Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

En oo kyllä ihan vakuuttunut lämmittääkö Tesla muille kuin supereille. :hmm: Vedin (toki lyhyen matkan) paikkakunnan Rechargelle navigoiden eikä näyttöön tullut samalla tavalla "lämmitetään akkua" kuin superille mennessä ja latausteho alkoi läheisen K-latauksen asemalta 17kW tehoilla.

Painelin pitsalle odottamaan ja nyt noussut +70kW tehoille, nyt lämmittää kun on roikka kiinni.

Pystyikös näitä pakottamaan akun lämmitykseen?
 
Löytyi, ja laitoin 10km päästä sille kohteeksi. Tästä olen aiemminkin jo maininnut, SC:lle kun laittaa niin siitä tulee ne "lämpöviivat" ja selkeä viesti, että akkua lämmitetään, jälleen kerran näin ei käynyt tällä 'ulkopuolisella' laturilla.

Parkanon Recharge kyseessä mitä yritin hyödyntää lämmityskohteena. Kuukaus takaperin Huittisiin kytki esilämmityksen Turusta tullessa noin 20km ennemmin päälle kun Superi välipysäkkinä.
Joku bugikin tuossa on voinut olla, koska olen kyllä onnistuneesti lämmitellyt valikosta löytyviin 3. osapuolen latureihin. Jos tuota akun lämmityksestä kertovaa viestiä ei tule, niin se on hyvä vinkki kokeilla uudestaan.
 
Pystyikös näitä pakottamaan akun lämmitykseen?
Ainoa tapa saada lämmitys käyttöön on se, että navigoi lähimmälle superille/muulle laturille jonka auto tunnistaa kunnolla. Jos se siis on sellaisella etäisyydellä että auto alkaa algoritminsa perusteella esilämmittää akkua.
 
Ensi kerralla tiedät sitten laittaa auton navigoimaan lähimmälle superille ja navigoit kännykällö sinne haluttuun laturiin. Kyllä katso on parempi ettei ole vaan helppoa ”esivalmistele akku lataukseen” nappia, automatiikka hoitaa ihmistä fiksummin…

Mutta alkaako se Tesla siis heti lämmittämään akkua vaiko vain tietyn matkan päässä superista? Noita Teslan Super Chargereita kun ei kuitenkaan kovin montaa ole.
 
Mutta alkaako se Tesla siis heti lämmittämään akkua vaiko vain tietyn matkan päässä superista? Noita Teslan Super Chargereita kun ei kuitenkaan kovin montaa ole.
Siellä on algoritmi taustalla, varmaan akun lämpötilan ja jäljellä olevan matkan funktiona ainakin. M3LR 2020 pakkaskeleillä alkoi lämmittämään ensimmäisen kerran jossain 1,5 tunnin matkan päässä. Tuon matkan aikana sitten välillä lämmitti ja välillä ei. Joskus pari vuotta sitten lämmittely alkoi noin tunnin kohdalla ja lämmitti kerralla perille asti, nyt tosiaan tuntuu pitelevän välillä taukoja.
 
Mulla on molemmat valikot päällä (kun enää ei ole kahden salaman latureita) mutta itseasiassa se taitaa olla "yhden salaman" laturi, 50kW teholtaan.

Liian pieni "pikalaturiksi" ja lämmityksen aiheeksi?
 
Mulla on molemmat valikot päällä (kun enää ei ole kahden salaman latureita) mutta itseasiassa se taitaa olla "yhden salaman" laturi, 50kW teholtaan.

Liian pieni "pikalaturiksi" ja lämmityksen aiheeksi?
Juu lämmittää vaan >50 kw latureille eli niille jotka löytyy sielä 3:n salaman listalta
 
Teslan järjestelmähän on käytännössä VILP, eli vedestä-ilmaan lämpöpumppu. Vesipuolta lämmitetään eri lämmönlähteillä niin, että sen lämpötila pysyy yli -10C lämpötilassa, ja lämpö luovutetaan auton sisään tulevaan ilmaan. Kun käytettävää kylmäainetta näin käytetään sen toiminta-alueen sisällä niin tässä ei ole mitään ongelmaa. Jonkun muun seikan vuoksi ne lämpöpumput hajoavat.

Tässä dokkarissa kivasti kuvattu nuo kaikki tilat, toki samasta aiheesta löytyy sen miljoona Youtube videotakin. Octovalve Thermal Management Control for Electric Vehicle
Eikö se todennäköisin spekulaatio ole aukijäätyvä keulaverho, joka sitten päästää kierron liian kylmäksi?
 
En oo kyllä ihan vakuuttunut lämmittääkö Tesla muille kuin supereille. :hmm: Vedin (toki lyhyen matkan) paikkakunnan Rechargelle navigoiden eikä näyttöön tullut samalla tavalla "lämmitetään akkua" kuin superille mennessä ja latausteho alkoi läheisen K-latauksen asemalta 17kW tehoilla.

Painelin pitsalle odottamaan ja nyt noussut +70kW tehoille, nyt lämmittää kun on roikka kiinni.
Millähän logiikalla noi K-Latauksen pöntöt ilmestyvät naviin. Siellähän niitäkin näkyy, mutta ei kaikki ja on vaikea keksiä logiikkaa millä perusteella joku näkyy ja toinen ei. Tässä esim. Herttoniemi, Mellari, Vuosaari löytyvät navista, mutta Itis, jossa on luonnollisesti eniten latureita, puuttuu..
 
Ilmeisesti alueen poikenneiden Teslojen määrä ratkaisee eli kun riittävän monta autoa kohteessa tiettyyn aikaväliin on onnistuneesti ladannut, asema ilmestyy karttaan.

#PerC:stä

Kaikki laturit pitäis olla navissa, joku Teslamaisuus ilmeisesti.
 
Siis onko vakkarilla auto tehnyt ohjauksia? AP on eri asia, enkä sitä käytä. Eikä sitä muuten kannata kenenkään muunkaan talvella käyttää.

Näyttää fabossa myös ID:n omistajat ihmettelevän kun autot tekevät vaarallisia ohjausliikkeitä liukkaalla tiellä omia aikojaan (kaistavahti). Ei siis ihan Teslan yksinoikeus näköjään nämä kamikazeavustimet.
 
Tesla nähtävästi toimittanut 1 808 581 kappaletta autoja vuonna 2023 eli pääsivät tavoitteseen/odotuksiin joita tosin rukattiin syksyllä kun taloustilanne ja korot jatkoivat nousua.
 
Näyttää fabossa myös ID:n omistajat ihmettelevän kun autot tekevät vaarallisia ohjausliikkeitä liukkaalla tiellä omia aikojaan (kaistavahti). Ei siis ihan Teslan yksinoikeus näköjään nämä kamikazeavustimet.

En tiedä oletko ajanut VAG-konsernin autolla jossa tuo kaistavahti on, mutta ainakin omassa polttiksessa ne nykimiset on niin heikkoja, että ne on lähinnä ärsyttäviä ja nopeasti pois kytkettävissä ratin napeilla; mitään vaarallista ne ei saa aikaan jollei nyt ilman käsiä sitten ajele.
 
Ilmeisesti alueen poikenneiden Teslojen määrä ratkaisee eli kun riittävän monta autoa kohteessa tiettyyn aikaväliin on onnistuneesti ladannut, asema ilmestyy karttaan.

#PerC:stä

Kaikki laturit pitäis olla navissa, joku Teslamaisuus ilmeisesti.

Näin mäkin oon kuullu, mutta arvaan tuolla Eastonissa käyneen triljoona Teslaa ja varmasti enemmän kuin noissa navissa löytyvissä muissa lähialueen K-Latauksissa, mutta niin vaan puuttuu. Ehkä sen lisättävän kohteen pitää olla myös niin onneton ettei kukaan sinne mene Superin sijasta.. Tämäkin olisi ihan fine, jos olisi jossain asiallisen matkan päässä sellainen Super.
 
Ainoa tapa saada lämmitys käyttöön on se, että navigoi lähimmälle superille/muulle laturille jonka auto tunnistaa kunnolla. Jos se siis on sellaisella etäisyydellä että auto alkaa algoritminsa perusteella esilämmittää akkua.

Voi sentään, voisi kai tuo olla vähän helpomminkin toteutettu. Ja joissain autoissa onkin. Automaatio toimiessaan voi helpottaa asioita, mutta olisi hyvä jos sen pystyisi ohittamaan tarvittaessa.
 
En tiedä oletko ajanut VAG-konsernin autolla jossa tuo kaistavahti on, mutta ainakin omassa polttiksessa ne nykimiset on niin heikkoja, että ne on lähinnä ärsyttäviä ja nopeasti pois kytkettävissä ratin napeilla; mitään vaarallista ne ei saa aikaan jollei nyt ilman käsiä sitten ajele.
Oon pyrkinyt välttelemään sekä avustimien käyttöä autossa, että VAG-konsernin autoja, joten ei omaa kokemusta muusta kuin Teslan avustimesta. Samoja huomioita vain näkyi olevan joista täälläkin keskusteltiin liittyen meidän talveen ja näiden turvallisuuteen.
 
Näyttää fabossa myös ID:n omistajat ihmettelevän kun autot tekevät vaarallisia ohjausliikkeitä liukkaalla tiellä omia aikojaan (kaistavahti). Ei siis ihan Teslan yksinoikeus näköjään nämä kamikazeavustimet.

Tämä pitää paikkansa. Kaistavahdit useilta merkeiltä tekevät vääriä oletuksia/ohjauksia. En ole tätä pitänyt mitenkään hankalana, sillä ei auto ole vielä "ratin vääntökilpailussa" voittanut. Itse tiedän kuitenkin mihin pitää ohjata ja silloin tällöin teen pieniä korjauksia, jos auto ei meinaa älytä hommaa.
 
Tämä pitää paikkansa. Kaistavahdit useilta merkeiltä tekevät vääriä oletuksia/ohjauksia. En ole tätä pitänyt mitenkään hankalana, sillä ei auto ole vielä "ratin vääntökilpailussa" voittanut. Itse tiedän kuitenkin mihin pitää ohjata ja silloin tällöin teen pieniä korjauksia, jos auto ei meinaa älytä hommaa.

Juuri näin, mutta jos se jotain vaarallista pääsee tekemään niin siinä on kyllä kuskin otteessa vähintään yhtä paljon vikaa kuin auton korjausliikkeessä. Lumisilla teillä nyt pitäisi ottaa aina pois päältä, mutta eihän sitä aina muista, joten mitä helpommin se onnistuu sitä parempi; ainakin omassa autossa vaatii kahden ratissa olevan fyysisen napin painamisen, joka tulee nyt jo tarvittaessa lihasmuistista.
 
Model S:n käsijarru ruvennut elämään omaa elämäänsä. Sunnuntaina lähtiessä ei mitään ongelmaa mutta laturille pysähtyessä ja sen jälkeen ei enää mennytkään päälle. No eilen auto takaisin lämpimään halliin ja tänään aamulla taas hyvin toimi, kunnes ajoin hetken aikaa pakkasessa niin jotain kiukutteli, nyt ei mene taas päälle jos painaa P:tä mutta perseen nostamalla penkistä kyllä aktivoituu. On nämä stna vehkeitä, katsotaan kestääkö Teslalla kuukausi vai kuusi reagoida tikettiin ja osaavatko tarjota jotain muuta ratkaisua kuin koko satuloiden vaihtaminen uusiin 2500€ hintaan.

Näin siis Googlen perusteella, O-renkaassa säästetty ja päästää vedet moottoreihin, mikä on ihan loogista näinkin halppiksessa autossa. Onkos muilla levinnyt ja onko helppo korjata itse?
 
Tesla nähtävästi toimittanut 1 808 581 kappaletta autoja vuonna 2023 eli pääsivät tavoitteseen/odotuksiin joita tosin rukattiin syksyllä kun taloustilanne ja korot jatkoivat nousua.
Jos suurennuslasilla katsoo, niin aikamoista kannustinkikkailua tarvitsivat toimitusmäärät saavuttaakseen. Jos nyt jättää armeliaasti Elonin 2M kpl omaan arvoonsa. 2024 voi olla mielenkiintoinen, jos kasvutahti on ”pakko” pitää yllä. Missä kohtaa tuo uusi M3 taas tuli, joko sen mahdollinen kulusäästö näkyy Q4 luvuissa?
 
Jos suurennuslasilla katsoo, niin aikamoista kannustinkikkailua tarvitsivat toimitusmäärät saavuttaakseen. Jos nyt jättää armeliaasti Elonin 2M kpl omaan arvoonsa. 2024 voi olla mielenkiintoinen, jos kasvutahti on ”pakko” pitää yllä. Missä kohtaa tuo uusi M3 taas tuli, joko sen mahdollinen kulusäästö näkyy Q4 luvuissa?

Suomessa model Y:n myynti tippui lähes puoleen Q3=>Q4 ja oli koko vuoden heikon kvartaali ylipäätään. Saa tosiaan katsoa millä sitä myyntiä lähdetään tänä vuonna kasvattamaan...
 
Mulle tuli tämä ja ratkaisu oli irrottaa 12v akku, auto kylmäksi ja Sitten huoltovalikosta reinstall software. Viive etädiagnostiikkaan oli 2h Tiketistä ja rangeri oli pihassa seuraavana aamuna klo 10. Mulla ei takuuta ja hintalappu oli 18e. Kiitettävää toimintaa. imo.

Edit. Lisätään et holiday update korjasi mielestäni tuon autodefogging sekoilun. Ja sitten ap/vakkari toimii pääasiassa lähes ongelmitta ja olen siihen tyytyväinen. Selvästi parempi nykyisin kuin tutkallisena. Se oli aina lumisateella tukossa ja pois käytöstä.

Erikoista - minulla auto menossa huomenna huomenna diagnostiikan alle huoltokäynnille ja viestitse tuli ilmoitus, että moista palvelua ei ole tarjolla Teslalla. Sen sijaan uuden 12V-akun vaihto onnistuisi.

Saa nähdä, mikä on lopullinen tuomio. Aika kohtuuttomalta tuntuisi, että 90 000 km ajatussa autossa 2,2 tonnin hintainen keskustietokoneen hajoaminen menisi normaaliin kulumisen piikkiin. Autoliike lupasi vastata reklamaatioon 14 päivän kuluessa.
 
Suomessa model Y:n myynti tippui lähes puoleen Q3=>Q4 ja oli koko vuoden heikon kvartaali ylipäätään. Saa tosiaan katsoa millä sitä myyntiä lähdetään tänä vuonna kasvattamaan...
Tähän päälle vielä että tuet poistuu monista maista.
 
Onko joku väittänyt että ei olisi mahdollista? Enemmän keskusteltu siitä että kolmas talvi ja pumput hajoaa jälleen kerran.
Noista uudemmista, sanotaan 2022 eteenpäin on aika marginaalisesti noita mennyt. 21 mallit selvästi yliedustettuina. Ja todellakin on väittänyt täällä useampikin nimimerkki ettei voi toimia pakkasilla koska kylmäaineet, suunnittelu jne.
 
Oliko tämä nyt sitten tosi että model 3 highlandissä olisi luovuttu ulkoilman lämpötila-anturista? Onko täällä sellaisen omistajaa joka voi vahvistaa asian?
Mutuilen että tässä on luovuttu tupla-anturista eli ei oo dedikoitua vaan on joku tuloilman anturi jota käytetään myös ulkolämpönä. Tai jotain sellaista. Ainakin nettitieto on helppo testata ajamalla parkkihalliin ja katsoa muuttuuko.
 
Missä kelissä ajelit kun ei riittänyt? Tänään ite joutu pudottaan 20 asteen pakkasessa sisälämmön 18 asteeseen kun alkoi tulla liian kuuma sisällä.
Itse ajoin motarilla noin 100km ja piti laittaa 26C ja manuaali että tarkeni. Loppua kohden alkoi jo jalat jäätymään silti. Ulkona -20C.
Chill mode käytössä ja ei pelastanut sekaan.
 
Täällä taloudessa MYLR 2023 ja optimilämpötila tuntuu olevan 18-19 oli ulkona sitten 0, -10 tai -30. Taajamassa todennäköisemmin 18 ja isolla tiellä 19.
 
No nyt voi sanoa et autopilot pelasti.
Satasen alue, vastaantulevalla pitkät päällä ja varoituskolmio todella lähellä.
Autopilot/tutkat näki auton ja alkoi jarruttaa ja piipittää törmäyksestä. Sit otin ite ohjat ja sain väistettyä. Ilman autopilottia tuskin olisin ehtinyt reagoimaan tarpeeksi nopeasti ja oisin ajanut perään…

 
Itse ajoin motarilla noin 100km ja piti laittaa 26C ja manuaali että tarkeni. Loppua kohden alkoi jo jalat jäätymään silti. Ulkona -20C.
Chill mode käytössä ja ei pelastanut sekaan.

Muista aina kertoa että sulla ei oo ihan tuore Tesla ja siinä on lämmitys rikki. :D Moneen kertaan sulle on täällä sanottu että ei toimiva auto tee noin.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt voi sanoa et autopilot pelasti.
Satasen alue, vastaantulevalla pitkät päällä ja varoituskolmio todella lähellä.
Autopilot/tutkat näki auton ja alkoi jarruttaa ja piipittää törmäyksestä. Sit otin ite ohjat ja sain väistettyä. Ilman autopilottia tuskin olisin ehtinyt reagoimaan tarpeeksi nopeasti ja oisin ajanut perään…


Riskin näköinen paikka ja sitten vielä kolmio jätetty 10 metrin päähän autosta…
 
Muista aina kertoa kun suollat näitä juttujas että sulla on vanha Tesla jossa on lämmitys rikki. :D Moneen kertaan sulle on täällä sanottu että ei toimiva auto tee noin.
Teslan mukaan kaikki on kunnossa. Miten korjaat jos auto on kunnossa?

Miksi muilla tapahtuu myös samaa? Varmaan nekin rikki.

Epäilen silti että tuo Octo ei vaan jaksa toimia oikein kun mennään pakkaselle. Vaikka kuinka insinöörit ovat sen tehneet niin sitä vaan ei ole testattu pohjoisessa ja isoilla nopeuksilla. Pienillähän auto lämpee hyvin mutta suuret nopeudet tappaa.
 
Varastoautoissa muutama viiksetön santanderinvalkoinen:
1704229171319.png
 
No nyt voi sanoa et autopilot pelasti.
Satasen alue, vastaantulevalla pitkät päällä ja varoituskolmio todella lähellä.
Autopilot/tutkat näki auton ja alkoi jarruttaa ja piipittää törmäyksestä. Sit otin ite ohjat ja sain väistettyä. Ilman autopilottia tuskin olisin ehtinyt reagoimaan tarpeeksi nopeasti ja oisin ajanut perään…


Hermannilla oli taas upeasti asennettu varoituskolmio....
 
-27 on henkilökohtainen matalin pakkanen nähty Teslalla eilen @Tege eikä mitään vaikeuksia lämmön suhteen. +20 pyynti, automaatti, medium puhallinnopeus.

Ole sitkeä vaan, nyt kovilla pakkasilla tikettiä sisään tai käyt paikan päällä ("Mennään koeajolle, tuntuuko et on kunnossa kun perse jäätyy?")
 
-27 on henkilökohtainen matalin pakkanen nähty Teslalla eilen @Tege eikä mitään vaikeuksia lämmön suhteen. +20 pyynti, automaatti, medium puhallinnopeus.

Ole sitkeä vaan, nyt kovilla pakkasilla tikettiä sisään tai käyt paikan päällä ("Mennään koeajolle, tuntuuko et on kunnossa kun perse jäätyy?")
Eilen ruotsin halki kun pakkasta oli 36-40. Siinä oli vastus todella kovilla ja joutui jo vähän kikkailemaan että tarkeni. -33 oli raja jonka jälkeen käytännössä tehot meinas loppua.
IMG_4191.jpeg
 
-27 on henkilökohtainen matalin pakkanen nähty Teslalla eilen @Tege eikä mitään vaikeuksia lämmön suhteen. +20 pyynti, automaatti, medium puhallinnopeus.

Ole sitkeä vaan, nyt kovilla pakkasilla tikettiä sisään tai käyt paikan päällä ("Mennään koeajolle, tuntuuko et on kunnossa kun perse jäätyy?")
Ei jaksa enää kun takuut on loppu. Ja takuunaikana ei vikaa ollut Teslan mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pajamies HP:lla kans jotain ongelmia Model Y lämpöpumpun kanssa.. Tiedä sitten kuinka yleisiä nää on vai sattuuko vaan tubettajille

 
Pajamies HP:lla kans jotain ongelmia Model Y lämpöpumpun kanssa.. Tiedä sitten kuinka yleisiä nää on vai sattuuko vaan tubettajille



Lähinaapurin Model Y vm23 laukesi ilmeisesti octovalve tms. eilen illalla, koska lämmintä ei tule enää yhtään. Muut lähialueen Model 3 ja Model S/X porhaltaa vailla pienintäkään ongelmaa. Eli kaipa se näissä on joku tietty erä, joka on valmiiksi huono ja ne sitten realisoituu jopa -15/-20 pakkasissa.
 
Varoituskolmio pitäisi korvata jollain patterikäyttöisellä strobolla niin näkyisi kauemmas.
Tuossa nyt oli kolmen auton kuljettajalla kaikilla virheellistä toimintaa, jotka melkein aiheutti kolarin.

1. Varoituskomio värässä paikkaa.
2. Pitkät päällä häikäistään vastaantulija.
3. Videon kuvaaja ei sovita nopeutta näkymään vaan ajaa hidastamatta sokkona tilanteeseen, onneksi auto pelastaa.
 
Lähinaapurin Model Y vm23 laukesi ilmeisesti octovalve tms. eilen illalla, koska lämmintä ei tule enää yhtään. Muut lähialueen Model 3 ja Model S/X porhaltaa vailla pienintäkään ongelmaa. Eli kaipa se näissä on joku tietty erä, joka on valmiiksi huono ja ne sitten realisoituu jopa -15/-20 pakkasissa.
Joka vuosi näitä paukkunut nyt. Eniten vm21 malleja. Mutta uusiakin menee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 443
Viestejä
4 512 486
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom