Yleistä keskustelua sähköautoista

Eli ei ollut bemmukaan varautunut arktiseen talveen. No sormet ristissä että tuo oma Volvo jatkais moitteetonta toimintaa, vielä on talvea jäljellä.
Tosin ei aivan ilman nikotteluja olla menty. Vasemman takaoven mekanismi jäätyi tuossa tammikuun alussa. Sai sisältä auki ja sen jälkeen toistaiseksi pelannut.
Nämä tuli tutuksi jo edellisellä V60 hybridillä ja se käväisi sitten vuorokauden mittaisessa takuuhuollossa. Siitä jäätyi lähes kaikki lukkomekanismit. Jouduin sitten kiipeämään vänkärin paikalta kuskin penkille kun ainoa toimiva ovi.
 
Lieneekö autovalmistajilla nyt sähköautokiimassa unohtunut ääriolosuhteiden testaus, kun kaikenlaisia suunnittelukukkasia tuntui löytyvän vähän kaikilla. Tosin nyt tämä talvi on Suomessa ollut pitkästä aikaa oikein kunnon pakkastalvi, joten nyt voi monella autoilijalla olla autolleen ensimmäinen kunnon pakkastesti.
Edelliset tällaiset kunnon pitkäkestoiset koko suomen kattavat pakkaset on tainnut olla joskus 10v sitten.

Onkos i4:ssä tuolle jäähdytysnesteelle mitään paisuntasäiliötä josta tarkistaa nesteen taso? Kuten polttiksissa.
Ennen tuli polttiksien kanssa seurattua öljyjen ja nesteiden tasoja ja riittävyyttä noin viikoittain, mutta nyt kun sähköautoissa ei tarvitse tarkistella moottoriöljyjä niin tuonne "konepellin" alle ei juurikaan tule kuikittua.
Miten nopsaan tuon i4:n tapauksessa tuo nesteen poistuminen tapahtunee, että onko tämä ennakoitavissa jos jäähdytysnesteen taso paisuntasäiliössä laskee hiljalleen, vai onko hyvin nopea poistuma ettei ennätä huomata ennakkoon mitään hälytysmerkkejä.

Enyaqissa muistaakseni ainakin on normaali jäähdytysnesteen paisuntasäiliö edessä konehuoneessa. Pitääkin yrittää muistaa tsekkailla tuota aika ajoin.
 
Lieneekö autovalmistajilla nyt sähköautokiimassa unohtunut ääriolosuhteiden testaus, kun kaikenlaisia suunnittelukukkasia tuntui löytyvän vähän kaikilla. Tosin nyt tämä talvi on Suomessa ollut pitkästä aikaa oikein kunnon pakkastalvi, joten nyt voi monella autoilijalla olla autolleen ensimmäinen kunnon pakkastesti.
Edelliset tällaiset kunnon pitkäkestoiset koko suomen kattavat pakkaset on tainnut olla joskus 10v sitten.

Kyllä se autoilu on aina ollut hankalaa kovina pakkastalvina. Auto jäässä, eivät lähde käymään. Akut hajoilevat jne. Aika monella polttiskuskillakin on mennyt 12V akku vaihtoon tänä talvena.

 
Noin 50 viestiä autoverokeskustelua siirretty sille sopivampaan paikkaan, eli tänne: Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Noin puolet viesteistä olisi sopinut myös tähän ketjuun, koska niissä keskusteltiin asiasta sähköautojen näkökulmasta, mutta sen jälkeen kun useat käyttäjät sotkivat mukaan plugarit, polttikset, polttomoottorit ja verotuksen/politiikan yleisellä tasolla, oli kokonaisuus järkevämpää siirtää verotusketjuun pois tätä ketjua sotkemasta.

Ohjeistin viimeksi maanantaina keskittymään aiheessa pysymiseen. Tämä ketju on tarkoitettu sähköautoihin liittyvälle keskustelulle. Seuraavaksi varoitellaan toistuvia offtopiciin sortuvia, jos ei ystävällinen ohjeistus (nyt toisen kerran parin päivän sisällä) mene muuten perille.
 
12 voltin akku on myös sähköauton heikko kohta – valmistajan latausohjeet kannattaa lukea tarkkaan, tai voi käydä kuten Talviauto 2024:n Volkswagen ID.7:lle - Tekniikan Maailma

12 voltin akku on usein myös täyssähköauton heikko kohta, ja valmistajien latausohjeita kannattaa noudattaa. Etenkin talvella vaikuttaa myös lataustapa: osa sähköautoista ei esimerkiksi ylläpidä 12 voltin akkua sukokaapelilla ladatessa. Pikalatauksessakaan näin ei välttämättä käy.

Toteutuksessa on merkkikohtaisia eroja.

Volkswagenin jälkeen Talviauto 2024 -vertailussa olemme Lapissa joutuneet toistamaan saman operaation jo BYD Dolphinille sekä Tesla Model 3:lle.

....

BYD:N AKKU tyhjeni, kun ajoakun tyhjentäneen toimintamatkamittauksen päätteeksi autoa jouduttiin hinaamaan parikymmentä kilometriä laturille, ja hinauksen aikana palaneet valot sekä tuulilasin puhallus tyhjensivät akun.

Tesla taas joutui toimintamatkakokeen jälkeen odottamaan kolmisen tuntia latauksen aloittamista. –20 °C:een pakkasessa Model 3:n pieni 12 voltin litiumioniakku tyhjeni, kun tyhjäksi ajettu ajoakku ei sitä ruokkinut.

Eipä ole näköjään juuri mikään valmistaja immuuni antiikin rooman 12V akun aiheuttamille ongelmille, oli se sitten lyijyakku tai litium-ioni jonka piti olla ratkaisu ja kestää koko auton iän.
 
Aika monella polttiskuskillakin on mennyt 12V akku vaihtoon tänä talvena.
Itse en ole kokenut koskaan akkuongelmia polttisautojen kanssa, en koskaan. Ja kilometrejä on takana aika paljon ja pitkään. Joidenkin vanhojen rotjakkeiden osalta tämän ymmärrän, mutta ei uusien / uudehkojen kanssa kai ongelma ole ? Vanhojenkin rotjakkeidenkin kanssa lienee ihan itseaiheutettua ongelma, kun luullaan että akku on ikuinen.

Lieneekö autovalmistajilla nyt sähköautokiimassa unohtunut ääriolosuhteiden testaus, kun kaikenlaisia suunnittelukukkasia tuntui löytyvän vähän kaikilla.
Kiire tehnyt tehtävänsä. Tänään just luin TM:n ID 7 kokemuksia talvitestistä. Onhan tuo hieman aivopieru . Kuluttaako sähköauto sitten ihan hitosti sitä 12 V akkua seisoessaan ? Polttiksessa ei kulunkia ei juurikan ole. Mikä sitä kuluttaa ?
 
Kuluttaako sähköauto sitten ihan hitosti sitä 12 V akkua seisoessaan ? Polttiksessa ei kulunkia ei juurikan ole. Mikä sitä kuluttaa ?
Ei siellä tarvi olla kuin joku pieni kulunki niin ongelmia tulee. Itsellä kokemusta polttiksesta kun jäi auton sisälle se pieni oven aukaisu valo päälle illalla niin aamulla auto ei inahtanutkaan. Ei muuta kuin lisävirtaa akkuun ja taas mentiin. Näissä nykyautoissa on jos mitä härpätintä niin en ihmettele että aivopieruja tulee ja joku asia kuluttaa vaikka auto on "sammuksissa".
 
Kiire tehnyt tehtävänsä. Tänään just luin TM:n ID 7 kokemuksia talvitestistä. Onhan tuo hieman aivopieru . Kuluttaako sähköauto sitten ihan hitosti sitä 12 V akkua seisoessaan ? Polttiksessa ei kulunkia ei juurikan ole. Mikä sitä kuluttaa ?
Tuossa ilmeisesti akun oli lopullisesti tyhjentänyt se bugi että valot jäi väreilemään/palamaan ilman oikeaa syytä. Tosin led valothan nyt ei kauheasti luulisi virtaa kuluttavan vaikka olisivat koko yön päällä mutta ehkä ne on sitten pitäneet auton muutenkin "hereillä" ja se yhdistettynä pakkaseen niin akku oli sitten valunut aivan nolliin
 
Eipä tuo sinänsä tule yllätyksenä, että ongelmia tulee esiin uusista automalleista vähitellen pakkasessa. Sinänsä varmaan testattu toki kylmässäkin, mutta harvemmin kaikkia skenaarioita tulee vastaan.

Sinänsä en pidä Teslan lämpöpumppu ongelmia tai Bemarin ongelmia mitenkään fataaleina (tai näitä akkuongelmia bugien osalta). Ongelmaksi ne tulevat jos valmistaja ei korjaa tai kykene korjaamaan ongelmaa riittävän hyvin. Teslan lämpöpumppu alkaa olla jo sen verran vakio-ongelma (myös näissä uusissa viime vuoden autoissa) että sen lasken jo tuohon ongelmalistaan kun sitä on korjailtu jos jonkin aikaa ja edelleen ongelmia on.

Omassa plugarissakin tullut kaksi "ekaa kertaa ikinä" tapausta näillä keleillä kun latauspiuha ei meinannut irrota ja polttoainetankin luukku ei meinannut aueta. Molemmat lähtivät auki lopulta, eka kun työnsi vähän tiukemmin latausletkun pohjaan ja sen jälkeen avausta ja jälkimmäinen kun löi muutaman kerran luukkua ennen avausnappulaa. Molempiin löytyy kyllä hötäirroituskaapelikin ja molempia ohjekirjasta on tullut vilkaistua. Polttoainetankin lukitusvipu on ihan fyysisestikin tullut vastaan, mutta latausliittimen lukitusvivun voisi jossain vaiheessa vilkaista ihan tarkalleen missä se on.
 
Joo eihän tuo bemarin ongelma mikään iso ole mutta aiheuttaahan se harmitusta kun auto lojuu viikkoja korjaamolla kun eivät ole testanneet autoa kunnolla pakkasessa. Kyseessä kummiskin vaan joku muovinen venttiili mikä tihuttaa nesteet pihalle pakkasella.
Tietysti halpuutus ettei ole vaivaannuttu laittamaan anturia nestetasolle on vähän erikoista ja sen huomaa sitten ku lämmöt loppuu kabiinista.
 
BMW:n tapauksessa ihmetyttää, onko laitettu joku uudenlainen venttiii, koska ymmärtääkseni tätä vuotoa ei ole muissa malleissa tapahtunut. Sinänsähän tuo venttiili ei mitenkään liity auton käyttövoimaan.
 
Miksi tuosta isosta ajoakusta ei oteta suoraan 12V virtaa auton sähköjärjestelmiä varten muuntajan välityksellä. Onko siihen teknisiä esteitä? Tuntuisi maallikolle, että 12V erillinen akku on jonkunlainen jäänne menneestä ajasta.

Oletettavasti tuolle on hyvä syy, mutta kiinnostaisi tosiaan tietää jos joku sähkötekniikasta enemmän ymmärtää.
Pohjimmiltaan siksi että kun auto sammutetaan niin se korkeajänniteakku irroitetaan isolla mekaanisella releellä. Sitä 12v akkua käytetään releen kytkemiseen kun auto käynnistetään.
 
OK. Kuinkas sitä 12V akkua ladataan auton seisoessa?
Oletan että auto välillä kytkee tarvittaessa ison akun päälle latausta varten.
Olen käsittänyt että monella valmistajalla ison akun ollessa esim alle 20% virtaa säästetään ja ei ladata.
Ja sitten jos jätät ajosta auton vaikka 15% latauksella -30C seisomaan ilman latausta niin pikkuakku voi pakkasessa tyhjentyä.
edit: eli iso osa pikkuakkujen tyhjentymisistä saattaa, korostan saattaa, olla user-error pohjimmiltaan mitä ei tiedetä/ole kerrottu.
 
Oletan että auto välillä kytkee tarvittaessa ison akun päälle latausta varten.
Olen käsittänyt että monella valmistajalla ison akun ollessa esim alle 20% virtaa säästetään ja ei ladata.
Ja sitten jos jätät ajosta auton vaikka 15% latauksella -30C seisomaan ilman latausta niin pikkuakku voi pakkasessa tyhjentyä.
edit: eli iso osa pikkuakkujen tyhjentymisistä saattaa, korostan saattaa, olla user-error pohjimmiltaan mitä ei tiedetä/ole kerrottu.
Hynyllä on ainakin ihan rehellinen bugi jossain kohtaa systeemissä. Muutenkin kyseessä ei ole ollenkaan user-error, kyllä auton täytyy huolehtia siitä, että käynnistysmahdollisuus on vaikka ison akun tilanne olisi mikä tahansa.
 
Id nelkulla ois ollu tänään huoltoaika kahvan vaihtoon. Noh ei tarvii mennä, ku kaikki Volkkari huollot on toimintakyvyttömiä, koska Saksassa testaus järjestelmät ja yhteydet on kaput. Uus aika johku loppu kuuhun.

Eikö tohon saanu jo tarvikkeena kahvaa ja vie muualle? Toinen hieno tyyppivika eli latausluukku taisi olla luokkaa 50e vs marmori 500e.
 
BMW:n tapauksessa ihmetyttää, onko laitettu joku uudenlainen venttiii, koska ymmärtääkseni tätä vuotoa ei ole muissa malleissa tapahtunut. Sinänsähän tuo venttiili ei mitenkään liity auton käyttövoimaan.
ix1 / i4 / i5 / i7 kaikissa ollut tuota ongelmaa nyt. Ilmeisesti venttiilissä olevan o-renkaan materiaali ei ollut niin hyvä kuin olettivat.
 
Hynyllä on ainakin ihan rehellinen bugi jossain kohtaa systeemissä. Muutenkin kyseessä ei ole ollenkaan user-error, kyllä auton täytyy huolehtia siitä, että käynnistysmahdollisuus on vaikka ison akun tilanne olisi mikä tahansa.

Tästä Kia/Hyundai ongelman juurisyystä ei tietääkseni ole ihan 100% varmaa tietoa. Olen itse tästä jonkin verran lukenut ja vaikuttaisi myös olevan täysin mahdollinen skenaario se, että osalla porukasta on sellainen puhelin mikä ei laske Kia Connect/Hyundai Bluelinkkiä lepotilaan ja kyseinen äppi kyselee toistuvasti tietoja auton tilasta. Tämä taas johtaa siihen, että auton 12v järjestelmä ei pääse ikinä lepoon ja akku tyhjenee.

Muistan jostain foorumeilta lukeneeni, että jollakin oli puhelinäppi kysellyt auton tilaa 5000 kertaa päivän aikana. En jaksa lähdettä etsiä, mutta autovalmistajan kannalta tämmöinen ongelma on vähän inhottava ratkottava. Joko joutuu muuttamaan äppiä siten, että se ei päivitä auton tilaa käynnistyessään tai yrittää opastaa asiakkaita konfiguroimaan tuotetta, joka ei ole edes oma tuote (virranhallinta-asetukset puhelimessa), tai tehdä kehitysyhteistyötä puhelinvalmistajien kanssa. Ensimmäinen vaihtoehto olisi helppo, mutta käyttäjän kannalta ärsyttävä kun joutuu aina manuaalisesti virkistämään auton tilan.
 
. Joko joutuu muuttamaan äppiä siten, että se ei päivitä auton tilaa käynnistyessään

Ainakaan Kian plugarilla Kia Connect (sama softa) ei päivitä auton statusta käynnistettäessä. Auton status ui itsekseen silloin tällöin ko. softaan. Painamalla refresh se kyllä tuon päivittää välittömästi (taisi myös samalla pyytää itsellä sormenjälkiä, ei vaadi käynnistäessä). Kestää useamman sekunnin niin todennäköisesti kysyy autolta asti (antaa virheen jos nettiyhteys on autossa olematon, tullut kesäpaikassa testattua kun siellä mobiilinetti toimii vain ajoittain).
 
Olen käsittänyt että monella valmistajalla ison akun ollessa esim alle 20% virtaa säästetään ja ei ladata.
Eikös tämä ole sitten aikamoin aivopieru. Isossa akussa virtaa tarjolla, mutta sitä ei anneta 12 V akkuun , vaan annetaan sen tyhjentyä. Näin saadan koko auto toimimattomaksi, vaikka oikeasti autolla voisi hyvin vielä ajaa. Eikös se olisi parempi että 12V akku aina täynnä ja ladataan aina, jotta autolla on edes perusedellytykset toimia, Jos iso akku tyhjä niin sitten auto ei liiku, tämän kaikki hyväksyvät, mutta ei sitä, että isossa akussa 20% potkua jäljellä ja auto ei liiku.

Kai tähänkin joku selitys on, että' miksi näin on ?
 
Eikös tämä ole sitten aikamoin aivopieru. Isossa akussa virtaa tarjolla, mutta sitä ei anneta 12 V akkuun , vaan annetaan sen tyhjentyä. Näin saadan koko auto toimimattomaksi, vaikka oikeasti autolla voisi hyvin vielä ajaa. Eikös se olisi parempi että 12V akku aina täynnä ja ladataan aina, jotta autolla on edes perusedellytykset toimia, Jos iso akku tyhjä niin sitten auto ei liiku, tämän kaikki hyväksyvät, mutta ei sitä, että isossa akussa 20% potkua jäljellä ja auto ei liiku.

Kai tähänkin joku selitys on, että' miksi näin on ?
joskos se isoakku tykkää enempi kyttyrää päästä ihan tyhjäksi/kalliimpi vaihtaa yms kun vaihtoehto tappaa 12v akku?
edit ja pikkuakku on helpompi myös elvytellä lähes missä vaan kuin ajoakku
 
Eikös tämä ole sitten aikamoin aivopieru. Isossa akussa virtaa tarjolla, mutta sitä ei anneta 12 V akkuun , vaan annetaan sen tyhjentyä. Näin saadan koko auto toimimattomaksi, vaikka oikeasti autolla voisi hyvin vielä ajaa. Eikös se olisi parempi että 12V akku aina täynnä ja ladataan aina, jotta autolla on edes perusedellytykset toimia, Jos iso akku tyhjä niin sitten auto ei liiku, tämän kaikki hyväksyvät, mutta ei sitä, että isossa akussa 20% potkua jäljellä ja auto ei liiku.

Kai tähänkin joku selitys on, että' miksi näin on ?

Tuossa näköjään käynyt vastaavanlainen tilanne, toki akku oli ollut vain 7%
Ja virran kulutti ohjelmabugi. Mutta varmaan vähän enemmin pakkasta niin olisi tuo pikkuakku voinut sipata ihan kylmyyttäänkin.
 
Tästä Kia/Hyundai ongelman juurisyystä ei tietääkseni ole ihan 100% varmaa tietoa. Olen itse tästä jonkin verran lukenut ja vaikuttaisi myös olevan täysin mahdollinen skenaario se, että osalla porukasta on sellainen puhelin mikä ei laske Kia Connect/Hyundai Bluelinkkiä lepotilaan ja kyseinen äppi kyselee toistuvasti tietoja auton tilasta. Tämä taas johtaa siihen, että auton 12v järjestelmä ei pääse ikinä lepoon ja akku tyhjenee.
Niitä 12V akkuja sippaa myös esim 2019 Hyundai Konassa jossa ei koko bluelinkkiä ollut. Vaikuttaa siltä, että Hynysellä kyseessä on softabugi, jossa tietojärjestelmä ei mene ns. Syvään uneen, vaan jatkaa virran kulutusta vaikka auto on ns. Pois päältä.
 
Tuossahan voi 12V akkujen kanssa olla ongelmana sekin kun ei ole polttomoottoria lämmittämässä akkua hukkalämmöllä (konepellin alla) niin ovat liian kylmiä ottamaan latausta vastaan.
 
Muistan jostain foorumeilta lukeneeni, että jollakin oli puhelinäppi kysellyt auton tilaa 5000 kertaa päivän aikana. En jaksa lähdettä etsiä, mutta autovalmistajan kannalta tämmöinen ongelma on vähän inhottava ratkottava. Joko joutuu muuttamaan äppiä siten, että se ei päivitä auton tilaa käynnistyessään tai yrittää opastaa asiakkaita konfiguroimaan tuotetta, joka ei ole edes oma tuote (virranhallinta-asetukset puhelimessa), tai tehdä kehitysyhteistyötä puhelinvalmistajien kanssa. Ensimmäinen vaihtoehto olisi helppo, mutta käyttäjän kannalta ärsyttävä kun joutuu aina manuaalisesti virkistämään auton tilan.

Niin, sitä appia ei tietenkään voi muuttaa vaan niin että se todellinen päivityspyynto autolle tehdään vain kun ui on aktiivisena?

Kyllähän tuo on 100% valmistajan kyvyttömyyttä jos noinkin yksinkertainen asia kuin puhelimen virransäästöominaisuus saa auton sippaamaan
 
Niitä 12V akkuja sippaa myös esim 2019 Hyundai Konassa jossa ei koko bluelinkkiä ollut. Vaikuttaa siltä, että Hynysellä kyseessä on softabugi, jossa tietojärjestelmä ei mene ns. Syvään uneen, vaan jatkaa virran kulutusta vaikka auto on ns. Pois päältä.

En mene sanomaan että tuo olisi ainoa ongelma mikä saa autoissa akun tyhjentymään, mutta joillakin EV6 kuskeilla Kia Connect oli väitetysti ongelma tämän tilan päivityksen vuoksi. Itsekin muistan hämärästi Kia Connectin päivittäneen auton tilan aina kun avasin sen joskus kun auto oli vielä uusi. Käteväähän se oli kun se toimi oikein, mutta ei näköjään kaikilla.

Kian/Hyundain kädettömyyttähän tuo viime kädessä on, mutta kaikki autovalmistajathan ovat lähtökohtaisesti paskoja softan tekemisessä. Ihan niin kuin kaikki muukin valmistava teollisuus, joka on lähtenyt syystä tai toisesta itse tekemään softaa. Mihinkään väitteisiin softan kehittymisestä ja bugien korjauksesta tulevaisuudessa ei tule uskoa ja kannattaa ostaa se tuote sellaisena kuin se ostopäivänä on. Jos jotain ylimääräistä tulee myöhemmin niin kuin vaikka E-GMP alustaisille autoille akuston esilämmitys niin sehän on vaan plussaa.
 
Mietin että kovin diippiin sliippiin nykyiset apilla komennettavat ja keyless access systeemit ei oikein voi mennä. Senhän pitää olla kuitenkin koko ajan mobiiliverkossa linjoilla valmiina ottamaan vastaan komentoja sovellukselta tai vaikka tunnistamaan että ovenkahvan sisäpintaan kosketetaan. Kommunikaation aloite tulee aina jostan muualta autoon päin, eli auton pitää olla koko ajan kuulolla. Ei toki koske vain sähköautoja.

Mutta on se vaan erikoinen historian taakka, että meillä on autossa älyttömän isot akut, ja sitten joku 12v muinaisjäänne jonka tyhjentyminen estää auton käytön. Tätä sitten erikseen lataillaan siitä isosta akusta. Jotenkin maallikkona tuntuu että siinä isossa akussa voisi vaan olla 12v jännitelähtö näitä järjestelmiä varten jolloin yksi akku riittäisi.
 
Tuossahan voi 12V akkujen kanssa olla ongelmana sekin kun ei ole polttomoottoria lämmittämässä akkua hukkalämmöllä (konepellin alla) niin ovat liian kylmiä ottamaan latausta vastaan.
Varmasti suurin ongelma samahan ollut jo vuosia noissa saksalaisissa missä akku kontissa.
 
Mietin että kovin diippiin sliippiin nykyiset apilla komennettavat ja keyless access systeemit ei oikein voi mennä. Senhän pitää olla kuitenkin koko ajan mobiiliverkossa linjoilla valmiina ottamaan vastaan komentoja sovellukselta tai vaikka tunnistamaan että ovenkahvan sisäpintaan kosketetaan. Kommunikaation aloite tulee aina jostan muualta autoon päin, eli auton pitää olla koko ajan kuulolla. Ei toki koske vain sähköautoja.
Ioniq 5 ilmoitti reilun viikon lomareissun aikana, että auto on asetettu lepotilaan tmv. akun säästämiseksi, jolloin siihen ei saanut enää etänä yhteyttä. Eli jäi etänä kentältä auton esilämmitys tekemättä, oli raikas alkumatka :D
 
Ioniq 5 ilmoitti reilun viikon lomareissun aikana, että auto on asetettu lepotilaan tmv. akun säästämiseksi, jolloin siihen ei saanut enää etänä yhteyttä. Eli jäi etänä kentältä auton esilämmitys tekemättä, oli raikas alkumatka :D
Autonhan voi laittaa itsekin offline tilaan ja varmaan itsekin niin tekisin, jos auto seisoisi pidempään paikallaan.
 
Ioniq 5 ilmoitti reilun viikon lomareissun aikana, että auto on asetettu lepotilaan tmv. akun säästämiseksi, jolloin siihen ei saanut enää etänä yhteyttä. Eli jäi etänä kentältä auton esilämmitys tekemättä, oli raikas alkumatka :D
Oliko kiinni laturissa?
 
Vain Model S:llä päästiin yli 400km Norjan Autoliiton testin mukaan pikkupakkasessa:
Sinänsä vähän jännä, että testissä ei ollut eniten myydystä sähkäristä, eli model Ystä kuin rwd malli. Olen käsittänyt että eniten myyty variantti on LR, vai olenko väärässä? Luulisi että ihmisiä kiinnostaisi nähdä miten juuri se malli vertautuu. Toki oma lehmä ojassa kun pihalla on MYLR....
 
Eipä päässyt tänään Teslalla töihin kun oli 20cm satanut lunta ja aura-autosta ei tietoakaan, vaikka se tuollaista höttölunta olikin, niin peruutettaessa kiilautui niin että että jumissa oli, eteenpäin kyllä jostain syystä aina pääsi, mutta ei apua kun pihalta pitää päästä peruuttaen ulos.

No onneksi G-mersu ei ollu moksiskaan näistä keleistä (oikeasti oli; laturi teki tenän, mutta auto on niin vanhaa tekniikkaa ettei tarvitse sähköä käydäkseen).
 
Eipä päässyt tänään Teslalla töihin kun oli 20cm satanut lunta ja aura-autosta ei tietoakaan, vaikka se tuollaista höttölunta olikin, niin peruutettaessa kiilautui niin että että jumissa oli, eteenpäin kyllä jostain syystä aina pääsi, mutta ei apua kun pihalta pitää päästä peruuttaen ulos.

No onneksi G-mersu ei ollu moksiskaan näistä keleistä (oikeasti oli; laturi teki tenän, mutta auto on niin vanhaa tekniikkaa ettei tarvitse sähköä käydäkseen).
Slip mode on tuota varten, kokeilitko?
 
En ole ollenkaan vakuuttunut, että nämä sähöt olis oikein pahassa lumessa hyviä etenemään; tasainen pohja > kantaa nätisti ja mahasta kiinni.

Toki henkilöautojahan nämä vaan ovat ja niillä rajoituksilla mennään.
 
Slip mode on tuota varten, kokeilitko?

Ei ollut vaikutusta kun mahasta kiinni.

Tai no, itseasiassa sillä se kyllä lähti, kun myöhemmin olin vähän pihaa kolannut ja hieman keinutellut autoa r/d vaihteilla.
 
Viimeksi muokattu:
Justiin eilen kaveri hämmästeli kuinka e-c4 kulkee umpihangessa ihan järjettömästi. Se tosin on korkeampi kuin perus henkilöauto
 
Oliko sulla dmn taka- vai nelikko Tesla? Kantotilanteessa ei mikään auta kuten sanoit, mutta nappaa sieltä valikoista (toinen rivi) maastoavustus päälle kun näyttää ympäristö heikolta, en oikein huomaa hyötyjä sillä slipstartilla, mutta maastoavulla kyllä.
 
Oliko sulla dmn taka- vai nelikko Tesla? Kantotilanteessa ei mikään auta kuten sanoit, mutta nappaa sieltä valikoista (toinen rivi) maastoavustus päälle kun näyttää ympäristö heikolta, en oikein huomaa hyötyjä sillä slipstartilla, mutta maastoavulla kyllä.

Tää oli siis takaveto. Uskon että nelivedolla olisi ainakin höttölumessa saanut aurattua itselleen reitin eteenpäin ajaessa, jos ei suurempia aurausvalleja olisi tielle tullut.

Pakittessa vähän se ongelma että pohja on tasainen ja takapuskurin takareuna on sen verran ylhäällä että kiilaa lumen sinne alle.
 
Citroenin uusi e-C3 on tullut myyntiin:

Citroenin sivut:

Perusmalli on kyllä aika hitsin karsittu, ei lämmitettäviä penkkejä tai edes kosketusnäyttöä (älypuhelin laitetaan telineeseen). Max malli on jo ihan perushyvin varusteltu kaupunkiautoksi:

Ei sovellu mitenkään itselle käyttöön, mutta jos joku ostaa uuden auton kaupunkiajoon kauppakassiksi tai kakkosautoksi työmatkoille, aika hyvä valinta varmaan.
 
Ei tuota kosketusnäytön puutetta voi merkittävänä puutteena pitää, kun autossa ei ole navia tai mitään luurinpeilaussysteemiä muutenkaan. Sen sijaan hyvä, kunnolliseen paikkaan laitettu pihelinteline on hieno ratkaisu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 240
Viestejä
4 501 520
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom