Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Eipä se olisikaan tuollainen rahoituksen järjestäminen kannattavaa, kuin valmistajalle. Koska valmistaja saisi lisää tulosta siitä kasvaneesta myynnistä. Ei se rahoituslaitokselle mikään bisness-bisness ole, mutta Teslalle voisi ollakin - koska myynti kasvaisi valtavasti.
Esimerkkinä: Jos Tesla Model Y saisi 20v korottoman maksuajan, niin aika moni varmaan maksaisi ihan muina miehinä 5k nykyistä korkeamman hankintahinnan. Niin tekisin itsekin, ei paljon 5k tunnu 20vuoden aikana sehän on "vain 250e per vuosi. Uskon, etten ole ainoa joka ajattelee näin.. Eli Teslalle 5000e parempi profit per/auto, jos malttaa odottaa rahoja useamman vuoden..
Itse taas en ymmärrä ollenkaan perinteistä autorahoitusta, mikä järki laittaa 10k käsiraha kiinni, maksella joku 400-600e/kk ja maksaa vielä viimeinen joku 10k lainaerä. Siinä olis rahat tiukassa, on sitä muutakin elämää kuin miettiä miten kuukausierän saa maksettua.
Juu, ottaisin asuntolainatkin 100v laina-ajalla, jos annettaisiin, mitäpä noita lainoja liian nopeasti makselamaan, jos kustannus on maks. 2% luokkaa. Eri asia, jos korot olisi +3%.

Edit: Auto nyt ei ole koskaan fiksu hankinta, mutta vähemmän fiksu se on jollain +600e kuukausirahoituksilla, koska ei jää mitään mitä sijoittaa osakkeisiin tms.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä se olisikaan tuollainen rahoituksen järjestäminen kannattavaa, kuin valmistajalle. Koska valmistaja saisi lisää tulosta siitä kasvaneesta myynnistä. Ei se rahoituslaitokselle mikään bisness-bisness ole, mutta Teslalle voisi ollakin - koska myynti kasvaisi valtavasti.
Esimerkkinä: Jos Tesla Model Y saisi 20v korottoman maksuajan, niin aika moni varmaan maksaisi ihan muina miehinä 5k nykyistä korkeamman hankintahinnan. Niin tekisin itsekin, ei paljon 5k tunnu 20vuoden aikana sehän on "vain 250e per vuosi. Uskon, etten ole ainoa joka ajattelee näin.. Eli Teslalle 5000e parempi profit per/auto, jos malttaa odottaa rahoja useamman vuoden..
Itse taas en ymmärrä ollenkaan perinteistä autorahoitusta, mikä järki laittaa 10k käsiraha kiinni, maksella joku 400-600e/kk ja maksaa vielä viimeinen joku 10k lainaerä. Siinä olis rahat tiukassa, on sitä muutakin elämää kuin miettiä miten kuukausierän saa maksettua.
Juu, ottaisin asuntolainatkin 100v laina-ajalla, jos annettaisiin, mitäpä noita lainoja liian nopeasti makselamaan, jos kustannus on maks. 2% luokkaa. Eri asia, jos korot olisi +3%.
Maksaisit siis muina miehinä 5k€ enemmän jos saisi pitkän laina-ajan ja kuitenkin vaihtaisit autoa suht usein jos oikein ymmärsin ylempää. Eli auton vaihdossa häviäisi kaiken muun lisäksi vielä tuon 5k€ korkeamman hinnankin. Taloudellisesti ei kuulosta (minun korvaani) kovin järkevältä...
 
Maksaisit siis muina miehinä 5k€ enemmän jos saisi pitkän laina-ajan ja kuitenkin vaihtaisit autoa suht usein jos oikein ymmärsin ylempää. Eli auton vaihdossa häviäisi kaiken muun lisäksi vielä tuon 5k€ korkeamman hinnankin. Taloudellisesti ei kuulosta (minun korvaani) kovin järkevältä...
Juu, aivan varmasti ostaisin Tesla Y ihan muina miehinä kalliimmalla, jos saisin korottoman lainatyppisen kuukausierän.
Tätähän tapahtuu jo kännyköissä, miksipä ei autoissakin.
Niin ja en miettisi hetkeäkään, siinähän tietää justiinsa paljonko on ns. "lainan kustannus" ja voi vaikka verrata tavan lainaan yms. sen vaihtoehtoiskustannuksiin (=ei jää rahaa sijoittamiseen tai muuhun elämään).
Kumpi nyt loppuunsa on lopulta kalliimpi, se että saat esim. 1% korolla autolainan jossa valtavat käsirahat, vai se että pystyt pitkän laina-ajan johdosta sijoittamaan esim. 150-300e/kk johonkin tuottavaan 20v ajan. Perusmatikalla se tekee 50k tuloa tuollainen sijoituserä 5% tuotolla 20v aikana..
 
Kumpi nyt loppuunsa on lopulta kalliimpi, se että saat esim. 1% korolla autolainan jossa valtavat käsirahat, vai se että pystyt pitkän laina-ajan johdosta sijoittamaan esim. 150-300e/kk johonkin tuottavaan 20v ajan. Perusmatikalla se tekee 50k tuloa tuollainen sijoituserä 5% tuotolla 20v aikana..
Käytännössä uuden auton saa tuolla 1% korolla ilman kummoisiakaan käsirahoja. Yleensä niissä on sitten se loppuerä, mutta niissähän ideana on se että auto vaihdetaan uuteen, eikä tarvii kärvisellä sillä "vanhalla paskalla".
 
Eipä se olisikaan tuollainen rahoituksen järjestäminen kannattavaa, kuin valmistajalle. Koska valmistaja saisi lisää tulosta siitä kasvaneesta myynnistä.

Ei, vaan valmistaja saisi myyntivelkaa, mutta ei lisää rahaa. Loppujen lopuksi kassasta loppuisi käteinen ja autojen valmistaminen loppuisi, koska se ei lämmitä että seuraavan kerran kassaan kilahtaa rahaa ehkä ensi vuosikymmenellä. Mikäli haluat auton ilman käsirahaa, niin leasing on sitä varten. Jos ei ole varaa, niin sitten ei tarvitse autoa. Ei kukaan halua rahoittaa ihmisiä joilla ei ole varaa maksaa sitä lainaa.
 
Ei, vaan valmistaja saisi myyntivelkaa, mutta ei lisää rahaa. Loppujen lopuksi kassasta loppuisi käteinen ja autojen valmistaminen loppuisi, koska se ei lämmitä että seuraavan kerran kassaan kilahtaa rahaa ehkä ensi vuosikymmenellä. Mikäli haluat auton ilman käsirahaa, niin leasing on sitä varten. Jos ei ole varaa, niin sitten ei tarvitse autoa. Ei kukaan halua rahoittaa ihmisiä joilla ei ole varaa maksaa sitä lainaa.
Paitsi vihreät:
 
Ei, vaan valmistaja saisi myyntivelkaa, mutta ei lisää rahaa. Loppujen lopuksi kassasta loppuisi käteinen ja autojen valmistaminen loppuisi, koska se ei lämmitä että seuraavan kerran kassaan kilahtaa rahaa ehkä ensi vuosikymmenellä. Mikäli haluat auton ilman käsirahaa, niin leasing on sitä varten. Jos ei ole varaa, niin sitten ei tarvitse autoa. Ei kukaan halua rahoittaa ihmisiä joilla ei ole varaa maksaa sitä lainaa.

Sillähän minä sitä Teslalle on innovoinkin, kun osakeannit myydään sen siliän tien. Antaisivat annin tuota järjestelmää varten, äkkiäkös he 10miljardia moiseen kerää


Teslassa laskenut hinta aika hurjasti Saksassa. Onko jotain kieroa tapaa, kuinka päästä jobbaamaan noita . 34000€ Tesla on kova kyllä. Tuonhan ostaisi melkein seisontaan Saksaan ja 6kk pitäisi ja rahtaisi Suomeen? Taisi vaatia vielä 5000km ajoa toki alle ensin.
 
Sillähän minä sitä Teslalle on innovoinkin, kun osakeannit myydään sen siliän tien. Antaisivat annin tuota järjestelmää varten, äkkiäkös he 10miljardia moiseen kerää

Voi olla ettei osake kestäisi tuollaista älyttömyyttä, siitä kun ei olisi Teslalle mitään etua. Se olisi edelleen huono liiketoimintaidea, antaa autoja ilman että on taetta saada rahoja. Tai jos rahat joskus tulisivatkin, niin nollakorolla ja pitkällä maksuajalla diskonttaus tekee tuosta vain ja ainoastaan negatiivisen investoinnin.

Parempi vain olla myymättä tuossa tilanteessa, koska ei se auta kasvuun jos ei tule käteistä sisään. Autojen katteet on muutenkin kohtuu heikot.
 
Teslassa laskenut hinta aika hurjasti Saksassa. Onko jotain kieroa tapaa, kuinka päästä jobbaamaan noita . 34000€ Tesla on kova kyllä. Tuonhan ostaisi melkein seisontaan Saksaan ja 6kk pitäisi ja rahtaisi Suomeen? Taisi vaatia vielä 5000km ajoa toki alle ensin.

Eiköhän nuo ole tukittu ettei niitä pääse ulkomaalaiset ostamaan. Jos sulla on joku Saksalainen kaveri niin ehkä sen kautta voi saada ostettua
 
Voi olla ettei osake kestäisi tuollaista älyttömyyttä, siitä kun ei olisi Teslalle mitään etua. Se olisi edelleen huono liiketoimintaidea, antaa autoja ilman että on taetta saada rahoja. Tai jos rahat joskus tulisivatkin, niin nollakorolla ja pitkällä maksuajalla diskonttaus tekee tuosta vain ja ainoastaan negatiivisen investoinnin.

Parempi vain olla myymättä tuossa tilanteessa, koska ei se auta kasvuun jos ei tule käteistä sisään. Autojen katteet on muutenkin kohtuu heikot.

Jos auton valmistuskustannus on 50 000€, niin tuollainen 5000€ extra hinta kattaisi aika nopeasti riskit. Kun on kymmenen autoa myyty, niin kärsii yhden asiakkaan jättää maksamatta ja ollaan nollatuloksessa. Vaikea kuvitella, että joka 11 jättää maksamatta, jos on vakuuksia vaadittu. Lisäksi kate automyynnistä ja softamyyntitulot ja latausverkkotulot. Parhaimmillaan ajaudutaan tilanteeseen, jossa tulee jatkuvaa kassavirtaa ja systeemi pyörittää itsensä.
 
Jos auton valmistuskustannus on 50 000€, niin tuollainen 5000€ extra hinta kattaisi aika nopeasti riskit. Kun on kymmenen autoa myyty, niin kärsii yhden asiakkaan jättää maksamatta ja ollaan nollatuloksessa. Vaikea kuvitella, että joka 11 jättää maksamatta, jos on vakuuksia vaadittu. Lisäksi kate automyynnistä ja softamyyntitulot ja latausverkkotulot. Parhaimmillaan ajaudutaan tilanteeseen, jossa tulee jatkuvaa kassavirtaa ja systeemi pyörittää itsensä.
:speak:

Toit aiemmin itse esiin kännyköiden nollakorkoiset osamaksudiilit, mikseivät kännykkävalmistajat itse pyöritä tätä bisnestä jos se on niin mahtava rahantekokone, vaan antavat katteet operaattoreille jotka sitä pyörittävät?
 
:speak:

Toit aiemmin itse esiin kännyköiden nollakorkoiset osamaksudiilit, mikseivät kännykkävalmistajat itse pyöritä tätä bisnestä jos se on niin mahtava rahantekokone, vaan antavat katteet operaattoreille jotka sitä pyörittävät?
Tuotteen hinta on niin alhainen kuukausierältään jo operaattoriltakin ostettuna, että miksipä ne sitä tekisi. Puhelinta ei jätetä sen takia kauppaan, että kuukausierä on 5e vs 25e, mutta auto jää kyllä kauppaan, jos kuukausi erä on esim. 800e kk vs 400e, kk - puhumattakaan siitä, että tuollaisen 65k (Tesla Model Y) kohdalla kuukausieräero on varmasti isompi "perusrahoituksella" vs. 20v ns. korottomalla (jonka hinta jyvitetty ostohintaan).
 
Jos auton valmistuskustannus on 50 000€, niin tuollainen 5000€ extra hinta kattaisi aika nopeasti riskit. Kun on kymmenen autoa myyty, niin kärsii yhden asiakkaan jättää maksamatta ja ollaan nollatuloksessa. Vaikea kuvitella, että joka 11 jättää maksamatta, jos on vakuuksia vaadittu. Lisäksi kate automyynnistä ja softamyyntitulot ja latausverkkotulot. Parhaimmillaan ajaudutaan tilanteeseen, jossa tulee jatkuvaa kassavirtaa ja systeemi pyörittää itsensä.

Asia ei ole noin yksinkertainen. Ensinnäkin, raha menettää jatkuvasti arvoaan. 50k€ menettäisi arvoaan kahdessa kymmenessä vuodessa 40k€ jos ajatellaan pörssin kautta rahan arvon kasvavan n. 8% (50k€ / 1.08^10). Toki jos lainaa lyhennetään, niin lasku ei ole ihan noin vakava, mutta yli puolet arvosta katoaa kuitenkin. Rahalla on nimittäin aina nykyajassa arvo joka on eri kuin tulevaisuuden arvo.

Sen lisäksi jos Tesla alkaa rahoituslaitokseksi, niin lähtee kyllä miljardeja vuosittain liiketoimintakuluja lisää, puhumattakaan mahdollisesti pääomavaatimuksista ja valvonnasta jotka voisivat ajaa Teslan tilanteeseen ettei sillä olisi varaa tehdä enää autoja.

Saa aika paljon sähköä virrata Superchargereista ennen kuin Teslan kannattaa antaa ilmaista lainaa. Ja tuo oli oletuksella että kaikki maksavat takaisin kaiken.

Saat toki pistää sellaisen yrityksen pystyyn joka antaa ilmaiseksi autoja, kunhan lataa autot latureillasi. Toivo vain etteivät lataile kotona.
 
Asia ei ole noin yksinkertainen. Ensinnäkin, raha menettää jatkuvasti arvoaan. 50k€ menettäisi arvoaan kahdessa kymmenessä vuodessa 40k€ jos ajatellaan pörssin kautta rahan arvon kasvavan n. 8% (50k€ / 1.08^10). Toki jos lainaa lyhennetään, niin lasku ei ole ihan noin vakava, mutta yli puolet arvosta katoaa kuitenkin. Rahalla on nimittäin aina nykyajassa arvo joka on eri kuin tulevaisuuden arvo.

Sen lisäksi jos Tesla alkaa rahoituslaitokseksi, niin lähtee kyllä miljardeja vuosittain liiketoimintakuluja lisää, puhumattakaan mahdollisesti pääomavaatimuksista ja valvonnasta jotka voisivat ajaa Teslan tilanteeseen ettei sillä olisi varaa tehdä enää autoja.

Saa aika paljon sähköä virrata Superchargereista ennen kuin Teslan kannattaa antaa ilmaista lainaa. Ja tuo oli oletuksella että kaikki maksavat takaisin kaiken.

Saat toki pistää sellaisen yrityksen pystyyn joka antaa ilmaiseksi autoja, kunhan lataa autot latureillasi. Toivo vain etteivät lataile kotona.
Eihän tässä mistään ilmaisista autoista ollut kyse, vaan pikemminkin 5000e kalliimmista autoista --> enemmän tuottoa firmalle itselleen. Ja lisäksi myynti kasvaisi, koska yhä useammalla olisi vara Teslaan.
Niin, kyllähän siitä kuluja tulisi - se taas, että tulisiko suhteettoman paljon kuluja, niin lasketaan siitä, että riittääkö ns. noin 2% tuotto rahoitukselle kattamaan tästä syntyviä kuluja. Kai nyt tuokin aika automatisoitavissa olisi, softa hakee verotiedot/tulotiedot järjestelmistä tai asiakas pyytää 200e kpl/hintaan arviointia siitä, voisiko saada ostettua auton tällä tavoin.
Anneilla tarjottava raha sisään, netissä hakemukset ja vakuustodistukset ja vaikka vain alkuunsa "vain parhaille" asiakkaille möisi tuolla tavoin ja normaalilla tavalla siinä rinnalla.
--
Toin siis vain esille ajatuksen, että tälläisellä firmalla joka saa rahaa markkinoilta ilmaiseksi anneilla, niin on tälläisetkin periaatteessa mahdollisia. Ja oishan se kiva ostaa Tesla Model Y noin 300e/kk hintaan..
Tavallinen autofirma ei moiseen pysty, koska ei varmasti saa niin montaa miljardia lainaa tuollaista systeemiä varten...
 
Varmaan ei ole tässä skenariossa se suurin epäkohta, mutta pientä perspektiiviharhaa tulee tästä hintaluokasta, Miljardi ei varsinaisesti ole suurille autovalmistajille niin kova summa kuin voisi luulla, Toyota, GM ja VAG group tekevät vuosittaista voittoa miljardiluokassa kymmenien tai satojen miljardien liikevaihdoilla, kyllä silloin miljardin laina omaan pankkiin varmasti järjestyisi, siinä pitäisi vain ensin olla jotain järkeä.
 
Eihän tässä mistään ilmaisista autoista ollut kyse, vaan pikemminkin 5000e kalliimmista autoista --> enemmän tuottoa firmalle itselleen. Ja lisäksi myynti kasvaisi, koska yhä useammalla olisi vara Teslaan.

Ei. Oletetaan että vain inflaatio laskisi rahan arvoa ja mitään muuta arvoa sen rahan sijoittamisella ei olisi (eli esim. Tesla ei laskisi arvoa sille että se voisi sen sijaan rakentaa yhden uuden tehtaan, panostaa akkuteknologiaan etc). Jos ajatellaan tilannetta 50k€ nyt vs. 55k€ 20 vuoden sijoituksella, niin 20 vuoden päästä Tesla voisi ajatella seuraavat arvot (viime vuoden USA:n inflaatiolla 2,2%):

50k€ nyt, sijoitetaan inflaatiokorjattuna: 77265€ arvo 20 vuoden kuluttua.
55k€, 20 vuoden maksuaika, eli 2750€ / vuosi takaisinmaksua, Tesla sijoittaa inflaatiokorjattuna aina saapuvat erät (eikä myy esim. uusia rahoitussopimuksia): 68165€.

Tesla menettäisi edelleen 9k€ per myyty auto (koska kaikki ostaisivat noin auton - se tulee ostajalle halvemmaksi kun voi sijoittaa rahat muuten). Teslan paras marginaali verojen jälkeen on ollut 3,77%. Nyt he menettäisivät jokaisen myydyn auton arvosta 11,7%. Toisin sanoen Tesla tekisi tappiota yhtäkkiä jokaisesta autostaan, eikä kassaan tulisi rahaa kuten ennen. Kaikki tämä ennen mitään lisäkuluja ja vaatimuksia mitä tuosta voisi tulla.

Tämä vielä silläkin oletuksella että kaikki maksaisivat autonsa kiltisti, ilman yhtään luottotappiota.

Toin siis vain esille ajatuksen, että tälläisellä firmalla joka saa rahaa markkinoilta ilmaiseksi anneilla, niin on tälläisetkin periaatteessa mahdollisia. Ja oishan se kiva ostaa Tesla Model Y noin 300e/kk hintaan..

Varmasti, vielä parempi olisi 0€/kk ja kun haluaa niin auton voisi palauttaa ja saisi rahat takaisin. Ostajan kannalta varmasti kiva, mutta ei siinä Teslan kannalta ole mitään järkeä.

Tavallinen autofirma ei moiseen pysty, koska ei varmasti saa niin montaa miljardia lainaa tuollaista systeemiä varten...

Ei saa Teslakaan. Osakkeen arvo tulisi luultavasti alas aika romahtaen jos se rupeaisi tarjoamaan moista huonoa liiketoimintaa, koska sitä varten siihen ei ole sijoitettu. Eivät sijoittajat Teslaan sijoita jotta se alkaisi leikkimään huonosti tuottavaa pankkia, siinä vaiheessa kannattaa siirtää rahansa pankkisektorille.
 
Eihän tässä mistään ilmaisista autoista ollut kyse, vaan pikemminkin 5000e kalliimmista autoista --> enemmän tuottoa firmalle itselleen. Ja lisäksi myynti kasvaisi, koska yhä useammalla olisi vara Teslaan.
Niin, kyllähän siitä kuluja tulisi - se taas, että tulisiko suhteettoman paljon kuluja, niin lasketaan siitä, että riittääkö ns. noin 2% tuotto rahoitukselle kattamaan tästä syntyviä kuluja. Kai nyt tuokin aika automatisoitavissa olisi, softa hakee verotiedot/tulotiedot järjestelmistä tai asiakas pyytää 200e kpl/hintaan arviointia siitä, voisiko saada ostettua auton tällä tavoin.
Anneilla tarjottava raha sisään, netissä hakemukset ja vakuustodistukset ja vaikka vain alkuunsa "vain parhaille" asiakkaille möisi tuolla tavoin ja normaalilla tavalla siinä rinnalla.
--
Toin siis vain esille ajatuksen, että tälläisellä firmalla joka saa rahaa markkinoilta ilmaiseksi anneilla, niin on tälläisetkin periaatteessa mahdollisia. Ja oishan se kiva ostaa Tesla Model Y noin 300e/kk hintaan..
Tavallinen autofirma ei moiseen pysty, koska ei varmasti saa niin montaa miljardia lainaa tuollaista systeemiä varten...

Ja Teslako saa? Kuten sanoin, niin Tesla on nakkikioski verrattuna sinun tavalliseen auto firmaan. Sillä erotuksella että nakkikioski tekee tappiota
 
[QUOTE="burmanm, post: 8213115, member:

50k€ nyt, sijoitetaan inflaatiokorjattuna: 77265€ arvo 20 vuoden kuluttua.
55k€, 20 vuoden maksuaika, eli 2750€ / vuosi takaisinmaksua, Tesla sijoittaa inflaatiokorjattuna aina saapuvat erät (eikä myy esim. uusia rahoitussopimuksia): 68165€.

Tesla menettäisi edelleen 9k€ per myyty auto (koska kaikki ostaisivat noin auton - se tulee ostajalle halvemmaksi kun voi sijoittaa rahat muuten). Teslan paras marginaali verojen jälkeen on ollut 3,77%. Nyt he menettäisivät jokaisen myydyn auton arvosta 11,7%. Toisin sanoen Tesla tekisi tappiota yhtäkkiä jokaisesta autostaan, eikä kassaan tulisi rahaa kuten ennen. Kaikki tämä ennen mitään lisäkuluja ja vaatimuksia mitä tuosta voisi tulla.

Tämä vielä silläkin oletuksella että kaikki maksaisivat autonsa kiltisti, ilman yhtään luottotappiota.
[/QUOTE]

Eihän Tesla nytkään sijoita sen rahoja kuin omaan toimintaan, joten miksi se rupeaisi sijoittamaan markkinoille? Eikös Teslan kannata niillä rahoilla tehdä mitä osaa parhaiten, eli autoja, softaa, teknologiaa. Kai se kuitenkin enemmän Teslan asemaa parantaa, mitä useammalla niitä on, kuin se että sijoittaa rahat pörssiin.
Jos Tesla tekee autoistaan isomman tuoton, niin luulisi sen hyötyvän siitä että autoja myydään ja 5k listahintaa korkeammalla pyynnillä paljon enemmän., kuin ilman ns. matalakuluista rahoitusta, josta vielä tulee pientä voittoa (se rahoitusvoitto ei ole se juttu, vaan se että kysyntä kasvaa autoille jos useammalla on siihen vara).
 
Tesla tekee tappiota autokaupassa jo nykyisellään (katso osarit), ei tarvitse edes mitään rahoituskuvioita. Ja kyllä, myös se viimeinen oli autojen osalta edelleen tappiolla, vaikka sen eteen tehtiin kovaa työtä että se ei suoraan ollut nähtävissä.
 
Jep. Mutta kun joku viittasi, että miksi perinteinen autovalmistaja ei tee näin, niin varmaan kauppa käy muutenkin. Ostaisin enemmän kuin mielellään esim 35k Passatin 20v korottomalla lainalla, vaikka sitten 3k normaalia kalliimmalla. Mukavahan se olis ns. halvalla ajaa. Ja juu, väitän että enemmän niitä myytäisiin jos ihmiset saisivat niitä 200e kuukausierällä. Mutta harvalla firmalla on vara odotuttaa rahaa 20v, mutta jos olisi, niin mikä jottei. Nythän autonvalmistajat saanee rahat heti ja rahoittaja on erikseen.
Ei taida osakkeen omistajatkaan malttaa 20v odotella.
 
Jep. Mutta kun joku viittasi, että miksi perinteinen autovalmistaja ei tee näin, niin varmaan kauppa käy muutenkin. Ostaisin enemmän kuin mielellään esim 35k Passatin 20v korottomalla lainalla, vaikka sitten 3k normaalia kalliimmalla. Mukavahan se olis ns. halvalla ajaa. Ja juu, väitän että enemmän niitä myytäisiin jos ihmiset saisivat niitä 200e kuukausierällä. Mutta harvalla firmalla on vara odotuttaa rahaa 20v, mutta jos olisi, niin mikä jottei. Nythän autonvalmistajat saanee rahat heti ja rahoittaja on erikseen.
Ei taida osakkeen omistajatkaan malttaa 20v odotella.
Jos nyt en ihan väärin päässä tuota laske, niin lainan myöntäjän näkökulmasta olet haluamassa käytännössä vakuudetonta luottoa 20v ajalle 0.8% korolla kun tarjoudut maksamaan 3000e korkoa 20v ajalla 35000e lainasta.

Vakuudetonta, koska auton vakuusarvo heti kaupasta ulos ajamisen jälkeen reilusti alle lainan jäännösarvon.

--
Jos haluat oikeasti autolainaa tuolla korolla, niin kävele pankkiin ja panttaa asuntosi. Tai osta uusi asunto ja nosta lainaa 35000e enemmän kuin oikeasti tarvitset, jolloin voit ostaa käytännössä sen passattisi 25-30v laina-ajalla ja 0.8% korolla tjsp. Asuntolainoissa matalat korot ovat mahdollisia, koska asuntojen arvot eivät romahda samalla tavalla kuin autojen.
 
Ja juu, väitän että enemmän niitä myytäisiin jos ihmiset saisivat niitä 200e kuukausierällä. Mutta harvalla firmalla on vara odotuttaa rahaa 20v, mutta jos olisi, niin mikä jottei. Nythän autonvalmistajat saanee rahat heti ja rahoittaja on erikseen.
Ei taida osakkeen omistajatkaan malttaa 20v odotella.

Et tainnut ihan ymmärtää vieläkään. Kyse ei ole odottamisesta, vaan rahan arvon laskusta. 20v päästä se summa ei ole enää saman arvoinen. Kyse on samasta kuin vanhempasi kertoivat että nallekarkin sai irtokarkkikaupasta 10 pennillä, nyt maksaisit siitä vähintään 120p. Jos vanhempasi olisivat odottaneet 20 vuotta sen nallekarkin ostoon, niin he saisivat siitä pinsetillä repäistyn palasen. Raha menettää jatkuvasti arvoa - sen takia sitä ei kannata ilman korkotuloja odottaa.

Teslan alihankkijat eivät myöskään toimita palasia lupauksella "saat 20 vuoden kuluttua", joten Tesla joutuu maksamaan nykyarvossaan auton tekemisestä, mutta ehdotat että heille kävisi vain heikompi arvo myöhemmin. Olisi sama Teslalle että maksaisit nyt sen vähennetyn summan, eli 35k€ autosta sen 20k€ kuin että maksat 20 vuoden päästä sen 35k€. Ei vaan kiinnosta ketään. Niinkin auton hinta toki tippuisi, mutta Teslaa tuskin nähtäisiin enää parin vuoden päästä markkinoilla.
 
Meinaatko, että Tesla korottaisi:
1. yleisesti hintoja 5te, vai
2. vain ne jotka tohon 20v rahoitukseen päätyisivät maksaisivat auoistaan sen 5te enemmän?

Yleisellä tasolla paine lienee ennemminkin hintojen laskuun. Kilpailua kun tulee oikealta ja vasemmalta yhä kiihtyvällä vauhdilla. Jos taas kohta 2. niin eiköhän tollaiseen lähtevien asiakkaiden määrä olisi kuitenkin aika marginaalisen pieni (+kaikki muut tässä ketjussa mainitut syyt)
 
Nämä älyttömän (yli 10v) pitkistä lainoista haaveilu kertoo lähinnä siitä, että henkilöllä ei ehkä oman talouden hallinta ole ihan kunnossa. Väkisin halutaan ostaa auto, johon ei oikeasti ole rahaa ja kykyä hoitaa sen käyttö- ja arvonalenemiskustannuksia.

Auton voi ostaa tällä hetkellä mm. 6v lainalla jopa ilman käsirajaa ja jäännössummalla. Tai auton voi ostaa leasingillä. Jos näistä kumpaankaan ei ole varaa, niin olisi hyvä todeta että haaveilee autosta, johon omat taloudelliset resurssit ei riitä. Ja olisi syytä alkaa katselemaan halvempia autoja.

Auton ostoon ei kannata omaa taloutta sössiä.

Edit: Tunnen yhden perheen, jonka talous kaatui siihen, että oli pakko saada Teslan Model S vaikka todellisia taloudellisia edellytyksiä ei ollut. Lopulta lähti talo alta ja joutui perheen kanssa muuttamaan isällensä asumaan. Autostakaan ei päässyt eroon kun oli niin rakas, pitkällä liisingillä ja keskeytysmaksu olisi ollut 30ke luokkaa.
 
Tesla muuten myi yhden käytetyn Model 3 auton muistaakseni noin 40 000€ (aavistus yli). Eli kyllä rahattomille se käytetty Tesla on jonkunlainen vaihtoehto. Ei uusi, koska ne on kalliimpia tietenkin.

Nyt vaan on vielä niin, että noita käytettyjä ei ole vielä kunnolla saatavilla, tai hinnat on suuret, jopa lähellä uuden hintaa (halvin sr+ malli).

Lisäksi joulukuussa Tesla myi uusia varasto autoja 3000€ alennuksella. Eli joskus saattaa saada vähän halvemmalla. Muutenhan Tesla ei anna alennuksia.
 
Meinaatko, että Tesla korottaisi:
1. yleisesti hintoja 5te, vai
2. vain ne jotka tohon 20v rahoitukseen päätyisivät maksaisivat auoistaan sen 5te enemmän?

Yleisellä tasolla paine lienee ennemminkin hintojen laskuun. Kilpailua kun tulee oikealta ja vasemmalta yhä kiihtyvällä vauhdilla. Jos taas kohta 2. niin eiköhän tollaiseen lähtevien asiakkaiden määrä olisi kuitenkin aika marginaalisen pieni (+kaikki muut tässä ketjussa mainitut syyt)
Tuota kohtaa 2 tarkoitin. Että ottavat sille laina-ajalla tuoton, suoraan myyntihinnassa esim. tai sitten perinteisenä korkona. Tai sitten molemmat, sekä myyntihinta xxxx tuhatta euroa kovempi + maltillinen korko joka kattaa inflaation + kulut.

Väitän, että aivan helvetin moni ostaisi Teslan pienellä kuukausierällä. Miksi määrä olisi marginaalisen pieni?

Nämä älyttömän (yli 10v) pitkistä lainoista haaveilu kertoo lähinnä siitä, että henkilöllä ei ehkä oman talouden hallinta ole ihan kunnossa. Väkisin halutaan ostaa auto, johon ei oikeasti ole rahaa ja kykyä hoitaa sen käyttö- ja arvonalenemiskustannuksia.

Auton voi ostaa tällä hetkellä mm. 6v lainalla jopa ilman käsirajaa ja jäännössummalla. Tai auton voi ostaa leasingillä. Jos näistä kumpaankaan ei ole varaa, niin olisi hyvä todeta että haaveilee autosta, johon omat taloudelliset resurssit ei riitä. Ja olisi syytä alkaa katselemaan halvempia autoja.

Auton ostoon ei kannata omaa taloutta sössiä.

Edit: Tunnen yhden perheen, jonka talous kaatui siihen, että oli pakko saada Teslan Model S vaikka todellisia taloudellisia edellytyksiä ei ollut. Lopulta lähti talo alta ja joutui perheen kanssa muuttamaan isällensä asumaan. Autostakaan ei päässyt eroon kun oli niin rakas, pitkällä liisingillä ja keskeytysmaksu olisi ollut 30ke luokkaa.

Se mitään siitä kerro. Oikein ikiklassikko, kun useat haluaa maksaa puhelimenkin kerralla, kun jaossa korottomana 36kk. Vain hölmöläinen maksaa sen käteisellä. Sama asuntolainoissa, jos sulle tarjotaan +25v laina-aikaa 1% korolla, niin jotkut hölmöt yrittää sen tuohon 15v puristaa 1% korolla. Kyllä noissa on pahemmin taloudenhallinta pielessä.
Auto ei ole sijoitus, en sitä tässä haekaan. Ostajana tietäisin, että menetän käytännössä 20v aikana tuon Teslan kuvitteellisen 55k hinnan. Se taas, että onko vuodessa 3k autoiluun paljon, niin riippuu henkilöstä.. Ihan normaalilta kuulostaa varsinkin uuden auton ollessa kyseessä. Puhumattakaan siitä, että normaalilla ihmisillä on suurin rahantarve ikävuosissa 25-55v, ja siitä pikkuhiljaa helpottaa kun lapset + lainat on summiltaan pienehköjä ja reaaliomaisuutta on kertynyt.
Ja kuvitellaan worst-case skenaario, ostat 55k Teslan ja se palaa ilman vakuutusta. Noh, joudut maksamaan 300e per kuukausi 20v ajan. Vituttaa, mutta eipä siihen elämä kaadu. Ja tuo että ei olisi vakuutusta tai auton arvo on 0 esim. 10v päästä on aika epätodennäköistä. Vastaavasti, jos se olis tavan käsirahalla vaikka 15k + 800e kuukausi erät ja kas kummaa jäännösarvo pamahti nollaan palamisen johdosta, niin sulla juoksee seuraaavat esim. 7v hiton iso kuukausierä ja vielä odottaa iso "mälli" käsirahaa lopussa. Kyllä jälkimmäisessä ollaan enemmän pulassa.
 
Oikein ikiklassikko, kun useat haluaa maksaa puhelimenkin kerralla, kun jaossa korottomana 36kk. Vain hölmöläinen maksaa sen käteisellä. Sama asuntolainoissa, jos sulle tarjotaan +25v laina-aikaa 1% korolla, niin jotkut hölmöt yrittää sen tuohon 15v puristaa 1% korolla. Kyllä noissa on pahemmin taloudenhallinta pielessä.

Puhelimen kanssa kyse on kuitenkin niin pienestä summasta, että monesti se on vaan vaivanpuolesta niin paljon helpompi maksaa kerralla, kun tehdä jokin kk soppari.. Siis ainakin jos talous ei ole todella tiukalla.

Noissa matalakorkoisissa asuntolainoissa ei ole kiinteää korkoa, ja tuolla nopeammalla maksuaikataululla saadaan sitä korkosummaa pienemmäksi kun korko on edullinen. Ja tietysti jotkut eivät vaan pidä velasta, ja pyrkivät siitä siksi nopeasti eroon, mutta järkevintä on tietysti sopia maksumalli jossa se minimierä on kohtuullinen, mutta lainaa saa tarvittaessa lyhentää nopeamminkin.
 
Auto ostetaan joko siten että haluaako sen maksaa kokonaan omaksi vai ei. Jos omaksi ei kannata maksaa liian pitkään koska arvo on esim. 10v jälkeen nolla. Jos taas arvolla ei ole väliä voi maksaa 20v mutta ajaako kukaan 20v ja sitten huollot vielä tuona aikana?
 
Oikein ikiklassikko, kun useat haluaa maksaa puhelimenkin kerralla, kun jaossa korottomana 36kk. Vain hölmöläinen maksaa sen käteisellä.
Itse ainakin maksan suoraan käteisellä. Se on ihan hemmetin se ja sama maksaa se 400e suoraan kuin jossain kahden kympin erissä. Lähinnä ärsyttää vaan kun noita pieniä kuukausieriä kertyy jo muutenkin liikaa erilaisten digitaalisten palveluiden vuoksi.

Ja mitä Teslaan tulee, niin eikö ne jo muutenkin saa aika pitkälti kaiken tuotannon myytyä? Eli mitään syytä tuollaiseen luototukseen ei ole lähteä. Luotottamisessa kun on aina suuret riskit luottotappioiden muodossa.

Liisaus voisi bisnesmielessä olla järkevämpää jos pitäisi saada volyymiä lisää, mutta luotottaminen kyllä täysin kuolleena syntynyt ajatus.
 
Tuota kohtaa 2 tarkoitin. Että ottavat sille laina-ajalla tuoton, suoraan myyntihinnassa esim. tai sitten perinteisenä korkona. Tai sitten molemmat, sekä myyntihinta xxxx tuhatta euroa kovempi + maltillinen korko joka kattaa inflaation + kulut.

Väitän, että aivan helvetin moni ostaisi Teslan pienellä kuukausierällä. Miksi määrä olisi marginaalisen pieni?
Siksi, että ihmisillä on järkeä päässä ja tajuavat ton homman mahdottomuuden. Siinä tulee vielä 5te ektsraa siihen 3-5v päähän tulevaan autonvaihtoon. Edullisemmaksi tulee otttaa Teslalta se täälläkin mainittu 72kk maksuaika <2% korolla ja 5te pienemmällä hinnalla. Ja ei tule suurta kertamaksua siinä auton vaihtohetkellä.


Se mitään siitä kerro. Oikein ikiklassikko, kun useat haluaa maksaa puhelimenkin kerralla, kun jaossa korottomana 36kk. Vain hölmöläinen maksaa sen käteisellä. Sama asuntolainoissa, jos sulle tarjotaan +25v laina-aikaa 1% korolla, niin jotkut hölmöt yrittää sen tuohon 15v puristaa 1% korolla. Kyllä noissa on pahemmin taloudenhallinta pielessä.
Auto ei ole sijoitus, en sitä tässä haekaan. Ostajana tietäisin, että menetän käytännössä 20v aikana tuon Teslan kuvitteellisen 55k hinnan. Se taas, että onko vuodessa 3k autoiluun paljon, niin riippuu henkilöstä.. Ihan normaalilta kuulostaa varsinkin uuden auton ollessa kyseessä. Puhumattakaan siitä, että normaalilla ihmisillä on suurin rahantarve ikävuosissa 25-55v, ja siitä pikkuhiljaa helpottaa kun lapset + lainat on summiltaan pienehköjä ja reaaliomaisuutta on kertynyt.
Ja kuvitellaan worst-case skenaario, ostat 55k Teslan ja se palaa ilman vakuutusta. Noh, joudut maksamaan 300e per kuukausi 20v ajan. Vituttaa, mutta eipä siihen elämä kaadu. Ja tuo että ei olisi vakuutusta tai auton arvo on 0 esim. 10v päästä on aika epätodennäköistä. Vastaavasti, jos se olis tavan käsirahalla vaikka 15k + 800e kuukausi erät ja kas kummaa jäännösarvo pamahti nollaan palamisen johdosta, niin sulla juoksee seuraaavat esim. 7v hiton iso kuukausierä ja vielä odottaa iso "mälli" käsirahaa lopussa. Kyllä jälkimmäisessä ollaan enemmän pulassa.
No eipä joku puhelimen maksaminen kerralla ole mikään ihme juttu. Puhutaan kuitenkin 400-1000e maksusta. Tollaisen summan vaihtoehtoiskustannukset on niin pienet, ettei mitään välilä.

Auton kohdalla olen 100% samaa mieltä. Olen hommanut nyt 3 viimeistä autoa seuraavasti:
-7/2017 talouden 2 autoa vaihdettiin Laakkosen fiksudiileihin (n. 68te autot yhteensä). 48kk ja 60tkm sopparit ja niiden yhteiskulu 700e/kk ja sopimuksen lopussa autot palautetaan (tai mahdollisuus lunastaa itselleen ennalta sovittuun hintaa)
-1/2020 hommasin Seat Ibizan (21te) pojalle täysin kuluttomalla ja korottomalla rahoituksella 60kk maksuajalla, ilman käsirahaa, jämäri 3te 249€/kk
-12/2020 tilasin Black Friday tarjouksesta liisariksi X3 30E Msportin hinta 72te -->679€/kk 36kk/45tkm (ylikilsat 0,20€/km)

Mulla ois rahaa ollut ostaa vaikka noi kaikki käteisellä (tai no sijoituksista ois pitänyt rahat jotiuttaa, mutta ei pienintäkään järkeä)
-7/2017 hetkeen verrattuna salkku on n. 40% korkeammalla
-1/2020 hetkeen verrattuna 13%
jne.

Pitää rahaa n. 90te autoissa kiinni olis täysin järjetöntä. Mulla salkun keskituotto 2013 alkaen 12,8%/v.
12% tuotolla 90te tekee korkoa korolle laskettuna:
-Viidessä vuodessa 158te
-Kymmenessä vuodessa 280te
Siitä sitten miettimään, missä rahat kannattaa pitää kiinni... Toki keskituotto mulla on ollut aika kova, mutta eipä tätä yhtälöä huonoksi saa oikein millään pitkällä aikajaksolla.
 
Pitkästä aikaa täälläkin on muutakin huumoria kuin ainaiset panelcapit ja putoilevat puskurit. Maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä, niitä jotka maksavat korkoja sekä niitä jotka niitä saavat. Kiitos internet että päästit myös rahvaan aikoinasi tänne.
 
Pitkästä aikaa täälläkin on muutakin huumoria kuin ainaiset panelcapit ja putoilevat puskurit. Maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä, niitä jotka maksavat korkoja sekä niitä jotka niitä saavat. Kiitos internet että päästit myös rahvaan aikoinasi tänne.

Lainaa, jonka korko on alle 0,5%, ja rahaa, jonka tuotto on yli 10%. Eli asuntolainani tuottaa itseasiassa rahaa, koska sen korko alittaa inflaation. Kannattaisiko kaivaa jotain taloustieteen kirjoja taas esiin, eikä vai nolata itseään tuolla "tosituottavalla" suomalaisella änkyräasenteelle?

Mutta ei siinä, kun vertaan G-sarjalaista bemaria ja sen vieressä Teslaa, niin huomaahan sen miksi Tesla on puolet halvempi.
 
Lainaa, jonka korko on alle 0,5%, ja rahaa, jonka tuotto on yli 10%. Eli asuntolainani tuottaa itseasiassa rahaa, koska sen korko alittaa inflaation. Kannattaisiko kaivaa jotain taloustieteen kirjoja taas esiin, eikä vai nolata itseään tuolla "tosituottavalla" suomalaisella änkyräasenteelle?

Mutta ei siinä, kun vertaan G-sarjalaista bemaria ja sen vieressä Teslaa, niin huomaahan sen miksi Tesla on puolet halvempi.

G-sarjan Mersua? Vai onko Bemarillakin joku G-sarja?
 
G-sarjan Mersua? Vai onko Bemarillakin joku G-sarja?
BMW aakkostaa malliensa sukupolvia, ja ns. uusimmat mallit kuuluu G-sarjaan, esimerkiksi vaikka G06 X6, jota edelsi F15. (Ja tässä kannattaa tietää, että F-sarjaa pidettiin yleisesti suhteellisesti paskimpana bemarisukupolvena ikinä).

Muokkaus: ja sarja on siksi olennainen, että saman sukupolven autot jakaa käytännössä kaiken jaettavissa olevan teknologian keskenään.
 
Viimeksi muokattu:
BMW aakkostaa malliensa sukupolvia, ja ns. uusimmat mallit kuuluu G-sarjaan, esimerkiksi vaikka G06 X6, jota edelsi F15. (Ja tässä kannattaa tietää, että F-sarjaa pidettiin yleisesti suhteellisesti paskimpana bemarisukupolvena ikinä).

Muokkaus: ja sarja on siksi olennainen, että saman sukupolven autot jakaa käytännössä kaiken jaettavissa olevan teknologian keskenään.

Kuka on yleisesti ottaen näin sanonut, että F-sarja paskaa?

Kyllä tuon sarjan autot ovat olleet todella hyviä.
 
Lainaa, jonka korko on alle 0,5%, ja rahaa, jonka tuotto on yli 10%. Eli asuntolainani tuottaa itseasiassa rahaa, koska sen korko alittaa inflaation. Kannattaisiko kaivaa jotain taloustieteen kirjoja taas esiin, eikä vai nolata itseään tuolla "tosituottavalla" suomalaisella änkyräasenteelle?

Mutta ei siinä, kun vertaan G-sarjalaista bemaria ja sen vieressä Teslaa, niin huomaahan sen miksi Tesla on puolet halvempi.

Se on kyllä juuri näin. Tyhmät ne töitä tekee ja veroja maksaa. Täytyykin tästä käydä nostamassa S-bonuskortin reaaliosingot ja hakee prismasta viimeisin versio mistä tämä yhtälö löytyy :cool:
 
Oikein ikiklassikko, kun useat haluaa maksaa puhelimenkin kerralla, kun jaossa korottomana 36kk.
Ihan turha maksaa erissä. Ihan vaan sen takia että siinä on riski, että joudut maksamaan rikkinäistä puhelinta pari vuotta, kun se nyt sattui hajoamaan :) se jos mikä harmittaisi.
Maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä, niitä jotka maksavat korkoja sekä niitä jotka niitä saavat.
Nii vai kolmenlaisia? Ne jotka ei maksa korkoja, eikä myöskään saa niitä, jos rahat jossain käyttötilillä :)
 
Se paikka jossa saa korottomana 36kk diilin ei ole monestikkaan se halvin paikka ostaa puhelin. Jos toisaalta saa puhelimen 10% halvemmalla ilman osamaksua niin vuosikoroksi voisi laskea päissään olevan 3% paikkeilla, vaikka mainostetaan korottomana ja kuluttomana.
 
BMW aakkostaa malliensa sukupolvia, ja ns. uusimmat mallit kuuluu G-sarjaan, esimerkiksi vaikka G06 X6, jota edelsi F15. (Ja tässä kannattaa tietää, että F-sarjaa pidettiin yleisesti suhteellisesti paskimpana bemarisukupolvena ikinä).

Muokkaus: ja sarja on siksi olennainen, että saman sukupolven autot jakaa käytännössä kaiken jaettavissa olevan teknologian keskenään.

Eiköhän se E60 ja E65 olleet sitä paskinta paskaa. F-sarjalaisethan on palanneet muotoilullisestikin siihen vanhempaan kauniiseen konservatiiviseen muottiin.





"
Electrek has learned from sources familiar with the matter that Tesla has instructed employees to sell all Model S and Model X inventory in stores across all markets.

Tesla aims to have absolutely no Model S or Model X in inventory by the end of the month."

Onneksi en ole ostanut Teslaa lähiaikoina. Tämä on taas ihan mielenkiintoinen uutinen. Taas vedetään kuivalla kakkoseen Teslan omistajia. Montakohan kertaa näitä arvonheittelyjä täytyy vielä todistaa.
 
Eiköhän se E60 ja E65 olleet sitä paskinta paskaa. F-sarjalaisethan on palanneet muotoilullisestikin siihen vanhempaan kauniiseen konservatiiviseen muottiin.




Tämä on taas ihan mielenkiintoinen uutinen. Taas vedetään kuivalla kakkoseen Teslan omistajia. Montakohan kertaa näitä arvonheittelyjä täytyy vielä todistaa.
Miten tuo hinnan lasku eroaa siitä että kun tulee uusi vm polttiksessa niin myydään myös alessa pois?
 
Siitä ei yleensä uutisoida tällä skaalalla, eikä tehdas määrää myymään mitään pois tuollaisella aikavälillä. Maahantuojilla on käytännössä omat varastonsa jolloin tuo "ongelma" skaalautuu aika paljon pidemmälle ajalle vrt. teslan "Nyt kaikki veks" -tyyli.

On melko radikaalia alkaa tyhjentämään varastoa tuollaisella aikamääreellä. Normaalisti tuotannon loppupäässä tulee vielä äkkiä vuoden verran autoa pihalle ja aletaan pikkuhiljaa varastoa tyhjentämään.

En muutenkaan tiedä miksi tätä täytyy verrata polttiksiin ellei nyt halua väkisin tehdä taas jotain sähkö vs bensa vastakkainasettelua? Voihan tätä tilannetta verrata muihin sähköautoihinkin. Ei esimerkiksi sähkögolffistakaan takuuvarmasti tule moista nettopoistoa tarjolle vaikka mikä olisi. Miksi kohdella omia asiakkaita näin?
 
Miten tuo hinnan lasku eroaa siitä että kun tulee uusi vm polttiksessa niin myydään myös alessa pois?
Myös esim vw myi joulukuussa autoja alella pois ja samoin Tesla.

Eiköhän tuo ole tosiaan normaalia, kun (huippu)kallis auto ja halutaankin saada myyntiä kasvatettua.

Lisäksi kilpailu ja siitä syystä hinnat laskee?
 
Olenkohan ymmärtänyt Teslan varastotilanteen jotenkin väärin. Jos autoja on verrattain vähän niin eihän tuossa sitten mitään ongelmaa ole. Tuntuu perinteisiin valmistajiin verrattuna eriskummalliselta että varasto olisi niin pieni että voi tuollaisella logiikalla tyhjentää varaston (alle) kuukaudessa ilman että siitä aiheutuu tolkuton arvonalenema viimeaikoina myydyille autoille.

Ainahan uusissa autoissa arvo laskee nopeasti, mutta yleensä tilannetta aletaan petaamaan vähintään 6kk aiemmin jolloin tulee hitusen pehmeämpi lasku.
 
Viimeksi muokattu:
En muutenkaan tiedä miksi tätä täytyy verrata polttiksiin ellei nyt halua väkisin tehdä taas jotain sähkö vs bensa vastakkainasettelua? Voihan tätä tilannetta verrata muihin sähköautoihinkin. Ei esimerkiksi sähkögolffistakaan takuuvarmasti tule moista nettopoistoa tarjolle vaikka mikä olisi. Miksi kohdella omia asiakkaita näin?

Myös Nissan laskenut reilusti Leafin hintoja viime vuonna.
 
Teslan käytetyt on kupla mikä odottaa poksahtamista.

Veikkaan, että kun model 3 malleja alkaa tulla käytettynä enemmän myyntiin, niin hinnat tulevat laskemaan jonkin verran. Voisiko olla, että kun Y:tä alkaa saamaan Euroopassa, niin käytetyt kolmoset alkaisivat liikkua ja hinnat tulisivat samalla vähän järkevämmälle tasolle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 385
Viestejä
4 493 618
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom