Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä




Odottelen vieläkin muuten sitä videota Model S Plaid:n Nürburgring ajasta...

8956233.jpg
Tämä jotenkin sopii myös tuohon kommenttiin.
 
Aika normaalilta vaikutti ratin kääntö kun tänään M3 oli testissä. Ehkä hiukan nopeampi kuin omassa autossa, muttei niin paljon että siihen olisi kiinnittänyt huomiota.

En mä huomaa M3:n ja Evoquen välillä mitään eroa ratin käännössä, eli puhutaan niin marginaalisesti erosta ettei siihen kiinnitä huomiota. Enemmän niissä on eroa ratin koossa / muotoilussa, M3:n on pienempi kuin Evoquen ja siihen kyllä kiinnittää huomiota kun vaihtaa autosta toiseen.
 
No esimerkiksi tässä heti ensisekunneilla kääntyy ratti 270 astetta 90 asteen käännöstä varten. Näytön perusteella kyseessä lienee M3, mutta saatan olla väärässäkin.


No joo tässä voidaan olla eri mieltä että onko tuo "leveä amerikkalainen katu" Kohdassa 33:34 on samankaltainen mutka kuin mistä itse ajan, vain hieman leveämpi

Edit: Ja niin jos et huomannut niin enimmäkseen tuossa ajetaan FSD:llä

En mä huomaa M3:n ja Evoquen välillä mitään eroa ratin käännössä, eli puhutaan niin marginaalisesti erosta ettei siihen kiinnitä huomiota. Enemmän niissä on eroa ratin koossa / muotoilussa, M3:n on pienempi kuin Evoquen ja siihen kyllä kiinnittää huomiota kun vaihtaa autosta toiseen.

Evoquessa on 2.3 kierrosta päästä päähän eli kohtuu nopea. Mersussa ja bemarissa mitä olen ajanut on 3 kierrosta, sen kyllä huomaa
 
Eihän tuolla ratin muodolla sen suurempaa merkitystä ole, edes vaikka jossain tiukemmassa risteyksessä sitä joutuisikin reilummin kääntämään, ongelma se on silloin kun auto lähtee sladiin tms, ja pitää tehdä se nopea korjausliike, joka edellyttää jyrkempää ohjauskulmaa.. Siinä kun yrität pitää katseen tiessä, ja napata ratista kiinni sellaisesta kohtaa jossa rattia ei olekaan, niin voihan se ainakin hätäisempää kaveria harmittaa.

Mun mielestä jossain sitikassa oli tuollainen puoliratti jo joskus ihan helvetin kauan sitten.. vai mikäköhän auto se oli.
 
Eihän tuolla ratin muodolla sen suurempaa merkitystä ole, edes vaikka jossain tiukemmassa risteyksessä sitä joutuisikin reilummin kääntämään, ongelma se on silloin kun auto lähtee sladiin tms, ja pitää tehdä se nopea korjausliike, joka edellyttää jyrkempää ohjauskulmaa.. Siinä kun yrität pitää katseen tiessä, ja napata ratista kiinni sellaisesta kohtaa jossa rattia ei olekaan, niin voihan se ainakin hätäisempää kaveria harmittaa.

Mun mielestä jossain sitikassa oli tuollainen puoliratti jo joskus ihan helvetin kauan sitten.. vai mikäköhän auto se oli.

Kyllä sillä ratin muodolla on ihan älyttömästi väliä joka ikisessä risteyksessä jossa pitää kääntyä jyrkästi, tai joka ikisellä parkkipaikalla jossa pitää vekslata.

Todella kömpelöä jos käsiä ei voi vapaasti siirtää ratissa mihin paikkaan haluaa.

samaa hieman itse ihmettelen, normaalilla suht nopealla ohjauksella (vajaa kierros tappiin) niin ei kyllä ikinä muuta kuin parkkeeratessa tartte yli puolta kierrosta kääntää.

Tuo Teslan KITT-ratti tulee hankalaksi jo paljon pienemmälläkin kuin puolen kierroksen käännöksellä
 
Viimeksi muokattu:
Ihanko oikeasti kuvittelette, että Tesla ei olisi miettinyt toimiiko tuo ratti sananmukaisesti joka käänteessä. Joko siinä on todella nopea ohjaus tai muuttuvavälityksinen ohjaus, jolloin rattia ei joudu missään tapauksessa pyörittämään koko kierrosta. Tai toisena vaihtoehtona kehätön ratti on muotoilukikka ja tuotantomallissa on normaali kehällinen ratti.
 
Ihanko oikeasti kuvittelette, että Tesla ei olisi miettinyt toimiiko tuo ratti sananmukaisesti joka käänteessä. Joko siinä on todella nopea ohjaus tai muuttuvavälityksinen ohjaus, jolloin rattia ei joudu missään tapauksessa pyörittämään koko kierrosta. Tai toisena vaihtoehtona kehätön ratti on muotoilukikka ja tuotantomallissa on normaali kehällinen ratti.

Joo? Kyseessä on kuitenkin pieni jenkkiläinen nyrkkipaja joten voi odottaa mitä vain.
 
Ihanko oikeasti kuvittelette, että Tesla ei olisi miettinyt toimiiko tuo ratti sananmukaisesti joka käänteessä. Joko siinä on todella nopea ohjaus tai muuttuvavälityksinen ohjaus, jolloin rattia ei joudu missään tapauksessa pyörittämään koko kierrosta. Tai toisena vaihtoehtona kehätön ratti on muotoilukikka ja tuotantomallissa on normaali kehällinen ratti.
No mieleen tulee vaikka se cyber truck. Tätähän sai varata euroopassakin? Eivät vaan miettinyt ihan loppuun asti että ei ole ihan katulaillinen peli tommonen.

Voihan tietysti olla että tommonen ratti oikeasti tulee, mutta jotenkin vaikea kuvitella miksi kukaan haluaisi tuollaisen? Luulisi että aika yleinen tapaa ajaa jotain pitkää matkaa on pitää vaan ratin alalaidasta yhdellä kädellä vähän kiinni ja se ei tuossa onnistu.
 
No mieleen tulee vaikka se cyber truck. Tätähän sai varata euroopassakin? Eivät vaan miettinyt ihan loppuun asti että ei ole ihan katulaillinen peli tommonen.

Voihan tietysti olla että tommonen ratti oikeasti tulee, mutta jotenkin vaikea kuvitella miksi kukaan haluaisi tuollaisen? Luulisi että aika yleinen tapaa ajaa jotain pitkää matkaa on pitää vaan ratin alalaidasta yhdellä kädellä vähän kiinni ja se ei tuossa onnistu.
Mitä pikaisesti googlettelin, ihan läpihuutojuttu ei taida tuon ratinkaan katulaillisuus olla oikein missään
 
Paljon arvailua ratista, mutta vielä ufompana pidän tuota, ettei uudessa S:ssä ole suunnan valitsinta. Elonin Twiitin mukaan auto arvaa/tietää suunnan näkemiensä asioiden ja sijainnin perusteella. Toki mainitsee myös valinnan olevan saatavilla keskinäyttöön.
Kertokaas onnistuuko teslan näytön operointi hanskat kädessä?
Redditissä oli ”hauska” kommentti aiheesta, jossa vinoiltiin tuon tuskallisen sadetunnistimen toimintaan viitaten:
”Considering how good my Model 3 is at guessing if it rains or not, I'm going to say no thanks.”

 
Mutta näytön kautta voit ohittaa/antaa halutun suunnan. Kyllä tuo ehkä hiukan varpaita nostattaa jos ei toimi esim. valoissa oikein. Pitäisi lähteä eteen mutta mennäänkin lujaa taakse.

Harvemmin sitä itse katsoo enää vaihdetta sen jälkeen kun drive on laitettu päälle.
 
Tesla on aika hyvin osannut tuotejulkistusten yhteydessä laittaa (sosiaalisen) median hoitamaan markkinoinnin jollain sopivasti puhuttavalla yksityiskohdalla. Uutisia kierrättävillä sivustoilla ja some-alustoilla kuohuu pari viikkoa ja sitten myyntiin ilmestyykin ihan perinteinen ratti (tästä tulee oma uutisrallinsa). Ei tarvitse mainostaa autoa.

E: Ja kuten sanonta kertoo, ei ole olemassa huonoa julkisuutta. Vihaiset nettikeskustelijat, jotka kiertävät samaisia alustoja toistamassa vimmaisesti Teslaa parjaavia kommentteja ja uutislinkkejä, osallistuvat ymmärtämättään merkin markkinointiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla on aika hyvin osannut tuotejulkistusten yhteydessä laittaa (sosiaalisen) median hoitamaan markkinoinnin jollain sopivasti puhuttavalla yksityiskohdalla. Uutisia kierrättävillä sivustoilla ja some-alustoilla kuohuu pari viikkoa ja sitten myyntiin ilmestyykin ihan perinteinen ratti (tästä tulee oma uutisrallinsa). Ei tarvitse mainostaa autoa.

E: Ja kuten sanonta kertoo, ei ole olemassa huonoa julkisuutta. Vihaiset nettikeskustelijat, jotka kiertävät samaisia alustoja toistamassa vimmaisesti Teslaa parjaavia kommentteja ja uutislinkkejä, osallistuvat ymmärtämättään merkin markkinointiin.

Niin ja nillä henkilöillä, joilla on aikaa roikkua netissä kommentoimassa illat pitkät, tuskin on rahaa edes uutta Teslaa ostaa. Tällä hetkellä Teslan ostajakunta on enemmän sitä porukkaa jolla on kalenteri täynnä...
 
Niin ja nillä henkilöillä, joilla on aikaa roikkua netissä kommentoimassa illat pitkät, tuskin on rahaa edes uutta Teslaa ostaa. Tällä hetkellä Teslan ostajakunta on enemmän sitä porukkaa jolla on kalenteri täynnä...

Aika köyhää jos ei ole varaa vapaa-aikaan. Kuulostaa duunarin touhulta.
 
Niin tai on sen verran kunnianhimoinen että sitä työtä ei koeta rasitteena vaan osana mielenkiintoista ja palkitsevaa elämäntyyliä. Kommunistit erikseen.
 
Paljon arvailua ratista, mutta vielä ufompana pidän tuota, ettei uudessa S:ssä ole suunnan valitsinta. Elonin Twiitin mukaan auto arvaa/tietää suunnan näkemiensä asioiden ja sijainnin perusteella. Toki mainitsee myös valinnan olevan saatavilla keskinäyttöön.
Kertokaas onnistuuko teslan näytön operointi hanskat kädessä?
Redditissä oli ”hauska” kommentti aiheesta, jossa vinoiltiin tuon tuskallisen sadetunnistimen toimintaan viitaten:
”Considering how good my Model 3 is at guessing if it rains or not, I'm going to say no thanks.”

Vilkkukin on näköjään mallia "kattokaa, tässä mää ny käännyn!", tai sitten Teslan insinöörit ovat rakentaneet aikakoneen, joka käy muutaman sekunnin päässä kurkkaamassa, milloin kuski on kohta vaihtamassa suuntaa.
 
Vilkkukin on näköjään mallia "kattokaa, tässä mää ny käännyn!", tai sitten Teslan insinöörit ovat rakentaneet aikakoneen, joka käy muutaman sekunnin päässä kurkkaamassa, milloin kuski on kohta vaihtamassa suuntaa.

Mitä meinaat? Napit on ratissa à la lamborghini tai ferrari
 
Niin ja nillä henkilöillä, joilla on aikaa roikkua netissä kommentoimassa illat pitkät, tuskin on rahaa edes uutta Teslaa ostaa. Tällä hetkellä Teslan ostajakunta on enemmän sitä porukkaa jolla on kalenteri täynnä...
Osarilla ne porukka ostaa, niissä vaan jää iso vikaerä.
 
Hevosmiehet höyrykoneen äärellä on vähän kuin bensisautoilijat elonin twitterissä. Elämme jänniä aikoja. Hyvä että edes yrittävät, ehkä onnistuu, ehkä ei. Mutta etiäpäin tai ehkä kosketusruudun kautta taaksepäin on jotenkin päästävä.
 
Mitä meinaat? Napit on ratissa à la lamborghini tai ferrari
Lainaamassani viestissä olleen artikkelin mukaan auto arvaa vaihteen lisäksi myös vilkun tarpeen auton liikkeiden perusteella. Jos reitti ei ole navissa, jäljelle jää nähdäkseni vilkun laittaminen päälle silloin kun ratti kääntyy, eli n. 5 sekuntia liian myöhään. Voi tietysti olla, että vilkku toimii vain navin kanssa, tai sitten artikkelissa on tehty liian pitkälle menneitä arvuutteluja parin sanan mittaisista tweeteistä. FSD beta -videoissa auto ei osaa edes itse reittinsä päättäessään käyttää vilkkua liikennesääntöjen (tai minkään muunkaan sääntöjen, kun vilkku on vasemmalle, kartta sanoo suoraan ja auto on menossa oikealle) mukaisesti, joten odotukseni ovat korkealla.
 
Suunnanvaihdin/"vaihde"/käsijarru yleensä olisi kyllä hyväkin uudistaa, kun sen ei ole aikoihin ole ollut pakko olla perinteisessä paikassa, tai yleensä yhdessä vivussa. Tuo Teslan visio, kuten yleensä, menee kyllä raikkaasti yli kätevän. VW sen sijaan ID:ssä on oikeilla jäljillä ainakin omien koeajeluiden perusteella.
 
Suunnanvaihdin/"vaihde"/käsijarru yleensä olisi kyllä hyväkin uudistaa, kun sen ei ole aikoihin ole ollut pakko olla perinteisessä paikassa, tai yleensä yhdessä vivussa. Tuo Teslan visio, kuten yleensä, menee kyllä raikkaasti yli kätevän. VW sen sijaan ID:ssä on oikeilla jäljillä ainakin omien koeajeluiden perusteella.

Ei pyörää tarvitse keksiä uudelleen.
Jos vaihdekeppi on toimiva niin miksi sitä vaihtamaan ja sitten palataan alkuperäiseen.

Aivan kuten nyt tässä kosketusnäyttöpelleilyssä. Palataan aina fyysisiin nappeihin lopulta kun paskaa palautetta satelee
 
Teslan Ritari Ässä ratti ei menisi Suomessa katsastuksessa läpi. No tuskin se kuitenkaan tuollainen on lopullisessa mallissa.
 
Ei pyörää tarvitse keksiä uudelleen.
Jos vaihdekeppi on toimiva niin miksi sitä vaihtamaan ja sitten palataan alkuperäiseen.

Aivan kuten nyt tässä kosketusnäyttöpelleilyssä. Palataan aina fyysisiin nappeihin lopulta kun paskaa palautetta satelee
Minustakin id.3:n suunnanvaihdin/käsijarru on ihan hyvä. Teslaa kun en ole koeajanut.
 
Ei pyörää tarvitse keksiä uudelleen.
Jos vaihdekeppi on toimiva niin miksi sitä vaihtamaan ja sitten palataan alkuperäiseen.

Aivan kuten nyt tässä kosketusnäyttöpelleilyssä. Palataan aina fyysisiin nappeihin lopulta kun paskaa palautetta satelee
Paras keppiratkaisu omasta mielestä on Mersun käyttämä viiksi, joka Teslastakin löytyy tällä hetkellä. Toki ne voisi napinkin taakse laittaa, mutta ei mitään "automaattista" vaihtoa jossa auto mutuilee tarpeen. Ei missään nimessä kosketusnäyttöön. Liekköhän Tesla fyysisiin namiskoihin palaa ainakaan niin kauan, kun autot menee kaupaksi.
 
Teslan kohdalla on mielenkiintoista se, että voiko sen ajo-ongelman ratkaista data-ongelmana. Jos sen voi murskata puhtaasti isolla määrää dataa niin se itseajavuus voi parantua melko nopeastikin sysisurkeasta melko toimivaksi. Toivoisin, että tesla saisi edes moottoritie, rampit, isommat peruskadut, liikennevalot, perusliikennemerkit ratkaistua. Noilla keinoin ainakin mun ajosta 90% voisi mennä autopilotilla. En tosin ole teslaa ostamassa vaikka plaid+ olisikin melko kiinnostava jo ihan puhtaan kiihtyvyyden vuoksi. Käsittämätön vehje, jos singahtaa 0-60mph alle 2s ja varttimailikin oli alle 9s.

Jos tesla tunnistaa olevansa autotallissa ja ehdottaa, että lähdetään tästä pakki päällä ulos tallista niin sehän on ihan ok. Tai siis ok. niin kauan kuin melkein koko ajan on oikea ehdotus kosketusnäytöllä ja harvoin tarvii korjata koneen valitsemaa vaihtoehtoa.

edit. Noissa automaattisissa jutuissa olisi kovin tärkeää, että ruudulla näkyy selkeästi mitä auto aikoo tehdä ja onko auton ehdotus turvallinen ja järkevä.
 
Viimeksi muokattu:
Käsittämätön vehje, jos singahtaa 0-60mph alle 2s ja varttimailikin oli alle 9s.

Katsotaan pääseekö oikeasti 0-100km/h alle 2s. Teslahan on tyypillisesti laittanut tähden perään ja sanonut että rolling start, mikä taas ei ole yhtään sama asia.

Jos tesla tunnistaa olevansa autotallissa ja ehdottaa, että lähdetään tästä pakki päällä ulos tallista niin sehän on ihan ok. Tai siis ok. niin kauan kuin melkein koko ajan on oikea ehdotus kosketusnäytöllä ja harvoin tarvii korjata koneen valitsemaa vaihtoehtoa.

Nuo "toimii melkein aina" on ihmisille kaikista pahimmat, jos se ensimmäiset 20 kertaa toimii niin sen jälkeen sitä ei katso. Ja sitten rytisee.
 
Katsotaan pääseekö oikeasti 0-100km/h alle 2s. Teslahan on tyypillisesti laittanut tähden perään ja sanonut että rolling start, mikä taas ei ole yhtään sama asia.



Nuo "toimii melkein aina" on ihmisille kaikista pahimmat, jos se ensimmäiset 20 kertaa toimii niin sen jälkeen sitä ei katso. Ja sitten rytisee.

Olen molemmista asioista ihan samaa mieltä. Tuo alle 2s alkaa olemaan lukema, että voi vaatia jotain tienpinnaltakin, että pito riittää vaikka auto muuten kykenisi. Tosin ihan se ja sama onko se 1.9s tai 2.1s. Ihan järjettömiä lukemia yhtäkaikki.

Toiveissa olisi, että joku ratkaisisi edes moottoritien ja rampit hyvin. Olisi eri mukava lohenkalastusreissulta tullessa ja mennessä antaa autopilotin hoitaa 4h ajoa suuntaansa ja ajaa itse vain se viimeinen pätkä. Jos vielä nuo isommat helpommat tiet ja liikennevalot motareiden ulkopuolellakin autopilotti hoitaisi niin olisi erittäin mukavaa. En pidättele hengitystä, enkä ala tässä asiassa beta-testaajaksi. Etenkään, kun se betan hinta on ihan järjettömän kova.
 
Olen molemmista asioista ihan samaa mieltä. Tuo alle 2s alkaa olemaan lukema, että voi vaatia jotain tienpinnaltakin, että pito riittää vaikka auto muuten kykenisi. Tosin ihan se ja sama onko se 1.9s tai 2.1s. Ihan järjettömiä lukemia yhtäkaikki.

Toiveissa olisi, että joku ratkaisisi edes moottoritien ja rampit hyvin. Olisi eri mukava lohenkalastusreissulta tullessa ja mennessä antaa autopilotin hoitaa 4h ajoa suuntaansa ja ajaa itse vain se viimeinen pätkä. Jos vielä nuo isommat helpommat tiet ja liikennevalot motareiden ulkopuolellakin autopilotti hoitaisi niin olisi erittäin mukavaa. En pidättele hengitystä, enkä ala tässä asiassa beta-testaajaksi. Etenkään, kun se betan hinta on ihan järjettömän kova.
FSD:n ostajille, etenkin varhaisille, tulee aika varmasti jäämään luu käteen. Lisenssi on sidottu autoon, joka tuppaa kuitenkin menemään vaihtoon 2-5 vuoden jälkeen. Samaan aikaan teknologinen kehitys + eurooppalainen lainsäädäntö vie vuosia ja vuosia. On myös kyseenalaista, riittääkö nykyinen rautatoteutus Suomen olosuhteissa. Lopputulos voi olla, että jonkinlaisen FSD:n saa omistajuuden loppumetreillä ja silloinkin se toimii vain puolet vuodesta.

Todella kallis testilisenssi. En sano beta-testi, koska beta on lähellä julkaisuvaihetta. FSD lähestyy Yhdysvalloissa alfa-vaihetta. Täällä ei edes sitä.
 
FSD:n ostajille, etenkin varhaisille, tulee aika varmasti jäämään luu käteen. Lisenssi on sidottu autoon, joka tuppaa kuitenkin menemään vaihtoon 2-5 vuoden jälkeen. Samaan aikaan teknologinen kehitys + eurooppalainen lainsäädäntö vie vuosia ja vuosia. On myös kyseenalaista, riittääkö nykyinen rautatoteutus Suomen olosuhteissa. Lopputulos voi olla, että jonkinlaisen FSD:n saa omistajuuden loppumetreillä ja silloinkin se toimii vain puolet vuodesta.

Todella kallis testilisenssi. En sano beta-testi, koska beta on lähellä julkaisuvaihetta. FSD lähestyy Yhdysvalloissa alfa-vaihetta. Täällä ei edes sitä.
Luultavasti kyllä näkyy käytetyn arvossa positiivisesti jos fsd kehittyy niinkuin uumoillaan. Ei välttämättämättä tee juurikaan turskaa kun varhaiset ostajat ei siitä maksaneet kun ykköstonneja.
 
Luultavasti kyllä näkyy käytetyn arvossa positiivisesti jos fsd kehittyy niinkuin uumoillaan. Ei välttämättämättä tee juurikaan turskaa kun varhaiset ostajat ei siitä maksaneet kun ykköstonneja.

Eikös Tesla juuri käytetyissä antanut FSD:lle arvoksi 0€ vaihdossa ja joku siitä itki Twitterissä Muskille?
 
Eikös Tesla juuri käytetyissä antanut FSD:lle arvoksi 0€ vaihdossa ja joku siitä itki Twitterissä Muskille?
Joo ja tesla muutti käytäntöä. Rehellisesti mietin kyllä vain yksityisten välistä kauppaa kun itse kummeksun autoliikkeille auton vaihdossa antamista = tahallaan takkiin. (mutta se on oftopic ja toinen stoori sitten).
 
Ei ole minulla sitä tietoa, löytyisi varmaan jostain jos etsisi.

Yritin, mutta uusimmat aiheeseen liittyvät viestit olivat viime viikolta jossa valiteltiin ettei Tesla edelleenkään tarjoa mitään vaihdossa. Joku arviointisivusto antaa FSD:lle arvoksi $1650 vaihdokille jenkeissä.
 
Pelkästään se, että radari ei ole lämmitetty estää FSD toiminnan Suomessa. Y:ssa on lämmitetty mutta vielä ei tiedä tuliko tämä refresh 3:n.
 
Rattihommasta vielä uutinen:

"Yhdysvalloissa tieliikennelaki vaatii kaikkien ohjauslaitteiden olevan muodoltaan pyöreitä ja halkaisijaltaan vähintään 13 tuumaa (n. 33 senttimetriä). Poikkeavia ohjauspyöriä saa käyttää vain erityisluvalla"

"Suomen ajoneuvolaki ei ota suoraan kantaa ohjauslaitteen muotoon, mutta vaatimuksena on ”luotettava ja varmatoiminen ohjauslaite”. Myös Suomen laki sallii poikkeukset, mikäli niiden todetaan olevan tarpeellisia ”ottaen huomioon ajoneuvon käyttötarkoitus, liikenneturvallisuuden vaatimukset ja ajoneuvoa koskevien vaatimusten toteutettavuus.”"


Lähde:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 378
Viestejä
4 493 486
Jäsenet
74 122
Uusin jäsen
Elmeri Hannukainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom