään tottumisesta vaan aidosti olen sitä mieltä, että se on parempi. Mutuilu asiasta on erikoista, jos ei ole sitä kokeillut.
 
Ei oikeasti millään pahalla, mutta jos "asenne" on tämä niin sitten se auto ei varmasti ole sinulle. Näitä ennakkoluuloja tuntuu monella olevan + jos ei halua oppia / muuttaa tapojaan uutta niin sitten on varmastikin hyvä pysyä siinä vanhassa, tutussa ja turvallisessa.
Mitäs asennetta se muka on, jos tietää mitä haluaa ja mistä ei pidä? Ihan sama tässä on kuin aikanaan robottivaihteisen pösön koeajon kanssa. Yksi ympyrä ja homma oli selvä. Minä en ala mistään munistani sitä nappia kaivelemaan ja arpomaan kumpaan suuntaan pitää painaa. Se, että ongelman kanssa voi oppia elämään, ei poista sitä ongelmaa.

Toiseen viestiisi liittyen perinteinen ratti + hud on valovuoden edellä joke-kikkailuja, jos mittariston näkyvyys on tärkeää.
 
Mitäs asennetta se muka on, jos tietää mitä haluaa ja mistä ei pidä? Ihan sama tässä on kuin aikanaan robottivaihteisen pösön koeajon kanssa. Yksi ympyrä ja homma oli selvä. Minä en ala mistään munistani sitä nappia kaivelemaan ja arpomaan kumpaan suuntaan pitää painaa. Se, että ongelman kanssa voi oppia elämään, ei poista sitä ongelmaa.

Toiseen viestiisi liittyen perinteinen ratti + hud on valovuoden edellä joke-kikkailuja, jos mittariston näkyvyys on tärkeää.
Kuten totesin ja selvästi olit samaa mieltä, silloin kantsii pysyä siinä minkä tietää.

HUD ei ikinä voita oikeaa näyttöä.
 
Näkisin kyllä vaihdevalitsimen paikan ja formaatin täysin yhdentekevänä asiana nykyaikaisessa automaattivaihteisessa autossa. Tuossahan taisi olla vielä joku automatiikka, jonkä kuvittelisi toimivan juurikin tuollaisessa kuvailemassasi tilanteessa, jossa siihen saattaa joutua koskemaan useammin kun kerran lyhyen ajan sisään.

Vilkkuvivun puuttumista en itsekään ymmärrä, joskin aika suuri numero siitä on tehty Teslan kohdalla ottaen huomioon ettei ihan uusi asia ole kyseessä ja muutkin valmistajat tuon kanssa vammailevat.
Niin no muuten ihan sama, paitsi sitten kun venkslaa ahtaaseen paikkaan. Ainakin tuo model Y:ssä oleva vaihdevipu on varsin näppärä tässä. Toki siis jos tuon korvaa automaatti valitsin joka arvaa mihin suuntaan halutaan niin sitten tietysti ihan hyvä, mutta taitaa vaatia jarrun painamista että vaihtaa eteen/taakse?

Mutta kuten sanottu en ole itse kokeillut, joten voi olla ihan hyväkin tuo vaihde viiksettömyys, täytyy joskus käydä huvikseen koeajolla.
 
Kuten totesin ja selvästi olit samaa mieltä, silloin kantsii pysyä siinä minkä tietää.

HUD ei ikinä voita oikeaa näyttöä.
Niin, mutta ei se sitä tarkoita, että minulla asennetta ja ennakkoluuloja. Erilaisia toteutuksia, kun kokeilee, niin tietää mikä itseä eniten miellyttää. Osa kuten napit "väärällä" puolilla rattia on pieni ärsytys, johon ehkä tottuu tai ei, toiset sellaisia jonka takia jää auto kauppaan. Vilkkunapit, keskikonsolinäyttö ja puutuvat tutkat& paskat pyyhkijät uuden kolmosen tapauksessa. Yoke olisi samalla listalla myös.

Siinä missä vilkkunapit ovat turvallisuuteen heikennys, HUD on merkittävä parannus, kun tiestä ei tarvitse ottaa katsetta irti. Kaikkea tietoa siihen ei tietysti saa, mutta navi & nopeus riittää jo pitkälle. Noissa on myös se hyvä puoli, että sen saa poiskin jos ei tykkää.
 
Automaattiset "vaihteet".

- Istu autoon
- Laita vyö kiinni
- Paina jalalla jarrua
(- PIN-koodi)
- Auto ilmoittaa näytöllä isolla nuolella mihin päin on lähdössä. Jos pakki niin keskinäytölle ilmestyy parkkitutkan kuva
- Paina voimapoljinta ja auto peruuttaa
- Kun olet olet peruuttanut ja kääntänyt auton lähteeksesi eteenpäin, höllää voimapoljin
- Auto ilmoittaa ruudulla "drive"
- Paina voimapoljinta ja liiku eteenpäin

Vastaavasti jos haluat lähteä suoraan eteenpäin niin näpäytät jalalla jarrupoljinta ja sen jälkeen paina voimapoljinta ja auto liikkuu eteenpäin.

Mitään vaihdetta / yhtään käden liikettä ei siis tarvitse tehdä.

Linkin takana video tuosta ensimmäisestä vaihtoehdosta.

 
Itseäni lähinnä epäilyttäisi, että joutuu vahtaamaan mihin suuntaan se on lähdössä. Olkoon vaikka mökkipihassa, nurmikolla tai vaikka hiekkakentällä parkkeerannut niin itse en kovin helposti luottaisi siihen osaako se katsoa juurakot, kannot ja heinät tai vaikka leikkipaikan hiekan syvyyden. Tai vaikka se normitilanne että parkkeeraa ja siirtää autoa vielä uudestaan samaan suuntaan kun toteaa että vielä vähän mahtuisi.

Itselleni paljon loogisempi että valitsen itse sen suunnan mihin mennään.

Ymmärrän toki näyttöön ihastuneiden halun lääppiä ja tapittaa näyttöä mutta itse katson ennemmin suuntaa mihin haluan lähteä. Mutta jos joku tuota haluaa käyttää niin eipä se itseltä ole pois, joten siitä vaan.
 
Itseäni lähinnä epäilyttäisi, että joutuu vahtaamaan mihin suuntaan se on lähdössä. Olkoon vaikka mökkipihassa, nurmikolla tai vaikka hiekkakentällä parkkeerannut niin itse en kovin helposti luottaisi siihen osaako se katsoa juurakot, kannot ja heinät tai vaikka leikkipaikan hiekan syvyyden. Tai vaikka se normitilanne että parkkeeraa ja siirtää autoa vielä uudestaan samaan suuntaan kun toteaa että vielä vähän mahtuisi.

Itselleni paljon loogisempi että valitsen itse sen suunnan mihin mennään.

Ymmärrän toki näyttöön ihastuneiden halun lääppiä ja tapittaa näyttöä mutta itse katson ennemmin suuntaa mihin haluan lähteä. Mutta jos joku tuota haluaa käyttää niin eipä se itseltä ole pois, joten siitä vaan.
Kyllähän se kaikki automatiikka vaatii vähän totuttelua. Joskus ihmeteltiin automaattisia hissejä, Tesloissa sitten vaikka autopilottia, adaptiivista vakkaria, automaattisia vilkkuja tai automaattista ajosuunnan valitsinta.

Vaikken tuota automaattista suunnanvalintaa ole päässyt kokeilemaan, niin eiköhän siinä ole sama kuin muissakin automaattitoiminnoissa. Hetken kun opettelee niin oppii missä menee automaation rajat ja joutuu tekemään manuaalisia valintoja. Esim. Tuo automaattinen vilkun poiskytkentä toimii nykyisin luotettavasti käytännössä aina paitsi liikenneympyröissä.
 
Kyllähän se kaikki automatiikka vaatii vähän totuttelua. Joskus ihmeteltiin automaattisia hissejä, Tesloissa sitten vaikka autopilottia, adaptiivista vakkaria, automaattisia vilkkuja tai automaattista ajosuunnan valitsinta.

Vaikken tuota automaattista suunnanvalintaa ole päässyt kokeilemaan, niin eiköhän siinä ole sama kuin muissakin automaattitoiminnoissa. Hetken kun opettelee niin oppii missä menee automaation rajat ja joutuu tekemään manuaalisia valintoja. Esim. Tuo automaattinen vilkun poiskytkentä toimii nykyisin luotettavasti käytännössä aina paitsi liikenneympyröissä.
Mutta koska siitä saadaan myös toimiva tuossa tilanteessa?

Se että toimii yleensä mutta siihen riittää se yksi kerta kun ei toimikaan. Teslalla on hienoja asioita mutta moneen niistä ei voi vaan luottaa vaan pitää olla hereillä jatkuvasti.
 
Se automaattinen vilkun poiskytkentä ei ainakaan Herttoniemessä toiminut missään risteyksessä ja lensi heti pois kun tajusin, että sen saa pois. En tiedä onko viimeisen vajaan vuoden aikana tilanne muuttunut. Harvinaisen turha ominaisuus muutenkin. Automaatio, joka pyrkii korjaamaan ongelmaa joka tuskin on ikinä ollut kenellekään mikään ongelma.
 
Onko tietoa onko tuo automaattinen suunnanvalinta tulossa myös viiksellisiin kolmosiin? Olisi kiva tuosta turhasta viiksen nykimisestä päästä eroon..
 
Onko tietoa onko tuo automaattinen suunnanvalinta tulossa myös viiksellisiin kolmosiin? Olisi kiva tuosta turhasta viiksen nykimisestä päästä eroon..
Tuo olisi sinänsä kyllä hyvä että saisi valita käyttääkö viikseä vai ei. Luulisi olevan helppo toteuttaa softalla? Eri asia sitten onko Teslalla mitään intressiä käyttää tuohon aikaa.
 
Toinen asia on se, että MS:n osalta Yoken takana oleva ruutu näkyy kokonaisuudessaan, joissa navi, nopeusnäyttö, kuolleet kulmat, muut autot näkyy, jne. Pyöreällä ratilla tämä oli todella ärsyttävää kun osa näytöstä oli piilossa ja piti kuikuilla.
En ole myöskään ikinä oivaltanut, että joillakin on ollut koko aiemman elämänsä vaikeuksia seurata auton mittaristoa. Ilmeisesti näin kuitenkin on kun puolikas ratti tai joku ledivammailu ikkunassa on sellainen, joka tuo elämään merkittävää lisärvoa. Mahdan itse olla melkoisen kehittynyt yksilö, kun en ole koskaan kokenut minkäänlaista tuskaa aiheen suhteen millään niistä sadoista vehkeistä joita olen ajanut.

Olen kylläkin tuntenut tuskaa Fiatien surkeasta polkimien sijoittelusta, väärällä puolella olevista valokytkimistä, tunnottomasta vaihdekepistä tai väärässä paikassa olevasta pakista, saabin pakkilukosta, pienten bensakirppujen onnettomasta väännöstä, yms. selkeästi käytettävyyteen vaikuttavista asioista. Uskon tuon ei-pyöreän ratin menevän tähän kategoriaan myös.
 
En ole myöskään ikinä oivaltanut, että joillakin on ollut koko aiemman elämänsä vaikeuksia seurata auton mittaristoa. Ilmeisesti näin kuitenkin on kun puolikas ratti tai joku ledivammailu ikkunassa on sellainen, joka tuo elämään merkittävää lisärvoa. Mahdan itse olla melkoisen kehittynyt yksilö, kun en ole koskaan kokenut minkäänlaista tuskaa aiheen suhteen millään niistä sadoista vehkeistä joita olen ajanut.
Oletko kokeillut pyöreällä ratilla olevaa uutta S tai X mallia? Itse olen istunut X:ässä kuskin penkillä ja tuossa oli ainakin omalla kohdalla ongelmana nähdä näyttöä ratin takaa kokonaan. Joko olen omituisen pituinen jne. tai sitten tuossa on ongelmana, että alunperin suunniteltu tuolle Yoke ratille ja sitten jälkikäteen länttäisty vaan pyöreä ratti, mutta ratti on väärän kokoinen tai näyttö väärässä kohtaa tms.? Muissa autoissa sitten taas ratti ja sen takana oleva näyttö on suunniteltu kokonaisuutena, että toimii. En ole siis missään muussa autossa koskaan huomannut tuota ongelmaa, mutta Teslassa hyppäsi heti silmille, että en näe näyttöä ratin takaa kunnolla.
 
Se automaattinen vilkun poiskytkentä ei ainakaan Herttoniemessä toiminut missään risteyksessä ja lensi heti pois kun tajusin, että sen saa pois. En tiedä onko viimeisen vajaan vuoden aikana tilanne muuttunut. Harvinaisen turha ominaisuus muutenkin. Automaatio, joka pyrkii korjaamaan ongelmaa joka tuskin on ikinä ollut kenellekään mikään ongelma.
Tuo automaattinen vilkun poiskytkentä on ihan loistava ominaisuus. Kesti hetken tottua ja alkuun olin sitä mieltä että se on todella huono. Nyt kun sitä on tottunut käyttämään, niin en todellakaan haluaisi luopua siitä enää.
 
Miten tuo automaattivikku nyt toimikaan, Hieman unohtunut itseltäni.
Mutta eikös perinteisessa autossa ole kastainvaihtvilkku joka vilkuu hetken ja sitten normali vilkutus jos loppuu kun ratin suoristaa. Mitä ongelma tämä automaatti ratkaisee tai miten se helpottaa ajamista ?
 
Miten tuo automaattivikku nyt toimikaan, Hieman unohtunut itseltäni.
Mutta eikös perinteisessa autossa ole kastainvaihtvilkku joka vilkuu hetken ja sitten normali vilkutus jos loppuu kun ratin suoristaa. Mitä ongelma tämä automaatti ratkaisee tai miten se helpottaa ajamista ?
Sepä se. Ehkä olemme vain liian yksinkertaisia kun emme keksi tuossa mitään ongelmaa.
 
Miten tuo automaattivikku nyt toimikaan, Hieman unohtunut itseltäni.
Mutta eikös perinteisessa autossa ole kastainvaihtvilkku joka vilkuu hetken ja sitten normali vilkutus jos loppuu kun ratin suoristaa. Mitä ongelma tämä automaatti ratkaisee tai miten se helpottaa ajamista ?
Siten että se vilkuttaa oikeasti niin kauan kuin siinä kaistanvaihdossa menee. Esim ruuhkassa voita laittaa tuon vilkun päälle hyvissä ajoin ja odottaa että viereisellä kaistalla tulee tilaa eikä vilkutus lopu kesken.
 
Miten tuo automaattivikku nyt toimikaan, Hieman unohtunut itseltäni.
Mutta eikös perinteisessa autossa ole kastainvaihtvilkku joka vilkuu hetken ja sitten normali vilkutus jos loppuu kun ratin suoristaa. Mitä ongelma tämä automaatti ratkaisee tai miten se helpottaa ajamista ?
Perinteisessä vilkussa on 2 asentoa: 1. Yleensä kolme vilkutusta kestävä kaistanvaihto ja 2. pysyvästi päällä kunnes ratin kääntö nollaa. Kuski päättää tilanteen mukaan kumpaa moodia tarvitaan.

Teslan automaattivilkussa on 1 asento: Auto. Ohjelmisto päättää koska vilkku kytketään pois, eli:
  • Kun kaistanvaihto tai tielle liittyminen on suoritettu, eli kaistaviiva ylitetty. Vilkku pysyy päällä kunnes kaista on ylitetty, kesti se sitten 1 tai 10 vilkautuksen verran.
    • Pois lukien siirtyminen päätieltä kääntymiskaistalle, jolloin vilkku pysyy suoraan päällä kunnes kääännös on tehty (tämä tosin ei aina toimi kuten pitäisi, vaan kytkee joskus vilkun pois)
  • Kun käännös on tehty (ratti suoristuu käännöksen jälkeen)
    • Pois lukien liikenneympyrä, jota auto ei erikseen tunnista ja jossa kääntökulma ei usein riitä poiskytkentään.

Käytännössä Teslassa siis napautat vilkkua aina samalla tavalla ja auto päättelee tarvittavan toiminnan. Kuulostaa pieneltä, mutta kun tuolla on toista vuotta ajanut niin en pois vaihtaisi. Pärjäähän sitä manuaalivaihteisella autollakin jne, mutta kyllä itse liputan kaikenlaisen automatiikan puolesta auton käytössä, ja Teslassahan näitä on monta. Suuriuuri osa löytyy toki muistakin autoista, mutta autopilot, automaattivilkku, automaattiset penkinlämmittimet, automaattinen oven avaus/sulku (Model X) on ehkä ne uniikeimmat joita ei joka autosta vielä löydy varustelistalta. Sitten niitä yleisiä automaattisia ominaisuuksia ovat tietysti automaattinen ovien lukituksen avaus/sulku, automaatti-ilmastointi, automaattinen peräkontin avaus (uusissa), automaattipitkät, automaattipyyhkijät, ...
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku suositella kolmosen (SR+ refresh jos sillä on jotain väliä) takasäilytystilaan sopivaa (kompressori) jääkaappia? Mielellään sellaista joka lähtee Euroopasta eli ei ole viikkokausien toimitusaikaa.
 
En ole myöskään ikinä oivaltanut, että joillakin on ollut koko aiemman elämänsä vaikeuksia seurata auton mittaristoa. Ilmeisesti näin kuitenkin on kun puolikas ratti tai joku ledivammailu ikkunassa on sellainen, joka tuo elämään merkittävää lisärvoa. Mahdan itse olla melkoisen kehittynyt yksilö, kun en ole koskaan kokenut minkäänlaista tuskaa aiheen suhteen millään niistä sadoista vehkeistä joita olen ajanut.

Eiköhän tähän nyt kuitenkin liity se, että nykyautoissa tuota dataa on "ratin takana" huomattavasti enenevin määrin ja enemmän kuin joskus aikaisemmin.
Ihmisiä ja autoja on myös erilaisia, toisilla saa sopivasti säädettyä niin, että tiedot näkyvät, toisilla voi tiedot peittyä just sopivasti.

1718872120030.png

1718872195695.png
 
Käytännössä Teslassa siis napautat vilkkua aina samalla tavalla ja auto päättelee tarvittavan toiminnan. Kuulostaa pieneltä, mutta kun tuolla on toista vuotta ajanut niin en pois vaihtaisi. P
Erittäin hyvä ja nimenomaan helpottava toiminto. Kun tämän kanssa on nyt ajanut niin en todellakaan haluaisi pois.
Toimii 99,99% ajasta oikein - joku vain vähän käännöstä vaativa liikenneympyrä on sellainen jossa ei tajua, että käännyit jo mutta harvinaista.

Se automaattinen vilkun poiskytkentä ei ainakaan Herttoniemessä toiminut missään risteyksessä ja lensi heti pois kun tajusin, että sen saa pois. En tiedä onko viimeisen vajaan vuoden aikana tilanne muuttunut. Harvinaisen turha ominaisuus muutenkin. Automaatio, joka pyrkii korjaamaan ongelmaa joka tuskin on ikinä ollut kenellekään mikään ongelma.
Ajan alueella päivittäin ja toimii kaikissa risteyksissä / liikenneympyröissä.
 
Eiköhän tähän nyt kuitenkin liity se, että nykyautoissa tuota dataa on "ratin takana" huomattavasti enenevin määrin ja enemmän kuin joskus aikaisemmin.
Ihmisiä ja autoja on myös erilaisia, toisilla saa sopivasti säädettyä niin, että tiedot näkyvät, toisilla voi tiedot peittyä just sopivasti.

1718872120030.png

1718872195695.png
Tarvitaanko HUDin lisäksi jotain muuta? Itse ihmettelen miksi tuolla ratin takana olevassa näytössä pitäisi ihan hirveästi olla ominaisuuksia näkyvissä. Toki ymmärrän teslafanaattikkoja ettei HUDilla tee mitään, mutta silti.
 
Siten että se vilkuttaa oikeasti niin kauan kuin siinä kaistanvaihdossa menee. Esim ruuhkassa voita laittaa tuon vilkun päälle hyvissä ajoin ja odottaa että viereisellä kaistalla tulee tilaa eikä vilkutus lopu kesken.
Eiköhän tähän nyt kuitenkin liity se, että nykyautoissa tuota dataa on "ratin takana" huomattavasti enenevin määrin ja enemmän kuin joskus aikaisemmin.
Ihmisiä ja autoja on myös erilaisia, toisilla saa sopivasti säädettyä niin, että tiedot näkyvät, toisilla voi tiedot peittyä just sopivasti.

1718872120030.png

1718872195695.png
Eikö ongelma poistu nostamalla ratiia hieman ylöspäin ? Näin minä olen ratin säätänyt autoisani. Kaikissa autoissa ratin saa mittariston eteen jos sen haluaa.

Kun kaistanvaihto tai tielle liittyminen on suoritettu, eli kaistaviiva ylitetty.
Eli kamerat haistele kaistaviivoja. Miten talvella ?
 
Tarvitaanko HUDin lisäksi jotain muuta? Itse ihmettelen miksi tuolla ratin takana olevassa näytössä pitäisi ihan hirveästi olla ominaisuuksia näkyvissä. Toki ymmärrän teslafanaattikkoja ettei HUDilla tee mitään, mutta silti.
Navigointi, nopeusmittari, nopeusrajoitus, liikennevalot, kaistamerkinnät, auton ympärillä olevat autot, kuolleet kulmat, jne. - ja tämä päivittyy tasaisin väliajoin lisätiedoilla.
Paljon samaahan tuossa on kuin HUD:ssa, mutta materiaalia on huomattavasti enemmän.

Tottakai HUD:lla tekee jotain ja parempi kuin ei ollenkaan, mutta heijastettu näyttö tuulilasiin joka näkyy vain tietyssä kulmassa ja pahimmassa tapauksessa aurinkolaseilla ei ollenkaan vs. 12.3" oikea näyttö kunnon resoluutiolla. Aika no-brainer nyt ihan ilman mitään tesla-laseja.

1718874365763.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 287
Viestejä
4 503 712
Jäsenet
74 379
Uusin jäsen
Antonsilt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom