Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tais olla se käytännöllisin feature handsfree trunk.
No jaa. Sen aikaa kun seison tyhmänä siinä odottelemassa kontin aukeamista olisin avannut sen käsin jo useamman kerran. Saatan myös seistä siinä auton takana muusta syystä kuin siksi, että olisin avaamassa sitä konttia, enkä välttämättä ilahdu kun se aukeaa tahtomattani.
 
Muistan lukeneeni, et Tesla voi korjailla hälyääniä takuuseen ensimmäisen vuoden, mutta sen jälkeen alkavat kinuamaan rahoja toimenpiteistä.

Onko tästä jotain ihan virallista mustaa valkoisella vai jotain forum-puheita? Itsellä ruvennut näytön tuenta keskikonsoliin vähän resonoimaan niin saisi korjattua vielä.

Latausluukun häly päätti kadota, bitit oli ilmeisesti vinossa ja nyt toimii taas painalluksella :D
 
Latausluukun häly päätti kadota, bitit oli ilmeisesti vinossa ja nyt toimii taas painalluksella :D

Itselläni meni toimii-ei toimi linjalla tuo vuoden. Välillä toimi viikon ja sitten taas lakkasi toiseksi viikoksi toimimatta. En olisi jaksanut tuosta tehdä tikettiä ennen kuin ihan takuun lopussa, koska ongelma mitätön, mutta piti vaihtaa raitisilmasuodatin, niin meni siinä samalla. Olivat katsoneet myös jonkun o-renkaan samalla kuntoon, joka ilmeisesti takaisinkutsujuttuja. Raitisilmasuodattimen vaihto maksoi muuten 70€. Tietämättä tarkkaan osan hintaa pidän tuota aika kalliina hintana 3min hommasta muun työn ohessa tehtynä..
 
Sekin vain niihin missä UWB.
Juu palladium s/x ja Highland/juniper. Kaikkea ei voi saada wanhat ja trendaava käyrä on ollut että yhä vanhemmat saa vähempi herkkuja.

Mielenkiintoista olisi nähdä tuon higlandin ja vanhemman 3 matriisi eroja kuten mainitsit ilmeisesti vanhemmissa hitaampi rauta?
 
No jaa. Sen aikaa kun seison tyhmänä siinä odottelemassa kontin aukeamista olisin avannut sen käsin jo useamman kerran. Saatan myös seistä siinä auton takana muusta syystä kuin siksi, että olisin avaamassa sitä konttia, enkä välttämättä ilahdu kun se aukeaa tahtomattani.
Itse ainakin odotan kyseistä ominaisuutta. Useamman kerran olen kävellyt autolle kädet täynnä tavaraa, ja jos saan kontin auki vain seisomalla auton takana, niin kyllä kiitos. Toki viiveen on oltava järkevä ja toimintavarmuuden kunnossa.
 
Tuollainen "kädettömyys" on kyllä ihan toimiva (toivottavasti ottavat mallia Huyndailta, esim. Ionic5:sta jossa tuollainen toimii hyvin). Sehän varoittaa avaamisesta, joten jos sellaista ei halua niin ehtii siirtyä pois aktiiviselta alueelta. Hitaampi se varmasti on kuin manuaalinen tai etänä avaimesta avaaminen, mutta käyttötapoja ja tarpeita on monia (eli kunhan sen saa nyt vähintään pois päältä, miksei vaikka aikoja saisi jopa säädettyä).
 
Muutkin pääsevät semiä jo testailemaan. Luulisi päivitetyn semin tulevan myyntiin vuoden vaihteessa 3rd gen 4680 akulla ja nukkumapaikka kabiinissa? Ainakin joitain säätöjä luvassa palautevyöryjen pohjalta.
 
Tosi jännää. Ei yhtään mitään hyödyllistä. Pelkkää silmäkarkkia. En sano etteikö tuollaista pientä viilailua saisi tehdä, mutta näiden pierusoftapäivitysten mainostamisen firma voisi jättää väliin ja tulla ainoastaan silloin esille kun on jotain oikeaa sanottavaa ja featurea joka liittyy itse ajamiseen (esim. taannoinen valopäivitys). Ihmisillä on jo puhelimet, autossa on bluetooth, joten nämä spotifyt, audiblet yms. eivät tuo kenellekään mitään.
Kyllä toi Audible tuki itse autoon on erittäin mukava, jos vain tukee myös Audible.co.uk:ta eikä vain jenkki Audiblea. Mieluummin mä tuota kontrolloin suoraan auton näytöstä kuin puhelimesta.
 
Itselläni meni toimii-ei toimi linjalla tuo vuoden. Välillä toimi viikon ja sitten taas lakkasi toiseksi viikoksi toimimatta. En olisi jaksanut tuosta tehdä tikettiä ennen kuin ihan takuun lopussa, koska ongelma mitätön, mutta piti vaihtaa raitisilmasuodatin, niin meni siinä samalla. Olivat katsoneet myös jonkun o-renkaan samalla kuntoon, joka ilmeisesti takaisinkutsujuttuja. Raitisilmasuodattimen vaihto maksoi muuten 70€. Tietämättä tarkkaan osan hintaa pidän tuota aika kalliina hintana 3min hommasta muun työn ohessa tehtynä..
Itse tilasin 20 eurolla 2 kpl paketin niitä suodattimia ja vaihdan itse. Teslalla 2 kpl maksaa postitettuna yli 50€, joten sinänsä ei paha hinta asennuksesta. Mutta jos ostaa muualta ja vaihtaa itse niin 50€ säästö.

Tosin nyt sitten jostain katsoin, että siellä konepellin allahan on kai lisää suodattimia? Olisikohan ne kuitenkin ennemmin kannattanut vaihtaa kun ne sisällä olevat raitisilma suodattimet? Onko kukaan niitä vaihtanut? Kaikissa ohjeissa ym. jutuissa puhutaan siis vain niistä kahdesta jotka ovat siellä apukuskin jalkatilan vasemmalla puolella.

Eli tämä homma siis:
 
Tosi jännää. Ei yhtään mitään hyödyllistä. Pelkkää silmäkarkkia. En sano etteikö tuollaista pientä viilailua saisi tehdä, mutta näiden pierusoftapäivitysten mainostamisen firma voisi jättää väliin ja tulla ainoastaan silloin esille kun on jotain oikeaa sanottavaa ja featurea joka liittyy itse ajamiseen (esim. taannoinen valopäivitys). Ihmisillä on jo puhelimet, autossa on bluetooth, joten nämä spotifyt, audiblet yms. eivät tuo kenellekään mitään.
No onko tuo nyt varsinaista mainostamista jos Tesla kertoo (omistamallaan, no Elonin omistamalla) some alustalla että uusia juttuja on tulossa? Ihmeellisistä asioista sitä joillain meneekin herne nenään.

Ja ainakin itselleni tuo auton spotify on todella tärkeä, en jaksa mitään puhelinta ja sen bluetoothia räveltää autossa kun kaiken voi hoitaa paljon helpommin suoraan auton näytöltä.
 

Y malliryhmässä oli juuri keskustelua aiheesta. Nuo suodattimet jalkatilassa eivät juurikaan likaannu, konepellin alla olevat suodatinpaketit ottavat pääosan vastaan ja ne kaipaavat vaihtoa.

FB_IMG_1713341475581.jpg
FB_IMG_1713341481236.jpg

Hinta Teslalla kuulemma 50€/pari noille aktiivihiilille. Siinä on ilmeisesti 2x ah päällä ja 2x normi alla.
 
Jep. Itse olen koko autoiluni ajan vaihtanut suodattimen 6-12 kk välein ja aina aktiivihiiltä, yleensä MANNia. Ensimmäistä kertaa noteeraan ummehtuneen hajun ja tämä siis MY:n kanssa, jossa suodatin ollut vaihtamatta 12kk.
No niin. Käytin huollossa jarrujen herkistelyn takia (suositeltu toimenpide, jos ajaa suolateillä). Paljastui, että lämpöpumpussa oli jotain rikki ja paikkoa tehtiin kuulemma ihan kohtuu paljon. Lisäksi vaihdettiin raikkari. Sisäilma muuttui samantien raikkaammaksi.

Kun jonkin verran on kokemusta kertynyt Y:llä ajamisesta, niin tässä minun TOP3 plussat ja miinukset:

TOP3+:
1. Sovellus
2. Sähkövoimalinja (energiatehokkuus, teho, lataus, akun lämmitys)
3. Pelkistetty ja suoraviivainen käyttää

TOP3-:
1. Alusta (ajomukavuus)
2. Penkit
3. Aivopierut (sensoreiden/tutkien puute, turha FSD-näkymä, takakameran pesurin puute)

Kun moni muu automerkki alkaa lähestymään Teslaa hinnassa ja ominaisuuksissa erityisesti käyttöliittymä parantunut sekä akun lämmitys lisätty, niin merkkiuskollisuutta ei minulla tule olemaan tippaakaan.
 
mielen kiintoista spekulointia tapahtumien taustoista

Tesla's Major Adjustment: The Disaster Brought by Going All In, and Solving it by Going All In

Model Y and Model 3 need to hold on for at least two more years.

Until March this year, various departments at Tesla were still discussing the mass production plan for the new project "NV91." For the employees involved, this was not only about work but also a secret weapon to save their stocks.

A year ago, Tesla CEO Elon Musk announced at a shareholders meeting that a budget-friendly car would be mass-produced by the end of 2024. He believed that this model alone could sell 2 million units annually, potentially making Tesla bigger than Volkswagen and Toyota combined. According to information previously obtained by LatePost, the new vehicle "NV91" had already entered the mass production verification stage in the summer of 2023.

Tesla desperately needed this product. The futuristic new car, Cybertruck, was facing production challenges and was expected to produce only 60,000 units this year. The sales leader, Model Y, which had been on the market for 5 years, saw a decline in sales. In the first quarter of this year, while the S&P 500 index surged by 10%, Tesla's stock price fell by a third.

1713343936541.png
The "NV91" vehicle is shrouded in mystery, as outlined in Tesla's "Master Plan 3."

Tesla's supply chain partners in China have been eagerly anticipating this development. Over the past two years, dozens of key suppliers, holding Tesla's tentative orders, have been recruiting and building factories in Mexico in anticipation of the completion of Tesla's Mexican factory.

The plan was for the Mexican factory, tailored specifically for "NV91," to be smaller in size yet more efficient than Tesla's Shanghai factory. This efficiency was expected to reduce the cost of Tesla's flagship products from the $35,000 (approximately 250,000 RMB) price of the Model 3 to $25,000 (around 180,000 RMB). Musk has long believed that the only thing stopping consumers from buying Tesla cars is their high price, and the solution lies in using new materials and manufacturing methods to improve production efficiency.

However, the Mexican factory was soon delayed. Last year, several Tesla suppliers told LatePost that the new factory's production had been postponed to the first quarter of 2025. Tesla's history of significant delays with every breakthrough product meant suppliers were not overly worried. At the time, many believed that insufficient local infrastructure development in Mexico was slowing progress.

On April 5 this year, Reuters reported that Tesla's senior management had secretly canceled the "NV91" project in February without informing employees and suppliers. Musk quickly accused Reuters of spreading false news on his social media network, X. However, Tesla's lower management had not received any further updates about the project; no pauses, cancellations, or continuations, leaving them to follow the project's developments and their futures through what Musk called "fake news."

Last Saturday, Tesla employees discovered news of imminent major layoffs on an external anonymous social media platform. Based on their experience, they expected to find out who would be laid off within a month. However, on Monday morning, they received a company-wide letter from Musk about the layoffs.

In his letter, Musk stated that Tesla had "conducted a thorough review of the organization" before proceeding with the layoffs. However, several Tesla employees contacted by LatePost described the layoffs as rushed, with no handovers or notifications. "The layoffs seemed to randomly select people, including many high-performing, long-term employees," one said.

A Texas factory engineer, preparing for a business trip, received an email notification of his layoff minutes after reading the all-staff letter, unsure of how to hand over his responsibilities and return his computer. Another engineer from the Texas factory realized he had been laid off only when his access card failed to work the next day at work, despite having attended a project discussion meeting the day before.

"I don't understand. Those unprofitable car companies aren't making major layoffs, yet we're cutting 20% after making so much profit in a year," one laid-off engineer told LatePost. Currently, only Tesla and BYD are profitable among companies focusing on all-electric vehicles.

Based on the employee count at the end of 2023, this round of layoffs affected about 14,000 people. Some departments faced layoff rates exceeding 10%, and the two engineers estimated that layoffs in Tesla's battery department approached 30%. According to reports by Phoenix Network, some departments in Tesla China saw layoffs exceeding 30%.

Chinese suppliers saw ominous signs earlier than Tesla employees. LatePost learned that the Mexican factory had been delayed until 2026 at the beginning of the year. Now suppliers could no longer count on the plan being executed as originally intended, though their factories had been completed.

Tesla's employees, suppliers, shareholders, and Musk himself have all paid a heavy price for the company's disastrous start this year.

In 2022, Musk raised $46.5 billion to acquire Twitter, a significant portion of which was obtained through pledging his own stocks. According to Tesla's filings, by the end of March 2023, Musk had pledged 58% of his stocks, totaling 238 million shares worth over $40 billion.

During the six months Musk pushed for the Twitter deal, Tesla's stock price peaked at $384 and dropped to as low as $198 — about 22% higher than it is now. If Tesla's stock price continues to plummet, and Musk is unable to make additional payments to the lending institutions, his pledged stocks might be forcibly sold, potentially causing a vicious cycle. "Any such sales could further depress our stock price," stated Tesla's annual report.

The problems that lead a company into trouble are typically rooted in mistakes made years earlier.

The Cybertruck is again in production hell, and sales of Model 3 and Model Y are declining, with the potential abandonment of a new budget-friendly car... All these are merely outcomes of a disaster whose causes all occurred five years ago.

The seeds of the issue were planted back in 2019.

In 2019, Tesla emerged from the Model 3 production crisis and turned a profit in the third quarter. It sold sufficiently long-range electric vehicles at a price of $35,000, making them accessible to ordinary consumers.

Months later, engineers from Tesla and die-casting machine manufacturers worked overnight at the Shanghai factory. With no windows in the workshops, engineers often worked past midnight, leaving behind piles of scrap. Within six months, they had mastered a new era of integrated die-casting car bodies, reducing the cost per vehicle by 5,000 RMB, helping the Model Y become the world's best-selling model three years later.

With everything going well, Musk tackled his own pet peeve, "boredom," by launching the all-stainless steel-bodied pickup, the Cybertruck.

According to the "Biography of Musk," when the Cybertruck was finalized, some Tesla executives questioned the futuristic design choice for a pickup. Musk dismissed concerns about market acceptance, stating he "did not want to make a traditional, boring pickup that could be made anytime."

The Cybertruck marked the beginning of a disaster for Tesla. Its cool design came at a cost: the vehicle couldn't be manufactured using traditional techniques. Mainstream auto bodies are made from aluminum alloy, stamped from fixed molds in a single step, but stainless steel panels are too hard for this method. They require laser cutting, bending, and then welding to form the body.

This new process was highly imprecise, resulting in vehicles with gaps as wide as a finger at joints, even on models received by Marques Brownlee, YouTube's top tech product reviewer.

The situation worsened with efficiency issues. The Cybertruck was delayed by three years, only starting mass production and delivery at the end of last year. A Texas factory engineer told LatePost that the new truck couldn't produce more than 200 units a day, and it would take until 2023 to deliver to all those who pre-ordered, with an annual output of fewer than 70,000 units.

"We dug our own grave with the Cybertruck. It had too many bells and whistles," Musk said during a Q3 earnings call in 2023.

The 4680 battery, prepared for the Cybertruck and a budget car in 2020, intensified Tesla's struggles.

The 4680 battery was central to Tesla's expansion plans. With the pandemic impacting the supply chain, batteries then accounted for over 40% of an electric car's cost, with insufficient production capacity. Tesla hoped to reinvent the battery structure by eliminating the most time-consuming steps.

Tesla was initially optimistic about the 4680 battery's progress, expecting mass production to be feasible by 2021. If achieved, Tesla's batteries would have had better performance and cost-efficiency than those from CATL and BYD.

However, due to engineering challenges, the battery has not yet reached mass production. Insiders say the production efficiency of the 4680 batteries is only a third of what was expected, their energy density is 20% lower, and the cost is much higher than Musk's targets. Meanwhile, CATL and BYD have improved their lithium iron phosphate batteries to be cheaper, faster to produce, and close the gap in energy density. With lithium prices plummeting and overcapacity in China's battery industry, the 4680 has lost much of its relevance.

LatePost exclusively learned that by the end of last year, Tesla began discussing switching to lithium iron phosphate batteries from CATL and LG for its budget cars. LG has since invested heavily, hoping to mass-produce these batteries in the second half of the next year. CATL also began collaborating with Tesla early this year to build a lithium iron phosphate battery factory in Nevada.

These changes likely signify a phased failure of the 4680 battery project.

Hours before Musk announced layoffs, Drew Baglino, the VP of Powertrain and Energy Engineering at Tesla, who was responsible for the 4680 battery mass production, resigned. Electrek reported that several of his subordinates were also dismissed.

Several engineers involved in the 4680 project expressed their pessimism to LatePost. Some had started job hunting early this year, and others never believed in the feasibility of mass-producing the 4680 battery.

"The problem with Tesla is not that we have too many people; it's that we have too few," one engineer commented about the delays in the 4680 battery project. LatePost learned that the 4680 battery R&D team has only about 100 people, whereas similar-scale mass production tasks at Chinese battery companies typically employ over 1,000 people and work 1.5 times the hours of Tesla engineers per week.

Musk despises inefficiency and considers middle management a key cause of it. In an early internal email at Tesla, he criticized the reliance on managers for information flow as "extremely foolish." He urged Tesla employees to disregard their immediate superiors if they could solve problems faster by directly communicating with other departments' vice presidents or himself.

"Many Tesla middle managers don't last two years. They either get promoted because they're geniuses or they're fired," an engineer said.

This culture allows Tesla to maintain extremely high employee efficiency. Tesla's FSD (Full Self-Driving) team consists of just over 120 engineers, while competitors need hundreds or even more than 2,000 people, yet their products are still not as advanced as FSD. After acquiring Twitter, some senior FSD engineers even helped audit code to determine who should be let go.

However, this culture makes it difficult for Tesla to tackle manufacturing challenges that require extensive repetitive work and prevented the company from developing new models during the three years of Cybertruck delays.

Currently, Tesla still relies on the Model 3 and Model Y, which have been on the market for eight and five years, respectively, to sustain its sales volumes. Tesla recently denied plans to launch a redesigned Model Y by mid-year. In the first quarter of this year, Tesla's deliveries fell by 8.5%, marking the first decline in nearly 15 quarters.

LatePost learned that by the end of last year, Tesla's orders to some suppliers had only increased by 20% from 2023, the lowest annual increase in years. Yet, by the first quarter of this year, Tesla had further reduced its purchase orders. A multinational battery supplier was asked by Tesla to reduce supply quantities.

After this round of adjustments, the Model Y and Model 3 must continue for two more years.

The disaster brought by going all in is to be solved by going all in again.

Following Reuters' early April report on Tesla's cancellation of the "NV91," Musk announced on social media the launch of an autonomous taxi (Robotaxi) on August 8.

Musk's stance on autonomous driving directly influences Tesla's new vehicle planning. According to the "Biography of Musk," in 2021, when Tesla was planning new models, Musk insisted the next vehicle should lack side mirrors, pedals, and a steering wheel. Only by the end of 2022 was he persuaded by Tesla's executives to approve mass production of a smaller, more affordable mainstream vehicle than the Model 3.

But Musk still believes that autonomous taxis will revolutionize the industry, not only freeing people from the burden of driving but also eliminating the need for individuals to own cars. In his vision, it would work like today's ride-sharing services; whenever you need a car, you could summon an autonomous taxi that would take you to your destination and then move on to the next passenger. He thinks Tesla could become a $10 trillion company by leveraging autonomous taxis, pushing for new vehicle designs and factories to accommodate both the production of budget cars and autonomous taxis.

Executives are more concerned about the progress of autonomous driving and hoped for transitional products. They and many analysts believed that a consumer-oriented budget model could replicate the success of the Model Y, capturing the biggest opportunity in the wave of automotive electrification.

As market growth slows and competitors catch up, Tesla shows signs of fatigue. While Tesla still hesitates to produce a $25,000 budget car, Chinese competitors have already reduced their prices to around $10,000. Musk himself admitted, "Without trade barriers, Chinese electric vehicle companies could destroy most of the world's competitors."

The slow progress in autonomous driving technology led Elon Musk to concede in the latter half of 2022 that achieving full autonomy was more difficult than anticipated. However, a few months later, the release of ChatGPT by OpenAI, which he supported, renewed his confidence. A month after that, Tesla's autonomous driving engineer Dhaval Shroff presented Musk with a still-conceptual new version of the autonomous driving system, describing it as "like ChatGPT, but for cars."

Traditional autonomous driving systems rely on predefined rules to guide vehicle movement. In contrast, Tesla's innovative "end-to-end" autonomous driving gathers millions, if not tens of millions, of segments of driving data in complex road conditions to train models that learn how to navigate such environments. Consequently, the new system might "break" traffic rules when necessary, such as crossing solid lines.

Inspired by this, Musk instructed his team to train the new versions of the autonomous driving model in this manner. A year later, Tesla rolled out the v12 version of its Full Self-Driving (FSD) system. Many owners felt the new system drove more human-like, recognizing roadblocks, understanding pedestrian gestures, and handling narrow passings more adeptly. Even its flaws resembled those of human drivers, such as frequently missing curbs while parking, resulting in scraped rims or tires.

Tesla believes that greater computational power and more driving data will yield a stronger autonomous driving system. A Tesla insider told LatePost that starting from the latter half of last year, building the Dojo data center to train the large-scale autonomous driving model became Tesla’s most crucial project. Musk announced this year that he would invest billions of dollars into it. Since April, Tesla has halved the price for FSD to boost subscriptions and increase training data.

Whether this strategy will quickly realize Musk's vision of Robotaxis remains uncertain. In early April, Tesla removed the "Beta" label from FSD, renaming it "Supervised" to remind owners that driver intervention is still necessary.

Philip Koopman, an assistant professor at Carnegie Mellon University who studies autonomous vehicle safety, stated, "Clearly, FSD is not perfect, and there's no compelling evidence yet that it can operate completely unmanned."

Considering regulatory challenges and technological capabilities, some Tesla investors and analysts believe that betting on full autonomy involves much greater risks than continuously manufacturing affordable cars.

However, if Musk were not such a risk-taker, he might not have invested heavily in SpaceX to build rockets, potentially never revolutionizing many automotive manufacturing processes, creating the highly competitive Model 3 and Model Y, and setting a direction for the entire electric vehicle industry. His penchant for risk has both propelled Tesla to its successes and led it into its current predicaments.

Tesla no longer has many people who can influence Musk's decisions. Three of the five executives who initially persuaded Musk to prioritize manufacturing affordable cars have already left.

Walter Isaacson, author of Musk's biography, describes him as someone addicted to gaming and drama, continually seeking challenges to engage in battle; without enough challenges, he tends to create new ones.

Now, Tesla finds itself back in the difficult mode that Musk is all too familiar with.
 
Paljon muutoksia liian myöhään.
Nyt kaikki panokset menee robotaxiin ja se ehkä toimii…

CEO vaihtoon.
 
Noi kaikki Teslat ovat jo niin vanhan näköisiä ulkoisesti, että jo pelkästään sen takia en moista ostaisi (toki ei olisi rahaakaan :oops: ). No pieni facelift taisi tulla Model 3:seen, mutta S ja Y ovat kyllä aikansa päässä ulkoisesti. Nyt jos näihinkään ei ole hetkeen tulossa uutta koria, kun kaikki panostus laitetaan robotaksiin, niin ei hyvää päivää.
 
Paljon muutoksia liian myöhään.
Nyt kaikki panokset menee robotaxiin ja se ehkä toimii…

CEO vaihtoon.
Miksi ihmeessä. Hauskahan tota saagaa on seurata. Mulla on henkilökohtaisesti auton kanssa kaikki ok, eikä Teslan tulevat julkaisut tai taloustilannekaan hetkauta tipan vertaa. Täydellinen rytinä ja konkurssi perään tekisi tästä hienon tarinan. Nokia Mobile Phones x 10.
 
Noi kaikki Teslat ovat jo niin vanhan näköisiä ulkoisesti, että jo pelkästään sen takia en moista ostaisi (toki ei olisi rahaakaan :oops: ). No pieni facelift taisi tulla Model 3:seen, mutta S ja Y ovat kyllä aikansa päässä ulkoisesti. Nyt jos näihinkään ei ole hetkeen tulossa uutta koria, kun kaikki panostus laitetaan robotaksiin, niin ei hyvää päivää.
Entä sisältä?
IMG_6253.jpeg
 
Audi maaliskuu 2021, Higland lokakuu 2023. Kyllähän tuo jossakin näkyy vaikka ei tietty hiljaisuudeltaan ja alustaltaan Tesla ole lähelläkään.

Teslan muotokieli on hyvä siinä mielessä että se on erottuva. Alkaa vaan ikä painaa pirusti muotokielessä ulkopuolelta. Tietäjät tietty tietää ulkopuolelta mikä malli on mikäkin, mutta vierestä seuraavalla ovat vaan liian "tylsiä" (lue samantyylisiä).
 
Viimeksi muokattu:
Musk huomannut, että heidän on mahdoton kilpailla tuotannon tehokkuudessa kiinalaisten kanssa niin nyt panostetaan vielä enemmän softaan jos se kilpailuetu löytyisi sieltä?

Menee vaan ihan metsään jos esim. Y:hyn ei ala pikaisesti tulla kunnon faceliftiä. Myynti sakkaa muuten pahasti.
 
Menee vaan ihan metsään jos esim. Y:hyn ei ala pikaisesti tulla kunnon faceliftiä. Myynti sakkaa muuten pahasti.
Facelift on ehkä teslan tapauksessa väärä termi, kuten kolmosen kanssa kävi. Auto näyttää samalta ulkoisesti kuin ennenkin. Muutoksia tuli toki paljon, lähinnä peltien alla ja sisällä.
 
Entä sisältä?
IMG_6253.jpeg
Toinen suunniteltu käytettäväksi, toinen 5 minuutin huviksi jonka jälkeen käytettävyys alkaa vituttaa? Eipä tuo uudessa Q6:ssakaan kuvien perusteella paljoa vanhasta eroa. Korostaa kyllä hyvin, että nyky-Tesla neppailee kaikella turhalla paskalla ja peruskäyttö menee vessasta alas.
 
No ei kyllä näytä. Ihan selkeä muutos ja parempaan suuntaan.
Minkä minkä sille mahdan että minulle ne näyttävät samalta kun sellaiset ohi ajaa. Toki kun minulle on karttakepillä osoitettu valojen ero, niin nykyään osaan siitä ne tunnistaa.
 
Minkä minkä sille mahdan että minulle ne näyttävät samalta kun sellaiset ohi ajaa. Toki kun minulle on karttakepillä osoitettu valojen ero, niin nykyään osaan siitä ne tunnistaa.
Niin no, itseasiassa olet oikeassa siinä mielessä, että facelift on väärä termi kun kyseessä oli enemmänkin mallipäivitys, eli vielä faceliftiäkin isompi päivitys. Teslahan ei faceliftejä oikeastaan tee.

Ulkonäkömuutoksetkin ovat Highlandissa isompia mitä perinteisten valmistajien facelifteissä yleensä, eli vastaa enemmän mallipäivitystä.
 
Toinen suunniteltu käytettäväksi, toinen 5 minuutin huviksi jonka jälkeen käytettävyys alkaa vituttaa? Eipä tuo uudessa Q6:ssakaan kuvien perusteella paljoa vanhasta eroa. Korostaa kyllä hyvin, että nyky-Tesla neppailee kaikella turhalla paskalla ja peruskäyttö menee vessasta alas.
Mikä siinä alkaa vituttaa? Enemmänhän tuolla teslan toteutuksella tekee kuin tuolla audin mikä näyttää suoraan 90lukulaiselta.
 
Jos tuossa täytyy näytöstä säätää jotain lämmityksiä tai muita, kun muuten sen tekee napeilla, niin onhan se ihan helvetin ankeaa. Itellä on paha tapa ainakin takan istuessa jalalla räpsiä tai polvella noita kiinni auki kun kermaperseenä en jaksa kurottaa kädellä. Jälkimmäinen toki on vain oma henkilökohtainen helvettini. Kyllähän tollanen näyttö nyt ainakin omasta mielestäni on monikäyttöisempi joissain tilanteissa, jokseenkin ergonomia tuon tuijottamisessa on sitten oma juttunsa.
 
Eiköhän tuokin apinoida kohta kaikkialle, ja kilpaillaan että kenellä on isoin.
Ja kyllähön tuo ruutu saa monoa ihan urakalla vahingossa , varsinkin lapsiperheessä.
 
Miksi ihmeessä. Hauskahan tota saagaa on seurata. Mulla on henkilökohtaisesti auton kanssa kaikki ok, eikä Teslan tulevat julkaisut tai taloustilannekaan hetkauta tipan vertaa. Täydellinen rytinä ja konkurssi perään tekisi tästä hienon tarinan. Nokia Mobile Phones x 10.

Niinno, autosi on pyörillä kulkeva jatkuvasti internettiin yhteydessä oleva tietokone. Kuinka hyvin ja/tai pitkään luulet sen pelaavan, saati säilyttävän minkäänlaista arvoa, jos yhtäkkiä yhteys "emoalukseen" katkeaa kokonaan? (ts. Tesla menee kokonaan konkurssiin tms)
 
Mikä siinä alkaa vituttaa? Enemmänhän tuolla teslan toteutuksella tekee kuin tuolla audin mikä näyttää suoraan 90lukulaiselta.
Kosketusnäytön käyttäminen ei ole kivaa edes etupenkillä hyvässä asennossa isolla ruudulla, niin mitä tuollainen postimerkki alhaalla sitten, jota saa kurkotella peräsuoli pitkänä. Hyi helvettti sitä virheosumien määrää. Ilmastointia ja penkin lämmitystä jos haluaa säätää, niin Audin toteutus on täysin toimiva. B-palkissa suutin ja penkin lämmityskytkin ovessa olisi toki vielä parempi toteutus. Eli oikeastaan ainoaksi eduksi ulkonäön lisäksi jää mahdollisuus tuijottaa jotain ko. ruudulta. Ja siihen käyttöön ruutu on aikalailla pieni ja edelleen se käytettävyys on mitä on (aikuiset perse pitkänä ja lapset ei yltä). Netissä jossain fanivideolla valittelivat, että esim. volumen säätö on ihan syvältä.

e: Tilannetta voi verrata siihen, että olisivat repäisseet toisen näytön/auto ja iskenee molempien etupenkkien selkänojaan näytön. Tuollainen toiminto vakiona olis ollut jo jotain. Niin huokuttelevuudeltaan kuin käytettävyydeltä.
 
Kosketusnäytön käyttäminen ei ole kivaa edes etupenkillä hyvässä asennossa isolla ruudulla, niin mitä tuollainen postimerkki alhaalla sitten, jota saa kurkotella peräsuoli pitkänä. Hyi helvettti sitä virheosumien määrää. Ilmastointia ja penkin lämmitystä jos haluaa säätää, niin Audin toteutus on täysin toimiva. B-palkissa suutin ja penkin lämmityskytkin ovessa olisi toki vielä parempi toteutus. Eli oikeastaan ainoaksi eduksi ulkonäön lisäksi jää mahdollisuus tuijottaa jotain ko. ruudulta. Ja siihen käyttöön ruutu on aikalailla pieni ja edelleen se käytettävyys on mitä on (aikuiset perse pitkänä ja lapset ei yltä). Netissä jossain fanivideolla valittelivat, että esim. volumen säätö on ihan syvältä.

e: Tilannetta voi verrata siihen, että olisivat repäisseet toisen näytön/auto ja iskenee molempien etupenkkien selkänojaan näytön. Tuollainen toiminto vakiona olis ollut jo jotain. Niin huokuttelevuudeltaan kuin käytettävyydeltä.
Mielipiteitä on monta. Itsellä ei mitään ongelmaa käyttää takana olevaa näyttöä, vaan kaikki tarvittava hoituu siitä erittäin kätevästi. Siitä saa myös vänkärin penkkiä siirrettyä eteen- ja taaksepäin, joten esim. turvakaukalon asentaminen on helppoa.
 
Mielipiteitä on monta. Itsellä ei mitään ongelmaa käyttää takana olevaa näyttöä, vaan kaikki tarvittava hoituu siitä erittäin kätevästi. Siitä saa myös vänkärin penkkiä siirrettyä eteen- ja taaksepäin, joten esim. turvakaukalon asentaminen on helppoa.
Aika kauas sitä saa kurkotella, jos sitä kautta penkkiä haluaa siirtää :think: Mut kuten sanoit, mistä kukin tykkää.
 
Ei nyt kuitenkaan ihan ensimmäisenä ole tällä lamavuosikymmenellä kippaamassa, mutta Mäsk sais keskittyä yritykseen ja jättää poliittisen häröilyn muille.

lisäsin tämän kirjan merkkeihin. kyseessä ei kuitenkaan ole mikään google jonka mainos kylttejä ei tarvitse tehdä käsin. tämä tekee varastoon tavaraa ja jos ei mene kaupaksi niin raha loppuu aika nopeasti. tosin kyllä joku varmaan ostaa firman jämät kun merkki tuntuu olevan monille tosi rakastus. onhan saabikin vielä olemassa ja osia saa
 
2024.14 päivityksessä tulee aiemmin mainittujen lisäksi myös:

Speed Camera Chime

To hear a chime when you're approaching a speed camera, turn on Navigation > Speed Camera Chime in your vehicle settings.

You must have Online Routing turned on. Requires Premium Connectivity.
 
Aika kauas sitä saa kurkotella, jos sitä kautta penkkiä haluaa siirtää :think: Mut kuten sanoit, mistä kukin tykkää.
Eli parempi ensin avata vänkärin ovi, ajaa penkki eteen ja vasta sitten siirtyä taakse värkkäämään? Ei ainakaan minun mielestäni, mutta kuten sanoin, niin mielipiteitä on monia.
 
2024.12 softan muutosloki

 
Eli parempi ensin avata vänkärin ovi, ajaa penkki eteen ja vasta sitten siirtyä taakse värkkäämään? Ei ainakaan minun mielestäni, mutta kuten sanoin, niin mielipiteitä on monia.
Viehän se paljon enemmän tilaa olla persettä myöten autossa vs. oven raosta tökkäät penkkiä eteenpäin. Kurottelu ei ole minun juttu. Ja autot sen mukaan, että mahtuu ilman jatkuvaa penkkien siirtelyä.
 
Viehän se paljon enemmän tilaa olla persettä myöten autossa vs. oven raosta tökkäät penkkiä eteenpäin. Kurottelu ei ole minun juttu. Ja autot sen mukaan, että mahtuu ilman jatkuvaa penkkien siirtelyä.
Ei siinä mitään, sinulla on selvästi oma tapasi hoitaa asia ja se on täysin OK.

Edit* sähkösäätöistä penkkiä tosin ei vain ”tökätä” (tietääkseni) eteenpäin, joten siinä oven raossa joutuu myös hetken kurottelemaan, niin ainakin siinä mielessä ihan kiva, kun sen kaukalon saa vaikka siihen takapenkille jo lepäämään, jonne se on tarkoitus laittaakin. Penkkiähän joutuu siirtämään vain silloin, jos edellinen vänkärin paikalla istunut on ajanut sen liian taakse.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on ihan turha tuo kameravaroitus;

- ainoastaan navin ollessa päällä opastamassa
- visuaalinen varoitus, ei havahduta

Toivottavasti tulee riittävän selkeä piip mukaan.
 
Entä sisältä?
IMG_6253.jpeg

Nyt on kyllä melkoinen läppä. Highlandiin kuvan asia saatiin vihdoin "kuntoon" ja nyt tällä asialla leijutaan? Omissa koeajo kirjauksissani oli oikein mainintana että takailmastointi näyttää laadultaan Dacialta. Lähes kaikissa liikenteessä olevissa kolmosissa ja Y:ssä tuo kohta on karmaisevan ruma. Tuo uuden kolmosen takanäyttö on tietenkin todella hieno mielestäni.
 
Nyt on kyllä melkoinen läppä. Highlandiin kuvan asia saatiin vihdoin "kuntoon" ja nyt tällä asialla leijutaan? Omissa koeajo kirjauksissani oli oikein mainintana että takailmastointi näyttää laadultaan Dacialta. Lähes kaikissa liikenteessä olevissa kolmosissa ja Y:ssä tuo kohta on karmaisevan ruma. Tuo uuden kolmosen takanäyttö on tietenkin todella hieno mielestäni.
Aikamoinen läppä kyllä kun Tesla sai ”asian kuntoon” mutta perinnevalmistajilla tulee edelleen samanlaisella designilla pihalle kyseinen kohta kun tullu viimeset 30v?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 460
Viestejä
4 508 230
Jäsenet
74 403
Uusin jäsen
lightningszn

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom