Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

On kyllä todella hyvä tuo superi verkosto. No ehkä nykyinen porukka kun on saanut tommosen saavutuksen tehtyä on jo leipiintynyt puuhiinsa ja tarvitaan uutta verta nostamaan hommaa uudelle tasolle?
Varmaan osittain tuotakin, mutta v4 on taputeltu pakettiin ja tuskin tarvetta v5 muutamaan vuoteen. Turha työvoima riippakivenä ja superien kehittäjiä voi sitten parin vuoden päästä alkaa rekrytoimaan taas tositoimiin.
 
Luulisi että robotakseja varten just nyt pitäisi olla kiireellä päivittämässä supercharger asemat sellaisiksi että roboautot pystyy itsekseen latautumaan ilman ihmisen apua. Se että nyt on varaa pistää väki pihalle kertoo minulle sen että ei siellä oikeasti edes Elon itsekään usko teslan robotaksien aloittavan ajelua 5 vuoden sisällä.
 
Olisi kiva nähdä millaisia juttuja sinne kirjoitat?
Avaa vain tiketin ja kuvaa että takapää rikki ja kuva. Sitten odoteltiin.

Sen jälkeen kun viikko meni niin kysyin että mikä tilanne, toisella viikolla sama. Kolmannella menin tiskille ja sain vastauksen että heillä ei ole osia ja eivätkä ole siksi voineet edetä asian käsittelyn kanssa.

Eikös tuo nainen myös vastannut verkoston laajentumisesta ja rakentamisesta? Vaikka tulee uusi malli niin eihän ole syy potkia koko latausverkoston ”ylläpitäjää” ulos.

Toki potkittiihan sieltä myös next gen alustan vetäjä.
 
Olisitko joutunut mustalle listalle :speechless:

Minä en juuri ole huollon palveluita tarvinut mutta sen pari kertaa kun olen kyselyn laittanut niin parissa päivässä on vastaus tullu
 
Olisitko joutunut mustalle listalle :speechless:

Minä en juuri ole huollon palveluita tarvinut mutta sen pari kertaa kun olen kyselyn laittanut niin parissa päivässä on vastaus tullu
Kuka näistä tietää. Facebookissa näkee tätä samaa kun kyselevät koska pitäisi tulla vastauksia.
 
Luulisi että robotakseja varten just nyt pitäisi olla kiireellä päivittämässä supercharger asemat sellaisiksi että roboautot pystyy itsekseen latautumaan ilman ihmisen apua. Se että nyt on varaa pistää väki pihalle kertoo minulle sen että ei siellä oikeasti edes Elon itsekään usko teslan robotaksien aloittavan ajelua 5 vuoden sisällä.
Kuulostaisi kohtuu kalliilta investoinnilta päivittää langattomat asemat joka supereille. Robotaksiin ei kovin kummoista lataustelakkaa tarvitse tiettyyn lepuutuspaikkaan laittaa jos kaupungissa pörrää, varmaan sama idea kuin robottiruohonleikkuri tekee hommansa ja menee laturille odottamaan seuraavaa päivää/tehtävää. Elonhan jo puhui hw6/7 niin kaipa tuo on jatkuvaa kehitystyötä parempaan. Hw5 ensi vuonna ja sitten kai se hw9 toimii joka säällä viemäriverkostoa myöten ja taivaalla helikopterina?
 
Olisi kiva nähdä millaisia juttuja sinne kirjoitat?
Voi kyl arvata kaverin jutut. Jos tästäkin ryhmästä puolet on estänyt niin voi sitten miettiä jaksaako itse toimittaja kuunnella 1/3 siitä?

Edit: Ite oon pari helppoa takuu hommaa saanu viikossa kuvalla tai ilman kuvaa hoidettua. Siis viikossa vastaus koska joku tulee meille asian vaihtamaan.
 
Suomessa on onneksi latausverkosto varsin hyvässä kunnossa eikä siihen tarvita Teslaa kun S- ja K-ryhmä ynnä muut alkaneet nyt rakentamaan isoja latauskenttiä. Itsekin jo pääosin siirtynyt muille asemille kun muiden asemat parantuneet samalla kun Tesla on nostanut lataushintojaan.
 
Voi kyl arvata kaverin jutut. Jos tästäkin ryhmästä puolet on estänyt niin voi sitten miettiä jaksaako itse toimittaja kuunnella 1/3 siitä?

Edit: Ite oon pari helppoa takuu hommaa saanu viikossa kuvalla tai ilman kuvaa hoidettua. Siis viikossa vastaus koska joku tulee meille asian vaihtamaan.
Anna esimerkki?

Kyllä olen ihan asiallisesti Teslan kanssa aina keskustellut. Se aspa ei ole koskaan Teslalla ollut ripein ja nopein tai edes ystävällisin. Joka kerta on erilailla.

Aikaisemmin esim. nitinät ja natinat kuuluivat takuuseen. Jossain välissä ne muuttuivat että vain ensimmäisen vuoden aikana korjataan. Sama maalien osalta. Ei ennen ollut mitään 100km rajaa.

On myös monia muitakin outouksia tapahtunut tuon aspan/huollon osalta. Nykyään myös se että jos vikaa ei heillä voi toistaa asiakas maksaa ja video ei enää riitä todisteeksi.
 
Erikoista kyl kun Model 3 kohtuu uusi automalli niin siinä jo tulee vastaan takuun ulkopuolella kalliita remontteja kun autoon laitettuja osia ei enää valmisteta eikä ole yhteensopivuutta uusiin. Tässäkin latausportti vinoilee ja kun sen verta vanha malli portista mitä ei enää valmisteta niin joutuu vähän enemmän palikkaa vaihtaa ja asiakas reilu pari tonttua köyhempi.

Lempäälän huollon pihalla tuntuu kyl tungosta olevan.

 
Turun (Raision) liikkeen avaamisessa ei kyllä tunnu kiirettä piisaavan. Samat pahvilaatikot lojuu sisällä ja paljoa mitään ei näytä tapahtuneen viikkoihin. Milloinkohan tuo olisi tarkoitus avata?
 
Turun (Raision) liikkeen avaamisessa ei kyllä tunnu kiirettä piisaavan. Samat pahvilaatikot lojuu sisällä ja paljoa mitään ei näytä tapahtuneen viikkoihin. Milloinkohan tuo olisi tarkoitus avata?
Eiköhän ole lykätty kun aika kova karsinta Elonilla käynnissä. Myös latausverkoston laajentumista hidastettu.

Vanhaan Model 3:n ei saa enää näiden omaa tuulilasia vain uudempaa mallia missä erilailla nuo vastukset mitkä ovat joillakin aiheuttaneet huurua. Tesla luvannut tähän ohjelmistopäivityksen.
 
Onneksi hakivat laajennoksille (esim suomeen) rahoituksen/tuen niin eivät pysty juurikaan hidastelemaan pystytyksen kanssa.
 
Onkohan Teslalla jatkossa Kempower-tyylinen lähestyminen latauskenttiin. Kauppaketjut/"bensa"asemat liisaa asemat teslalta, lyö omat logot päälle ja tesla kerää latauksesta provision.
 
Ainakin jenkeissä luulisi olevan super v4n päivitys tarpeen kun kerran Cybertruck lataa muiden toimijoiden pikalatureilta nopeampaa kuin Teslan (johtuen tuosta 800V arkkitehtuurista).
 
Teslalla muutoksia vieläkin.

Huhuja gigacastingissa piti mennä uuden next gen alustan myötä singelcastiin mutta näillä näkymin tuota on lykätty ja tuokin alusta tulisi samoista paloista kuten nykyiset. Mitä vähän uumoiltiin aikaisemmin jo.
Ilmeisesti halutaa lykätä investointeja.

Aikaisemmin uutisointiin, että lataustiimi potkittiin pois mutta on myös potkittu suurin osa katodimateriaaleista ja valmistuksesta vastaavasta tiimistä heidän vetäjän kanssa.

Huhut kertovat, että seuraavaksi lähtee porukkaa tekniikasta ja suunnittelusta.

Myös HR vetäjä lähti itsenäisesti.

Vaikka nyt tehdään suuria muutoksia organisaatioon, niin tämä lykkää välttämättä tulevia suunnitelmia ja tuntuu, että enemmän vain koitetaan painostaa robotakseisin ja softaan.
 
Kovalla pakkasella ei oikein lataudu ja iso osa energiasta menee vain lämmitykseen. Jos ajoa ei ole joka päivä ja voi tarvittaessa ladata jossain pikalaturillakin niin kyllä kai tuollakin pärjää.
Onko tosiaan noin?
8A pistokkeesta tulee kuitenkin yli 40 kWh/vrk, melko suuret lataushäviöt ja turha lämmitystarve jos tuo ei riitä lataukseen?
Aika kallista "lämmitystä"....
 
Onko tosiaan noin?
8A pistokkeesta tulee kuitenkin yli 40 kWh/vrk, melko suuret lataushäviöt ja turha lämmitystarve jos tuo ei riitä lataukseen?
Aika kallista "lämmitystä"....
Kyllä kovalla pakkasella häviö lienee ainakin 50% ellei enemmän. Toki ei kauhean usein välttämättä ole -30 ja ladata kylmää akkua, mutta kuitenkin.

Jos siis vaikka olisi aikaa ladata 12h niin tuossa ajassa saisi akkuun ehkä 11kWh ja kovalla pakkasella jo esilämmitys haukkaa paljon, ja kulutuskin on suuri muutenkin. Ja vaikka olisi aikaa ladata 24h niin akkuun saisi ehkä 22kWh, mutta lämmityksen kanssa tuolla ei välttämättä aja edes 100km jos on -30 pakkasta.

Tilanne on toki eri jo on vaikka 0 astetta, mutta kuten aluksi kirjoitinkin niin kovalla pakkasella tuo 8A on liian vähän.
 
Kyllä kovalla pakkasella häviö lienee ainakin 50% ellei enemmän. Toki ei kauhean usein välttämättä ole -30 ja ladata kylmää akkua, mutta kuitenkin.

Jos siis vaikka olisi aikaa ladata 12h niin tuossa ajassa saisi akkuun ehkä 11kWh ja kovalla pakkasella jo esilämmitys haukkaa paljon, ja kulutuskin on suuri muutenkin. Ja vaikka olisi aikaa ladata 24h niin akkuun saisi ehkä 22kWh, mutta lämmityksen kanssa tuolla ei välttämättä aja edes 100km jos on -30 pakkasta.

Tilanne on toki eri jo on vaikka 0 astetta, mutta kuten aluksi kirjoitinkin niin kovalla pakkasella tuo 8A on liian vähän.
Lämmittääkö Tesla siis akkua tuollaisellakin latauksella noin paljon? Ainakaan Skodillak ei paljoa lämmittänyt, kun oli käytössä vain 6A.
 
Lämmittääkö Tesla siis akkua tuollaisellakin latauksella noin paljon? Ainakaan Skodillak ei paljoa lämmittänyt, kun oli käytössä vain 6A.
Nopeasti laskin, että jos lämmittää talvella autoa ja ei lataa, niin noin 3-5kwh se hörppää että saa lämpimäksi ja lumet sulaa.
Ottaa siis suoraan akusta tämän.
 
Nopeasti laskin, että jos lämmittää talvella autoa ja ei lataa, niin noin 3-5kwh se hörppää että saa lämpimäksi ja lumet sulaa.
Ottaa siis suoraan akusta tämän.
Mutta tuo ei juurikaan liity siihen, että kuinka paljon akkua pitää lämmittää 1-vaihe 8A latauksessa. Lataustapahtuman kesto on kuitenkin 10 tunnin luokkaa, jonka aikana akku jäähtyy reippaasti mikäli sitä yritetään lämmittää. Toisaalta akun tuskin tarvitsee hirveän lämmin olla, että tuollaista tehoa pystyy vastaanottamaan. Eikä hyttiä ja lumia tarvitse sulatella.

Itsellä ei 8A latauksesta kokemusta, mutta 13A latauksella huomasi ainakin sen, että sovelluksen arviot näyttävät reilusti yläkanttiin, esim. 12h tavoitteeseen ja todellisuudessa se kesti vain ehkä 9-10h kovalla pakkasella. Eli ehkäpä tuon lämmitystarpeen arviointi ei ole niin helppoa. Itse olisi pitänyt ottaa aikamääriä ylös ja laskea toteutuneet keskitehot pakkasen kovuuteen suhteutettuna. :kahvi:
 
Mutta tuo ei juurikaan liity siihen, että kuinka paljon akkua pitää lämmittää 1-vaihe 8A latauksessa. Lataustapahtuman kesto on kuitenkin 10 tunnin luokkaa, jonka aikana akku jäähtyy reippaasti mikäli sitä yritetään lämmittää. Toisaalta akun tuskin tarvitsee hirveän lämmin olla, että tuollaista tehoa pystyy vastaanottamaan. Eikä hyttiä ja lumia tarvitse sulatella.

Itsellä ei 8A latauksesta kokemusta, mutta 13A latauksella huomasi ainakin sen, että sovelluksen arviot näyttävät reilusti yläkanttiin, esim. 12h tavoitteeseen ja todellisuudessa se kesti vain ehkä 9-10h kovalla pakkasella. Eli ehkäpä tuon lämmitystarpeen arviointi ei ole niin helppoa. Itse olisi pitänyt ottaa aikamääriä ylös ja laskea toteutuneet keskitehot pakkasen kovuuteen suhteutettuna. :kahvi:
Arviot on kyllä aika pielessä kun on pakkasta paljon ja hidas lataus. Helposti oli oikeasti valmista tuntikausia ennen alkuperäistä arviota.
 
Lämmittääkö Tesla siis akkua tuollaisellakin latauksella noin paljon? Ainakaan Skodillak ei paljoa lämmittänyt, kun oli käytössä vain 6A.

Katselin talven latauksia, niin -21 pakkasella ladatessa 1x13A suoraan ajosta lämmitti noin 15-20min joka tunti. eli 40-45min latausta ja sitten lämmitystä 15-20min. 11h 38m latauksen aikana akkuun meni 22.47kWh ja seinästä otettiin 34.04kWh.
 
Taisi olla n. +10 astetta mihin akkua lämmitetään ennenkuin lataaminen alkaa. Tuollaisen yli 500kg akkupaketin lämmitys vie jonkin verran tehoa kovemmassa pakkasessa. Ja se tietenkin jäähtyy kun ei enää aktiivisesti lämmitetä.
Tezlabin historiaa kun kattelin niin helmikuussa 8h30min 8A latauksessa akkuun on mennyt 7.6kWh (16kWh vedetty verkosta), -17 astetta pakkasta. Viikko sitten 8h aikana 13.1kWh (14.5kWh verkosta), 6 astetta lämmintä.
 
Taisi olla n. +10 astetta mihin akkua lämmitetään ennenkuin lataaminen alkaa. Tuollaisen yli 500kg akkupaketin lämmitys vie jonkin verran tehoa kovemmassa pakkasessa. Ja se tietenkin jäähtyy kun ei enää aktiivisesti lämmitetä.
Tezlabin historiaa kun kattelin niin helmikuussa 8h30min 8A latauksessa akkuun on mennyt 7.6kWh (16kWh vedetty verkosta), -17 astetta pakkasta. Viikko sitten 8h aikana 13.1kWh (14.5kWh verkosta), 6 astetta lämmintä.
Ei kait nyt ihan +10C. Mielikuva että kunhan yli nollan yläpuolelle menee niin alkaa lataamaan.
 
Ei kait nyt ihan +10C. Mielikuva että kunhan yli nollan yläpuolelle menee niin alkaa lataamaan.
Voi olla, tuo luku on jäänyt jostain Teslabjörnin videosta missä tuota testaili (ja saatan muistaa väärin...). Muistaakseni mitä olen S3XY applaria seurannut niin joku +3 akulla ja pekonit näkyy kun auton laittaa 8A lataukseen, mutta en ole seurannut missä kohtaa ne häviää.
 
Siitä vertailua Model 3 Performance 2023 vs. 2024, ja mikä on muuttunut + Kiina ja USA autot.

1714639102597.png

Lähde
 
Tää sama sankari tunki sormensa sinne ja melkein mursi sen.
Ei oo kyllä kaveri järjellä pilattu, kun ensin katkoo porkkanan ja sit tunkee samankokoisen sormen väliin ilman backup-suunnitelmaa :D Sinällään aika rohkeaa Teslalta julkaista tuollaista jenkkilässä, missä korvaukset ovat suuria ja ihmiset tekee tyhmiä. Kai tuokin voisi syyttää Teslaa "lähes amputaatio", 200 M€ henkisestä traumasta!
 
Omaan sormeen kyllä sattuu oli se sitten mikä ovi tahansa jos sen oven väliin jättää.
 
Itselläkin pakettiauton (liuku)oven väliin sormi jäänyt aikanaan, mutta tiivisteet antavat/antoivat sen verran periksi että turpoaminen oli ainoa seuraus. En suosittele, mutta ei onneksi fataalia. Tuollainen tappava giljotiini olisi ollut aika järkyttävä vempele.
 
Onko joku saanut jo tuon uuden 2024.14.3 softan? Onko minkälainen tuo kameroista kertova ääni (riittävän kovalla ja huomattava?) ja onko hyvä tuo uusi ruutu mikä näkyy kun on pysäköitynä?
 
Onko joku saanut jo tuon uuden 2024.14.3 softan? Onko minkälainen tuo kameroista kertova ääni (riittävän kovalla ja huomattava?) ja onko hyvä tuo uusi ruutu mikä näkyy kun on pysäköitynä?
Hetken jo luulin tänään että nytkö se tulee mutta ei. Joku 10sek etsi päivityksiä mikä on yleensä johtanut siihen että auto löytäisi päivityksen mutta ei tällä kertaa.
 
Onko joku saanut jo tuon uuden 2024.14.3 softan? Onko minkälainen tuo kameroista kertova ääni (riittävän kovalla ja huomattava?) ja onko hyvä tuo uusi ruutu mikä näkyy kun on pysäköitynä?

Tänään tuli. Huomenna pääsee testaamaan kameraääntä. Näyttö ihan jees samoin laajennettu AP visualisointi mutta ei noista varsinaisesti mitään hyötyä ole aiempaan verrattuna

Kivoin uusi ominaisuus oli että auton oman Spotifyn saa nyt kirjautumaan henk. koht tiliin niin siirtyy soittolistat sun muut puhelimesta suoraan autoon. Samoin pyyhkimien nopeuden säätö rullasta on parempi kuin aiempi ratkaisu näytön kautta
 
Tänään tuli. Huomenna pääsee testaamaan kameraääntä. Näyttö ihan jees samoin laajennettu AP visualisointi mutta ei noista varsinaisesti mitään hyötyä ole aiempaan verrattuna

Kivoin uusi ominaisuus oli että auton oman Spotifyn saa nyt kirjautumaan henk. koht tiliin niin siirtyy soittolistat sun muut puhelimesta suoraan autoon. Samoin pyyhkimien nopeuden säätö rullasta on parempi kuin aiempi ratkaisu näytön kautta

Minulla on ollut Spotify jo vuosi sitten kun auton hommasin, niin oman tilin kautta ja samat soittolistat eli ei kai tuo mikään uusi juttu ole. Ja eikös nuo pyyhkimien nopeudetkin ole vasemmasta rullasta hoitunut jo pidemmän aikaa?
 
Jotain muutoksia spotifyhyn kai muutenkin? Toivottavasti olisi korjattu se bugi että jos autolla on 2 käyttäjää ja toisella erillinen maksullinen spotify tili niin se jolla ei ole joutuu aina tekemään rattibootin sen jälkeen kun toinen on autoa käyttänyt.

Tai minulla ainakin tuo bugi, jos vaimo on ajanut niin spotify jää vain johonkin looppiin ja ilmoittaa ettei voi kirjautua ja mistään ei voi painaa kun ei ole mitää nappia näytöllä. Ainoa mitä voi tehdä on rattibootti ja sitten toimii taas auton tili normaalisti heti.

Onneksi vaimo ajaa ehkä kerran 2 kuukaudessa tuolla teslallani niin ei ole niin suuri vaiva.
 
Tänään tuli. Huomenna pääsee testaamaan kameraääntä. Näyttö ihan jees samoin laajennettu AP visualisointi mutta ei noista varsinaisesti mitään hyötyä ole aiempaan verrattuna

Kivoin uusi ominaisuus oli että auton oman Spotifyn saa nyt kirjautumaan henk. koht tiliin niin siirtyy soittolistat sun muut puhelimesta suoraan autoon. Samoin pyyhkimien nopeuden säätö rullasta on parempi kuin aiempi ratkaisu näytön kautta
Toimiiko Audible wifillä ilman premium connectivityä?
 
Saksan katsastuksissa Tesla jumbona

Iltalehti julkaisi laajan artikkelin, jossa esitellään eri automerkkien ja mallien katsastusdataa Saksasta. Aineisto on valtava, sillä se perustuu heinäkuun 2022 ja kesäkuun 2023 välillä Saksassa tehtyihin 10,2 miljoonan katsastukseen. Tutustu tilastoihin täällä. Tilastoista näkee Model 3:n karmean hylkäysprosentin, sillä se on jäänyt ikäryhmänsä jumboksi ja tullut hylätyksi jopa useammin kuin perinteisesti jumbosijalla nähty romanialainen Dacia Logan, joka edustaa huomattavasti edullisemman hintaluokan kulkinetta.

 
Saksan katsastuksissa Tesla jumbona



Aika karua tekstiä on kyllä. Ei sitä oikeen voi puuttuvien huoltojenkaan piikkiin laittaa kun eikai millekään autolle tehdä ensihuollossa mikä yleensä 2-3v kohdalla perus settien lisäksi yhtään mitään muutaku fikkarilla katsellaan, että joo-o kaikki ok. (paitsi tietty öljyt jos polttis).
 
Aika vähän tulee Y-Juniperista huhuja. Nythän ois matalamman kysynnän aikana kohtuu hyvä päivitellä linjastoa, jos sen vaan saisi valmiiksi ja myyntiin.

Mielenkiinnolla itse sitä odottelen, kun ID.7 osoittautui pettymykseksi joidenkin kriittisten asioiden kohtdalta. Ja Mercedekset ja BMW ja Audit liian kalliita.

Noissa katsastuksissa kun menee noita tukivarsia (painoko se?) yms. niveliä, niin eikö niitä sitten muka huomaa ajossa? Että auto pelaa, vaikka tukivarret rikki/löysänä tms.?Kun ilmeisesesti kohtuu paljon niitä menee? Luulisi että joku jo ajoakin haittaisi.
 
....

Noissa katsastuksissa kun menee noita tukivarsia (painoko se?) yms. niveliä, niin eikö niitä sitten muka huomaa ajossa? .......
En nyt mene sanomaan varmaksi, mutta erään asiakkaan taksi kolmosta kun ajoin n. 10 metriä eteenpäin ja taaksepäin, taka-akselista kuului aivan naurettavan kova narina ja nitinä. Sen kyllä huomasi ja pitäisi herättää parit ????.
 
Eipä nykyajan huolettomat niistä juurikaan stressaa, samasta syystä ranskalaiset pomppii katsastuksissa. Autoilusta kiinnostunut havainnoi heti soratiellä tai huonopintaisella kadulla tukivarsien kopinan tai vaeltelun yhtään uraisella tieosuudella ja tietää varata huoltoajan, ehkäpä jopa osatkin valmiiksi.

Tavallinen autoilija "hakee vikalistan" konttorilta ja päätyy täten kiertotien kautta samaan paikkaan, erona vain järjestys ja toisen päätyminen katsastustilastoinnin eri sarakkeeseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 410
Viestejä
4 506 987
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom