Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Eipä enää tarvitsekaan olla. Miten voi kenenkään arviointeihin luottaa? Katsomalla mitä mittari kertoo
Mitä vittua toi nyt tarkottaa? Jos syyskuussa tehdyssä "Tesla battery day" videolla ei mainita mitään, että jätkällä on rahat kiinni firmassa.
 
Eipä enää tarvitsekaan olla. Miten voi kenenkään arviointeihin luottaa? Katsomalla mitä mittari kertoo
Mitä? Sandy teki paljon videoita missä kehui Teslan tekniikkaa kuten tapaa rakentaa autoja, Octovalvea jne. Nyt sitten taustalla onkin ollut, että omistanut osakkeita ja tienannun pienen siivun.
Nyt herääkin kysymys oliko nämä kehut oikeita vaiko ihan huuhaata? Octovalvea menee kuin kuumille kiville huoltoon.
 
Mitä? Sandy teki paljon videoita missä kehui Teslan tekniikkaa kuten tapaa rakentaa autoja, Octovalvea jne. Nyt sitten taustalla onkin ollut, että omistanut osakkeita ja tienannun pienen siivun.
Nyt herääkin kysymys oliko nämä kehut oikeita vaiko ihan huuhaata? Octovalvea menee kuin kuumille kiville huoltoon.
Tais sandy sanoa ajat sitten jossain videossa että omistaa osakkeita, mutta totta kyllä että uskottavuus on koetuksella kun ei tuubivideoissa sitä tuo aktiivisesti esille.
Sinänsä luotan Sandyn arvioon, koska pääosin esittää aina perustelut miksi ja jos puretusta autosta on kyse niin kuvataan huomiot. Lisäksi aika paljon on mainetta pelissä sekä yritys joka perustuu nimenomaan objektivisuuteen ja hyvään maineeseen. Muutoinkin tuo 22k -> 177k USD sijoitus aika nappikauppaa vielä että kannattaisi mainettaan pilata.

Ja edelleen vika ei ole itse octovalvessa tai suunnittelussa vaan paskoissa lämpötilasensoreissa. Huono sensorierä on sattunut joulukuussa toimitettuihin autoihin ja ei pitäisi vaikuttaa uudempiin.
 
Ja edelleen vika ei ole itse octovalvessa tai suunnittelussa vaan paskoissa lämpötilasensoreissa. Huono sensorierä on sattunut joulukuussa toimitettuihin autoihin ja ei pitäisi vaikuttaa uudempiin.
Oliko jotain urli, että näin oli? Ymmärsin, että vaihtamat jotain muutakin.

Edit. Ainakin korkeapaineanturi ja lämpötila-anturi menevät vaihtoon. Jotain muutakin vielä. Joku softapäivitys oli vielä julkaistu.
 
Viimeksi muokattu:
Greeniltä mielenkiintoinen kommentti Teslan FSD:sta. Hänen mielestään nykyiset Teslat eivät saisi L5 ajoa seuraavaan 5:n vuoteen. Lisäksi FSD on Teslan itsensä määrittelemä nimitys eli se on kaikkea muuta kuin L5 tason automaattinen ajo.

 
Jos L5 on kelissä kuin kelissä ja paikassa kuin paikassa eli esim. lumimyrskyssä etelämantereella niin L5 on helposti 5 vuoden päässä.
 
Taitaa katsoa ihan jenkkisilmin asiaa eli Kalifornian tasolla.

j3016-levels-of-automation-image.png


Jos mennään SAE leveleillä niin vitonen on kaukana. Nelonen on kohtuu lähellä. Tällä hetkellä ollaan jossain kakkosen ja kolmosen välissä. Normi AP on L2, FSD beta on lähempänä L3
 
Level 5 automaatio on kyllä todella vaikea saavuttaa, koska sen pitäisi toimia joka paikassa ympäri maailmaa, jokaisessa tilanteessa ja jokaisella kelillä. Mielestäni tämä vaatisi käsittämättömän tehokkaan tekoälysysteemin ja nopean internetyhteyden. Jopa toimiva level 3 automaatio on hankala, koska jatkuvasti tulee poikkeustilanteita ja autopilot kytkeytyy pois päältä tai aiheuttaa vaaratilanteen tai sekaannusta liikenteessä. Olen kyllä todella pessimistinen näiden FSD-satujen suhteen. Mitä noita FSD-beta-videoita olen katsellut niin eihän toi osaa edes kääntyä oikein 1/5 tapauksissa.
 
Level 5 automaatio on kyllä todella vaikea saavuttaa, koska sen pitäisi toimia joka paikassa ympäri maailmaa, jokaisessa tilanteessa ja jokaisella kelillä. Mielestäni tämä vaatisi käsittämättömän tehokkaan tekoälysysteemin ja nopean internetyhteyden. Jopa toimiva level 3 automaatio on hankala, koska jatkuvasti tulee poikkeustilanteita ja autopilot kytkeytyy pois päältä tai aiheuttaa vaaratilanteen tai sekaannusta liikenteessä. Olen kyllä todella pessimistinen näiden FSD-satujen suhteen. Mitä noita FSD-beta-videoita olen katsellut niin eihän toi osaa edes kääntyä oikein 1/5 tapauksissa.

Level 5 on aika harhainen, ja vaatii kyllä melkoisen yleistekoälyn taakseen, joka osaa päätellä kaikissa tilanteissa oikein, ja muodostaa oikean toiminnan sen pohjalta. Eli ylittää siis merkittävästi esimerkiksi ihmisen suorituskyvyn auton ratissa.

Enpä haluaisi tunkata L5 autoa irti talvisesta onnettomuustilanteesta, jossa sen pitäisi osata vastaanottaa apua ilman ihmistä.
 
Hyvässä kelissä on tosiaan yksi asia mikä voidaan todennäköisesti saavuttaa kohtuullisessa aikataulussa. Mutta kelissä kuin kelissä? Se on jo isompi juttu. Jos esimerkiksi kaikki tiemerkinnät ja kyltit on lumen peitossa, täytyy olla erittäin kattava tietokanta sekä harvinaisen tarkka tieto missä kaistat kulkee. Aurauskeppejä voisi varmaan hyödyntää, mutta niitäkään ei joka paikassa ole.


No ehkä tämä menee jo hieman ohi tämän ketjun pääaiheesta, autonomiset autot ovat oman ketjun kokoinen aihe.
 
Itse olen siinä käsityksessä, että siinä vaiheessa kun autot ihan oikeasti osaavat ajaa itsestään, niin auton omistaminen muuttuu täysin tarpeettomaksi. Miksi ostaa autoa pihaan seisomaan kun liikenteessä on suuri määrä yhteiskäyttöautoja, jotka osaavat nopeasti itsestään saapua paikalle hyvin kustannustehokkaasti kun tarvii siirtyä paikasta toiseen.
 
Kannattaa vaan sisäistää tuo Greenin kommentti. Ihan asiaa se siinä sanoo. Tesla lupaa fsd:ta mutta se on heidän oma termi ja se voi tarkoittaa kaikkea muuta kuin L5 tason ajoa. Nyt ollaan jossain L2-3 välissä ja voi olla että siihen jääkin.
 
Tosiaan voisi tehdä oman ketjun autonomisille autoille. Liikennemerkitkin varmaan pitäisi varustaa jollain radiolähettimillä, jotta niitä ei tarvitsisi lukea kameroilla huonossa säässä.
 
Tosiaan voisi tehdä oman ketjun autonomisille autoille. Liikennemerkitkin varmaan pitäisi varustaa jollain radiolähettimillä, jotta niitä ei tarvitsisi lukea kameroilla huonossa säässä.
Harmi kun en löydä sitä uutista mutta siinä oli juuri tuollaista ideaa tulossa muutamalta startup firmalta. Autoissa, pyörät jne. olisi lähettimet mitkä jakaa tietonsa josta sitten kulman takana oleva auto tietää, että joku tulee pyörällä sieltä takaa jne.
 
Harmi kun en löydä sitä uutista mutta siinä oli juuri tuollaista ideaa tulossa muutamalta startup firmalta. Autoissa, pyörät jne. olisi lähettimet mitkä jakaa tietonsa josta sitten kulman takana oleva auto tietää, että joku tulee pyörällä sieltä takaa jne.
Olikohan kyse tästä.

 
Miksi ostaa autoa pihaan seisomaan kun liikenteessä on suuri määrä yhteiskäyttöautoja, jotka osaavat nopeasti itsestään saapua paikalle hyvin kustannustehokkaasti kun tarvii siirtyä paikasta toiseen.
Ei auton omistaminen liity siihen mikä olisi kustannustehokasta.

Auto on monelle (kuten minulle) henkilökohtainen esine. Sinne voi jättää omia tavaroita ja sille voi tehdä mitä huvittaa. Haluan ajaa tietynlaisella ja tietyn värisellä itse valitsemallani autolla, en randomilla yhteiskäyttöautolla. Lisäksi auto on jossain määrin statussymboli siinä missä automaattikello ja purjevenekin.

Ja yhteiskäyttöauton joutuisi "soittamaan" paikalle kuin taksin. Oma auto on aina omalla pihalla valmiina.
 
Yhteiskäytön puolesta puhuvat ihmiset eivät ole idealiamissaan koskaan lainanneet yhtään mitään kalliimpaa tavaraa toiselle.

Suomessa on vanha sananlasku, jota en ihan muista kokonaan, mutta; "Lainassa ei parane kuin varreton kirves ja kahvaton lapio." Muistaakseni näin. Edes 20t€ autoa en laittaisi noihin "nappikauppajakokorvauspalveluihin" pilattavaksi saati +50t€ autoa. Toisen omaisuudella ei ole mitään arvoa ja kun sillä ei ole selkeää omistajaa vaan *kenen tahansa käytössä* niin jälki on sen mukaista.
 
Yhteiskäytön puolesta puhuvat ihmiset eivät ole idealiamissaan koskaan lainanneet yhtään mitään kalliimpaa tavaraa toiselle.
Eihän tässä kenellekään lainaamisesta ole kyse, vaan tulee ihan firmoja (kuten esim. Uber tai Waymo) jotka autot hommaavat ja niitä voivat ihmiset käyttää kuten takseja. Näitä syntyy kuin sieniä sateella siinä vaiheessa kun autonominen auto oikeasti on autonominen. Hinta vaan paljon taksia halvempi koska kuskeja ei tarvi ja autot osaavat palata latausasemalle kun tarvitsevat halpaa sähkölatausta.
 
Yhteiskäytön puolesta puhuvat ihmiset eivät ole idealiamissaan koskaan lainanneet yhtään mitään kalliimpaa tavaraa toiselle.
Se pointtihan on juuri siinä, että sinun ei tarvitse sitä autoa omistaa. Kyllä niitä vuokraajia tulee riittämään - Uberin tapaiset firmat yms.

Kyllä se vain niin on, että siinä vaiheessa kun autot ajelee itsestään, ei sellaisen omistaminen tule olemaan millään tavalla kannattavaa ellet ajele sitten vähintään jonkun 50-100tkm vuodessa.
 
Toi "hinta paljon taksia halvempi" / yrityksen tavoittelema voitto / kyseisen autojen ylläpito, siivous, huolto, uusiminen yhtälö ei siltikään ole validi. Yritystoiminta ei ole hyväntekeväisyyttä, ja noiden vehkeiden pitää tehdä tili käyttöaikanaan.
 
Toi "hinta paljon taksia halvempi" / yrityksen tavoittelema voitto / kyseisen autojen ylläpito, siivous, huolto, uusiminen yhtälö ei siltikään ole validi. Yritystoiminta ei ole hyväntekeväisyyttä, ja noiden vehkeiden pitää tehdä tili käyttöaikanaan.
Nykyisessä taksitoiminnassa karkeasti arvioituna puolet liikevaihdosta menee kuskin "palkkaan".
Tuollainen autonominen fleetti tarjoaa myös yrityksille massiivisia skaalaetuja. Reittejä voi optimoida äärimmäisyyksiin. Kapasiteettia voi hyödyntää hiljaisina aikoina esim. tavaroiden kuljettamiseen (tämä ei taida nykytakseilla onnistua, koska kuskin kanssa ei vain ole kannattavaa).

Mutta eihän tämä mitään lähivuosien juttuja ole - helposti vielä 10-20 vuotta saadaan odotella.
 
Kaupunkien keskustoissa edullinen robotaksi olisi varmasti huomattavan suosittu. En silti usko, että väljemmillä alueilla esim. lapsiperheet ovat aivan yhtä halukkaita omasta autosta luopumaan.
 
Naftit on akkujen puskurit Teslassa.
Joo näinhän se on. Tesloissa paljon pienemmät puskurit akussa , kuin muilla valmistajilla. Ehkä yksi syy suurempiin rangeihin myös (toki +muut asiat).

Muut varmaan haluaa pelata varman päälle akku takuun kanssa. Tesla antaa käyttäjälle ennemmän vastuuta mm. suosittelemalla 80-90% varausta arkikäytössä.

Audihan taisi taannoin lisätä autojensa rangea vähentämällä pyskurimäärä jos en väärin muista?
 
Joo näinhän se on. Tesloissa paljon pienemmät puskurit akussa , kuin muilla valmistajilla. Ehkä yksi syy suurempiin rangeihin myös (toki +muut asiat).

Muut varmaan haluaa pelata varman päälle akku takuun kanssa. Tesla antaa käyttäjälle ennemmän vastuuta mm. suosittelemalla 80-90% varausta arkikäytössä.

Audihan taisi taannoin lisätä autojensa rangea vähentämällä pyskurimäärä jos en väärin muista?

Tein tuonne toiseen ketjuun listausta mitä valmistajat suosittelevat. Tesla ei ole suinkaan ainoa joka suosittelee asettamaan latauksen ≤90% arkikäytössä

Tämän artikkelin innoittamana lähdin tutkimaan mitä lataustasoja eri valmistajat suosittelevat päivittäiseen ajoon. Tuossa testissä siis ilmeisesti Porsche ladattiin täyteen, kun Tesla ladattiin 90% asti, sillä verukkeella että Tesla suosittelee 90% maksimia päivittäiskäyttöön. Artikkelin tekijöiltä jäi ilmeisesti huomaamatta että Porsche suosittelee vain 85% latausta päivittäisajoon.

Eli tässä listaa suositelluista päivittäiskäytön latausrajoista

Tesla90% (LFP 100%)
Porsche85%
VW ID80%
Audi80%
Mercedes80%
Ford90%
HondaSuositellaan lataamaan täyteen aina ennen ajamista.
Polestar/Volvo90%
Mazda"Only charge the battery with as much power as needed, and do not always fully charge the battery."
MGEi tietoa
JaguarEi tietoa
CitroenEi tietoa (en löytänyt ohjekirjaa)
MiniEi tietoa
RenaultEi tietoa
SmartEi tietoa
PeugeotEi tietoa
NissanEi tietoa
Hyundai/KiaEi tietoa
OpelEi tietoa
BMWEi tietoa

Nopeasti kuin ohjeita luin läpi niin aika monelta en löytänyt mitään tietoa suositellusta lataustasosta. Kaikissa ne on vähän eri paikassa joten saattoi jäädä huomaamattakin. Joillain se on latauksen ohjeissa, joissain akun yleistiedoissa ja joissain ohjeissa se on huollon alla.
 
Nyt kun Teslalla on rahaa, niin toivoisin heidän luovan tyyliin 2% korolla olevan autorahoituksen siten, että maksuaika 20v. Sais auton hinnan kohdalleen kuluttajatkin. Miksi se ei voi näin tehdä, vaatiiko se niin paljon rahaa? 75k Tesla maksaisi tasalyhennyksenä tällöin 438e/kk, ei paha. Ainakin 138e säästyisi keskiveroasiakkaalta varmaan kuukaudessa polttoainekuluihinkin, joten hinta olisikin lähempänä 300e/kk. Ja ois auto, ja erittäin hino sellainen.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun Teslalla on rahaa, niin toivoisin heidän luovan tyyliin 2% korolla olevan autorahoituksen siten, että maksuaika 20v. Sais auton hinnan kohdalleen kuluttajatkin. Miksi se ei voi näin tehdä, vaatiiko se niin paljon rahaa? 75k Tesla maksaisi tasalyhennyksenä tällöin 438e/kk, ei paha. Ainakin 138e säästyisi keskiveroasiakkaalta varmaan kuukaudessa polttoainekuluihinkin, joten hinta olisikin lähempänä 300e/kk. Ja ois auto, ja erittäin hino sellainen.
Minusta puoli prosenttia olisi parempi korko! Laina-ajaksi 25 vuotta. Kuten sanoit, Teslalla on paljon rahaa ja näin saataisiin auto halvemmalla alle! Win-win! Vaikea ymmärtää, miksei tämä sopisi ko. firmalle. Taitavat olla aika itsekästä porukkaa.
 
Nyt kun Teslalla on rahaa, niin toivoisin heidän luovan tyyliin 2% korolla olevan autorahoituksen siten, että maksuaika 20v. Sais auton hinnan kohdalleen kuluttajatkin. Miksi se ei voi näin tehdä, vaatiiko se niin paljon rahaa? 75k Tesla maksaisi tasalyhennyksenä tällöin 438e/kk, ei paha. Ainakin 138e säästyisi keskiveroasiakkaalta varmaan kuukaudessa polttoainekuluihinkin, joten hinta olisikin lähempänä 300e/kk. Ja ois auto, ja erittäin hino sellainen.

No onhan 75k aika kova hinta nyrkkipajan autosta, joka kasataan jossain autotallin nurkassa.
 
Itse ajattelen, että kasvanut myynti kompensoisi riskit + korkotuotot jotka ovat nekin muhevat. En epäile hetkeäkään, etteikö toimisi Teslalle ihan rahantekovälineenäkin.
 
Nyt kun Teslalla on rahaa, niin toivoisin heidän luovan tyyliin 2% korolla olevan autorahoituksen siten, että maksuaika 20v. Sais auton hinnan kohdalleen kuluttajatkin. Miksi se ei voi näin tehdä, vaatiiko se niin paljon rahaa? 75k Tesla maksaisi tasalyhennyksenä tällöin 438e/kk, ei paha. Ainakin 138e säästyisi keskiveroasiakkaalta varmaan kuukaudessa polttoainekuluihinkin, joten hinta olisikin lähempänä 300e/kk. Ja ois auto, ja erittäin hino sellainen.

Miltä se tuntuisi vuonna 2040 maksella 20v vanhasta autosta 438e/kk?
 
Miltä se tuntuisi vuonna 2040 maksella 20v vanhasta autosta 438e/kk?
Kyllä minä sen olisin vaihtanut jo aiemmin pois ja ainahan sen saa maksaa nopeamminkin, jos siltä tuntuu. Sitä paitsi mitä vanhempi olen sitä vähemmän tarvitsen rahaa, koskaa asuntolainaa on maksettu..
Ja onhan se vuonna 2021 mukavempi ajaa uudella autolla seuraavat 10v sillä 438e/kk hinnalla.
 
Autossa jos missä, kännyköitä lukuunottamatta, laina-aikana lainapääoman määrä pienenee väkisin hyödykkeen arvoa hitaammin, eli 5 tai 10 vuoden kohdalla auton arvo ei myydessä tai vaihtaessa todellakaan ole 75 ai 50% alkuperäisestä, joten onko ajatuksena siis joku ikuinen luuppi missä autolainojen määrä vain kasvaa Teslan piikkiin?
 
Kyllä minä sen olisin vaihtanut jo aiemmin pois ja ainahan sen saa maksaa nopeamminkin, jos siltä tuntuu. Sitä paitsi mitä vanhempi olen sitä vähemmän tarvitsen rahaa, koskaa asuntolainaa on maksettu..
Ja onhan se vuonna 2021 mukavempi ajaa uudella autolla seuraavat 10v sillä 438e/kk hinnalla.
Ja mites sitten toimitaan, kun maksetut erät eivät riittä arvonalenemaa kattamaan? Ei taida toi 438e kuussa riittää 75te autossa...
 
Ja mites sitten toimitaan, kun maksetut erät eivät riittä arvonalenemaa kattamaan? Ei taida toi 438e kuussa riittää 75te autossa...
En oikein ymmärrä mikä siinä on ongelma. Ainahan auton ostossa häviää rahaa.
Vrt. nyt autorahoitukset luokkaa, maksa eka erä 20 000e ja sitten 7v jollain 700e/kk eränä. Ei kiitos, pidän mieluummin 20 000e omassa käytössä ja en maksa millään tuollaista jonnin joutavaa 700e kuukausierää.
Miksi se ei voisi olla pitkä laina-aika, jää rahaa muuhunkin ja mitä sitten, että arvo alenee. Niin se tekee olipa rahoitus millainen tahansa
 
En oikein ymmärrä mikä siinä on ongelma. Ainahan auton ostossa häviää rahaa.
Ongelmahan se on teslalle / rahoituksen tarjoajalle kun 3v autoa pitänyt ja 150tkm rällännyt pikkufirman pyörittäjä ilmoittaa, että firma meni muuten konkkaan, tässä 150tkm ajettu 3v vanha model3:nen takaisin - kuukausierien maksu loppuu nyt.

Rahoituksen myöntäjälle jää käteen musta pekka, kun lainan vakuutena ollut auto ei kata lähellekään lainan arvoa.

-> Ts. ei tule tapahtumaan.
 
Viimeksi muokattu:
En oikein ymmärrä mikä siinä on ongelma. Ainahan auton ostossa häviää rahaa.
Vrt. nyt autorahoitukset luokkaa, maksa eka erä 20 000e ja sitten 7v jollain 700e/kk eränä. Ei kiitos, pidän mieluummin 20 000e omassa käytössä ja en maksa millään tuollaista jonnin joutavaa 700e kuukausierää.
Miksi se ei voisi olla pitkä laina-aika, jää rahaa muuhunkin ja mitä sitten, että arvo alenee. Niin se tekee olipa rahoitus millainen tahansa
Ootko nyt ihan tosissasi? Ei sitä kuukausierää voi loputtomasti alentaa laina-aikaa pidentämällä. Miksei samantien 100v laina ja kk- erä 63e (1200kk/75te)? Oispa halpaa ajaa Model S:llä :)

Kun se riski siirtyy sinne lainoittajalle, jos lainanottaja:
1. Ei pystykään lyhentämään lainaa
-Auto pois lainanottajalta ja myyntiin. Hups. autosta saatu raha jääkin 10te vajaaksi. Mistäs raha otetaan, jos ei ole edes varaa lainoja maksaa?

2. Haluaa kuitenkin jossain välissä vaihtaa autoa (sanotaan vaikka 3v päästä)
-Jos lyhennykset eivät riitä arvonalenemaa kattamaan, niin lainanottaja pitää ne maksaa. Eli eipä se pieni kk-erä mitään auta, saattaa vaan räpsähtää tossa 3v kohdalla vaikka 10te lasku päälle.


Ei kukaan lainanantaja ota tollaista riskiä.
 
Ootko nyt ihan tosissasi? Ei sitä kuukausierää voi loputtomasti alentaa laina-aikaa pidentämällä. Miksei samantien 100v laina ja kk- erä 63e (1200kk/75te)? Oispa halpaa ajaa Model S:llä :)

Kun se riski siirtyy sinne lainoittajalle, jos lainanottaja:
1. Ei pystykään lyhentämään lainaa
-Auto pois lainanottajalta ja myyntiin. Hups. autosta saatu raha jääkin 10te vajaaksi. Mistäs raha otetaan, jos ei ole edes varaa lainoja maksaa?

2. Haluaa kuitenkin jossain välissä vaihtaa autoa (sanotaan vaikka 3v päästä)
-Jos lyhennykset eivät riitä arvonalenemaa kattamaan, niin lainanottaja pitää ne maksaa. Eli eipä se pieni kk-erä mitään auta, saattaa vaan räpsähtää tossa 3v kohdalla vaikka 10te lasku päälle.


Ei kukaan lainanantaja ota tollaista riskiä.
Niin miksei 100v? Siksi, että kukaan ei anna niin pitkäksi aikaa lainaa. Ottaisin justiinsa tuollaisen 100v laina-aikadiilin ja sijoittaisin muuten auton kuukausikuluihin menevät rahat. Olis edullista ajoa.

1. Nimenomaan lainottajan riskihän se on. Eli Teslan pitäisi saada riittävästi korkotuottoja "onnistuneista" rahoituksista, että kattaa heikot asuntokaupat tai sitten kasvanut myyntivoluumi korvaa osan tulevista luottotappioista. Olisihan heillä mahdollisuus antaa esim. 20v-laina-aika, mutta esim. 90% vakuuksia vastaan, jossa auto ei käy vakuudeksi.

2. Jos haluaa vaihtaa autoa, niin maksaa tuttuun tyyliin lainat pois tms. Eihän kukaan luule tienaavansa autolla. Sitten vaan normaaleihin rahoitusneuvotteluihin, jos tarve.

-------------
Aivan varmasti myynti moninkertaistuisi, jos joku autovalmistaja (Tesla) pystyisi myymään niitä 20v laina-ajalla siedettävällä 2-3% korolla. Ostaisin välittömästi ja niin ostaisi moni muukin. Ei minua kiinnosta laittaa 20-30k omaa rahaa kiinni, jos ei ole tarve.
 
Niin miksei 100v? Siksi, että kukaan ei anna niin pitkäksi aikaa lainaa. Ottaisin justiinsa tuollaisen 100v laina-aikadiilin ja sijoittaisin muuten auton kuukausikuluihin menevät rahat. Olis edullista ajoa.

1. Nimenomaan lainottajan riskihän se on. Eli Teslan pitäisi saada riittävästi korkotuottoja "onnistuneista" rahoituksista, että kattaa heikot asuntokaupat tai sitten kasvanut myyntivoluumi korvaa osan tulevista luottotappioista. Olisihan heillä mahdollisuus antaa esim. 20v-laina-aika, mutta esim. 90% vakuuksia vastaan, jossa auto ei käy vakuudeksi.

2. Jos haluaa vaihtaa autoa, niin maksaa tuttuun tyyliin lainat pois tms. Eihän kukaan luule tienaavansa autolla. Sitten vaan normaaleihin rahoitusneuvotteluihin, jos tarve.

-------------
Aivan varmasti myynti moninkertaistuisi, jos joku autovalmistaja (Tesla) pystyisi myymään niitä 20v laina-ajalla siedettävällä 2-3% korolla. Ostaisin välittömästi ja niin ostaisi moni muukin. Ei minua kiinnosta laittaa 20-30k omaa rahaa kiinni, jos ei ole tarve.

Tuota noin, jos tämä olisi niin mahtava rahantekokone kuin annat ymmärtää niin eiköhän joku olisi tähän jo tarttunut :confused:
 
Niin miksei 100v? Siksi, että kukaan ei anna niin pitkäksi aikaa lainaa. Ottaisin justiinsa tuollaisen 100v laina-aikadiilin ja sijoittaisin muuten auton kuukausikuluihin menevät rahat. Olis edullista ajoa.

1. Nimenomaan lainottajan riskihän se on. Eli Teslan pitäisi saada riittävästi korkotuottoja "onnistuneista" rahoituksista, että kattaa heikot asuntokaupat tai sitten kasvanut myyntivoluumi korvaa osan tulevista luottotappioista. Olisihan heillä mahdollisuus antaa esim. 20v-laina-aika, mutta esim. 90% vakuuksia vastaan, jossa auto ei käy vakuudeksi.

2. Jos haluaa vaihtaa autoa, niin maksaa tuttuun tyyliin lainat pois tms. Eihän kukaan luule tienaavansa autolla. Sitten vaan normaaleihin rahoitusneuvotteluihin, jos tarve.

-------------
Aivan varmasti myynti moninkertaistuisi, jos joku autovalmistaja (Tesla) pystyisi myymään niitä 20v laina-ajalla siedettävällä 2-3% korolla. Ostaisin välittömästi ja niin ostaisi moni muukin. Ei minua kiinnosta laittaa 20-30k omaa rahaa kiinni, jos ei ole tarve.
Mutta vaikka laina-aika olisi 150 vuotta, ja kuukausierä femman, niin kun tulee 4-5-8 vuoden kohdalla se halu tai tarve vaihtaa auto, silloin maksetaan se arvonalenema, jota pienet kuukausierät eivät ole jaksaneet kuolettaa. Sen takia usein on se käsiraha, jotta lainassa olisi edes pieni puskuri arvonaleneman ja lainapääoman välillä. Ja jos olisi antaa lainatakuuta 65keur edestä, miksi se laina pitäisi ottaa autonvalmistajalta?
 
Tuota noin, jos tämä olisi niin mahtava rahantekokone kuin annat ymmärtää niin eiköhän joku olisi tähän jo tarttunut :confused:
Nimenomaan. Kyllä rahoitusalalla on aika paljon fiksuja ihmisiä töissä ja osaavat tehdä järkevät laskelmat / tarjoukset. Ehdotettu 20v laina-aika autoon ei ole sellainen.

Eihän kukaan pidä autoa 20v. Eli käytännössä jokaiselle tulee eteen se lisärahan kaivaminen, jotta pääsee eroon autosta. Teslahan tarjoaa ihan asiallista rahoitusta tälläkin hetkellä. Siellä taitaa korko olla jotain 2.5% ja laina-aikaa ainakin 60kk asti.
 
Mutta vaikka laina-aika olisi 150 vuotta, ja kuukausierä femman, niin kun tulee 4-5-8 vuoden kohdalla se halu tai tarve vaihtaa auto, silloin maksetaan se arvonalenema, jota pienet kuukausierät eivät ole jaksaneet kuolettaa. Sen takia usein on se käsiraha, jotta lainassa olisi edes pieni puskuri arvonaleneman ja lainapääoman välillä. Ja jos olisi antaa lainatakuuta 65keur edestä, miksi se laina pitäisi ottaa autonvalmistajalta?

Ja lähtökohtaisesti arvonalenema on jyrkintä nimenomaan ensimmäisten vuosien aikana, joten vaihtohalujen iskiessä siinä kolmen - neljän vuoden tienoilla maksettavaksi kyllä tulee sitten se "säästetty" käsirahakin. Toisaalta kuulostaa melkoisen upealta maksaa sitä 500 euron kuukausittaista tasaerää siinä 15 vuoden jälkeen, kun auton rahallinen arvo lasketaan tonneissa.
 
Eihän kukaan pidä autoa 20v. Eli käytännössä jokaiselle tulee eteen se lisärahan kaivaminen, jotta pääsee eroon autosta. Teslahan tarjoaa ihan asiallista rahoitusta tälläkin hetkellä. Siellä taitaa korko olla jotain 2.5% ja laina-aikaa ainakin 60kk asti.

1.66% todellinen vuosikorko ja 72kk laina-aika Teslan kautta (DNB auto finance) minulla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 486 906
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom