Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Niiden aina päällä pitäminen on erikseen kielletty uusista autoista. Joku EU-säädös jolla laskettiin säästettäväksi näin ja näin monta litraa bensaa kun kuluu vähemmän sähköä.

En tiedä onko siitä laillista koodata itsensä ulos.
Yli 10 vuotta sitten direktiiviä täsmennettiin että saavat palaa aina jos siltä tuntuu mutta ei ole pakko.
 
Ei niitä ole kielletty, mutta direktiivi jossa asiasta on päätetty ei vaadi takavalojen palavan päiväajovalojen yhteydessä.

Katsos kun nämä on vähän sivuseikkoja suurten maiden näkökulmasta, kuka täällä kylmässä ja koleassa muka asuisi? :comp:
 
Ei tietenkään koske pelkästään Teslaa, mutta pitää ihan mainita kun ModelY:n perässä ajoin eilen Oulun lumikaaoksessa motarille niin hieno valkoinen MY katosi 20M päässä jo näkökentästä lumen ja tuiskun vuoksi, koska autossa ei pala yksikän valo takana. Sumuvalon käyttöä toivoisi mutta onko tosiaan niin että Tesloissa ei pala mikään valo takana paitsi jos jarrua painaa? Kolme kaistaa ja MY ajelee keskikaistalla ja jos en olisi tiennyt että se on siinä edessä niin olisin voinut sanoa että ei autoja näkyvissä.

Aika vähän ne takavalotkaan autoissa näkyvät vaikka olisivat päällä, jos kunnon tuiskussa ajaa. Takasumari on kyllä pop, mutta yllättävän harva sitä tajuaa laittaa itse päälle siinäkään vaiheessa kun kiroillaan, että edessä ajavaa ei näy ollenkaan (olen siis ollut tälläisen kyydissä ja herralla itselläkään ei ollut takasumari käytössä).
 
Latausporttiin liittyen niin kävi mobiiliservice kotipihalla vaihtamassa portin kun oli pysyvästi hälytys, että ei ehkä avaudu painettaessa. Kaikenkaikkiaan ihan 10/10 suoritus, muuten paitsi tosiaan aika siirtyi kun menin kyselemään ensimmäisen ajanvarauksen saatuani siinä viestillä muita asioita. Eli jatkossa ei pidä hämmentää mitään kun on saanut ajan. Mukava kaveri jonka kanssa juttelin hieman muutenkin. Todella hyvä tämä kyllä verrattuna siihen, että ajelisi jonnekkin huoltoon odottelemaan korjausta.
 
Latausporttiin liittyen niin kävi mobiiliservice kotipihalla vaihtamassa portin kun oli pysyvästi hälytys, että ei ehkä avaudu painettaessa. Kaikenkaikkiaan ihan 10/10 suoritus, muuten paitsi tosiaan aika siirtyi kun menin kyselemään ensimmäisen ajanvarauksen saatuani siinä viestillä muita asioita. Eli jatkossa ei pidä hämmentää mitään kun on saanut ajan. Mukava kaveri jonka kanssa juttelin hieman muutenkin. Todella hyvä tämä kyllä verrattuna siihen, että ajelisi jonnekkin huoltoon odottelemaan korjausta.
Sain itsekin ajan ensi mananantaiksi samaan toimenpiteeseen + raikkarin vaihtoon. Valo ei kylläkään ole nyt viikkoon palanut, mutta vaihtakoot silti :)
 
Muistaakseni vw e-up:ssa ainakin oli "tekoäly", että jos lasinpyyhkimet on jatkuvasti päällä, niin myöskin ajovalot/takavalot on. Mielestäni Teslassa näin näppärää oivallusta ei ole. Mutta mitä olen vertaillut, niin Teslat tuntuvat kyllä aikaisemmin sytättävän takavalot kuin vaikka korealaiset (jotka taitaa kulkea 24/7 pimeänä) ..
Jos en ihan väärin muista niin joku softapäivitys toi tälläisen ominaisuuden että jos pyyhkijät on auto asennolla ja auto havaitsee sadetta niin ajovalotkin syttyy oli päivä tai yö.
Ymmärtääkseni tää ja jarrujen automaattinen kuivatus sadekelillä vakkarilla ajaessa on ihan normi kauraa jotka löytyy myös teslasta.
 
Voisin tänne kirjoitella ensimmäisestä kerrastani Teslan ratissa, ei se ainakaan ole off topic. Pari kertaa aiemmin olin ollut S-mallin kyydissä.

Uusperhekuvion takia tarvitsen vähintään 6 istuinta autooni, ja aloin pohtimaan mikä automalli täyttäisi tarpeeni parhaiten. Nykyinen auto on 2016 vuoden outlander phev, joka on lämmityslaitetta lukuunottamatta ollut erittäin toimiva auto. 6 istuimen lisäksi tarvisi olla tilaa myös tavaroille.

Model X:n istuinratkaisu kuusipaikkaisena miellyttää kovasti. Ei tässä huvittaisi jollakin pikkubussilla ajella kaikkia arkiajoja. X:ään mahtuu keskikäytävälle tavaraa runsaasti mökille mennessä.

Sitten itse koeajotunnelmiin. Kyseessä oli 2016 mallinen 90D 20 tuuman kitkarenkailla. Ajettu vähän päälle 200tkm. Suorituskyky oli vähintäänkin riittävä, ajokortille vaarallinen. Nopeutta tulee yli sallitun ihan huomaamatta, saati sitten jos pedaalin painoi pohjaan.

Jousitus oli isoin pettymys. Olin odottanut vähän pehmeämpää kyytiä, ihan sillä mielikuvaperusteella että autossa on mersun ilmajousitus. Jousitus on erittäin jäykkä kaikissa lentokorkeuksissa, eikä sille ole mukavuuteen vaikuttavia asetuksia. Tietenkin olisi paljon kalliimpi jousitus sellainen joka jäykistelee vain kovempaa runtattaessa, mutta teknisesti mahdollinen.

Sain auton pidempään koeajoon ja kävin mökilläkin sillä. Mutaisella loskaisella tiellä auto oli aika ihmeellinen kiemurtelija. Mitsu menee paljon eleettömämmin ja pehmeämmällä jousituksella pystyy pitämään kovempaa vauhtia yllä ilman että tavarat hyppivät kattoon.
Lisäksi tuntuu vaikealta uskoa että näissä autoissa on vain sentin ero maavarassa normaaliasennossa. Tuntuu kuin mitsussa olisi enemmän maavaraa, mutta todnäk tuo selittyy sillä että X:n pohja on täysin tasainen ja mitsun akku roikkuu keskellä alempana. Eli käytännössä mitsun akun ruhjoo helpommin lommoille.

Rengasmelu oli huomattavan kova, paljon kovempi mitä mitsussa 16 tuuman kitkarenkailla.

Premium audio soi paremmin kuin mitsun rockfordin subbarillinen systeemi.

Mitsun tuplalinssilliset ledivalot ovat paremmat kuin X:n ledivalot.

X:n penkit ovat paremmat.

Etuoven sulkeutuminen jarrua painamalla oli mukava varuste, mutta kuskin ovi piti aika ikävän ei 100 000 euron auton kuuloisen rämähdyksen.

Falcon-ovet olivat kätevät ja aiheuttivat lapsissa hauskoja reaktioita. Kaikkein isoimmat reaktiot tulivat kuitenkin siitä kun auto ajoi itse.

Kuitenkin tuo autopilot 1.0 menee gimmick-kategoriaan. En oikein keksinyt mikä sen toimiva tarkoitus olisi. Pystyy ehkä vähän huolettomammin säätämään näytöltä asetuksia, mutta ei sitä systeemiä voinut sekunniksikaan jättää vastuuseen, toki ei kuuluisikaan. Kahdesti tuntui että ap olisi ajanut kolarin jossen olisi puuttunut. Ottaisin mieluummin pelkän adaptiivisen vakkarin, joka säätää nopeusrajoituksen mukaan nopeutta, kuin tämän jotenkuten ohjailevan systeemin. Tuo ei kylläkään tunnistanut taajama-liikennemerkin mukana tulevaa rajoitusta.

Eniten ihmettelyä aiheutti lukituksen ja ajoneston toiminta. Laitoin auton asetuksista päälle sen, että oven pitäisi avautua kun lähestyy ovea avaimen kanssa. Se toimi ainoastaan silloin kun oli ensin painanut kahdesti avainleikkiauton katosta. Myös ajoon lähdettässä piti todella usein jo auton sisällä ollessa tunnustella taskusta kattonappia, muuten auto ei suostunut lähtemään. Onko tämä normaalia? Auto ei herjannut että kaukosäätimen patteri olisi lopussa.

Sinänsä ihan positiivinen kokemus ja olen nyt opiskellut aihetta sen verran, että uskoisin pärjääväni moisen laitteen kanssa. Vähintään talvirenkaat hommaisin 19 tuumaisina, en ole isojen vanteiden fani.
 
Puhelimessa ei saa olla sovellukselle mitään virransäästöjä, silloin kenkuttelee.
 
:confused:
sama sovellushan se silti on, riippumatta mitä mallia ajetaan. Jos kännykkä nukuttaa applikaation niin ei datapurskeet tavoita autoa 'hei olen tässä vieressä.'
 
:confused:
sama sovellushan se silti on, riippumatta mitä mallia ajetaan. Jos kännykkä nukuttaa applikaation niin ei datapurskeet tavoita autoa 'hei olen tässä vieressä.'
Ehkä muistan sitten väärin että näissä legacy S ja X on kyllä appi mutta appi ei toimi avaimena. Siksi näissä on tuo fob mikä vastaa tätä 3/Yn phone keyta.
 
Ehkä muistan sitten väärin että näissä legacy S ja X on kyllä appi mutta appi ei toimi avaimena. Siksi näissä on tuo fob mikä vastaa tätä 3/Yn phone keyta.

Ainakin 2016-> ässissä ja äksissä ihan samat toiminnot apissa, myös ovien avaus, mutta toki keyfob miljoona kertaa kätsympi käyttää. Hyvä lisä ja varatoiminto kuitenkin tuo kännykkä appi. Plus summon ja smartsummon (tietenkin) onnaa vain apilla.
 
keyfob miljoona kertaa kätsympi käyttää.

Tarkoitat siis puhelinavainta? Jota ei tarvitse erikseen muistaa kun puhelin on muutenkin mukana maksukorttien takia yms :D

Olen ostanut sen keyfobin kun ei kolmosen mukana tullut, mutta se elää laatikossa kotona...

E: tarkoitit vissiin oikeasti fobia, sillä puhelin ei toimi fobin lailla vanhemmissa S/X
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin 2016-> ässissä ja äksissä ihan samat toiminnot apissa, myös ovien avaus, mutta toki keyfob miljoona kertaa kätsympi käyttää. Hyvä lisä ja varatoiminto kuitenkin tuo kännykkä appi. Plus summon ja smartsummon (tietenkin) onnaa vain apilla.
Eli puhelin toimii avaimena ja auton ”saa” ajoon ilman että avaa appia?
 
Eli puhelin toimii avaimena ja auton ”saa” ajoon ilman että avaa appia?
Ei ole vanhoissa S/X (<-- 2020) puheliavainta äpin kautta. Niin sanottu comfort access (lukot kiinni/auki) toimii sen fyysisen avaimen kanssa. Muuten toki äpistä löytyy samat toiminnot.

Auton saa toki ajoon myös pelkällä äpillä, valitsemalla erikseen käynnistä-toiminnon mutta ei se kovin kätevää ole.
 
Ei ole vanhoissa S/X (<-- 2020) puheliavainta äpin kautta. Niin sanottu comfort access (lukot kiinni/auki) toimii sen fyysisen avaimen kanssa. Muuten toki äpistä löytyy samat toiminnot.
Tätä juuri hain.
Sen takia ihmetytti tuo puhelin kommentti että pitäisi tarkistaa virransäästöt.
 
Voisin tänne kirjoitella ensimmäisestä kerrastani Teslan ratissa, ei se ainakaan ole off topic. Pari kertaa aiemmin olin ollut S-mallin kyydissä.

Uusperhekuvion takia tarvitsen vähintään 6 istuinta autooni, ja aloin pohtimaan mikä automalli täyttäisi tarpeeni parhaiten. Nykyinen auto on 2016 vuoden outlander phev, joka on lämmityslaitetta lukuunottamatta ollut erittäin toimiva auto. 6 istuimen lisäksi tarvisi olla tilaa myös tavaroille.

Model X:n istuinratkaisu kuusipaikkaisena miellyttää kovasti. Ei tässä huvittaisi jollakin pikkubussilla ajella kaikkia arkiajoja. X:ään mahtuu keskikäytävälle tavaraa runsaasti mökille mennessä.

Sitten itse koeajotunnelmiin. Kyseessä oli 2016 mallinen 90D 20 tuuman kitkarenkailla. Ajettu vähän päälle 200tkm. Suorituskyky oli vähintäänkin riittävä, ajokortille vaarallinen. Nopeutta tulee yli sallitun ihan huomaamatta, saati sitten jos pedaalin painoi pohjaan.

Jousitus oli isoin pettymys. Olin odottanut vähän pehmeämpää kyytiä, ihan sillä mielikuvaperusteella että autossa on mersun ilmajousitus. Jousitus on erittäin jäykkä kaikissa lentokorkeuksissa, eikä sille ole mukavuuteen vaikuttavia asetuksia. Tietenkin olisi paljon kalliimpi jousitus sellainen joka jäykistelee vain kovempaa runtattaessa, mutta teknisesti mahdollinen.

Sain auton pidempään koeajoon ja kävin mökilläkin sillä. Mutaisella loskaisella tiellä auto oli aika ihmeellinen kiemurtelija. Mitsu menee paljon eleettömämmin ja pehmeämmällä jousituksella pystyy pitämään kovempaa vauhtia yllä ilman että tavarat hyppivät kattoon.
Lisäksi tuntuu vaikealta uskoa että näissä autoissa on vain sentin ero maavarassa normaaliasennossa. Tuntuu kuin mitsussa olisi enemmän maavaraa, mutta todnäk tuo selittyy sillä että X:n pohja on täysin tasainen ja mitsun akku roikkuu keskellä alempana. Eli käytännössä mitsun akun ruhjoo helpommin lommoille.

Rengasmelu oli huomattavan kova, paljon kovempi mitä mitsussa 16 tuuman kitkarenkailla.

Premium audio soi paremmin kuin mitsun rockfordin subbarillinen systeemi.

Mitsun tuplalinssilliset ledivalot ovat paremmat kuin X:n ledivalot.

X:n penkit ovat paremmat.

Etuoven sulkeutuminen jarrua painamalla oli mukava varuste, mutta kuskin ovi piti aika ikävän ei 100 000 euron auton kuuloisen rämähdyksen.

Falcon-ovet olivat kätevät ja aiheuttivat lapsissa hauskoja reaktioita. Kaikkein isoimmat reaktiot tulivat kuitenkin siitä kun auto ajoi itse.

Kuitenkin tuo autopilot 1.0 menee gimmick-kategoriaan. En oikein keksinyt mikä sen toimiva tarkoitus olisi. Pystyy ehkä vähän huolettomammin säätämään näytöltä asetuksia, mutta ei sitä systeemiä voinut sekunniksikaan jättää vastuuseen, toki ei kuuluisikaan. Kahdesti tuntui että ap olisi ajanut kolarin jossen olisi puuttunut. Ottaisin mieluummin pelkän adaptiivisen vakkarin, joka säätää nopeusrajoituksen mukaan nopeutta, kuin tämän jotenkuten ohjailevan systeemin. Tuo ei kylläkään tunnistanut taajama-liikennemerkin mukana tulevaa rajoitusta.

Eniten ihmettelyä aiheutti lukituksen ja ajoneston toiminta. Laitoin auton asetuksista päälle sen, että oven pitäisi avautua kun lähestyy ovea avaimen kanssa. Se toimi ainoastaan silloin kun oli ensin painanut kahdesti avainleikkiauton katosta. Myös ajoon lähdettässä piti todella usein jo auton sisällä ollessa tunnustella taskusta kattonappia, muuten auto ei suostunut lähtemään. Onko tämä normaalia? Auto ei herjannut että kaukosäätimen patteri olisi lopussa.

Sinänsä ihan positiivinen kokemus ja olen nyt opiskellut aihetta sen verran, että uskoisin pärjääväni moisen laitteen kanssa. Vähintään talvirenkaat hommaisin 19 tuumaisina, en ole isojen vanteiden fani.

Mielenkiintoista lukea äksä kokemuksia. Noita tuli aika monta itsekin aikoinaan koeajettua, kun oli/on edelleen se ns. haaveauto. Se tai plaid ässä. No ehkä sitten joskus... anyway, ässä käyttäytyy hyvin samaan tapaan käynnistyksen suhteen, jos auto on seissyt hetken aikaa. Käsittääseni kyseessä "deep sleep", joka aktivoituu kunhan et availe ovia, ota Tesla apilla autoon yhteyttä, käytä sentryä tai smartsummonia. Muutaman sekunnin pitää istua autossa, että kaikki järjestelmät käynnistyvät. Tähän ei oikein ole muuta ratkaisua.

Yllättävää, että 20" kitkoilla äksä oli noin äänekäs. 19" kitkoilla ässä on mielestäni varsin hiljainen, en huomannut A6 Avantiin käytännössä mitään eroa, kun noita ajoi vuorotellen ja A6 oli mielestäni todella hiljainen auto.

Ässä on kitkoilla hieman "vempula" ajettava oli alustan asetukset millä korkeudella/jäykkyydellä tahansa, mutta meno muuttuu paljon napakammaksi kesärenkailla. Johtunee ainakin osittain pehmeistä kumeista.

Valot eivät ole tosiaan hääppöiset, tuon hintaiseksi autoksi.
 
Ei se tarvitse kuin jotkun Nokian vollottajat talvirenkaina, niin auton kuin auton melutaso muuttuu merkittävästi. Toinen mikä voi vaikuttaa on 200 tkm ajoa takana, enemmän ehkä ilmenisi räminöinä. Joku oven/luukun tiivisteen äänivuoto saa myös ihmeitä aikaan auton melutasolle.
 
Tuli tuosta yllä olevasta FSD parkkivideosta mieleen.

Mietin kun täällä moni haukkuu Teslan valintaa poistaa USS-sensorit ja sen vaikutusta parkkeeraukseen, niin onko teistä kuinka moni oikeasti ajanut autolla jossa vision park toimii vai onko tämä pelkkää mutuilua ja/tai ennakkoasenteista toimintaa? Ihan aidosti kysyn koska esim. parilla edellisellä sivulla jopa kirjoiteltiin, ettei ole haluttu päivittää ja tai, että tämä olisi myynnin este(?) tai vision = automaattisesti pas*a.

Itsellä on viime kesältä Model S (HW4). Yhteensä ollut kolme Teslaa, noin 6,5 vuoden aikana. Ekassa S:ssä ja toisessa 3:ssa oli tietysti tutkat. Uusi Model S tuli tietenkin ilman antureita ja ensimmäiset vajaat puoli vuotta systeemi oli aika hanurista, kunnes joulukuussa tuli 2023.44.30 päivitys, jossa tuo Vision pysäköintiavustin päivittyi. Sen jälkeen se on edelleen parantunut koko ajan niin, että tällä hetkellä ei ole mitään kaipuuta takaisin USS-sensoreihin. IMHO tuo nykyinen systeemi on mielestäni parempi kuin parkkisensoreilla. Ei se tietysti ole täydellinen ja varmasti on vielä parannettavaa, näyttää kehittyvän yllä olevan videon perusteella. Eikä suurempia ongelmia ollut talvellakaan takakameran kanssa, yllättävää kyllä. Mutta, ei ole tarvinnut joulukuun päivityksen jälkeen käytännössä edes miettiä koko asiaa. Uskoo ken uskoo, oma rehellinen mielipiteeni.

Alla pari esimerkkiä nykytilanteesta = parkkihalli jossa tolppia.

IMG_9899.jpg

IMG_9898.jpg
 
Tesla on tosiaan alkuvuonna 10% pakkasella myyntimäärissä vs. viime vuoteen samalla ajanjaksolla, joten alennukset ovat aika odotettuja (tfl tms. YouTube kanavalta poimittua, joten voi olla jenkkikohtainen).

Mitä visioniin tulee niin jos siihen parkkeerauksessa voi luottaa niin sitten se on hyvä. Jos siihen ei voi luottaa niin se on paska. Ei itseäni ainakaan kiinnosta mitkään tolppa grafiikat tai autojen piirtäminen, vaan haluan lähestyä kohdetta niin että voin tarkkailla ympäristöä niin että auto varoittaa äänimerkillä ja siitä voi päätellä etäisyyden. Jos Tesla noin tekee niin sitten se on varmasti ihan jees. Jos ei tee niin sitten voisi olla parempikin. Vaikuttaako se ostamiseen niin tottakai, mutta onko se ratkaiseva niin tuskin yksinään kuten ei parkkeeraaminen yleisestikään.
 
Sama mielipide itsellä, -23 MYLR. Tällä systeemillä tekee paljon enemmän mitä parkkitutkilla aiemmissa autoissa.
 
Tuli tuosta yllä olevasta FSD parkkivideosta mieleen.

Mietin kun täällä moni haukkuu Teslan valintaa poistaa USS-sensorit ja sen vaikutusta parkkeeraukseen, niin onko teistä kuinka moni oikeasti ajanut autolla jossa vision park toimii vai onko tämä pelkkää mutuilua ja/tai ennakkoasenteista toimintaa? Ihan aidosti kysyn koska esim. parilla edellisellä sivulla jopa kirjoiteltiin, ettei ole haluttu päivittää ja tai, että tämä olisi myynnin este(?) tai vision = automaattisesti pas*a.

Itsellä on viime kesältä Model S (HW4). Yhteensä ollut kolme Teslaa, noin 6,5 vuoden aikana. Ekassa S:ssä ja toisessa 3:ssa oli tietysti tutkat. Uusi Model S tuli tietenkin ilman antureita ja ensimmäiset vajaat puoli vuotta systeemi oli aika hanurista, kunnes joulukuussa tuli 2023.44.30 päivitys, jossa tuo Vision pysäköintiavustin päivittyi. Sen jälkeen se on edelleen parantunut koko ajan niin, että tällä hetkellä ei ole mitään kaipuuta takaisin USS-sensoreihin. IMHO tuo nykyinen systeemi on mielestäni parempi kuin parkkisensoreilla. Ei se tietysti ole täydellinen ja varmasti on vielä parannettavaa, näyttää kehittyvän yllä olevan videon perusteella. Eikä suurempia ongelmia ollut talvellakaan takakameran kanssa, yllättävää kyllä. Mutta, ei ole tarvinnut joulukuun päivityksen jälkeen käytännössä edes miettiä koko asiaa. Uskoo ken uskoo, oma rehellinen mielipiteeni.

Alla pari esimerkkiä nykytilanteesta = parkkihalli jossa tolppia.

IMG_9899.jpg

IMG_9898.jpg
Miten muuten tuo käyttäytyy talvella kun takakamera on lumessa tai suolavesipaskassa eikä kamerasta silloin nää mitään? USS:it tuntuu toimivan hyvin vaikka niissä olisikin vieno kerros paskaa päällä. Model 3 ja varmaankin Y:issäkin USSit oli vielä lämmitetytkin niin talvisin ne toimi kans hyvin.
 
Miten muuten tuo käyttäytyy talvella kun takakamera on lumessa tai suolavesipaskassa eikä kamerasta silloin nää mitään? USS:it tuntuu toimivan hyvin vaikka niissä olisikin vieno kerros paskaa päällä. Model 3 ja varmaankin Y:issäkin USSit oli vielä lämmitetytkin niin talvisin ne toimi kans hyvin.
Yllättäen itsellä ei ole ollut suurempia ongelmia, koska hyvin harvoin se kamera on kokonaan täysin peitossa ja toimii se siltikin vaikka olisi osittain likainen. Ruutuun tulee vain ilmoitus, että kamera on likainen niin silloin osaa hieman varoa. Tottakai tuota kameraa pitää välillä putsata, mutta itse ainakin tein sitä muutenkin vaikka oli sensorit. Jos ei ikinä putsaa niin varmasti ongelmia olisi enemmän. Ja joo, on se takakameran linssi lämmitetty myös uudessa S:ssä, joten isoimmat lumet sulaa pois kameran edestä.
 
ensimmäiset vajaat puoli vuotta systeemi oli aika hanurista,

Tuon takia. Itse katsoin uudemman testivideon RSymonsilta ja nyt tulos oli että joissain tilanteissa USS parempi ja joissain tilanteissa vision parempi. Eli tässä kohtaa ei paljoa eroa ja ei pitäisi vaikuttaa ostopäätökseen.

Mutta jos joku on todettu ensin huonoksi niin harva sitten palaa 6kk myöhemmin tutkimaan onko tilanne parantunut. Varsinkin kun vieläkään autoalalla ei ole normaalia että auton ominaisuudet paranee pikkuhiljaa.
 
Pitäis olla takakamera kuten sakemanneilla, piilossa luukun takana. Ehkä takalasilla joku jatkuva silmä taaksepäin AP:tä varten poissa kurasumusta.
 
Tuon takia. Itse katsoin uudemman testivideon RSymonsilta ja nyt tulos oli että joissain tilanteissa USS parempi ja joissain tilanteissa vision parempi. Eli tässä kohtaa ei paljoa eroa ja ei pitäisi vaikuttaa ostopäätökseen.

Mutta jos joku on todettu ensin huonoksi niin harva sitten palaa 6kk myöhemmin tutkimaan onko tilanne parantunut. Varsinkin kun vieläkään autoalalla ei ole normaalia että auton ominaisuudet paranee pikkuhiljaa.
Tuon ”high fidelity park assist” pitäisi tulla myös niihin missä on USS:it. Jännä nähä millainen ero vain kamerat vs. USS&Kamerat.
 
Varsinkin kun vieläkään autoalalla ei ole normaalia että auton ominaisuudet paranee pikkuhiljaa.
Hieman piikitellen, älkää ottako liian vakavasti.
"Varsinkin kun vieläkään autoalalla ei ole normaalia että auton ominaisuudet ovat jotain siinnepäin julkaisussa."
 
Pitäis olla takakamera kuten sakemanneilla, piilossa luukun takana.

Tuossakin sakemannit ovat ihanan epäjohdonmukaisia. ID3/Golf se on luukun alla suojassa mutta ID4/5 ei

Sama menee latausluukkujen ja porttien sijaintien kanssa. Ovat missä sattuu eri malleissa. Ihme että polttoaineluukut ovat olleet samassa paikassa vuosikymmenet

Hieman piikitellen, älkää ottako liian vakavasti.
"Varsinkin kun vieläkään autoalalla ei ole normaalia että auton ominaisuudet ovat jotain siinnepäin julkaisussa."

Sekin on toisaalta kaksipiippuinen juttu. Aiemmin on pitänyt olla vähän hiotumpi ominaisuus jos sen asentaa autoon, joka on tarkoittanut että herkästi jätetään niitä pois ja tulee vasta uuteen vuosimalliin kun on tarpeeksi hiottu. Meillä piti saada ex-bemariin carplay mutta eipä saatu vaan olisi seuraava vuosimalli pitänyt ostaa kun ei samaan rautaan tietenkään saa uutta softaa sisälle. Joo olen siitä vieläkin suolainen vaikka siitä on aika monta vuotta aikaa...
 
Pitäis olla takakamera kuten sakemanneilla, piilossa luukun takana. Ehkä takalasilla joku jatkuva silmä taaksepäin AP:tä varten poissa kurasumusta.
Taycanissa olisi pissapoikaa suihkuttava suutin takakameran yhteydessä. Tälläinen ratkaisu olisi ehkä parempi kuin piilossa oleva niin voi peräänajotilanteessa ihmetellä videolta kolaria.
 
Olen ajanut ja jokaisella kertaa varoitus että parkkiavustin ei käytössä ja suuntaa antava. Nykyään kun saa äänet pois. Kertoo että ei se ole luotettava ja eikä ole enää edes merkintää mikä se etäisyys on vaan pitää näytöltä arvaa.

Eteenpäin yhtä arpova kuten ennenkin.
 
Olen ajanut ja jokaisella kertaa varoitus että parkkiavustin ei käytössä ja suuntaa antava. Nykyään kun saa äänet pois. Kertoo että ei se ole luotettava ja eikä ole enää edes merkintää mikä se etäisyys on vaan pitää näytöltä arvaa.

Eteenpäin yhtä arpova kuten ennenkin.
Itse tossa juurikin tuumailin että USSeilla varustetut näyttää senttimetrit ruudussa, että tuleekohan ikinä vision only pysäköintiavustimeen niitä takaisin. Kamerat kuten myös ihmissilmä on huono mittaamaan sentin tarkkuudella etäisyyksiä. Mutta ite ainakin aina parkkeeraan niin lähelle seinää/muuta estettä että auto sanoo STOP, joten mitäpä sillä tiedolla teen onko este 40 vai 70cm päässä.
 
Itse tossa juurikin tuumailin että USSeilla varustetut näyttää senttimetrit ruudussa, että tuleekohan ikinä vision only pysäköintiavustimeen niitä takaisin. Kamerat kuten myös ihmissilmä on huono mittaamaan sentin tarkkuudella etäisyyksiä. Mutta ite ainakin aina parkkeeraan niin lähelle seinää/muuta estettä että auto sanoo STOP, joten mitäpä sillä tiedolla teen onko este 40 vai 70cm päässä.
Tuohan vain vahvistaa epätarkkuutta.
USS Stop tulee kun este on 30cm päässä. Visioimalla arpoo mitä sattuu.
 
Tuohan vain vahvistaa epätarkkuutta.
USS Stop tulee kun este on 30cm päässä. Visioimalla arpoo mitä sattuu.
Niin siis tarkoitin että jos molemmat sanoo luotettavasti STOP siinä vaiheessa kun on noin 30cm jäljellä niin ussien hyöty jää siihen että silloin osataan näyttää ne senttimetrit. Tällä senttimetri datalla en itse henkilökohtaisesti tee mitään kun parkkeeraan aina niin että tulee STOP. Toki vision only avustin on huono jos tämä STOP tulee milloin sattuu etäisyydellä.
 
Tässä nyt puolisen toista viikkoa ajellut Tesla MY 2024 mallilla ja useamman kerran käynyt moottoritiellä siten, että vakkari pudottaa yhtäkkiä nopeutta ja auto vaihtaa liikennemerkin 100 km/h merkistä 70 km/h merkkiin. Ei näytä olevan väliä vaikka ei ole liikennemerkin mukainen vakkari päällä, eli kyseessä lienee ns. ghost braking. Kiinnitin tänään huomiota, että tuo ilmiö tapahtui kahteen kertaa samanlaisen moottoritiemerkin kohdalla:

1712685857425.png


Onko kellään muulla käynyt samalla tavalla, että tuon merkin kohdalla vetää autoa yhtäkkiä kilarit ja päättää, että nopeutta tuleekin pudottaa.
 
Teslalla mahdollisuus nostaa akkupaketin kokoa huomattavasti kunhan tarpeeksi halpenevat. Nythän tulossa kiinalaisilla valtavia akkuja, johon Teslan kohta alettava vastaamaan. Saksalaisillakin alkaa järjestään olemaan 100+ kWh akkupaketit lippulaivoissa. Saa nähdä alkaako nuo 3/y mallien akut lähenemään 90kwh.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 503
Viestejä
4 509 550
Jäsenet
74 411
Uusin jäsen
pp78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom