Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Rellu scenicciin tuli myös 87kWh akku, että kyllähän noita muut tosiaan nostelee (wltp 619km).
 
Ei se tarvitse kuin jotkun Nokian vollottajat talvirenkaina, niin auton kuin auton melutaso muuttuu merkittävästi. Toinen mikä voi vaikuttaa on 200 tkm ajoa takana, enemmän ehkä ilmenisi räminöinä. Joku oven/luukun tiivisteen äänivuoto saa myös ihmeitä aikaan auton melutasolle.

Hehe, ne tosiaan olivat nokialaiset. Ja juu, en sitä uutena autona pitänytkään, mutta vertasin saman ikäiseen uutena puolet halvempaan autoon.
 
Mielenkiintoista lukea äksä kokemuksia. Noita tuli aika monta itsekin aikoinaan koeajettua, kun oli/on edelleen se ns. haaveauto. Se tai plaid ässä. No ehkä sitten joskus... anyway, ässä käyttäytyy hyvin samaan tapaan käynnistyksen suhteen, jos auto on seissyt hetken aikaa. Käsittääseni kyseessä "deep sleep", joka aktivoituu kunhan et availe ovia, ota Tesla apilla autoon yhteyttä, käytä sentryä tai smartsummonia. Muutaman sekunnin pitää istua autossa, että kaikki järjestelmät käynnistyvät. Tähän ei oikein ole muuta ratkaisua.

Yllättävää, että 20" kitkoilla äksä oli noin äänekäs. 19" kitkoilla ässä on mielestäni varsin hiljainen, en huomannut A6 Avantiin käytännössä mitään eroa, kun noita ajoi vuorotellen ja A6 oli mielestäni todella hiljainen auto.

Ässä on kitkoilla hieman "vempula" ajettava oli alustan asetukset millä korkeudella/jäykkyydellä tahansa, mutta meno muuttuu paljon napakammaksi kesärenkailla. Johtunee ainakin osittain pehmeistä kumeista.

Valot eivät ole tosiaan hääppöiset, tuon hintaiseksi autoksi.
Kyllä se kuivalla asfaltilla eteni ihan jämptisti kaasu pohjassakin, ei luikerrellut pahemmin. Tosi kelirikkoisella sohjoisella/mutaisella mökkitiellä kiemurteli vrt outlander. Toki myös leveämmät kumit X:ssä.

Huomasin nyt että uudemmissa on alustassa myös mukavuuteen vaikuttavia asetuksia. Semmoiseen ei tällä hetkellä lompakko taivu, mutta kokemuksena kiinnostaisi käydä perstunnustelemassa.

Eniten siinä lukituksessa ihmetytti se ettei se välillä huomannut avaimen olevan autossa sisällä. Halusi nappia paineltavan. Vika vai ominaisuus? Teslan appia en testannut, tokko sitä edes saa käyttöön jossei omista autoa? Toivottavasti ei..
 
Oletko käynyt Kia EV9:iä testaamassa jos penkkejä tarvitsee enemmän. Toki noita ei saa kuin uutena, joka saattaa tietty olla este (kun ei tiedä minkälaisella budjetilla ollaan liikkeellä).
 
Tässä nyt puolisen toista viikkoa ajellut Tesla MY 2024 mallilla ja useamman kerran käynyt moottoritiellä siten, että vakkari pudottaa yhtäkkiä nopeutta ja auto vaihtaa liikennemerkin 100 km/h merkistä 70 km/h merkkiin. Ei näytä olevan väliä vaikka ei ole liikennemerkin mukainen vakkari päällä, eli kyseessä lienee ns. ghost braking. Kiinnitin tänään huomiota, että tuo ilmiö tapahtui kahteen kertaa samanlaisen moottoritiemerkin kohdalla:

1712685857425.png


Onko kellään muulla käynyt samalla tavalla, että tuon merkin kohdalla vetää autoa yhtäkkiä kilarit ja päättää, että nopeutta tuleekin pudottaa.
Samanlaista ihme käytöstä, Ii Oulu välillä etelään. 100km/h -> 70km/h.
Pohjoiseen mennessä myös sekoilee, mutta en muista oliko tuolloin samaa merkkiä.
 
Kyllä se kuivalla asfaltilla eteni ihan jämptisti kaasu pohjassakin, ei luikerrellut pahemmin. Tosi kelirikkoisella sohjoisella/mutaisella mökkitiellä kiemurteli vrt outlander. Toki myös leveämmät kumit X:ssä.

Huomasin nyt että uudemmissa on alustassa myös mukavuuteen vaikuttavia asetuksia. Semmoiseen ei tällä hetkellä lompakko taivu, mutta kokemuksena kiinnostaisi käydä perstunnustelemassa.

Eniten siinä lukituksessa ihmetytti se ettei se välillä huomannut avaimen olevan autossa sisällä. Halusi nappia paineltavan. Vika vai ominaisuus? Teslan appia en testannut, tokko sitä edes saa käyttöön jossei omista autoa? Toivottavasti ei..
Onko autossa MCU2 vaiko MCU1? Koska jos on MCU1 niin se voi olla aika hidas heräämään. Sitä voi asetuksista säätää, että ei mene täysin nukkumaan.
 
Model 3 takuut meni umpeen ennen kun älysin hoidattaa takavalojen vedentiivistykset eli tyyppivian. Diggaan tämän videon ekologisesta ratkasusta, että korjaa tyyppivian itse:

Eli sen sijaan et Tesla mobiili service käy "korjaamassa" ja ihan toimivat, mutta vettä keräävät valot heitetään roskikseen, niin tiivistetään itse. Onko joku täällä tehny? Vaikuttaa suht helpolta iltapäiväprojektilta.
 
Jos on valumia niin Tesla korjaa mutta muuten ei. Tätä tapahtuu vanhemmissä etu- ja takavaloissa, Model 3 2024 mallissa havaittu jo takavaloissa tätä samaa.
Ennen vaihtoivat normaalisti aina kunnes tuli selitystä, että tapahtuu muissakin.
 
Jos on valumia niin Tesla korjaa mutta muuten ei. Tätä tapahtuu vanhemmissä etu- ja takavaloissa, Model 3 2024 mallissa havaittu jo takavaloissa tätä samaa.
Ennen vaihtoivat normaalisti aina kunnes tuli selitystä, että tapahtuu muissakin.

Jep, Tesla appsin kautta servicen kans jankkaaminen on hiton ankeeta. Sitä suurempi syy hoitaa ite, eikä tarvii jäädä harmittelee takuun loppumista kun ei se olis välttämättä edes auttanu.
 
Jep, Tesla appsin kautta servicen kans jankkaaminen on hiton ankeeta. Sitä suurempi syy hoitaa ite, eikä tarvii jäädä harmittelee takuun loppumista kun ei se olis välttämättä edes auttanu.
Joo, ne vaihtaa ja joillekin vaihdettu useaan kertaan ja aina sama.
Muista sitten kun etuvalot menee tukkoon, niin pitkät päälle, halliin ja pyyhe päälle.
 
Rellu scenicciin tuli myös 87kWh akku, että kyllähän noita muut tosiaan nostelee (wltp 619km).
Jep. Jos tuo uumoiltu 5% energiarikkaampi 2170 tulee juniperiin sehän meinaa 86kwh akkua jatkossa ellei kennojen määrää nipistetä vähemmäksi. Samoin oli tuosta byd blade 2.0 juttua ajat sitten että nousisi pakkaustasolla 10% noin 165wh/kg ja samalla terän pituus pienenisi ja kevenisi, jolloin ei kuulosta mahdottomalta karvalkki y akkupaketti olevan 70kwh samalla rahalla ja painolla.
 
Joku sanoi että kun range nousee yli 600km niin se kiinnosta enää ketään. Tukholmasta etelään se raja kulkee 100 kwh akuissa ja Tukholmasta pohjoiseen 120 kwh akuissa. Eli oma arvaukseni on että akkujen koot kehittyvät 100 kwh paikkeille 40 - 60te autoissa jonka jälkeen kehitys alkaa siirtymään akkujen painojen keventämiseen.
 
Jep. Jos tuo uumoiltu 5% energiarikkaampi 2170 tulee juniperiin sehän meinaa 86kwh akkua jatkossa ellei kennojen määrää nipistetä vähemmäksi. Samoin oli tuosta byd blade 2.0 juttua ajat sitten että nousisi pakkaustasolla 10% noin 165wh/kg ja samalla terän pituus pienenisi ja kevenisi, jolloin ei kuulosta mahdottomalta karvalkki y akkupaketti olevan 70kwh samalla rahalla ja painolla.
Mitäpä lottoot? Tesla nipistää koska se auttaa tekemään enemmän akkuja mutta samalla keventää autoja.

Musk sanoi 2019 että 100kwh akkupaketti voisi olla maksimi mutta ei sen enempää.
 
Mitäpä lottoot? Tesla nipistää koska se auttaa tekemään enemmän akkuja mutta samalla keventää autoja.

Musk sanoi 2019 että 100kwh akkupaketti voisi olla maksimi mutta ei sen enempää.
Joo en odota että hyppäisi heti karvalakki y akku 70kwh sillä perusteella että sama hinta ja paino, mutta ehkä se välimuoto 65kwh ensi vuonna ja myöhemmin suurempi.
 
Joku sanoi että kun range nousee yli 600km niin se kiinnosta enää ketään. Tukholmasta etelään se raja kulkee 100 kwh akuissa ja Tukholmasta pohjoiseen 120 kwh akuissa. Eli oma arvaukseni on että akkujen koot kehittyvät 100 kwh paikkeille 40 - 60te autoissa jonka jälkeen kehitys alkaa siirtymään akkujen painojen keventämiseen.
Tuota komppaan itsekin. Kyllä se kuiva-akku lopunpeleissä painoa pudottaa mitä katsoo jo nyt kiinalaisia kun saavat 150kwh solidstate akun samaan painoon kuin nämä märkäakut 100kwh. Tässä kohtaa vielä hinta määrittää Teslan akkujen niukkuuden. BYD blade lfp 2.0 näyttää ainakin mahdollistavan byd Hanin akun 88kwh yli 100kwh samalla rahalla tai jopa edullisemmin niin miksipä Tesla ei näin kohta tekisi?
 
Miksi suurentaa jatkuvasti akkuja kun voisi panostaa kulutuksesta nipistämiseen? Tuntuu että tesla on ainoa valmistaja joka edes vähän ajattelee tuohon suuntaan.
Suurin ongelma taitaa olla kohtuu maksimit hyötysuhteet nykyisissä voimansiirroissa. Teslan ja muiden valmistajien sähkömoottorit keskimäärin huitelee 93-94% luokassa ja piikkitehot toki isommat. Jos haluaa 96% vaatisi se 4 sähkömoottoria joka akselille omansa ja se on kallista lystiä. Helpompi laittaa energiatiheämpiä akkuja samalla painolla tai jopa kevyempiä ja siten nostaa rangea. Akuthan ovat myöskin halvenneet entisestään mikä ruokkii isompiin akkuihin halvemmalla rahalla näin se tekniikka kehittyy.
 
Kyllähän tuota energiatehokkuutta haetaan koko ajan lisää eri paikoista. Uusin Porsche esim. voi ottaa hidastuvuudesta 30% isommalla teholla energiaa takaisin akkuun verrattuna edellisiin malleihin. Täten voidaan voimakkaallakin jarrutuksella ottaa enemmän energiaa talteen.
 
Onhan esim. VAG paljon tehnyt työtä kulutuksen alentamiseksi ja näkyy ihan selvästi uusissa autoissa verrattuna edelliin versioihin. Ei toki ihan vielä Teslan tasolla, mutta ei hirveän kaukanakaan.
Onhan hynylläkin ollut hyvin tehokas linja jo hyvin pitkään. Tässä keskustelussa menee nyt voimansiirto ja auton muotoilu saippuapalaksi sekaisin.
 
Miksi suurentaa jatkuvasti akkuja kun voisi panostaa kulutuksesta nipistämiseen? Tuntuu että tesla on ainoa valmistaja joka edes vähän ajattelee tuohon suuntaan.
Ai?
Mites korealaiset jotka ovat osittain jo edellä kulutuksen suhteen tai uudet ID sarjalaiset?

Edit. 8.9 tipahti. Antaa säätää sen 10km/h yli normaalilla teillä. Mitään erikseen mainintaa ei ole onko tämä nyt uusi normaali? Lisäksi ei osaa enää nostaa nopeutta esim. 100 -> 80 niin jää 80 kun 100 alue alkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Oletko käynyt Kia EV9:iä testaamassa jos penkkejä tarvitsee enemmän. Toki noita ei saa kuin uutena, joka saattaa tietty olla este (kun ei tiedä minkälaisella budjetilla ollaan liikkeellä).

Siinä olisi tosiaan vielä enemmän tilaa, mutta kyllä tässä markkinoiden halvimpia Äksiä katselen. 40k maksimibudjetti.
 
Onko autossa MCU2 vaiko MCU1? Koska jos on MCU1 niin se voi olla aika hidas heräämään. Sitä voi asetuksista säätää, että ei mene täysin nukkumaan.
Mcu1 siinä oli, mutta kyllä se oli jo ollut hyvän aikaa päällä, ainakin radio soi. Lähtölupaa ei vain heltynyt ennen kaukosäätimen painelua. Mielestäni avaimen sisällä olo pitäisi riittää taikka autossa ei ole keyless gota.
 
Kulutuksen osalta Hyundait ja Kiat.

Bjørnin videoilta jäi mieleen kun ajeli EV6GT:llä autobaanalla ~200km/h niin pitkälle kun pääsee niin suorituksen päätteeksi 0,7% akusta hävisi "häviöihin" kun Teslalla vastaavilla ajoilla lukemat ollut jopa miltei kymmenkertainen. Eli aika toimivan kokonaisuuden ne on saanut tuosta 800V systeemistä tehtyä ja varmaan ne akutkin tekee omansa.
 
Bjørnin videoilta jäi mieleen kun ajeli EV6GT:llä autobaanalla ~200km/h niin pitkälle kun pääsee niin suorituksen päätteeksi 0,7% akusta hävisi "häviöihin" kun Teslalla vastaavilla ajoilla lukemat ollut jopa miltei kymmenkertainen. Eli aika toimivan kokonaisuuden ne on saanut tuosta 800V systeemistä tehtyä ja varmaan ne akutkin tekee omansa.

Eli paljonko kulutus oli EV6GT:llä ja paljonko Teslalla?
 
Bjørnin videoilta jäi mieleen kun ajeli EV6GT:llä autobaanalla ~200km/h niin pitkälle kun pääsee niin suorituksen päätteeksi 0,7% akusta hävisi "häviöihin" kun Teslalla vastaavilla ajoilla lukemat ollut jopa miltei kymmenkertainen. Eli aika toimivan kokonaisuuden ne on saanut tuosta 800V systeemistä tehtyä ja varmaan ne akutkin tekee omansa.
Tämähän ei kerro hyötysuhteesta vielä juuri mitään. Kia syötti moottoriin 99.3% ”jostain” tehosta, mutta paljonko kiassa meni moottorissa energiaa lämmöksi ja paljonko roottorin pyörittämiseen ei käy mitenkään ilmi.
 
Bjornin testissä ainakaan ei kyllä pärjää I6 kulutustestissä. Kolmosen testi märällä tiellä ja kylmemmällä ilmalla ja silti 90 vauhdissa parempi tulos kuin takaveto I6. 120 vauhdissa tulos aika lähellä huolimatta kolmosen testin haastevemmista olosuhteista.


1712772313468.png


Out of spec 70mph testissä vanha perffi meni samalla kulutuksella kuin awd I6, uusi perffi kulutti hieman enemmän. LR testiä en heiltä löytänyt

En nyt saa sellaista kuvaa että olisi selkeää etua korealaisilla

Lisänä että ainakin täällä I6 AWD lähtöhinta 6k€ enemmän kuin 3LR
 
Bjornin testissä ainakaan ei kyllä pärjää I6 kulutustestissä. Kolmosen testi märällä tiellä ja kylmemmällä ilmalla ja silti 90 vauhdissa parempi tulos kuin takaveto I6. 120 vauhdissa tulos aika lähellä huolimatta kolmosen testin haastevemmista olosuhteista.


1712772313468.png


Out of spec 70mph testissä vanha perffi meni samalla kulutuksella kuin awd I6, uusi perffi kulutti hieman enemmän. LR testiä en heiltä löytänyt

En nyt saa sellaista kuvaa että olisi selkeää etua korealaisilla

Lisänä että ainakin täällä I6 AWD lähtöhinta 6k€ enemmän kuin 3LR
Jos suurennuslasilla, niin ei taida olla ihan paras mahdollinen vertailupari.
 
Uusiutunut Teslan sivut hieman ja tullut longrange takapotku y malli 51k myyntiin 600wltp.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-04-11-07-20-45-056_com.brave.browser.jpg
    Screenshot_2024-04-11-07-20-45-056_com.brave.browser.jpg
    104,2 KB · Luettu: 181
LG 79kwh akku ja samat kilkkeet kuin nelivedossa. Oli 3vk sitten huhmareita sertifikaateista ja nyt tosiaan myyntiin tuli. Antaa toivoa juniper nelivetoon että yli 600wltp mennään heittämällä aerodynamiikka ja akkupäivityksellä.
 
Tämähän ei kerro hyötysuhteesta vielä juuri mitään. Kia syötti moottoriin 99.3% ”jostain” tehosta, mutta paljonko kiassa meni moottorissa energiaa lämmöksi ja paljonko roottorin pyörittämiseen ei käy mitenkään ilmi.

Jos ladatulla sähköllä ja auton ilmoittamilla tiedoilla Bjørn pyörittelee laskut niin jonnekin se akun sisältö häviää. Tai Tesla kaunistelee lukuja.
 
Tesla laski hintansa siis Scenicin vähän pidemmälle menevän mallin kanssa. Ihan järkevää kun eihän tuolla vanhalla hinnalla/kantamalla auto ollut enää kovin kummoinen.
 
LR neliveto on 20" vanteilla. Eli samoilla 19" vanteilla 35km ero ajomatkassa.

3000€ hintaerolla neliveto ehdottomasti!
Joo ei tuo nykyinen 565 range 19" nakeilla paha maksella 3k enempi. Vajaa satku lisää ja lähtee tilaukseen. Saa nähdä houkutteleeko tarpeeksi painamaan liipaisinta jos juniper nelkun range jää 620 paikkeille kun ei sitä rangea loputtomiin voi jäädä odottamaan.
 
Jos suurennuslasilla, niin ei taida olla ihan paras mahdollinen vertailupari.

Onko hynyllä tai kialla joku parempi vertailtavaksi? I5 EV6 häviävät jo muotonsa takia, I6 silakkamuotoilu on ruma kuin mikä mutta ilmanvastusta ei pitäisi olla paljoa.
 
Onko hynyllä tai kialla joku parempi vertailtavaksi? I5 EV6 häviävät jo muotonsa takia, I6 silakkamuotoilu on ruma kuin mikä mutta ilmanvastusta ei pitäisi olla paljoa.
Enemmän minä sinun 3:n valintaa kritisoin, kun kutonen on koon puolesta jossain siinä 3:n ja Y:n välissä. Jos pitäisi valita, niin minä vertaisin Y:tä, mutta vielä ennemmin ottaisin perstuntumalta Teslan vertailuarvon 3:n ja Y:n keskiarvona tms.
 
Enemmän minä sinun 3:n valintaa kritisoin, kun kutonen on koon puolesta jossain siinä 3:n ja Y:n välissä. Jos pitäisi valita, niin minä vertaisin Y:tä, mutta vielä ennemmin ottaisin perstuntumalta Teslan vertailuarvon 3:n ja Y:n keskiarvona tms.

Toi on kyllä paha kun Y on leveämpi ja korkeampi kuin I6. Pituuden kasvattaminen ei juurikaan lisää kulutusta. Se voi jopa vähentää sitä.

Bjornin taulukossa kuiva talvikelin plussatesti YLR 90km/h 155wh/km vs takaveto I6 149wh/km

En nyt tuossa näe mitään selkeää etua hynylle, kun on kapeampi ja matalampi auto ja puuttuu yksi moottori.

Menee aika lähelle, mutta en näillä tiedoilla vetäisi johtopäätöstä että hyny on edellä. Lucid taitaa olla ainoa joka voi niin sanoa. Siitäkään en ole satavarma, out of spec testissä Lucid Air Grand Touring on pihimpi kuin Plaidi mutta se on Plaid eikä LR.
 
Myytyjen autojen määrään nähden nettiautossa on myynnissä varsin vähän Model Y -autoja (75 kpl). Vertailun vuoksi:

Model3 479 kpl
Enyaq 338 kpl
ID4 240 kpl
EV6 218 kpl
i4 ja i4 M50 yht 202 kpl
XC40 (sähkö) 193 kpl
ID3 192 kpl
C40 167 kpl
Q4-etron 153 kpl
Ioniq 5 138 kpl
EQE 135 kpl
EQC 131 kpl
Mach-E 109 kpl
EQB 100 kpl
bZ4X 99 kpl
EQA 98 kpl

Tarjontaa on nyt kyllä reippaasti.
 
Myytyjen autojen määrään nähden nettiautossa on myynnissä varsin vähän Model Y -autoja (75 kpl). Vertailun vuoksi:

Model3 479 kpl
Enyaq 338 kpl
ID4 240 kpl
EV6 218 kpl
i4 ja i4 M50 yht 202 kpl
XC40 (sähkö) 193 kpl
ID3 192 kpl
C40 167 kpl
Q4-etron 153 kpl
Ioniq 5 138 kpl
EQE 135 kpl
EQC 131 kpl
Mach-E 109 kpl
EQB 100 kpl
bZ4X 99 kpl
EQA 98 kpl

Tarjontaa on nyt kyllä reippaasti.
Samaa muuten ihmettelin. Kysyntää siis näyttäisi olevan suhteessa tarjontaan.
 
Tube varmaan googlettelujen perusteella ehdotti RSymons i4 RWD vs I6AWD vs 3LR testiä jossa ajoivat samaan aikaan autoilla ja kyllähän tuo kulutus on eri luokkaa tesla vs muut.

I6 3.7 mi/kWh 16.7kWh/100km
i4 3.7mi/kWh 16.7kWh/100km
3LR 4.4mi/kWh 14.1kWh/100km

Tuokin vanhemmalla 2021 kolmosella. Uudempi vielä parempi
 
Tuli Teslalta meiliä, että Superien hinnoittelu päivittyy huomenna. Ei kyllä kerrottu että mihin suuntaan, mutta toivotaan edullisia kesähintoja. No, huomennahan sen näkee.
 
Tuli Teslalta meiliä, että Superien hinnoittelu päivittyy huomenna. Ei kyllä kerrottu että mihin suuntaan, mutta toivotaan edullisia kesähintoja. No, huomennahan sen näkee.
Ei ole ennen tullut tuollaista mailia, muuten vaan vaihtaneet hinnoittelua. Erikoista että ilmoittelevat.
 
Tube varmaan googlettelujen perusteella ehdotti RSymons i4 RWD vs I6AWD vs 3LR testiä jossa ajoivat samaan aikaan autoilla ja kyllähän tuo kulutus on eri luokkaa tesla vs muut.

I6 3.7 mi/kWh 16.7kWh/100km
i4 3.7mi/kWh 16.7kWh/100km
3LR 4.4mi/kWh 14.1kWh/100km

Tuokin vanhemmalla 2021 kolmosella. Uudempi vielä parempi
Ei kai se mikään yllätys ole, että pienemmällä ja reilusti kevyemmällä autolla kulutus on pienempää? Vagin triplettihän taisi päästä jossain olosuhteissa alle 10 kWh/100 km. Minulla ei ollut osuutta eikä arpaa keskusteluaiheen aloitukseen, mutta jos vertailemaan haluat lähteä, niin kyllä siinä joku rehellisyys pitää olla mukana. Kuten ehdotin, joku keskiarvo 3 ja Y välillä voisi olla suht toimiva, kun parempaakaan ei ole.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 503
Viestejä
4 509 599
Jäsenet
74 411
Uusin jäsen
pp78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom