Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Eli viime vuonna X:ää mennyt tuplat verrattuna S:ään. Aika marginaalimalli S näyttää olevan.
 
Täydellistä uudistusta ne kaipaisi jo.
Voi olla jopa parempi jos roadsterin saavat myyntiin tänä vuonna ja päivittävät s/x myöhemmin. Q3 enteillään 3rd gen 4680 valmiiksi, jolloin roadsteriin saisi parhaimman akun Q4. Ensi vuonna volyyminä 4680 akku avautuisi cybertruckin lisäksi tesla semille ja s/x.
 
Täydellistä uudistusta ne kaipaisi jo.

Olen edelleen vahvasti sitä mieltä että automailmassa kaivataan täydellisiä uudistuksia tietyn väliajoin. Homma ei ole kuluttajalle riittävän mielenkiintoista jos uutta automallia ei tule. Tuollainen Teslatyyppinen uudistamine ei toimi pitkässä juoksussa. Ostajien mielenkiinto loppuu. Kuka sitä aina halua vaihtaa "samanlaisen" autoon ? Eikös tuota S:ää ole tahkottu jo 12 vuotta samalla kopalla ?
 
Kyllä se varmasti toimii jossakin tapauksissa, mutta vaatii aika spesifisen onnistumisen automallilta. Joku Nissanin urheiluauto tulee ainakin mieleen jossa samalla ulkoasulla ollaan menty vastaavia aikoja. Mutta tuossakin tapauksessa on uudistettu niitä asioita jotka merkitsevät ostajalle, joten ainakin merkittäviä parannuksia olisi ajoittain tarpeen.

S:n isoin uudistus viime vuosina on tainnut olla halvempi hinta hivenen karsimalla (syöden samalla käytettyjen arvoa tietty).
 
Olen edelleen vahvasti sitä mieltä että automailmassa kaivataan täydellisiä uudistuksia tietyn väliajoin. Homma ei ole kuluttajalle riittävän mielenkiintoista jos uutta automallia ei tule. Tuollainen Teslatyyppinen uudistamine ei toimi pitkässä juoksussa. Ostajien mielenkiinto loppuu. Kuka sitä aina halua vaihtaa "samanlaisen" autoon ? Eikös tuota S:ää ole tahkottu jo 12 vuotta samalla kopalla ?
Kiinalaisten mentaliteettia vaihtaa joka vuosi ulkoasu että saa uuden mallin. Kyllähän noita saksalaisia autoja kun katselee niin menty yli 40 vuotta samalla kuosilla. Samaa sontaa ässässä oli musta lärpäke xenon valoilla 2012-2016 kunnes puskuri ja valot vaihtui. Nyt tuntuu että kaikki menee muoti-ilmiönä aggressiivisempaan suuntaan mitä roadster konseptissa.
 
Kiinalaiset ei osaa muotoilla itse kovinkaan hyvin. Yleensä muotoilu perustuu muilta varastamiseen. Eivät kuitenkaan muotoile autoja yleensä kokonaan tietyn automallin tai merkin pohjalta, vaan varastavat ideoita sieltä täältä. esim. Sealin perä on kuin suoraan Mercedes-Benzistä ja keula kuin Hyundai EV6.

Paitsi että tuota ei ole ensinnäkään muotoillut kiinalaiset, vaan johdossa on Wolfgang Egger. Kaverilta löytyy Seat/Audin head designerin lisäksi myös mm. Alfa Romeo 8C Competizione. Nyt meni tuo varastamisvinkuminen niin pahasti metsään, että yritä uudestaan. Kenties vaikka Model Y:n ottama malli Fiat Multiplasta?
 
Oma mielipide noitten kinkkien muotoilusta on se että aina on yllättänyt. Siis jos nähnyt livenä. Esim noita Maxuksia nähnyt liikenteessä muutamia. Aina olen ihmetellyt että olipas se pieni, kuvissa näyttää varsin massiiviselta. Ihan kuin olisi n 80% pienoismalli.
Ja toinen että onko siinä 13 tuuman vanteet, ihan kuin ne olisi otettu jostain muusta autosta.
Toki ymmärrän, jos tullaan hinnalla markkinoille, niin vakiona survotaan halvempaa rengaskokoa alle.
 
Toki ymmärrän, jos tullaan hinnalla markkinoille, niin vakiona survotaan halvempaa rengaskokoa alle.

Toisaalta, mukavuuden ja hiljaisuuden kannalta tuo olisi tavoiteltavaa nykyautoissakin. Mutta nyt mennään ulkonäkö edellä ja kaikki muu kärsii siitä. Onhan Model 3:nkin parhaimmillaan 18" vanteilla, eikä isommilla. 17" olisi varmasti vielä parempi, mutta sellaista komboa en ole kyllä päässyt ajamaan.

Nyt kuitenkin kiinalaisissakin merkeissä pitää muistaa, että siellä on niin isot markkinat, että kaikenlaista löytyy. Löytyy niitä 1:1 Range Rover klooneja, jotain pikkukippoja kuin myös ihan oikeita kilpailijoita. Vähättely ei kannata, vaikka on kiva verrata noihin ensimmäiseen kahteen esimerkkiin. Ei kaikki kiinalaisten tekeleet ole vain kopioita muualta, kyllä he kehittävät ihan omaakin teknologiaansa.
 
Teslan strategia oli alussa tehdä kalliita pienen volyymin autoja joilla rahoitetaan halvempien ison volyymin autojen tekeminen. Teslalla tän hetken maailman myydyin automalli model y eli tuskin on pullat ihan huonosti uunissa. Pienen volyymin kalliilla autolla hyvä harjoitella mitä auton valmistaminen tarkoittaa ja toimii toki myös pr-välineenä.

Tuskin model S/X myynnin kasvattaminen on mikään prioriteetti teslalle. Seuraavaksi model y facelift ja next gen vehicle platform. Nuo kaksi asiaa tärkeämpiä kuin s/x myynnin lisääminen. Huhuja on ollut model s faceliftistä, mutta se lienee aikaisintaan 2025 asia ellei jopa myöhemmin.
 
Villeimmät (twitter/youtube evangelistat) veikkailee Model-Y juniperiin 48V/800V arkkitehtuuria ja Vehicle2Grid valmiutta sekä 240V ulostuloa jääkaapeille. Miten minusta tuntuu että nämä hehkuttajat tulevat pettymään rankasti. En oikein näkisi että faceliftissä koko auton arkkitehtuuri muuttuisi, silloinhan se olisi jo uuden sukupolven platform eli kokonaan uusi automallikin jopa.
 
Villeimmät (twitter/youtube evangelistat) veikkailee Model-Y juniperiin 48V/800V arkkitehtuuria ja Vehicle2Grid valmiutta sekä 240V ulostuloa jääkaapeille. Miten minusta tuntuu että nämä hehkuttajat tulevat pettymään rankasti. En oikein näkisi että faceliftissä koko auton arkkitehtuuri muuttuisi, silloinhan se olisi jo uuden sukupolven platform eli kokonaan uusi automallikin jopa.
Klikkien perässä kirjoittelevat artikkeleita. Ei ole näkynyt uskottavammissa lähteissä (teslarati, electrek, greentheonly twitter) noita huhuja. En pidättele hengitystä noiden huhujen kanssa. Loogistahan CT:sta teknologian kopioiminen päivitettyihin automalleihin olisi. Hintaa alaspäin, kun saadaan vähemmän kaapelia autoihin ja siirrytään tilaamaan isossa volyymissa 48V osia. Helppo spekuloinnin kohde, tapahtuuko, ei voi tietää.

Yllätyn isosti jos next gen vehicle platform ei ole 48V pohjainen. Tosin se on aikaisintaan 2025 loppupuolella tuotannossa.
 
Viimeksi muokattu:
Next Gen Platform on 48V systeemillä. Samoin uskon että uusittu S/X joskus 2026 tms. tulee olemaan. Mutta Juniperin osalta uskon että muutokset ovat saman tyyppisiä kuin Highlandissa, ei välttämättä samoja tietenkään, mutta samaa luokkaa.

Toisaalta Y on isomman volyymin tuote kuin 3, eli suuremmat muutokset tuotantolinjoihin/ketjuihin voisivat olla perusteltuja facelifissä.
 
Viimeksi muokattu:
Olin luullut että CT:ssä olisi ollut jokin lakka päällä. Mutta ei näköjään. Eikös se rosteri nyt mene ajan saatossa aika ikävän näköiseksi ulkosalla ? En nyt puhu suolasta, vaan ihan siitä miten se ottaa itteensä muuten vaan ajan saatossa. Suola nyt on tietysti rosterin hyvä kaveri muutenkin, olisivat sitten tehneet sen haponkestävävästä samantien. Mites sitten kaikki rautapaska jota tiestä irtoaa ja tarttuu ? Jalo ja epäjalo metalli kun ei ole kovin kivoja kavereita keskenään. Pisteruostetta varmasti odotettavissa ilman suolaakin.

Kai ne Teslalla on jotenkin tämänkin ajatellet ? Vai ovatko ?


 
Olin luullut että CT:ssä olisi ollut jokin lakka päällä. Mutta ei näköjään. Eikös se rosteri nyt mene ajan saatossa aika ikävän näköiseksi ulkosalla ? En nyt puhu suolasta, vaan ihan siitä miten se ottaa itteensä muuten vaan ajan saatossa. Suola nyt on tietysti rosterin hyvä kaveri muutenkin, olisivat sitten tehneet sen haponkestävävästä samantien. Mites sitten kaikki rautapaska jota tiestä irtoaa ja tarttuu ? Jalo ja epäjalo metalli kun ei ole kovin kivoja kavereita keskenään. Pisteruostetta varmasti odotettavissa ilman suolaakin.

Kai ne Teslalla on jotenkin tämänkin ajatellet ? Vai ovatko ?


Se on vähän niin kuin kuparikatto. Toiset tykkää uutena toiset muutaman vuoden vanhana.
 
Ja toisaalta, kyllähän CT:stä tulee pienten ruosteläikkien myötä hieman Mad Max henkisempi kulkupeli. Pintaruoste ei menoa haittaa hyvin pitkään aikaan.
 
Olin luullut että CT:ssä olisi ollut jokin lakka päällä. Mutta ei näköjään. Eikös se rosteri nyt

Kerrankin sitten on aito metalliväri ilman lisähintaa!

Vanhat DeLoreanit mitä olen nähnyt ovat näyttäneet pinnaltaan hyviltä. Toki onhan niitä voitu fiksata aikojen saatossa.
 
Kerrankin sitten on aito metalliväri ilman lisähintaa!

Vanhat DeLoreanit mitä olen nähnyt ovat näyttäneet pinnaltaan hyviltä. Toki onhan niitä voitu fiksata aikojen saatossa.

Kerran tuollaisen sattumalta näin autotallissa, kun kävin asuntonäytössä. Oli hyllyt täynnä Wurthin RST-hoitoainetta :-)
 
Saa nähä mikä on lopputulos huhuja on paljon. Tässä yksi -


Jos toi pitää paikkansa niin olisi jopa ihan kiinnostava itelle, ellei ole törkeän hintainen. Voihan se toki alussa olla ylikallis ja sitten jos ei mene kaupaks ni laskevat. Saa nähä
 
Ei mikään paras suoritus, mutta ihan ok. Näyttäisi äkkiseltään että ennen päivitystä oli keskellä aika ärsyttävän kirkas kohta joka hävinnyt nyt.
Valokuvion heilunta ei kyllä lupaa hyvää kanssa-autoilijoille. En osaa sanoa tekeekö ei-adaptiivinen samaa, mutta selittäisi kyllä kovasti niitä hetkiä, kun välkynnästä ja väärin suunnatuista valoista on saanut "nauttia".
 
Valokuvion heilunta ei kyllä lupaa hyvää kanssa-autoilijoille. En osaa sanoa tekeekö ei-adaptiivinen samaa, mutta selittäisi kyllä kovasti niitä hetkiä, kun välkynnästä ja väärin suunnatuista valoista on saanut "nauttia".
Tyhjää parempi tuo on. Aika isosti rajailee muutenkin verrattuna kunnon matriisivaloihin. No karvalakkimallista ei varaa valittaa.
 
Tyhjää parempi tuo on. Aika isosti rajailee muutenkin verrattuna kunnon matriisivaloihin. No karvalakkimallista ei varaa valittaa.
Näyttää enemmänkin tyhjää huonommalta, koska ei hallitse kuviota ja reagoi hieman oudosti. Toki varmasti teslakuskin mielestä hyvä jos ei ole oikeasti hyviin valoihin tottunut. Jos Model 3/Y valot yleisesti ovat päin vittua suurimmalla osalla, niin nyt ne rupeaa olemaan päin vittua stroboillen miten sattuu.
 
Näyttää enemmänkin tyhjää huonommalta, koska ei hallitse kuviota ja reagoi hieman oudosti. Toki varmasti teslakuskin mielestä hyvä jos ei ole oikeasti hyviin valoihin tottunut. Jos Model 3/Y valot yleisesti ovat päin vittua suurimmalla osalla, niin nyt ne rupeaa olemaan päin vittua stroboillen miten sattuu.
Etpähän aja prostituutin yli vahingossa syyspimeillä!
prostitute-on-street-260nw-732311011.jpg
 
Näyttää enemmänkin tyhjää huonommalta, koska ei hallitse kuviota ja reagoi hieman oudosti. Toki varmasti teslakuskin mielestä hyvä jos ei ole oikeasti hyviin valoihin tottunut. Jos Model 3/Y valot yleisesti ovat päin vittua suurimmalla osalla, niin nyt ne rupeaa olemaan päin vittua stroboillen miten sattuu.
Höpö höpö. Tuohan oli aiemmin ilman tuota ominaisuutta juurikin se ongelma, joka korjattu. Näyttäisi tästä videosta muilla olevan ongelmaa häikäistä teslakuskia.

Aikaisemmin adaptiivisuus oli hidasta ja kankeaa nyt sulavaa. Mietippä kun suurimmassa osassa uusia autoja puuttuu tämä ominaisuus ja harva maksaa tonneja jos on lisävarusteena myytävänä. 4/5 Teslalle näistä valoista.
 
Jos nyt vertaan omaan kulkupeliini, niin ainakin tuon videon perusteella peittoalue kulkee lähempänä (hyvin lähellä) vastaantulevia. Likäksi omassani huomaa selvemmin kun peitolue alkaa siirtymään. Tuossa tulee enmmän sellainen on/off fiilis peittoalueesa. Toki on sanottava, että hyvin vaikea vetää tun videon perusteella tarkempia johtopäätelmiä. Pitäsi ajaa sama lenkki perässä ja kuvata :) Mutta eiköhän joku pian tee oikein kunnon vertailun.

ja eihän matrixit enään maksa tonneja, muutaman satasen. ( toki varmaan merkkikohtaista )
 
Höpö höpö. Tuohan oli aiemmin ilman tuota ominaisuutta juurikin se ongelma, joka korjattu. Näyttäisi tästä videosta muilla olevan ongelmaa häikäistä teslakuskia.

Aikaisemmin adaptiivisuus oli hidasta ja kankeaa nyt sulavaa. Mietippä kun suurimmassa osassa uusia autoja puuttuu tämä ominaisuus ja harva maksaa tonneja jos on lisävarusteena myytävänä. 4/5 Teslalle näistä valoista.

Jos tuota videota vertaa esim. e-Golfin vastaavaan vuodelta 2015, on tuo rajusti perässä, nykyisestä ID-sarjan toteutuksesta puhumattakaan.

Tyhjää parempi toki. Tuo nyt on yksi video, nähtävästi tärkein, eli tuo tien oikean reunan jatkuva valaiseminen on bugittaa, tai sitten valot vain ovat huonot. Kantama oikeassa reunassa ei ole mitä sen pitää nykyvaloilla olla.
 
Aikaisemmin adaptiivisuus oli hidasta ja kankeaa nyt sulavaa. Mietippä kun suurimmassa osassa uusia autoja puuttuu tämä ominaisuus ja harva maksaa tonneja jos on lisävarusteena myytävänä. 4/5 Teslalle näistä valoista.

Ei tuo vastaa mitään lisähintaista mallia, eiväthän nuo edes käänny mutkan suuntaan ollenkaan. Muutenkin tuosta esimerkistä jäi kyllä kysymysmerkiksi, kuinka paljon vastaantulijaa tuo häikäisi, koska videossa se kiila kyllä näytti osuvan siihenkin. Vastaantulevalla "häkäisijällä" ei kyllä ollut mitään adaptiivista käytössään (osassa oli jopa halogenit).

Kyllä, tyhjää varmasti parempi, mutta tässäkin on menty mistä halvimmalla päästiin, kun parempaa on ollut markkinoilla vuosikymmenen.
 
Hyvältähän tuo näytti ja kätsysti pimensi vastaantulevien kohdalta. Tosin itse ajan autolla jossa on ihan tavalliset Airamin 60W hehkulamput edessä niin näyttäähän se siistille ja kivalle kun pimeässä näkee eteenpäin.
 
Jos nyt vertaan omaan kulkupeliini, niin ainakin tuon videon perusteella peittoalue kulkee lähempänä (hyvin lähellä) vastaantulevia. Likäksi omassani huomaa selvemmin kun peitolue alkaa siirtymään. Tuossa tulee enmmän sellainen on/off fiilis peittoalueesa. Toki on sanottava, että hyvin vaikea vetää tun videon perusteella tarkempia johtopäätelmiä. Pitäsi ajaa sama lenkki perässä ja kuvata :) Mutta eiköhän joku pian tee oikein kunnon vertailun.

ja eihän matrixit enään maksa tonneja, muutaman satasen. ( toki varmaan merkkikohtaista )
Niin oli tuossa polestar 2 ilmeisesti 3-4k lisävarustepaketti? Ei siinä mitään jos kaikkiin autoihin saisi adaptiiviset matriisit 500€ niin ihan jees hinta. Peittoalue sivuaa tosiaan lähellä tulevia aika tarkasti, mutta hoitaa asiansa.
 
Eka video näytti että ne valot tosiaan tekee sen mitä niiden pitää. On kuitenkin mahdotonta vetää johtopäätöksiä noiden oikeasta toimivuudesta kännykkävideon perusteella. Omistajat varmasti kertovat meille kun tulee käyttöön.
 
Jos tuota videota vertaa esim. e-Golfin vastaavaan vuodelta 2015, on tuo rajusti perässä, nykyisestä ID-sarjan toteutuksesta puhumattakaan.

Tyhjää parempi toki. Tuo nyt on yksi video, nähtävästi tärkein, eli tuo tien oikean reunan jatkuva valaiseminen on bugittaa, tai sitten valot vain ovat huonot. Kantama oikeassa reunassa ei ole mitä sen pitää nykyvaloilla olla.
Varmaan tuo oikean puoleinen valaisuteho penkalle johtuu näistä nykyajan lamppumuotoiluista mitä ollut led aikakaudella puheenaiheena sekä vasemmalla että oikealla ohjattu valotehoa alemmas ja kohdistettu keskelle ylös.

Jos haluaa laaserista maksaa niin rahalla saa. Nuo saksalaisten matriisit kuitenkin menee enemmän tai vähemmän samaan kategoriaan Tesla 3 Highlandin kanssa omasta mielestäni. Jos puolen tähden tarkkuudella pitäisi arvioida niin perus ledit mitä karvalkillisissa autoissa on 3 tähteä, Highlandilla 3.5, saksalaisilla 4 ja nuo laaserit siellä 4.5/5 tähteä. Vielä paljon noissa jokaisella petrattavaa mm. syttyvät joskus tosi viiveellä 3-10sec, valaisun rajaukset voisi olla parempia ja tehokkaampia.
 
Omistajat varmasti kertovat meille kun tulee käyttöön.
Omistajallehan tuo varmasti toimii ihan Ok eikä huomaa varmasti mitään suurta ongelmaa, mutta huonosta toteutuksesta kärsivät enneminkin vastaantulijat. Jo nyt Kolmosten vakiovalotkin ovat olleet turhan ylös sunnattuna monesti tietyssä kulmassa. Eli häikäisevät tietysssä tilanteessa.
 
Eka video näytti että ne valot tosiaan tekee sen mitä niiden pitää. On kuitenkin mahdotonta vetää johtopäätöksiä noiden oikeasta toimivuudesta kännykkävideon perusteella. Omistajat varmasti kertovat meille kun tulee käyttöön.
Tämä.

Nämä ominaisuudet yleensä Tesloissa hioutuvat paremmiksi päivitysten mukana. Moni asia on korjaantunut ainankin itsellä, vaikka korjattavaa vielä on.
Aikaisemmassa vaggineessa piti aina käydä marmorilla valittamassa jos jokin ei toiminut niinkuin piti, sitten sai päivityksen.
Eiköhän odotella että meille näitä tulee itselle oikeasti käyttöön ja arvostellaan sitten?
Kun sain oman MYLR 23 vekottimen niin en muista että olisi virallisesti mainostettu mitään että voisi tulla. Otan riemulla vastaan jos tuollaisen päivityksen saan ihan ilmaiseksi.

Mutta tämä on nyt tämän ketjun tyyli. Täällä on muutama nimimerkkiä joista osa jopa väittää omistavansa Teslan ja kaikki mahdollinen väännetään negatiiviseksi.
Jos itsellä olisi joku härveli mikä ei mielestäni toimi hyvin, niin ennemmin vaihtaisin sen toiseen kuin kirjoittaisin illasta toiseen valitusta anonyyminä foorumille. Pääsee mielenterveys paljon vähemmällä sillä systeemillä.
 
Ei tuo vastaa mitään lisähintaista mallia, eiväthän nuo edes käänny mutkan suuntaan ollenkaan. Muutenkin tuosta esimerkistä jäi kyllä kysymysmerkiksi, kuinka paljon vastaantulijaa tuo häikäisi, koska videossa se kiila kyllä näytti osuvan siihenkin. Vastaantulevalla "häkäisijällä" ei kyllä ollut mitään adaptiivista käytössään (osassa oli jopa halogenit).

Kyllä, tyhjää varmasti parempi, mutta tässäkin on menty mistä halvimmalla päästiin, kun parempaa on ollut markkinoilla vuosikymmenen.
Näinhän se menee. Halvalla jos sisällytetään auton hintaan niin ei se luksusta ole. Aikaisemmin kritisoitiin kun 90% oli tesloissa valot viturallaan. Nythän tuo ei pitkiä pidä vastaantulijaa kohden eli ongelma ratkaistu? Suomessa kun näitä manuaali pitkiävaloja riittää pilvin pimein ja uusissa alkaa valoautomatiikkaa vasta olemaan suurimmassa osassa vakiona niin kyllä tuommoisella kelpaa jo ajella ettei hävetä.
 
Mutta tämä on nyt tämän ketjun tyyli. Täällä on muutama nimimerkkiä joista osa jopa väittää omistavansa Teslan ja kaikki mahdollinen väännetään negatiiviseksi.
Jos itsellä olisi joku härveli mikä ei mielestäni toimi hyvin, niin ennemmin vaihtaisin sen toiseen kuin kirjoittaisin illasta toiseen valitusta anonyyminä foorumille. Pääsee mielenterveys paljon vähemmällä sillä systeemillä.
Ei se pelkkä selkään taputtelukaaan ole ihan hyvästä. Toki mukavampaa luettavaa omistajile. Mutta asiallinen kritiikki on aina paikallaan. Arvokasta tietoa jos taustalla faktat. Ja miksei myös mielipiteet hyvin argumentoituna.
Meitä kun on monen junaan ja arvostamme ja painotamme erinlaisia asioita sen mukaan. Sama asia voi olla jollekin hyvin arvokas tieto ja joku voi ottaa sen puhtaana dissaamisena.
 
Odotan innolla että Tesla hioo mitään päivityksillä kuntoon. Se on mitä on ja parempaa ei tule. Vakkari muistutti taas aamulla miten haamut on olemassa ja hyvä ettei ajettu perään.
 
Odotan innolla että Tesla hioo mitään päivityksillä kuntoon. Se on mitä on ja parempaa ei tule. Vakkari muistutti taas aamulla miten haamut on olemassa ja hyvä ettei ajettu perään.
Mä en edelleenkään ymmärrä mistä noi johtuu, kun itellä ei noita haamuja oo ollu ollenkaan…paitsi…fltp kaupunkilenkillä jokainen vastaantuleva auto sai aikaan jarrutuksen. Sekään ei ole mun silmissä haamu kun siihen on syy, vaikka syy onkin tarpeeton. Mutta kun tuollaistakaan ei tee missään muualla. Ni ei se pelkistä antureista jne ole kiinni.
 
.

Mutta tämä on nyt tämän ketjun tyyli. Täällä on muutama nimimerkkiä joista osa jopa väittää omistavansa Teslan ja kaikki mahdollinen väännetään negatiiviseksi.
Jos itsellä olisi joku härveli mikä ei mielestäni toimi hyvin, niin ennemmin vaihtaisin sen toiseen kuin kirjoittaisin illasta toiseen valitusta anonyyminä foorumille. Pääsee mielenterveys paljon vähemmällä sillä systeemillä.

Joko liittyvät autoalaan ja tahallaan yrittävät huonontaa Teslan mainetta Suomessa tai ovat ottaneet liian ison lainan ja nyt kiristää. Paha sanoa.

Mä en edelleenkään ymmärrä mistä noi johtuu, kun itellä ei noita haamuja oo ollu ollenkaan…paitsi…fltp kaupunkilenkillä jokainen vastaantuleva auto sai aikaan jarrutuksen. Sekään ei ole mun silmissä haamu kun siihen on syy, vaikka syy onkin tarpeeton. Mutta kun tuollaistakaan ei tee missään muualla. Ni ei se pelkistä antureista jne ole kiinni.

Joillain on "haamuja" koko ajan ja joillain ei. Varmasti ajotyylikin vaikuttaa. Jos ajaa agressiivisesti ja lähellä keskiviivaa tai läheltä pyöräilijöitä niin voi tulla enemmän. Nuo ovat kuitenkin turvallisuusominaisuuksia nuo hätäjarrutusasiat, jos niitä tulee koko ajan, pitäisi ehkä miettiä tarkemmin peilin edessä että miksi.
 
Joillain on "haamuja" koko ajan ja joillain ei. Varmasti ajotyylikin vaikuttaa. Jos ajaa agressiivisesti ja lähellä keskiviivaa tai läheltä pyöräilijöitä niin voi tulla enemmän. Nuo ovat kuitenkin turvallisuusominaisuuksia nuo hätäjarrutusasiat, jos niitä tulee koko ajan, pitäisi ehkä miettiä tarkemmin peilin edessä että miksi.
kuten todettu ni tuolla fltp lenkillä tuli joka autosta. Täälläpäin samanlaisella tiellä, samoissa olosuhteissa ei tee ollenkaan. Ei se oo pelkästään kuskista/autosta.
Ja itse en tuota laske haamuksi vaan ylivarovaisuudeksi.

Mutta osalla autot haamujarruttaa myös. Esim motarilla sillat aiheuttaa. Itellä ei oo koskaan tehnyt moista. Eikä se enää ole ajotyylistä tms kiinni.
Itsekin tiedän myös paikkoja missä muilla ihan rehellisesti haamujarruttaa ilman syytä ja oma auto niissä ei tee sitä.

Pyöräilijä/kävelijä jarrutus on vain hyvä ominaisuus. Jos et huomaa, auto jarruttaa. Jos huomaat ni painat kaasua.
 
Höpö höpö. Tuohan oli aiemmin ilman tuota ominaisuutta juurikin se ongelma, joka korjattu. Näyttäisi tästä videosta muilla olevan ongelmaa häikäistä teslakuskia.

Aikaisemmin adaptiivisuus oli hidasta ja kankeaa nyt sulavaa. Mietippä kun suurimmassa osassa uusia autoja puuttuu tämä ominaisuus ja harva maksaa tonneja jos on lisävarusteena myytävänä. 4/5 Teslalle näistä valoista.

Jos nyt ottaa ne fanilasit pois ja vertaa tuota muiden automerkkien adaptiivisiin tai matrix-valoihin, tuo Teslan setti on enemmän selllaista "päälle/pois - oho, eiku päälle, perkele pois sittenkin" toimintaa. Mazdalla esim. tuo toimii smoothisti ja vaihtuu tasaisesti ja järkevästi, eikä sekoile jokaisesta pienestä vastaantulevasta pikkuvalosta. Toki jos ei ole parempaa nähnyt, niin tuokin voi olla hieno saavutus kun vertaa esim. Toyota Corollaan vm-88. Onhan noi nyt "ihan jees", mutten sanoisi mitään 4/5. Ehkä sellainen 2/5 kun vertaa oikeasti toimiviin valoihin.
 
Odotan innolla että Tesla hioo mitään päivityksillä kuntoon. Se on mitä on ja parempaa ei tule. Vakkari muistutti taas aamulla miten haamut on olemassa ja hyvä ettei ajettu perään.
Ei tule ikinä kuntoon. Ihan samaa nillitystä turhanpäiväisistä hiljentämisistä yms. saa lukea merkistä riippumatta. Kaikki nopeuteen vaikuttavat avustimet pitäisi suoriltaan kieltää koko EU:ssa ja velvoittaa valmistajia estämään niiden käyttö. Käyttäjälähtöistä noiden käyttäminen/käyttämättä jättäminen ei voi olla, koska iso osa käyttäjistä ovat kuten sinä - eli tietävät, että homma ei toimi, mutta haluavat silti jatkuvasti vaarantaa muiden liikkujien turvallisuutta pitämällä niitä avustimia päällä.
 
Kaikki nopeuteen vaikuttavat avustimet pitäisi suoriltaan kieltää koko EU:ssa ja velvoittaa valmistajia estämään niiden käyttö.
Kyllä adaptiivinen suhteellisen monessa autossa toimii ihan normaalisti. Enemmän itseä häiritsee sähköautojen isot moottorijarrutukset kun ei sitä saman tien huomaa, että toinen pysähtyy kun seinään kun ei se tietysti vilauta myös jarruvaloja kun se on vain "moottorijarrutus" jonka teho vastaa normaalia jarrutusta.
 
RwdMY23 Haamujarruja ei tule aamulla/illala pimeässä/hämärässä ainuttakaan. Mutta jos sattuu joskus päivällä ajamaan, etenkin jos aurinko paistaa ihan sama mistä suunnasta ja miltä korkeudelta niin jopas alkaa jarrutuksia tulemaan. Jarrutukset siis aina vastaantulleen auton jälkeen. Samaa tietä tulee joka päivä ajettua edestakaisin niin ei voi perustella tien ja ajotottumusten muutoksilla.

Mutta juu, nämä lisääntyi merkittävästi holidaypäivitystä edeltävän ”pätsin” yhteydessä joulukuussa ja sille tielle ovat jääneet.
 
Sähköauton (ja tuoreempien perinneautojen) jarruvalot syttyy, kun tietty hidastuvuus ylitetään. Ei vaadi siis jarrupolkimeen koskemista. En muista näitä arvoja, mutta mielestäni perustuvat EU-säädöksiin.
Lienee sitten ollut just siinä rajalla tai VAG:ssa tuo ei toimi kunnolla, mikä ei kyllä sekään yllättäisi :D
 
Lienee sitten ollut just siinä rajalla tai VAG:ssa tuo ei toimi kunnolla, mikä ei kyllä sekään yllättäisi :D
Eikä se jarruvalon vilkahduskaan paljoa lämmitä tuolla jossain kehäteillä, joissa ei paljoakaan turvavälejä ole. Jonkun idiootin sähkövatkain hiljentää äkisti vauhtia ja ajat perseeseen. Tai sitten ehdit itse reagoida, mutta joku ajaa sun perseeseen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 325
Viestejä
4 504 514
Jäsenet
74 381
Uusin jäsen
Matimane

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom