Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tuli Teslalta meiliä, että Superien hinnoittelu päivittyy huomenna. Ei kyllä kerrottu että mihin suuntaan, mutta toivotaan edullisia kesähintoja. No, huomennahan sen näkee.
Ikinä en ole Teslalta saanut meiliä, mitenköhän sellaiselle postituslistalle päätyy?
 
Meille paremmat testit meidän omasta maasta.
Näyttäisi tuttu merkki dominoivan 1000km testiä
 

Liitteet

  • Screenshot 2024-04-12 142203.png
    Screenshot 2024-04-12 142203.png
    164,7 KB · Luettu: 182
Tuli Teslalta meiliä, että Superien hinnoittelu päivittyy huomenna. Ei kyllä kerrottu että mihin suuntaan, mutta toivotaan edullisia kesähintoja. No, huomennahan sen näkee.
Eikö siinä viestissä mainittu, että Tesla-kuljettajana hinnat pysyvät entisellään, mutta muut voivat ostaa jäsenyyden, jolla saa ladata samalla edullisemmalla jäsenhinnalla?
 
Eikö siinä viestissä mainittu, että Tesla-kuljettajana hinnat pysyvät entisellään, mutta muut voivat ostaa jäsenyyden, jolla saa ladata samalla edullisemmalla jäsenhinnalla?
Mutta tota jäsenyyttä on kyllä myyty jo pidemmän aikaan ei-Teslalla ajeleville. Siitä lähtien kun noi superit muille avattiin. Itekkin ihmettelin että mitähän tolla meilillä nyt tarkoitettiin.
 
Näyttäisi tuttu merkki dominoivan 1000km testiä
Mielenkiintoista että SR+ häviää voittajalle vain noin tunnin tuolla matkalla. Olisin kuvitellut eron olevan suurempi. Ja muutenkin että päihittää noin monta isompiakkuista autoa. Ehkä tämä viilentää hiukan omaa ostokiimaakin.
 
Mutta tota jäsenyyttä on kyllä myyty jo pidemmän aikaan ei-Teslalla ajeleville. Siitä lähtien kun noi superit muille avattiin. Itekkin ihmettelin että mitähän tolla meilillä nyt tarkoitettiin.
Eikös tuo viesti tule aina kun tekevät hintoihin tarkastuksia? Sanoisin että superien taksat laskee ensi yönä.
 
Näyttäisi tuttu merkki dominoivan 1000km testiä
Mielenkiintoista että SR+ häviää voittajalle vain noin tunnin tuolla matkalla. Olisin kuvitellut eron olevan suurempi. Ja muutenkin että päihittää noin monta isompiakkuista autoa. Ehkä tämä viilentää hiukan omaa ostokiimaakin.
Tuohan oli se höpöhöpö-testi missä kukin sai ajaa mitä vauhtia halusi ja niin monella ja pitkällä stopilla kuin huvitti.
 
Ei kai se mikään yllätys ole, että pienemmällä ja reilusti kevyemmällä autolla kulutus on pienempää? Vagin triplettihän taisi päästä jossain olosuhteissa alle 10 kWh/100 km. Minulla ei ollut osuutta eikä arpaa keskusteluaiheen aloitukseen, mutta jos vertailemaan haluat lähteä, niin kyllä siinä joku rehellisyys pitää olla mukana. Kuten ehdotin, joku keskiarvo 3 ja Y välillä voisi olla suht toimiva, kun parempaakaan ei ole.
Olin siinä uskossa, ettei Teslassa ole ainakaan pienimmät tilat noista kolmesta? Jos samat tilat saa pienempiin ulkomittoihin ja vieläpä kevyempänä, niin rehellisesti Teslan insinöörit ovat olleet etevämpiä.
 
Olin siinä uskossa, ettei Teslassa ole ainakaan pienimmät tilat noista kolmesta? Jos samat tilat saa pienempiin ulkomittoihin ja vieläpä kevyempänä, niin rehellisesti Teslan insinöörit ovat olleet etevämpiä.
Sisätiloista en tiedä mitään, mutta etevyyttä tuskin voi pelkällä massalla mitata. Kevyen saa kuka tahansa tehtyä, kun halpuuttaa kaiken autosta pois. Mut jos jätetään pippelinkasvatus väliin ja pohditaan sitä voimalinjaa mistä oli puhe, niin massa ja ilmanvastus siinä ovat merkittäviä ja silloin olisi hyvä vähän myös katsoa mitä vertaa. Vertailu ei tietysti ole helppoa ja itse en lähtisi maantietestien perusteella muuta sanomaan kuin, että yhdelläkään valmistajalla ei ole mitään selkeää etumatkaa.
 
Sisätiloista en tiedä mitään, mutta etevyyttä tuskin voi pelkällä massalla mitata. Kevyen saa kuka tahansa tehtyä, kun halpuuttaa kaiken autosta pois. Mut jos jätetään pippelinkasvatus väliin ja pohditaan sitä voimalinjaa mistä oli puhe, niin massa ja ilmanvastus siinä ovat merkittäviä ja silloin olisi hyvä vähän myös katsoa mitä vertaa. Vertailu ei tietysti ole helppoa ja itse en lähtisi maantietestien perusteella muuta sanomaan kuin, että yhdelläkään valmistajalla ei ole mitään selkeää etumatkaa.
Eli jos yhdessä firmassa insinöörit miettii miten parantaa ilmanvastusta ja saada autosta kevyempi, ei saa verrata huonommin suunniteltuihin autoihin?

Tuon maantietestin perusteella yhdessä kolmesta autosta on selvästi pienin maantiekulutus. Onko siinä autossa yhtä kiva käytettävyys tai raskaammat puskurit? Se selvinnee jossain toisessa testissä.
 
Huomenna Rukalle, sopivasti tuli tuo hinnanlasku jos siitä kyse. Saas nähdä aamulla
 
Eli jos yhdessä firmassa insinöörit miettii miten parantaa ilmanvastusta ja saada autosta kevyempi, ei saa verrata huonommin suunniteltuihin autoihin?

Tuon maantietestin perusteella yhdessä kolmesta autosta on selvästi pienin maantiekulutus. Onko siinä autossa yhtä kiva käytettävyys tai raskaammat puskurit? Se selvinnee jossain toisessa testissä.
Voit verrata ihan miten haluat, mutta ei silloin puhuta voimalinjasta vaan muusta asiasta. Ja kuten sanoin, paino ei ole etevyyden tai hyvän suunnittelun mittari ellei se nimenomaisesti ole ollut kaiken muun edellä oleva tavoite. Harvemmin on laatuun ja mukavuuteen pohjautuvassa suunnittelussa kiloja tuijoteltu.
 
Tuohan oli se höpöhöpö-testi missä kukin sai ajaa mitä vauhtia halusi ja niin monella ja pitkällä stopilla kuin huvitti.

Niinpä, mutta silti on fakta että pieniakkuinen on aika nopea. Iso akku tuo lähinnä joustavuutta matkan tekoon, mutta jos on valmis menemään auton ehdoilla eli pitämään useammin lyhyitä taukoja niin pienellä pärjää.
 
Tänään autopilot heitti mut pihalle eka kertaa. Aurinkolasit päässä tyyliin eka kertaa tänä vuonna, ja pitkin matkaa itkeskeli että seuraappas nyt sitä liikennettä, kun vaikka kaivoin näytöltä puhelinnumeroa soittoa varten, tai Spotifystä biisejä.

Lopulta tylysti sammutti ittensä, ja matkan lopuks sano että 4 kertaa tällasta vielä niin feature laitetaan kokonaan pois.
 
Voit verrata ihan miten haluat, mutta ei silloin puhuta voimalinjasta vaan muusta asiasta. Ja kuten sanoin, paino ei ole etevyyden tai hyvän suunnittelun mittari ellei se nimenomaisesti ole ollut kaiken muun edellä oleva tavoite. Harvemmin on laatuun ja mukavuuteen pohjautuvassa suunnittelussa kiloja tuijoteltu.
Eli kun verrataan kulutusta ja siihen vaikuttavia seikkoja, haluat siirtää maalitolpat laatuun ja mukavuuteen. Onnea valitsemallasi tiellä.
 
Volvo EX30, pienehkö ja ”halpuutettu”. Painoa silti saman verran kuin Model 3:lla. Kai se Tesla on jotain tehnyt oikein?
 
Eli kun verrataan kulutusta ja siihen vaikuttavia seikkoja, haluat siirtää maalitolpat laatuun ja mukavuuteen. Onnea valitsemallasi tiellä.
Model 3 vertailu isompaan ja painavampaan on typerää voimalinjoja arvioitatessa vaikka miten sinne tilaviin kolmosen sisätiloihin tunkisit pelikentällisen maalitolppia.

Volvo EX30, pienehkö ja ”halpuutettu”. Painoa silti saman verran kuin Model 3:lla. Kai se Tesla on jotain tehnyt oikein?
Tai ennemmin Geely ei ole tehnyt kovin hyvin? Ko. auton suurin meriitti taitaa olla, että joku voi erehtyä luulemaan sitä Volvoksi.
 
Tänään autopilot heitti mut pihalle eka kertaa. Aurinkolasit päässä tyyliin eka kertaa tänä vuonna, ja pitkin matkaa itkeskeli että seuraappas nyt sitä liikennettä, kun vaikka kaivoin näytöltä puhelinnumeroa soittoa varten, tai Spotifystä biisejä.

Lopulta tylysti sammutti ittensä, ja matkan lopuks sano että 4 kertaa tällasta vielä niin feature laitetaan kokonaan pois.

Teippaa sisäkamera umpeen?

(Ihan jos tosissaan ollaan niin aivan järjetöntö touhua, että softa antaa peittää kameran jonka on tarkoitus valvoa kuljettajan valvetilaa. Mutta tätä meille tarjoaa "5 vuotta kaikkia muita edellä oleva"™ Tesla)
 
Teippaa sisäkamera umpeen?

(Ihan jos tosissaan ollaan niin aivan järjetöntö touhua, että softa antaa peittää kameran jonka on tarkoitus valvoa kuljettajan valvetilaa. Mutta tätä meille tarjoaa "5 vuotta kaikkia muita edellä oleva"™ Tesla)

En tolle korjausta edes kaipaa, lähinnä ihmetytti. Toi taitaa ollu joku uus feature kun nyt pätkähti päälle kohta viiden vuoden jälkeen.
 
Model 3 vertailu isompaan ja painavampaan on typerää voimalinjoja arvioitatessa vaikka miten sinne tilaviin kolmosen sisätiloihin tunkisit pelikentällisen maalitolppia.
Sisätiloista en tiedä mitään
Eli autoja saa verrata vain jos ulkomitoista pituus ja paino ovat täsmälleen samat? Se kyllä selittää monta asiaa.

Teslassa on 19mm pidempi akseliväli kuin bemarissa, leveyttä melkein kahdeksan senttiä enemmän. Pituudessa Bemarilla on reilu 5cm enemmän mittaa; toki joku vääräleuka voisi kuittailla miten urheilullisissa autoissa tuppaa olemaan pienemmät ylitykset. Korkeudessa Tesla on kaikki 7mm matalampi.

Onhan se nyt tarkemmin katsottuna ihan selvää, ettei tuollaiset tehokkaat sähkösedanit ole verrattavissa, ovat niin erilaisia.
 
Eli autoja saa verrata vain jos ulkomitoista pituus ja paino ovat täsmälleen samat? Se kyllä selittää monta asiaa.
...
Alkuperäinen kommentti ennen sinun trollauksia koski nimenomaan sitä, että autojen erot täytyy yrittää huomioida verratessa. Annoin jopa esimerkin mikä voisi olla hyvä. Oliko hynyn mitat liian erilaiset model 3 nähden, kun piti repiä keskustelun ulkokehältä bemarin mitat vertailuun ? Ioniq 6:sta oli verrokkina puhe ennen kuin sekaannuit.
 
Tänään autopilot heitti mut pihalle eka kertaa. Aurinkolasit päässä tyyliin eka kertaa tänä vuonna, ja pitkin matkaa itkeskeli että seuraappas nyt sitä liikennettä, kun vaikka kaivoin näytöltä puhelinnumeroa soittoa varten, tai Spotifystä biisejä.

Lopulta tylysti sammutti ittensä, ja matkan lopuks sano että 4 kertaa tällasta vielä niin feature laitetaan kokonaan pois.

Tuo nyt kuulostaa siltä, että toimii kuten pitääkin. Jos sitä auton näyttöä seuraa liikaa, niin tulee varoitusta kun et seuraa liikennettä.
 
FSD:n kuukausihintaa pudotettu jenkeissä 199 dollarista 99 dollariin. Vähän järkevämpi hinta alkaa olemaan.
 
Olisko palvelimet kalifornian ajassa, tai muuten vaan päivittyy johonkin muuhun aikaan tänään.
 
FSD:n kuukausihintaa pudotettu jenkeissä 199 dollarista 99 dollariin. Vähän järkevämpi hinta alkaa olemaan.
Tuolla hintaa Suomessa ei kyllä kovin järkevää maksella suoraan FSD 7.5k, tosin hinnat on kuin vuorostoradassa niin pitkällä juoksulla kustannukset voi olla hyvinkin erilaisia. Kuukausipohjainen hinnoittelu voisi tulla ensi vuonna Eurooppaan. Osa varmaan maksaisi tuosta pelkästään loma-ajankohtina.
 
Itse en eläissään ostaisi 7,5k FSD:tä mutta mielellään kesällä reissuilla maksaisin pari-kolme kuukautta 99€ FSD:tä ja satunnaisilla pitkillä reissuilla kuulausi sinne toinen tänne. Mielestäni hyvä suunta tuo kk-subscription.
 
Tuo 99usd kuulostaa kyllä järkevämmältä ainakin tässä vaiheessa kehitystä. Ehkä sitten kun ei tarvitse vahtia voi nostaa 199usd luokkaan. Pieni kysymys on et pitääkö jo ostaneille hyvittää jotain / antaa jotain perkkejä esim siirrettävyyteen...
 
Vai eriyttävätkö HW4 FSDn täysin omaan hintaan?
Vai tulisiko FSD kohta jo ilmaiseksi mukaan?

Koska halutaan saada dataa miten se toimii.
 
Ite en kyllä FSD:stä maksaisi tuota kahtasataa ainakaan kuukauden testiä enempää. Ainoa mikä saisi maksamaan reilummin olisi se, että auto tekisi ajosuoritteita omasta puolesta. Esim. veisi ja hakisi lapset treeneistä. Mutta tuota nyt tuskin ihan hetkeen on tulossa.

Ton 99 euroa nyt voisi vuodessa muutaman kesäkuukauden maksaa supervised-FSD:stä jos toimisi niin hyvin, että ei tarvi stressata jatkuvasti että milloin se tekee virheen.
 
Vai eriyttävätkö HW4 FSDn täysin omaan hintaan?
Vai tulisiko FSD kohta jo ilmaiseksi mukaan?

Koska halutaan saada dataa miten se toimii.
EAP ilmaiseksi ja FSD hinta 4k niin olisi adjusted price. Tuo eap voisi olla nerffattu kesäkeleille ja fsd saisi tutkat ja kilkkeet retrofittinä.
 
EAP ilmaiseksi ja FSD hinta 4k niin olisi adjusted price. Tuo eap voisi olla nerffattu kesäkeleille ja fsd saisi tutkat ja kilkkeet retrofittinä.
Miksi laskea hintaa? Kun FSDn piti nostaa auton hintaa ja kallistua sen mukaan mitä paranee.

Tesla ei juuri enää harrasta retrofittejä ja alkaisi poraamaan reikiä/vetämään kaapeleita. Ei tule tapahtumaan.
 
Miksi laskea hintaa? Kun FSDn piti nostaa auton hintaa ja kallistua sen mukaan mitä paranee.

Tesla ei juuri enää harrasta retrofittejä ja alkaisi poraamaan reikiä/vetämään kaapeleita. Ei tule tapahtumaan.
Ei kai mitään porailla jos puskurin takana tutkan paikka jo valmiina, sivukamerat helppo päivittää paremmiksi myöhemmin ja tuo hw4 voi ehkä hw5 myöhemmin vaihtaa. Se isoin ongelma tais olla hw3 upgradetus ylöspäin. Hinta voi nousta tosiaan kun joskus se oikeasti toimii nythän näin ei ole.
 
Ei kai mitään porailla jos puskurin takana tutkan paikka jo valmiina, sivukamerat helppo päivittää paremmiksi myöhemmin ja tuo hw4 voi ehkä hw5 myöhemmin vaihtaa. Se isoin ongelma tais olla hw3 upgradetus ylöspäin. Hinta voi nousta tosiaan kun joskus se oikeasti toimii nythän näin ei ole.

Ennemmin Muski tuo uutta mallia tutkilla kuin alkaisi jotain retrofittiä tarjoamaan.
 
Coast to coast summon 2018 ja ”nykyinen HW riittää FSD:hen ikuisesti” ja muut teslan parhaat läpät.
 
Ei kai mitään porailla jos puskurin takana tutkan paikka jo valmiina, sivukamerat helppo päivittää paremmiksi myöhemmin ja tuo hw4 voi ehkä hw5 myöhemmin vaihtaa. Se isoin ongelma tais olla hw3 upgradetus ylöspäin. Hinta voi nousta tosiaan kun joskus se oikeasti toimii nythän näin ei ole.
HW3 -> HW4 päivitys ei onnistu. Vaatii eri sähköarkkitehtuurin ja ties mitä muuta tuohon päälle. Liekkö edes tarjoavat HW4:sta päivitystä ellei seuraava perustu siihen.

Veikkailen että tulee eri tasoisia FSD paketteja tarjolle. Supervised nimi vähän enteilee sitä myöskin mutta samalla myös haluttu saada Beta teksti pois, jos saisi kaupaksi.
 
Alkuperäinen kommentti ennen sinun trollauksia koski nimenomaan sitä, että autojen erot täytyy yrittää huomioida verratessa. Annoin jopa esimerkin mikä voisi olla hyvä. Oliko hynyn mitat liian erilaiset model 3 nähden, kun piti repiä keskustelun ulkokehältä bemarin mitat vertailuun ? Ioniq 6:sta oli verrokkina puhe ennen kuin sekaannuit.
Eiköhän tuo sedanin vertaaminen jollain harhaisilla kriteereillä Y:tä vastaan mene sinne trollaamisen puolelle.
 

Mielenkiintoista vertailua legacy vs Tesla osat. Tuo cybertruckin ilmasäiliökin ei enää yhtä eikä kahta asiaa hoida.
 
HW3 -> HW4 päivitys ei onnistu. Vaatii eri sähköarkkitehtuurin ja ties mitä muuta tuohon päälle. Liekkö edes tarjoavat HW4:sta päivitystä ellei seuraava perustu siihen.

Veikkailen että tulee eri tasoisia FSD paketteja tarjolle. Supervised nimi vähän enteilee sitä myöskin mutta samalla myös haluttu saada Beta teksti pois, jos saisi kaupaksi.
Mielenkiintoinen näkökulma. Voi olla jotain tuollaistakin. Hw2 sai tosiaan hw3 päivitettyä ja tuo varmaan hioutuu kesäkelisopivaksi lvl4 jossain ajassa ehkä 10v sisällä. Taitaa vaan aika vähissä olla ne hw3 ajoneuvot liikenteessä kun maksimi hyödyt puristettu tuosta raudasta ja pääprioriteetti hw4 tai uudemmissa. Melkein pakko rako Teslan siis tarjota näitä ilmaisia siirtoja hw3 ajoneuvoista uudempiin tesloihin, että saa sen "luvatun" lvl5 autonomian.
 
Ennemmin Muski tuo uutta mallia tutkilla kuin alkaisi jotain retrofittiä tarjoamaan.
Tuo onkin jännä tosiaan nähdä mitenkä lähellä hw5 on tosiaan tätä nykyistä rautaa. Muskin puheista sai sellaisen kuvan että pieniä muutoksia, mitä ne lienee ovatkaan? Jos se raudan teho kolmin kertaistuu ja vakiona tulee se 4d tutka, jonka lisäksi etukamera ja kenties 8megapixelin kamerat tms. Ei varmaan mitään sen mullistavampaa kun softa taitaa olla se juttu.
 
Tuo 99usd kuulostaa kyllä järkevämmältä ainakin tässä vaiheessa kehitystä. Ehkä sitten kun ei tarvitse vahtia voi nostaa 199usd luokkaan. Pieni kysymys on et pitääkö jo ostaneille hyvittää jotain / antaa jotain perkkejä esim siirrettävyyteen...
Omaksi ostohinta säilyi ennallaan. 12k$ tms? Jos maksaa "vuokraamalla" kuukaudeksi kerrallaan niin hinta puolittuu seuraavassa laskussa.
 
Ite luulin että se aina on ollut 99

Se on ihan kelpo hinta.

Itse en usko että oikeaa Level 5 itseajavaa autoa nähdään ennen kuin meillä on paikallisia maahan asennettuja merkkiasemia kuten lentoliikenteessä on localizerit sun muut beaconit.

Mikään kamera tai lidar ei näe lumipyryn läpi, joten näiden tueksi tarvitaan jokin muu paikkatieto. Tutka hieman auttaa mutta nekin on yleensä auton etupuskurissa ja menee tukkoon kurasta. GPS toimii kohtuu hyvin muttei tarpeeksi hyvin, varsinkaan alueilla missä voi vihamieliset tahot sitä helposti häiritä. Paikalliset merkkiasemat ovat signaalinvoimakkuudeltaan paljon parempia eikä rajan yli voi helposti niitä häiritä.

Hyvän kelin L5 voi tullakin lähivuosina. Ketä sen lanseeraa on kyllä ihan auki, voi olla joku taho mistä tänään ei edes tiedetä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 485
Viestejä
4 508 998
Jäsenet
74 405
Uusin jäsen
attesaarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom