Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Varastoautoissa tällä hetkellä karvalakki y 2.99% ja longrange/perf y 2.49% korkokamppanja. Oma veikkaus että toukokuussa viimeistään napsahtaa uusiin tilauksiinkin end quarter push korkokamppanja.
Kovasti teki mieli vaihtaa M3P Yy:hyn tuolla korkokamppiksella, kun vastaan tuli uutinen FSD-siirrosta.
Ei koskenutkaan Eurooppaa, niin jää vaihtamatta.
Eipä tuolla vielä mitään Suomessa tee ja varmaan voimalinjatakuukin loppuu nykyisestä autosta ennen, kun ovat saaneet toimimaan ja prosessit läpi täälläpäin.
 
Kovasti teki mieli vaihtaa M3P Yy:hyn tuolla korkokamppiksella, kun vastaan tuli uutinen FSD-siirrosta.
Ei koskenutkaan Eurooppaa, niin jää vaihtamatta.
Eipä tuolla vielä mitään Suomessa tee ja varmaan voimalinjatakuukin loppuu nykyisestä autosta ennen, kun ovat saaneet toimimaan ja prosessit läpi täälläpäin.
Tuo FSD lykkääntyi viimeisimmän X:n postauksen perusteella eli ei ole odotettavasti ainakaan tänä vuonna.
 
Kovasti teki mieli vaihtaa M3P Yy:hyn tuolla korkokamppiksella, kun vastaan tuli uutinen FSD-siirrosta.
Ei koskenutkaan Eurooppaa, niin jää vaihtamatta.
Eipä tuolla vielä mitään Suomessa tee ja varmaan voimalinjatakuukin loppuu nykyisestä autosta ennen, kun ovat saaneet toimimaan ja prosessit läpi täälläpäin.
Eli mikä tuon FSD:n arvo on?
Estää auton vaihtamisen mieleiseen antamatta mitään lisäarvoa/toiminallisuutta nykyiseen tilanteseen kuten itsekkin totesit.
Teslalla markkinointi +10 points.
 
EU laittoi mahdollisuuden langettaa jopa 25% lisätullimaksut kiinalaisille tämän kuun alusta mikä hillitsee kinukkien meren yli tuontia seuraavat pari vuotta ennen kuin saavat tehtaansa tänne, joten kohtuu helpolla Teslan oltavat tämä ja ensi vuosi kun ei nämä perinteiset valmistajat jaksa innostua sähköautoilusta.
Uskoisin, että olisivat kovastikin innostuneita jos kuluttajat olisivat. Suuret massat valitsevat edelleenkin paljon mielummin sen polttiksen. Katselin Tuulilasista juuri tänään alkuvuoden suomimyyntejä uusien autojen osalta ja eka sähkäri löytyi sijalta 10 (Model Y).
 
Onko näin? Käsittääkseni vasta tulevaisuudessa saattaa olla
Elonin mukaan kyllä. Miksi sitoa tiliin koska kun autossa, niin käyttäjän pitää ostaa se itselleen jos haluaa.
Se on aina mukava summa Testalle.

Nythän myyntiä boostataan sallimalla siirto neljättä kertaa mutta oli vuosia siten, että se piti aina ostaa.
 
Onko näin sanonut?

Oma käsitys oli että ne on jossain välitilassa eikä saa niitä fsd rahoja oikeasti itselleen tilittää ennen kuin on oikeasti toimitettu tuote asiakkaille. Voi olla että vanhaa tietoa
Tuollaisesta en ole kuullut. Kenelle rahat sitten menee jos ei Teslalle?
Heidän tuotehan tuo on.
 
Eli mikä tuon FSD:n arvo on?
Estää auton vaihtamisen mieleiseen antamatta mitään lisäarvoa/toiminallisuutta nykyiseen tilanteseen kuten itsekkin totesit.
Teslalla markkinointi +10 points.
Taisin vitutuspäissäni kärjistää ja siksi viestini on epälooginen. Kyllähän sillä jotain tekee, minkä vuoksi haluan sen myös seuraavaan autoon. Kaistavaihdot, liikennevaloihin pysähtyminen ja jossain määrin myös autopark.
Onko 7.5 k arvoisia juttuja? Eiköhän jokainen tavan kuluttaja tiedä vastauksen tuohon. Silti käteviä toimintoja joista ei haluaisi seuraavan auton kohdalla luopua.
 
Uskoisin, että olisivat kovastikin innostuneita jos kuluttajat olisivat. Suuret massat valitsevat edelleenkin paljon mielummin sen polttiksen. Katselin Tuulilasista juuri tänään alkuvuoden suomimyyntejä uusien autojen osalta ja eka sähkäri löytyi sijalta 10 (Model Y).
Media tuntuu vähättelevän sähköisiin siirtymistä. Toki paljon hämää kun puhutaan plugari+täyssähkö rekisteröinneistä yhdessä, mutta onhan tuolla yhdistelmällä tänä vuonna ja viime vuonna jo Suomessa yli 50% ensi rekisteröity. Itse ajatellut alusta asti pelkästään täyssähköä aitona sähköautona. Toinen seikka varmaan niin kuin itsekin mainitsit mikä se Suomen rekisteröinti tilanne on ja mitä ehkä naapurilta löytyisi. Tuo y mallin 10. sija Suomessa todennäköisesti nousee quarter quarterilta ja en pitäisi mahdottomana y mallin sijaa loppuvuodesta top 3.
 
Tuleekohan noita ilmaisten superien siirtoja vielä joskus? Ei nyt juuri ajankohtaista, mutta omilla ajoilla olisi kyllä varsin suuret säästöt niin voisi harkita että ostaisi joskus jonkun mahdollisimman halvan Model S:n jossa olisi ilmaiset superit ja laittaisi johonkin säilöön odottelemaan että tarvii vaihtaa autoa ja tulee superien siirto kamppis ja ostaa sitten uusi Tesla ja siirtää ilmaiset superit siihen. Jos vaikka joskus 5-10v päästä saisi halvalla jotain vanhimpia Model S malleja. Jos siis saisi jonkun täysin romun halvalla vaan mikä kelpaisi tuohon hommaan. Tai onkohan jotain vaatimuksia auton kunnossa tossa siirrossa? Esim joku jossa ajoakku rikki jne tuskin maksaisi kovin paljoa 20v vanhana.
 
Kovasti teki mieli vaihtaa M3P Yy:hyn tuolla korkokamppiksella, kun vastaan tuli uutinen FSD-siirrosta.
Ei koskenutkaan Eurooppaa, niin jää vaihtamatta.
Eipä tuolla vielä mitään Suomessa tee ja varmaan voimalinjatakuukin loppuu nykyisestä autosta ennen, kun ovat saaneet toimimaan ja prosessit läpi täälläpäin.
Paljonhan tuo regulaatio jarruttanut ja vaikka se syksyllä vihdoin aukeaa pidän aikaisintaan ensi vuonna mahdollisena että fsd jotain isompaa hyötyä kuluttaja saisi. Toivottavasti Suomessakin saavat fsd siirron piakkoin wanhoista uusiin. Mielenkiintoista nähdä voiko toista kertaa siirtää fsd sen jälkeen autosta autoon vai joutuuko puhtaalta pöydältä lähteä liikkeelle. Kyllä se business varmaan sitten on että ostettava uusi lisenssi. Toinen mahdollisuus olisi maksaa erotus jos esim. FSD hinta silloin 12k niin uuteen Teslaan vaihtaessa joutuisi maksamaan 4.5k välirahaa.
 
Tuleekohan noita ilmaisten superien siirtoja vielä joskus? Ei nyt juuri ajankohtaista, mutta omilla ajoilla olisi kyllä varsin suuret säästöt niin voisi harkita että ostaisi joskus jonkun mahdollisimman halvan Model S:n jossa olisi ilmaiset superit ja laittaisi johonkin säilöön odottelemaan että tarvii vaihtaa autoa ja tulee superien siirto kamppis ja ostaa sitten uusi Tesla ja siirtää ilmaiset superit siihen. Jos vaikka joskus 5-10v päästä saisi halvalla jotain vanhimpia Model S malleja. Jos siis saisi jonkun täysin romun halvalla vaan mikä kelpaisi tuohon hommaan. Tai onkohan jotain vaatimuksia auton kunnossa tossa siirrossa? Esim joku jossa ajoakku rikki jne tuskin maksaisi kovin paljoa 20v vanhana.
Ainakin ohjesivut on vielä pystyssä: https://www.tesla.com/fi_fi/support/supercharger-transfer
 
Huomautus: Tarjouksen piiriin eivät kuulu ajoneuvot, jotka on toimitettu ennen 29.2.2024, käytetyt ajoneuvot ja käytetyt varastoajoneuvot, yritysten omistamat ajoneuvot, kaupallisiin tarkoituksiin käytetyt ajoneuvot tai leasing-ajoneuvot. Täysin tuhoutuneiksi ilmoitettuihin ajoneuvoihin ei voida soveltaa ilmaisen Supercharging-latausoikeuden siirtoa. Ilmaiset Supercharging-krediitit ja kampanjat, joihin liittyy päivämäärää tai kilometrilukemaa liittyvä rajoitus, eivät kuulu tämän siirto-ohjelman piiriin (esim. suositteluohjelman Supercharging-krediitit).

Tuossa oli siis ehtona wanha s/x täysin uuteen s/x. Eikä tosiaan pystynyt tuhoutuneesta autosta vaihtamaan ja oli omistaja kohtainen eikä auto kohtainen sen jälkeen. Olisi melkein pakko rako pitää autoa 10v että saisi merkittävää hyötyä kun seuraava omistaja ei saa kyseistä ominaisuutta niin myyntiarvoa ilmaiselle superille nolla.
 
No eikö tuo ole aina ollut sitä?
Onko vilkut ratissa, mites parkkitutka?

Joo, ei sillä väliä että mm jousitus, melutaso, sisätilaverhoilut, penkit ja monille helvetin tärkeä oven sulkeutumisääni parani päivityksen myötä huomattavasti ja autossa on aivan erilainen laatuvaikutelma vanhaan kolmoseen verrattuna - ja samalla hinnalla toki. Ja paketissa toki edelleen Teslan vakiojutut kuten erinomainen range (energiatehokkuus), latausnopeus, etähallinta ym, joten eipä muilla valmistajilla ole samaa hinta/laatua tarjolla (ehkä kiinalaiset, mutta aika villi kortti). No mutta ei näillä pikkuseikoilla ole väliä, koska se vilkku :tdown:. Voihan se tietysti muutamille Periaatteen Miehille (tm) olla se rajapyykki, mitä ei totisesti tulla ikinä ylittämään, mutta useimmille aika yhdentekevä asia isossa kuvassa (mitä saa, kuinka pääsee, mitä maksaa?). Suosittelen koeajoa, niin ei tarvitse ihan fiilispohjalta analysoida.

Model 3 Highland oli monelta osin hyvä päivitys, mutta samalla alleviivasi sitä, että Tesla tekee autoihin muutoksia joita ihmiset eivät yksinkertaisesti halua (rattinapit, korjaamattomat huonot tuulilasinpyyhkijät, haamujarrutukset, jne). Kun puhutaan autoista, joita pitäisi myydä massoille, niin tämä ei vaan toimi pitkällä aikajänteellä ja asiakkaat siirtyvät autoihin jotka tarjoavat sitä mitä ihmiset tarvitsevat: arjessa toimivan auton, jolla luotettava huolto.

Olen samaa mieltä, että viiksien poisto oli mielestäni virheellinen suunnitteluvalinta. Pyyhkijäautomatiikka taas nojaa Teslan isompaan suunnitteluratkaisuun, eli kamerajärjestelmän + ai:n universaalimpaan rooliin auton kontrolleissa. Tämä on mielestäni aika selkeä strateginen linjaus. Se on asia, jonka kanssa on elettävä, mutta Teslan kanssa on mukava tietää, että auton ominaisuuksia ihan oikeasti päivitetään ajan myötä, ja tässäkin ratkaisu voi löytyä ihan softasta. Siihen saakka pitää käyttää vaan manuaaliasetusta. Taas jos noin yleisesti miettii, että tarjoaako Tesla ihmisille autoja mitä he haluavat, niin markkinaosuuden perusteella siltä kyllä näyttää. Kyllä vanhassa automaailmassa nämä muutamat asiat toimii legacysysteemeillä paremmin, mutta kyllä siinä saa kylkiäisinä aika paljon muutakin kuin pelkkää autoilun utopiaa Teslaan verrattuna. Jos ei muuta, niin rahaa pitää lyödä lisää tiskiin, joka on suhteellisen merkitsevä asia auton valinnassa monelle.
 
Tuollaisesta en ole kuullut. Kenelle rahat sitten menee jos ei Teslalle?
Heidän tuotehan tuo on.

En tiedä onko "escrow" oikea termi, mutta aikanaan kun asiasta jotain luin niin eivät saaneet ainakaan kirjanpidollisesti kirjata koko summaa liikevaihtoon, kun koko tuotetta ei oltu toimitettu. Tällä varmistetaan että mikäli tuotetta ei saada ikinä toimitettua, firmalla on periaatteessa rahat antaa takaisin ainakin niiltä osin kun ominaisuuksia puuttuu. Kuten sanottua voi olla vanhentunutta tietoa.
 
Onko muilla tullu vastaan, että 2024.8.7 updaten jälkeen kännyäppi ei saa enää yhteyttä autoon? Äppi näyttää myös kokoajan 'software update available' ilmoitusta. Autossa ei kuitenkaan näy mitään.
Rattibuutti ja äppiin uudelleenkirjautumista kokeiltu.

Kyseessä M3 rwd -21
Mulla on myös mennyt huonompaan suuntaan taas, ja toisin kun viimeksi kun oli vastaavia ongelmia (jotka sittemmin korjattiin) niin edes se että auto on latauksessa ei takaa yhteyttä. Olen ollut huomaavinani että jos lähettää jonkun komennon (esim. ilmastointi päälle tms) niin sitten voi alkaa yhteys taas pelaamaan.
 
Pyyhkijäautomatiikka taas nojaa Teslan isompaan suunnitteluratkaisuun, eli kamerajärjestelmän + ai:n universaalimpaan rooliin auton kontrolleissa. Tämä on mielestäni aika selkeä strateginen linjaus. Se on asia, jonka kanssa on elettävä, mutta Teslan kanssa on mukava tietää, että auton ominaisuuksia ihan oikeasti päivitetään ajan myötä, ja tässäkin ratkaisu voi löytyä ihan softasta. Siihen saakka pitää käyttää vaan manuaaliasetusta.
Ei minua tavan käyttäjänä kiinnosta Teslan suunnitteluratkaisut. Haluan, ettei minun tarvitse miettiä automaattipyyhkijöiden toimintaa, kuten ei tarvinnut miettiä viimeisessä neljässä autossa jossa sellaiset löytyivät. Tesla on ihan OK tuote, mutta voisi olla huomattavasti parempi ilman turhanpäiväisiä kikkailuja. Kyllähän sitä "ennenkin on pärjätty", mutta turhauttaa auton turha rampauttaminen monen ratkaisun osalta. Esim. USS on parkkeeratessa sen verran kätevä, että tekisi kipeää vaihtaa autoon jossa on vähemmän luotettava parkkitutka. Myös kilpailijoita huonompi vakkari on asia, minkä pitäisi olla kunnossa out of the box, ei jonkun ehkä tulevaisuudessa häämöttävän softapäivityksen jälkeen.
 

Jälkimarkkinat kehittyy.
 
Ei minua tavan käyttäjänä kiinnosta Teslan suunnitteluratkaisut. Haluan, ettei minun tarvitse miettiä automaattipyyhkijöiden toimintaa, kuten ei tarvinnut miettiä viimeisessä neljässä autossa jossa sellaiset löytyivät. Tesla on ihan OK tuote, mutta voisi olla huomattavasti parempi ilman turhanpäiväisiä kikkailuja. Kyllähän sitä "ennenkin on pärjätty", mutta turhauttaa auton turha rampauttaminen monen ratkaisun osalta. Esim. USS on parkkeeratessa sen verran kätevä, että tekisi kipeää vaihtaa autoon jossa on vähemmän luotettava parkkitutka. Myös kilpailijoita huonompi vakkari on asia, minkä pitäisi olla kunnossa out of the box, ei jonkun ehkä tulevaisuudessa häämöttävän softapäivityksen jälkeen.

Pointti oli vaan, että pyyhkijöiden automatiikan toteutus on seuraus kokonaisvaltaisemmasta teknologiavalinnasta, jolla on päätetty edetä. En ottanut kantaa siihen, että onko järkevää vai ei. Kannattaa vaan pitää realismi mukana siinä, että ihmiset harvemmin perustaa auton valintaa pyyhkijäautomatiikkaan, USS-sensorien olemassaoloon tai edes vakkarin toimintaan, vaikka niillä jonkinlainen painoarvo on. Itselläni nämä asiat olivat täysin tiedossa ja niistä huolimatta Highland RWD oli kyllä täysi no braineri omalla kohdalla alle 50k€ hintaluokassa. Tietysti on etuna on se, että 45 tkm löytyi ajokokemusta taustalta vanhasta mallista, joten näihinkin mainittujen ominaisuuksien toimintaan saa oikean elämän kontekstia. Mutta se mikä on hienointa vapaassa markkinataloudessa on, että jos tuote ei miellytä, niin voi kantaa rahansa toisaalle :tup:.
 
Pointti oli vaan, että pyyhkijöiden automatiikan toteutus on seuraus kokonaisvaltaisemmasta teknologiavalinnasta, jolla on päätetty edetä. En ottanut kantaa siihen, että onko järkevää vai ei. Kannattaa vaan pitää realismi mukana siinä, että ihmiset harvemmin perustaa auton valintaa pyyhkijäautomatiikkaan, USS-sensorien olemassaoloon tai edes vakkarin toimintaan, vaikka niillä jonkinlainen painoarvo on. Itselläni nämä asiat olivat täysin tiedossa ja niistä huolimatta Highland RWD oli kyllä täysi no braineri omalla kohdalla alle 50k€ hintaluokassa. Tietysti on etuna on se, että 45 tkm löytyi ajokokemusta taustalta vanhasta mallista, joten näihinkin mainittujen ominaisuuksien toimintaan saa oikean elämän kontekstia. Mutta se mikä on hienointa vapaassa markkinataloudessa on, että jos tuote ei miellytä, niin voi kantaa rahansa toisaalle :tup:.
Toisaalta myös kaltaisiani ihmisiä on olemassa joille Teslan ergonomialtaan ja materiaaliltaan huonot penkit tekevät nykyisten mallien (3 ja Y) ostamisen mahdottomaksi. Siihen kun lisää nuo mainitsemasi huonon vakkari ja USS-puutteen, niin on ihan no braineri että auto nykyisellään ei kelpaa itselleni. Ihan sama vaikka range olisi 5000km. Seuraan kuitenkin tilannetta (eli Teslan kehitystä) ja esimerkiksi tätä keskustelua toivoen että edellämainitut asiat tulisivat minun näkökulmastani kuntoon, ja voisin Teslan vaikka hankkia. Ei minulla mitään tesla-allergiaa ole.
 
Esim. USS on parkkeeratessa sen verran kätevä, että tekisi kipeää vaihtaa autoon jossa on vähemmän luotettava parkkitutka.

Itellä USS ja en ole halunnut päivittää uuteen, mutta katselin uudemman videon siitä näköön pohjautuvasta tutkasta niin se toimi joissain tilanteissa huonommin ja joissain paremmin, lopputulos oli aika +-0

Anekdoottina olen pakittanut juuri tuolla USS autolla matalaan tolppaan joka oli takakulmassa sopivasti siten ettei näkynyt peilistä, eikä USS sitä napannut. Kamerastakaan en sitä huomannut joten ei se USS:kaan ole vankkumaton.

Teslan ergonomialtaan ja materiaaliltaan huonot penkit tekevät nykyisten mallien

Ergonomian ymmärrän, eri malliset ruhot istuu eri tavalla ja jos on epämukava istua niin ei sellaista voi hankkia, mutta mikä vika materiaalissa on? Omaan käteen pehmeä ja vuosien saatossa osoittautunut kestäväksi ja helposti puhdistettavaksi, kesti kevytpetrolilla puhdistamisen ilman huolta kun pääsi sotkeutumaan konerasvaa sisustaan. Mitä muita ominaisuuksia sisustan/penkin materiaalilta tulee vaatia?

Jotenkin tuntuu että joku alcantara joka sekin muovia kylläkin, ei irrottaisi otettaan sellaisesta rasvasta kovin helposti. Kankaaseenkin imeytyy rasva hyvin. Eli omaan silmään onnistunut materiaalivalinta.
 
Eikait siinä Teslan penkin materiaalissa varsinaisesti vikaa ole. Sellaista hiostavaa muoviahan se on, mutta tuollaisia ne monet ovat. Uusimmassa malli3:ssa tuuletus on varmaan aika jees tuon osalta.
 
Eikait siinä Teslan penkin materiaalissa varsinaisesti vikaa ole. Sellaista hiostavaa muoviahan se on, mutta tuollaisia ne monet ovat. Uusimmassa malli3:ssa tuuletus on varmaan aika jees tuon osalta.

Vaaleat penkit auttaa siinä, mustiin haluaisin kyllä tuuletuksen jos sen väriset olisi pakko ottaa. Kuten sanoit uudessa on
 
Niin, jokainen varmasti lähestyy asioita omalla tavallaan, minusta vaikka uuden kolmosen penkin materiaali on edelleen halvan, muovisen ja epämiellyttävän tuntuinen. Ilmastointi auttoi ainakin talvella hiostavuuteen, mutta kokemusta on vain sen tunnin koeajon verran. Kyseisen materiaalin puhdistaminen on varmasti helppoa. Ja ennen kuin joku tulee taas mainitsemaan että käyttis sitä ja tätä, niin kyllä vaikka kotonani huonekalut ja pinnat ovat ihan käyttöä varten mutta ei sinne tuon tasoisia materiaaleja ole eksynyt, saatikka vaatteisiin tai kenkiin. Juu, on eri asia, en säilytä moottorisahaa sohvalla.
 
Niin, jokainen varmasti lähestyy asioita omalla tavallaan, minusta vaikka uuden kolmosen penkin materiaali on edelleen halvan, muovisen ja epämiellyttävän tuntuinen. Ilmastointi auttoi ainakin talvella hiostavuuteen, mutta kokemusta on vain sen tunnin koeajon verran. Kyseisen materiaalin puhdistaminen on varmasti helppoa. Ja ennen kuin joku tulee taas mainitsemaan että käyttis sitä ja tätä, niin kyllä vaikka kotonani huonekalut ja pinnat ovat ihan käyttöä varten mutta ei sinne tuon tasoisia materiaaleja ole eksynyt, saatikka vaatteisiin tai kenkiin. Juu, on eri asia, en säilytä moottorisahaa sohvalla.

Missä olisi parempi materiaali verrokiksi?

Itsellä kokemusta vain saksalaisten ja ruotsalaisten valmistajien perus nahkapenkeistä, ne eivät ainakaan ole olleet eritysen pehmeitä tähän muoviin verrattuna. Ehkä joku individual nahka on sitten omaa luokkaansa? Mutta sitten on hintakin
 
Toisaalta myös kaltaisiani ihmisiä on olemassa joille Teslan ergonomialtaan ja materiaaliltaan huonot penkit tekevät nykyisten mallien (3 ja Y) ostamisen mahdottomaksi.
Joo omaankin, mobiliteetti-ongelmaiseen kehoon kolmosen penkit on huonot. En laske kuitenkaan viaksi, koska sama koskee lähes kaikkia nykyaikaisten autojen selkää tukevia penkkejä. E-tronin penkit oli kylläkin parhaat ikinä.

Materiaalina muovi joo vähän hiostaa, mutta lapsiperhearjessa tuntuu erinomaiselta valinnalta varsinkin näillä mutakeleillä.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko "escrow" oikea termi, mutta aikanaan kun asiasta jotain luin niin eivät saaneet ainakaan kirjanpidollisesti kirjata koko summaa liikevaihtoon, kun koko tuotetta ei oltu toimitettu. Tällä varmistetaan että mikäli tuotetta ei saada ikinä toimitettua, firmalla on periaatteessa rahat antaa takaisin ainakin niiltä osin kun ominaisuuksia puuttuu. Kuten sanottua voi olla vanhentunutta tietoa.
Tämä on ihan normaali kirjanpidollinen asia. Esimerkkinä yksinkertainen auton tilaus. Asiakas tilaa ja maksaa auton. Raha menee Teslan tilille mutta näkyy alkuun velkana taseella. Eli käytännössä tuon summan verran Tesla on velkaa asiakkaalle. Sitten kun auto toimitetaan niin velka kirjataan liikevaihdoksi pois velasta.

Eli kyllä se on ihan Teslan rahaa ja voi sillä tehdä mitä haluaa mutta kirjanpidon näkökulmasta ei voi kirjata vielä liikevaihtoon jos autoa ei ole toimitettu asiakkaalle.
 
Ei tietenkään koske pelkästään Teslaa, mutta pitää ihan mainita kun ModelY:n perässä ajoin eilen Oulun lumikaaoksessa motarille niin hieno valkoinen MY katosi 20M päässä jo näkökentästä lumen ja tuiskun vuoksi, koska autossa ei pala yksikän valo takana. Sumuvalon käyttöä toivoisi mutta onko tosiaan niin että Tesloissa ei pala mikään valo takana paitsi jos jarrua painaa? Kolme kaistaa ja MY ajelee keskikaistalla ja jos en olisi tiennyt että se on siinä edessä niin olisin voinut sanoa että ei autoja näkyvissä.
 
Ei tietenkään koske pelkästään Teslaa, mutta pitää ihan mainita kun ModelY:n perässä ajoin eilen Oulun lumikaaoksessa motarille niin hieno valkoinen MY katosi 20M päässä jo näkökentästä lumen ja tuiskun vuoksi, koska autossa ei pala yksikän valo takana. Sumuvalon käyttöä toivoisi mutta onko tosiaan niin että Tesloissa ei pala mikään valo takana paitsi jos jarrua painaa? Kolme kaistaa ja MY ajelee keskikaistalla ja jos en olisi tiennyt että se on siinä edessä niin olisin voinut sanoa että ei autoja näkyvissä.
Ei kai pala valoja takana jos ei ole tarpeeksi pimeää, saahan ne laitettua päälle itse, mutta harva varmaan muistaa ja tajuaa? Sama tosiaan koskee kaikkia uusia autoja.
 
Ei kai pala valoja takana jos ei ole tarpeeksi pimeää, saahan ne laitettua päälle itse, mutta harva varmaan muistaa ja tajuaa? Sama tosiaan koskee kaikkia uusia autoja.

Muistaakseni vw e-up:ssa ainakin oli "tekoäly", että jos lasinpyyhkimet on jatkuvasti päällä, niin myöskin ajovalot/takavalot on. Mielestäni Teslassa näin näppärää oivallusta ei ole. Mutta mitä olen vertaillut, niin Teslat tuntuvat kyllä aikaisemmin sytättävän takavalot kuin vaikka korealaiset (jotka taitaa kulkea 24/7 pimeänä) ..
 
Muistaakseni vw e-up:ssa ainakin oli "tekoäly", että jos lasinpyyhkimet on jatkuvasti päällä, niin myöskin ajovalot/takavalot on. Mielestäni Teslassa näin näppärää oivallusta ei ole. Mutta mitä olen vertaillut, niin Teslat tuntuvat kyllä aikaisemmin sytättävän takavalot kuin vaikka korealaiset (jotka taitaa kulkea 24/7 pimeänä) ..

Ainakin Model S sytyttää valot (niiden auto-tilassa), jos pyykijät laittaa päälle ja/tai sadetunnistin aktivoi ne.
 
Sama tosiaan koskee kaikkia uusia autoja.
No onneksi ei ihan kaikkia. Joillakin palaa takavalot aina. En voi ymmärtää miksei takavalojan palamista asetetta pakollisiksi. Mitä hyötyä siitä on, että ne ovat pois päältä ? Vaikea ymmärtää.

Jos ei muuta niin laittasivat tuon valinnan edes asetuksiin, jostta kuski voi päättää mitä valoja palaa.
 
Eihän missään nykyajan autossa pala enää takavalot jos ajovalot eivät ole päällä. Täyttä EU:n hölmöyttä. Ja oman kokemukseni mukaan 95% autoilijoista ei osaa tähän kiinnittää mitään huomiota. Kun PK seudullakin oli taas viime viikolla kunnon lumimyrsky, ajoivat kaupungissa ja maantiellä autoilijat ihan perse "paljaana". Itse olen yleensä ainut joka laittaa noissa lumimyräköissä sumuvalotkin päälle.

Ehkä tämä jonkin verran liikenteessä korostuu kyllä Tesloissa, eli Tesla on jotenkin koodannut valot aktivoitumaan monia muita valmistajia myöhemmin. Olisi kyllä mahtavaa jos takavalot saisi pakotettua päälle aina. Omaan vm2016 bensa-autooni tämä koodaus tehtiin jo luovutuksessa, eli takavalot palavat vaikka edessä olisi pelkät DLR:t.
 
Palaa toki, itse käskin luovutushuoltoon koodata BMW:llä palamaan ja Renaultissa paloi heti itsestään. Arvostaisin valintatäppää valikossa josta sais takavalot drl yhteyteen.
 
Ehkä tämä jonkin verran liikenteessä korostuu kyllä Tesloissa, eli Tesla on jotenkin koodannut valot aktivoitumaan monia muita valmistajia myöhemmin.
Eikö Teslassa saa tätä valojen syttymisen herkkyyttä säädettyä ? Kai nyt ?
 
Viimeksi muokattu:
Penkkien materiaali on aika henkilökohtainen tapaus ja itse tykkään enemmän kankaasta kuin mistään nahan tai jäljitelmän tuotoksista. Omassakin on tosin esim. kumimatot koko vuoden käytössä (penkit ovat tuntuneet likaa ihan hyvin kestäneet) ja noi kangasmatot eivät ole missään vaiheessa olleet edes käytössä.

Mitä valoihin tulee niin oma My21 Kia CEED SW plugariin on myös takavalot koodattu aina palaviksi (maahantuoja/myyjäliike teki vakiona kaikkiin). Selvästi auto reagoi valon määrään eikä niinkään sataako vai onko sumua auto -valovalinnan osalta. Ei tuota juurikaan tule säädettyä (juuri tuon takia että ne takavalot oikeasti palavat aina), mutta joissakin sumutapauksissa ja pyryssä tulee laitettua päälle ihan sen takia että takasumarin saa päälle ja auringon laskun kohdalla tulee laitettua joskus päälle kun sopivasta suunnasta paistaen kantateillä puut välillä varjostavat ja välillä eivät anturia ja vaihtelee turhaan valo-optioiden välillä.

Tesloissa ja esim. Ioniqeissa saisi paljon herkemmin ne takavalot palaa. Varsinkin kun tuo yhden pedaalin ajo tuntuu usein tarkoittavat että ellei pedaalia kokonaan päästä niin ne takavalot eivät vaan syty. Jos ne palaisivat vakiona tuo ei olisi juurikaan kummoinenkaan ongelma.

Toyotoilla on tosiaan samaa takavalojen palamisongelmaa mutta positiivisena puolena ne harvoin jarruttelevat/hidastavat voimakkaasti. S:ssä ne tuntuvat ehkä vähän herkemmin palavan, tai ehkä niissä se kuski on enemmän hereillä kuin Y ja 3 kuskit.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä tämä jonkin verran liikenteessä korostuu kyllä Tesloissa, eli Tesla on jotenkin koodannut valot aktivoitumaan monia muita valmistajia myöhemmin.

En tätä allekirjoita. Joku päivä oli huono näkyvyys mutta ihan kohtuu valoisaa silti niin huomasin edellä olevan toyotan takavalojen olevan sammuksissa, mutta tesla oli päättänyt ne laittaa päälle.
 
Onkos nuo kaikki model y varastoteslat 2024 malleja? Ja toinen, tuossa model Y:ssähän ei oo tullut semmosesta isoa koripäivitystä mitä nyt tuli esim tuohon model 3. Onko tuossa Y:ssä tapahtunut mitään muutoksia vuodesta 2019>2024 malleihin?
 
Eikö Teslassa saa tätä valojen syttymisen herkkyyttä säädettyä ? Kai nyt ?
Ei ole säätöä, mutta valoanturi on havaintojen mukaan herkimmästä päästä mitä liikennevirrassa mennään, pilvisellä säällä usein palaa ajovalot. Sadetunnistin ei aktivoi, kuten ei Renussakaan, mutta sillä ei olisi niinkään merkitystä jos takavalot olis aina päällä. (Kuten Renöö)

Ei ole korimuutoksia, tekniikkamuutoksia hieman janitsu.
 
Eihän missään nykyajan autossa pala enää takavalot jos ajovalot eivät ole päällä. Täyttä EU:n hölmöyttä. Ja oman kokemukseni mukaan 95% autoilijoista ei osaa tähän kiinnittää mitään huomiota.

Palaa erittäin monessa. Esim Audissa palaa aina, maahantuoja koodaa ne pakkopalamaan luovutushuollossa. Jos näkee uudehkon audin pimeänä niin on tuontivehje.
Bmw saa valikosta valittua haluaako niiden palavan aina vai ei. Monia muitakin missä on luovuttu tuosta eu hölmöilystä kun asiakkaat valitti niin paljon.
Pimeinä ajelee omien huomioitten perusteella pääosin korealaiset ja toyota, nämä tosin keskellä yötäkin kun on varmaan tingitty varusteista eikä ruksattu automaattivaloja.
 
Tässä on muuten ihan kätevä se näytöllä oleva auton visualisaatio. Siitä näkee palaako takavalot vai ei, jos ei osaa merkkivaloista päätellä mitkä palaa. Siinäkin muuten yksi juttu mitä huomaa kaipaavan kun ajaa muita autoja. Ei siis valojen takia vaan siitä näkee myös mitä auto näkee ja minkä auton mukaan käytetään adaptiivista yms
 
Onkos nuo kaikki model y varastoteslat 2024 malleja? Ja toinen, tuossa model Y:ssähän ei oo tullut semmosesta isoa koripäivitystä mitä nyt tuli esim tuohon model 3. Onko tuossa Y:ssä tapahtunut mitään muutoksia vuodesta 2019>2024 malleihin?
Tesla muuttaa ja kehittää autojaan jatkuvasti - vuosimalleista on likipitäen turhaa puhua muuta kuin suuntaa-antavina. Y:ssä on tapahtunut vuosien varrella vaikka mitä muutoksia, joita voi selata vaikka täältä: Tesla history of model changes by year
Ihan kaikkea tuossakaan ei taida olla, sillä ainakin osa Model Y on varustettu etu- ja takapään gigacasting-valuilla.
 
No onneksi ei ihan kaikkia. Joillakin palaa takavalot aina. En voi ymmärtää miksei takavalojan palamista asetetta pakollisiksi. Mitä hyötyä siitä on, että ne ovat pois päältä ? Vaikea ymmärtää.

Jos ei muuta niin laittasivat tuon valinnan edes asetuksiin, jostta kuski voi päättää mitä valoja palaa.
Niiden aina päällä pitäminen on erikseen kielletty uusista autoista. Joku EU-säädös jolla laskettiin säästettäväksi näin ja näin monta litraa bensaa kun kuluu vähemmän sähköä.

En tiedä onko siitä laillista koodata itsensä ulos.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 528
Viestejä
4 510 390
Jäsenet
74 414
Uusin jäsen
Idänkäki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom