Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Saa sen valinnan pois, mutta se ei tarkoita että se on aina poissa päältä. Eli kun auto luulee olevansa välillä esim. tien ylittävällä sillalla, liittymässä, metsässä tai jalkakäytävällä, niin se hiljentää vakkarin nopeutta. Tällöin koet yhden sellaisen mukavan jarrutusoperaation, jos et aina pidä kaasujalkaa valmiina. Näitä ei saa mitenkään pois, eli ns. tyhmää vakkaria siitä ei saa.

Eli käyttökelvoton? Mites kun talvella kamera kuurassa/lumessa/jään peitos. Sittenkö ei vakkaria sun muuta ollenkaan?
 
Eli käyttökelvoton? Mites kun talvella kamera kuurassa/lumessa/jään peitos. Sittenkö ei vakkaria sun muuta ollenkaan?
Adaptiivinen vakkari toimii kunhan on etukamera puhdas. Kamera sijaitsee tuulilasin yläosassa taustapeilin luona. Siinä on lämmitys ja pyyhkijöillä saa puhtaaksi.
 
Teslan vakkari toimii kamerapohjaisena yllättävän hyvin huonossa kelissä kun tutkalliset vastaavat on lumisateesta tukossa, että ei se täysin paskaa ole, vaikkakaan ei lähelläkään täydellistä. :comp:
 
En usko jos Vision on käytössä. Rautahan on samaa.
Joillekin ne eivät vain ole sama asia kuin toiselle.
Jos karttadata on samaa ja softa on samaa, niin mikä tuota selittää. Kukaan ei voi olla niin laput silmillä etteikö noita haamuja tiedostaisi, ja kameroillakaan ei mitään merkitystä teillä, joilla +1 samansuuntaista kaistaa. Eri softa tai itsepetos.
 
Eli käyttökelvoton? Mites kun talvella kamera kuurassa/lumessa/jään peitos. Sittenkö ei vakkaria sun muuta ollenkaan?
Se on käyttökelvoton ja pitäisi olla myös käyttökiellossa talvella. Saattaa jarrutella/tehdä jonkun ohjausliikkeen tms. itsenäisesti joka johtaa onnettomuuteen. Teslassa ei ole vakkaria joka ei yritä puuttua tapahtumiin. Kaikki avustimet ainoastaan varovaiseen kesäkäyttöön
 
Näytä yksikin nykyauto, johon ei tarvitse 300k matkalla laittaa yhtäkään alustan osaa, puslaa tai tukivartta väljyyden takia. :confused:

Enojen -88 mallin Corollaa ei lasketa näihin.
Voisi sanoa, että tukivarret voivat mennä autossa kuin autossa alle 200tkm matkalla vaihtoon. Vähän riippuu missä ja miten ajelee.

Teslan tapauksen osalta pointti lienee se, että hajoaako tukivarsi vaarallisesti. Yleensä kun näin ei käy, vaan vika alkaa oireilla paljon ennen kuin varsinaista vaarallista hajoamista tapahtuu (pyörä irtoaa ts. ripustus pettää).
 
Itsellänihän tilanne on juuri tuo, että päivitys - tai sen lataamattomuus - on hajottanut Teslasta näitä tiettyjä ominaisuuksia, kuten kamerat, sijainnin ja autopilotin.

Tesla-huolto 3 viikon vatuloinnin jälkeen ehdotti koko keskusyksikön vaihtoa 2000 euron hinnalla, todennäköisesti asiaa sen kummemmin selvittämättä. Vastineessani myyjäliikkeelle ja Teslalle - kuluttaja kun saa vaatia suoraan myyjältä - esitänkin, että ensisijaisesti tulisi selvittää, auttaisiko tuo hard reset 12 voltin irtikytkentöineen asiaan ja vasta toissijaisena keinona, mikäli tuo ei auta, tulee tuo keskusyksikkö vaihtaa valmistakan virhevastuulla.

Tarkkana tässäkin asiassa saa kyllä olla oikeunsiinsa pääsemiseksi, vaikka itsellä onkin juristikoulutus. Pidän tällaista kuluttajan silmään kusemista varsin vastenmielisenä ja vaikka itse jaksan asiasta vääntää sekä näen todennäköisenä asian järjestyvän, voin kuvitella, miten pahalta tällainen tilanne voisi vaikkapa vanhemman polven Tesla-omistajasta tuntua.
 
Miten tuon voisi todistaa että ongelma alkoi kun päivitys tuli tai oli tulematta?

Koska tuotahan on vaikea itse todistaa kun Tesla voi sepustaa mitä vain halutessaan miksi ei laitteet toimi. Mietin kun omassa latausluukku valittaa että ei aukea kosketuksesta. Jotain siis hajosi taas tai onko sitten softa mikä rikkoi? Eka meni takuuseen mutta meneekö toinen… ehkä saisi kestää enemmän kuin vuoden päivät.
 
Se on käyttökelvoton ja pitäisi olla myös käyttökiellossa talvella. Saattaa jarrutella/tehdä jonkun ohjausliikkeen tms. itsenäisesti joka johtaa onnettomuuteen. Teslassa ei ole vakkaria joka ei yritä puuttua tapahtumiin. Kaikki avustimet ainoastaan varovaiseen kesäkäyttöön
Ei kai tosi reipasta jäätävää tihkua lukuun ottamatta tuulilasikamera mene tukkoon Suomen olosuhteissa ja siten vakkari mene pois päältä?

(Tosi ärsyttäviä) Jarrutteluja Tesla tekee, mutta omin päin tehtyjä vaarallisia (tai muitakaan) ohjausliikkeitä ei ole omalla kohdalla toistaiseksi tullut vastaan. Onko muilla?
 
Talvella tietysti vähän hankala käyttää muutenkaan riippuen toki kelistä, mutta kesällä ajelin varmaan 90% ajoista autopilotilla eikä ole juuri valitettavaa. Joissain risteyksissä ei oikein toimi kun kaistaviivat menevät miten sattuu niin on joskus mennyt pois päältä kun luulee että ei olla enää kaistalla ollenkaan. Muutama jarrutus/hidastus sattunut kohdalle, ja nämä näyttävät liittyvän siihen että karttadatassa on vääriä nopeusrajoitustietoja. Jos tuon nyt saisivat laitettua niin että käytetään luettujen merkkien nopeutta eikä kartta nopeutta niin paranisi huomattavasti.

Ja lumisateella tai muuten huonolla talvi kelillä nyt en muutenkaan uskaltaisi käyttää minkäänlaista vakkaria.

No kaikenkaikkiaan ollaan todella kaukana siitä että tuo nyt toimisi kaikissa oloissa aina, mutta toisaalta omien kokemusten mukaan hyvin lähellä sitä että toimii yleensä riittävän hyvin. Toki parempi olisi aina parempi, mutta jotenkin tuntuu että mahdoton tehtävä toistaiseksi. Ehkä tämän vuosisadan lopulla ollaan jo lähempänä sitä että voisi oikeasti antaa auton ajaa yksin.
 
Jos karttadata on samaa ja softa on samaa, niin mikä tuota selittää. Kukaan ei voi olla niin laput silmillä etteikö noita haamuja tiedostaisi, ja kameroillakaan ei mitään merkitystä teillä, joilla +1 samansuuntaista kaistaa. Eri softa tai itsepetos.

Ei ainakaan itsepetos. :D Mitään syytä ei ole Teslaa puolustella vaikka Teslalla ajankin. Sitä paitsi tulevana vuonna varmaankin vaihdan merkkiä. Nytkin tosiaan tuo 1000km joulureissu ilman mitään ongelmia vakkarilla. En nyt koko matkaa sillä ajanut sään vuoksi, mutta haamuja ei taaskaan näkynyt silloin kun käytin. Lukuunottamatta niitä 1-2 kevyttä hidastusta nopeusrajoitusten muuttumisalueilla.

Täällä kyllä tuntuu porukalla olevan paljon ongelmia, verrattuna mitä olen jutellut Tesla kuskien kanssa. Ehkä tässäkin tulee se vääristymä kun ihmiset yleensä valittaa ja mainitsee jos ei toimi tai on ongelmia, mutta harva tulee kertomaan kun toimii hyvin.
 
Ei ainakaan itsepetos. :D Mitään syytä ei ole Teslaa puolustella vaikka Teslalla ajankin. Sitä paitsi tulevana vuonna varmaankin vaihdan merkkiä. Nytkin tosiaan tuo 1000km joulureissu ilman mitään ongelmia vakkarilla. En nyt koko matkaa sillä ajanut sään vuoksi, mutta haamuja ei taaskaan näkynyt silloin kun käytin. Lukuunottamatta niitä 1-2 kevyttä hidastusta nopeusrajoitusten muuttumisalueilla.

Täällä kyllä tuntuu porukalla olevan paljon ongelmia, verrattuna mitä olen jutellut Tesla kuskien kanssa. Ehkä tässäkin tulee se vääristymä kun ihmiset yleensä valittaa ja mainitsee jos ei toimi tai on ongelmia, mutta harva tulee kertomaan kun toimii hyvin.

Itelläki on pitkillä reissuila yleensä muutamia kevyttä hidastusta ja siinä se. Siis sellaista että no höh mitäs se hidastelee. Ei sellasta että huh melkee käytii ojassa, kuten joillain väitetysti on. Normi adapt vakkari siis. MYLR -23. Nämä jotka huutelee että vakkaria ei voi käyttää ajaa joko viallisella autolla tai valehtelee. En muuta keksi syyksi, ei kukaan voi pitää noita pieniä hidasteluja minään heti-ojaan tilanteina.
 
Nyt olisi ensimmäinen kuukausi takana uudella MY rwd:llä. Voisi kyllä sanoa, että erittäin kahtiajakavat fiilikset. Tässä plussat ja miinukset. Edelliset autot oli F30 bemari, MB CLA ja Superb plugari.

Plussat:
-Todella hyvä ajaa ja tuntuu paljon kokoaan ketterämmältä
-Sisusta tilava ja laadukkaan tuntuinen
-Sähköauton yleiset edut (hyvä kiihtyvyys, välitön vääntö, nopea lämpiämään, jne)
-kännykkä appi (tosin muutaman kerran ei ole saanut yhdistettyä/lähetettyä lämmityskäskyä, mutta parempi kuin skodan)
-muutama automaatio (älykäs vilkku)
-autopilot (tosin käyttöä vain muutamana ajokertana kun pelkkää talviajoa)
-infortaiment toiminnallisuudet
-ei haitannut yhtään vaikka nopeus yms tiedot keskinäytössä
-tavaratilat
-päivitykset. Tuli uusia ominaisuuksia tai ainakin korjattiin puutteita (esim parkkitutkat, pyyhinautomaation ongelmia)
-äänentoisto

Miinukset:
-vakkari toiminta huonolla kelillä. Ajettiin joulun viettoon hki-tre väli ja muista autoista lentävä kuran takia auto päätti hidastaa nopeutta toista kymmentä kertaa ja kerran otti vakkarin kokonaan pois päältä. Oikealla tutkalla varustetuissa autoissani viimeisen 10v aikana vakkari on ollut poissa käytöstä yhden käden sormin. Toimintavarmuus on kaukana kunnollisesta toteutuksesta ainakin kurakelilla.
-automaattipyyhkijät. Ne ei vaan toimi. Ennen uusinta päivitystä tuli paljon turhia pyyhkäisyjä ja nyt tuntuu, että ei pyyhi vaikka pitäisi. Aiemmissa autoissa ei pyyhkijöitä tarvinnut miettiä muuten kuin pyyhintätiheyttä erillisestä vivusta, mutta MY:ssä usein joutuu itse paapomaan pyyhkimien toimintaa (eli automaatti onkin manuaali). Onneksi sentään voi kytkeä automaanin nyt pois vakkarilla.
-älykkäät automaatio. Hienoa hikoilla automaattisen huurteenpoiston takia joka talvistartin jälkeen vaikka ei ollut huurretta. Ja sitä ei saa pois!
-keskikonsolin GUI. Käyttöliittymäsuunnittelu apinoinut paljon kännykkoistå, mutta lopputulos on sekava ja ajokäytössä huono. Pikavalinnoilla pystyi paikata hieman puutteita, mutta ajon aikana tarvittavat nappulat olisi hyvä olla isolla näytössä turhan FSD visualisoinnin sijaan.
-ajettavuus epätasaisella (karkea lumi/jää tai mukulakivet). Iskarit eivät tunnu suodattavan yhtään tärinää vaan se välittyy suoraan ohjaamoon ärsyttävänä resonoivana tärinänä. Mukulakivillä todella epämiellyttävä ajaa. On kyllä ikävä Superbin sähkösäädettävää alustaa.
-säilytysratkaisut ohjaamossa. Tilaa on kyllä mutta puuttuu pienemmät säilytyslokerot. Joutui tilaamaan erillisen lokerikon isompaan säilytyskuoppaan.
-päivitykset. Auton käyttäytyminen voi muuttua päivityksien takia ilman erillistä ilmoitusta (esim pyyhinautomaatio, regeneraatio, vakkari/autopilot käytös). Varsinkin autopilotin käytöksen muutokset pitäisi change logissa avata, koska niiden huomaaminen livenä on vaarallista.
-autopilotin valveilla olon liittäminen ratin kääntämiseen. Jotenkin omaan päähän ei oikein iskostu että rattia pitää hieman vääntää kokoajan sivulla(tieltä poispäin). Pari kertaa vahingossa vääntänyt liikaa jolloin autopilot mennyt pois päältä ja auto sitten kääntynyt sivulle päin.

Summa summarum. Model Y:ssä todella paljon hyviä puolia, mutta miinuslista on myös pitkä. Tällä hetkellä nuo vakkarin ja pyyhkimien kanssa pelleily ärsyttää sen verta paljon, että vähän siinä ja siinä onko Tesla kolmen vuoden päästä mukana koeajettavien autojen listalla. Toivottavasti Tesla saa näitä edes vähän parannettua. Koeajo olit tietty kesällä jolloin kaikki toimi kuin junan vessa ja auton tilauskin tuli tehtyä ennen foorumeja tuli luettua.

Meni muuten umpeen tuo Premium connectivityn ilmainen kuukausi, mutta auton tai appin kautta ei löytynyt päivitykset osiosta jatkotilausmahdollisuutta. Jostain luin että liisareissa tuo tilaus pitäisi tehdä leasing firman kautta, onko näin?
 
Haamujarruttelut alkoi lokakuu -16 valmistetuista tesloista kun vaihtoivat hw1 mobileyen hw2.0 nvidiaksi. Enemmän tai vähemmän tuota on muokattu ja alussa oli tosi jämäkkää jarruttelut nyt hieman pehmeämpää. Suosittelen ostamaan hw1 jos haluat ilman mitään haamuja tai odottamaan 4d tutkaa uusimpiin tesloihin, jolloin todennäköisesti nämä haamut poistuvat.
Ei nyt ihan noinkaan, omani on 31.12.2016 ja HW1:sellä ja aivan samalla tavalla tuo haamujarruttelee. Jos haluaa auton joka ei sitä tee, osta joku muu kuin Tesla, taino osta joka tapauksessa, pääset helpommalla.
 
Täällä kyllä tuntuu porukalla olevan paljon ongelmia, verrattuna mitä olen jutellut Tesla kuskien kanssa. Ehkä tässäkin tulee se vääristymä kun ihmiset yleensä valittaa ja mainitsee jos ei toimi tai on ongelmia, mutta harva tulee kertomaan kun toimii hyvin.

Tämäpä se. Ainakin omilla ajoreiteillä PK-seudun pääväylillä vakkari on nyt pitkän ajan toiminut hyvin sen suhteen, että se ei sekoile nopeusrajoituksen kanssa ja säädä vakkarin nopeutta siksi vääräksi. Kehä 1:llä ajaminen oli vielä vuosi tai pari sitten ärsyttävämpää, kun tuli noita vakkarin 80 -> 60 laskuja tietyissä paikoissa, mutta se on sittemmin rauhoittunut. Täydellinen se ei ole, mutta hyvä. Siltikin tuo on mahdollista, joten on hyvä lepuuttaa jalkaa voimapolkimella, jotta saa tuon nopeasti "cancelloitua", jos AP yrittää olla liian fiksu.

Ja kehutaan nyt, kun n. 1 tkm on takana uudella Highlandilla, niin on ollut kyllä erittäin pehmeää seilaamista :thumbsup:.

Itelläki on pitkillä reissuila yleensä muutamia kevyttä hidastusta ja siinä se. Siis sellaista että no höh mitäs se hidastelee. Ei sellasta että huh melkee käytii ojassa, kuten joillain väitetysti on. Normi adapt vakkari siis. MYLR -23. Nämä jotka huutelee että vakkaria ei voi käyttää ajaa joko viallisella autolla tai valehtelee. En muuta keksi syyksi, ei kukaan voi pitää noita pieniä hidasteluja minään heti-ojaan tilanteina.

Tämä. Keskusteluissa muutenkin sekoitetaan täysin haamujarrutus ja vakkarin nopeuden automaattisen laskun aiheuttama regeniin pohjautuva hidastuminen. Ihan kun sanaakin hetken miettii, niin haamujarrutushan on ilmiö, joka tapahtuu kun auton sensorit/kamerat havaitsevat mielestään toisen auton tai esineen (haamu, jos kyseessä väärä havainto) törmäyskurssilla ja aiheuttavat suunnilleen lukkojarrutuksen estääkseen törmäyksen. 40+ tkm Model 3:n ajokokemuksella näitä haamujarrutuksia ei tule tapahtunut kertaakaan. Yhden tapauksen voisi laskea tähän puolittain, jossa oli valaisemattomalla tiellä auto pysäytetty jyrkkään mutkaan tien reunaan ja siinä oli valot päällä. Tuosta kun ajoi ohi, niin auto ei ymmärtänyt tien kaarevuutta, vaan luuli että ollaan menossa päin pysäköityä autoa ja pisti jarrua reilummin. Oli siis tutkalla varustettu 2020 SR+ kyseessä. Tämä on potentiaalisesti aika vaarallinen ilmiö, varsinkin jos on oikeasti toistuva.

Sitten on tämä tapaus vakkari ja sen sooloilu väärään karttadataan perustuen, joka taas on yleisempi ilmiö. Jotenkin vaan särähtää korvaan, että tämäkin on keskusteluissa "haamujarrutus", kun kyse on kuitenkin ihan eri syistä tapahtuva asia, joka ei todellakaan aktivoi mitään hätäjarrutusta, vaan on verrattavissa jalan nostamiseen voimapolkimelta. Näistä kun on kuitenkin sen verran kokemusta, niin omissa kirjoissa nämä menee kuitenkin vain kategoriaan "ärsytys". Jos joku on sitä mieltä, että tämän johdosta vakkari on "käyttökelvoton" ominaisuus, niin siitä vain, mutta olen kunnioittavasti eri mieltä :kahvi:. Enemmän itseäni ärsyttää pyyhkijöiden toiminta auto-asetuksella, mutta onneksi sitä ei tarvitse pitää nyt päällä. Ei auta kun toivoa, että vakkarin suhteen joko vähennetään sen "älykkyyttä" tai nopeusrajoitusten tulkintaan tulee eri metodit.
 
Tuo "älykkyys" tuntuu olevan vähän kuin Android puhelit kymmenen vuotta sitten, rakennetaan vähän kaikkea härveliä puhelin täyteen, mutta toimivuus on vähän niin ja näin. Tuo automaattinen huurteenpoisto on kyllä hyvä esimerkki tästä. Myös tyhmällä vakkarilla MY olisi parempi auto. Aika hyvin tuo pitää kyllä omilla reiteillä nopeuden, mutta aina välillä väläyttää jostain pankista yllärin. Muilla merkeillä on saanut helposti karttanopeudet pois.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tuo automaattinen huurteenpoisto ja sen ongelma on? Tässäkin lienee joku ero MS/MY ja 3 välillä tai sitten koskee vaan uudempia autoja.

Siis ei saa huurteenpoistoa pois? Ihan normaalisti mulla saa kaiken päälle ja pois minkä vaan haluaa ja ilmastointi/puhallus on toiminut samalla tavalla kuin vaikka XC90:ssä toimi. Tosin siinä ei ollut lämmitettävää tuulilasia, niin se on tässä nopeuttanut toimintaa.

Tuulilasinpyyhkimet on lähinnä ainoa mistä voin sanoa, että ei kyllä automatiikka ole pelittänyt ja lähestulkoon aina olen hallinnut noita manuaalisesti siitä vivun päästä nopeutta muuttamalla tai kerran päästä painamalla. Tosin eivät ole koskaan autopilotin kanssa villiintyneet, enkä ole huomannut autopilotin päällä olon vaikuttavan toimintaan mitenkään. Ehkä tuokin oli uusimmissa (ennen tuota tuoretta päivitystä).

Mullakaan ei ole vakkarin toimintaan vaikuttanut edellä ajavasta autosta tuleva kura, lumipölly, rankkasade tai mikään. Enemmänkin olen hämmästellyt miten hyvin toimii huonoissakin olosuhteissa.

-autopilotin valveilla olon liittäminen ratin kääntämiseen. Jotenkin omaan päähän ei oikein iskostu että rattia pitää hieman vääntää kokoajan sivulla(tieltä poispäin). Pari kertaa vahingossa vääntänyt liikaa jolloin autopilot mennyt pois päältä ja auto sitten kääntynyt sivulle päin.

En tiedä onko tässäkin eroja eri malleissa tai vuosimalleissa, mutta todella kevyt on se kosketus mitä tuo mulla vaatii ja ikinä en ole käynyt lähelläkään sitä, että autopilotti meinaisi lähteä pois päältä tuon seurauksena. Päinvastoin, jokusen kerran oon laittanut vilkun kaistanvaihdoksi ja vääntänyt rattia epähuomiossa liian kevyesti, niin ettei autopilotti lähdekkään pois päältä.

Onko tuo miten muilla merkillä toteutettu? Täytyykö rattiin koskea vai tarkkaileeko kamera?
 
Mikä tuo automaattinen huurteenpoisto ja sen ongelma on? Tässäkin lienee joku ero MS/MY ja 3 välillä tai sitten koskee vaan uudempia autoja

Se pöhötös menee automaattisesti päälle ja ok päällä useita minuutteja jolloin ehtii tulla jo kuuma. Takapenkiltä tulee aina valitusta. Nappia painamalla ei mene pois päältä samalla tavalla kuin manuaalisesti kytkettynä. Pitäisi varmaan ottaa automaati-ilmastointi kokonaan pois päältä, että saisi sen pois?

En tiedä onko tässäkin eroja eri malleissa tai vuosimalleissa, mutta todella kevyt on se kosketus mitä tuo mulla vaatii ja ikinä en ole käynyt lähelläkään sitä, että autopilotti meinaisi lähteä pois päältä tuon seurauksena. Päinvastoin, jokusen kerran oon laittanut vilkun kaistanvaihdoksi ja vääntänyt rattia epähuomiossa liian kevyesti, niin ettei autopilotti lähdekkään pois päältä.

Onko tuo miten muilla merkillä toteutettu? Täytyykö rattiin koskea vai tarkkaileeko kamera?
Varmaankin osittain myös tottumiskysymyskin kun vasta kuukauden ollut auto ja lumisilla teillä en tuota Autopilottia ole käyttänyt. Muutamat kerrat ollut puhtaat tiet vasta. Vielä ei tunnu yhtään luontevalta vaikka pidän rattia yhdellä kädellä kiinni keskipuolan alapuolelta.

Skodassa oli kapasitiivinen ratti eli riitti vain kosketus. Osassa on kamerapohjainen toteutus.
 
Adaptiivinen vakkari toimii omalla vaikka minkälaisessa lumipöllyssä. Kai se sitten tuohon tutkaan liittyy mitä ei Teslan mielestä tarvita.
Vakkari kyllä toimii, en vain uskalla käyttää. En siis uskaltanut edellisen auton vakkaria käyttää huonolla kelillä vaikka se oli siis vain perus vakkari ilman mitään sensoreita/tutkia. Mutta kovin liukkaalla/syvässä loskassa ei oikein tuntunut turvalliselta Volvossa.
 
Ei ole enää useita minuutteja, tai riippuu toki jos sun autosi on vielä päivittymättä. Se on fiksattu.
 
Vakkari kyllä toimii, en vain uskalla käyttää. En siis uskaltanut edellisen auton vakkaria käyttää huonolla kelillä vaikka se oli siis vain perus vakkari ilman mitään sensoreita/tutkia. Mutta kovin liukkaalla/syvässä loskassa ei oikein tuntunut turvalliselta Volvossa.
Ihan samat kokemukset täällä. Väittäisin ettei niitä ole myös tarkoituskaan käyttää huonossa kelissä.

Edellisessä 530xd adaptiivinen toimi ihan hyvin muuten, mutta loska keli tai lumisade tiputti sen aina pois päältä koska tutka meni lumen/loskan peittoon. Tosin siinä pystyi käyttämään sitten normi vakkaria. Mutta eipä sitä juurikaan tullut käytettyä liukkailla, ei vaan tykkää siitä ettei ole ohjat omissa käsissä.
 
Juuri näin. Kuuma tulee edelleen ja koomisinta on, että ennen pöhötystä huurretta ei ole vielä kertaakaan ollut. Eilen olin vartin ajon jälkeen parkissa lämmitys päällä odottamassa 10min ja liikkeellelähdön jälkeen meni taas huurteenpoisto päälle. Joulupäivitys ja yksi patchi sen päälle asennettu jo eli pitäisi olla aika lailla uusin swver.
 
Juuri näin. Hiki tulee edelleen ja koomisinta on, että huurretta ei ole vielä kertaakaan ollut. Eilen olin vartin ajon jälkeen parkissa lämmitys päällä odottamassa 10min ja liikkeellelähdön jälkeen meni taas huurteenpoisto päälle. Joulupäivitys ja yksi patchi sen päälle asennettu jo.
Jep huomannut hyvin kun käy kaupassa ja auto ollut ns lämpimässä parkkihallissa ja vaikka laittaa lämmityksen päälle kun lähtee kassalta niin kyllä defroggia tulee ja sitten onkin hiki. Tiedä sitten onko tuossa jotain kameroiden huuruuntumista kun ajaa kylmästä ulkoilmasta halliin, mutta olettaisi niidenkin jo poistuvan 30-50min kestävällä kauppareissulla.
 
Ei nyt ihan noinkaan, omani on 31.12.2016 ja HW1:sellä ja aivan samalla tavalla tuo haamujarruttelee. Jos haluaa auton joka ei sitä tee, osta joku muu kuin Tesla, taino osta joka tapauksessa, pääset helpommalla.
Kilpailu varmasti kiristyy ensi vuosikymmenellä ja sähköautotekniikka vakioituu. Haamujarruttelut ei itseäni niinkään haittaa kuin alkuaikoina se oli selvästi aggressiivisempi, tokihan toivon että saisivat kokonaan sen pois.
Haen lähinnä seuraavilla specseillä seuraavaa sähkäriä: y:n kokoluokka nelivedolla ja 650wltp.

Se mikä miellyttää jo tällä hetkellä tesloissa helppohoitoisuudella on ettei huolto-ohjelmaa ole ja omalla ajalla vaihdan raitisilmasuodattimet. Jos tarve huollolle niin mahdollisuuksien mukaan voi tilata kotiin/työpaikalle, mikä vähentää marmoritiskille astumiskynnystä. Lyijyakut poissa, mistä on ikäviä kokemuksia omilla ja tutuilla kun on tarvinnut ennen aikojaan vaihdella jopa 2*vuodessa eli ei toimi niin kuin polttiksessa 4-6v huoletta nyt vielä pitempi huoltoväli tesloissa litiumakulla. Toimiva ja responsiivinen kännykkä app etäviilennykseen ja lämmitykseen, näissäkin ollut itsellä ja tutuilla kohtuullisen paljon ongelmia kun serverit matalana yms. pitkiäkin aikoja kun teslalla vastaavasti voinut olla joitain tunteja pari kertaa vuodessa ongelmaa, mutta lähinnä tietyissä puhelinmalleissa. Taajaman ulkopuolella ajoa sateella ja pimeässä on kohtuu vähän itsellä, joten nuo sadetunnistimen puuttumiset ja adaptiiviset matriisit eivät niin painoarvoa tuo itselle autoa hankkiessa. Nyt kun vielä sekä teslalla, että muihinkin tulossa induktiivisia lataustelakoita lähiaikoina niin entistä helpompaa autoilu tulee olemaan kotilatailun myötä. Muilta merkeiltä ei näytä specsit oikein kohtaavan, mutta nopein syö hitaan.
 
IMG_9036.jpeg
Onko Highland LR:n hinta pudonnut 2ke vai muistanko alkuperäisen hinnan (54ke) väärin?
 
(Tosi ärsyttäviä) Jarrutteluja Tesla tekee, mutta omin päin tehtyjä vaarallisia (tai muitakaan) ohjausliikkeitä ei ole omalla kohdalla toistaiseksi tullut vastaan. Onko muilla?

On aikanaan, kun vielä viitsin sitä kaistalla pysymistä käytellä yksikaistaisilla teillä. Meinasi pariin kertaan vastaantulevaan ohjata ja monikaistaisilla toki ohjaa aika usein edelleen liittymän kohdalla ihan minne sattuu.

Mutta eipä tuota tule oikeastaan enää käytettyä sen takia etten siihen luota ja kädet vaan hikoilee kun pelkää mitä se seuraavaksi tekee.

Siis ei saa huurteenpoistoa pois? Ihan normaalisti mulla saa kaiken päälle ja pois minkä vaan haluaa ja ilmastointi/puhallus on toiminut samalla tavalla kuin vaikka XC90:ssä toimi. Tosin siinä ei ollut lämmitettävää tuulilasia, niin se on tässä nopeuttanut toimintaa.

Huurteenpoistoa ei saa pois, eli auto puhaltaa vain ja ainoastaan ikkunalle. Ainoa tapa saada se pois on laittaa kokonaan automaatti-ilmastointi pois ja säätää itse oikea puhallusteho ja minne se puhaltaa.

On jotenkin uskomatonta, että isäni vanhassa 1985 E-mersussa toimi automaatti-ilmastointi älykkäämmin kuin nykyisessä "super-teknologia-ihme-auto-Teslassa".

Ei ole enää useita minuutteja, tai riippuu toki jos sun autosi on vielä päivittymättä. Se on fiksattu.

Ei sitä ole korjattu, eikä se ole muutamia minuutteja. Eilen se oli tunnin, sitten luovutin. Niin, huollon mielestä "se nyt vaan on softaa, me ei voida sille tehdä mitään".
 
Ei kai tosi reipasta jäätävää tihkua lukuun ottamatta tuulilasikamera mene tukkoon Suomen olosuhteissa ja siten vakkari mene pois päältä?

(Tosi ärsyttäviä) Jarrutteluja Tesla tekee, mutta omin päin tehtyjä vaarallisia (tai muitakaan) ohjausliikkeitä ei ole omalla kohdalla toistaiseksi tullut vastaan. Onko muilla?
Toi jarrutus itsessään on jo talvikeleillä potentiaalisesti hengenvaarallinen. Viime talvena fabossa pyöri video, jossa Y pyörähti 80km/h vauhdissa ympäri ja pellolle. Väitetysti lähti lapasesta kun kaistavahti ohjasi autoa pois pientareelta. Näytti videolla, että kuski ylireagoi liikkeeseen, mutta yhtä kaikki, mitään ei olisi tapahtunut jos ei auto olisi tehnyt mitään ja säikäyttänyt kuskia.
 
Kun AP ilmoittaa rajoittuneen niin se näkyy ruudulla pieni sininen teksti. Mutta mitään äänimerkkiä ei tule. Alkaa vain yhtäkkinen hiljentyminen. En ymmärrä miksei tuosta informoida kuljettajaa. Tätä tapahtuu hyvin usein kun on liian sumuista tai vastaava keli.
 
Ei ole tarkoitus syyttää teslafaniksi tai mitään, mutta onhan tuo hieman hassun kuuloista kun jos joku haluaa kelvollisesti toimivan vakkarin niin pitää joko ostaa 7 vuotta vanha auto tai toivoa, että valmistajan seuraava 4D/5D/6D.. tutka, neuroverkot, "stäkki" tai joku muu perseenpäristin korjaa tilanteen.

Ja josta firman toimari sanoo että joo ihan just tulossa kaiken mullistava tekniikka, ja samalla teidän kaikkien autoista tulee robotakseja ja ääretön passiivinen tulo odottaa.

Paras vakkari on keksitty jo aikaa sitten enkä keksi yhtään syytä miksi konspetia on pitänyt muuttaa. Sen ei pitäisi ottaa mitään kantaa mihinkään muuhun kuin etäisyyteen edelläajavaan. Aivan sama vaikka nopeus olisi 200km/h 30:n alueella.
Kaikki ajatteleva softa on yleensä paskaa ja autoissa se on vielä ihan erityisen paskaa.

Ostat 15v vanhan E tai S mersun, niin siinä on ihan kaikki tarvittavat ominaisuudet ja enemmänkin. Autossa ei ärsytä mikään muu kuin Vehon huoltohinnat ja korjauksiin palava raha, koska autonahan se nyt vaan on täydellinen. Nykyvehkeissä on se ongelma, että yrittävät tehdä asioita, joita kukaan ei niiltä kaipaa ja sitten moni niistä on vielä pakotettuna ominasuutena. Ihan sama mitä paskaa näihin tungetaan, kunhan se off-nappi olisi aina optio.

Mun mielestä Tesla on hyvä auto, mutta nää larppailut autopilottien yms. roskan kanssa on harvinaisen turhaa puuhastelua. Keskittyisivät ennemminkin parantamaan äänieristystä, ohjaustuntumaa ja alustaa ottamalla vaikka semmosen mersun benchmarkiksi.
 
Paras vakkari on keksitty jo aikaa sitten enkä keksi yhtään syytä miksi konspetia on pitänyt muuttaa. Sen ei pitäisi ottaa mitään kantaa mihinkään muuhun kuin etäisyyteen edelläajavaan. Aivan sama vaikka nopeus olisi 200km/h 30:n alueella.
Kaikki ajatteleva softa on yleensä paskaa ja autoissa se on vielä ihan erityisen paskaa.

Ostat 15v vanhan E tai S mersun, niin siinä on ihan kaikki tarvittavat ominaisuudet ja enemmänkin. Autossa ei ärsytä mikään muu kuin Vehon huoltohinnat ja korjauksiin palava raha, koska autonahan se nyt vaan on täydellinen. Nykyvehkeissä on se ongelma, että yrittävät tehdä asioita, joita kukaan ei niiltä kaipaa ja sitten moni niistä on vielä pakotettuna ominasuutena. Ihan sama mitä paskaa näihin tungetaan, kunhan se off-nappi olisi aina optio.

Mun mielestä Tesla on hyvä auto, mutta nää larppailut autopilottien yms. roskan kanssa on harvinaisen turhaa puuhastelua. Keskittyisivät ennemminkin parantamaan äänieristystä, ohjaustuntumaa ja alustaa ottamalla vaikka semmosen mersun benchmarkiksi.
Mihin autoon nuo parannukset sitten tulisi?
Model 3/Y on ne halvat autot mitä halpuutetaan kaikilla tavoilla. Model S/X seuraa perässä mutta ovat enemmän premium mutta kuitenkin halvennettuja.
 
Mun mielestä Tesla on hyvä auto, mutta nää larppailut autopilottien yms. roskan kanssa on harvinaisen turhaa puuhastelua. Keskittyisivät ennemminkin parantamaan äänieristystä, ohjaustuntumaa ja alustaa ottamalla vaikka semmosen mersun benchmarkiksi.

Musk haluaa muuttaa maailmaa. Hevosmiehetkin nauroi autoille aikanaan, että eihän noilla nyt pääse pellolle(traktorit) ja perseeseen sattuu kärryteillä ajaessa. Se on sitten toinen asia kauanko itseajavat hommassa menee, mutta hyvä että joku oikeasti yrittää tosissaan käyttämällä teknologiaa minkä saa mahtumaan halpaankin autoon. Kaikenlaista voi tehdä helpommin ja paremmin, jos hinta ei ole este.

Aerial-Wheel_medium.jpg
 
Siis mitä , huurteenpoistoa ei sa pois späältä ja auto tohottaa täysiä lämmintä ilmaa sisään ?
Mikä ihme tuon siten aktivoi ? Mistä se päättelee että huurteenpoistolle on tarvetta ? Ja Deaktivoi , aika ?
 
Siis mitä , huurteenpoistoa ei sa pois späältä ja auto tohottaa täysiä lämmintä ilmaa sisään ?
Mikä ihme tuon siten aktivoi ? Mistä se päättelee että huurteenpoistolle on tarvetta ? Ja Deaktivoi , aika ?
Teslan kehittämä äly siellä nämä tekee, voit ottaa sen pois jos kytket automaattisen ilmastoinnin pois päältä. Sääntö mikä nyt pätee, niin kesät voit ajaa automaatilla mutta muuten manuaalisesti. Paluu takaisin 80 luvulle.
 
Teslan kehittämä äly siellä nämä tekee, voit ottaa sen pois jos kytket automaattisen ilmastoinnin pois päältä. Sääntö mikä nyt pätee, niin kesät voit ajaa automaatilla mutta muuten manuaalisesti. Paluu takaisin 80 luvulle.
Ei nyt jotenkin taas ihan täsmää jälleen joitain viestejä sitten ollut miten tesla omilla antureillaan ja softallaan on sen vähintään 10 vuotta kaikkia muita edellä.
 
Ei nyt jotenkin taas ihan täsmää jälleen joitain viestejä sitten ollut miten tesla omilla antureillaan ja softallaan on sen vähintään 10 vuotta kaikkia muita edellä.
Teoriassa kyllä mutta käytäntö on osoittanut, että siellä ei olla.
 
Teslan kehittämä äly siellä nämä tekee, voit ottaa sen pois jos kytket automaattisen ilmastoinnin pois päältä. Sääntö mikä nyt pätee, niin kesät voit ajaa automaatilla mutta muuten manuaalisesti. Paluu takaisin 80 luvulle.
Mä oon ajanut -23 syksyn ja talven ilmastointi automaatilla 20 asteessa ja ei valittamista ole kyllä ollut. Ollut pakkasta, lämmintä, nollakeliä. Huurteenpoisto on talvella muutamia minuutteja päällä toisinaan, mutta se ei kyllä mua haittaa millään tavalla? Ehkä sulla jotain rikki? Anturi antaa väärää dataa?
 
Omassa yksilössä ei ole ollut huurteenpoiston kanssa ongelmia, automaatilla pidän kesät ja talvet. Mistähän tuo sitten päättelee että huurteenpoistoa tarvitaan, etukamerasta vai jostain muusta tai kaiken yhdistelmästä? Kuulostaa samantyyliseltä ongelmalta kuin pyyhkimienkin kanssa, joissakin autoissa toimii ja joissakin ei.
 
Toi jarrutus itsessään on jo talvikeleillä potentiaalisesti hengenvaarallinen. Viime talvena fabossa pyöri video, jossa Y pyörähti 80km/h vauhdissa ympäri ja pellolle. Väitetysti lähti lapasesta kun kaistavahti ohjasi autoa pois pientareelta. Näytti videolla, että kuski ylireagoi liikkeeseen, mutta yhtä kaikki, mitään ei olisi tapahtunut jos ei auto olisi tehnyt mitään ja säikäyttänyt kuskia.
Siis onko vakkarilla auto tehnyt ohjauksia? AP on eri asia, enkä sitä käytä. Eikä sitä muuten kannata kenenkään muunkaan talvella käyttää.

Siitä fabon videosta en liikaa johtopäätöksiä vetäisi. Toistaiseksi auto ei ole lähtenyt käsistäni jarrutuksen yhteydessä ja enkä kyllä vakkaria pitäisi päällä teillä, jossa jarrutus aiheuttaisi metsään menemisen. Hanurista haamujarrutukset silti ovat.

Keskusteluissa muutenkin sekoitetaan täysin haamujarrutus ja vakkarin nopeuden automaattisen laskun aiheuttama regeniin pohjautuva hidastuminen. Ihan kun sanaakin hetken miettii, niin haamujarrutushan on ilmiö, joka tapahtuu kun auton sensorit/kamerat havaitsevat mielestään toisen auton tai esineen (haamu, jos kyseessä väärä havainto) törmäyskurssilla ja aiheuttavat suunnilleen lukkojarrutuksen estääkseen törmäyksen.
Hätäjarrutus on ainakin minulle eri asia kuin haamujarrutus. Ensimmäisenkin olen kokenut yhden tiellä olleen varjon myötä.

Haamujarruttelut ovat jarrutteluja ilman selviä syitä. Se haamujarrutus tuntuu, vaikka regenointi olisi alennettu s3xy-buttoneilla. Voi johtua karttadatan aiheuttamasta sekoilusta tai auton näkemistä olemattomista esteistä.
 
Mä oon ajanut -23 syksyn ja talven ilmastointi automaatilla 20 asteessa ja ei valittamista ole kyllä ollut. Ollut pakkasta, lämmintä, nollakeliä. Huurteenpoisto on talvella muutamia minuutteja päällä toisinaan, mutta se ei kyllä mua haittaa millään tavalla? Ehkä sulla jotain rikki? Anturi antaa väärää dataa?
Ken tietää. Automaatilla saa talvella ajaa sen 24-25C että saa lämpöä muuten lämmöt vaan katoaa ja tulee viileää. Kyllä olen ajanut Chill modella, että ei akkua lämmitetä niin paljoa mutta ei se tuonut eroa. Kesällä taas se normaali 20C tai 21C riittää hyvin. Ei ole ihan tekniikka valmis tänne pakkasiin.
Huurteenpoisto on bugittanut ennen uusimpia päivityksiä ja pitänyt kymmeniä minuutteja sen päällä ja jalat jäätyy.
 
Itellä ei oo ollu tuon huurteenpoiston osalta ongelmia MYLR-23 tallista tai kylmästä lähtiessä. Vaimo sano että pari kertaa ollu hetken lämmin ku lähteny hiihtolenkin jälkee kotia. Emme ole ikinä keskustelleet asiasta ennen tätä. Joskus oon huomannu että se valo jää päälle pitemmäksi aikaa ja muistellu että jollekki netissä tämä tais olla raskasta. Automaatilla on aina ja tyytyväisiä ollaan oltu niinku aiemmissaki autoissa pitkälti. Paitsi aiemmin on joutunu ajamaan etuikkunan ja takaikkunan lämmitysajoja huurteen takia mutta tässä Teslassa ei oo tarvinnu, kun se hoitaa ne itse.
 
Ken tietää. Automaatilla saa talvella ajaa sen 24-25C että saa lämpöä muuten lämmöt vaan katoaa ja tulee viileää. Kyllä olen ajanut Chill modella, että ei akkua lämmitetä niin paljoa mutta ei se tuonut eroa. Kesällä taas se normaali 20C tai 21C riittää hyvin. Ei ole ihan tekniikka valmis tänne pakkasiin.
Huurteenpoisto on bugittanut ennen uusimpia päivityksiä ja pitänyt kymmeniä minuutteja sen päällä ja jalat jäätyy.
Joo siis ite ajan pääasiassa sportilla. Lämmintä tulee kyllä vaikka akkua lämmitetään superchargeria varten. Siis ihan tuolla samalla 20 asetuksella. Yhen kerran ei tullut ja sitten vaihdettiinkin uutta kompuraa takuuseen. Seuraavaksi kun tulee kylmää puhelu roadsideen ja huoltoon. Se auto katsotaan ajokelvottomaksi jos ei pakkasella tule lämpöä.
 
Siis onko vakkarilla auto tehnyt ohjauksia? AP on eri asia, enkä sitä käytä. Eikä sitä muuten kannata kenenkään muunkaan talvella käyttää.

Siitä fabon videosta en liikaa johtopäätöksiä vetäisi. Toistaiseksi auto ei ole lähtenyt käsistäni jarrutuksen yhteydessä ja enkä kyllä vakkaria pitäisi päällä teillä, jossa jarrutus aiheuttaisi metsään menemisen. Hanurista haamujarrutukset silti ovat.


Hätäjarrutus on ainakin minulle eri asia kuin haamujarrutus. Ensimmäisenkin olen kokenut yhden tiellä olleen varjon myötä.

Haamujarruttelut ovat jarrutteluja ilman selviä syitä. Se haamujarrutus tuntuu, vaikka regenointi olisi alennettu s3xy-buttoneilla. Voi johtua karttadatan aiheuttamasta sekoilusta tai auton näkemistä olemattomista esteistä.

Vakkarin aiheuttamat jarrutukset on helppo huomata, kun sen nopeus muuttuu näytöllä. Olemattomista esteistä johtuvat jarrutukset menevät taas hätäjarrutuksen kategoriaan, jonka taas itse miellän juuri haamujarrutukseksi. Tässähän ei ole merkitystä onko vakkari päällä vai ei, koska auton turvajärjestelmät ovat aina aktiivisena. No selkeästi on eri käsityksiä termeistä, mutta keskustelun kannalta näiden niputus samaan on hieman harhaanjohtavaa.
 
Mihin autoon nuo parannukset sitten tulisi?
Model 3/Y on ne halvat autot mitä halpuutetaan kaikilla tavoilla. Model S/X seuraa perässä mutta ovat enemmän premium mutta kuitenkin halvennettuja.
Vakkarin parannus (äly pois) halventaisi autoa ja muutaman koodarinkin voisi potkia pois.
 
Mä oon ajanut -23 syksyn ja talven ilmastointi automaatilla 20 asteessa ja ei valittamista ole kyllä ollut. Ollut pakkasta, lämmintä, nollakeliä. Huurteenpoisto on talvella muutamia minuutteja päällä toisinaan, mutta se ei kyllä mua haittaa millään tavalla? Ehkä sulla jotain rikki? Anturi antaa väärää dataa?
Sama homma MYLR -23 ja automaatilla ollut ilmastointi maaliskuusta alkaen ja hyvin on pysynyt oikea lämpötila 30 asteen helteessä ja 20 asteen pakkasessa. Huurteenpoisto on päällä jatkuvasti vain lämpimässä parkkihallissa jos tulee sinne kovasta pakkasesta. Muuten ollut vaan jokusen minuutin ja sitten menee pois.

En kyllä tiedä miten tuon huurteenpoiston pitäisi toimia, mutta ihan hyvin tuo minusta pelaa.
 
Täällä myös MYLR -23 ja pakkaskelissä ei nyt ihan joka kerta, mutta hyvinkin puolet kerroista lähdetään liikkeelle niin, että huurteenpoisto päällä. Auto seisoo kylmässä katoksessa ja aina esilämmitettynä, joten lasi on varmasti kirkas ja kuiva, mutta jostain syystä tuo tahtoo huurteenpoistoa huudattaa ensimmäiset 5-10min. En ole päässyt sen sielunelämään käsiksi mihin tuota kuuluisi käyttää, kun ei se myöskään herää siihen, että kylmästä ajetaan lämpimään talliin ja kaikki lasit menee aidosti huuruun. Ja ehkä kourallisen verran kertoja kertaa pitänyt myös manuaalisesti säätää lämpötiloja alemmaksi, kun 19-20c pyynniillä on meinannut autossa väki pakahtua. Vastaavaa en muista edellisistä autoista, joissa on ollut 3-alue ilmastoinnit

Itselläni ei ole kyllä automaattiset pyyhkijätkään juuri mairittelevasti toiminut (= aina kuivaa mielipuolisesti kuivaa lasia), että liekkö sitten linsissä paskaa tai muutoinkin etukamerassa häikkää. Lasin putsailut ja eri nesteiden kanssa lutrauksella ei ole väliä.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä myös MYLR -23 ja pakkaskelissä ei nyt ihan joka kerta, mutta hyvinkin puolet kerroista lähdetään liikkeelle niin, että huurteenpoisto päällä. Auto seisoo kylmässä katoksessa ja aina esilämmitettynä, joten lasi on varmasti kirkas ja kuiva, mutta jostain syystä tuo tahtoo huurteenpoistoa huudattaa ensimmäiset 5-10min. En ole päässyt sen sielunelämään käsiksi mihin tuota kuuluisi käyttää, kun ei se myöskään siitä herää siihen, että kylmästä ajetaan lämpimään talliin ja kaikki lasit menee aidosti huuruun. Ja ehkä kourallisen verran kertoja kertaa pitänyt myös manuaalisesti säätää lämpötiloja alemmaksi, kun 19-20c pyynniillä on meinannut autossa väki pakahtua. Vastaavaa en muista edellisistä autoista, joissa on ollut 3-alue ilmastoinnit

Itselläni ei ole kyllä automaattiset pyyhkijätkään juuri mairittelevasti toiminut (= aina kuivaa mielipuolisesti kuvaa lasia), että liekkö sitten linsissä paskaa tai muutoinkin etukamerassa häikkää. Lasin putsailut ja eri nesteiden kanssa lutrauksella ei ole väliä.
Täällä käytännössä samat kokemukset huurteenpoistosta 2023/11 toimitetussa MY RWD:ssä. Hyvin oli vielä tuo itse huurteenpoisto piilossa valikoiden takana, kun ekan kerran parkkihalliin mentäessä heitti koko auton huuruun. Silloin piti ajaa sivuun ja etsiä sen nappi, kun automaatti on erikoistunut vain kuivien lasien puhaltamiseen. Nyt onneksi sai edes pikavalinnaksi, mutta toivoisin että kaikki ajon aikana tarvittavat napit olisi selkästi näkyvillä ilman valikkozumbaa tai pieniä pikavalintoja.

Ilmastointi automaatilla muuten pitää kyllä 21:llä kabiinin sopivana poislukien hetkittäisiä kylmiä hetkiä (noin 10s) jolloin tulee selkeästi viileämpää.

Pyyhkimien osalta tuo aiempi ylisuorittaminen muuttui tosin mielestäni joulupäivityksen jälkeen alisuorittamiseksi. Etulasiin saa tulla muista autoista lentävää kuraa niin paljon, että ei uskalla enää odottaa automaattia vaan on pakko pyyhkiä manuaalisesti.

Oliko kukaan saanut selville miten liisariin saa tuon premium connectivityn tilattua? Ei näy valikoissa tilausmahdollisuutta.
 
Huurteenpoistoa ei saa pois, eli auto puhaltaa vain ja ainoastaan ikkunalle. Ainoa tapa saada se pois on laittaa kokonaan automaatti-ilmastointi pois ja säätää itse oikea puhallusteho ja minne se puhaltaa.

Ei sitä ole korjattu, eikä se ole muutamia minuutteja. Eilen se oli tunnin, sitten luovutin. Niin, huollon mielestä "se nyt vaan on softaa, me ei voida sille tehdä mitään".

Kun painan kerran tuulilasin puhalluskuvaa, niin tulee lukemaan huurtenpoisto, tätäkö tarkoitetaan? Kun painan kaksi kertaa, niin tulee jäänpoisto tjsp. ja kovempi puhallus. Nuo ei mulla mene automaatilla itsestään päälle ja voi säätää mielensä mukaan.

Vai tarkoitetaanko kun automaatilla puhallussuunta menee autoon noustessa ylöspäin ikkunalle, mutta ei eteenpäin tai alaspäin jaloille? Tänään kun katsoin, niin tämä ylöspäin oli muutaman minuutin päällä, puhallusnopeus on lähestulkoon aina 7. Sen jälkeen muuttui automaattisesti puhaltamaan joka suuntaan.

Mullakaan ei ole koskaan ollut ongelmia tuon ilmastoinnin tai automatiikan kanssa. Tai sen, että autossa olisi haluamattani liian kuuma tai kylmä olipa kesä tai talvi.

2020 MS Raven
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 434
Viestejä
4 512 104
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom