Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Antaa nyt nostaa rajoitus +10 km/h myös kun on nopeusrajoitus asetus päällä. Aiemmin rajoitti maksimin asetettuun offsettiin.
 
Nyt buukkas päivitystä tännekin...

...ja laitoin heti ajastukselle huomiselle, ettei häiritse ajoa. Tässä mitään hötkyillä. :cigar2:
 
Toimitukset on 386.810 autoa (ei 433k), joka on ihan jäätävän huonosti ja reilusti alle kaikkien odotusten.
Jep tuotanto. Nythän oli kasapäin tesloja lähdössä poikkeuksellisesti Kiinasta tulossa tännekin isoja määriä verrattuna aikaisempiin strategioihin kun on yritetty myydä viimeisimmätkin autot mitä saatu valmiiksi siinä kvartaalissa. Itse ainakin odotin tuommoisia myyntejä ja olisin ihmetellyt jos byd olisi myynyt enemmän. Kyllä nuo 50k varasto autoja menee ihan logistiikkaan ja tuskinpa nähdään mitään poikkeavaa tässäkään kvartaalissa alejen suhteen. Kiinassahan jo korkokampanja 2.5% ja EU seuraa perässä.
 
Jep tuotanto. Nythän oli kasapäin tesloja lähdössä poikkeuksellisesti Kiinasta tulossa tännekin isoja määriä verrattuna aikaisempiin strategioihin kun on yritetty myydä viimeisimmätkin autot mitä saatu valmiiksi siinä kvartaalissa. Itse ainakin odotin tuommoisia myyntejä ja olisin ihmetellyt jos byd olisi myynyt enemmän. Kyllä nuo 50k varasto autoja menee ihan logistiikkaan ja tuskinpa nähdään mitään poikkeavaa tässäkään kvartaalissa alejen suhteen. Kiinassahan jo korkokampanja 2.5% ja EU seuraa perässä.
Meneehän se 100k autoakin logistiikkaan, mutta ei tuosta kvartaalista timanttia saa vaikka miten pökälettä kiillottaa. Nythän tuo ero valmistettujen ja toimitettujen määrässä about tuplasi aiempaan nähden. Jos ja kun Elon katsoo Teslan kurssin perään, niin ihan varmasti tekee kaikkensa, että q2 ei ainakaan kasvata varastoa. Ts. alea pukkaa tai tuotanto vedetään jollain bs. tekosyyllä seis hetkeksi.

e: Jos huomioi, että toinen ajuri Teslan kurssille on kasvavat tuotantomäärät, niin jäljelle keinovalikoimaan jää alet.
 
Mitenkähän nopeaksi aikovat tuon parkkeerauksen laittaa? Alkaa olla siinä rajoissa jo nyt että ei kuski kerkeä kissaa sanoa kun kolahtaa jos liian nopeaksi menee. Summon olisi kyllä mukava saada niin ostoksien vienti autolle helpottuisi.
 
Meneehän se 100k autoakin logistiikkaan, mutta ei tuosta kvartaalista timanttia saa vaikka miten pökälettä kiillottaa. Nythän tuo ero valmistettujen ja toimitettujen määrässä about tuplasi aiempaan nähden. Jos ja kun Elon katsoo Teslan kurssin perään, niin ihan varmasti tekee kaikkensa, että q2 ei ainakaan kasvata varastoa. Ts. alea pukkaa tai tuotanto vedetään jollain bs. tekosyyllä seis hetkeksi.

e: Jos huomioi, että toinen ajuri Teslan kurssille on kasvavat tuotantomäärät, niin jäljelle keinovalikoimaan jää alet.
Näinhän se menee. Yksi seikka näiden lisäksi tuli mieleen että voi olla tulossa sisäkabinetin päivitys tässä tulevassa erässä ja osittain selittää pientä panttausta. Mutta tämä kvartaali jos menee samanlailla niin joutuvat miilut lyömään kiinni kun autoja kertyy lojumaan liikaa. Tokihan tuo tuleva juniper päivitys jo itsessään tekee linjastojen alasajoa. Jännän äärellä Matti Meikäläiset täällä vaan huutelee ja spekuloi.
 
Ei kai noi pudonneet toimitusmäärät mikään yllätys ole. Sähköautojen myynnin trendi on uutisoinnin mukaan ainakin euroopassa ollut viime ajat koko ajan laskussa ja suomessakin ollaan selvästi jäljessä viime vuotta. Hankintatukia yms. leikattu pois siellä sun täällä. Kiinassa varmaan myydään se mikä myydään, mutta ei tämä varmaan jatkossakaan tule näille länsimaissa mitään riemumarssia olemaan. Aika paljon näkynyt uutisointia siitäkin, että valmistajat alkaneet laittamaan uudelleen paukkujaan polttistuotantoon. Tesla tietenkin suurin kärsijä, koska heillä ei ole muuta kuin nämä vatkaimet.
 
Olihan ne odotukset kuitenkin kovemmat ts. iski enemmän Teslan näpeille kuin anaalit luuli. Jotain juttua näin, että liittyisi osin uuden kolmosen floppaamiseen (Kiinassa). Joka tietysti olisi hyvä siinä mielessä, että ehkä ehtisivät y:n päivitykseen ottamaan huomioon, että ihan mitä tahansa karsimista ei kannata tehdä.

Viime vuonna seurattiin katteiden pulkkailua, tänä vuonna saa jännittää kvartaaleittain kpl-määriä. EV markkinst kuitenkin hidastumisesta huolimatta kasvavat eli Teslan flat vuosikin olisi markkinaosuus-tappio.
 
Viime vuonna seurattiin katteiden pulkkailua, tänä vuonna saa jännittää kvartaaleittain kpl-määriä. EV markkinst kuitenkin hidastumisesta huolimatta kasvavat eli Teslan flat vuosikin olisi markkinaosuus-tappio.
Tammikuussa olivat kaiketi vielä vähän kasvaneet, mutta en löytänyt sen tuoreempaa dataa. Jokin aika sitten luin Kauppalehdestä, että ennustavat Saksassa tälle vuodelle jopa 14% droppia sähköautojen myyntiin. Toivotaan parasta.
 
Mitenkähän nopeaksi aikovat tuon parkkeerauksen laittaa? Alkaa olla siinä rajoissa jo nyt että ei kuski kerkeä kissaa sanoa kun kolahtaa jos liian nopeaksi menee. Summon olisi kyllä mukava saada niin ostoksien vienti autolle helpottuisi.
Onko tuolla niin väliä kun parkkeeraus on jo nähty.
Jotain uutta kuten BMWn tapa ajaa parkista pois samaa reittiä tai ihan vain ajaa parkista pois.

Tesla nyt jurnuttaa pahasti näitä vanhoja asioita.

Olihan ne odotukset kuitenkin kovemmat ts. iski enemmän Teslan näpeille kuin anaalit luuli. Jotain juttua näin, että liittyisi osin uuden kolmosen floppaamiseen (Kiinassa). Joka tietysti olisi hyvä siinä mielessä, että ehkä ehtisivät y:n päivitykseen ottamaan huomioon, että ihan mitä tahansa karsimista ei kannata tehdä.

Viime vuonna seurattiin katteiden pulkkailua, tänä vuonna saa jännittää kvartaaleittain kpl-määriä. EV markkinst kuitenkin hidastumisesta huolimatta kasvavat eli Teslan flat vuosikin olisi markkinaosuus-tappio.


Elonin mukaan kauppa ei käynyt koska tehtaat oli alhaalla; Fremont ja logistiikka oli huono.

Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin.
 
Jotain uutta kuten BMWn tapa ajaa parkista pois samaa reittiä tai ihan vain ajaa parkista pois.
On muuten yllättävän näppärä ominaisuus, ajattelin alkuun että mikä turhuus mutta tuleehan sitä käytettyä kun on niin helppo ja toimintavarmuus ollut 100%.
 
Kannattaako Teslassa vaihtaa raitisilmasuodatin muihin merkkeihin nähden taajempaan? Muistan sellaista jostain lukeneeni.
 
Kannattaako Teslassa vaihtaa raitisilmasuodatin muihin merkkeihin nähden taajempaan? Muistan sellaista jostain lukeneeni.
Kuulemma joku suunnittelumoka on kolmosessa kun vedet menee raitisilmasuodattimeen joka saa pahan hajun kabiiniin. Itellä oli 1.5v sama filsu eikä hajua tullut. Hyvähän se on vähintään kerran vuodessa vaihtaa vaikka ei hajua tulisikaan.
 
Kannattaako Teslassa vaihtaa raitisilmasuodatin muihin merkkeihin nähden taajempaan? Muistan sellaista jostain lukeneeni.
MANN suodattimille suositus.
Parempia ja hieman halvempia kuin Teslan omat (vaikka Amazon.de). Pilipalikiinalaisiin ei kannata tuhlata rahoja.
 
Kuulemma joku suunnittelumoka on kolmosessa kun vedet menee raitisilmasuodattimeen joka saa pahan hajun kabiiniin. Itellä oli 1.5v sama filsu eikä hajua tullut. Hyvähän se on vähintään kerran vuodessa vaihtaa vaikka ei hajua tulisikaan.
Jep. Itse olen koko autoiluni ajan vaihtanut suodattimen 6-12 kk välein ja aina aktiivihiiltä, yleensä MANNia. Ensimmäistä kertaa noteeraan ummehtuneen hajun ja tämä siis MY:n kanssa, jossa suodatin ollut vaihtamatta 12kk.
 
Itsellä ollut nyt alkuperäiset suodattimet reilun vuoden MYLR. Ei haise miltään kyllä, kannattaisikohan ostaa Teslan omat vai joku muu merkki jostain muualta? Jossain oli suositus että 2v välein vaihto, mutta tuskin ainakaan haittaa on vaikka vuoden välein pistäisi uudet.

edit: Teslalla ilmeisesti vain toimituksena, eikä saa hakea Vetokujalta? 2 filtteriä maksaa 48 € ja jos olisi 50 € niin olisi ilmainen toimitus, mutta ei saa myöskään ostaa 4 kappaletta vaan 2 on maksimi.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla itse suosittelee 2v. No tuo äsken mainittu MANN on ihan pätevä valmistaja.
 
mulla on ollut 2v alkuperäiset, tilasin nyt ym. suosituksen perusteella Mann:t Amazonista. Ei ole haissut missään vaiheessa
 
Onko tuolla niin väliä kun parkkeeraus on jo nähty.
Jotain uutta kuten BMWn tapa ajaa parkista pois samaa reittiä tai ihan vain ajaa parkista pois.

Tesla nyt jurnuttaa pahasti näitä vanhoja asioita.




Elonin mukaan kauppa ei käynyt koska tehtaat oli alhaalla; Fremont ja logistiikka oli huono.
Lähinnä pohdin noita ongelmatilanteita. Jos se sujahtaa sukkana sisään ja joku aukaisee parkkiksella oven niin rysähtää. Ei tuo bimmerin nauhoitettu parkkeeraus napostele jos esim uudet vieruskaverit pysäköineet väärälle puolelle ruutua eli autot ovat vaihtuneet sillä välin ympärillä niin se ei toimi lähtökohtaisesti enää. Tyhjää parempi se toki on ja toimii varmaan 98% ajasta. Teslan toteutus ottaa huomioon muuttuneen tilanteen, mutta tokihan ne voi ryssiä sen softapäivityksillä rikki. Onhan noita selityksiä monia myynnille ja stabiilia kvartaalia ei juuri koskaan näy, mutta luulenpa että taas liiallinen mediahuomio kyseessä.
 
Lähinnä pohdin noita ongelmatilanteita. Jos se sujahtaa sukkana sisään ja joku aukaisee parkkiksella oven niin rysähtää. Ei tuo bimmerin nauhoitettu parkkeeraus napostele jos esim uudet vieruskaverit pysäköineet väärälle puolelle ruutua eli autot ovat vaihtuneet sillä välin ympärillä niin se ei toimi lähtökohtaisesti enää. Tyhjää parempi se toki on ja toimii varmaan 98% ajasta. Teslan toteutus ottaa huomioon muuttuneen tilanteen, mutta tokihan ne voi ryssiä sen softapäivityksillä rikki. Onhan noita selityksiä monia myynnille ja stabiilia kvartaalia ei juuri koskaan näy, mutta luulenpa että taas liiallinen mediahuomio kyseessä.
Osaa BMW myös ajaa ulos parkista. Sellainenkin on kova jo. Tämä oli BMW jo 4v sitten.
 
Viime vuonna seurattiin katteiden pulkkailua, tänä vuonna saa jännittää kvartaaleittain kpl-määriä. EV markkinst kuitenkin hidastumisesta huolimatta kasvavat eli Teslan flat vuosikin olisi markkinaosuus-tappio.

Kyllähän se markkinaosuus pienenee vaikka Tesla kasvaisi tänä vuonna 30%. Tuohon flat vuoteen tuskin mennään, mutta maltillinen 10% kasvu varmaan max 15%.
 
Tuli vikailmoiotus, että latausportti ei ehkä aukeudu painettaessa ja näin tosiaan oli. Tein sitten tiketin ja korjaaja tulee maanantaina, paitsi, että nyt kovan vesi/lumisateen ja pakkasen seurauksena koko portti oli ihan jumissa usean sentin jääkerroksen alla. Aikani taistelin että sain jäät pois ja lopulta alkoi tuo painamalla avaaminenkin toimia. Varmaan siis jotain liikahti tuolla kun jäitä poistin. Onkohan syytä kuitenkin antaa huoltajan tulla korjaamaan kun vaikea tuosta tietysti on sanoa toimiiko kuinka kauan ja mikä ylipäätään on ongelmana ollut?
 
Tuli vikailmoiotus, että latausportti ei ehkä aukeudu painettaessa ja näin tosiaan oli. Tein sitten tiketin ja korjaaja tulee maanantaina, paitsi, että nyt kovan vesi/lumisateen ja pakkasen seurauksena koko portti oli ihan jumissa usean sentin jääkerroksen alla. Aikani taistelin että sain jäät pois ja lopulta alkoi tuo painamalla avaaminenkin toimia. Varmaan siis jotain liikahti tuolla kun jäitä poistin. Onkohan syytä kuitenkin antaa huoltajan tulla korjaamaan kun vaikea tuosta tietysti on sanoa toimiiko kuinka kauan ja mikä ylipäätään on ongelmana ollut?
Jos takuu niin anna vaihtaa. Toimii sitten taas jonkun aikaa. Latausportti kyllä lataa mutta kaikki muu mekaniikka sen ympäriltä hajoaa.
 
Tuli vikailmoiotus, että latausportti ei ehkä aukeudu painettaessa ja näin tosiaan oli. Tein sitten tiketin ja korjaaja tulee maanantaina, paitsi, että nyt kovan vesi/lumisateen ja pakkasen seurauksena koko portti oli ihan jumissa usean sentin jääkerroksen alla. Aikani taistelin että sain jäät pois ja lopulta alkoi tuo painamalla avaaminenkin toimia. Varmaan siis jotain liikahti tuolla kun jäitä poistin. Onkohan syytä kuitenkin antaa huoltajan tulla korjaamaan kun vaikea tuosta tietysti on sanoa toimiiko kuinka kauan ja mikä ylipäätään on ongelmana ollut?
Ihan uteliaisuudesta. Milloin teit tiketin? Tein nimittäin itse pääsiäisen aikaan samasta syystä, koska ajattelin samalla vaihdattaa heillä raikkarin. Ei ole vielä tullut mitään vastauksia ja mulla sammui myös tuo aktiivisena ollut hälytys tässä välillä. On toki ollut mallia on/off jo viime kesästä asti, joten eiköhän tuo come backin tee.
 
Ei kai noi pudonneet toimitusmäärät mikään yllätys ole. Sähköautojen myynnin trendi on uutisoinnin mukaan ainakin euroopassa ollut viime ajat koko ajan laskussa ja suomessakin ollaan selvästi jäljessä viime vuotta. Hankintatukia yms. leikattu pois siellä sun täällä. Kiinassa varmaan myydään se mikä myydään, mutta ei tämä varmaan jatkossakaan tule näille länsimaissa mitään riemumarssia olemaan. Aika paljon näkynyt uutisointia siitäkin, että valmistajat alkaneet laittamaan uudelleen paukkujaan polttistuotantoon. Tesla tietenkin suurin kärsijä, koska heillä ei ole muuta kuin nämä vatkaimet.
Arvelen, että ylipäänsä korkeat korot ja inflaatiota hillitsevä talouspolitiikka alkanut muiden tekijöiden lisäksi puremaan kulutukseen. Paljon jenkkilässä juttua miten lava-autot ei enää myy, autokauppiaat ongelmissa. Ford broncoonkin eka kertaa koskaan tullut valmistajan ale kampanjaa siinä missä hetki sitten se myi eioota ja msrp:lla ei tarvinut edes kuvitella saavansa autoa. Tuskin piristyy autokauppa ennen kuin aletaan korkoja laskemaan. Jenkkilässä ohjauskorko reilun 5% ja joku autolaina varmaan reilusti yli 10%. Talolainoja saa reilulla 7% korolla halvimmillaan.
 
Arvelen, että ylipäänsä korkeat korot ja inflaatiota hillitsevä talouspolitiikka alkanut muiden tekijöiden lisäksi puremaan kulutukseen. Paljon jenkkilässä juttua miten lava-autot ei enää myy, autokauppiaat ongelmissa. Ford broncoonkin eka kertaa koskaan tullut valmistajan ale kampanjaa siinä missä hetki sitten se myi eioota ja msrp:lla ei tarvinut edes kuvitella saavansa autoa. Tuskin piristyy autokauppa ennen kuin aletaan korkoja laskemaan. Jenkkilässä ohjauskorko reilun 5% ja joku autolaina varmaan reilusti yli 10%. Talolainoja saa reilulla 7% korolla halvimmillaan.
Onko se jenkeissä niin eri hommaa autojen rahoittaminen sitten? Myydäänhän täälläkin autoja 0% korolla vaikka euribor jotain ihan muuta. Maksaako valmistaja, maahantuoja vai myyjä koron niin siitä ei hajua.
 
Onko se jenkeissä niin eri hommaa autojen rahoittaminen sitten? Myydäänhän täälläkin autoja 0% korolla vaikka euribor jotain ihan muuta. Maksaako valmistaja, maahantuoja vai myyjä koron niin siitä ei hajua.
Kukaan ei ole niin liukas kuin jenkkiläinen autokauppias. Kaikenlaisia diilejä on, mutta aika usein joku ketunhäntä mukana mistä voitto revitään. Käteisellä ei koskaan kannata sanoa ostavansa. Kauppiaat saa lainoista ja niiden kyljessä menevistä asioista enemmän voittoa versus käteisasiakas.

Tuntuu siltä, että pitkään koholla olleet korot ja autojen hintojen nousu on alkanut puremaan autokauppaan. Toki inflaatiotaistelun vaikutus ei näy vain autokaupassa vaan kuluttaja kokonaisuudessaan huonommassa jamassa. Kokonaisuus toimii inflaatiota suitsivasti, ei pelkkä autokaupan kuristaminen syyllinen. Kuluttaja ei halua enää kuluttaa yhtä kovaa kuin aikaisemmin ja hintapaineet purkautuu laskien inflaatiota. Saa nähdä mennäänkö tässä laman kautta vai ei.

By the end of January, American car dealers had 2.61 million new cars, trucks and SUVs on their lots, according to Cox Automotive. For comparison, that supply a year ago was just 1.74 million.
 
Viimeksi muokattu:

Tuossa hyvää analyysiä tulevasta lmfp akusta ja vertailua muihin akkutyyppeihin. Lyhyesti pakkaustasolla tällä hetkellä about catl lfp 140wh/kg, byd lfp 150wh/kg tuleva catlin lmfp 174wh/kg ja Teslan nmc 187wh/kg.
Screenshot_2024-04-03-17-25-17-620_com.brave.browser.jpg
 
Eihän Tesla tarvitse tälläistä antaa kun autot myy itse itsensä.
Näin varmasti onkin muutaman vuoden sisällä. Nyt on poikkeuksellinen tilanne ja autojen kysyntä matalaa. Sähköautobuumi räjähtää käsiin ja korot matalalla niin ei Teslan tarvitse myydä alennuksilla 3/y enään 2028 varsinkin kun vaihtoehtona löytyy jo model2.
 
Näin varmasti onkin muutaman vuoden sisällä. Nyt on poikkeuksellinen tilanne ja autojen kysyntä matalaa. Sähköautobuumi räjähtää käsiin ja korot matalalla niin ei Teslan tarvitse myydä alennuksilla 3/y enään 2028 varsinkin kun vaihtoehtona löytyy jo model2.
Eikös Model 2:n pitäisi tulla jo ensi vuonna kun Meksikon tehdas valmistuu? Näinhän Elon on meille luvannut.
 
Näin varmasti onkin muutaman vuoden sisällä. Nyt on poikkeuksellinen tilanne ja autojen kysyntä matalaa. Sähköautobuumi räjähtää käsiin ja korot matalalla niin ei Teslan tarvitse myydä alennuksilla 3/y enään 2028 varsinkin kun vaihtoehtona löytyy jo model2.
Mihin perustuen sähköautobuumi räjähtäisi? Ennemminki on uutisia että porukka tympääntynyt sähköauton vaivalloisuuteen ja vaihtaa takaisin bensaan. Valmistajatkin havahtunut ja peruvat kilpaa suunnitelmiaan täydestä sähköistyksestä kun asiakkaat haluavatkin polttiksia.
 
Sähköistymisen aika oli ja meni. EU:n päätös että se ei kielläkkään polttomoottoreita 2035 alkaen, jos niitä käytetään synteettisillä polttoaineilla muutti kaiken ja valmistajat tulevat pikkuhiljaa takaisin järkiinsä ja jatkaa polttomoottorien kehittämistä.
 
Mihin perustuen sähköautobuumi räjähtäisi? Ennemminki on uutisia että porukka tympääntynyt sähköauton vaivalloisuuteen ja vaihtaa takaisin bensaan. Valmistajatkin havahtunut ja peruvat kilpaa suunnitelmiaan täydestä sähköistyksestä kun asiakkaat haluavatkin polttiksia.
Väärä ketju tähän keskusteluun. Ennemmin vaikka tänne: Yleistä keskustelua sähköautoista
 
Ihan uteliaisuudesta. Milloin teit tiketin? Tein nimittäin itse pääsiäisen aikaan samasta syystä, koska ajattelin samalla vaihdattaa heillä raikkarin. Ei ole vielä tullut mitään vastauksia ja mulla sammui myös tuo aktiivisena ollut hälytys tässä välillä. On toki ollut mallia on/off jo viime kesästä asti, joten eiköhän tuo come backin tee.
Viime viikolla tein. Vastasivat kyllä nopeasti, tosin kerran tuossa jo mokasi kun menin kysymään siinä tiketissä jotain ja muuttivat ihan pyytämättä ja yllättäen rangerin vetokujaan. Poistin sitten tiketin ja tein uuden ja siihen sitten vastasivat kanssa nopeasti ja sai uuden rangeri ajan. Nyt en kysele mitään kun vasta sitten livenä siltä rangeri hepulta kun paikalle saapuu.
 
Eikös Model 2:n pitäisi tulla jo ensi vuonna kun Meksikon tehdas valmistuu? Näinhän Elon on meille luvannut.
Meneehän ramp upissa kohtuu kauan ja kysyntä valtava niin hankala nähdä että model2 valmistettaisiin tarvittavia määriä ensimmäisinä vuosina ja osa varmasti päätyy nopeammin saataviin malleihin jopa y malliin. Ja ihan mutulla näitä vain voi heittää kun ei näitä kukaan osaa ennustaa muutaman vuoden päähän, mutta enimmät alet on jo varmaan 3/y mallissa nähty 2028 mennessä ja hinta stabiloituu.

Joko alkoi kiihottaa jakkarat kun on reisitukeakin enemmän?
 
Mihin perustuen sähköautobuumi räjähtäisi? Ennemminki on uutisia että porukka tympääntynyt sähköauton vaivalloisuuteen ja vaihtaa takaisin bensaan. Valmistajatkin havahtunut ja peruvat kilpaa suunnitelmiaan täydestä sähköistyksestä kun asiakkaat haluavatkin polttiksia.
No sanotaanko näin että perinteiset valmistajat eivät ole alun alkaenkaan lähteneet hommaan mukaan ja syitä monia. Sähkiksiä taidettiin myydä viime vuonna noin 14 miljoonaa ja sehän kasvanee 50 milj luokkiin muutamassa vuodessa noin 30% vuosikasvuvauhdilla ollen 40-50 miljoonaa 2028. Varmaan se pullonkaula enemmän akkujen puute kuin ihmisten kiinnostus. Tässä alkuvaiheessa "uuteen" tekniikkaan on näitä en ikinä osta ja muita inttäjiä, mutta tekniikka kehittyy huimasti ja latausverkostot laajenee ja lopulta nämä jarrujaatiset uskaltautuvat ostamaan sen ensimmäisen sähköautonsa varsinkin kun se on jopa edullisempi kuin polttis. Teslalla tässä missiossa siinä mielessä hyvä etumatka että tehdassuunnitelmia miljoonatehtaille jo on kun maksimaalinen kysyntä alkaa näillä tehtailla riittämään näille malleille. Se mikä vaatii kapasiteettia huimasti on model2 jolla myynnit buustaantuvat yli 5 miljoonaan kun yleensä top5 markkinajohtajat rohmuavat suurimman osan markkinoista alalla kuin alalla. Jos meinaa tehdä 10% markkinaosuutta 50 miljoonasta autosta Teslan pitäisi siis myydä 5milj autoa 2028. En ole oraakkeli, mutta lähivuosina tämä kysyntä räjähtää ja Teslan viikon parin jonotusajat muuttuvat ennen pitkään paljon pidemmiksi.
 
No sanotaanko näin että perinteiset valmistajat eivät ole alun alkaenkaan lähteneet hommaan mukaan ja syitä monia. Sähkiksiä taidettiin myydä viime vuonna noin 14 miljoonaa ja sehän kasvanee 50 milj luokkiin muutamassa vuodessa noin 30% vuosikasvuvauhdilla ollen 40-50 miljoonaa 2028. Varmaan se pullonkaula enemmän akkujen puute kuin ihmisten kiinnostus. Tässä alkuvaiheessa "uuteen" tekniikkaan on näitä en ikinä osta ja muita inttäjiä, mutta tekniikka kehittyy huimasti ja latausverkostot laajenee ja lopulta nämä jarrujaatiset uskaltautuvat ostamaan sen ensimmäisen sähköautonsa varsinkin kun se on jopa edullisempi kuin polttis. Teslalla tässä missiossa siinä mielessä hyvä etumatka että tehdassuunnitelmia miljoonatehtaille jo on kun maksimaalinen kysyntä alkaa näillä tehtailla riittämään näille malleille. Se mikä vaatii kapasiteettia huimasti on model2 jolla myynnit buustaantuvat yli 5 miljoonaan kun yleensä top5 markkinajohtajat rohmuavat suurimman osan markkinoista alalla kuin alalla. Jos meinaa tehdä 10% markkinaosuutta 50 miljoonasta autosta Teslan pitäisi siis myydä 5milj autoa 2028. En ole oraakkeli, mutta lähivuosina tämä kysyntä räjähtää ja Teslan viikon parin jonotusajat muuttuvat ennen pitkään paljon pidemmiksi.
Teslakin on niin luottavainen, että ei lähde Mexicon tehdasta rakentamaan ennen kysynnän paranemista :D
 
No sanotaanko nyt niin, ettei Teslan kannata Model2:n kanssa kauhean kauan odotella. 36k hintaista ex30:stä saa suht pian, C3 on jo myynnissä sillä 23k hinnalla, id2 tulee myyntiin ennen vuotta 26 siihen 25k euroa hintaan. Kysynnän kasvu tulee suureksi osaksi halvemman hintaluokan autoista, mutta eipä sieltä missään vaiheessa ole Teslalta tullut autoa luvatulla hinnalla julkaisussa muissakaan hinta kategorioissa.

Volkkarihan juuri kasvoi edellisen kvartaalin myydyimmäksi automerkiksi Kiinassa, joten onhan noilla muillakin isoilla pelureilla muskeleita tuottaa autoja.
 
Kai ne sen model 2:n nyt sitten heivaa Mexicosta Texasin "kautta" Berliiniin. Perustelu taisi olla, että pienet autot ovat suositumpia Euroopassa. Toki näin, mutta herää vähän kysymys miksi sitä Meksikoa sitten alunperin suunniteltiin... Olis sitä suoraankin olisi voinut spinnauksen sijaan sanoa, että Berliinissä on tuotantokapasiteettia käyttämättä.
 
Tuossa kun seuraa tätä Teslan homma, niin Model S aloitti hyvin aikanaan mutta kun X tuli niin tälle olisi pitänyt tehdä samat kuin Y:lle eli vain muokattu isompi 3:n.
Vähemmän aikaa tekemiseen ja eikä olisi tarvinnut tuhlata miljoonia tuohon.

CT haluaa olla lava-auto mutta ei oikein suoriudu siitä ellei sen hintaa saa alaspainettua, enemmänkin haluttiin tehdä erilaista mutta myynti ei vedäkään.
Tämän osalta olisi voitu samaan aikaan kun X tehtiin, niin lähteä jakelubisnekseen ja luoda pakettiauto rinnalla mutta Rivian otti tämän haltuunsa.

Rekka on mitä on ja siitä ei vielä tiedä kuopataanko se kohta.

3:n onnistui hyvin kuten myös Y koska tehtiin samalla rakenteella.

Se minkä Tesla on unohtanut on nämä refresh mallit. 3:sta alettiin puhumaan vasta viime vuonna, että tulee tämä kuten myös myöhemmin Y:sta. Teslan pitäisi tehdä kunnon refresh mutta eivät ole sille tielle lähteneet. Autot ovat liian samanlaisia, että moni ostaisi samaa autoa.
 
Sähkiksiä taidettiin myydä viime vuonna noin 14 miljoonaa ja sehän kasvanee 50 milj luokkiin muutamassa vuodessa noin 30% vuosikasvuvauhdilla ollen 40-50 miljoonaa 2028.
Kovat odotukset kasvuvauhdista ottaen huomioon, että esim. euroopan isoimmassa automaassa anaalit odottavat ev-myynnin putoavan jopa 14% tänä vuonna ja vähän on muukin uutisointi viestinyt siihen suuntaan, että pikemminkin jarrua, tai vähintään kasvun selkeää hidastumista, on luvassa.
 
Tuli vikailmoiotus, että latausportti ei ehkä aukeudu painettaessa ja näin tosiaan oli. Tein sitten tiketin ja korjaaja tulee maanantaina, paitsi, että nyt kovan vesi/lumisateen ja pakkasen seurauksena koko portti oli ihan jumissa usean sentin jääkerroksen alla. Aikani taistelin että sain jäät pois ja lopulta alkoi tuo painamalla avaaminenkin toimia. Varmaan siis jotain liikahti tuolla kun jäitä poistin. Onkohan syytä kuitenkin antaa huoltajan tulla korjaamaan kun vaikea tuosta tietysti on sanoa toimiiko kuinka kauan ja mikä ylipäätään on ongelmana ollut?
Kannattaa antaa vaan vaihtaa. Itsellänikin kerran vaihdettu tuo latausportti ja välillä se painallus toimi ja välillä ei. Noi on kulutustavaraa. Osa raportoi facebookissa, että ensimmäisellä viikolla vaihdetaan jo uusiin autoihin noita.
 
Kannattaa antaa vaan vaihtaa. Itsellänikin kerran vaihdettu tuo latausportti ja välillä se painallus toimi ja välillä ei. Noi on kulutustavaraa. Osa raportoi facebookissa, että ensimmäisellä viikolla vaihdetaan jo uusiin autoihin noita.
Hälytys on itseasiassa edelleen, mutta silti toimii. Tulkoon vaihtamaan niin saa hälytyksen pois.

Hieman kyllä heppoinen systeemi, hyvin voisi olla vaan joku manuaalinen luukku ilman mitään sähköistä avaamista, olisi pidemmänpäälle kestävämpi.
 
Meilläkin koko talven herjaillut se luukku että ei voi painamalla avata, mikä pitää paikkaansa. Apista tai sisältä aukeaa 100%. Tavoite odotella hetki, että talvesta päästään yli, niin saa jopa selvää korjaantuisiko vika vai ei.
 
Mikähän noihin tulee, koska itsellänikin tuli vastaava häly tässä reilu viikko takaperin. Itseasiassa en edes tiennyt että sen saa painamalla auki, aina tähän mennessä avattu näytöltä tai puhelimesta :D
 
Saako tuota urasyvyysherjaa mitenkään disabloitua? Mitään käytännön eroa renkaiden kulumassa ei ole.

Edit: Vastaanpa itselleni, olisi vaan pitänyt googlettaa. :whistling: Ilmeisesti lähtee resetoimalla rengasasetukset. Pitää nyt vaihtaa ensi talveksi renkaat päikseen.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 548
Viestejä
4 511 073
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
smoski

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom