Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Onko tuo ihan normaalia että m3 hurisee parkissa yhtä kovaan ääneen kuin kaupan isot ilmastointilaitteet?

Eilen siis kävin lähikaupassa, -14, ja jätin omankin Volvon parkkipöhisemään niin pääsee lämpimään autoon takaisin. Kävelin siitä sitten kujan kautta kauppaan, tesla siinä hönki menemään kovempaa kuin toisella puolella olevat kaupan vehkeet.

Joku lämmitys moodi siinä oli kun sisällä ei näkynyt ketään. Hämmentävän kovaa ääntä se piti ulospäin.
 
Onko tuo ihan normaalia että m3 hurisee parkissa yhtä kovaan ääneen kuin kaupan isot ilmastointilaitteet?

Eilen siis kävin lähikaupassa, -14, ja jätin omankin Volvon parkkipöhisemään niin pääsee lämpimään autoon takaisin. Kävelin siitä sitten kujan kautta kauppaan, tesla siinä hönki menemään kovempaa kuin toisella puolella olevat kaupan vehkeet.

Joku lämmitys moodi siinä oli kun sisällä ei näkynyt ketään. Hämmentävän kovaa ääntä se piti ulospäin.
Esilämmitys pitää kovaa ääntä. Hyvin löytää oman auton hallista ilp-äänien perusteella jos tuon on täpännyt ennen lähtöä päälle. Ei kyllä sitten enää lämpimänä ainakaan itselläni metelöi, jos jättää auton asioinnin ajaksi johonkin camp/dog -modeen ettei pääse jäähtymään vaikka olisi pidempäänkin seisomassa.
 
Joo, huomattavasti kovempi melu ainakin omassa Yssä kun lämpimänä käyvä moderni bensakone, tai jopa kovempi kuin kylmä. Aika usein saanut kommenttiakin asiasta.

Itselle ei sinällään merkitystä. Ajossa ehkä tuo epähienostuneisuutta, kun värisee ratin kautta käsille tuo pumppu. Ei ongelma, vaan juuri ehkä hiomattomuuden tunne.
 
Naapuri vittuilee kun Y pitää joka aamu mökää esilämmittäessään kabiinia. ”Hybridi tojota lähtee äänettömästä käyntiin”. Sama äijä on niin pihi, että skrapaa ikkunansa joka aamu, kun ei raaski maksaa sisätilalämppäristä tahi lämmityssähköstä. Menen itse mielelläni lämpimään ja sulaan autoon aamuisin, etenkin jos se meteli vielä aiheuttaa parran pärinää naapurissa.
 
Noin muuten pidän Teslan hinkumista nakkikioskiluokkaan vähän kummallisena, etenkin kun yhtiötä ei selkeästikään kiinnosta tehdä rahaa huolloilla yms. perinteisin menoin, jolloin volyymi puhuu. Ehkä se haluaa vain sielläkin kusta perinnevalmistajien muroihin, koska se voi.
Johan se on nähty, että Teslan ei saa kalliita autoja oikein kaupaksi, S ja X ovat vähitellen menettäneet kiinnostavuuttaan ja Teslan markkinaosuus kalliissa sähköautoissa valuu kohti nollaa.

Pakko siis mennä hintaskaalan alapäähän kun yläpäähän ei ole asiaa.
 
Johan se on nähty, että Teslan ei saa kalliita autoja oikein kaupaksi, S ja X ovat vähitellen menettäneet kiinnostavuuttaan ja Teslan markkinaosuus kalliissa sähköautoissa valuu kohti nollaa.

Pakko siis mennä hintaskaalan alapäähän kun yläpäähän ei ole asiaa.
Eikös noita Model S ja X:iä ole tasaseen 15-20k kappaletta (yhteensä)menny per kvarttaali? 2023 Q4 taisi olla paras viiteen vuoteen:
 
Viimeksi muokattu:
Eikös noita Model S ja X:iä ole tasaseen 15-20k kappaletta menny per kvarttaali? 2023 Q4 taisi olla paras viiteen vuoteen:

Kolmosen ja Y:n kokoluokissa tesla on moninkertaistanut myynnit 5v aikana. Isommissa / kalliimmissa myynti polkee paikallaan, sentäs lopetti laskevan trendin.

Teslan markkinaosuus isoissa sähköautoissa on romahtanut viimeisen 5v aikana - se oli kuitenkin liki 100% joskus 2018 kun e-tron ja eqc olivat vasta tulossa markkinoille. Sen jälkeen kaikki isojen sähkisten myynnin lisäys on mennyt muualle kuin teslalle.
 
Onko tuo ihan normaalia että m3 hurisee parkissa yhtä kovaan ääneen kuin kaupan isot ilmastointilaitteet?

Eilen siis kävin lähikaupassa, -14, ja jätin omankin Volvon parkkipöhisemään niin pääsee lämpimään autoon takaisin. Kävelin siitä sitten kujan kautta kauppaan, tesla siinä hönki menemään kovempaa kuin toisella puolella olevat kaupan vehkeet.

Joku lämmitys moodi siinä oli kun sisällä ei näkynyt ketään. Hämmentävän kovaa ääntä se piti ulospäin.

Yhtään äänetöntä sähköautoa lämmityksellä en ole vielä nähnyt. Jonkinlainen hurina noissa kaikissa on ollut merkistä riippumatta. Eroja en osaa arvioida, mutta selvästi kuuluvat äänet kuitenkin.
 
Hyvin on Teslan lämmitys riittänyt kovilla pakkasilla 20 astetta ja automaatti asetuksella. Ääni tuntuu kyllä lisääntyvän pakkasen kiristyessä mutta eipä väliä.

Btw. Alle -20 oli myrkkyä BMW F10 siinä ei tahtonut lasit pysyä sulana. Alla jonkun muun kuva premium laatu lämmityksestä!
FB_IMG_1706335714227.jpg
 
Kolmosen ja Y:n kokoluokissa tesla on moninkertaistanut myynnit 5v aikana. Isommissa / kalliimmissa myynti polkee paikallaan, sentäs lopetti laskevan trendin.

Teslan markkinaosuus isoissa sähköautoissa on romahtanut viimeisen 5v aikana - se oli kuitenkin liki 100% joskus 2018 kun e-tron ja eqc olivat vasta tulossa markkinoille. Sen jälkeen kaikki isojen sähkisten myynnin lisäys on mennyt muualle kuin teslalle.
Näkisin että nuo s/x myynnit alkujaankin tarkoitus ollut pysyä noissa maltillisissa lukemissa 100k/vuosi ja myydään enemmän 3/y maksimissaan varmaan 3 miljoonaa/vuosi eikä noissa hintaluokissa enempää vuositasolla. Se model2 sitten alemman hintaluokan massatuote, jolla saadaan myynnit yli 5 miljoonaan vuositasolla.
 
Näkisin että nuo s/x myynnit alkujaankin tarkoitus ollut pysyä noissa maltillisissa lukemissa 100k/vuosi ja myydään enemmän 3/y maksimissaan varmaan 3 miljoonaa/vuosi eikä noissa hintaluokissa enempää vuositasolla. Se model2 sitten alemman hintaluokan massatuote, jolla saadaan myynnit yli 5 miljoonaan vuositasolla.
Miksi ihmeessä Tesla ei haluaisi myydä parhaan katteen isoja luksusautoja jos se suinkin vaan kykenisi?
 
Miksi ihmeessä Tesla ei haluaisi myydä parhaan katteen isoja luksusautoja jos se suinkin vaan kykenisi?

Koska taloudellisesti voi olla Teslan kannalta järkevää mieluummin myydä miljoonia autoja joihin voidaan 2025 myydä FSD-tilaus hintaan 100 euroa/kk?

Joka tapauksessa Teslan Model S/X tuotantolinjan maksimikapasiteetti on ollut tuo 100k autoa jo pitkään, eivätkä ole pyrkineet sitä nostamaan... Jos he haluaisivat valmistaa noita lisää, niin jonnekin pitäisi rakentaa uusi tuotantolinja. Fremontissa voi muutenkin olla rajoituksia tuotantolinjoille, koska se on vanha NUMMI-tehdas, ja tehty aikoinaan polttistehtaaksi ja siellä valmistetaan myös kolmosta ja Y:tä.

tesla-production-sites-model-assignment-capacity-10-2023.png
 
Koska taloudellisesti voi olla Teslan kannalta järkevää mieluummin myydä miljoonia autoja joihin voidaan 2025 myydä FSD-tilaus hintaan 100 euroa/kk?
Miksi sitten vaivautua tekemään CT kun senkin tuotanto ja myynnit jäävät murto-osaan 3/Y:stä?
 
Koska taloudellisesti voi olla Teslan kannalta järkevää mieluummin myydä miljoonia autoja joihin voidaan 2025 myydä FSD-tilaus hintaan 100 euroa/kk?

Ei ole, koska mielumminhan se myisi sen miljoona kallista autoa, joista toivoa FSD:n (haha) 100€/kk. Hieman kuin Apple myy mielummin iPhonea, kuin halvinta Androidia vaikka teoriassa se voisi saada enemmän ostajia Apple Storen kautta. Silti Google tekee vähemmän rahaa kuin Apple storellaan, koska halvemman tuotteen ostaja on myös yleensä vähemmän valmis käyttämään tuotteeseen lisää rahaa. Korkean marginaalin autot ovat jokaiselle autotehtaalle se unelma, senhän takia Porschekin on niin merkittävä valmistaja.

Se on myös syy, miksi Teslalla on edelleen X/S mallisto. Jos se ei haluaisi niitä myydä, niin se olisi jo ajanut ne alas ajat sitten. Niistä jää viivan alle enemmän ja kilpailua on suhteellisesti vähemmän, eli myös vähemmän painetta alentaa marginaalia - jos tuote on kysytty. Sen sijaan Model S/X saa suunnilleen seuraavana päivänä kaupasta, kun taas Taycania ihmiset ovat valmiina jonottamaan. Suoraan varastoautona on tällä hetkellä Teslalla myynnissä 50 kpl Model X malleja (tosin voi olla ettei tuo sivusto enempää näyttäisikään), se ei ole merkki kovin suuresta kysynnästä.

Joka tapauksessa Teslan Model S/X tuotantolinjan maksimikapasiteetti on ollut tuo 100k autoa jo pitkään, eivätkä ole pyrkineet sitä nostamaan... Jos he haluaisivat valmistaa noita lisää, niin jonnekin pitäisi rakentaa uusi tuotantolinja.

Ei ole kysyntää, kyllähän muuten sen kapasiteettiakin nostettaisiin - mutta ei ole vuosiin ollut tarvetta. Ehkä jälleen kerran uusi facelift taas toivotaan auttavan, mutta nyt pitäisi jo tulla täysin uusi auto jos tahdotaan pysyä mukana.
 
Parin vuoden ikäinen 3 sammui puolisolla yllättäen kesken ajon, kuulemma ei mitään varoitusta. Hyvä tuuri että sattui bussipysäkki juuri kohdalle, jolle sai valutettua.

Akkua oli noin 50% jäljellä. Omituista on se, että ilmastointi ja mm. ikkunat jatkoivat toimistaan. Hinuria odotellessa noin tunnin päästä auto heräsi ja vaikuttaa ajokuntoiselta, ei mitään virheitä näkyvissä. Mutta eihän tuolla ajaa uskalla. Vähän pelkään, että pitkä ja sekava keissi kun tuosta yrittävät vikaa löytää, jos löytävät edes.

Kirsikkana kakun päällä vaihdoin juuri toissapäivänä Pohjolasta Iffiin ja samalla jätin keskeytysturvan/sijaisauton pois, kun ajattelin että ei kai tämä nyt tielle jätä :D
 
Miksi ihmeessä Tesla ei haluaisi myydä parhaan katteen isoja luksusautoja jos se suinkin vaan kykenisi?
Eri segmenteissä eri kysyntä. Tuskin noita millin lamboja menee liukuhihnalta kymmeniä tuhansia kaupaksi saatikka halvempia porcheja satoja tuhansia vuodessa. Sama tulee olemaan Tesla roadsterissa eli niitä ei tulla vuositasolla myymään noinkaan montaa kuis Ässiä. Kyllähän maailmalla ihmisiä ei juurikaan kiinnosta kuin a-b segmentin autot ja suurimmat kysynnän noissa pienemmissä. Toki oma iso kiinnostuksen kohde USAssa lava-autot jotka valtasivat top 3 sijat viime vuonnakin.
 
Näitä FDS V12.1.2 videoita katsellessa ei voi kuin ihmetellä kuinka ihmismäisesti tuo ajaa. Tai niinhän sen pitäisikin, kun kerran sitä koulutetaan videoilla siitä miten ihmiset autojaan ajavat.



Kiinnostavaa nähdä näitä videoita muualtakin kun Bay Arealta, kunhan tämä versio menee laajempaan levitykseen.
 
Eri segmenteissä eri kysyntä. Tuskin noita millin lamboja menee liukuhihnalta kymmeniä tuhansia kaupaksi saatikka halvempia porcheja satoja tuhansia vuodessa.

Ei, eikä Model 3/Y:tä mene tarpeeksi jos tahdotaan oikeasti halpaan segmenttiin, joten tuolla logiikalla niistäkin kannattaisi luopua. Porsche myi Q1-Q3 2023 välillä 242k autoa, joten kyllä niitä satoja tuhansia menee. Tekivät sillä myyntiä €30 miljardia, joten keskimääräinen liikevaihto per auto olisi 123598€.

Teslan kamerat näkee säkkipimeässä jalankulkijan jota ihmiskuljettaja ei nää:

Korjaus, jota ihmiset eivät näe kameran kuvasta. Tuossa videossa on hyvin rajoittunut DR, jonka takia et sitä siitä näe - vaikka voisit sen oikeassa elämässä nähdä. Ei kannata noita kahta asiaa sekoittaa, jokainen joka on joskus kameralla kuvannut pitäisi ymmärtää se.
 
Korjaus, jota ihmiset eivät näe kameran kuvasta. Tuossa videossa on hyvin rajoittunut DR, jonka takia et sitä siitä näe - vaikka voisit sen oikeassa elämässä nähdä. Ei kannata noita kahta asiaa sekoittaa, jokainen joka on joskus kameralla kuvannut pitäisi ymmärtää se.
Tosin kuski itse twiitissä sanoo ettei nähnyt omin silmin jalankulkijaa vasta kun auto siitä ilmoitti että joku menee edessä. Noh toki voi sanoa että ei ollu ihminen jolla täydellinen näkö mutta silti ihan vänkä että auto huomasi.
 
En osaa sanoa, mutta esim. mersun laservalot vilkuttavat näkymättömän kohteen päällä varoitusta ennen kuin kuski näkee kohdetta, että ei tämmöinen "näkee ennen kuskia" nyt varsinaisesti uusi asia ole (ja tulihan S mersuihin aikanaan jo kauan sitten mustavalkoinen pimeänäkömoodi joka saattoi hyvin olla infrapunaa).

Ja siis toki sensoritekniikan kehitys otetaan mielellään vastaan autoissakin, joten hyvähän nämä kaikki käyttötavat ovat.
 
Ei, eikä Model 3/Y:tä mene tarpeeksi jos tahdotaan oikeasti halpaan segmenttiin, joten tuolla logiikalla niistäkin kannattaisi luopua. Porsche myi Q1-Q3 2023 välillä 242k autoa, joten kyllä niitä satoja tuhansia menee. Tekivät sillä myyntiä €30 miljardia, joten keskimääräinen liikevaihto per auto olisi 123598€.



Korjaus, jota ihmiset eivät näe kameran kuvasta. Tuossa videossa on hyvin rajoittunut DR, jonka takia et sitä siitä näe - vaikka voisit sen oikeassa elämässä nähdä. Ei kannata noita kahta asiaa sekoittaa, jokainen joka on joskus kameralla kuvannut pitäisi ymmärtää se.
Tässähän oli kyse että nuo 3/y ovat d segmenttiä, jossa aivan eri lähtökohta kysynnälle kuin b segmentissä. Ja ei todellakaan Porsche myy 7*242k autoja vaan naurettavan pieniä kymmeniä tuhansia per malli.
 
Näkeekö joku noista kameroista infrapunaa? :hmm:

Teoriassa kaikki kamerasensorit näkevät (eivät hirveästi, mutta jonkin verran), mutta yleensä niissä on päällä suodatin joka estää sitä tulemasta sensorille. Veikkaan että näin ne on poistettu Teslassakin, koska muuten se kuva pitäisi korjata jälkikäteen. Järkeväähän olisi, ettei niitä olisi poistettu, mutta koska yleensä mennään mitä hyllystä halvimmalta löytyy, niin.. Mutta en usko että Tesla käyttäisi sitä varsinaisesti siihen lukemiseen, vaan tuossakin tilanteessa riittää vain, että ajattelet valotusta jälkikäteen nostettavan korkeammaksi ennen kuin käsitellään kuva.

Jos asia kiinnostaa sinäänsä, niin kotoa löytyvä infrared kaukosäädin (jos ei ole siis moderni BT pohjainen tai vastaava) näkyy nimittäin kameran kuvassa. Saman huomaa joskus noissa autovideoissa, kun kojelaudassa näyttäisi vilkkuvan punainen valo (joka tutkii vaikka katsooko ihminen tietä näissä ADAS järjestelmissä), se näkyy kameralle, mutta ei ihmiselle.

Sitten taas avaruutta kuvailevat haluavat kameran, jossa tuota ei ole suodatettu niin paljon.

Tässähän oli kyse että nuo 3/y ovat d segmenttiä, jossa aivan eri lähtökohta kysynnälle kuin b segmentissä. Ja ei todellakaan Porsche myy 7*242k autoja vaan naurettavan pieniä kymmeniä tuhansia per malli.

Ei, tässä oli kyse siitä että mielestäsi kannattaa luopua S/X segmentistä ja myydä vain 3/Y:tä, koska niitä saa enemmän. Menemällä vielä alemmas saa enemmän. Eikä viestissäsi lukenut mistään 7*242k, vaan puhuttiin vain sadoista tuhansista. Jos Porsche myisi 7*242k, niin sen liikevaihto olisi samalla mittakaavalla n. 280 miljardia euroa vuodessa, eli kyllä se varmasti Teslalle kelpaisi. Itseasiassa Porschen nykyinen keskimääräinenkin myynti kelpaisi Teslalle, se nostaisi nimittäin heidän liikevoittoprosenttiaan.

Ei ole mitään järkevää syytä, miksei Tesla haluaisi myydä kalliimpia malleja.

Tosin kuski itse twiitissä sanoo ettei nähnyt omin silmin jalankulkijaa vasta kun auto siitä ilmoitti että joku menee edessä. Noh toki voi sanoa että ei ollu ihminen jolla täydellinen näkö mutta silti ihan vänkä että auto huomasi.

Tosin nämä twiittailijat eivät myöskään myöntäisi, jos olisi nähnyt. Whole Mars Cataloghan on kuitenkin fan-account (itseasiassa varmaan yksi tunnetuin ja fanaattisin niistä), jossa FSD on toiminut täydellisesti jo viisi vuotta jokaisessa videossa.
 
Teoriassa kaikki kamerasensorit näkevät (eivät hirveästi, mutta jonkin verran), mutta yleensä niissä on päällä suodatin joka estää sitä tulemasta sensorille. Veikkaan että näin ne on poistettu Teslassakin, koska muuten se kuva pitäisi korjata jälkikäteen. Järkeväähän olisi, ettei niitä olisi poistettu, mutta koska yleensä mennään mitä hyllystä halvimmalta löytyy, niin.. Mutta en usko että Tesla käyttäisi sitä varsinaisesti siihen lukemiseen, vaan tuossakin tilanteessa riittää vain, että ajattelet valotusta jälkikäteen nostettavan korkeammaksi ennen kuin käsitellään kuva.

Jos asia kiinnostaa sinäänsä, niin kotoa löytyvä infrared kaukosäädin (jos ei ole siis moderni BT pohjainen tai vastaava) näkyy nimittäin kameran kuvassa. Saman huomaa joskus noissa autovideoissa, kun kojelaudassa näyttäisi vilkkuvan punainen valo (joka tutkii vaikka katsooko ihminen tietä näissä ADAS järjestelmissä), se näkyy kameralle, mutta ei ihmiselle.

Sitten taas avaruutta kuvailevat haluavat kameran, jossa tuota ei ole suodatettu niin paljon.



Ei, tässä oli kyse siitä että mielestäsi kannattaa luopua S/X segmentistä ja myydä vain 3/Y:tä, koska niitä saa enemmän. Menemällä vielä alemmas saa enemmän. Eikä viestissäsi lukenut mistään 7*242k, vaan puhuttiin vain sadoista tuhansista. Jos Porsche myisi 7*242k, niin sen liikevaihto olisi samalla mittakaavalla n. 280 miljardia euroa vuodessa, eli kyllä se varmasti Teslalle kelpaisi. Itseasiassa Porschen nykyinen keskimääräinenkin myynti kelpaisi Teslalle, se nostaisi nimittäin heidän liikevoittoprosenttiaan.

Ei ole mitään järkevää syytä, miksei Tesla haluaisi myydä kalliimpia malleja.



Tosin nämä twiittailijat eivät myöskään myöntäisi, jos olisi nähnyt. Whole Mars Cataloghan on kuitenkin fan-account (itseasiassa varmaan yksi tunnetuin ja fanaattisin niistä), jossa FSD on toiminut täydellisesti jo viisi vuotta jokaisessa videossa.
Ei kyllä ole tullut mieleenkään että olisi kannattavaa lopettaa s/x myynti. Max output 100k ja hyvä kate verrattuna 3/y. Tuossa lähinnä vastasin zepille kun väitti että romahtanut myynnit s/x, jolloin niissä olisi oltava myynnit alle 30k yhteensä. Niin pitkään kun noita menee yhteensä lähes 100k vuositasolla niin turhaapa niitä lakkauttamaan. Jokainen autonvalmistaja valitsee strategiansa ja teslalla näyttää olevan samalla idealla s/x, 3/y ja ilmeisesti sitten tämä kaiken kansan Corolla model2 SUV ja robotaxi sedan sitten se volyymimalli. Tesla aloitti roadsterilla, jonka jälkeen aina halvempaan autoon ei tarkoita etteikö 3/y voi halpuuttaa entisestään. Sama tulee käymään model2 redwoodissa alussa kalliimpi ihan puhtaasti tehdasinvestoinneista johtuen. Kun volyymit kuittaa muutaman miljardin tehdasinvestointikulut alkaa hinnat droppaa. Sama käynyt nyt vuosien jälkeen 3/y.
 
Tosin kuski itse twiitissä sanoo ettei nähnyt omin silmin jalankulkijaa vasta kun auto siitä ilmoitti että joku menee edessä. Noh toki voi sanoa että ei ollu ihminen jolla täydellinen näkö mutta silti ihan vänkä että auto huomasi.

Sama tuossa tuli mieleen. On tilanteita, joissa en itse vain yksinkertaisesti näe hämärässä olevaa ihmistä suojatien reunalla. Silloin auttaa vain riittävän hidas nopeus, jotta ehtii vielä reagoida.

Hieman huvittavaa on, että kaikkein syvimmällä rintaäänellä täällä puhuvat ne tietäjät, jotka eivät ole olleet edes paikalla ja tekee jumalan sanaa vastaavia yleistyksiä, että näin se on. Jättäisin näissä kaikissa vastaavissa videoissa/niiden tulkinnoissa aina pienen mahdollisuuden sille, että asia voi olla noin tai sitten ei. Varoisin tekemästä täysin veden pitäviä johtopäätöksiä, joita taas toiset vain kykenevät tekemään.
 
En nyt tiedä varmaksi, mutta veikkaisin että etujarruihin/jarrukilven ja levyn väliin meni kivi tms. Eli yhtäkkiä kun ajoin parkkihalliin alkoi kuulumaan ihan järjettömän kova meteli. Mitään erityistä/irrallista tms ei näy, mutta vaikka ajaa ihan mateluvauhtia niin kauhea vinkuna ja ääni. Välillä katoaa hetkeksi.

Ohjekirjasta katselin että voisi jarrukilpeä painella josko tulisi sieltä välistä pois, mutta ei kyllä auttanut mitään. Huomenna otan renkaan irti, mutta mitenkä jarrukilpi on kiinni? Lähteekö se takakautta jotenkin, vai pitääkö irroittaa satula ja jarrulevy että saan tuolta välistä kivet pois?
 
Pakittele välillä, varsinkin MYP tykkää kerätä alkuperäisvanteella niitä. Kyllä se sieltä lähtee tai kuluu.
 
Voiko hinta pitää paikkaansa? Kiinassa 63% kalliimpi kuin perusmalli, eli meillä maksaisi samalla erolla 71820€. Alkaa olemaan jo kohtuu arvokas Model 3.
Niinhän ne ennakoivat isompaa eroa kuin ennen Highlandiä. Johtunee pitkälti oikeista eroista mm. penkit, etupuskuri, voimansiirto, jousitus, jarrut jne. Ennen faceliftiä ei tainnut erot olla käytännössä kuin muovilärpäke takana spoilerina ja kulissi jarrut punaisilla jarrusatuloilla sekä rautajouset katkaistuna lyhyemmiksi.
 
Pakittele välillä, varsinkin MYP tykkää kerätä alkuperäisvanteella niitä. Kyllä se sieltä lähtee tai kuluu.
Menin tyhjälle parkkikselle ja pakittelin ja kääntelin rattia reilusti ja välillä ajelin eteenpäin veivaten rattia puolelta toiselle, lopulta pakittaessa tuli hieman erilainen ääni ja sitten loppui kaikki äänet, eli varmaankin kivi lensi pois.
 
Samanlaiset muutokset model 3 vs. model 3 perf kuin model s ja plaid? Voi olla melko nopea kärry, jos ottavat plaid:sta osat model 3 perffiin.

1706463803162.png
 
Tuskin ne S:än osilla sitä tekee, mutta kolmen moottorin huhuja on kuulunut.
 
Tuskin ne S:än osilla sitä tekee, mutta kolmen moottorin huhuja on kuulunut.
Tarkoitin juurikin sitä, että lisätään kolmas moottori, parempi akusto, että jaksaa puskea virtaa radalla ilman välitöntä ylikuumenemista, paremmat jarrut jne. Muutokset eivät ole vain kosmeettisia kera softavirityksen. Jos lähdetään latomaan parempia palikoita niin model s ja plaid hintaero voi antaa hyvän arvion siitä mikä muodostuu model 3 ja model 3 perf(plaid?) hintaeroksi.

Plaid:ssa taitaa olla myös paremmat moottorit eikä pelkästään yksi moottori lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Samanlaiset muutokset model 3 vs. model 3 perf kuin model s ja plaid? Voi olla melko nopea kärry, jos ottavat plaid:sta osat model 3 perffiin.

1706463803162.png
Jep kyllä Suomi hinta perffille voi olla jopa 67k. Eiköhän ne paina quarter mailin alle 10 sekunnin ja 0-100kmh 3 sekuntiin.
 
Plaid:ssa taitaa olla myös paremmat moottorit eikä pelkästään yksi moottori lisää.

Onhan parempi moottori ollut ennenkin? Ainakin 2020 SR+ ja Perf olivat tehokkaammalla takamoottorilla kuin LR (vahvemmalla invertterillä). Näitä sekoituksia on sittemmin ollut ties mihin suuntaan, SR:nkin teho on hyppinyt joka suuntaan.
 
Onhan parempi moottori ollut ennenkin? Ainakin 2020 SR+ ja Perf olivat tehokkaammalla takamoottorilla kuin LR (vahvemmalla invertterillä). Näitä sekoituksia on sittemmin ollut ties mihin suuntaan, SR:nkin teho on hyppinyt joka suuntaan.
Ei taida plaid:n moottoria olla missään muussa teslassa kuin plaid:ssa. Linkkaa toki lähde, jos näin ei ole.
 
On kyllä valtaisa ero kulutuksessa lämpötilan mukaan. Eli nyt kun on muutama plus aste niin on lähes kun ajaisi kesällä. Akkua ei kulu juuri nimeksikään lyhyissä ajoissa. 20 asteen pakkasessa muutaman kilometrin kauppareissu vei aina vähintään 10% ja nyt ei mene edes prosenttia.

Toki tuollaista lyhyttä matkaa voisi optimoida niin että ei lämmittäisi autoa, mutta ankeaa se on kylmällä autolla ajella.
 
Lyhyiden matkojen talvikulutus varmaan putoisi aika reippaasti, jos Tesla ei pakottaisi akunlämmitystä lyhyillä pätkäajoilla.
 
Ei riitä ymmärrys miten tuo Teslan lämpöpumpullinen lämmitysjärjestelmä toimii, mutta eikös tuo akku lämpeä väkisin kun lämmitetään moottoreilla jäähdytysnestettä joka kiertää myös akussa?
 
Ei kyllä ole tullut mieleenkään että olisi kannattavaa lopettaa s/x myynti. Max output 100k ja hyvä kate verrattuna 3/y. Tuossa lähinnä vastasin zepille kun väitti että romahtanut myynnit s/x, jolloin niissä olisi oltava myynnit alle 30k yhteensä. Niin pitkään kun noita menee yhteensä lähes 100k vuositasolla niin turhaapa niitä lakkauttamaan. Jokainen autonvalmistaja valitsee strategiansa ja teslalla näyttää olevan samalla idealla s/x, 3/y ja ilmeisesti sitten tämä kaiken kansan Corolla model2 SUV ja robotaxi sedan sitten se volyymimalli. Tesla aloitti roadsterilla, jonka jälkeen aina halvempaan autoon ei tarkoita etteikö 3/y voi halpuuttaa entisestään. Sama tulee käymään model2 redwoodissa alussa kalliimpi ihan puhtaasti tehdasinvestoinneista johtuen. Kun volyymit kuittaa muutaman miljardin tehdasinvestointikulut alkaa hinnat droppaa. Sama käynyt nyt vuosien jälkeen 3/y.
Model S / X myynnit:
2015: ~50k
2016: ~75k
2017: ~101k
2018: 99475
2019: 66771
2020: 57085
2021: 24980
2022: 66705
2023: 68874

En lähde kuvaamaan tuota adjektiiveilla sitten sen tarkemmin. Ei se kuitenkaan siltä ihan vaikuta, että kaikki kapasiteetti saataisiin kaupaksi helposti.
 
Saa nähä mikä on lopputulos huhuja on paljon. Tässä yksi -


Juu kuulostaa uskottavalta. Nuo tupla plaid moottorit aika todennäköistä kun eihän se ässää saa voittaa, mutta pääsisi juurikin satkuun 2.7 sekuntiin. Liekö tuohon tulee se kuuluisa qilin nmc akku? Tosin ei kyllä kovin ihmeeliseltä akulta sekään enää vaikuta kun katsoo Porsche macania. Lataus 270kw ehkä Teslan käsittelyssä nousee sinne 300kw, mutta energiatiheys näin äkkiseltään "vain" 2% nykyistä 2170 parempi. Oli Saksan foorumilla huhmaretta että nousee lähiaikoina latausnopeudet 300kw.
 
Model S / X myynnit:
2015: ~50k
2016: ~75k
2017: ~101k
2018: 99475
2019: 66771
2020: 57085
2021: 24980
2022: 66705
2023: 68874

En lähde kuvaamaan tuota adjektiiveilla sitten sen tarkemmin. Ei se kuitenkaan siltä ihan vaikuta, että kaikki kapasiteetti saataisiin kaupaksi helposti.
Tuossa näkee että saavutettiin Max output -17. Tuli 3 ja kiinnostus kasvoi siihen ja s/x myynti tippui hieman se on totta. -21 vuonna refresh ja lisäksi päälle ne kuuluisat komponenttipulat yms.
 
Model S / X myynnit:
2015: ~50k
2016: ~75k
2017: ~101k
2018: 99475
2019: 66771
2020: 57085
2021: 24980
2022: 66705
2023: 68874

En lähde kuvaamaan tuota adjektiiveilla sitten sen tarkemmin. Ei se kuitenkaan siltä ihan vaikuta, että kaikki kapasiteetti saataisiin kaupaksi helposti.

Satuin katsomaan paljonko Taycan on myynyt jokseenkin saman tyyppisenä autona verrattuna MS, niin eihän se kauheasti ole myynti heilläkään. Tai paljonko on myynyt vaikkapa Audin e-tron GT? En äkkiä löytänyt tilastoa Audista, mutta nuo laittamasi myynnit edellä on löytämiini infoihin nähden ihan hyviä.

Sanoisin että eri merkeillä täytyy olla oma versio eri segmenteissä, jotta vastustaja ei pääse mitään sekmenttiä dominoimaan ja ottamaan kaikkea myyntiä ja näkyvyyttä. Kalliit ja vähemmän myyvät mallit vain pitää tiettyyn pisteeseen asti olla mukana linjastossa, jotta oman merkin vaihtoehto on halukkaille olemassa. Joku älykkäämpi/lukeneempi lienee voisi tästä aiheesta enemmänkin kertoa, mutta se on oma tuntuma asiassa.

Toisin sanoen tietenkin mallien myynti on laskenut S/X, kun on tullut isoille kuluttajaryhmille paremmin sopivia malleja. Toisekseen S:än tullessa markkinoille ei sillä ollut kilpailijoita, joten myynti oli jossain määrin taattu. Mutta huomioisin, että vaikka perinne valmistajat ovat monen mielestä tehneet "parempi ei halpuutettuja" kilpailijoita esim model S:lle, niin silti se myy edelleen.

Myynnit tuon hintaluokan autoissa on huomattavan pientä verrattuna myydyimpien autojen lukuihin. Ja kun siihen vielä lisätään käyttövoimana sähkö, niin kokonaismarkkinassa puhutaan aika marginaalituotteesta.
 
Viimeksi muokattu:
Onko S/X tilasto saatavilla eroteltuna? Tuollainen kahden hyvin erinlaisen mallin yhteistilasto on omituinen. Eihän tuo kerro oiken mitään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 294
Viestejä
4 503 783
Jäsenet
74 379
Uusin jäsen
Antonsilt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom