Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mikähän noihin tulee, koska itsellänikin tuli vastaava häly tässä reilu viikko takaperin. Itseasiassa en edes tiennyt että sen saa painamalla auki, aina tähän mennessä avattu näytöltä tai puhelimesta :D
Mulla sama juttu. Ei ollut käynyt mielessäkään, että aukeaa painamalla. Laturille mennessä painanut sen aina autosta auki ja autolle tullessa lopettanut latauksen painamalla puhelimesta sen auki. Nyt kun sen tietää, niin tuo on kyllä ihan näppärä jossain kotipihassa/mökillä tms. jossa voi tulla joskus tökättyä piuha autoon ilman, että on tulossa tai lähdössä sillä minnekään tai edes sitä puhelinta ihan käden ulottuvilla.
 
Mulla sama juttu. Ei ollut käynyt mielessäkään, että aukeaa painamalla. Laturille mennessä painanut sen aina autosta auki ja autolle tullessa lopettanut latauksen painamalla puhelimesta sen auki. Nyt kun sen tietää, niin tuo on kyllä ihan näppärä jossain kotipihassa/mökillä tms. jossa voi tulla joskus tökättyä piuha autoon ilman, että on tulossa tai lähdössä sillä minnekään tai edes sitä puhelinta ihan käden ulottuvilla.

Vähän huonosti se tosin toimii, kun auto ei saa kuitenkaan olla lukittuna. Itse alkuun availin painamalla tuon aina kotipihassa, mutta käytännössä jouduin usein vähän avaamaan takaovea tms. puhelin taskussa että auto heräsi ja avautui. Sittemmin olen siirtynyt painamaan portin näytöstä tai puhelimesta auki.
 
Naurettavia nämä sähköiset luukut Ioniq 5:luukkua väänneltiin huollossa kun ei suotunut pysymään kiinni. Bensa-auton luukussa ei ole koko ikänäni ollut mitään ongelmaa.
 
Kai ne sen model 2:n nyt sitten heivaa Mexicosta Texasin "kautta" Berliiniin. Perustelu taisi olla, että pienet autot ovat suositumpia Euroopassa. Toki näin, mutta herää vähän kysymys miksi sitä Meksikoa sitten alunperin suunniteltiin... Olis sitä suoraankin olisi voinut spinnauksen sijaan sanoa, että Berliinissä on tuotantokapasiteettia käyttämättä.
Meksiko varmaan kutkuttaa halvan työvoiman takia. Teksasista ehkä helpompi lähteä liikenteeseen model2 myötä kun infra pystyssä. Tiedä muskin ajatusmaailmaa, mutta varmaan näitä optimus ja robotti kokeiluja Teksasissa ja siitä mallinnus Meksikon tehtaalle. Berliini vaatisi laajennusluvat model2 kun nyt tehdaskiintiö mallinnettu y mallille.
 
Kovat odotukset kasvuvauhdista ottaen huomioon, että esim. euroopan isoimmassa automaassa anaalit odottavat ev-myynnin putoavan jopa 14% tänä vuonna ja vähän on muukin uutisointi viestinyt siihen suuntaan, että pikemminkin jarrua, tai vähintään kasvun selkeää hidastumista, on luvassa.
Varmasti hidastuvaa kasvua globaalisti. Kiinasta tulee joka tapauksessa suurin osa sähköautoista markkinoille. Niin kuin mainitsin tuo huutava akkupula se asian ydin laajentumisille ja Tesla itsekin sanonut että kaikki tarvittavat akut otamme vastaan ja samalla tuo 4680 laajenee varmaan miljoonalle autolle vuoteen 2028. Nythän oli uutisia että LG tuikkaa 4680 akkutehtaan jenkkilään ja full ramp up vuoteen 2027 mennessä.
 
Meksiko varmaan kutkuttaa halvan työvoiman takia. Teksasista ehkä helpompi lähteä liikenteeseen model2 myötä kun infra pystyssä. Tiedä muskin ajatusmaailmaa, mutta varmaan näitä optimus ja robotti kokeiluja Teksasissa ja siitä mallinnus Meksikon tehtaalle. Berliini vaatisi laajennusluvat model2 kun nyt tehdaskiintiö mallinnettu y mallille.
Meksikossa piti alkaa ensimmäisenä Next Gen alustan tuotanto mutta homma viivästyi. Sen takia nyt otettiin ensimmäisenä Texas ja sen jälkeen Berliini.

Kaikki nämä ovat Plan Bta Meksikon jälkeen.
Auttamatta myöhässä.
 
Naurettavia nämä sähköiset luukut Ioniq 5:luukkua väänneltiin huollossa kun ei suotunut pysymään kiinni. Bensa-auton luukussa ei ole koko ikänäni ollut mitään ongelmaa.

Tiiviysvaatimus on aika erilainen polttomoottorissa. Siellähän yleensä on vielä se tankin korkki erikseen ja itse kansi ei ole tarkoituskaan usein olla vedenpitävä.
 
Tiiviysvaatimus on aika erilainen polttomoottorissa. Siellähän yleensä on vielä se tankin korkki erikseen ja itse kansi ei ole tarkoituskaan usein olla vedenpitävä.
Mikä estää laittamasta kumitulpan auton päähän?
Ei Teslan oma sähköinen ainakaan pidä vettä.

Eli aika heikko vertaus.
 
Rellussa oli luukussa kumitulppa joka tukki tankin täyttöputken suun, varmasti toimisi sähköautollekin. Toki tuo CCS 2 on kolho liitin tukittavaksi vrt NACS, mutta silti.
 
Rellussa oli luukussa kumitulppa joka tukki tankin täyttöputken suun, varmasti toimisi sähköautollekin. Toki tuo CCS 2 on kolho liitin tukittavaksi vrt NACS, mutta silti.
Skodan EV:ssa on tuollainen kumi mikä istuu kuin valettu.

skoda_enyaqfounders_053.jpg
 
Suomeenkin tulossa aikamoinen kasa valmiita Tesloja varastoon. Vaikuttaako tuo ylituotanto nyt hintoihin laskevasti? Luulis 40000 auton varastoiminenki kalliiksi käyvän.
 
Skodan EV:ssa on tuollainen kumi mikä istuu kuin valettu.

skoda_enyaqfounders_053.jpg
Bemarissa ei myöskään mitää kikkailuja sähköllä vaan samanlainen luukku ku bensassa minkä alla hieman skodan ratkaisua hienostuneempi suoja mikä jousitettu ja aukeaa napista. Toimintavarmuus varmaan aika lähelle 100 kun saa valittua vielä että lukitseeko läppää ikinä vai ei.
 
Model Yn hinta laskenut 5000 dollarilla Australiassa. Eiköhän kohta täälläkin nähdä taas alet ja korkokamppanja päälle.

Jännästi Tesla aina kusettaa asiakasta.
 
Model Yn hinta laskenut 5000 dollarilla Australiassa. Eiköhän kohta täälläkin nähdä taas alet ja korkokamppanja päälle.

Jännästi Tesla aina kusettaa asiakasta.
Miten hinnanlasku on asiakkaan kusetusta? Luulisi asian olevan toisin päin?
 
Miten hinnanlasku on asiakkaan kusetusta? Luulisi asian olevan toisin päin?
Aluksi Tesla varoittaa että hinnat nousee päivänä X nyt on aika ostaa. Sitten menee viikko tai kaksi hinnat laskee.

Taisi olla Suomessa että osta nyt ennen huhtikuuta muuten hinnat nousee 1000€. Nyt kun taas odotellaan niin hinnat todennäköisesti laskee enemmän kuin nousivat.

USAssa ovat alkaneet laittamaan FSDta varastoautoihin kaupanpäälle.

Mitä lähemmäs mennään aina neljänneksen loppua saa parhaat alet, korot ja muut.

Korkokampanjan päivämäärät siirtyi Suomessa useaan otteeseen muutaman vuosineljänneksen loppuun kunnes nyt saa vain varastoautoihin.
 
Aluksi Tesla varoittaa että hinnat nousee päivänä X nyt on aika ostaa. Sitten menee viikko tai kaksi hinnat laskee.

Taisi olla Suomessa että osta nyt ennen huhtikuuta muuten hinnat nousee 1000€. Nyt kun taas odotellaan niin hinnat todennäköisesti laskee enemmän kuin nousivat.

USAssa ovat alkaneet laittamaan FSDta varastoautoihin kaupanpäälle.

Mitä lähemmäs mennään aina neljänneksen loppua saa parhaat alet, korot ja muut.

Korkokampanjan päivämäärät siirtyi Suomessa useaan otteeseen muutaman vuosineljänneksen loppuun kunnes nyt saa vain varastoautoihin.
Niin eli "kusetus" kohdistuu Teslan omistajiin, eikä niinkään ostohousut jaloissa oleviin asiakkaisiin.
 
Niin eli "kusetus" kohdistuu Teslan omistajiin, eikä niinkään ostohousut jaloissa oleviin asiakkaisiin.
Kyllähän se juuri niihin ostajiin kohdistuu. Tesla hämää asiakasta ostamaan auton kun hinta kohta nousee mutta viikon päästä laskeekin taas reippaasti. Yleensä nämä ainakin Suomessa seuraavat 14 päivän viivettä että ostaja ei voi enää palauttaa.
 
Kyllähän se juuri niihin ostajiin kohdistuu. Tesla hämää asiakasta ostamaan auton kun hinta kohta nousee mutta viikon päästä laskeekin taas reippaasti. Yleensä nämä ainakin Suomessa seuraavat 14 päivän viivettä että ostaja ei voi enää palauttaa.
Kyllä tuo sinänsä uusille ummikoille tietämätön hintapolitiikka on. Toki autokaupassa perinteisillä merkeilläkin on aika uunoja liikenteessä ostamassa kun täydellä hinnalla ostavat ilman tinkaamista tai kaupantekijöitä. Ehkä tuo olis kusetus jos se kokoajan noin menisi, mutta voi olla että menee puol vuotta ettei saa alemmalla hinnalla kuin ehkä inventorystä. Nuo intensiivit vaihtuvat ja hinnan pudotukset vaihtelevat. Teslan ostaminen on kuin kävisi bensa-asemalla mikä on se päivän hinta. Toki kohtuu varma jos ostaa kvartaalin viimeisen kuukauden aikana voi hyötyä verrattuna ensimmäiseen kuukauteen, mutta voihan siinä käydä toisinkin päin kun hinta droppaa vaikka 18. tammikuuta -5000e niin joku ostanut tyytyväisenä joulukuun 20. päivä parin tonnin alella varastoauton onnessaan. Ostajan varmaan ylipäätään pitäisi miettiä kun ostelee yli 40k lelua että aikooko ajaa sillä vuoden että voi tulla persnettoa imakasti kun kohtuu huoletta voi ostaa sellainen henkilö joka ajaa yli 5v.
 
Kyllä tuo sinänsä uusille ummikoille tietämätön hintapolitiikka on. Toki autokaupassa perinteisillä merkeilläkin on aika uunoja liikenteessä ostamassa kun täydellä hinnalla ostavat ilman tinkaamista tai kaupantekijöitä. Ehkä tuo olis kusetus jos se kokoajan noin menisi, mutta voi olla että menee puol vuotta ettei saa alemmalla hinnalla kuin ehkä inventorystä. Nuo intensiivit vaihtuvat ja hinnan pudotukset vaihtelevat. Teslan ostaminen on kuin kävisi bensa-asemalla mikä on se päivän hinta. Toki kohtuu varma jos ostaa kvartaalin viimeisen kuukauden aikana voi hyötyä verrattuna ensimmäiseen kuukauteen, mutta voihan siinä käydä toisinkin päin kun hinta droppaa vaikka 18. tammikuuta -5000e niin joku ostanut tyytyväisenä joulukuun 20. päivä parin tonnin alella varastoauton onnessaan. Ostajan varmaan ylipäätään pitäisi miettiä kun ostelee yli 40k lelua että aikooko ajaa sillä vuoden että voi tulla persnettoa imakasti kun kohtuu huoletta voi ostaa sellainen henkilö joka ajaa yli 5v.
Teslan tapauksessa valmistaja itse aiheuttaa käytettyjen hinnan alenemisen. Toistaiseksi homma on mennyt että Tesla nostaa hintaa hiukan mutta sitten taas laskee paljon alemmas mitä nosti. Sitten taas kostaa hiukan ja laskee.

Tätä on jatkunut kauan kuten myös se korkokampanja mikä nyt loppui kesti puolivuotta ja pvm siirtyi jatkuvasti.

Tähän päälle viime vuonna tuli ”kertaluontainen” FSDn siirto mahdollisuus mikä tulikin sitten toisen kerran.
 
Teslan tapauksessa valmistaja itse aiheuttaa käytettyjen hinnan alenemisen. Toistaiseksi homma on mennyt että Tesla nostaa hintaa hiukan mutta sitten taas laskee paljon alemmas mitä nosti. Sitten taas kostaa hiukan ja laskee.

Tätä on jatkunut kauan kuten myös se korkokampanja mikä nyt loppui kesti puolivuotta ja pvm siirtyi jatkuvasti.

Tähän päälle viime vuonna tuli ”kertaluontainen” FSDn siirto mahdollisuus mikä tulikin sitten toisen kerran.
Tuo fsd siirto minusta ihan hyvä homma kun tuntuu monet vaihtavan autoa 3-5v ikäisenä niin saa siihen uuteen koslaan.

Kyllä tuo juniper taas hintaa varmaan nostaa kunnes vuosien päästä 3/y mallien hinnat lähtee 35-37k ja nelkut sieltä 40-42k paikkeilta. Ostaa sitten jos budjetti liian kireä ostaa nyt. Samanlailla nuo hinnat on sahaillu Ford Mustang e machissa ja tuskin on ensimmäinen taikka viimeinen perinteinen merkki joka vaihtaa hintaa. Ajatellaanpa että juniper y tulee marraskuussa ja hinta olisi 48k. Voi olla että osa perinteisistä merkeistäkin nostaa vastaavien autojen hintoja.
 
Tuo fsd siirto minusta ihan hyvä homma kun tuntuu monet vaihtavan autoa 3-5v ikäisenä niin saa siihen uuteen koslaan.

Kyllä tuo juniper taas hintaa varmaan nostaa kunnes vuosien päästä 3/y mallien hinnat lähtee 35-37k ja nelkut sieltä 40-42k paikkeilta. Ostaa sitten jos budjetti liian kireä ostaa nyt. Samanlailla nuo hinnat on sahaillu Ford Mustang e machissa ja tuskin on ensimmäinen taikka viimeinen perinteinen merkki joka vaihtaa hintaa. Ajatellaanpa että juniper y tulee marraskuussa ja hinta olisi 48k. Voi olla että osa perinteisistä merkeistäkin nostaa vastaavien autojen hintoja.
Ero Teslan ja perinteisten välillä on siinä, että muut ovat palauttaneet kuplahinnat mallijulkaisun tasolle, Tesla veti tulpan irti. Esimerkinä mainitsemasi Mach-E on edelleen alennuksista huolimatta kalliimpi kuin listahinta julkaisuhetkellä.
 
Ero Teslan ja perinteisten välillä on siinä, että muut ovat palauttaneet kuplahinnat mallijulkaisun tasolle, Tesla veti tulpan irti. Esimerkinä mainitsemasi Mach-E on edelleen alennuksista huolimatta kalliimpi kuin listahinta julkaisuhetkellä.
Kyllä tuo mach e saa hyvän price dropin vielä kun tulee lfp akut Suomeen. Ja kyllä Mersun eqs SUV karvalakki tipahti 20k viime kuussa eikä kukaan lotkauttanut korvaansa tai uusi Audi q6 entinen mallinimi q8 oli heti edeltäjäänsä 20k halvempi, mutta hirveä poru kun Tesla tiputtaa pennin tai pari hintoja. Kyllä täytyy olla järjen köyhyyttä jos kuvittelee että alusta asti jokin uusi tekniikka halpaa ku saippua. 10v sitten ässän hintaa voisi verrata mobira citymän hintoihin ja Tesla 3 hinnat 5v sitten oli niitä tonnin luureja ja tämä tuleva model2 on sitten se 300€ budjetti puhelin. Jos haluaa sen 20€ luurin niin odottaa 10v niin saa sitten niitä tesla1 halavalla.
 
Kyllä tuo mach e saa hyvän price dropin vielä kun tulee lfp akut Suomeen. Ja kyllä Mersun eqs SUV karvalakki tipahti 20k viime kuussa eikä kukaan lotkauttanut korvaansa tai uusi Audi q6 entinen mallinimi q8 oli heti edeltäjäänsä 20k halvempi, mutta hirveä poru kun Tesla tiputtaa pennin tai pari hintoja. Kyllä täytyy olla järjen köyhyyttä jos kuvittelee että alusta asti jokin uusi tekniikka halpaa ku saippua. 10v sitten ässän hintaa voisi verrata mobira citymän hintoihin ja Tesla 3 hinnat 5v sitten oli niitä tonnin luureja ja tämä tuleva model2 on sitten se 300€ budjetti puhelin. Jos haluaa sen 20€ luurin niin odottaa 10v niin saa sitten niitä tesla1 halavalla.
Sinähän se tässä olet hinnoista huudellut mitä sattuu. Korjasin vaan, että väitteesi ei perustunut totuuteen. Teslan 3/y hintajojot ovat ihan omaa luokkaansa perusautoissa muihin nähden.
 
Sinähän se tässä olet hinnoista huudellut mitä sattuu. Korjasin vaan, että väitteesi ei perustunut totuuteen. Teslan 3/y hintajojot ovat ihan omaa luokkaansa perusautoissa muihin nähden.
No eihän tässä kauaan ole kun joku tälläkin foorumilla sano ostaneen y karvalakin julkaisuvaiheessa johonkin 46-47k ja ei tuo listahinta kovin oo kauas tippunut. Kyllä aika monessa autossa ne karvalakit pitää arvonsa. Se että jos y lanseerauksessa oli 15k käppi longrange ja karvalakin välillä ja nyt se on puolittunut kertoo vaan että kermat kuohittu.
 
En tiedä mitä hinnastoja katselet mutta halvin eqs SUV näyttäisi maksavan mersun sivujen mukaan saman ku 2022 sen tullessa myyntiin, itseasiassa parisen tonnia enemmän.
No juttelin taksinkuljettajan kanssa kun oli hommannut viime vuonna tuommoisen, mutta ilmeisesti ei sitten tiennyt asiasta mitään tai muisti hinnan väärin?
 
Voi olla että luin jostain artikkelista väärin.
No juttelin taksinkuljettajan kanssa kun oli hommannut viime vuonna tuommoisen, mutta ilmeisesti ei sitten tiennyt asiasta mitään tai muisti hinnan väärin?

Kaikella kunnioituksella mutta tuntuu että menet vahvalla mutulla/kuulopuheella aika useasti näissä keskusteluissa. Esim. tuo Q6/Q8 asia on ns. perustietoa kaikille jotka vähäänkään seuraa BEV-skeneä.

Taksikuskilla voi olla että oli joku varustepaketti tms. joka on sittemmin tullut vakioksi tjsp.
 
No eihän tässä kauaan ole kun joku tälläkin foorumilla sano ostaneen y karvalakin julkaisuvaiheessa johonkin 46-47k ja ei tuo listahinta kovin oo kauas tippunut. Kyllä aika monessa autossa ne karvalakit pitää arvonsa. Se että jos y lanseerauksessa oli 15k käppi longrange ja karvalakin välillä ja nyt se on puolittunut kertoo vaan että kermat kuohittu.

LR hinta vuonna 2021 66 682€
Performance 72 000€
Rear wheel tuli 2022 hintaan 60 590€.


Sitten 2023 alussa leikattiin isolla kädellä. Näihin hintoihin sai vissiin verrata nykyisiä hintoja?

RWD 47 590€
LR 55 590€
Perfomance 66 990€

Eli ei ole kukaan voinut ostaa julkaisussa hintaan 46-47k RWD:ta ellei ole saanut jostain käytettyä.

Vuoden 2024 alussa myös leikattiin lisää.

RWD 44 990€
LR 51 990€
Perfomance Tätä ei kerrota mikä se on ollut, ehkä siis 57 990€

Uutisessa sanottiin, että nousee noin 2000€.

Model Yn nykyiset hinnat 4.4.2024
RWD 45 990€
LR 53 990€
Performance 59 990€

Model 3 4.4.2024
RWD 43 990€
LR 51 990€

Tuo fsd siirto minusta ihan hyvä homma kun tuntuu monet vaihtavan autoa 3-5v ikäisenä niin saa siihen uuteen koslaan.

Kyllä tuo juniper taas hintaa varmaan nostaa kunnes vuosien päästä 3/y mallien hinnat lähtee 35-37k ja nelkut sieltä 40-42k paikkeilta. Ostaa sitten jos budjetti liian kireä ostaa nyt. Samanlailla nuo hinnat on sahaillu Ford Mustang e machissa ja tuskin on ensimmäinen taikka viimeinen perinteinen merkki joka vaihtaa hintaa. Ajatellaanpa että juniper y tulee marraskuussa ja hinta olisi 48k. Voi olla että osa perinteisistä merkeistäkin nostaa vastaavien autojen hintoja.

FSD:n siirto on hyvä asia mutta se, että sen piti olla kertaluontainen niin tulikin heti seuraavalla neljänneksellä.
Se on taas asiakkaan kusettamista.
 
Viimeksi muokattu:
LR hinta vuonna 2021 66 682€
Performance 72 000€
Rear wheel tuli 2022 hintaan 60 590€.


Sitten 2023 alussa leikattiin isolla kädellä. Näihin hintoihin sai vissiin verrata nykyisiä hintoja?

RWD 47 590€
LR 55 590€
Perfomance 66 990€

Eli ei ole kukaan voinut ostaa julkaisussa hintaan 46-47k RWD:ta ellei ole saanut jostain käytettyä.

Vuoden 2024 alussa myös leikattiin lisää.

RWD 44 990€
LR 51 990€
Perfomance Tätä ei kerrota mikä se on ollut, ehkä siis 57 990€

Uutisessa sanottiin, että nousee noin 2000€.

Nykyiset hinnat 4.4.2024
RWD 45 990€
LR 53 990€
Performance 59 990€



FSD:n siirto on hyvä asia mutta se, että sen piti olla kertaluontainen niin tulikin heti seuraavalla neljänneksellä.
Se on taas asiakkaan kusettamista.
No artikkeleita on monenlaisia. Itsellä ainakin oli tasan 65k ennakkohinta toki ilman vetokoukkua.
 
Sinne päin. Eli joko se oli varastoale mutta ei kyllä uuden hinta.
Jep voi olla että on esim tilannut lanseeraushinnalla. Toimitukset tuon artikkelin mukaan alkaneet marraskuussa -22. Tämä kyseinen henkilö syystä tai toisesta lykännyt auton vastaanottamista ja tammikuussa price drop alle 50k. On sitten löytänyt sen varastoauton halvemmalla tai muuta vastaavaa god only knows.
 
Jep voi olla että on esim tilannut lanseeraushinnalla. Toimitukset tuon artikkelin mukaan alkaneet marraskuussa -22. Tämä kyseinen henkilö syystä tai toisesta lykännyt auton vastaanottamista ja tammikuussa price drop alle 50k. On sitten löytänyt sen varastoauton halvemmalla tai muuta vastaavaa god only knows.
Joten aikaisempi väittämäsi ei pitänyt paikkaansa. Varastoauton ostaminen tai lykännyt ei ole sama kuin julkaisussa ostaminen.
 
Joten aikaisempi väittämäsi ei pitänyt paikkaansa. Varastoauton ostaminen tai lykännyt ei ole sama kuin julkaisussa ostaminen.
Ihan yhtälailla se pitää paikkansa kuin että Teslan hinnat ovat kusetusta sinun mielestäsi. Ei se asiaa muuta jos olet lanseerausvaiheessa ostanut y takapotkun alta 50k johtuu se sitten siitä ettei Tesla ole kyennyt sitä toimittamaan tai lykkäsi tämä kyseinen henkilö sen uuden vastaanottamista pari kuukautta ja hinta päivittyi uuteen sillä välin. Minä vain arvailin kyseisen henkilön siirtäneen toimitusta ei ole faktatietoa vaan ihan mutu. Onhan perinteisilläkin merkeillä näitä ennakkohintoja ja sitten kun auto luovutetaan omistajalle se hinta olikin muuttunut.
 
Mua henkilökohtaisesti hieman huvittaa jos nitkutetaan "mitä on luvattu viis vuotta sitten maksavan" ja iloisesti unohdetaan mitä maailmassa on tapahtunut 2019-2024 aikavälillä; "Mööö, miksi Telsa antaa inflaation vaikuttaa hintoihinsa, ööö miksei myydä sillä millä luvattiin silloin ja silloin, öö-öö pelkän öö-öön vuoksi."
 
Eiköhän ne parhaat alennukset tule taas syksyllä. Keväällä on varaa nostaa hintoja kun aurinko pilkahtaa ja äijillä on autokuume. Säät eivät kyllä vielä ole kovin keväiset, ehkä ensi viikolla..
 
Onhan perinteisilläkin merkeillä näitä ennakkohintoja ja sitten kun auto luovutetaan omistajalle se hinta olikin muuttunut.

Onko esimerkkejä näyttää tästä vai onko tämäkin mutuilua?

Eiköhän ne parhaat alennukset tule taas syksyllä. Keväällä on varaa nostaa hintoja kun aurinko pilkahtaa ja äijillä on autokuume. Säät eivät kyllä vielä ole kovin keväiset, ehkä ensi viikolla..

Teslalla on niin paljon autoja varastossa myymättä että on lähes pakko tarjota isoja alennuksia varastoautoista, vaihtoehtona on pistää tehtaat säppiin muutamaksi viikoksi.
 
Onko esimerkkejä näyttää tästä vai onko tämäkin mutuilua?



Teslalla on niin paljon autoja varastossa myymättä että on lähes pakko tarjota isoja alennuksia varastoautoista, vaihtoehtona on pistää tehtaat säppiin muutamaksi viikoksi.
Scenic E-Tech 100% electric sai ennakkomyyntihinnat
Tuossa ainakin mainostettiin eri hintoja maahantuojan sivuilla ennakkoon ja hinnastossa tonnin pari vähempi riippuen mallista.
93k ennakkoon ja 87k nyt kun luovutukset kolkuttaa ovella.

Tervettä kilpailua tässä toivotaan varmasti jokainen ja uusia malleja satelee kokoajan. Nythän on näköpiirissä vuoden sisällä Suomeen kia ev5 mikä voisi tiputtaa y mallin hintaa vuoden päästä. Wanhat mallit varastosta saatava pois hinnalla millä hyvänsä ollut se Teslan mentaliteetti kun niin kiivaasti päivittävät osia autoihinsa. Eihän niistä varastoautoista niin kiire perinteisillä valmistajilla ole kun 2v wanhassa esittely autossa voi ne samat hilavitkuttimet olla kuin juuri uunista tulleesta.
 
On sitten löytänyt sen varastoauton halvemmalla tai muuta vastaavaa god only knows.

luoja vaam tietääb miksei jänkkäämisen sijaan voi linkittää sitä lähdettä joka ei kaukana voi olla:
No eihän tässä kauaan ole kun joku tälläkin foorumilla sano ostaneen y karvalakin julkaisuvaiheessa johonkin 46-47k ja ei tuo listahinta kovin oo kauas tippunut.
 
Ihan yhtälailla se pitää paikkansa kuin että Teslan hinnat ovat kusetusta sinun mielestäsi. Ei se asiaa muuta jos olet lanseerausvaiheessa ostanut y takapotkun alta 50k johtuu se sitten siitä ettei Tesla ole kyennyt sitä toimittamaan tai lykkäsi tämä kyseinen henkilö sen uuden vastaanottamista pari kuukautta ja hinta päivittyi uuteen sillä välin. Minä vain arvailin kyseisen henkilön siirtäneen toimitusta ei ole faktatietoa vaan ihan mutu. Onhan perinteisilläkin merkeillä näitä ennakkohintoja ja sitten kun auto luovutetaan omistajalle se hinta olikin muuttunut.
En ole sanonut että Teslan hinnat on kusetusta. Vaan Tesla kusettaa ostajia ja omistajia.
Mua henkilökohtaisesti hieman huvittaa jos nitkutetaan "mitä on luvattu viis vuotta sitten maksavan" ja iloisesti unohdetaan mitä maailmassa on tapahtunut 2019-2024 aikavälillä; "Mööö, miksi Telsa antaa inflaation vaikuttaa hintoihinsa, ööö miksei myydä sillä millä luvattiin silloin ja silloin, öö-öö pelkän öö-öön vuoksi."
Sen takia keräsin vuodesta 2021 asti hinnat jotta voidaan päättää mihin saadaan verrata.

Edit. USAssa tuli taas FSD siirto uuteen mahdolliseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta tässä on keskusteltu erityisesti ajanjaksosta, jossa Teslan hinnat muuttuivat hyvin epästabiiliksi. Eli 2021-2022 on silloin ihan oikea verrokki lähtötasolle. Jo senkin takia, että useimmat kilpailevat mallit tulivat niihin aikoihin eli aiempaa dataa ei juuri ole. Kaikilla ne hinnat pomppas kysyntä-/saatavuuspiikissä, mutta kuten jo moneen kertaan todettu, Teslan hinnat jatkoi lattian läpi uusiin pohjiin. Just vaikka esimerkkinä käytetyssä mustangissa ennen hintapiikkiä ostanut voi ilolla todeta, että uuden hinta on edelleen sama tai vähän enemmän kuin itse maksoi. Jos piikkihinnalla on mennyt ostamaan, niin varmasti vituttaa merkistä riippumatta. Mut joo, ei mulla tästä ole tarvetta varsinaisesti vängätä, ihmetyttää vaan kun useampaa kertaa foorumilla on esitetty väitettä, että Telsan hintakehitys ei poikkeaisi muista vaikka faktat osoittaa ihan muuta.
 
Mua henkilökohtaisesti hieman huvittaa jos nitkutetaan "mitä on luvattu viis vuotta sitten maksavan" ja iloisesti unohdetaan mitä maailmassa on tapahtunut 2019-2024 aikavälillä; "Mööö, miksi Telsa antaa inflaation vaikuttaa hintoihinsa, ööö miksei myydä sillä millä luvattiin silloin ja silloin, öö-öö pelkän öö-öön vuoksi."

Teslan julkituotu missio on painaa autojen hintaa alas ja täyttää niillä maa. Senkin takia ihmetyttää kun alennukset kuitenkin yllättävät ja pahoittavat mieliä.
 
Teslan julkituotu missio on painaa autojen hintaa alas ja täyttää niillä maa. Senkin takia ihmetyttää kun alennukset kuitenkin yllättävät ja pahoittavat mieliä.
Tässä valossa ihmetyttää entistä enemmän miksi tarvitsee yrittää kiistää, että Teslan hinnat käyttäytyy eri tavalla.

Henk. koht. minua ei närästä Teslan hintojen tippuminen, mutta tyyli jolla hoitavat nämä hommansa on turhan jenkki-"metsästys" varsinkin ostaneen asiakkaan kannalta (tästähän keskustelu lähti...). Heilunta luo myös epävarmuutta muihin merkkeihin, joka näkyy ikävästi autojen hyvityshinnoissa merkistä riippumatta.
 
En ole sanonut että Teslan hinnat on kusetusta. Vaan Tesla kusettaa ostajia ja omistajia.
Mitähän kusettamista on hinnan muuttamisessa? Se olisi kusettamista, että sanottaisiin, että huomenna hinta nousee 10 000 €, tilatkaa nyt ja sitten huomenna hinta tippuisikin 10 000 €. Mutta tuskin ovat ihan näin tehneet? Hinnat muuttuvat kysynnän ja tarjonnan mukaan.

Ikävää tietysti jos sattuu ostamaan juuri ennen isoa tiputusta, mutta toisaalta jos hinta olisi aina sama niin ei sattuisi toisinpäinkään tuuria kenellekkään että saisi halvemmalla.
 
Tässä valossa ihmetyttää entistä enemmän miksi tarvitsee yrittää kiistää, että Teslan hinnat käyttäytyy eri tavalla.

Henk. koht. minua ei närästä Teslan hintojen tippuminen, mutta tyyli jolla hoitavat nämä hommansa on turhan jenkki-"metsästys" varsinkin ostaneen asiakkaan kannalta (tästähän keskustelu lähti...). Heilunta luo myös epävarmuutta muihin merkkeihin, joka näkyy ikävästi autojen hyvityshinnoissa merkistä riippumatta.

Mäkin ihmettelen että miksi tästä on saatu keskustelu aikaan, koska Teslan hinnat ovat tosiaan aina käyttäytyneet eri logiikan mukaan kuin perinteisten valmistajien ja siihen selkeät syynsä. Eikä tämä ole mitenkään korona ajan ilmiö vaan sitä tapahtui jo aiemmin, ilman merkittävää kilpailua markkinasegmentissä.

1) Tesla myy suoraan loppuasiakkaille, väliportaiden varastoarvoja tai business logiikkaa ei tarvitse huomioida
2) Teslalla mallisarjat eivät vaihdu vaan päivittyvät vähitellen ja hintamuutokset osuvat kaikkiin tuotteisiin kyseisessä segmentissä
3) Tesla on priorisoinut voluumin ja tuotteen kustannusoptimoinnin tärkeämmäksi kuin valmistusketjun mukautumisen kysyntään

Tämä nyt sitten mahdollistaa ja johtaa dynaamiseen hinnoitteluun, joihin muilla toimijoilla ei ole kykyä tai intoa tässä markkinassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 548
Viestejä
4 511 073
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
smoski

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom