Onko Teslassa tosiaan peilien himmennys noin tyhmä, siis miksi se ei mene pois päältä pakilla? Ei luulisi olevan vaikea toteuttaa.
Se on tämän softafirman koodaustaito. Siellä on aika paljon kovakoodattuja asioita asian X mukaan.
Kuulostaisi siltä paremminkin että vaatisi kovakoodauksen eikä mitään hyper-dynamic-AI-tensorointia. if (pakki.isEnabled()) disableHimmennys() else { awesomeAiDimming() }
Koodinahan tuo ei kovin kummoinen voi olla, kun muo saa napinpainalluksella S3xy buttoneilla jo nyt pois ja siihen on tulossa päivitys vieläpä, että alle x nopeuden ne lähtis pois ja esim kotona/suosikki paikoissa menis pois jne. Eli ei tuo teslaltakaan ole kuin halusta kiinni. Tämä on itseasiassa oikeastaan ainut toiminto mitä sexyissä käytän ja sekin jää tarpeettomaksi sitten kun tulee tuo päivitys.
Mutta tossa teslan softassa on kyllä pari todella ärsyttävää ominaisuutta mistä tein viime viikolla tunteenpurkauksissani videonkin:
Eli et saa sumareita päälle jos auton mielestä ajovaloja ei tarvita. Tai se ettei navi näytä kokonaiskilsoja ja vaikka laitat naviin laturin matkalle ni reitittää silti superin kautta
Tää on nykyään yllättävän aliarvostettua. Todella hämmentävää lukea autofoorumeita, joilla pidetään jotain etukameran tai etupään pysäköintitutkan puuttumista ongelmana. Ihmisillä on kuitenkin pääsääntöisesti silmät ja tuulilasi. Pitääkö se auto saada sentin päähän seinästä, koska tutkalla pystyy, vai miksei ne silmät riitä.
Mulla on omassa vielä tutkat. Autotalli on niin vanha ja pieni, että peileistä jo jää muutamia senttejä vajaaksi, eli saa tarkasti pakittaa. Sit ku autotalli on täynnä tavaraa, on lumilingot, ruohonleikkurit jne siellä, niin auto täytyy pakittaa noin 10-15cm päähän jotta ovi mahtuu kiinni. Lisäksi auto täytyy ajaa osittain vinottain sisään, jotta mahtuu ulos autosta ja toisella seinustalla on hyllyt, joten siellä ajetaan lähes kiinni.
Tutkat näyttää todella tarkasti 30cm asti sentteinä etäisyyden. Sit tietä että voi napsun vielä ajaa lähemmäs. Siinä missä kamera on aina likainen. Kameran ollessa puhtaana pystyy ajamaan puolen sentin päähän. Mutta esim Y:tä kun koeajoin toissaviikolla, niin se vain ilmoitti ettei taakse nähdä, joten ei tiedetä mitään etäisyyksiä minnekään. Ei sellasella tohon talliin vois peruuttaa ja on vielä isompi auto kuin tuo kolmonen.
Ja tähän loppuun päästäänkin seuraavaan koeajoon. Itellä 19 mallin perffi kolmonen. Olen ajanut 22 vuoden perffi kolmosta ja syksyllä ajoin uutta S Plaidiä ja Highland kolmosta ja toissaviikolla tein tännekin pitkän rapsan Model Y:stä jolla oli ajettu 700km. Ja Y yllätti isosti sillä etten todellakaan tykännyt.
Viimeinen mitä en ollut testannut oli X. Eilen hain vaimon lentokentältä, joten olin varannut X:n koeajoon vetokujalta ja plaid se tämäkin sitten oli.
Sanottakoon jälleen heti alkuun että en tykännyt X:stäkään, vaikka se oli tähän asti ollu se haaveissa oleva auto mihin ikinä ei ole varaa.
Koeajoautoa odottaessa jo myymälän yksilössä huomasin että minä en saa tässäkään hyvää ajoasentoa, kuten en saanut y:ssäkään. Liian pakettiautomainen ja liian ”jäpittävä” asento. Mun täytyis saada penkin takaosaa paljon alemmas ja etuosaa ylemmäs ja koko penkkiä alemmas, jotta jalat nousis ylemmäs.
Toinen ongelma oli se, että mun ajoasennosta katsottuna ratti peitti ratin takana olevasta näytöstä nopeusrajoituksen ja puolet navin näkymästä. S plaidin yoke ratilla ei tätä ongelmaa ollut. Lisäksi ajossa huomasin, että yokella vilkut ratista oli moninverroin helpommat liikenneympyrässä kuin pyöreällä ratilla. Ei tuokaan ongelmaa siltin aiheuttanut mutta kyllä itse yokea kaipasin.
Sit myymälässä jo totesin ettei toi ollu laisinkaan niin tilava auto kuin olin luullut. 6 paikkaisia oli molemmat auto ja mun ajoasennon takana ei ollu mitenkään kivasti tilaa. Saati sitten kolmannella rivillä. Kyllä EV9 on aika eri luokkaa tuolla saralla.
Sit itse ajossa eniten hämmästelin sitä, että ei ollu ollenkaan fiilis et olen edes autossa. Tuntui että olen vain jossain ”kopissa”, jotenkin kolkko fiilis enkä oikein tiedä miksi. Ehkä se ikkunan malli, todella isot a pilarit, korkea istuma-asento jne teki sen. Koeajon aikana useamman kerran jäi pilarin taakse jotain piiloon mikä ei ole koskaan hyvä juttu.
Myös aurinko paistoi siten ettei meinannut nähdä mitään ja aurinkolipat on kyllä autohistorian isoin vitsi tuossa, plus niiden materiaalien laatu ihan älytön ton hintaiseen autoon. Josta päästäänkin siihen, että takapenkin kiinnitys tai joku nitisi ja natisi koko koeajon erittäin häiritsevästi.
Sit esim nykyisten rattien rullat. Aivan muovisen tuntuiset ja kun rullaa pyöräyttää, jopa apukuski kuulee halvan muovin naksahduksen. Siinä missä itellä vanha ratti on pehmeän kumisen tuntuinen ja täysin äänetön, mutta tunnen ne naksahdukset sormessa. Tosi iso takapakki laadun tuntumassa.
Itse tottunut lähes 10v ajan sitikan kaasunestejousitukseen, niin ei minkään merkin ilma-alustat vain pääse edes samalle sivulle niiden kanssa. Niin tässä, kuin siinä ässässä ei tuo alusta tarjonnut mitään sellaista miksi sen takia autosta maksais extraa versus highland kolmosen alusta.
Oikeastaan mun silmissä teslan isoin ongelma on tällä hetkellä juuri se, että highland kolmonen on tehty liian laadukkaan tuntuisista materiaaleista, liian hyvälle alustalle ja liian hiljaiseksi autoksi hintaansa nähden. Verrattuna todella kalliisiin S ja X:ään.
Kyllä itselle nimenomaan se highland kolmonen on tällä hetkellä se jonka ihan oikeasti haluaisin koko kattauksesta ottaa ja todella monilta osin tuo vanha kolmonen on omaan makuun parempi kuin uusi S, X ja Y. Tähän vielä se, että S ja X puuttuu softasta juttuja jotka on vain 3/Y, mikä on hyvin outoa kun noiden pitäis olla lippulaivatuotteet.
Viiksettömien autojen isoin ongelma on ei ole vilkut, eikä vaihteen valitsin. Vaan FSD liikennevalotunnistus. Se on muotoutunut itselle yhdeksi tärkeimmistä ominaisuuksista koko autossa. Sen koko pointti on siinä ettei jalkoja tarvitse liikuttaa, kuittaan viiksestä että valot on vihreällä. Näissä ei mitä ilmeisemmin onnistu millään muulla kuin kaasua painamalla se kuittaus, eikä se edes reagoinut/kuitannut sitä läheskään aina. Saman huomasin jo syksyllä ässässä.
No sit noi vetokujan myyjät. Ei luoja mitä sakkia..
Ensinnäkin kaikilla koneen vieressä tai kädessä energiajuomat. Joo ollaan nuorekas firma ja tälleen, mut ku ei sitä tölkkiä voida laskea käsistä edes autoa esitellessä ni on toi vähän törkeetä.
Sit kysyin myyjältä et miten x takimmaisen rivin penkit kaatuu. ”En mä tiedä, täytyy tutkia ja katsoa”. Teil on neljä automallia joista yhdessä on kolmas penkkirivi..ihan oikeasti. Ei tietotaso voi olla tolla tasolla.
Koeajon jälkeen kysyttiin miten meni. Sanoin et ihan ok. Se ois ollu siinä, ei paljon haluta kauppaa tehdä tai muuta. No päätin sitten kysyä tosta fsd valojen kuittauksesta et enkö vain osaa, vai onko oikeasti vain kaasulla kuittaus. Viereinen myyjä naurahtaa, toteaa: ”mä oon omassa autossa ottanu koko ominaisuuden pois päältä ku se on ihan perseestä ja mulla on kuitenkin kotiin mennessä aina vihreä aalto” jonka jälkeen myyjä lähtee kävelemään ulos myymälästä…okei, kiitos. Näin myydään autoja.
Sit kysyin että ku omassa autossa rulla sivusuunnassa säätää etäisyyttä edellä olevaan autoon ni tossa en saanu rullaa tekemään mitään. ”Joo se etäisyyden säätö on vaan 3/Y, S ja X pitää valikosta säätää.”
Jaa jaa, no mitä tossa se rulla sitten tekee tai mitä siihen saa ohjelmoitua? ”Ei mitään”
Ei mitään? Okei no sehän on fiksua pitää nappeja millä ei ole toimintoja. Myyjä levitti kätensä ja naurahti. Keskustelu oli siinä…
Jep jep. Aika uskomaton automyyjäkokemus se tämäkin..
Mut summasummarum. Tän hetken valikoimasta itselle se unelma-auto ois ylivoimaisesti Model 3 Highland.
Sit taas yleisesti olisi ihan täydellistä, kun kolmosen laadullisella panostuksella ja hiljaisuudella saisi ässän. Eli ässän ulkonäkö, koko, range jne jutut, mutta ton uuden kolmosen tavalla toteutettuna. Ja sitten kolmosen ja y:n softapuolen toiminnallisuus ässään. Ja se kruunattais ottamalla y:stä 40:20:40 takapenkki ja x:n automaattiovet kolmosen ovenkahvoilla.