Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Myös Nissan laskenut reilusti Leafin hintoja viime vuonna.

Antaa laskea vaan, Tesla ei käsittääkseni tämän homman yhteydessä itse mitenkään aloitteellisesti laske hintoja vaan markkinat määräävät laskun kun yhtäkkiä aletaan puskemaan väkisin autoa markkinoille enemmän kuin markkina vetää -> hinnat romahtavat.
 
Antaa laskea vaan, Tesla ei käsittääkseni tämän homman yhteydessä itse mitenkään aloitteellisesti laske hintoja vaan markkinat määräävät laskun kun yhtäkkiä aletaan puskemaan väkisin autoa markkinoille enemmän kuin markkina vetää -> hinnat romahtavat.

Juu hyvä, kun hinnat laskevat. Olen samaa mieltä. Mutta en ymmärrä mitä vaahtoat Teslan hintojen laskusta, kun muut ovat toimineet täysin samoin. VW, Nissan...

Ei esimerkiksi sähkögolffistakaan takuuvarmasti tule moista nettopoistoa tarjolle vaikka mikä olisi. Miksi kohdella omia asiakkaita näin?

Olet väärässä. VW on myynyt jo omia tuotteitaan loppuvuodesta isolla allella.

Myös esim vw myi joulukuussa autoja alella pois ja samoin Tesla.
 
Ei esimerkiksi sähkögolffistakaan takuuvarmasti tule moista nettopoistoa tarjolle vaikka mikä olisi. Miksi kohdella omia asiakkaita näin?
e-up ja e-golf autoista oli molemmista hyvät alennukset viime vuonna. Nythän e-golfin valmistus on loppunut, että sitä ei varmaan enää mistään saa uutena ostettua. Ja nyt e-up alennus on lopetettu, että auton hinta nousi jotain 2000€.

e-golf ei ehkä niin järkevä enää olisikaan, kun id.3 on myynnissä ja id.4 tulossa. Toivottavasti Teslan Saksan alennetut hinnat tulisi Suomeenkin (sr+ malli).

2019 loppupuolellahan oli selkeä alennus Seat Mii autosta (2000€). Myynti varmasti kasvoi, mutta valmistuskapasiteettia ei kyllä ollut tarpeeksi, kun tuli niin pitkät toimitusajat.

Onhan se tavallaan fiksua myydä niitä id.3 varasto autojakin pois vuoden lopulla. Kumminkin 2020 mallia, joka vaikuttaa hintaan. Sama Teslan kohdalla. Joku porkkana on hyvä olla ostajille tiettyyn aikaan. Suoraan tehtaalta tilatut voikin olla sitten vähän kalliimpia.

Edit:
Esim seatilla taisi olla black friday tarjouksia. Muistaakseni noin 2000€ alennusta hybridi autosta.

Mutta siis noita tarjouksia pitää aika hyvin kytätä ja olla nopea.
 
Veikkaan, että kun model 3 malleja alkaa tulla käytettynä enemmän myyntiin, niin hinnat tulevat laskemaan jonkin verran. Voisiko olla, että kun Y:tä alkaa saamaan Euroopassa, niin käytetyt kolmoset alkaisivat liikkua ja hinnat tulisivat samalla vähän järkevämmälle tasolle.
Vaikea sanoa. SUV myyvät kyllä hyvin Euroopassa eli voi moni M3 ostaja vaihtaakin. Toistaiseksi ne uitetut M3 ei vielä ainakaan näytä Suomessa olevan halvempia kuin "kotimaiset".
 
Vaihdettu koko akkupaketti koska ilmeisesti ei voidakaan vaihtaa vain yhtä moduulia.

En ihan näillä tiedoilla tekisi moista väitettä. Jos siellä on useammassa moduulissa vahinkoa niin miksi alkaa yksitellen niitä repimään? Itselle ei selvinnyt että miltä se tarkalleen näytti tässä tapauksessa.

Asiasta toiseen, 16 tonnia ei kuulosta pahalta jos sillä vaihtaa koko akuston, vaikkakin remanufactured yksilöön. Oletettavasti se tulee vain halpenemaan vuosien saatossa. Jos 5v päästä saa uuden alle kympillä niin voidaan puhua jo edullisesta. Pari vuotta sitten oltiin yli 20 tonnin hintaluokassa
 
Asiasta toiseen, 16 tonnia ei kuulosta pahalta jos sillä vaihtaa koko akuston, vaikkakin remanufactured yksilöön. Oletettavasti se tulee vain halpenemaan vuosien saatossa. Jos 5v päästä saa uuden alle kympillä niin voidaan puhua jo edullisesta. Pari vuotta sitten oltiin yli 20 tonnin hintaluokassa
Vähän ihmettelen ettei vanhasta akusta saanut minkäänlaista panttia tai muuta hyvitystä koska varmasti siitä saa paljon hyviä kennoja varaosiksi akustojen uudelleenrakennukseen. Vähän heikkoa tuo Teslan huollettavuus kun sanotaan että osta tästä uusi akku täyteen hintaan ja vanhaa voit käyttää vaikka verkon painona kun kolmansien osapuolten markkinoita ei tueta millään lailla.
 
Vähän ihmettelen ettei vanhasta akusta saanut minkäänlaista panttia tai muuta hyvitystä koska varmasti siitä saa paljon hyviä kennoja varaosiksi akustojen uudelleenrakennukseen. Vähän heikkoa tuo Teslan huollettavuus kun sanotaan että osta tästä uusi akku täyteen hintaan ja vanhaa voit käyttää vaikka verkon painona kun kolmansien osapuolten markkinoita ei tueta millään lailla.

Ehjästä voisi jotain hyvitystä odottaakin, rikkinäisestä ei niinkään
 
Ehjästä voisi jotain hyvitystä odottaakin, rikkinäisestä ei niinkään
Ihan kuin rikkinäisessä ei ole mitään uusiokäytettävää eikä saa euroakaan vaikka sen luovuttaisi suoraan kierrätykseen. Tuossa kun vahinko tapahtui kiven osumisesta pohjaan, sanotaan että yksi moduuli useasta meni täysin oikosulkuun ja auto on ajokelvoton. Tekeekö se akusta täysin arvottoman?
 
Ihan kuin rikkinäisessä ei ole mitään uusiokäytettävää eikä saa euroakaan vaikka sen luovuttaisi suoraan kierrätykseen. Tuossa kun vahinko tapahtui kiven osumisesta pohjaan, sanotaan että yksi moduuli useasta meni täysin oikosulkuun ja auto on ajokelvoton. Tekeekö se akusta täysin arvottoman?

Ei välttämättä täysin, mutta tuskin sillä suurta jäännösarvoa on kun lasketaan työtunnit mitä menee sen purkamiseen ja uuden kasaamiseen. Rikkinäisten kennojen kierrätyksestä en tiedä, voi olla että se vielä jotain maksaa. Siitä sitten pitäisi vielä jotain hyvittää asiakkaalle? Aika epätodennäköistä.

Ihan mielenkiinnosta jos käännetään sama polttispuolelle, saako rikkinäisestä moottorista hyvitystä kun sen käy vaihtamassa? Vaikka lohko halkeaisi niin voihan siellä olla vaikka mitä ehjiä osia mitä voi myydä. Jos koneen saa itselle niin tietenkin sen voi purkaa ja myydä mutta jos merkkiliike sen itselleen ottaa niin saako siitä mitään takaisin?
 
Ei välttämättä täysin, mutta tuskin sillä suurta jäännösarvoa on kun lasketaan työtunnit mitä menee sen purkamiseen ja uuden kasaamiseen. Rikkinäisten kennojen kierrätyksestä en tiedä, voi olla että se vielä jotain maksaa. Siitä sitten pitäisi vielä jotain hyvittää asiakkaalle? Aika epätodennäköistä.

Ihan mielenkiinnosta jos käännetään sama polttispuolelle, saako rikkinäisestä moottorista hyvitystä kun sen käy vaihtamassa? Vaikka lohko halkeaisi niin voihan siellä olla vaikka mitä ehjiä osia mitä voi myydä. Jos koneen saa itselle niin tietenkin sen voi purkaa ja myydä mutta jos merkkiliike sen itselleen ottaa niin saako siitä mitään takaisin?
Ei sitä voi verrata polttomoottoriin kun se on vaan läjä alumiinia. Akku on kymmeniä ja satoja kiloja harvinaisia metalleja joita on halvempaa kierrättää kuin louhia uusia. Sen valmistamisen päästöt ovat tuhatkertaiset polttomoottoriin verrattuna. Eikä tarvitse valmistaa uusia 18650 tai 21700 kennoja kun ne voi irroittaa suoraan ja ajaa testit kokonaisille moduuleille. Viidentoista tuhannen arvoisessa polttiksessa sen rakennusmateriaali ei ole sen arvoinen verraten akkuun. Uusiokäytettävällä akulla ei ole arvoa vain sen vuoksi että Tesla estää kolmansien osapuolien oikeuden korjaamiseen.
 
Se litiumin kierrätys vielä ihan lapsenkengissä/sitä ei osata kunnolla tehdä, siksi niillä litiumakuilla ei ole arvoa niinkuin lyijyakuilla. Toinen ongelma on se että jos litiumakut syttyvät tuleen niin niitä ei voi sammuttaa oikein millään.
 
Model S ja X refresh ja plaid julkaistu. Sanoisin että aika rohkeaa linjaa vedetään jälleen.
S ja X:llä uudet akut, moduulit ja drive unitit. Lämpöpumppu, kokonaan uudet sisustat, parannuksia ulkokuoreen yms.

1611783545931.png



1611783613828.png


1611785255473.png


1611783638762.png
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa vähän lisää. Muuten kiva paketti mutta ratti ei oikein lähde.
Tuo on ihan hyvä tapa saada ihmiset pikkuhiljaa tottumaan ajatukseen autosta ilman rattia. Tehdään siitä päivitys kerrallaan hieman vähemmän kiinnostava tartuttava. Sama juttu kuin tutista pois opettelu lapsilla.
 
840+ km range tuossa plaid+ mallissa. Ihan jees :tup:
Siistin näköinen kyllä tuo uusi sisusta ja ratti on todella pähee. Miltähän sillä tuntuu esim. säädellä vilkkuja :p

 
Ymmärrän tuon ratin siinä mielessä että Teslahan tähtää siihin että auto ajaisi mahdollisimman paljon itsestään mutta mutta onhan tuohon sitli totuttelemista ja ilmeisesti jopa teslafanien redditmekassa /r/teslamotors suhtaudutaan melko skeptisesti.
Mielenkiintoista nähdä kuinka nopea ohjaus tuossa on esim parkkipaikalla pyöritellessä.


Etenkin nuo vilkkujen napit herättävät ihmetystä. Vilkkuviiksen poisjättö ei ole mitään uutta automaailmassa kuten esim Ferrareissa on napit ratin kummallakin puolella peukaloille joista aktivoidaan vilkut ja Lamborghini Huracanissa on moottoripyöristä tuttu vipu joka sekin toimii ihan kiitettävästi käyttäjien mukaan, mutta nuo Teslan hipaisupainikkeet tuskin. Uudessa Ferrari Roman ratissa on hyvin paljon tuollaisia hipaisukytkimiä eikä ole paljoa saaneet kehuja.
 
Viimeksi muokattu:
Ratista tulee pelikonsolimainen suunnittelu mieleen. Ulkonäkö miellyttää minua ja en ole ikinä tykännyt pitää käsiä 10 vaille 2 asennossa joten en ainakaan vielä tuomitse. Tärkeintä on kuinka vilkut, vakkari, pyyhkijät, media ja pitkien valojen käyttö tuon kanssa onnistuu talvella.
 

Tästä uutisesta saa kuvan, että normi LR olisi vanhalla tekniikalla mutta uusi sisältö. Plaid ja plaid+ sitten uutta tekniikkaa kokonaan.

The new Model S starts at $79,990 for a “Long Range” dual-motor version that gets 412 miles of range. Or people can spend $119,000 for one with the new, more powerful “Plaid” powertrain that goes 390 miles with that sub-2 second 0–60 time. The “Plaid+” version with 520 miles starts at $139,000.
 
Ratti ei kyllä vaikuta ihan ajajan valinnalta, enkä ole ihan varma tuosta keulastakaan. Sisustan muutokset hyviä. Kiinnostaa hieman myös, millaisella rauta/softayhdistelmällä tuota Witcher 3:a pelataan.
 
Ratti tuskin välttämättä tuon näköisenä Euroopassa tulee myyntiin, ei liene laillinen. Mutta onhan se hauska että Tesla kopioi id.3:sta vähän hipaisukytkimiä, pääsee Tesla-omistajatkin "nauttimaan" niistä eikä pysty enää ilkkumaan VW:lle.
 
Ratista vielä sen verran, että paatuneena 10/2-miehenä testasin tuossa miniatyyri-ihmistä päiväkotiin viedessä 9/3-otetta ja tuntui kyllä todella oudolta. NHTSA:han suosittaa tuota 9/3-otetta nykyään ja taitaapa olla tutkitusti onnettomuustilanteessa turvallisempikin.

Mielenkiinnolla odotan käyttäjäkokemuksia, mutta tämä hipaisukytkinratkaisu tasaisella pinnalla vaikuttaa kokeilematta todella huonolta ratkaisulta.
 

Liitteet

  • Teslatouch.jpg
    Teslatouch.jpg
    146,8 KB · Luettu: 163
Viimeksi muokattu:
Ratista vielä sen verran, että paatuneena 10/2-miehenä testasin tuossa miniatyyri-ihmistä päiväkotiin viedessä 9/3-otetta ja tuntui kyllä todella oudolta. NHTSA:han suosittaa tuota 9/3-otetta nykyään ja taitaapa olla tutkitusti onnettomuustilanteessa turvallisempikin.
Itse mietin, että saako tuosta mitään kunnon otetta kun kehä loppuu heti puolan kohdalle eikä jatku yhtään sen yli. 9/3 otteella sormet jää käytännössä sinne puolan taakse.

No, ehkä se on testattu toimivaksi... :tdown: tai sitten ei, vaan Musk on sanonut, että tuollainen, piste.
 
Harmi jos ratissa on tosiaan vain hipaisunäppäimet. Tosin siinä näyttää olevan sen verran rakoa että voisi löytyä sellainen klikkimekanismi, eli olisi kuitenkin mekaanista feedbäkkiä että on painanut nappia. Toivottavasti.

Jos tuo töötti esimerkiksi on myös hipaisunäppäin niin sitähän voisi ihan huomaamattaan hipaista ja tööttäillä menemään. Jotenkin en usko että sellainen menisi läpi.

Koeajoja odotellessa
 
Toi 9/3 on sitenkin ehdottoman hyvä, että jo yhdellä kädellä autoa saa jämäkästi hallittua. Ja muutenkin riittää vain pieni liike. Se mitä nyt jossain autokoulussa vuosia sitten viimeksi 10/2-tyyliä kokeilleena siitä muistan, sitä käyttäessä ohjaaminen on epätarkempaa. 10/2:ssa ainakin mulla kädet roikkuu ja väsyy herkemmin, kun 9/3:ssa kädet saa välillä levätä kyynärnojilla.
 
Toi 9/3 on sitenkin ehdottoman hyvä, että jo yhdellä kädellä autoa saa jämäkästi hallittua. Ja muutenkin riittää vain pieni liike. Se mitä nyt jossain autokoulussa vuosia sitten viimeksi 10/2-tyyliä kokeilleena siitä muistan, sitä käyttäessä ohjaaminen on epätarkempaa. 10/2:ssa ainakin mulla kädet roikkuu ja väsyy herkemmin, kun 9/3:ssa kädet saa välillä levätä kyynärnojilla.
Mikäs normiratissa estää 9/3 ajamisen? Kyllä tollainen ei-kehällinen ratti on mielestäni monessakin tilanteessa jopa vaarallinen.
 
Oho joo, ei mikään. Meni sen verran ohi aiheen, etten varsinaisesti edes ottanut kantaa Teslan uuteen rattiin, vaan yleisesti ajo-otteisiin. Tällä hetkellä tuntuu siis siltä, että käytän ihan mielelläni vaikka hautaan asti tavallista rattia.
 
Oho joo, ei mikään. Meni sen verran ohi aiheen, etten varsinaisesti edes ottanut kantaa Teslan uuteen rattiin, vaan yleisesti ajo-otteisiin. Tällä hetkellä tuntuu siis siltä, että käytän ihan mielelläni vaikka hautaan asti tavallista rattia.

Itellä alkuun sama mutta voi olla vain muutosvastarintaisuutta. Täytyisi kokeilla ennen kuin teen viimeistä tuomiota. Jos ohjaus on yhtä nopea kuin kolmosessa niin voipi olla ihan toimiva.

En ihmettelisi vaikka joutuisivat silti laittamaan "perinteisen" ratin
 
Itellä alkuun sama mutta voi olla vain muutosvastarintaisuutta. Täytyisi kokeilla ennen kuin teen viimeistä tuomiota. Jos ohjaus on yhtä nopea kuin kolmosessa niin voipi olla ihan toimiva.

En ihmettelisi vaikka joutuisivat silti laittamaan "perinteisen" ratin
Joo. Autojen ja ajamisen suhteen olen tähän liittyen oppinut, ettei oman muutosvastarintaisuuden kanssa kannata olla liian jääräpäinen tai tiukkapipoinen. Näitä asioita on kiva pohtia teoriassa, mutta lopulta kokeiltuaan vasta tietää, miten tietty ratkaisu istuu omaan käteen. Useamman kerran joku merkki/malli tai tekniikka on kokeillessa ollutkin paljon parempi tai huonompi kuin olisi uskonut.

Ja nyt se pohdinta jää sitäkin teoreettisemmaksi, mikäli yllä oleva EU-versio tosiaan pitää linjansa. Kuvissa toi S:n uusittu sisusta näyttää ihan lupaavalta. Joskus noissa muutaman vuoden takaisissa S:ssä istuneena jäi vähän kolkko fiilis siitä viimeistelystä verrattuna mm. saksalaisiin vastineisiin.
 
Joo. Autojen ja ajamisen suhteen olen tähän liittyen oppinut, ettei oman muutosvastarintaisuuden kanssa kannata olla liian jääräpäinen tai tiukkapipoinen. Näitä asioita on kiva pohtia teoriassa, mutta lopulta kokeiltuaan vasta tietää, miten tietty ratkaisu istuu omaan käteen. Useamman kerran joku merkki/malli tai tekniikka on kokeillessa ollutkin paljon parempi tai huonompi kuin olisi uskonut.

Ja nyt se pohdinta jää sitäkin teoreettisemmaksi, mikäli yllä oleva EU-versio tosiaan pitää linjansa. Kuvissa toi S:n uusittu sisusta näyttää ihan lupaavalta. Joskus noissa muutaman vuoden takaisissa S:ssä istuneena jäi vähän kolkko fiilis siitä viimeistelystä verrattuna mm. saksalaisiin vastineisiin.

Tuo löytyy teslan optio koodeja kikkailemalla.
 
Pyöree ratti kiitos. Harmi että silti todella tylsä ja jopa ruma, hipaisukytkimistä puhumattakaan :facepalm:
 
Pyöree ratti kiitos. Harmi että silti todella tylsä ja jopa ruma, hipaisukytkimistä puhumattakaan :facepalm:
Pidän kyllä itse tuosta minimalistisesta suunnittelusta. Hipaisukytkimet on nykyajan syöpä, siihen yhdyn kyllä. "Manuaaliajo" mekaniikkaan voi tulla jotain muutoksia tulevaisuudessa ja esim vilkut saatetaan automatisoida yms. ehkä siksi karsitaan noita fyysisia tikkuja yms. Suht avoimin mielin koitan suhtautua, mutta pyöreä ratti kyllä tuntuu oikealta ratkaisulta vs tuo kuvissa näkynyt. :rolleyes:
 
Pidän kyllä itse tuosta minimalistisesta suunnittelusta. Hipaisukytkimet on nykyajan syöpä, siihen yhdyn kyllä. "Manuaaliajo" mekaniikkaan voi tulla jotain muutoksia tulevaisuudessa ja esim vilkut saatetaan automatisoida yms. ehkä siksi karsitaan noita fyysisia tikkuja yms. Suht avoimin mielin koitan suhtautua, mutta pyöreä ratti kyllä tuntuu oikealta ratkaisulta vs tuo kuvissa näkynyt. :rolleyes:
Avoimin mielin toki, ja kyllä mä tota yokeaki haluaisin testata ja yllättyä positiivisesti. Minimalisminkin voi vetää yli ja jossain vaiheessa käytettävyys alkaa kärsimään kun mennään sweetspotista yli. Sama homma automaatiossa. Nykyisessä kolmosessa eniten ärsyttäviä piirteitä on teslan&muskin halu automatisoida asioita joita ei tarvitsisi, tai toisaalta halu automatisoida ne omalla tavalla joka kenties toimii muskin työmatkalla mutta harvemmin muualla. Automatisoidut vilkut kuulostaa kunnon päänsäryltä.
 
Tesla oli maininnut uutisessa että ratin toiminnot ovat AIn takana. Eli ostaa sen avulla laittaa pakin päälle, vilkuttaa jne.
 
Tesla oli maininnut uutisessa että ratin toiminnot ovat AIn takana. Eli ostaa sen avulla laittaa pakin päälle, vilkuttaa jne.
Just.

Mistäköhän se AI päättelee kumpaan suuntaan olen seuraavasta risteyksestä menossa? Tai, että ajattelin kohta ohittaa edelläajavan, tai että aionkin kohta bussipysäkille pysähtyä... Harvaa vilkun käyttöä mikään AI osaa ennustaa. Tietty, jos on Navi päällä ja kohde asetettu, niin jokusen ehkä. Vaan en usko silti tohon pätkääkään.
 
Just.

Mistäköhän se AI päättelee kumpaan suuntaan olen seuraavasta risteyksestä menossa? Tai, että ajattelin kohta ohittaa edelläajavan, tai että aionkin kohta bussipysäkille pysähtyä... Harvaa vilkun käyttöä mikään AI osaa ennustaa. Tietty, jos on Navi päällä ja kohde asetettu, niin jokusen ehkä. Vaan en usko silti tohon pätkääkään.
Tässä oli et esim pakin laittaa päällä kun autoon menee ja sensorit huomaa et keula on seinään päin. Toki pykälät saa käsin myös valittua.

Vilkut näky olevan kans ratissa, kosketusnapit pitäs olla vissiin palautteella eli joku "keino" tuntuma
 
Eli pakki päälle autotallissa jos autotallin ovi oli kiinni?
No voihan siinä tietty joku AI olla, ja se oppii sun autotallin, työmatkan jne. Mutta silti hyöty on vähintään kysenalainen. En kyllä luottaisi pätkääkään tollaiseen. Sen kerran kun se vaihde onnkin väärään suuntaa ja jonkun kiirelähdön teet, niin hups... tai mitä tahansa muuta vastaavaa (auto vilkuttaa vasemmalla ja lähdetkin oikealle ryhmittäytymään ja sinne kerkesi joku tunkea, kun vilkutit eri suuntaan...)
 
Teslahan testas jo Model 3:lla tota poistettavaa rattia, että ihmiset pikkuhiljaa tottuu siihen, että se ratti ei välttis enää ole joka hetki siinä kuljettajan käänneltävissä tulevissa malleissa.

m3.JPG
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 385
Viestejä
4 493 618
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom