Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tiettyjä asioita ei vaan Teslaan tule vaikka kuinka niitä halutaan, näitä ovat mm. AA ja CP, automaattinen navigointi kolmanen osapuolen latureille, säädettävä UI jne.
3. osapuolen latureille reititys voipi tullakkin, jos joku antaisi EU:lle vinkkisoiton. Tulihan iPhonellekin 3rd party appi kauppa ja iphonen nfc muidenkin kuin apple payn käyttöön.
 
Tuolla yhdessä ryhmässä oli aika varman oloinen näkemys yhdellä keskustelijalla, että kylmäaineen vähyys johtais kaiketi kompressorin liialliseen rasitukseen joka päättyy korkkaukseen.

Ei, vaan että ainetta ei päädy tarpeeksi kierrosta takaisin. Se ei ole sama asia kuin ainetta on liian vähäsen, vaan voi johtua myös aineen nesteytymisestä, jolloin ainetta päätyy liian vähän lopulta kompuralle (ja sitä kautta mahdollisesti öljyä, jota siis kylmäaineeseen sitoutuu ja voitelee).

Nuo ovat täysin eri asioita ja niiden aiheuttaja on täysin eri. Jos aine nesteytyy, eikä päädy kierrosta takaisin, niin kylmäaine on ollut väärän tyyppistä. Yleensä liian pieni määrä ainetta ei nimittäin riko kompuraa vaan laukaisee alipainehälytyksen ja silloin järjestelmä pysähtyy. Tätä tapahtuu kaikissa lämpöpumpuissa kun ne vuotavat ja sitä varten kaikissa ILP/PILP/VILP/MLP on tätä varten sensori joka laukaisee ja pysäyttää toiminnan nopeasti.

Jos Teslassa ei edes näin alkeellista tunnistusta ole (mitä epäilen), niin kyse on jostain muusta kuin kylmäaineen vähyydestä. Lähtökohtaisesti muutenkaan, pieni kylmäaineen vajaus ei riko kompuraa, vaan aiheuttaa esim. ennenaikaista ja epätasaista jäätymistä höyrystimeen. Teho heikkenee kyllä, mutta kestäisi se silti pitkään hieman liian pienellä ainemäärällä vaikka teho hieman kärsisi.

Eli tätä teoriaa on kyllä vaikea uskoa (eikä alkuperäinen kirjoittaja tainnut niin edes mainita, vaan noista johdit oman luulosi?), koska nyt ei ihan oikeasti puhuta mistään uudesta teknologiasta, vaan lämpökone on keksitty aika kauan aikaa sitten.
 
Jenkkeihin ei tänä vuonna juniperia. Ei tainnut olla yllätys kun ei Highlandkaan tullut etulinjassa sinne.
 
Model S 90d.
Lämpimästä tallista -24 kelillä pakkaseen niin range tippuu 340km --> 90km. Akku kaput vai normaalia?
 
Olen harkinnut Teslan ostamista, muttta nyt vasta tajusin ettei Teslassa ilmeisesti toimi Applen Carplay.

Olen koittanut Goglettaa miten puhelimen käyttö on Teslassa toteutettu, mutta en ole päässyt perille siitä. Elämä voisi olla aika haastavaa kun CarPlayhin on tottunut ja luohan se turvaakin kun ei tarvitse esim. whatsapp tai tekstiviestejä itse lukea ajaessa ja niihin voi vastata helposti koskematta puhelimeen, ja kalenterimerkinnät sun muut onnistuu. Googlellahan on jokin omansa, mutta se on vissiin aika lailla alkeellisempi ja esim. saneleminen ei onnistu, mutta vissiin sitäkään ei Teslassa ole.

Mutta kysymys siis kuuluu, että miten Teslassa toimii puheluihin ja erilaisiin viesteihin vastaaminen ja kuinka integraatio muuten puhelimen kanssa on hoidettu?

Itelle tämä oli iso puntaroitava asia ja suurin asia mikä pohditutti autoa ostaessa - ostin siis Model Y:n tuossa jouluna Jos rehellisesti sanotaan, puhelimen hyödyntämisen ja yleensäkin nykyaikaisten älyominaisuuksien osalta Tesla on aika lailla sillä tasolla, mitä muut toimijat olivat 2010 luvun taitteessa - ehkä Nokia versus iPhone vertailu on aika relevantti. Huono on hyvä sana kuvaamaan tilannetta.

Pystyt tekemään asioita mitä on pystynyt tekemään bluetoothilla jo kymmeniä vuosia. Eli pystyt vastaamaan puheluihin ihan hyvin, käyttöliittymä soittaa puhelimella perinteisesti ihan naputtelemalla on sellainen kuin silloin kymmenen vuotta sitten olisi yleensä osannut toivoa, kun ei vielä uskonut nykyaikaiseen puheohjaukseen. Mediasoitin osaa vaihtaa kappaletta jopa ratista ja näyttää samoin esim. kuvan musiikkiin liittyen. Et tosiaan pysty käyttämään, lähellekkään, yhtä kätevästi äänikomentoja suomeksi ja puhekäyttö on muutenkin tietenkin äärimmäisen rajattu: Vain auton tukemat pikkujutut toimivat ja vielä englanniksi. Surkeimpana ominaisuutena navi ei tue Suomea, kuten ei kalenterikaan. Mitään to-do lista-tukea on ihan turha odottaa, eritoten jos haluat kertoa vaikka nimiä sinne.

Käytännössä itselläni käytössä siis olen joutunut taantumaan Podcastien ja musiikin osalta, ja naputtelen vanhanaikaisesti näytöltä haluamani mediasisällön pyörimään. To-do ja kalenterinhallita pitää tehdä kellolla tai puhelimella, tämä on siedettävä mutta ärsyttävä haitta - ennen sen pystyi tekemään autolle puhumalla, nyt usein pitää heilutella kättä edessä ja jos kelloa ei ole, niin puhelinta pitää mahdollisesti herätellä.

Ylivoimaisesti suurin miinus on navigaattori, itseasiassa yleensäkin se on mielestäni vähän köpö vrt sähköauton vaatimat erityisominaisuudet ( ABRP esim. joiltain osin parempi ) , ja äänikomennot ovat suomalaiseen osoitteestoon ihan surkeita. Onneksi vanhanaikainen naputtelukäyttöliittymä on joutuisa, että vaikka vaikeakäyttöinen puhumiseen verrattuna onkin niin ei puhuta mistään katastrofista, mistä Carplay tuettomuudessa olisikin melkein missä tahansa muussa autossa kysymys.

Vertailu siis pelkästään Applen Carplay versus Teslan räpellys.

Itse auton osalta suosittelen silti puntaroimaan Teslaa vaihtoehtona. Omat kokemukset ovat olleet kuitenkin itse sähköauton kannalta kriittisten ominaisuuksien eli latauksen ja rangen osalta niin positiiviset, että riippuen käyttötarpeista Tesla voi olla ihan OK. tai jopa erinomainen vaihtoehto muiden joukossa. Model Y ketjussa lisää omia kokemuksia.

Kannattaa lukea eritoten kriittisempi, mutta asiallisen oloinen palaute ja pohtia onko se omassa käyttöskenaariossa tärkeä pointti. Jos esim. ajelee paljon töissä ja tekee rutinoituneesti töissä puheella paljon asioita ajaessa, kannattaa kyllä miettiä ostaako Teslan tai ainakin testailla vaihtoehtoisia käyttötapoja vaikka jollain 10-20v vanhalla bluetooth mankalla. Ja toisaalta taas jos matkat ovat pitkät, sekä nauttii kilometrikorvauksia, niin Teslan sähkökulut, varsin verraton lataus ja latausverkko antaa kyllä todella paljon positiivisia pisteitä valintaan.
 
Ehkä jos pitäisi käyttää paljon Applen Siriä, puhuisin suoraa vaan kännykälle. Toimii hyvin jos puhelin on siinä latauspädillä. Visuaalista palautetta ei toki saa näyttöön mutta pitäisihän tuolla saneluasiat saada jotenkin hoidettua?
 
@realistic kommentin innoittamana pitänee ensi viikolla kun joutuu ajelemaan pistää testiin tuo AAutomotiven puheohjaus. Tähän asti testailut olleet että "hey google" niin se rupeaa kuuntelemaan, en sille sitten mitään järkevää käyttöä keksinyt. Ratissa ja viiksissä kun on kaikki tarpeellinen.
 
Jenkkeihin ei tänä vuonna juniperia. Ei tainnut olla yllätys kun ei Highlandkaan tullut etulinjassa sinne.
Myyntiluvut. Highland ei pitänyt tulla tammikuussa mutta tuli silti. Teslan myynti on tänä vuonna todella tiukassa. Sen takia tuli FSDn siirto, taas. Ja ns. uutta ei ole näkyvissä auton tai softan osalta mikä houkuttaisi ostajia.
 
Myyntiluvut. Highland ei pitänyt tulla tammikuussa mutta tuli silti. Teslan myynti on tänä vuonna todella tiukassa. Sen takia tuli FSDn siirto, taas. Ja ns. uutta ei ole näkyvissä auton tai softan osalta mikä houkuttaisi ostajia.
Puolitoista vuotta junnannut y mallissa range ja ei juuri muutoksia. Ei napostele juniper jos ei tule akku ja voimansiirto upgradea kun nuo Highland päivitykset aika sama itselleni. Jos taas marraskuussa samaan tapaan päivittyy juniper kuin Highland nii jää ostamatta. Catlin akkuja ollut odotettavissa vuosia ja niidenkin hype jäi kun Porschea katteli ja totesi miten paska energiantiheys siinä on. Eipä siinä jos se 3rd gen 4680 vuoden päästä tulee niin katsoo milloin se Berliiniin saapuu vai ehtiikö sitä ennen tuo 5% range lisäys nykyisiin 2170 markkinoille. Tänäänkin paikoitellen ollut -29 pakkasta nii voi sanoa -50% wltp.
 
Ehkä jos pitäisi käyttää paljon Applen Siriä, puhuisin suoraa vaan kännykälle. Toimii hyvin jos puhelin on siinä latauspädillä. Visuaalista palautetta ei toki saa näyttöön mutta pitäisihän tuolla saneluasiat saada jotenkin hoidettua?
On aika paljonkin eri asia saada GPS-signaali auton kattoantennilta puhelimeen, käyttää auton mikrofoneja komentoihin, saada esim. viestit luettua ääneen ja puhuttua vastaukset Sirin avustamana. Luuri koko ajan taskussa. Puhumattakaan tietysti yhteystietojen yms. natiivia käyttöliittymää näytöllä.

Yksi tärkeimpiä ominaisuuksia itselleni, ja ehdottomasti deal breaker autoa valitessa MEB-alustalta eli ID-perheestä sisaruksineen tämäkin onneksi löytyy. Toivottavasti Elon-setäkin saisi sen kuuluisan huippusoftan ja lisenssit kuntoon myös tältä osin :).
 
Kalenteria, siriä, muistiinpanoja, facebook/whatsapp viestit, yhteystietoja, videoita.... ei helvetti että pelottaa entistä enemmän ajella tuolla kylillä kun tietää mitä paviaanit tekee siellä auton ratissa. Kai nuo nyt vitsejä on tai edes jonkin asteisia läppiä? Jos ei niin millaisella lainsäädännöllä nuo saadaan kiellettyä ettei ajon aikana nuihin ominaisuuksiin pääse käsiksi?
 
Kalenteria, siriä, muistiinpanoja, facebook/whatsapp viestit, yhteystietoja, videoita.... ei helvetti että pelottaa entistä enemmän ajella tuolla kylillä kun tietää mitä paviaanit tekee siellä auton ratissa. Kai nuo nyt vitsejä on tai edes jonkin asteisia läppiä? Jos ei niin millaisella lainsäädännöllä nuo saadaan kiellettyä ettei ajon aikana nuihin ominaisuuksiin pääse käsiksi?

Ei tuo kyllä kovin merkittävää keskittymistä vaadi jos kuuntelee Sirin sanelemana Whatsapp viestin sisukset ja sanelee itse siihen vastauksen, tai vaihtoehtoisesti painamalla ratista nappia ja komentamalla Siriä lisäämään ostoslistalle asian X tai luomaan muistutuksen kahden tunnin päähän asiasta Y.

Saman verran vie energiaa ja keskittymiskykyä kuin kanssamatkustajan kanssa juttelu.
 
Kalenteria, siriä, muistiinpanoja, facebook/whatsapp viestit, yhteystietoja, videoita.... ei helvetti että pelottaa entistä enemmän ajella tuolla kylillä kun tietää mitä paviaanit tekee siellä auton ratissa. Kai nuo nyt vitsejä on tai edes jonkin asteisia läppiä? Jos ei niin millaisella lainsäädännöllä nuo saadaan kiellettyä ettei ajon aikana nuihin ominaisuuksiin pääse käsiksi?

Odotas kun sulle selviää, että osa jopa puhuu puheluita ajaessaan autolla, eli monin verroin vaarallisempaa kuin vaikkapa whatsapp viestit, kun puhelut voi venyä vaikka kuinka pitkiksi versus minuutin whatsapp viestin sanelu.

Kaikista hulluimmilla kuskeilla on kyydissään matkustaja ja ne puhuu sen matkustajan kanssa eli äänen lisäksi siinä on fyysisesti joku paikalla eli vielä enemmän herpaantuu.

Kuinka sä enää voitkaan tuolla liikenteessä ajaa kun siellä on sekä puheluiden puhujia ja matkustajien kanssa ajavia?
 
On aika paljonkin eri asia saada GPS-signaali auton kattoantennilta puhelimeen, käyttää auton mikrofoneja komentoihin, saada esim. viestit luettua ääneen ja puhuttua vastaukset Sirin avustamana. Luuri koko ajan taskussa. Puhumattakaan tietysti yhteystietojen yms. natiivia käyttöliittymää näytöllä.

Yksi tärkeimpiä ominaisuuksia itselleni, ja ehdottomasti deal breaker autoa valitessa MEB-alustalta eli ID-perheestä sisaruksineen tämäkin onneksi löytyy. Toivottavasti Elon-setäkin saisi sen kuuluisan huippusoftan ja lisenssit kuntoon myös tältä osin :).

Jep toimii se auton kanssa varmasti paremmin. Itellä oli viimesessä kahessa autossa ennen Teslaa Carplay ja käytettiin sitä koko ajan. Käytännössä meillä se oli vain musan kuunteluun, puhelimella soittaminen ja navigointi. Ei viestejä siis olla kumpikaan tässä taloudessa ikinä pyöritelty millään tavalla sitä kautta. Kumpikaan ei ole myyjä, ei ole tarvetta lukea viestejä autossa jos ajaa. Tärkeät asiat on aina soittamalla silloin.

Nyt kun Teslassa sitä ei ole, elämämme ei ole muuttunut mitenkään. Koen siis, että ainoa puute on juurikin tuo viestien lukeminen ja suomenkielinen puheen ymmärrys ja palaute. En varmaan ite laittais sitä päälle Teslassa, mutta ymmärrän jos joku sitä tarttee ja haluaa Siriä hyödyntää enemmän.
 
Meitä on varmaan moneen junaan. Mun suurimmat tarpeet autossa, että hands free puhelut toimivat, hyvä navigaattori ja podcastit/musiikki toimivat spotifyn kautta. Viestien sanelut tai joku emailien/kalenterin plärääminen ei mulle tarpeen. Joku kaupparatsu varmaan noitakin tarvii.

Ehkä mieli muuttuu, jos keinoälyavustaja jossain kohtaa tulee niin hyväksi, että sen avulla voi hoitaa asioita. Tyyliin sanot keinoälylle, että pitäs lomamatka järjestää kohteeseen X, haeppa lennot, hotellit yms. Keinoäly tekee työtä, kertoo mitä löysi. Lopuksi sanot , että varaa nuo. Voi sitten autoillessa hoitaa asioita mitä normaalisti tekee läppärillä.
 
Viimeksi muokattu:
Itselle riittää, että voi kysyä missä on lähin apteekki tms., onko se auki ja navigoi sinne (Android autolla omalla plugarilla onnistuu). Ostoslistan päivitystä ei ole tullut kokeiltua, voisi tuota kieltämättä kokeilla. Tietty puhelujen hallinta lisäksi suuntaan ja toiseen.
 
@realistic kommentin innoittamana pitänee ensi viikolla kun joutuu ajelemaan pistää testiin tuo AAutomotiven puheohjaus. Tähän asti testailut olleet että "hey google" niin se rupeaa kuuntelemaan, en sille sitten mitään järkevää käyttöä keksinyt. Ratissa ja viiksissä kun on kaikki tarpeellinen.
Sama. Olen vielä sitä ikäpolvea, joka olisi saanut turpaan jos olisi jäänyt kiinni valokuvaamassa itseään tai puhumassa itsekseen. En ole käyttänyt äänikomentoja yhdessäkään puhelimessa. Autossa käytän soittamiseen, pyyhkimiin, ja silloin tällöin naviin.
 
Hyvin harvoin on tullut jotain kysymyksiä mieleen mihin "hei siri, mikä on lake meadin pinta-ala" . Ei tule kuin kourallinen keissejä mieleen, että jäänyt asia vaivaamaan ja siri googlettanut mun puolesta. Toki tähän riittää luuri eikä ole tarvetta autoon integroida.
 
Itekkään en kuuntele edes viestejä autossa, varsinkaan enää ilman Carplaytä, vaan nimenomaan pitemmällä matkalla sanelen muistiinpanoja, päivittelen kauppalistaa, kalenteria ja sun muuta mitä mieleen juolahtaa. Helppoa ja mukavaa. Pitkällä matkalla pystyi myös harjoitella ennen, kun rattinappulalla oli helppo hallita mitä meni läpi.

Kalenteria, siriä, muistiinpanoja, facebook/whatsapp viestit, yhteystietoja, videoita.... ei helvetti että pelottaa entistä enemmän ajella tuolla kylillä kun tietää mitä paviaanit tekee siellä auton ratissa. Kai nuo nyt vitsejä on tai edes jonkin asteisia läppiä? Jos ei niin millaisella lainsäädännöllä nuo saadaan kiellettyä ettei ajon aikana nuihin ominaisuuksiin pääse käsiksi?
Minulla on kyllä suuria vaikeuksia ymmärtää mitä ongelmaa on puheohjauksella tehdä noita kuvattuja asioita - videoita ei taida kyllä pystyä Carplayllä tosin edes katsomaan ilman kikkailua, eikä noin hölmö ajatus ole tullut mieleenkään. Lie siis vain provo. Idea kun on juuri että sekä komennot ja käyttöliittymä ottaa huomioon että ollaan ajamassa ja kaikki toimii sen mukaisesti eikä kuten normaalisti puhelinta käytettäessä. Tämä ei ikävä kyllä onnistu Teslalla ajaessa ja on kyllä todella iso miinus. Jotenkin tuntuu että et ole koskaan edes tosissaan tutustunut näihin käyttöliittymiin?

Selkeästi haastavampaa on esimerkiksi jos on matkustajia tai vaikka jopa, hui kauhistus, keskustelee matkustajien kanssa. Siinähän saattaa joutua miettimään mitä sanoo.

edit: On tietenkin ymmärrettävää, että kovin moni ei käytä Carplayta / Siriä noin kattavasti. Harrastajafoorumilla tuntuisi kuitenkin jotenkin hölmöltä, että ehdotetaan nimenomaan äly/teho-ominaisuuksien vähentämistä. Kyllä se komentorivikin on hypertärkeä, vaikka sitä ei Pekka Peruskäyttäjä käytäkään. Ja tietokonekkin osoittautui hyödylliseksi kapistukseksi.

Väitän jopa, että 90% ihmisistä nimenomaan hiplailee vaarallisesti sitä puhelintaan, kun ei osaa/ajattele käyttää puhekomentoja. Näistä suurimman osan voisi tehdä puhekomennoilla ja loppuja ei tarvitse tehdä ajaessa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko nyt niin, että Teslan ILP ongelmat liittyy ainakin osittain siihen, että joku osa jäätyy hetkeksi ja kuormittaa sitten liikaa? Eli jos on autotalli, lämminkin, niin on todennäköisempää, että Teslan ilmalämpöpumppu toimii oikein ts. ei ole jäätynyt, kun välillä pääsee tallissa sulamaan?
Toki työpaikalla joutuisi sitten jäätymään, mutta pääosin sulaisi.
Hauska tilanne, kun vaihtoehtona on käytännössä ostaa noin 13k-18k käytetty bensa-octavia/toyota tai sitten uusi Model Y.
Normaalisti ei tulisi mieleenkään edes harkita uutta autoa.. Mutta Teslassa voisi olla tulevaisuus-potentiaalia ts. käyttökulut pienet.
Nyt kuulostaa siltä, että ei Juniper Y tulisi jenkkeihin sitten tänä vuonna.. Sääli, houkuttaisi nähdä jo kyseinen tuote.
 
Siihen ei taida kukaan organisaation ulkopuolelta osaa sanoa varmaksi.

Ainakaan keulan puskeminen lumeen ja ilmanoton jäädyttäminen lumella ja sohjolla ei ole päiväkausiksi hyvästä.
 
Minulla on kyllä suuria vaikeuksia ymmärtää mitä ongelmaa on puheohjauksella tehdä noita kuvattuja asioita
Johtuu siitä kun tiedän millaista räpeltämistä se on. Näin iphone 14 pro käyttäjän näkökulmasta. En tiedä onko puhetapani liian "oululainen" vai mikä siinä on. Englanniksi näiden käyttäminen on omasta mielestä liian Cringeä edes yksin käytettäväksi vaikka mielestäni puhun sujuvaa enkkua.
 
Johtuu siitä kun tiedän millaista räpeltämistä se on. Näin iphone 14 pro käyttäjän näkökulmasta. En tiedä onko puhetapani liian "oululainen" vai mikä siinä on. Englanniksi näiden käyttäminen on omasta mielestä liian Cringeä edes yksin käytettäväksi vaikka mielestäni puhun sujuvaa enkkua.
Itse en ihan kauheasti Siriä käytä, siis rehellisesti aivan älyttömän älyttömän harvoin. Mutta joka kerta kun sitä teen, niin se ymmärtää ihan täysin mitä sanon. Nimiä myöden.

Tulee mieleen yksi tilanne kun istuin saunan lauteilla ja puhelin kylppärissä pesukoneen päällä. Vaikka huusin saunan oven läpi kaikuvassa tilassa, ymmärsi se täysin kaiken.
Eikös sille sirille saanu sitä omaa puhetta jotenkin opetettua ainakin joskus, että oppi ymmärtää nimenomaan sun ääntä paremmin?
 
Johtuu siitä kun tiedän millaista räpeltämistä se on. Näin iphone 14 pro käyttäjän näkökulmasta. En tiedä onko puhetapani liian "oululainen" vai mikä siinä on. Englanniksi näiden käyttäminen on omasta mielestä liian Cringeä edes yksin käytettäväksi vaikka mielestäni puhun sujuvaa enkkua.

Ei tulisi mieleenkään elää ilman Siriä tai Google assaria. Miks ihmeessä pitää näpytellä jotain, kun samat asiat voi sanoa nopeammin? Ehkä puhetapasi on mitä on, muttei tule mieleen kukaan ystäväpiiristä kellä on ongelmia sanoa "hei siri" tai "hei google" ja tehdä tarvittavat asiat. Vastaavasti myös ihan nappia painamalla ratissa onnistuu nämä ilman heihettelyä. Lähinnä mietin niitä, jotka plärää sitä kännykkää samalla kun ajaa, ne nyt on hieman vaarallisempaa sorttia kuin me jotka puhutaan. Mut toki jos ei älypuhelinta käytä kuin tiktokiin, niin eihän siinä mitään.
 
Itse en ihan kauheasti Siriä käytä, siis rehellisesti aivan älyttömän älyttömän harvoin. Mutta joka kerta kun sitä teen, niin se ymmärtää ihan täysin mitä sanon. Nimiä myöden.

Tulee mieleen yksi tilanne kun istuin saunan lauteilla ja puhelin kylppärissä pesukoneen päällä. Vaikka huusin saunan oven läpi kaikuvassa tilassa, ymmärsi se täysin kaiken.
Eikös sille sirille saanu sitä omaa puhetta jotenkin opetettua ainakin joskus, että oppi ymmärtää nimenomaan sun ääntä paremmin?
Laitetaan spoileriin kun menee ohi aiheen.

No selvästi siis joillakin toimii. Täällä on esimerkiksi ollut puhetta että päivittelee ostoslistaa kesken ajon. Haluaisin kyllä nähdä tästä ihan videon miten tuon saa toimimaan. Vaikka muutamassa vaiheessa ja jokaisesta saisi pisteen. "Avaa k-ruoka sovellus". "Lisää uusi ostoslista". "Lisää ostoslistalle viisi punaista Chiliä". Bonus:"Jaa ostoslista perheen kesken" niin vaimo näkee suoraan K-ruoka sovelluksesta että chilit on listalla kun käy kaupassa. E: Tuo siis onnistuu muutamassa sekunnissa kun naputan sormella inputit. Äänellä saan tuon ensimmäisen vaiheen tehtyä eli avaa k-ruoka. Siitä eteenpäin en pääse millään. Siis ihan vain jos hiljaisessa huoneessa yksin puhun ilman häiriötä puhelimelle ja koitan tehdä toimintoja. Tämä sama jos vielä autossa niin 10/10.
 
Kaikki jotka joutuvat tekemään päivittäin duuniajoa ns. toimistotyössä tietävät että niitä Teams yms viestejä satelee koko ajan, se että saat selvällä suomen kielellä ääneen luettuna haluamasi Teams viestit on aivan äärettömän tärkeätä sen sijaan että niitä lukisi autosta noustuaan, se on työajan tehokasta käyttämistä ja vähentää ns. työajan jälkeistä stressiäkin.
 
Tesla voice commands:

Climate Control Commands:
  • "My butt is cold" will turn on the driver's heated seat. Repeating it will turn it up one level.
  • "My butt is hot" will either turn the driver’s heated seat down a level or turn it off. If the seat is turned up to maximum heat, you will have to say this three times to turn the heating off completely.
  • "My passenger’s butt is cold" will turn the passenger heated seats on or up.
  • "My passenger’s butt is hot" will turn the passenger heated seats down or off.
  • "Set the driver's seat warmer to (number 1-3)" will set the seat warmer to the level requested.
  • "Set the temperature to (number)" will adjust the climate in the car; you can also say, "Set the AC to (number)."
  • "Set the fan to (number)" will turn on/adjust the fan.
  • "Turn on the air conditioning" will turn on the AC. You can say "Turn on the AC" as well.
  • "Turn on Dog Mode" will turn on Dog Mode.
  • "Turn on Camp Mode" will turn on Camp Mode.
  • "Make it warmer" will turn the temperature up.
  • "Make it colder" will turn the temperature down.
  • "Increase fan speed" will make the fan blow harder.
  • "Decrease fan speed" will make the fan blow less.
  • "I’m cold" will turn the temperature up.
  • "I’m hot" will turn the temperature down.
  • "Turn on recirculate" will make the fan blow out air that’s already in the car, which can save on battery life and be safer if there’s smog or air pollution outside.
  • "Turn on biodefense" will turn on a special mode that protects you from any pollution or smoke outside the car from coming inside. This is only available in some models (2016+ Model X and S and 2020+ Model Y)
  • "My hands are cold" will turn on the heating inside your steering wheel if your Tesla has this feature.
  • "Turn on steering wheel heater" will turn on the heating inside your steering wheel if your Tesla has this feature.
  • "My feet are cold" will turn on the climate control to warm your feet.
  • "My feet are hot" will turn on the climate control to cool your feet.
  • "Turn on the rear defroster" will heat up the rear windows to defrost them.
Supercharging and Navigation commands:
  • "Navigate to (address or name of location)" will plug the location into Tesla maps and start navigating there. If you save a location with a custom name like home, work, school, or even "favorite restaurant" and "secret beach spot," then you can use that for even easier navigation.
  • "Go to (name of place)" will also navigate to the specified location.
  • "Take me to (name of place)" works too.
  • "Mute voice guidance" will keep navigation on, but it will be silent.
  • "Stop Navigation" will end the navigation.
  • "Zoom in" will zoom into Tesla maps.
  • "Zoom out" will zoom out of Tesla maps.
  • "Display Superchargers (or Destination chargers)" will show you nearby chargers.
  • "Turn on satellite mode" will turn on satellite mode as long as you have Tesla Premium Connectivity.
  • "Turn on traffic mode" will turn on traffic mode as long as you have Tesla Premium Connectivity.
TeslaCam and Safety Commands:
  • "Lock doors" will lock your Tesla doors.
  • "Unlock doors" will unlock the doors.
  • "Save" will save the most recent 10 minutes of dashcam footage. Honking your horn or tapping the dashcam icon can also do this if you have these options toggled, but using the voice command is a lot more discreet and safe.
  • "Keep Summer (almost any word/name can be used) safe" will turn on Sentry Mode."Enable Sentry Mode" also works, or "activate" or other synonyms.
  • "Call 911" will call the emergency services using your phone, as long as your phone is connected to the Tesla via Bluetooth.
Phone and Texting Commands:
  • "Call (name of contact)" to call them.
  • "Text (name)" to text them. You can also say "send a message" and then just speak the message you want to send. Don't forget to use punctuation and emojis!
  • "Respond to text" can be used after a text comes in and you had the Tesla read it.
Audio and Media Commands:
  • "Open (app name)" will open the app of your choice, like Netflix, YouTube, Spotify, Apple Music, etc.
  • "Play (name of song, artist, or album)" will play the song.
  • "Search for (anything you wish to search on the web)" will search for that text in the browser using Google.
  • "Volume up" will turn the volume up, with alternative phrases like "louder volume" or "turn up the volume" working as well.
  • "Volume down" will turn down the volume, as will various alternative phrases.
  • "Set volume to (number)" will adjust the volume.
  • "Mute media" will turn the volume all the way down. "Mute music," or the name of an app, can be used too.
  • “Unmute media” will then revert to the previous volume.
Physical Vehicle Commands:
  • "Open bunghole" sounds dirty, but it opens the Tesla charging port or the trunk (certain models equipped with a power trunk.)
  • "Open charge port" will open the charge port.
  • "Open trunk" will open the trunk.
  • "Close trunk" will close the trunk if you have a compatible Tesla
  • "Open frunk" will open the front trunk, coined the "frunk" by Tesla users.
  • "Turn on windshield wipers" will turn on the windshield wipers, but if you have them set to Automatic, they might not start wiping unless the Tesla detects rain. If you switch them to the manual, you can turn them on and off and control the speed by saying "increase/decrease windshield wipers speed," "turn up/down," "raise/lower speed," "min/max" or other synonyms.
  • "Set wipers to (speed number)" will also turn them to the requested speed.
  • "Adjust steering wheel" will open the settings on your Tesla display that will let you adjust your steering wheel, but only while you are parked.
  • "Fold mirrors" will fold the mirrors in, but only while you are parked.
  • "Unfold mirrors" will unfold them only while parked.
  • "Turn on lights" will turn on all the inside lights in your Tesla.
  • "Turn off lights" will turn all the inside lights off.
  • "Open sunroof" will open the sunroof if your Tesla has one.
  • "Open glove box" will open the glove box. If you have a pin code set up, it will pull up the number pad on your touchscreen display, and once you tap in the code, the glove box will open.
Toinen listaus myös A Complete List of All Tesla Voice Commands
 
Jenkkeihin ei tänä vuonna juniperia. Ei tainnut olla yllätys kun ei Highlandkaan tullut etulinjassa sinne.
Tällainen "sisäisen muistion vuotaminen" olisi tietysti Teslalta aika ovela kikka pitää vanhan Y:n myyntiä yllä.

:foliohattu:
 
Tällainen "sisäisen muistion vuotaminen" olisi tietysti Teslalta aika ovela kikka pitää vanhan Y:n myyntiä yllä.

:foliohattu:
On varmasti osittain tätä. Porukka helposti ajattelee että jos vielä jonkun kuukauden odotan niin saan parempaa ja tätähän se on ollut jo vuosien ajan teslalla. Se mitä sai maaliskuussa on vanhentunutta marraskuussa kun tätä kokeilevaa uudistusta teslalla hiotaan osia jatkuvasti eikä perinteisten merkkien malliuudistus sykleillä. Nyt kun tuo julkistettu niin voi rauhassa pohtia ostaako tänä vuonna sen y mallin vai ensi vuonna. Tämä ilmoitus ei kylläkään koskenut Eurooppaa saatikka Kiinaa eli rapia puol vuotta ja alkaa selviämään juniper malli mitä myydään vielä tänä vuonna Suomessakin.
 
Laitetaan spoileriin kun menee ohi aiheen.

No selvästi siis joillakin toimii. Täällä on esimerkiksi ollut puhetta että päivittelee ostoslistaa kesken ajon. Haluaisin kyllä nähdä tästä ihan videon miten tuon saa toimimaan. Vaikka muutamassa vaiheessa ja jokaisesta saisi pisteen. "Avaa k-ruoka sovellus". "Lisää uusi ostoslista". "Lisää ostoslistalle viisi punaista Chiliä". Bonus:"Jaa ostoslista perheen kesken" niin vaimo näkee suoraan K-ruoka sovelluksesta että chilit on listalla kun käy kaupassa. E: Tuo siis onnistuu muutamassa sekunnissa kun naputan sormella inputit. Äänellä saan tuon ensimmäisen vaiheen tehtyä eli avaa k-ruoka. Siitä eteenpäin en pääse millään. Siis ihan vain jos hiljaisessa huoneessa yksin puhun ilman häiriötä puhelimelle ja koitan tehdä toimintoja. Tämä sama jos vielä autossa niin 10/10.
Itse en käytä mitään kolmannen osapuolen applikaatiota tohon vaan ihan Applen omia muistutuksia. En pidä normaalisti päivittäistavaroille mitään ostoslistaa, mutta poikkeamille niistä normaaleista ruokatarvikkeista tarvitsen jonkin listan jota tämä palvelee.

”lisää ostoslistalle perunoita”
”lisää muistutus kahden tunnin päähän”
 
Laitetaan spoileriin kun menee ohi aiheen.

No selvästi siis joillakin toimii. Täällä on esimerkiksi ollut puhetta että päivittelee ostoslistaa kesken ajon. Haluaisin kyllä nähdä tästä ihan videon miten tuon saa toimimaan. Vaikka muutamassa vaiheessa ja jokaisesta saisi pisteen. "Avaa k-ruoka sovellus". "Lisää uusi ostoslista". "Lisää ostoslistalle viisi punaista Chiliä". Bonus:"Jaa ostoslista perheen kesken" niin vaimo näkee suoraan K-ruoka sovelluksesta että chilit on listalla kun käy kaupassa. E: Tuo siis onnistuu muutamassa sekunnissa kun naputan sormella inputit. Äänellä saan tuon ensimmäisen vaiheen tehtyä eli avaa k-ruoka. Siitä eteenpäin en pääse millään. Siis ihan vain jos hiljaisessa huoneessa yksin puhun ilman häiriötä puhelimelle ja koitan tehdä toimintoja. Tämä sama jos vielä autossa niin 10/10.
Teslan kanssa olen joitain vastaavia kikkailuja jonossa tehdä komentoja eri appeihin, esim. naville suomiosoitteiden lähetystä - ei toimi tai ainakaan ole kätevää, olet oikeassa. Ostolistan osalta toimii tuo aiemmassa kuvattu "lisää ostolistalle X" -logiikka ja se lista on vielä jaettu ennakkoon vaimon kanssa. Tai oikeastaan meillä on aina avoin ikuinen ostolista, mistä kuitataan aina ostosten mukaan kamaa pois.
 
Ei tulis itellä mieleenkään autossa alkaa luetuttamaan ääneen jotai whatsappi viestejä.

Esim. lapsiperheessä sekä erilaisissa harrastuksissa whatsapp aika keskeinen osa kommunikaatiota.

En ymmärrä miksi autossa pitäisi olla jossain informaatio- ja kommunikaatiopimennossa väen väkisin, ihmeellistä itsensä kiusaamista. Laitatteko puhelimenne lentokonemoodiin kun menette autoon, ettei vaan tule perheeltä tai kaveri/harrastepiiristä viestejä tai puheluita.
 
Laitatteko puhelimenne lentokonemoodiin kun menette autoon, ettei vaan tule perheeltä tai kaveri/harrastepiiristä viestejä tai puheluita.
No kerran kysyit niin puhelin reppuun ja peräkonttiin. Puhelimella ei ole mitään asiaa ohjaamoon. Samaa toivoisin muiltakin tien käyttäjiltä, mutta taitaa olla turhaa. Itsehän sitä aina on se paras kuski ja muut töppäilee. Ymmärrä kyllä kaupparatsut ja heidän teams viestit mutta en ihan sitä että facebook/whatsapp notifikaatiot pitää saada heti tsekattua koska siellä on sitä "tärkeää kommunikaatiota".
 
Lapsen kun vie tai on jättänyt harrasteeseen niin yli yhden käden sormilla lasketut kerrat kaudessa on jotain vetäjän sairastumista, myöhästymisiä, treenit peruttu, jotain lisäinfoa mitä pitäisi selvittää niihin mennessä tms. Aika mahdoton tilanne (ja itsensä kiusaamista) että pitäisi jossain kuplassa vetää.

Toki tämä on hyvin käyttäjäkohtaista, mutta sitä vartenhan niitä puhekomentoja on ettei näyttöä tarvitse tuijottaa tai sitä lääppiä.
 
Esim. lapsiperheessä sekä erilaisissa harrastuksissa whatsapp aika keskeinen osa kommunikaatiota.

En ymmärrä miksi autossa pitäisi olla jossain informaatio- ja kommunikaatiopimennossa väen väkisin, ihmeellistä itsensä kiusaamista. Laitatteko puhelimenne lentokonemoodiin kun menette autoon, ettei vaan tule perheeltä tai kaveri/harrastepiiristä viestejä tai puheluita.

Tästä vois melkein jatkaa tuolla mikä ärsyttää liikenteessä ketjussa. Jokseenkin käsittämätöntä ettei hetkeäkään pysty olemaan erossa puhelimesta.
 
Tietääkö kukaan miten 3:n ja Y:n alusta on suojattu akun osalta? Netistä ei onnistunut mitään kättäpidempää tästä löytämään.

Tämän jutun lukemisen jälkeen mietitytti:

Moottorin otsikko kertoo kaiken oleellisen, mutta vielä TD;DR: Kuljettaja ei ole huomannut ajaneensa mihinkään maakosketukseen, mutta Huyndain akussa on pohjassa pienen pieni särö ja kustannuksena voi tulla koko akkupaketin vaihto järkyttävään hintaan. Tai sitten varmaan hylky katsastuksessa.

Suomen tieiden kunto kun on mitä on ja talvella vielä pahemi, niin tietääkö onko Teslan pohjassa akku yhtä lailla tarjolla naarmuille?
 
Tietääkö kukaan miten 3:n ja Y:n alusta on suojattu akun osalta? Netistä ei onnistunut mitään kättäpidempää tästä löytämään.

Tämän jutun lukemisen jälkeen mietitytti:

Moottorin otsikko kertoo kaiken oleellisen, mutta vielä TD;DR: Kuljettaja ei ole huomannut ajaneensa mihinkään maakosketukseen, mutta Huyndain akussa on pohjassa pienen pieni särö ja kustannuksena voi tulla koko akkupaketin vaihto järkyttävään hintaan. Tai sitten varmaan hylky katsastuksessa.

Suomen tieiden kunto kun on mitä on ja talvella vielä pahemi, niin tietääkö onko Teslan pohjassa akku yhtä lailla tarjolla naarmuille?
Tässä voisi olla tietoutta siitä. En ole itse katsonut. EDIT: Taitaa kuitenkin alla oleva video kertoa enemmän juurikin siitä battery-packin yläpuolisesta rakenteesta.

Munro-live: Giga Texas Structural Battery Pack Cover | Tesla Model Y

 
Viimeksi muokattu:
3/Y:ssä on vaihdettavat käikäleet akun molemmissa päissä poikittain ja kolme pitkittäistä rautaa suojaamassa pohjalevyä. Lisäksi teslan ohjearvo lommolle on 8mm (ao. ohjeistuksen mukaan) joten vastaavalla raapaisulla ei taida saada akkuremonttia aikaiseksi. Teslan ohjeistus akun vaurioihin, en tiedä onko tuoreempaa: https://teslamotorsclub.com/tmc/att...v_battery_for_underside_damage_r3-pdf.908433/
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 507 045
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom