Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Joka vuosi näitä paukkunut nyt. Eniten vm21 malleja. Mutta uusiakin menee.

Tämäkin on näitä uusia Berliinin tehtaan tuotoksia, joten lieneekö yksittäiserä tai yksittäistapaus tms. Hieman kyllä ihmetyttää tuo laatukontrolli näissä.
 
Itse ajoin motarilla noin 100km ja piti laittaa 26C ja manuaali että tarkeni. Loppua kohden alkoi jo jalat jäätymään silti. Ulkona -20C.
Chill mode käytössä ja ei pelastanut sekaan.

Ei tuo ihan normaalilta kuulosta. Itsellä M3LR -23 ja 110 nopeudelle motarilla pyyntinä 20C ja lämpöä riitti hyvin vaikka akkuakin latausta varten esilämmitetettiin. Ja ulkolämpö vaihteli -19C ja -21C välillä.
 
Tämäkin on näitä uusia Berliinin tehtaan tuotoksia, joten lieneekö yksittäiserä tai yksittäistapaus tms. Hieman kyllä ihmetyttää tuo laatukontrolli näissä.
Pitäisi saada lainsäädäntöä, joka pakottaisi esim. alle 5v vanhojen autojen vikojen julkiseen raportointiin sekä siihen, menikö tapaus tehtaan piikkiin vai ei. Tämä toki niin, että asiakas voi varmistaa raportoinnin tapahtuneen. Selviäisi äkkiä sysipaskat ratkaisut ja motivoisi autotehtaita tekemään korjausliikkeitä ja takaisinkutsuja. Olisi kelvannut itselleni mm. bemarin egr:n, etuvetarien ja ilmajousien kanssa.
 
Tämäkin on näitä uusia Berliinin tehtaan tuotoksia, joten lieneekö yksittäiserä tai yksittäistapaus tms. Hieman kyllä ihmetyttää tuo laatukontrolli näissä.
Eipä tuolla väliä ole mistä se auto tulee.
Onhan näitä mennyt joka suunnasta tuli se USAsta, Kiinasta tai Saksasta.

Teslalle oli tärkeintä vain myydä autoja viime vuonna ja on sitä moni muu myös ihmetellyt kun saa mustan sisustan auton valkoisilla sisäovilla.

Ei tuo ihan normaalilta kuulosta. Itsellä M3LR -23 ja 110 nopeudelle motarilla pyyntinä 20C ja lämpöä riitti hyvin vaikka akkuakin latausta varten esilämmitetettiin. Ja ulkolämpö vaihteli -19C ja -21C välillä.
Vaikea sanoa. Teslan mukaan kaikki on kunnossa. Nythän tästä saa maksaa rapeat 200€ tunti että edes vilkaisevat. Ellei lähde reklamaatiolla kokeilemaan.
 
Noista uudemmista, sanotaan 2022 eteenpäin on aika marginaalisesti noita mennyt. 21 mallit selvästi yliedustettuina. Ja todellakin on väittänyt täällä useampikin nimimerkki ettei voi toimia pakkasilla koska kylmäaineet, suunnittelu jne.

Toisaalta, lienee Ashrakkilla hieman ongelmia ymmärtää nyt miten lämpöpumppu toimii ja miksi kylmäaineella on merkitystä. Teslankin lämpöpumpussa on monta vaihetta, mistä lämpöä otetaan. Ulkoilmasta ei kylmäaineella, joka ei höyrysty, oteta mitenkään lämpöä (paitsi jos on keksinyt uudelleen lämpökoneen ja ties mitä Nobelin arvoista). Jos silti yritetään, niin kylmäaine menee kompuralle nestemäisenä ja tuloksena on rikkinäinen kompura. Tämä taas johtuu toisesta hassusta fysikaalisesta jutusta, jossa neste ei oikein tykkää puristua. Voit kokeilla laittaa autoon vettä sylintereihin ja huomaat saman ongelman, tulee rikkinäistä tavaraa.

Tällöin octovalven pitäisi osata sulkea kaikki ulkoiset höyrystimet kierrosta kunnes ne ovat tarpeeksi lämpimiä, ja tätähän mahdollisesti softa ei joko osaa (jos on sama heppu kirjoittanut kuin defoggingin), tai sitten se ei kykene eristämään kierrosta yhtä osaa kunnollisesti - suunnitteluvika, jolloin se neste päätyy kuitenkin sinne kiertoon.

Kyllä se lienee pitkälti kylmäaineeseen liittyvä ongelma tämänkin suunnittelussa.
 
Onko huollosta lähiaikojen kokemuksia? Model Y ensimmäinen talvi ja takaovi ei enää aukea. Vissiin ovimoottori on rikki kun ei pidä mitään ääntä. Vetokujalle pitää viedä auto...... Liekö mitään toivoa saada autoa samana päivänä tai sijaisautoa alle?
 
Onko huollosta lähiaikojen kokemuksia? Model Y ensimmäinen talvi ja takaovi ei enää aukea. Vissiin ovimoottori on rikki kun ei pidä mitään ääntä. Vetokujalle pitää viedä auto...... Liekö mitään toivoa saada autoa samana päivänä tai sijaisautoa alle?
Eikös nämä ole korjaantunut ihan sillä, että käy sulattamassa hallissa jäässä olevat lukot. Ei ei välttis ole rikki, vaan lukot jäässä.
 
Onko huollosta lähiaikojen kokemuksia? Model Y ensimmäinen talvi ja takaovi ei enää aukea. Vissiin ovimoottori on rikki kun ei pidä mitään ääntä. Vetokujalle pitää viedä auto...... Liekö mitään toivoa saada autoa samana päivänä tai sijaisautoa alle?
Voi mennä ihan vain salpaa tai vastakappaletta säätämällä. Lukittuu liian tiukalle jolloin moottori ei jaksa aukaista salpaa. Ehkä saat 15min säädöillä takas.
 
Onko huollosta lähiaikojen kokemuksia? Model Y ensimmäinen talvi ja takaovi ei enää aukea. Vissiin ovimoottori on rikki kun ei pidä mitään ääntä. Vetokujalle pitää viedä auto...... Liekö mitään toivoa saada autoa samana päivänä tai sijaisautoa alle?
Vie lämpimään parkkihalliin sulamaan. Itselläni oli frunkin kanssa sama ongelma. Ei lopulta enää mitään ääntä tms. niin ajattelin että hajalla on, mutta 20 min Lidlin parkkihallissa teki ihmeitä ja taas toimii kuin uusi. Pakkasta oli reilu 20 astetta ja oli ihan jäässä se koko lukon salpa. Omaakin vikaa kun kävin pesemässä auton tuossa pakkasten alkaessa, koitin kyllä kuivailla hyvin paikat, mutta ei nyt kaikkea saanut selvästi kuivaksi.
 
Onko huollosta lähiaikojen kokemuksia? Model Y ensimmäinen talvi ja takaovi ei enää aukea. Vissiin ovimoottori on rikki kun ei pidä mitään ääntä. Vetokujalle pitää viedä auto...... Liekö mitään toivoa saada autoa samana päivänä tai sijaisautoa alle?

Sama vika omassa, matkustajan puolen etuovi ei aukea kuin sisäpuolelta kahvasta, nappi ei toimi. Vien lämpimään halliin yöksi, katsotaan josko se sillä tulee kuntoon
 
Tällöin octovalven pitäisi osata sulkea kaikki ulkoiset höyrystimet kierrosta kunnes ne ovat tarpeeksi lämpimiä, ja tätähän mahdollisesti softa ei joko osaa (jos on sama heppu kirjoittanut kuin defoggingin), tai sitten se ei kykene eristämään kierrosta yhtä osaa kunnollisesti - suunnitteluvika, jolloin se neste päätyy kuitenkin sinne kiertoon.
Octovalvehan ei sulje tai kontrolloi ainuttakaan höyrystintä. Kannattaa perehtyä järjestelmään ensin, jos aikoo esittää edes jokseenkin paikkaansa pitäviä arvioita siitä mikä noita rikkoo.
 
Tuossa nyt oli kolmen auton kuljettajalla kaikilla virheellistä toimintaa, jotka melkein aiheutti kolarin.

1. Varoituskomio värässä paikkaa.
2. Pitkät päällä häikäistään vastaantulija.
3. Videon kuvaaja ei sovita nopeutta näkymään vaan ajaa hidastamatta sokkona tilanteeseen, onneksi auto pelastaa.

itseasiassa hidastin kyllä vauhtia. Jos olis ollu se satanen tai hiukan yli mitä rajoitus on, niin en ois ehtiny auton avusta huolimatta väistämään.
 
Octovalvehan ei sulje tai kontrolloi ainuttakaan höyrystintä. Kannattaa perehtyä järjestelmään ensin, jos aikoo esittää edes jokseenkin paikkaansa pitäviä arvioita siitä mikä noita rikkoo.

No kyllä sinne kompuran imupuolelle vaan saadaan lämmintä kuten @burmanm sanoi. Vasemmassa ala-osassa kuvaa huomaa miten kierto vaihtuu.
 

Liitteet

  • IMG_2254.jpeg
    IMG_2254.jpeg
    338,3 KB · Luettu: 128
  • IMG_2256.jpeg
    IMG_2256.jpeg
    279,8 KB · Luettu: 129
Octovalvehan ei sulje tai kontrolloi ainuttakaan höyrystintä. Kannattaa perehtyä järjestelmään ensin, jos aikoo esittää edes jokseenkin paikkaansa pitäviä arvioita siitä mikä noita rikkoo.

Sittenhän se hajoaa siihen, jos se päästää kylmäainetta läpi nestemäisenä. Ei se octovalve ole mihinkään muuttanut periaatetta, ihan samat lainalaisuudetkin siihen pätevät, neste ei puristu.
 
Sittenhän se hajoaa siihen, jos se päästää kylmäainetta läpi nestemäisenä. Ei se octovalve ole mihinkään muuttanut periaatetta, ihan samat lainalaisuudetkin siihen pätevät, neste ei puristu.
Kai ne venttiilit voivat olla ihan muuallakin octovalven sisällä.
 
Kai ne venttiilit voivat olla ihan muuallakin octovalven sisällä.

Eihän se siitä sijainnista ole kysekään, kunhan ne pystyvät erottamaan kierron. Mutta jos suunnittelu on tehty niin, ettei softa ymmärrä sulkea venttiileitä tai ne venttiilit jäätyvät helposti paikalleen, niin silloinhan se on sama kuin niitä ei olisi.
 
Eihän se siitä sijainnista ole kysekään, kunhan ne pystyvät erottamaan kierron. Mutta jos suunnittelu on tehty niin, ettei softa ymmärrä sulkea venttiileitä tai ne venttiilit jäätyvät helposti paikalleen, niin silloinhan se on sama kuin niitä ei olisi.
Mutta mikä tälläiseen oikein viittaa? Jos laitteissa olisi noin fundamentaali suunnitteluvika, niin ILP-mallien hajoamisprosentti olisi 100% kunnon pakkasilla.
 
Mutta mikä tälläiseen oikein viittaa? Jos laitteissa olisi noin fundamentaali suunnitteluvika, niin ILP-mallien hajoamisprosentti olisi 100% kunnon pakkasilla.

Eihän se olisi 100% noillakaan lähtötiedoilla. Niin kauan kun akkukierrosta riittäisi lämmintä, niin se kylmäaine höyrystyisi siellä edelleen (koska ne menevät siellä sekaisin). Rikki se menisi tilanteessa, jossa akusta ei riittäisi lämpöä, mutta eturitilä pysyisi auki ja venttiili ei sulkisi kiertoa, jolloin se ulkoa tuleva jäähdytys laskisi lopulta lämpötilan kierrossa alle höyrystymislämpötilan.

Siihen tarvitaan jonkin osan rikkoutumista / jäätymistä ja softan ymmärtämättömyyttä. Jälkimmäinen varmasti löytyy, mutta onko se sitten sattumaa mitä se tekee vai ei (kuten defogging), niin siitähän se lopulta riippuisi.
 
M3 2023 rwd näköjään haluaa lämmittää akkua reilusti plussalle näillä -28'C keleillä.
Mukavat 11.7kW veti virtaa akulta heti käynnistyksessä työpäivän jälkeen.Tällä kelillä ranget luokkaa 200km. Varmaan kohta pääsee kuuluisaan pumppukerhoon.

Auto tuntuisi talvipakkasilla vievän enemmän virtaa seinästä mitattuna kuin aiempi Ioniq 5.
 
Uutta softaa tarjolla, 2023.44.30.7. Uskaltaako tuolla pakkasessa päivittää vai leipookoha compuutterit.
 
Jos kotilatauksessa, kyllä.
Jos reissun päällä ilman hidaslatauspaikkaa yösijalla, välttämättä ei.

:hmm:
 
Huomenna vähän taas "kestotestiä," -27° luvattuna aamulla, Turkuun sekä takaisin, tällä kertaa ei taida päästä Huittisiin Superille paluumatkalla, olisko joku Auran ABC tmv kun ottaa vähän aiemmin lisävirran.

Tai sitte puskee Rauman kautta ja jossain sielläpäin virtaskaa.
e: Laitilas näyttäis olevan K-lataus.
 
Eihän se olisi 100% noillakaan lähtötiedoilla. Niin kauan kun akkukierrosta riittäisi lämmintä, niin se kylmäaine höyrystyisi siellä edelleen (koska ne menevät siellä sekaisin). Rikki se menisi tilanteessa, jossa akusta ei riittäisi lämpöä, mutta eturitilä pysyisi auki ja venttiili ei sulkisi kiertoa, jolloin se ulkoa tuleva jäähdytys laskisi lopulta lämpötilan kierrossa alle höyrystymislämpötilan.

Siihen tarvitaan jonkin osan rikkoutumista / jäätymistä ja softan ymmärtämättömyyttä. Jälkimmäinen varmasti löytyy, mutta onko se sitten sattumaa mitä se tekee vai ei (kuten defogging), niin siitähän se lopulta riippuisi.

Oon lukenut, että pumppujen rikkoutumisen syynä on useampia vikoja

Uudempi ongelma
The issue is supposedly due to a production error in the Berlin plant and metal particles that should not have been present are being taken into the HP system when using the heater

Vanhempi ongelma
The cause of the issue, per NHTSA documents, was an electronic expansion valve that experienced controller communication interruptions causing its driver to realign. Over time, an accumulation of interruptions and realignments could cause the electronic expansion valve to open unintentionally and trap refrigerant inside the evaporator. That could deplete the refrigerant from active components in the system and lead to a fail-safe compressor stoppage.

Tuskin saadaan tietää totuutta ongelmien laajuudesta tai syystä ennen kuin jokin viranomainen tutkii asiaa.
 
Oon lukenut, että pumppujen rikkoutumisen syynä on useampia vikoja

Uudempi ongelma
The issue is supposedly due to a production error in the Berlin plant and metal particles that should not have been present are being taken into the HP system when using the heater

Vanhempi ongelma
The cause of the issue, per NHTSA documents, was an electronic expansion valve that experienced controller communication interruptions causing its driver to realign. Over time, an accumulation of interruptions and realignments could cause the electronic expansion valve to open unintentionally and trap refrigerant inside the evaporator. That could deplete the refrigerant from active components in the system and lead to a fail-safe compressor stoppage.

Tuskin saadaan tietää totuutta ongelmien laajuudesta tai syystä ennen kuin jokin viranomainen tutkii asiaa.
Ei nuo ongelmat ainakaan noihin loppunut kun nämä uusimmat tapaukset ei noista johdu kun tuo uudempi case oli jo viime vuonna tiedossa että oli joku virheellinen erä kiinanpojilta. Varmaan kun tämä kolmas vai monesko error horror selvitetty niin löytyy taas joku hyperbottle gen7 päivitys että jospa se nyt toimis.
 
Omasta 3LR (-19) viimein antautu 12v akku, 2 vuotta sitten latasin sen itse kovilla pakkasilla ja meni vielä 2 vuotta sen jälkeen, nyt lienee aika vaihtaa kun 4+ vuotta ikää. Opittua tuli myös se että HV akunlämmitys ei toimi jos 12v akkua ei ole. Patteri meni käytännössä niin kylmäksi että edes ac ei lataa mitään koskaan, kuluttaa 0,4kw johonkin mutta akkua se ei lämmitä (ainakaan riittävästi näillä keleillä). Pekonit ei syty ja edes superilla ei lämmitä jos 12v akkuvirtaa ei ole. Sexybuttonsit ei myöskään tähän auta kun obd lukijalle/commanderille ei tule virtaa.
Löysin tähän kuitenkin kiertotien eli menemällä Servicemodeen dcdc muuntimelta saa laajemmalle virtoja (penkinlämmittimet, obd lukija ym) ja akunlämmitysherää. Tuo on mielestäni hyvä tieto tietää jos joskus tarvitsee!

Akku vaihdettuna 118e rangerin toimesta, 4vrk jonoa mutta eipä tuo haitaa kun dcdc muuntimen päässä voi ajella lähes normaalisti vaikka penkinlämmittimiä on hieman ikävä. :lol:

Edit: akun asennus aikaistu, tunnin päästä kiinni eikä ensiviikolla. Eli tiketistä n 15h viive kun akku vaihdettu. Kommunikointi/vastaamisviive oli n 2h, sama kun viimeksi joulukuun alussa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuossa joku erikoisakku mitä ei saa mätänetistä vai mikä esti omatoimisen vaihdon? Ei tuo toki hinnalla palveluna ole pilattu.
 
Mukava kun porukka jättää nuo superien liittimet lumihankeen ja sisälle kertyy jäätä ja mahtaakohan tuiskutakkin sisään, koita siinä sitten ladata, kun lukitukset ei toimi ja lataus ei suostu aloittamaan. Ilmeisesti tämän CCS adapterin sovitus on huomattavasti tiukempi kuin autoissa olevan portin, kun itse en saanut virtaa siitä mistä joku Model 3 näytti lataavan.

Kauanko teillä muuten on mennyt tiketin teosta reagointiin? Kyllähän autolla nyt ajelee ilman käsijarruakin mutta kohtuullisen ärsyttävää kun vakkari tai mikään muukaan järjestelmä ei mene päälle ja paikallaan pysymiseen tarvitsee halkoja.
 
Mukava kun porukka jättää nuo superien liittimet lumihankeen ja sisälle kertyy jäätä ja mahtaakohan tuiskutakkin sisään, koita siinä sitten ladata, kun lukitukset ei toimi ja lataus ei suostu aloittamaan. Ilmeisesti tämän CCS adapterin sovitus on huomattavasti tiukempi kuin autoissa olevan portin, kun itse en saanut virtaa siitä mistä joku Model 3 näytti lataavan.

Kauanko teillä muuten on mennyt tiketin teosta reagointiin? Kyllähän autolla nyt ajelee ilman käsijarruakin mutta kohtuullisen ärsyttävää kun vakkari tai mikään muukaan järjestelmä ei mene päälle ja paikallaan pysymiseen tarvitsee halkoja.
Vaihtelee. Toiset saa heti seuraavalle päivälle ja voi mennä viikko parikin.
 
Vastaavan kokoisen (B19) akun taitaa biltemasta saada 60eurolla, mutta tohon hintaan monelle aika no brainer ottaa palveluna.
Ok, ajattelin vain ettö miksi kärvistellä päiviä jos liikkeestä saa itse vaihtaen (alkuperäisen palveluennusteen pohjalta siis jos olisi toiminut).
 
Millanenkohan homma näihin on tehdä itse noita perusjuttuja. Esim. juuri akku, alustan osat yms. Lähinnä mietin, että kuinka paljon täytyy purkaa kaiken maailman suojia edestä pois että pääsee käsiksi asioihin. Sinänsähän nuo hommat eivät ole akkuautoon varmasti sen kummempia kuin polttikseenkaan, mutta ei ole tullut yhtään perehdyttyä kuinka paljon tätä on paketoitu.

Akun vaihtoon toki liittynee jotain ohjeistusta esim. sen suhteen, että pitääkö työntää operaation ajan tietokoneelle virtaa jostain muualta, vai voiko huoleti repiä kengät irti ja lyödä uuden tilalle. Mersussa piti varautua maailmansotaan ja kaiken hajoamiseen aina kun akkuun koski
 
Mukava kyllä ajella teslalla (Y Rwd) nyt kun range on 100-150km. No onneksi sentään saa latailla auton ilmaiseksi.

Sitten toinen asia. Huomasin tänään, että auto nypyttää moottoritiellä aivan helvetisti. Siis sillä tavalla, että posket hyllyy ja tuli jopa huono olo kun joutui puolisen tuntia motaria ajella. Vanteissa ei ole lunta tai jäätä eli siitä ei johdu. Onko jo muutenkin ylijäykkä alusta vaan näillä keleillä sitten ihan käyttökelvoton?

Muilla vastaavia huomioita?
 
Ioniq 5 lyijyakun vaihdossa ei ole mitään ihmeellistä. Muovilärpäke edestä klipseillä pois, muutamalla mutterilla akku tuettu paikalleen. Navat irti ja uusi paikalleen ja kiinni. Ei nuo tietokoneet mitään ihmeen varavirtaa kaipaa.
 
Kaveri tutki lisää tätä märän sukanhajua.


Näyttäisi, että Teslan kuivatus tekee asiasta pahemman kuin mitä se on. Tesla koittaa kuivattaa filtterit ulkoilmalla ja koska sielläkin on kosteaa kun on satanut ja muuta, niin se imee suoraan sen kosteuden filttereihin.
Toki ongelma alunperin on, että sinne kondensoituu vettä ja se imeytyy filttereihin eli tämä pitäisi korjata kuin tehdä purkka kuivatus.
 
Mukava kyllä ajella teslalla (Y Rwd) nyt kun range on 100-150km. No onneksi sentään saa latailla auton ilmaiseksi.

Sitten toinen asia. Huomasin tänään, että auto nypyttää moottoritiellä aivan helvetisti. Siis sillä tavalla, että posket hyllyy ja tuli jopa huono olo kun joutui puolisen tuntia motaria ajella. Vanteissa ei ole lunta tai jäätä eli siitä ei johdu. Onko jo muutenkin ylijäykkä alusta vaan näillä keleillä sitten ihan käyttökelvoton?

Muilla vastaavia huomioita?
Mitkä renkaat? Eihän ole Kiinanmuovit mitkä on jäätyneet kuopalle paikallaan seistessä?
 
Millanenkohan homma näihin on tehdä itse noita perusjuttuja. Esim. juuri akku, alustan osat yms. Lähinnä mietin, että kuinka paljon täytyy purkaa kaiken maailman suojia edestä pois että pääsee käsiksi asioihin. Sinänsähän nuo hommat eivät ole akkuautoon varmasti sen kummempia kuin polttikseenkaan, mutta ei ole tullut yhtään perehdyttyä kuinka paljon tätä on paketoitu.

Akun vaihtoon toki liittynee jotain ohjeistusta esim. sen suhteen, että pitääkö työntää operaation ajan tietokoneelle virtaa jostain muualta, vai voiko huoleti repiä kengät irti ja lyödä uuden tilalle. Mersussa piti varautua maailmansotaan ja kaiken hajoamiseen aina kun akkuun koski
Ihan siinä onnistuu monet asiat missä polttisautoihinkin. Osa hommista helpompia, osa vaikeampia, eikä käyttövoima sinänsä vaikuta tähän juurikaan.

Siitä voi ihmetellä vaikka akun vaihdon, jonka Tesla on ohjeistanut Model Y DIY-oppassa. Nykyisinhän noissa on 16 V Litiumakku, jota ei pitäisi joutua vaihtamaan auton elinaikana.

Teslahan jakaa netissä korjaamokäsikirjatkin maksutta, joten vähän vaikeampiinkin hommiin löytyy seikkaperäiset ohjeet.
 
Ihan siinä onnistuu monet asiat missä polttisautoihinkin. Osa hommista helpompia, osa vaikeampia, eikä käyttövoima sinänsä vaikuta tähän juurikaan.

Siitä voi ihmetellä vaikka akun vaihdon, jonka Tesla on ohjeistanut Model Y DIY-oppassa. Nykyisinhän noissa on 16 V Litiumakku, jota ei pitäisi joutua vaihtamaan auton elinaikana.

Teslahan jakaa netissä korjaamokäsikirjatkin maksutta, joten vähän vaikeampiinkin hommiin löytyy seikkaperäiset ohjeet.
Jep. En ole sen vertaa viittinyt perehtyä tähän vielä - koska takuu - että olisi mitään hajua edes siitä missä tässä on akku. Toki tommosella reippaan 100€ hinnalla ei maksaisi vaivaa alkaa mitään purkamaankaan, mutta rupesi mietityttämään että millaisenkohan muovisuojushelvetin sisään tässä on ylipäänsä kaikki paketoitu.
 
Mitkä renkaat? Eihän ole Kiinanmuovit mitkä on jäätyneet kuopalle paikallaan seistessä?
Mulla nypyttää kolmonen paskoilla talvirenkailla. Jotkut ihan hirveät kitkat jotka oli liikkeessä laitettu viime talvena alle. Sanoivat rengasliikkeessä syksyllä vaihtaessa, että ei oikein meinaa saada balanssiin. En viitsinyt heittää pois kun niillä ei ollut ennen tätä talvea kun pari tonnia ajettu, mutta aivan sontaa ovat varsinkin vähääkään epätasaisemmalla tiellä ja eivät kyllä enää ensi talvena ole alla.
 
Mukava kyllä ajella teslalla (Y Rwd) nyt kun range on 100-150km. No onneksi sentään saa latailla auton ilmaiseksi.

Sitten toinen asia. Huomasin tänään, että auto nypyttää moottoritiellä aivan helvetisti. Siis sillä tavalla, että posket hyllyy ja tuli jopa huono olo kun joutui puolisen tuntia motaria ajella. Vanteissa ei ole lunta tai jäätä eli siitä ei johdu. Onko jo muutenkin ylijäykkä alusta vaan näillä keleillä sitten ihan käyttökelvoton?

Muilla vastaavia huomioita?
Rangenhan saa burnattua helposti pikkuakulla esilämmittelyllä. Tuli tuo nypyttely tutuksi vuosi sitten tammikuussa koeajolla. Uus Highland ei enää nypytä ja ilmeisesti tuo y jousitus myös päivittyi ennen kesää -23 että jos on about vuoden wanha y niin nypyttää normaalisti.
 
Rangenhan saa burnattua helposti pikkuakulla esilämmittelyllä. Tuli tuo nypyttely tutuksi vuosi sitten tammikuussa koeajolla. Uus Highland ei enää nypytä ja ilmeisesti tuo y jousitus myös päivittyi ennen kesää -23 että jos on about vuoden wanha y niin nypyttää normaalisti.
Joo siis lämmittelyihin tuo akku palaa nopeesti. Mutta kyllä se ajossakin kuluttaa paljon. Olen myös huomannut, että auton eristys on todella huono. 22 asteisena kun ajaa parkkiin, niin 1-2 minuutin päästä on jo auton sisälämpötila miinuksen puolella.
 
Vastaavan kokoisen (B19) akun taitaa biltemasta saada 60eurolla, mutta tohon hintaan monelle aika no brainer ottaa palveluna.
Teslat on aika ronkeleita tuon akun suhteen, vastaavankokoinen random akku (agm kuitenkin) ei käytännössä toimi. Jos haluaa ongelmia välttää niin ehdottomasti teslalta tuo akku. 78e+alv on pelkkä akku ja rangerilta saa suoraan noita paikallisesti. Itse asennushan on erittäin helppo kolmosessa ja yssä. Mitään ei tarvitse purkaa eli klipsikansi vaan irti tuulilasin alta ja akku on siinä, 1x 10mm pultti niin akku on kädessä. Jotta auto tunnistaa uuden akun pitää takapenkin alta ottaa dcdc hv kaapeli klipsi irti 30sek ja sit takasin ja uusi akku sisään. Oikeasti 5min homma keltä vaan tuo tehdä.
 
Mukava kyllä ajella teslalla (Y Rwd) nyt kun range on 100-150km. No onneksi sentään saa latailla auton ilmaiseksi.

Sitten toinen asia. Huomasin tänään, että auto nypyttää moottoritiellä aivan helvetisti. Siis sillä tavalla, että posket hyllyy ja tuli jopa huono olo kun joutui puolisen tuntia motaria ajella. Vanteissa ei ole lunta tai jäätä eli siitä ei johdu. Onko jo muutenkin ylijäykkä alusta vaan näillä keleillä sitten ihan käyttökelvoton?

Muilla vastaavia huomioita?
Oikeasti kylmällä kelillä joskus renkaat jäätyneet soikeiksi, tokenee kun ajelee sen about puolituntia.
 
Noita lyijy akkuja kun näyttää menevän vaihtoon noin 4v välein niin kauankohan voisi olettaa että tämä uusi 16V lithium akku kestää käyttöä? Olisiko yhtä pitkäikäinen kuin itse ajoakku?
 
Noita lyijy akkuja kun näyttää menevän vaihtoon noin 4v välein niin kauankohan voisi olettaa että tämä uusi 16V lithium akku kestää käyttöä? Olisiko yhtä pitkäikäinen kuin itse ajoakku?
LFP syklikesto on eriluokkaa kun lyijyllä, mutta koko toki pienempi niin syklejä tulee 3x enemmän. Virranantokyky riittää varmaan pitkään vaikka olisikin jo todella kulunut ja näin herjoilta vältytään. Oma veikkaus on että kestänee auton eliniän. :hmm:
 
LFP syklikesto on eriluokkaa kun lyijyllä, mutta koko toki pienempi niin syklejä tulee 3x enemmän. Virranantokyky riittää varmaan pitkään vaikka olisikin jo todella kulunut ja näin herjoilta vältytään. Oma veikkaus on että kestänee auton eliniän. :hmm:
Tuo myös lienee varsin spesiaali kapistus? Perus auton akkuja saa mistä vaan kulmaputiikista, mutta onkohan tämä 16V akku teslan oma tekemä? Eli pakko ostaa teslalta jos hajoaa? No ehkäpä se kestää sen 10+ vuotta niin on autokin jo mennyt vaihtoon.
 
Tuo myös lienee varsin spesiaali kapistus? Perus auton akkuja saa mistä vaan kulmaputiikista, mutta onkohan tämä 16V akku teslan oma tekemä? Eli pakko ostaa teslalta jos hajoaa? No ehkäpä se kestää sen 10+ vuotta niin on autokin jo mennyt vaihtoon.
200e teslalla tuon hinta ja vain tuo yksi malli käy koska bms jne.
 
Ei koske Eurooppaa mutta silti outo tapa päästä tuloksissa siihen mitä luvataan on poistaa eri tilat käytöstä.

 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
254 051
Viestejä
4 418 030
Jäsenet
73 285
Uusin jäsen
Onni9001

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom