Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tuo myös lienee varsin spesiaali kapistus? Perus auton akkuja saa mistä vaan kulmaputiikista, mutta onkohan tämä 16V akku teslan oma tekemä? Eli pakko ostaa teslalta jos hajoaa? No ehkäpä se kestää sen 10+ vuotta niin on autokin jo mennyt vaihtoon.
Taitaa olla Tesla spesiaali. Akun tosin pitäisi kestää koko auton elinkaaren ajan.
 
Itselläni nyt vuosimallin 2021 Model 3:ssa diagnoosina tuo 2 300 euron hintainen car computer replacement -korjaushuolto, jonka Tesla katsoo omakustanteiseksi. Olen vaatinut auton korjaamista myyjän vastaamana virhevastuuseen vedoten. Myyjäliike antaa 16.1.2024 vastineensa tästä. Tarvittaessa etenen kuluttajariitalautakuntaan.

Siihen nähden, että vian selvittämiseen mennyt noin kuukausi ja Tesla katsoo tämän kuuluvan kuluman piikkiin, en voi kyllä enää suositella Teslan hankintaa hyvällä omallatunnolla. Kuluttajalle tilanne on mielestäni kestämätön - keskustietokoneen toiminta ei millään ole käyttäjän toiminnasta riippuvainen.
 
Itselläni nyt vuosimallin 2021 Model 3:ssa diagnoosina tuo 2 300 euron hintainen car computer replacement -korjaushuolto, jonka Tesla katsoo omakustanteiseksi. Olen vaatinut auton korjaamista myyjän vastaamana virhevastuuseen vedoten. Myyjäliike antaa 16.1.2024 vastineensa tästä. Tarvittaessa etenen kuluttajariitalautakuntaan.

Siihen nähden, että vian selvittämiseen mennyt noin kuukausi ja Tesla katsoo tämän kuuluvan kuluman piikkiin, en voi kyllä enää suositella Teslan hankintaa hyvällä omallatunnolla. Kuluttajalle tilanne on mielestäni kestämätön - keskustietokoneen toiminta ei millään ole käyttäjän toiminnasta riippuvainen.
Miten tuo on ylipäänsä mennyt rikki? Ei oikein tule muuta mahdollista syytä kääntää omistajan syyksi kuin joku akun ropeltaminen itse ja väärällä tavalla mikä olisi rikkonut tietokoneen.
 
Tuossa oli juttua 3rd gen 4680 akusta. Nykyisestä 811 nmc menossa 955 tai jopa 973 nmc muotoon ja range bump 10-20%.

Oli myös juttua giga Berliinin päivityksestä ja ensi kuussa ilmeisesti naulaavat luvat kuntoon että voisivat alkaa päivittämään. Lähinnä hyvä hetki alkaa tänä vuonna Saksaan jo päivittämään tuo 3rd gen 4680 akku. Uskoisin että juniper y karvalakki saa qilin lfp sitten rangeksi 520+ ja uudella 4680 akulla awd longrange 630+ wltp.
 
Tuossa oli juttua 3rd gen 4680 akusta. Nykyisestä 811 nmc menossa 955 tai jopa 973 nmc muotoon ja range bump 10-20%.

Kunhan 3rd gen on prototyyppinä ja mikään ei taaskaan muutu, niin sama teksti tulee "4th genistä". Kyllähän täälläkin jo luvattiin että 2nd gen on niin paljon parempi, kun 1st oli niin torso? Torso se toinenkin on.
 
Kunhan 3rd gen on prototyyppinä ja mikään ei taaskaan muutu, niin sama teksti tulee "4th genistä". Kyllähän täälläkin jo luvattiin että 2nd gen on niin paljon parempi, kun 1st oli niin torso? Torso se toinenkin on.
Sehän on realismia. En tiedä onko tuo 18650 10th gen vai mikä mutta onhan tuo kiistatta parempi kuin roadsterin 1st gen 2008 vuodelta. Itse ainakin hyvin nopeasti suuntasin ekan sukupolven 4680 jo kolmanteen sukupolveen ja totesin jo vuosia sitten että se mikä kuluttajaa kiinnostaa on se 3rd gen. Tokihan jos haluaa esim. nopeampaa latausta ja energiatiheyttä sekä lataussyklejä lisää niin odottaa 4 tai 5 generaatioita jne.
 
Miten tuo on ylipäänsä mennyt rikki? Ei oikein tule muuta mahdollista syytä kääntää omistajan syyksi kuin joku akun ropeltaminen itse ja väärällä tavalla mikä olisi rikkonut tietokoneen.
USAssa monella meni kone rikki kun Tesla ajoi joulupäivityksen näihin. Ei tartte edes ropeltaa, että rikkoutuu.
 
USAssa monella meni kone rikki kun Tesla ajoi joulupäivityksen näihin. Ei tartte edes ropeltaa, että rikkoutuu.
Selkeesti rikkinäisen päivityksen tapauksessa vika lienee automaattisesti teslan. AP:n ongelma ei ollut joulupäivitys/softa vaan rikkinäinen rauta?
 
Teslat on aika ronkeleita tuon akun suhteen, vastaavankokoinen random akku (agm kuitenkin) ei käytännössä toimi. Jos haluaa ongelmia välttää niin ehdottomasti teslalta tuo akku. 78e+alv on pelkkä akku ja rangerilta saa suoraan noita paikallisesti. Itse asennushan on erittäin helppo kolmosessa ja yssä. Mitään ei tarvitse purkaa eli klipsikansi vaan irti tuulilasin alta ja akku on siinä, 1x 10mm pultti niin akku on kädessä. Jotta auto tunnistaa uuden akun pitää takapenkin alta ottaa dcdc hv kaapeli klipsi irti 30sek ja sit takasin ja uusi akku sisään. Oikeasti 5min homma keltä vaan tuo tehdä.

Meillä on 4-vuotias model 3 eikä mitään ongelmia akuissa ollu. Voiko jostain diagnosoida sen pikkuakun tilan et millon olis hyvä vaihtaa? Mieluummin ennakoin tällaset kuin jumitus kesken kaiken mahdollisimman hankalassa tilanteessa...
 
Selkeesti rikkinäisen päivityksen tapauksessa vika lienee automaattisesti teslan. AP:n ongelma ei ollut joulupäivitys/softa vaan rikkinäinen rauta?
En osaa sanoa, selaamalla viestejä voi varmistaa tuon.
Edit. Nopeasti katsottuna oli ladattuna uusi päivitys mutta jumissa jo ennen tätä.
Meillä on 4-vuotias model 3 eikä mitään ongelmia akuissa ollu. Voiko jostain diagnosoida sen pikkuakun tilan et millon olis hyvä vaihtaa? Mieluummin ennakoin tällaset kuin jumitus kesken kaiken mahdollisimman hankalassa tilanteessa...
Se ilmoittaa koska pitää vaihtaa.
 
Ei koske Eurooppaa mutta silti outo tapa päästä tuloksissa siihen mitä luvataan on poistaa eri tilat käytöstä.


No eipä niillä kyllä yhtään mitään teekkään. Mulla on ollu tuo auto jo niin kauan et ekan puolen vuoden ajan defaulttina oli creep, eikä one pedal driveä ollu vielä edes implementoitu. Se oli ihan megamahtava upgrade kun tuli. :love:
 
No eipä niillä kyllä yhtään mitään teekkään.
Vaikka ei tee mutta eikö vaihtoehtoja saa olla? Taustalla asia onkin hiukan mielenkiintoisempi. USA:ssa EPA on muuttanut testaustaan ja se koskee myös Teslaa, Teslalla laskee kantama ja tämän takia poistavat nämä ominaisuudet. Liittyy jotenkin siihen, että jos käyttötiloja on useampia pitää ilmoittaa se eniten kuluttavan tietoa.
 
Noita lyijy akkuja kun näyttää menevän vaihtoon noin 4v välein niin kauankohan voisi olettaa että tämä uusi 16V lithium akku kestää käyttöä? Olisiko yhtä pitkäikäinen kuin itse ajoakku?
Itse taisin laskeskella kun nuo tuli markkinoille -20 että semmoinen 12-15 vuotta pitäisi teoriassa kestää, mutta varmaan Suomen olosuhteet huomioiden lähempänä se 10 vuotta riippuen mitenkä on pätkäajoa yms. Olihan noissakin alussa ongelmia varsinkin lfp karvalkillisissa meni takuuseen, mutta nyt on toiminut softapäivitysten jälkeen. Käytäntö varmaan näyttää 5v päästä alkaako menemään rikki. Joka tapauksessa parempi se 10v kuin 4-6v ja hinta halpa nähden mitenkä monta vuotta kestää.
 
Vaikka ei tee mutta eikö vaihtoehtoja saa olla? Taustalla asia onkin hiukan mielenkiintoisempi. USA:ssa EPA on muuttanut testaustaan ja se koskee myös Teslaa, Teslalla laskee kantama ja tämän takia poistavat nämä ominaisuudet. Liittyy jotenkin siihen, että jos käyttötiloja on useampia pitää ilmoittaa se eniten kuluttavan tietoa.

Jumittui tosiaan ladatessa Holiday-päivitystä edeltävää versiota, eli samaa sarjaa. Kohta varmaan menee myös ilmalämpöpumppu paskaksi tällä tuurilla.
 
Alkaa isot pakkaset tältä erää takana päin, niin jotain omia huomioita täältä eteläsuomen pakkasista LFP-akkuisella Model 3:lla (2022 vuosimalli) ja 1x16A (3.6kW) Type2 -latauksesta.

LFP:n lataaminen yhdellä vaiheella
Noin 20 asteen pakkasissa ei mitään ongelmaa ladata yhdellä vaiheella. Jos auton laittaa lataukseen suoraan ajosta ja akun lämpötila on plussan puolella, niin latausnopeus on käytännössä hyvin lähellä kesänopeuksia. Ero on sen verran pieni, että sillä ei ole käytännön merkitystä. 20 asteen pakkasissa yön aikana tullut noin 5.5% per tunti kun kesällä ihan maksimit on ollut 6% per tunti.

Jos akku on kunnolla jäässä esim. makaamalla yön pihassa ilman latausta, niin alussa akun lämmitys kestää noin tunnin että akun lämpötila saadaan plussan puolelle ja siitä eteenpäin latausteho on lähellä kesänopeuksia. Kovilla pakkasilla on järkevintä aloittaa lataus heti kun auto tulee ajosta ja siten hyödyntää akussa valmiina oleva lämpö.

Jos auton saa lataukseen esim. 12 tuntia per päivä, niin yhden vaiheen latauksella ajelee 20 asteen pakkasessa noin 150km ajot joka päivä.

Sisätilojen lämmitys
Etälämmitykset teen pääosin camp modella. 20 asteen pakkasissa auto lämpiää +18-20 asteen lämpöihin noin 8-10 minuutissa lämmityksen käynnistyksestä. Autoon on hyvin miellyttävä mennä kovillakin pakkasilla kun tekee 10 min esilämmityksen ja lämmittää ratin ja penkin valmiiksi.

Ajossa lämpöjen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa, talvella tykkään käyttää manuaalimoodia +19 asteen asetuksella ja 4-tason puhallus ikkunalle, keskelle ja jalkoihin. Toimi hyvin myös tänään 25 asteen pakkasessa maantieajossa (80 ja 100km/h aluetta).

Range
Kulutus on pyörinyt nurkka-ajossa (alle 10km ajot) 20-25 asteen pakkasilla noin 30kWh/100km tasolla. Kun ajelee pidemmälle (akku ehtii lämmetä) niin kulutus tasaantuu 22-23kWh/100km tasolle. Range yhtäjaksoisella ajamisella 230-250km tienoilla, pätkäajossa riippuu paljon pätkäajon pituuksista ja esilämmitysten määristä.

Ongelmat
Ei ollut mitään ongelmia kahvojen, ovien, ikkunoiden, lämmityksen tai muunkaan toiminnon kanssa. Pikalatausta en päässyt kokeilemaan kun ei sellaista reissua tullut eteen kun pisimmät ajoreissut tälle pakkasjaksolle oli vajaa 200km.
 
Täällä myös LFP-akkuinen kolmonen. Viikon kovat pakkaset (-33 'C asti) Itä-Suomen teillä on antanut 26-28kWh/100km kulutuksia 85km / 150km yhtäjaksoisilla ajopätkilla.

Range itsellä ollut 200-220km. 18" nastat ilman aerokapseleita. -25'C pakkasella auto käyttää lämmitykseen 7kW (jos akkua lämmitetään, niin 2.5.kW lisää päälle).

Ajastettu esilämmitys nostaa akun +20'C lämpöihin, jota auto hyödyntää kabiinin lämmitykseen kunnes akun lämpötila on tippunut +9'C. Kulutus on tällöin jopa 22 kWh/100km, mutta akun lämpöhyödyn loppuessa nousee nopeasti 25-26 kWh tasolle.
 
Viimeksi muokattu:
Actually Smart Summonista:
To summarize: Tesla's rapid rate of improvements and progress since V11 leans towards our projection of an initial release of V12 to customers this month, with a very likely chance of Actually Smart Summon (ASS) slipping into the later end of Q1.

 
No nyt kun edellinen ässän vika on korjattu, niin sitten kerkesikin jo melkein kaksi viikkoa ajella ennen seuraavaa. Auto luulee takakontin olevan auki ja herjaa siitä jatkuvasti ajaessa ja autoa ei pysty lukitsemaan, "koska ovi on auki." Helevetin hyvä juttu, en ois töissä tai missään liikkuessa halunnutkaan laittaa autoa lukkoon.

Googlen perusteella "failed /seized cinching actuator for the trunk lid".

Tämän kun saa korjattua niin listalla olisi: kuskinpuolen pikkuikkunan korjaus (vuotaa ja tuuli ujeltaa), joka menee onneksi vielä liikkeen piikkiin ja jota joku hupilasiliike jo yritti korjata, tuulilasin vaihto...

Alkaa taas otsasuoni sykkiä, mutta onneksi liikkeen turva korvaa, vaikkei senkään omavastuu ilmainen ole.

Joko alan Nettiautoa selailemaan taas. :kahvi:
 
Sieltä se kamera tulee vaikka kestää tovin. Eiköhän se kohta ole 3:ssakin.
Tuo torvi onkin sitten hiukan erikoisempi tarina. Elon sanoi, että sen saa vain softapäivityksellä ja rauta on jo autoissa. Eipä tainutkaan olla.
 
Kyllä. Se koski pääosin näitä alustaongelmia. Mutta on myös päivityksen rikkoutuneet koneet laitettu asiakkaalle.

Tukivarsi Murtumat missä on loginäyttöä että ajettu johonkin ja siitä hajonnut nyt vielä ymmärrän tai yli 80tkm ajettujen välykset, mutta päivityksen rikkomat tietokoneet pitää kyllä saada valmistajan piikkiin riippumatta iästä. @Kai-Sakari kaikki tuki tapella tuo läpi.
 
Tukivarsi Murtumat missä on loginäyttöä että ajettu johonkin ja siitä hajonnut nyt vielä ymmärrän tai yli 80tkm ajettujen välykset, mutta päivityksen rikkomat tietokoneet pitää kyllä saada valmistajan piikkiin riippumatta iästä. @Kai-Sakari kaikki tuki tapella tuo läpi.
Tuo sinun murtuma viittaa vain yhteen tapaukseen mikä oli itse uutisessa. Mutta myös siellä oli mainittuna useampia tapauksia jotka Tesla myönsi myös itse X:ssa. Eli useampi tuhat tapausta joissa alusta on mennyt.
 
No nyt kun edellinen ässän vika on korjattu, niin sitten kerkesikin jo melkein kaksi viikkoa ajella ennen seuraavaa. Auto luulee takakontin olevan auki ja herjaa siitä jatkuvasti ajaessa ja autoa ei pysty lukitsemaan, "koska ovi on auki." Helevetin hyvä juttu, en ois töissä tai missään liikkuessa halunnutkaan laittaa autoa lukkoon.

Googlen perusteella "failed /seized cinching actuator for the trunk lid".

Tämän kun saa korjattua niin listalla olisi: kuskinpuolen pikkuikkunan korjaus (vuotaa ja tuuli ujeltaa), joka menee onneksi vielä liikkeen piikkiin ja jota joku hupilasiliike jo yritti korjata, tuulilasin vaihto...

Alkaa taas otsasuoni sykkiä, mutta onneksi liikkeen turva korvaa, vaikkei senkään omavastuu ilmainen ole.

Joko alan Nettiautoa selailemaan taas. :kahvi:

Sovelluksesta sain 150e arvion huollolle ja sanottiin, että näissä akuuteissa tilanteissa auton voi tuoda suoraan huoltoon heille. Yritin vielä soittaa ja tiedustella onko tosiaan näin (kun chatissa vastailu loppu) ja kuinka pitkään siinä menisi. No, eihän mistään saa Teslan huoltoa kiinni tai pääse muualle kuin kansainväliseen tukeen.

Ajoin paikalle ja ohjattiin ilmoittautumaan ja odottamaan 15min. 45min odotuksen jälkeen kerrottiin, että tänään ei voida autoa huoltaa. Ai että kun pystyisi soittamaan tai saamaan tämmösen tiedon nykypäivänä jotenkin etänä, ettei turhaan ota 2 tuntia töistä ja aja Vetokujalle.

Tämän lisäksi huolto olikin nyt sitä mieltä, että pitää varmaan vaihtaa toinenkin osa ja sen toimitusaika on 1 viikko. Rangeri tulee sen kotiin vaihtamaan. Hinta yhteensä 200e. No ei paha jos auton saisi kuntoon.

Tänä aamuna sovelluksesta viesti, että huolto on siirretty 2 viikon päähän kun osaa ei saada aiemmin. Kyllä taas vituttaa tämmösen höpöhöpö vian takia seisottaa autoa pihassa kaksi viikkoa kun autoa ei saa lukkoon. Työssäni tarvitsen autoa jatkuvasti päivän aikana sekä reissuun lähtökin olisi ollut, niin nää jatkuvat viat ovat aivan syöpää. Onneksi talouden toinen auto helpottaa vähän. Vakuutuksen sijaisauton maksimi on 5pv....

Plussana auto huutaa jatkuvasti hälytintä pihassa. :kahvi: Luulee takakontin olevan auki ja ovet ei mene lukkoon. Sitten hetken luulee sen olevan kiinni -> ovet lukittautuu, jonka jälkeen auton mielestä se takakontti taas heiluu ja hälyt lähtee päälle.

5/5 odotella 2 viikkoa

E: Vaihdettavat osat:

high force cinching actuator
asy liftgate latch pwr rel

E2: Redditistä itseasiassa löysin keinon, jolla auton voi saada pakotettua lukkoon. Kuljettajan ovi auki ja näytöstä lukitsee. Tosin tämä tuskin poistaa sitä, että auton hälytin ulisee jatkuvasti lukossa ollessaan. Täytyy kokeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Sovelluksesta sain 150e arvion huollolle ja sanottiin, että näissä akuuteissa tilanteissa auton voi tuoda suoraan huoltoon heille. Yritin vielä soittaa ja tiedustella onko tosiaan näin (kun chatissa vastailu loppu) ja kuinka pitkään siinä menisi. No, eihän mistään saa Teslan huoltoa kiinni tai pääse muualle kuin kansainväliseen tukeen.

Ajoin paikalle ja ohjattiin ilmoittautumaan ja odottamaan 15min. 45min odotuksen jälkeen kerrottiin, että tänään ei voida autoa huoltaa. Ai että kun pystyisi soittamaan tai saamaan tämmösen tiedon nykypäivänä jotenkin etänä, ettei turhaan ota 2 tuntia töistä ja aja Vetokujalle.

Tämän lisäksi huolto olikin nyt sitä mieltä, että pitää varmaan vaihtaa toinenkin osa ja sen toimitusaika on 1 viikko. Rangeri tulee sen kotiin vaihtamaan. Hinta yhteensä 200e. No ei paha jos auton saisi kuntoon.

Tänä aamuna sovelluksesta viesti, että huolto on siirretty 2 viikon päähän kun osaa ei saada aiemmin. Kyllä taas vituttaa tämmösen höpöhöpö vian takia seisottaa autoa pihassa kaksi viikkoa kun autoa ei saa lukkoon. Työssäni tarvitsen autoa jatkuvasti päivän aikana, niin nää jatkuvat viat ovat aivan syöpää. Onneksi talouden toinen auto helpottaa vähän. Vakuutuksen sijaisauton maksimi on 5pv....

Plussana auto huutaa jatkuvasti hälytintä pihassa. :kahvi: Luulee takakontin olevan auki ja ovet ei mene lukkoon. Sitten hetken luulee sen olevan kiinni -> ovet lukittautuu, jonka jälkeen auton mielestä se takakontti taas heiluu ja hälyt lähtee päälle.

5/5 odotella 2 viikkoa

E: Vaihdettavat osat:

high force cinching actuator
asy liftgate latch pwr rel

Huhhuh mitä toimintaa, kyllä tällaisen jälkeen vaihtaisin merkkiä. Vielä olen uuden Model 3 kanssa ihan tyytyväinen ilman isompia ongelmia. Jos joutuisin tappelemaan ja haaskaamaan aikaani kuten sinun tapauksessa, niin varmasti katselisin jo toista merkkiä. Katsotaanpa kun huolto tulee ajankohtaiseksi.
 
Huhhuh mitä toimintaa, kyllä tällaisen jälkeen vaihtaisin merkkiä. Vielä olen uuden Model 3 kanssa ihan tyytyväinen ilman isompia ongelmia. Jos joutuisin tappelemaan ja haaskaamaan aikaani kuten sinun tapauksessa, niin varmasti katselisin jo toista merkkiä. Katsotaanpa kun huolto tulee ajankohtaiseksi.

Juu ja kun auton sain Vetokujalta 2 viikkoa sitten aiemman vian vuoksi (3- ja 4-tiehanojen jäähdytysnesteen vuoto). Tämän jälkeen sitten odottaa korjausta vuotava etuoven pikkuikkuna, jota jo autoliikkeen varaamaa ikkunaliike kerran korjasi tuloksetta. Ehkä samalla voisi korjata kuskinoven paneelin, joka ei pysy aina kiinnityksissä. :kahvi: Sen jälkeen tuulilasia vakuutukseen viemään. Tämmöstä tää autoilu joskus.
 
Just käytin nippa nappa 80tkm ajetun Model 3 LR 2021 (Made in USA) katsastuksessa. Eivät löytäneet mitään vikaa, vaikka erityisesti pyysin etsimään pienimmätkin huomautuksen aiheet. Katsastus suoritettiin taktisesti etukäteen, sillä mahdollisten vikojen ilmetessä ne olisivat menneet takuun piikkiin.

Tähän mennessä korjattu takuuseen:

- Takaluukun asentoa korjattu
- Vetokoukun johtosarja vaihdettu

Saas nähdä milloin se paljon puhuttu paska laatu tulee eteen.
Täällä täsmälleen samat setit/ajatukset, 2020, 44tkm ja 4 vuotta tuli täyteen. Ei mitään huomautettavaa.
Takuuseen mennyt: etukonsolin usb portti hubi
 
Hommasin erillisen ns. tesla buttonin, latausluukku aukeaa kyllä, mutta eikö tuon pitäisi osata lopettaa myös lataus ja vapauttaa johto? Vai olenko ymmärtänyt väärin.
 
Just käytin nippa nappa 80tkm ajetun Model 3 LR 2021 (Made in USA) katsastuksessa. Eivät löytäneet mitään vikaa, vaikka erityisesti pyysin etsimään pienimmätkin huomautuksen aiheet. Katsastus suoritettiin taktisesti etukäteen, sillä mahdollisten vikojen ilmetessä ne olisivat menneet takuun piikkiin.

Meillä melkein samat paitsi perffi tossa syksyllä eli taktinen ennen kun takuu meni. Tosin olin ihan itse paskonut renkaat kun ei malta olla tekemättä repiviä kiihdytyksiä ja katsastussetä löysi sitten kudosvauriot kahdesta. Hyvä kun löysi. Parempi kuin jossain tien varressa itse tai toista autoa vasten nokka lytyssä mukaan lukien henkilövahingot.
 
Mistähän johtui, että tänä aamuna ~7:00 aikoihin ajastin lähdön Teslan sovelluksella 7:45, niin jostain syystä auto alkoi heti lämmittämään myös kabiinia, joka oli sitten tavoitelämmössä puoli tuntia liian aikaisin... Pakkasta sellainen -15. Mahdollinen bugi? Muulloin on kyllä ajastetut lähdöt toimineet mielestäni ihan normaalisti.
 
Teslalle pitää kyllä nostaa hattua, eli se pystyy ihan aidosti (l. kannattavasti) vastaamaan kiinalaisten hintakilpailuun. Eurooppalaiset valmistajat tuntuvat olevan suurissa vaikeuksissa kannattavuuden kanssa. Toki voi syytellä Kiinaa polkumyynnistä valtion tuella (varmasti näin onkin), mutta kannattaisi samalla myös katsoa, mitä Tesla on tehnyt oikein.
 
Kylmä rinki puanreiän ympärillä kun katselee tämänkin viikon osalta mY someryhmän viestiliikennettä, ei ole lämpöpumpun osalta laadunvalvonta kunnossa vieläkään. :nb:

Tekis mieli ostaa lisätakuu, mutta noi Fragukset ym on kauhean epämääräisiä, että mitä korvataan lämpöpumpusta. (jos korvataan) Tarvitsee varmaan katsella vakuutuskirja lävitse mitä konerikkovakuutus kattaa, ainakin keskeytyksestä saa hiukan "jos..."
 
Kylmä rinki puanreiän ympärillä kun katselee tämänkin viikon osalta mY someryhmän viestiliikennettä, ei ole lämpöpumpun osalta laadunvalvonta kunnossa vieläkään. :nb:

Tekis mieli ostaa lisätakuu, mutta noi Fragukset ym on kauhean epämääräisiä, että mitä korvataan lämpöpumpusta. (jos korvataan) Tarvitsee varmaan katsella vakuutuskirja lävitse mitä konerikkovakuutus kattaa, ainakin keskeytyksestä saa hiukan "jos..."
Olin juuri tulossa kommentoimaan että valtavaa on pumppujen meno nyt. Facen Suomi Model Y ryhmässä varmaan 4-5 postausta pelkästään tältä päivältä että pumppu kaput. Onneksi Tesla Suomen klubin PJ Kirsi on nyt viemässä tätä asiaa eteenpäin muiden maiden tesla klubien kanssa.
 
Vähän tuli tarjontaa lisää käytetyistä USA markkinoille. Ensin Tesla romuttaa vaihtoarvon ja siihen päälle tulee Hertz ja romuttaa vielä sen olemattomankin arvon. Eipä siinä, Teslan ostamalla kannattaa valmistautua tekemään koko hankinnan arvoinen tappio jo muutaman vuoden jälkeen, tai sitten kärsiä tappiin saakka.

 
Onhan tuo aika karua tekstiä jos korjauskulut ovat olleet tuplat vuokrattuihin polttiksiin nähden.
 
Juu ja kun auton sain Vetokujalta 2 viikkoa sitten aiemman vian vuoksi (3- ja 4-tiehanojen jäähdytysnesteen vuoto). Tämän jälkeen sitten odottaa korjausta vuotava etuoven pikkuikkuna, jota jo autoliikkeen varaamaa ikkunaliike kerran korjasi tuloksetta. Ehkä samalla voisi korjata kuskinoven paneelin, joka ei pysy aina kiinnityksissä. :kahvi: Sen jälkeen tuulilasia vakuutukseen viemään. Tämmöstä tää autoilu joskus.

Ässän takakontti rauhoittui ja auto on ollut käytössä kaksi päivää ongelmitta. Tai no, korjaan päivän.

Tänään aamulla lähti toinen pyyhkijä pois pelistä juuri sopivasti tässä lumimyrskyssä. Kokemuksia? Toinen pyyhkii normaalisti...tai no senkin normaali liike on tuommosta tökkivää. Kokeilin useaan otteeseen puhdistaa. Pyyhkijässä on hieman väljyyttä ja se liikkuu käsillä n. 15cm ylöspäin kun taas toimiva pyyhin ei juurikaan salli liikettä.

E: Okei nyt ehkä selvisi, pyyhin ottaa jostain syystä konepeltiin kiinni eikä mahdu tulemaan sen alta pois. Voi olla, että kiristämällä ratkeaa. Täytyy kokeilla töiden jälkeen kun ei ole avaimia nyt mukana.

E2: no eipä tuo kyllä liiku konepelti ylhäälläkään
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuo aika karua tekstiä jos korjauskulut ovat olleet tuplat vuokrattuihin polttiksiin nähden.
Tuo on sinällään aika ympäripyöreä lausunto, onko kyse huolto/korjauskuluista käytön osalta vai lasketaanko mukaan kolarikorjauksien kustannukset. Jälkimmäinen saattaa hyvinkin tässä menneenä korona-aikana kun kaikesta oli pulaa saattanut hyvinkin heilutella kustannuslaskelmia, mutta...

Ei mitään hajua kuinka Teslan kolarikorjaus eroaa mistä muusta nykyautosta. :hmm:
 
Osaako joku kertoa mistä Hertzille muodostui korjauskuluja autoista joiden takuu oli voimassa?
Voi olla että vuokra-autoyhtiön ja Teslan välinen diili ei takuun suhteen ole ihan 1:1 sama kuin kuluttajan välillä. Onhan suomessakin tuotteiden takuun ja virhevastuun osalta eroja onko kysessä kuluttaja vai b2b välinen kaupanteko.
 

Niin, jos Hertz ostaisi ne autot kuten kuka tahansa muukin yritys ja olisi tiedossa, että ne ei mene vuokrauskäyttöön.(siitäkin huolimatta, että tuossa ehdoissa mainitaan vuokraus) Mutta veikkaan kyllä vahvasti, että tuon kokoluokan kaupassa ehdot on määritelty ihan erikseen ja myös hinta.

Voit toki copypasteilla sieltä sun täältä ehdoista sitä sun tätä, mutta yritysten välillä sopimusoikeuden nojalla voidaan aika moni asia sopia yleisistä ehdoista poikkeavasti, niin kauan kuin ei rikota (myös yrityksiä) pakottavaa lainsäädäntöä.




Tässä uutisessa puhutaan nimenomaan vauriokuluista, eli kyseessä on kolaroitujen autojen korjauskustannukset. Tämä ongelma ei koske Teslaa vaan kaikkia sähköautoja. Jos auto saa osuman, jossa akku vaurioituu se todennäköisesti lunastetaan.

Oma veikkaus on, että Teslan korjauskulut peruskolhuissa on ihan samat kuin siinä Corollassakin, mutta auton ominaispiirteistä johtuen kaikenlaisia vahinkoja sattuu useammin. Ja niitä isoja lunarin aiheuttavia varsinkin.

Siihen on syynsä miksi tehokkaissa takavetoisissa autoissa on hävyttömän korkeat vakuutusmaksut ja Tesla on tietyllä tapaa siinä mielessä se uusi bemari. Huomattava määrä tehoa ja kiihtyvyyttä kuljettajalle, joka ei ole siihen tottunut niin vahingon todennäköisyys kasvaa.
 
Lieneekö varmaa, tuleeko hinnanalennuksia Eurooppaan? Berliinin tehdas kuukauden kiinni, todennäköisesti helpottaa tarjonta-kysyntä yhtälöä, mutta saa nähdä. Kilpailutilanne tietysti kiristyy kiinalaisten kanssa ja siihen on reagoitava. Hinta edellä Teslaa tuntuu menevän kuin siimaa ja siihen on kyllä vaikea monen muun perinteisen valmistajan iskeä.

Tesla shutting down Berlin factory for 2 weeks due to Red Sea shipping attacks
2 viikon tauko tuskin kysyntää mitenkään järisyttää kun tähänkin mennessä tulee pumpseina laivat Eurooppaan.
 
Täällä juttua tuosta Hertz keissistä:

"Hertz even limited the torque and speed on the EVs and offered it to experienced users on the platform to make them easier to adapt after certain users had front-end collisions, he said. "
Teslat liian tehokkaita vuokrattavaksi?

"Expenses related to collision and damage, primarily associated with EVs, remained high in the quarter," Hertz said in a regulatory filing on Thursday. "

Mutta paljon paremmalta saa uutisen kuulostamaan jos sen kirjoittaa näin:
"Hertzin vuokrabisnekset Tesloilla eivät kuitenkaan sujuneet lähellekään niin hyvin kuin ketju alkujaan toivoi, sillä autojen korjauskustannukset kohosivat paljon suuremmiksi kuin laskelmissa oli arvioitu."
että lukijalle tulee kuva Teslan kalliista huolto- ja korjauskuluista.
 
No korjauskulut nousivat kovemmiksi kuin oli arvioitu. En nyt tiedä miten se pitäisi sanoa jos joku haluaa lukea väärin.

Sinänsä Hertzin tulokseen tuolla tuskin oli kuin rajallinen vaikutus (eli sen aikaa kun autot olivat pajalla). Todennäköisesti vakuutuskulut nousivat sen verran, että totesivat että on kustannustehokkaampaa tarjota jotain muita autoja.
 
Nyt varmasti Teslaa pelottaa ja ottavat tämän tosissaan, sekä tarjoaa korjauksen ajaksi sijaisautotkin. Onneksi pakkaset jatkuu, niin saa nähdä josko tämä ILP-meno vielä pahenee.
Eikös sieltä ole jotkut saaneet sijaisautoja? Lähinnä hyvä että edes joku taho/tahot vie asiaa eteenpäin, eihän tästä tule mitään että pumput porsii jatkuvasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 666
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom