Olen harkinnut Teslan ostamista, muttta nyt vasta tajusin ettei Teslassa ilmeisesti toimi Applen Carplay.
Olen koittanut Goglettaa miten puhelimen käyttö on Teslassa toteutettu, mutta en ole päässyt perille siitä. Elämä voisi olla aika haastavaa kun CarPlayhin on tottunut ja luohan se turvaakin kun ei tarvitse esim. whatsapp tai tekstiviestejä itse lukea ajaessa ja niihin voi vastata helposti koskematta puhelimeen, ja kalenterimerkinnät sun muut onnistuu. Googlellahan on jokin omansa, mutta se on vissiin aika lailla alkeellisempi ja esim. saneleminen ei onnistu, mutta vissiin sitäkään ei Teslassa ole.
Mutta kysymys siis kuuluu, että miten Teslassa toimii puheluihin ja erilaisiin viesteihin vastaaminen ja kuinka integraatio muuten puhelimen kanssa on hoidettu?
Itelle tämä oli iso puntaroitava asia ja suurin asia mikä pohditutti autoa ostaessa - ostin siis Model Y:n tuossa jouluna Jos rehellisesti sanotaan, puhelimen hyödyntämisen ja yleensäkin nykyaikaisten älyominaisuuksien osalta Tesla on aika lailla sillä tasolla, mitä muut toimijat olivat 2010 luvun taitteessa - ehkä Nokia versus iPhone vertailu on aika relevantti. Huono on hyvä sana kuvaamaan tilannetta.
Pystyt tekemään asioita mitä on pystynyt tekemään bluetoothilla jo kymmeniä vuosia. Eli pystyt vastaamaan puheluihin ihan hyvin, käyttöliittymä soittaa puhelimella perinteisesti ihan naputtelemalla on sellainen kuin silloin kymmenen vuotta sitten olisi yleensä osannut toivoa, kun ei vielä uskonut nykyaikaiseen puheohjaukseen. Mediasoitin osaa vaihtaa kappaletta jopa ratista ja näyttää samoin esim. kuvan musiikkiin liittyen. Et tosiaan pysty käyttämään,
lähellekkään, yhtä kätevästi äänikomentoja suomeksi ja puhekäyttö on muutenkin tietenkin äärimmäisen rajattu: Vain auton tukemat pikkujutut toimivat ja vielä englanniksi. Surkeimpana ominaisuutena navi ei tue Suomea, kuten ei kalenterikaan. Mitään to-do lista-tukea on ihan turha odottaa, eritoten jos haluat kertoa vaikka nimiä sinne.
Käytännössä itselläni käytössä siis olen joutunut taantumaan Podcastien ja musiikin osalta, ja naputtelen vanhanaikaisesti näytöltä haluamani mediasisällön pyörimään. To-do ja kalenterinhallita pitää tehdä kellolla tai puhelimella, tämä on siedettävä mutta ärsyttävä haitta - ennen sen pystyi tekemään autolle puhumalla, nyt usein pitää heilutella kättä edessä ja jos kelloa ei ole, niin puhelinta pitää mahdollisesti herätellä.
Ylivoimaisesti suurin miinus on navigaattori, itseasiassa yleensäkin se on mielestäni vähän köpö vrt sähköauton vaatimat erityisominaisuudet ( ABRP esim. joiltain osin parempi ) , ja äänikomennot ovat suomalaiseen osoitteestoon ihan surkeita. Onneksi vanhanaikainen naputtelukäyttöliittymä on joutuisa, että vaikka vaikeakäyttöinen puhumiseen verrattuna onkin niin ei puhuta mistään katastrofista, mistä Carplay tuettomuudessa olisikin melkein missä tahansa muussa autossa kysymys.
Vertailu siis pelkästään Applen Carplay versus Teslan räpellys.
Itse auton osalta suosittelen silti puntaroimaan Teslaa vaihtoehtona. Omat kokemukset ovat olleet kuitenkin itse sähköauton kannalta kriittisten ominaisuuksien eli latauksen ja rangen osalta niin positiiviset, että riippuen käyttötarpeista Tesla voi olla ihan OK. tai jopa erinomainen vaihtoehto muiden joukossa. Model Y ketjussa lisää omia kokemuksia.
Kannattaa lukea eritoten kriittisempi, mutta asiallisen oloinen palaute ja pohtia onko se omassa käyttöskenaariossa tärkeä pointti. Jos esim. ajelee paljon töissä ja tekee rutinoituneesti töissä puheella paljon asioita ajaessa, kannattaa kyllä miettiä ostaako Teslan tai ainakin testailla vaihtoehtoisia käyttötapoja vaikka jollain 10-20v vanhalla bluetooth mankalla. Ja toisaalta taas jos matkat ovat pitkät, sekä nauttii kilometrikorvauksia, niin Teslan sähkökulut, varsin verraton lataus ja latausverkko antaa kyllä todella paljon positiivisia pisteitä valintaan.