Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ite luulin että se aina on ollut 99

Se on ihan kelpo hinta.

Itse en usko että oikeaa Level 5 itseajavaa autoa nähdään ennen kuin meillä on paikallisia maahan asennettuja merkkiasemia kuten lentoliikenteessä on localizerit sun muut beaconit.

Mikään kamera tai lidar ei näe lumipyryn läpi, joten näiden tueksi tarvitaan jokin muu paikkatieto. Tutka hieman auttaa mutta nekin on yleensä auton etupuskurissa ja menee tukkoon kurasta. GPS toimii kohtuu hyvin muttei tarpeeksi hyvin, varsinkaan alueilla missä voi vihamieliset tahot sitä helposti häiritä. Paikalliset merkkiasemat ovat signaalinvoimakkuudeltaan paljon parempia eikä rajan yli voi helposti niitä häiritä.

Hyvän kelin L5 voi tullakin lähivuosina. Ketä sen lanseeraa on kyllä ihan auki, voi olla joku taho mistä tänään ei edes tiedetä.
Tuossa pääpiirteettäin hyvin kerrottu noista Teslan haasteista autonomisessa laitteistossa.

Tuolla se ratkeaa: haamut lähtee, näkee joka säässä ja hintakin kohtuullinen. Toki tärkeänä fuusiona kamerat ja toimiva softa.

Kenelläkään vielä noita kilkkeitä ole, mutta massatuotanto tämän vuoden loppuun mennessä kiinalaisella hirainilla. Aikaa toki ottaa että autoihin saapuu ja softan hiomasäätöä. Maybe at hardware 5.
 
Ajellut nyt tovin noilla vihdoinkin adaptiivisilla ajovaloilla, muutama huomio verraten F11 BMW:hen vuodelta -15;

- reagointi on sivusuunnassa liikkuvaa vastaantulijaa kohtaan nopeampaa ja sulavampaa (pienemmät varjostusalueet) kuin BMW.
- kamera poimii hyvin risteävän liikenteenkin, ettei sokaise sivulta saapuvaa.
- kamera toimii sumussakin melko hyvin, BMW ei toimi ollenkaan. Eli näkee riittävän kaukaa vastaantulevan sumuverhon läpi ja alkaa varjostamaan, hieman kauempaa saisi poimia, mutta sumu, paksu, on haastava elementti.
- toimii matalemmilla nopeuksilla kuin BMW:ssä, ajelee keskustassakin herkästi pitkät päällä, mutta huomaa katuvalaistuksesta huolimatta liikenteen ja varjostaa.
- reagoi turhan herkästi heijastaviin liikennemerkkeihin ja opasteisiin, varjostaa niitä tai vilkuttelee kun ei ole varma onko kyseessä valonlähde vai heijastus, BMW ei reagoi heijastuksiin juurikaan.

Olen varovaisen positiivisesti yllättynyt toimivuuteen.
Käyttökytkimien logiikalla (puuttumisella) tilanne, jossa vastapuolta varten pitäisi vetää 'ohituskytkennällä' lyhyille kun varjostus ei reagoi esim mäen takaa esiin nouseva kuorma-auto jonka kattoparkit näkyvät tai neuroottinen vilkuttelija kilometrin päässä on haastava, oikeastaan pitää ottaa se valovalikko esiin ja tiputtaa automatiikka pois kunnes kohde on ohitettu. Bemarissa homma on helppo kun vilkkuviiksen päässä on automatiikan kytkin.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä tosiaan tullut niitä muutoksia lataushintoihin eilisen aikana. Ei kovin onnistunut suoritus Teslalta tiedottamisessa.
 
Käyttökytkimien logiikalla (puuttumisella) tilanne, jossa vastapuolta varten pitäisi vetää 'ohituskytkennällä' lyhyille kun varjostus ei reagoi esim mäen takaa esiin nouseva kuorma-auto jonka kattoparkit näkyvät tai neuroottinen vilkuttelija kilometrin päässä on haastava, oikeastaan pitää ottaa se valovalikko esiin ja tiputtaa automatiikka pois kunnes kohde on ohitettu. Bemarissa homma on helppo kun vilkkuviiksen päässä on automatiikan kytkin.

Siis onko tää joku highland juttu? Et saa pitkiä pois ilman että automatiikka on pois? Tämähän on ihan eri toimintalogiikka kuin viiksellisissä joissa viiksestä saa pitkät tiputettua pois kuten 99% muissakin autoissa joten kuulostaa omituiselta että highlandissa on muuttunut.
 
Siis onko tää joku highland juttu? Et saa pitkiä pois ilman että automatiikka on pois? Tämähän on ihan eri toimintalogiikka kuin viiksellisissä joissa viiksestä saa pitkät tiputettua pois kuten 99% muissakin autoissa joten kuulostaa omituiselta että highlandissa on muuttunut.


Pitäisi toimia highlandissa:
"Adaptive High Beams is automatically enabled when Autosteer is engaged. To switch to low beam headlights, press the high beam headlight button on the steering wheel. Adaptive High Beams is re-enabled every time Autosteer is activated."
 
Siinä tapauksessa en ihan ymmärrä mitä @Mariini tarkoittaa tuolla ohituskytkennällä? Jos pitkät saa napin painalluksella pois, miksi pitää ottaa automatiikka pois päältä silloin kun rekka tulee vastaan jotta saa lyhyet hetkeksi pakotettua?
 
Mun pitää sanoa, etten ole yössä vielä moneen kertaan ehtinyt kikkailemaan, mutta muistaakseni näin; sulla on pitkät päällä aina defaulttina. Noniin, nyt tuleekin pimeydessä tilanne, että ne pitäis ottaa pois: tuuppaa valoviiksi eteen "pitkille," ne on tällöin edelleen manuaalisesti päällä kun ne äsken oli luonnostaan pitkillä. Vedäpä viiksestä taakse lähivaloille, no nyt se olis manuaalisesti pois, mutta se automatiikka kun on valittuna niin se on vaan pitkien väläytys jos vedät ihan täysin taakse; ne on taas päällä.

Eli mielestäni pitää nopeiten toimittuna vetää esim valoviiksestä taakse väläytykselle, jolloin näytön vasempaan alalaitaan tulee pienvalikko ja siitä täpätä sininen automaatti-ikoni pois päältä ohjaamasta pitkiä valoja, muuten automatiikka ohittaa sun mielihalut aina.

Ei sotketa ylämaata tähän vielä, ajan Y:llä.
 
tuuppaa valoviiksi eteen "pitkille," ne on manuaalisesti päällä kun ne äskön oli luonnostaan

En tunnista että tämä on se toimintalogiikka millä oma toimii. Jos ne on luonnostaan päällä niin viiksi eteenpäin sammuttaa ne täysin.

Toki taas se huomio että mulla ei ole matriiseja. Onko toiminta siis sinulla pysynyt samana vai muuttunut nyt matriisipäivityksen mukana?

Tuo toimintalogiikka kuulostaa samalta kuin audissa, matriiseilla tai ilman mutta pitkien automatiikalla.

Audissa toimii hieman kuten olen selityksestäsi ymmärtänyt

Esmes:

Alkutilanne -> pitkät pois

Viiksi eteen -> automaattipitkät

Viiksi eteen -> manuaalipitkät

Viiksi eteen -> pois (sama kuin alkutilanne)
 
Mun mielestä siinä on muutos kun vertas siihen on/off automatiikkaan ennen matriisipäivitystä. Ennenhän se meni jos tuuppasit eteen yöllä se ohitti automatiikan mielipiteen pitäen pitkät päällä, ja taakse vetämällä mentiin lähivaloille ja oltiin käsisäädössä.

Nyt automatiikka yrittää kävellä kuljettajan oikkujen yli kokoajan pimeällä luottaen, että se tietää jos pitää jotain varjostaa tai harvinaisesti mennä kokonaan lähivaloille.
 
jos tuuppasit eteen yöllä se ohitti automatiikan mielipiteen pitäen pitkät päällä, ja taakse vetämällä mentiin lähivaloille.

Ahaa, mulla ei ole ikinä toiminut noin.

Mulla on eteenpäin se toggle pitkät on/off ja taaksepäin väläyttää pitkiä jos ne on pois. Jos pitkät ovat jo päällä ja vetää viiksen taakse niin se tuo vain sen valikon esiin, ei tee mitään muutosta valojen tilaan. E: paitsi jos on automaattipitkät ja ne sammuu automatiikalla. Taakse vetämällä saat ne päälle niin kauaksi kuin pidät viikseä takana. Mutta sitten kuin päästät niin automaatti on edelleen päällä, ei mene lähivaloille.
 
Pitää sanoa, etten ole enää itsekään ihan varma kuinka se oli, pitää ens viikonloppuna taas kikkailla pimeydessä lisää manuaalitestausta ettei höpise muistinvaraisia. :lonely:
 
En yleensä jaksa katsella näitä suomi tubettajia, mutta nyt oli ihan mielenkiintoinen jakso. Kyselin täälläkin joskus, että miten Tesloissa on auton pohja suojattu, erityisesti akkua ajatellen. Näistä kun tulee ilmeisesti aika helpolla katsastuksesta hylky jos huono tuuri käy, kuten Moottori.fi kirjoitti joskus.

Eli tällä videolla renkaanvaihdon yhteydessä katsottiin alustan kuntoa (7 min eteenpäin):


Ihan pätevältä vaikuttaisi tuollainen Y:n muovisuoja? Ei varmaan ruostu ja luulisi olevan kohtuuhintainen vaihtaa jos joku isompi naarmu tulee?
 
tänään kannattaa laittaa pari tonnia vipua gigapotkuihin niin voi tienata hyvät alennukset koslasta
 

Liitteet

  • gigapotkut.jpg
    gigapotkut.jpg
    231,8 KB · Luettu: 493
Aluksi huhuttiin 20% lomautuksista mutta mentiin suoraan potkuihin.

Ei jenkeissä ole lomautuksia.

Se mikä menee monesti Suomessa sekaisin on termi "lay-off" joka on jotakuinkin sama kuin irtisanominen tuotannollisista ja taloudellisista syistä. sen lisäksi on sitten "fired" joka tarkoittaa työntekijän oman toiminnan takia tulleita potkuja.

Suomessa "lay-off" on monesti tulkittu lomautuksiksi mitä ne ei ole.
 
Ei jenkeissä ole lomautuksia.

Se mikä menee monesti Suomessa sekaisin on termi "lay-off" joka on jotakuinkin sama kuin irtisanominen tuotannollisista ja taloudellisista syistä. sen lisäksi on sitten "fired" joka tarkoittaa työntekijän oman toiminnan takia tulleita potkuja.

Suomessa "lay-off" on monesti tulkittu lomautuksiksi mitä ne ei ole.

jaa että ei ole lomautuksia jenkeissä? menee vähän ohi tästä mutta kannattaisi vähän tutkia asiaa ennenkuin lausuu totuuksia esim

 
Joo absoluuttisin termein harvoin kannattaa puhua. Mutta tässä uusimmassa tapauksessa itse en ole kuullut käytettävän "furlough" termiä. Kokoajan ollut layoffseista kyse
 
Reuters on näköjään julkaissut tuosta jutun perustuen Kauppalehden viitteeseen. Tuleekohan taas Muskin "Reuters valehtelee" twiitti.
 
Reuters on näköjään julkaissut tuosta jutun perustuen Kauppalehden viitteeseen. Tuleekohan taas Muskin "Reuters valehtelee" twiitti.

Eikö siinä aikaisemmassa keississä ollut joku insinöörikin sitä mieltä että nyt ei ole täysin paikkaansa pitävää uutisointia?

Tässä uutisessa lähde on mies itse(?) joten ei paljoa voi laittaa vastaan
 
Eikö siinä aikaisemmassa keississä ollut joku insinöörikin sitä mieltä että nyt ei ole täysin paikkaansa pitävää uutisointia?

Tässä uutisessa lähde on mies itse(?) joten ei paljoa voi laittaa vastaan
Niin kai se kysymys on puhtaasti siitä onko viesti aito vai ei. Nythän hän se kyllä vahvisti.
 
Tuli tänään nähtyä ensimmäistä kertaa livenä Cybertruck. Olihan se kyllä livenä aika muhkulaatikko. Itse en kyllä ainakaan tuollaista haluaisi ikinä.
 
Tuli tänään nähtyä ensimmäistä kertaa livenä Cybertruck. Olihan se kyllä livenä aika muhkulaatikko. Itse en kyllä ainakaan tuollaista haluaisi ikinä.
Vähän samat fiilikset mulla. 2x nähnyt las vegasissa CT:n liikenteessä. Moni väittänyt, että luonnossa parempi kuin kuvissa, olen eri mieltä. Järjettömän iso myös.
 
Juu, pääinsinööri joka on ollut 18v talossa ja noiden Sn tuplamoottorien kehittäjä. Lähti sieltä joku toinenkin, mutta ei ehkä insinöörimeriiteiltään samaa tasoa.
 
Vitun sekavaa menoa, no tämä on ollut jo nähtävissä kauan.
Tais käydä niin, että robotaxi nostettiin model2:en edelle. Texas laajennus taitaa isoilta osin olla konesalia. Aivan järjettömän iso riski satsata robotaxiin lähiajan bisneksenä kun ei supervised fsd:kaan toimi tasolla missä ihminen olisi turha.

Irtisanomiset itsessään voi olla hyväkin asia isossa yrityksessä. Teslan nykyinen tilanne sellainen että irtisanomiset lienee vain oire muista ongelmista. Ei voi ottaa irtisanomisia normaalina vuosisiivouksena.
 
Mistäs lähtien Suomessa on saanut mY long rangea takavetona? Eipä ole tullut aiemmin huomattua ainakaan itse.
Screenshot_20240416-200554.png
 
Juu, pääinsinööri joka on ollut 18v talossa ja noiden Sn tuplamoottorien kehittäjä. Lähti sieltä joku toinenkin, mutta ei ehkä insinöörimeriiteiltään samaa tasoa.
Joo, Dojo chipin tekijä/vetäjä.
Kaikkee uutta jännää tulossa, vanhemmat atom kolmoset ei saa enää kaikkea:

Mites ne pyyhkijät? Mitenkäs se parkkitutkat?
Tuntuu että keskitytään ihan muuhun kuin oikeisiin asioihin jos listalle nostetaan Spotify queue mahdollisuus.
 
Pyyhkijät tuskin tulee koskaan tuon paremmaksi kuin on. Syytä lopettaa paremmista haaveilu niin ei tule lisää pettymyksiä.

Mikäs vika parkkitutkissa?
Eihän se ole tarkka vaan arpova. Toimii mutta ei voi mitenkään luottaa.
 
Eihän se ole tarkka vaan arpova. Toimii mutta ei voi mitenkään luottaa.

Puhutko ihan tutkista vai visionista? Tutkat ovat olleet ihan yhtä hyvät kuin muutkin tai paremmat. kun näyttää etäisyyden myös numeraalisesti mitä muut ei.
 
Visionista. Eikös se vähän ole kuin "tutka" koska muuta ei saa.

Eikös siihen pari kuukautta sitten tullut iso päivitys eli työstävät sitä kyllä. Tai itse en ainakaan nähnyt tuosta postauksesta että ovat lopettaneet kehitystyön.

Heitän suorastaan villin veikkauksen että tuon kokoinen firma pystyy kehittämään enemmän kuin yhtä ominaisuutta kerrallaan, jos kerran 10% henkilöstöstä on 15k työntekijää. Vision "tutkan" kanssa olisin aika optimistisin mielin että paranee kun katsoo kuinka paljon on jo parantunut. Pyyhkijöiden kanssa en ole yhtä optimistinen kun katsoo kehityskaarta.

Toisaalta tuli ne pitkät valotkin hyväksi vaikka kesti
 
Eikös siihen pari kuukautta sitten tullut iso päivitys eli työstävät sitä kyllä. Tai itse en ainakaan nähnyt tuosta postauksesta että ovat lopettaneet kehitystyön.

Heitän suorastaan villin veikkauksen että tuon kokoinen firma pystyy kehittämään enemmän kuin yhtä ominaisuutta kerrallaan, jos kerran 10% henkilöstöstä on 15k työntekijää. Vision "tutkan" kanssa olisin aika optimistisin mielin että paranee kun katsoo kuinka paljon on jo parantunut. Pyyhkijöiden kanssa en ole yhtä optimistinen kun katsoo kehityskaarta.

Toisaalta tuli ne pitkät valotkin hyväksi vaikka kesti
Peilaan noihin asioihin, kovasti Elon lupailee ja kun jotain saadaan se jää raakileeksi vaikka on lupailtu mitä.
Kuten nämä pyyhkijät, eivät ole parantuneet vuosiin, nyt tuli vision parkkitutka mutta tuleeko siitä oikeasti luotettava vs oikea parkkitutka? Toistaiseksi se ei ole vielä vakuuttanut.
Valot tuli mutta jotain niissä on kun eivät ihan mielestäni ole sellaiset mitkä toimii. Se miettii ensinnäkin pimeällä todella pitkään koska lyö edes pitkät päälle. Pysyy sitten mutta jotenkin "käy" alussa hitaalla. Paraneeko?
 
tuleeko siitä oikeasti luotettava vs oikea parkkitutka?

RSymonsin viimeisimmän testin mukaan on jo ihan luotettava. Ei näe ihan kaikkea, mutta ei nähneet oikeat tutkatkaan, riippuu tilanteesta.

Ken tietää paraneeko. Pyyhkijöitä lukuunottamatta kaikki muu on kehittynyt, eli track record on hyvä.
 
RSymonsin viimeisimmän testin mukaan on jo ihan luotettava. Ei näe ihan kaikkea, mutta ei nähneet oikeat tutkatkaan, riippuu tilanteesta.

Ken tietää paraneeko. Pyyhkijöitä lukuunottamatta kaikki muu on kehittynyt, eli track record on hyvä.
En ihan itse tuohon luota mitä talvella nähnyt, niissä tilateissa missä tutka toimii niin kamerat eivät ole olleet luotettavat koska ne ovat likaantuneet aina kun sitä tarvitaan.
Vaikeaa on.
 
Model Y ja jos kovasti bassoa niin takatilasta kuului välillä ikävästi resonointia. Laitoin sitten spotifysta oikein kunnon bassojytkettä soimaan ja menin takakonttiin istumaan ja tutkimaan asiaa. Lopulta keksin mikä on vialla. Ongelmana oikealla puolella autoa oleva muovi joka on sen takaoven takana olevan pikkuikkunan ympärillä ja tulee siitä taaksepäin. Tuo muovin yläreuna ei ole missään kiinni vaan se on vain sen takakontin tiivisteen alla. Tuota kun sormilla raottaa niin resonointi loppuu, tuolta välistä tulee myös varsin paljon ilmaa kun subbari on kovalla ja tuo ilmavirta ja subbarin tärinä sitten saa tuon muovin tärisemään ja resonoimaan.

Tungin väliin nyt vähän kangasta niin loppui. Täytyy varmaan leikellä joku sopiva pala vaikka jotain ohutta makuualustaa tms. tuohon väliin. Vai meinisköhän takuuseen kun osaa näyttää suoraan mikä on vialla? Tosin en tiedä miten Tesla tuon sitten korjaisi?
 
Voisithan sitä kokeilla, otat äpillä vaan kuvat paikasta ja kunnollinen selostus missä tilanteissa.

Muistan lukeneeni, et Tesla voi korjailla hälyääniä takuuseen ensimmäisen vuoden, mutta sen jälkeen alkavat kinuamaan rahoja toimenpiteistä.
 
Voisithan sitä kokeilla, otat äpillä vaan kuvat paikasta ja kunnollinen selostus missä tilanteissa.

Muistan lukeneeni, et Tesla voi korjailla hälyääniä takuuseen ensimmäisen vuoden, mutta sen jälkeen alkavat kinuamaan rahoja toimenpiteistä.
Yli vuoden vanha auto jo, joten ei varmaan mene takuuseen, tosin muutenkin pienempi vaiva itselleni korjata tuo itse kun alkaa varailemaan huoltoa ja viemään huoltoon.
 

CT toimitukset ilmeisesti seisokissa, mahdollinen voimapolkimen kiinnityksen pettäminen.

Niistä valotestauksista vielä; eilen illalla oli riittävän hämärää, että matriisiautomatiikka heräsi. Pitkät tippuu pois kun tuuppaa valoviiksestä eteenpäin toisin kuin itse muistelin aiemmin.
 
Kaikkee uutta jännää tulossa, vanhemmat atom kolmoset ei saa enää kaikkea:

Tosi jännää. Ei yhtään mitään hyödyllistä. Pelkkää silmäkarkkia. En sano etteikö tuollaista pientä viilailua saisi tehdä, mutta näiden pierusoftapäivitysten mainostamisen firma voisi jättää väliin ja tulla ainoastaan silloin esille kun on jotain oikeaa sanottavaa ja featurea joka liittyy itse ajamiseen (esim. taannoinen valopäivitys). Ihmisillä on jo puhelimet, autossa on bluetooth, joten nämä spotifyt, audiblet yms. eivät tuo kenellekään mitään.
 
Tosi jännää. Ei yhtään mitään hyödyllistä. Pelkkää silmäkarkkia. En sano etteikö tuollaista pientä viilailua saisi tehdä, mutta näiden pierusoftapäivitysten mainostamisen firma voisi jättää väliin ja tulla ainoastaan silloin esille kun on jotain oikeaa sanottavaa ja featurea joka liittyy itse ajamiseen (esim. taannoinen valopäivitys). Ihmisillä on jo puhelimet, autossa on bluetooth, joten nämä spotifyt, audiblet yms. eivät tuo kenellekään mitään.
Tais olla se käytännöllisin feature handsfree trunk.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 483
Viestejä
4 508 944
Jäsenet
74 405
Uusin jäsen
attesaarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom