Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei se tarvitse kuin jotkun Nokian vollottajat talvirenkaina, niin auton kuin auton melutaso muuttuu merkittävästi. Toinen mikä voi vaikuttaa on 200 tkm ajoa takana, enemmän ehkä ilmenisi räminöinä. Joku oven/luukun tiivisteen äänivuoto saa myös ihmeitä aikaan auton melutasolle.
Kyllä se kuivalla asfaltilla eteni ihan jämptisti kaasu pohjassakin, ei luikerrellut pahemmin. Tosi kelirikkoisella sohjoisella/mutaisella mökkitiellä kiemurteli vrt outlander. Toki myös leveämmät kumit X:ssä.Mielenkiintoista lukea äksä kokemuksia. Noita tuli aika monta itsekin aikoinaan koeajettua, kun oli/on edelleen se ns. haaveauto. Se tai plaid ässä. No ehkä sitten joskus... anyway, ässä käyttäytyy hyvin samaan tapaan käynnistyksen suhteen, jos auto on seissyt hetken aikaa. Käsittääseni kyseessä "deep sleep", joka aktivoituu kunhan et availe ovia, ota Tesla apilla autoon yhteyttä, käytä sentryä tai smartsummonia. Muutaman sekunnin pitää istua autossa, että kaikki järjestelmät käynnistyvät. Tähän ei oikein ole muuta ratkaisua.
Yllättävää, että 20" kitkoilla äksä oli noin äänekäs. 19" kitkoilla ässä on mielestäni varsin hiljainen, en huomannut A6 Avantiin käytännössä mitään eroa, kun noita ajoi vuorotellen ja A6 oli mielestäni todella hiljainen auto.
Ässä on kitkoilla hieman "vempula" ajettava oli alustan asetukset millä korkeudella/jäykkyydellä tahansa, mutta meno muuttuu paljon napakammaksi kesärenkailla. Johtunee ainakin osittain pehmeistä kumeista.
Valot eivät ole tosiaan hääppöiset, tuon hintaiseksi autoksi.
Samanlaista ihme käytöstä, Ii Oulu välillä etelään. 100km/h -> 70km/h.Tässä nyt puolisen toista viikkoa ajellut Tesla MY 2024 mallilla ja useamman kerran käynyt moottoritiellä siten, että vakkari pudottaa yhtäkkiä nopeutta ja auto vaihtaa liikennemerkin 100 km/h merkistä 70 km/h merkkiin. Ei näytä olevan väliä vaikka ei ole liikennemerkin mukainen vakkari päällä, eli kyseessä lienee ns. ghost braking. Kiinnitin tänään huomiota, että tuo ilmiö tapahtui kahteen kertaa samanlaisen moottoritiemerkin kohdalla:
Onko kellään muulla käynyt samalla tavalla, että tuon merkin kohdalla vetää autoa yhtäkkiä kilarit ja päättää, että nopeutta tuleekin pudottaa.
Onko autossa MCU2 vaiko MCU1? Koska jos on MCU1 niin se voi olla aika hidas heräämään. Sitä voi asetuksista säätää, että ei mene täysin nukkumaan.Kyllä se kuivalla asfaltilla eteni ihan jämptisti kaasu pohjassakin, ei luikerrellut pahemmin. Tosi kelirikkoisella sohjoisella/mutaisella mökkitiellä kiemurteli vrt outlander. Toki myös leveämmät kumit X:ssä.
Huomasin nyt että uudemmissa on alustassa myös mukavuuteen vaikuttavia asetuksia. Semmoiseen ei tällä hetkellä lompakko taivu, mutta kokemuksena kiinnostaisi käydä perstunnustelemassa.
Eniten siinä lukituksessa ihmetytti se ettei se välillä huomannut avaimen olevan autossa sisällä. Halusi nappia paineltavan. Vika vai ominaisuus? Teslan appia en testannut, tokko sitä edes saa käyttöön jossei omista autoa? Toivottavasti ei..
Juurikin kuule sama tie kyseessä.Samanlaista ihme käytöstä, Ii Oulu välillä etelään. 100km/h -> 70km/h.
Pohjoiseen mennessä myös sekoilee, mutta en muista oliko tuolloin samaa merkkiä.
Jos on valumia niin Tesla korjaa mutta muuten ei. Tätä tapahtuu vanhemmissä etu- ja takavaloissa, Model 3 2024 mallissa havaittu jo takavaloissa tätä samaa.
Ennen vaihtoivat normaalisti aina kunnes tuli selitystä, että tapahtuu muissakin.
Joo, ne vaihtaa ja joillekin vaihdettu useaan kertaan ja aina sama.Jep, Tesla appsin kautta servicen kans jankkaaminen on hiton ankeeta. Sitä suurempi syy hoitaa ite, eikä tarvii jäädä harmittelee takuun loppumista kun ei se olis välttämättä edes auttanu.
Muista sitten kun etuvalot menee tukkoon, niin pitkät päälle, halliin ja pyyhe päälle.
Jep. Jos tuo uumoiltu 5% energiarikkaampi 2170 tulee juniperiin sehän meinaa 86kwh akkua jatkossa ellei kennojen määrää nipistetä vähemmäksi. Samoin oli tuosta byd blade 2.0 juttua ajat sitten että nousisi pakkaustasolla 10% noin 165wh/kg ja samalla terän pituus pienenisi ja kevenisi, jolloin ei kuulosta mahdottomalta karvalkki y akkupaketti olevan 70kwh samalla rahalla ja painolla.Rellu scenicciin tuli myös 87kWh akku, että kyllähän noita muut tosiaan nostelee (wltp 619km).
Mitäpä lottoot? Tesla nipistää koska se auttaa tekemään enemmän akkuja mutta samalla keventää autoja.Jep. Jos tuo uumoiltu 5% energiarikkaampi 2170 tulee juniperiin sehän meinaa 86kwh akkua jatkossa ellei kennojen määrää nipistetä vähemmäksi. Samoin oli tuosta byd blade 2.0 juttua ajat sitten että nousisi pakkaustasolla 10% noin 165wh/kg ja samalla terän pituus pienenisi ja kevenisi, jolloin ei kuulosta mahdottomalta karvalkki y akkupaketti olevan 70kwh samalla rahalla ja painolla.
Joo en odota että hyppäisi heti karvalakki y akku 70kwh sillä perusteella että sama hinta ja paino, mutta ehkä se välimuoto 65kwh ensi vuonna ja myöhemmin suurempi.Mitäpä lottoot? Tesla nipistää koska se auttaa tekemään enemmän akkuja mutta samalla keventää autoja.
Musk sanoi 2019 että 100kwh akkupaketti voisi olla maksimi mutta ei sen enempää.
Tuota komppaan itsekin. Kyllä se kuiva-akku lopunpeleissä painoa pudottaa mitä katsoo jo nyt kiinalaisia kun saavat 150kwh solidstate akun samaan painoon kuin nämä märkäakut 100kwh. Tässä kohtaa vielä hinta määrittää Teslan akkujen niukkuuden. BYD blade lfp 2.0 näyttää ainakin mahdollistavan byd Hanin akun 88kwh yli 100kwh samalla rahalla tai jopa edullisemmin niin miksipä Tesla ei näin kohta tekisi?Joku sanoi että kun range nousee yli 600km niin se kiinnosta enää ketään. Tukholmasta etelään se raja kulkee 100 kwh akuissa ja Tukholmasta pohjoiseen 120 kwh akuissa. Eli oma arvaukseni on että akkujen koot kehittyvät 100 kwh paikkeille 40 - 60te autoissa jonka jälkeen kehitys alkaa siirtymään akkujen painojen keventämiseen.
Olisko tässä se Teslan 5 vuoden etumatka?Tuntuu että tesla on ainoa valmistaja joka edes vähän ajattelee tuohon suuntaan.
Suurin ongelma taitaa olla kohtuu maksimit hyötysuhteet nykyisissä voimansiirroissa. Teslan ja muiden valmistajien sähkömoottorit keskimäärin huitelee 93-94% luokassa ja piikkitehot toki isommat. Jos haluaa 96% vaatisi se 4 sähkömoottoria joka akselille omansa ja se on kallista lystiä. Helpompi laittaa energiatiheämpiä akkuja samalla painolla tai jopa kevyempiä ja siten nostaa rangea. Akuthan ovat myöskin halvenneet entisestään mikä ruokkii isompiin akkuihin halvemmalla rahalla näin se tekniikka kehittyy.Miksi suurentaa jatkuvasti akkuja kun voisi panostaa kulutuksesta nipistämiseen? Tuntuu että tesla on ainoa valmistaja joka edes vähän ajattelee tuohon suuntaan.
Onhan hynylläkin ollut hyvin tehokas linja jo hyvin pitkään. Tässä keskustelussa menee nyt voimansiirto ja auton muotoilu saippuapalaksi sekaisin.Onhan esim. VAG paljon tehnyt työtä kulutuksen alentamiseksi ja näkyy ihan selvästi uusissa autoissa verrattuna edelliin versioihin. Ei toki ihan vielä Teslan tasolla, mutta ei hirveän kaukanakaan.
Ai?Miksi suurentaa jatkuvasti akkuja kun voisi panostaa kulutuksesta nipistämiseen? Tuntuu että tesla on ainoa valmistaja joka edes vähän ajattelee tuohon suuntaan.
Oletko käynyt Kia EV9:iä testaamassa jos penkkejä tarvitsee enemmän. Toki noita ei saa kuin uutena, joka saattaa tietty olla este (kun ei tiedä minkälaisella budjetilla ollaan liikkeellä).
Ai?
Mites korealaiset jotka ovat osittain jo edellä kulutuksen suhteen tai uudet ID sarjalaiset?
Mcu1 siinä oli, mutta kyllä se oli jo ollut hyvän aikaa päällä, ainakin radio soi. Lähtölupaa ei vain heltynyt ennen kaukosäätimen painelua. Mielestäni avaimen sisällä olo pitäisi riittää taikka autossa ei ole keyless gota.Onko autossa MCU2 vaiko MCU1? Koska jos on MCU1 niin se voi olla aika hidas heräämään. Sitä voi asetuksista säätää, että ei mene täysin nukkumaan.
Kulutuksen osalta Hyundait ja Kiat.Mitkä korealaiset ovat edellä?
Kulutuksen osalta Hyundait ja Kiat.
Kulutuksen osalta Hyundait ja Kiat.
Bjørnin videoilta jäi mieleen kun ajeli EV6GT:llä autobaanalla ~200km/h niin pitkälle kun pääsee niin suorituksen päätteeksi 0,7% akusta hävisi "häviöihin" kun Teslalla vastaavilla ajoilla lukemat ollut jopa miltei kymmenkertainen. Eli aika toimivan kokonaisuuden ne on saanut tuosta 800V systeemistä tehtyä ja varmaan ne akutkin tekee omansa.
Tämähän ei kerro hyötysuhteesta vielä juuri mitään. Kia syötti moottoriin 99.3% ”jostain” tehosta, mutta paljonko kiassa meni moottorissa energiaa lämmöksi ja paljonko roottorin pyörittämiseen ei käy mitenkään ilmi.Bjørnin videoilta jäi mieleen kun ajeli EV6GT:llä autobaanalla ~200km/h niin pitkälle kun pääsee niin suorituksen päätteeksi 0,7% akusta hävisi "häviöihin" kun Teslalla vastaavilla ajoilla lukemat ollut jopa miltei kymmenkertainen. Eli aika toimivan kokonaisuuden ne on saanut tuosta 800V systeemistä tehtyä ja varmaan ne akutkin tekee omansa.
Jos suurennuslasilla, niin ei taida olla ihan paras mahdollinen vertailupari.Bjornin testissä ainakaan ei kyllä pärjää I6 kulutustestissä. Kolmosen testi märällä tiellä ja kylmemmällä ilmalla ja silti 90 vauhdissa parempi tulos kuin takaveto I6. 120 vauhdissa tulos aika lähellä huolimatta kolmosen testin haastevemmista olosuhteista.
Out of spec 70mph testissä vanha perffi meni samalla kulutuksella kuin awd I6, uusi perffi kulutti hieman enemmän. LR testiä en heiltä löytänyt
En nyt saa sellaista kuvaa että olisi selkeää etua korealaisilla
Lisänä että ainakin täällä I6 AWD lähtöhinta 6k€ enemmän kuin 3LR
Tämähän ei kerro hyötysuhteesta vielä juuri mitään. Kia syötti moottoriin 99.3% ”jostain” tehosta, mutta paljonko kiassa meni moottorissa energiaa lämmöksi ja paljonko roottorin pyörittämiseen ei käy mitenkään ilmi.
LR neliveto on 20" vanteilla. Eli samoilla 19" vanteilla 35km ero ajomatkassa.Uusiutunut Teslan sivut hieman ja tullut longrange takapotku y malli 51k myyntiin 600wltp.
Joo ei tuo nykyinen 565 range 19" nakeilla paha maksella 3k enempi. Vajaa satku lisää ja lähtee tilaukseen. Saa nähdä houkutteleeko tarpeeksi painamaan liipaisinta jos juniper nelkun range jää 620 paikkeille kun ei sitä rangea loputtomiin voi jäädä odottamaan.LR neliveto on 20" vanteilla. Eli samoilla 19" vanteilla 35km ero ajomatkassa.
3000€ hintaerolla neliveto ehdottomasti!
Jos suurennuslasilla, niin ei taida olla ihan paras mahdollinen vertailupari.
Enemmän minä sinun 3:n valintaa kritisoin, kun kutonen on koon puolesta jossain siinä 3:n ja Y:n välissä. Jos pitäisi valita, niin minä vertaisin Y:tä, mutta vielä ennemmin ottaisin perstuntumalta Teslan vertailuarvon 3:n ja Y:n keskiarvona tms.Onko hynyllä tai kialla joku parempi vertailtavaksi? I5 EV6 häviävät jo muotonsa takia, I6 silakkamuotoilu on ruma kuin mikä mutta ilmanvastusta ei pitäisi olla paljoa.
Enemmän minä sinun 3:n valintaa kritisoin, kun kutonen on koon puolesta jossain siinä 3:n ja Y:n välissä. Jos pitäisi valita, niin minä vertaisin Y:tä, mutta vielä ennemmin ottaisin perstuntumalta Teslan vertailuarvon 3:n ja Y:n keskiarvona tms.
Samaa muuten ihmettelin. Kysyntää siis näyttäisi olevan suhteessa tarjontaan.Myytyjen autojen määrään nähden nettiautossa on myynnissä varsin vähän Model Y -autoja (75 kpl). Vertailun vuoksi:
Model3 479 kpl
Enyaq 338 kpl
ID4 240 kpl
EV6 218 kpl
i4 ja i4 M50 yht 202 kpl
XC40 (sähkö) 193 kpl
ID3 192 kpl
C40 167 kpl
Q4-etron 153 kpl
Ioniq 5 138 kpl
EQE 135 kpl
EQC 131 kpl
Mach-E 109 kpl
EQB 100 kpl
bZ4X 99 kpl
EQA 98 kpl
Tarjontaa on nyt kyllä reippaasti.
Tai yksinkertaisesti porukka ei koe tarvetta vaihtaa vs. 3. Y toimii myös vahinkovankkurina.Samaa muuten ihmettelin. Kysyntää siis näyttäisi olevan suhteessa tarjontaan.
Ei ole ennen tullut tuollaista mailia, muuten vaan vaihtaneet hinnoittelua. Erikoista että ilmoittelevat.Tuli Teslalta meiliä, että Superien hinnoittelu päivittyy huomenna. Ei kyllä kerrottu että mihin suuntaan, mutta toivotaan edullisia kesähintoja. No, huomennahan sen näkee.
Ei kai se mikään yllätys ole, että pienemmällä ja reilusti kevyemmällä autolla kulutus on pienempää? Vagin triplettihän taisi päästä jossain olosuhteissa alle 10 kWh/100 km. Minulla ei ollut osuutta eikä arpaa keskusteluaiheen aloitukseen, mutta jos vertailemaan haluat lähteä, niin kyllä siinä joku rehellisyys pitää olla mukana. Kuten ehdotin, joku keskiarvo 3 ja Y välillä voisi olla suht toimiva, kun parempaakaan ei ole.Tube varmaan googlettelujen perusteella ehdotti RSymons i4 RWD vs I6AWD vs 3LR testiä jossa ajoivat samaan aikaan autoilla ja kyllähän tuo kulutus on eri luokkaa tesla vs muut.
I6 3.7 mi/kWh 16.7kWh/100km
i4 3.7mi/kWh 16.7kWh/100km
3LR 4.4mi/kWh 14.1kWh/100km
Tuokin vanhemmalla 2021 kolmosella. Uudempi vielä parempi