Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

On sillä sen verran, että id7 akku on model 3 kokoinen. Kulutusta tuossa vertailtiin. Range voi olla mitä vain kun ässän akku on 30kwh isompi.

Ah ok, hyvä kun selvensit. Eikö ID7 ole saatavissa isommalla akulla? Eli yhtä iso ja saman painoinen auto, mutta oleellisesti pienemmällä akulla?

Vertailun vuoksi tuolla Norjalaisten talvitestissä Model S menetti rangeaan vain 16% (vaikka lähtö oli 98% akulla).
 
Ah ok, hyvä kun selvensit. Eikö ID7 ole saatavissa isommalla akulla? Eli yhtä iso ja saman painoinen auto, mutta oleellisesti pienemmällä akulla?

Vertailun vuoksi tuolla Norjalaisten talvitestissä Model S menetti rangeaan vain 16% (vaikka lähtö oli 98% akulla).
Tuo id7 82kwh painaa about 100kg enemmän kuin Tesla s 100kwh akulla. Id7 tulee ensi vuonna myyntiin vasta se 698 wltp oleva 91kwh versio mikä painaa ilmeisesti 200kg enemmän kuin karvalakki 100kwh ässä.
 
Tuo id7 82kwh painaa about 100kg enemmän kuin Tesla s 100kwh akulla. Id7 tulee ensi vuonna myyntiin vasta se 698 wltp oleva 91kwh versio mikä painaa ilmeisesti 200kg enemmän kuin karvalakki 100kwh ässä.

Toisaalta, onhan siinä 91kWh versiossa myös rangea 100km enemmän kuin Model S:ssä.

Onko tuolla väliä verrattiinko Model 3 vai Model S kun Model S taitaa mennä vähintään yhtä pitkälle kuin Model 3?
Eli pienemmältä autolta tuli turpaan, mutta samalla tavalla tai enemmän tulisi isoveljeltä.

Samalla argumentilla tosin Model 3:llekin tuli turpaan tuossa, kun Sealilla pääsi paljon pidemmälle. Vai eikö se siinä vertailussa sitten kelpaakaan (ne kaksi ovat kuitenkin vertailukelpoisia) ?
 
Tosin tulee vain autoihin jossa ei ole USS:iä
Tulee kyllä niihinkin kun ekat videot suomi ryhmässä oli nimenomaan USS.
IMG_3056.png
 
Tulee kyllä niihinkin kun ekat videot suomi ryhmässä oli nimenomaan USS.
IMG_3056.png
Oliko jotain linkkiä missä olisi todistetusti USS-auto, koska ainakin jenkeissä tuota ei ole jaettu sensorit sisältäviin autoihin mutta vision-only autoihin tuo tullut.

Tuossakin kuvassa näkyy juuri että kyseessä parkkitutkaton auto.
 
Toisaalta, onhan siinä 91kWh versiossa myös rangea 100km enemmän kuin Model S:ssä.



Samalla argumentilla tosin Model 3:llekin tuli turpaan tuossa, kun Sealilla pääsi paljon pidemmälle. Vai eikö se siinä vertailussa sitten kelpaakaan (ne kaksi ovat kuitenkin vertailukelpoisia) ?
Screenshot_2023-12-16-14-15-27-761_com.brave.browser.jpg
Tiedä sitten milloin tuon id7 longrangen saa Suomeen, meneekö -25 vuodelle vai minnekkä asti? Nythän tuo ero on ässällä 25km enemmän.
 
Samalla argumentilla tosin Model 3:llekin tuli turpaan tuossa, kun Sealilla pääsi paljon pidemmälle. Vai eikö se siinä vertailussa sitten kelpaakaan (ne kaksi ovat kuitenkin vertailukelpoisia) ?

En ottanut kantaa Sealiin kun keskustelu taisi olla ID7 ja M3 vertailusta. Sealin tulokset oli vissiin hyvät. Joku kommentoi videosta, että on huono verrata ID7 ja Model 3, parempi olisi verrata Model S. Vastasin, että Model S on suurempi range kuin Model 3 jos siihen haluaa verrata. Virheellisesti kommentoin rangea kun videolla verrattiin ilmeisesti (vilkaisin nopsaan töissä) kulutusta ja sen nousua talviolosuhteissa ja tästä huomautettiin hyvin, että ässässä on tosiaan merkittävästi isompi akku kuin ID7:ssa.

Talviolosuhteissa droppi rangessa (vs WLTP) oli Model S:llä paras 16 prosenttia Norjalaisten tekemässä testissä, jossa pakkanen kävi alimmillaan -17 C. En ole varma videon testin olosuhteista, mutta varmaankin voi verrata jollain tapaa keskenään.
 
Näköjään centtimetrit lähteny?
Voi olla ihan järkevää kun kyse ei ole mistään täsmällisestä tarkkuusmittarista kun tutkatkin puuttuu. Senttien ilmoittaminen voi helposti johtaa siihen, että kuski uskoo sokeasti numeroita ja törmää sen vuoksi.
 
Tai sit on asetuksiin tullu ja oletuksena pois, en tiedä. Itelläki yhden pätsin myötä katos tutkien äänipiippaus, kunnes löysin valikoista sille oman ruksin. :D
 
Mielenkiintoista nähdä miten hyväksi tuo kameraratkaisu saadaan. Vaikea kuvitella että Teslalla ei oltaisi mietitty ja käyty läpi mitä parkkitutkien poisto tekee ja onko kameroista niiden korvaajiksi. Toki jos tuosta kameraviritelmästä ei ole parkkitutkien korvaajaksi, niin täysin Teslan itse aiheuttama ongelma ja saisi kyllä jälki-asentaa kaikkiin USS:it jotka ne haluaa. Onneksi omassani on parkkitutkat :giggle:
 
Tää tais mennäkin nyt niin, että täytyy olla Ryzen ja USS. Eli ite en esim sais kun on intel ja tutkat..voi hitto..
Ei. Tuo uusi visualisointi tulee eka nyt vain autoihin joissa ei ole USSeja, eli ei ole parkkitutkia puskureissa. USS on lyhenne Ultra Sonic Sensor. Kaikissa parkkitutkattomissa on AMD Ryzen. Tuolla Ticolla on parkkitutkaton (ussiton) Model 3.

Esim. Mulla on Model 3 missä on AMD Ryzen sekä parkkitutkat aka ussit puskureissa. Tähän komboon ei tule vielä tuo uusi visualisointia koska on nuo parkkitutkat.
 
Mielenkiintoista nähdä miten hyväksi tuo kameraratkaisu saadaan. Vaikea kuvitella että Teslalla ei oltaisi mietitty ja käyty läpi mitä parkkitutkien poisto tekee ja onko kameroista niiden korvaajiksi. Toki jos tuosta kameraviritelmästä ei ole parkkitutkien korvaajaksi, niin täysin Teslan itse aiheuttama ongelma ja saisi kyllä jälki-asentaa kaikkiin USS:it jotka ne haluaa. Onneksi omassani on parkkitutkat :giggle:
Jos siellä olisi tuo mietitty niin ratkaisu olisi ollut alista asti.
 
Näyttää kyllä edelleen ihan järkyttävän paskalta. Varsinkin kun Suomen talvessa nuo kamerat on koko ajan jossain lumessa/jäässä/paskassa.
 
Paremmalta tuo näyttää kuin nykyinen. Pitäisi vaan päästä itse testaamaan. Toivottavasti saisi tuon pian itsekkin.
 
Ekaa kertaa tein virheen ja menin tutkimaan servicemodesta vähän ilmoituksia. Onkohan näistä syystä huolestua? Kompressorista aika paljo ja vähän jotain sähköihin viittaavaa.
 

Liitteet

  • 20231216_193923.jpg
    20231216_193923.jpg
    288,6 KB · Luettu: 94
  • 20231216_193831.jpg
    20231216_193831.jpg
    345,9 KB · Luettu: 101
  • 20231216_193823.jpg
    20231216_193823.jpg
    295,4 KB · Luettu: 85
  • 20231216_193536.jpg
    20231216_193536.jpg
    335,4 KB · Luettu: 78
  • 20231216_192507.jpg
    20231216_192507.jpg
    275,3 KB · Luettu: 70
  • 20231216_192458.jpg
    20231216_192458.jpg
    224,8 KB · Luettu: 66
  • 20231216_192450.jpg
    20231216_192450.jpg
    229,3 KB · Luettu: 65
  • 20231216_192443.jpg
    20231216_192443.jpg
    225,4 KB · Luettu: 58
Näyttää kyllä edelleen ihan järkyttävän paskalta. Varsinkin kun Suomen talvessa nuo kamerat on koko ajan jossain lumessa/jäässä/paskassa.
Tuo nyt on aika liioitellusti sanottu, etu ja vilkkukamerat on puhtaat käytännössä aina. Ainoa joka likaantuu on takakamera ja Talvella tuo just pysyy puhtaana, edellisen kerran pessyt lokakuussa auton ja edelleen täysin kirkas; Tilanne toki voi olla eri jos ajaa jossain etelän suolavellissä. Kunnon testejä kyllä odotellessa tuosta HFPA:sta.
 
Lomapäivitys asennettu ja testilenkki heitetty. Ei tullu uutta visualisointia, mutta visualisoinnissa tais jotkut rengasurat tulla jotka kääntyy rattiakääntäessä. Autopilotti tais päivittyä reilummin, nyt tuossa pimeellä sateessa tulee herkästi ilmo että maksimi nopeus rajoitettu huonot tieolosuhteet havaittu.
Nyt apista näkee b-pilari kameroista.
IMG_4829.jpeg
 
Ekaa kertaa tein virheen ja menin tutkimaan servicemodesta vähän ilmoituksia. Onkohan näistä syystä huolestua? Kompressorista aika paljo ja vähän jotain sähköihin viittaavaa.
Näyttäisi olevan ilmanoton läppä keulassa ainakin jäässä. Käy sulattamassa jossain lämpöisessä hallissa, saattaa ihan sillä lähteä hälyt.
 
Ekaa kertaa tein virheen ja menin tutkimaan servicemodesta vähän ilmoituksia. Onkohan näistä syystä huolestua? Kompressorista aika paljo ja vähän jotain sähköihin viittaavaa.

Ilmeisesti kuitenkin vika kuittaantunut 10sek sisällä?
 
Kuinka tuoreisiin autoihin (3/Y) tuo lomapäivitys pitäisi tulla? Itselläni ei ainakaan näy vielä mitään.
 
Vahvana mutuna heittäisin että pari kertaa olen saanut päivityksen latautumaan kun on ollut auto wifissä kiinni ja mennyt sinne valikkoon missä se tekee kerran vuorokaudessa päivitysten haun.
 
Täällä pk-seudun tienoilla aika liukasta nyt, kun satoi yöllä vettä lumen/jään sekaan. Nastarenkaat ja offroad-mode long range Y:ssä päällä. Kiipeää jäämäkeä hienosti paikaltaankin. Jarrutus märällä jäällä nastoilla ei mitenkään ihmeellinen, ehkä parempaakin ABS:ää ollut muissa merkeissä (volvo) tähän tilanteeseen. Ei huono nyt kuitenkaan. Mielenkiintoista olisi verrata miten menisi kitkoilla.
 
Ihan mukavasti meni, samanlainen keli täällä lännessä. Y on aika iloinen peränsä kanssa, varsinkin moottorijarru 1PD, mutta sitä voi käännöksissäkin hyödyntää ja itse olen kummastellut sen etupään pitoa, ympyröissä perse tuntuu luistavan, mutta eturenkaita kun pitää vaan käännettynä ja antaa voimaa läpi niin menee sinnepäin kun pyydetään; keventää ei parane.
 
Kysästäänpä täältä kun varmasti joku osaa sanoa.

Isäni m3LR kyseessä vm20, ajo tästä ohi kun on reissussa ollu koko vkl ja auto pitää hirveää meteliä? Tämä siis tapahtuu ainoastaan kun on käyny lataamassa Superchargerilla ja ääni alkaa latauksen jälkeen kun poistuu laturilta. Tuossa pihalla parkissa tuo meteli pikkuhiljaa vaimeni ja loppui lopulta. Videon lopussa kuuleekin kun alkaa ääni vaimenemaan.

Kulutus kuulemma ihan normaalia ja tuo kuuluu siis keulasta.

 
10 päivää linjastot seisoo loppuvuodesta Berliinissä. Lieköhän päivittävät y mallia jollain tapaa?

En tiedä liittyykö tähän mutta perjantaina Saksa ilmoitti lopettavansa ison sähköautojen tuen nopealla aikataululla eli käytännössä samana päivänä. Piti aikaisemmin loppua vasta vuoden vaihteessa.
 
Kysästäänpä täältä kun varmasti joku osaa sanoa.

Isäni m3LR kyseessä vm20, ajo tästä ohi kun on reissussa ollu koko vkl ja auto pitää hirveää meteliä? Tämä siis tapahtuu ainoastaan kun on käyny lataamassa Superchargerilla ja ääni alkaa latauksen jälkeen kun poistuu laturilta. Tuossa pihalla parkissa tuo meteli pikkuhiljaa vaimeni ja loppui lopulta. Videon lopussa kuuleekin kun alkaa ääni vaimenemaan.

Kulutus kuulemma ihan normaalia ja tuo kuuluu siis keulasta.


Imo ihan normaali, akku kuuma ja jäähdyttää. Ääni voi olla suurempi jos puhaltimessa jäätä ja epätasapainoa.
 
En tiedä liittyykö tähän mutta perjantaina Saksa ilmoitti lopettavansa ison sähköautojen tuen nopealla aikataululla eli käytännössä samana päivänä. Piti aikaisemmin loppua vasta vuoden vaihteessa.
Eiköhän tuo normaali joulutauko ole, jossa mahdollisuus päivittää linjastoja. Nuo sähköautotuet Saksassa ovat olleet tiedossa, joten pari viikkoa etuajassa tuen päättyminen tuskin millään tapaa vaikuttaa tuohon.
 
Olikos se kiinan Y update jo berliinissä tuotannossa? Jos ei niin varmaan se.
Eipä ole vielä näkynyt ambientlighteja yssä. Tuo voi olla osuva veikkaus. Saisi tulla myös jo etuvalut longrangeenkin.

Tuossa oli vin numero tullu catlin lfp akusta, että taitaa taas tulla sillisalaattia kun tilaa karvalakki y Saksasta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ostaa suosittelu krediiteillä supercharger latausta niin jos ei ole saldoa on lataus voimassa vain 6kk, jos on saldoa ja ostaa lisää, niin kaikelle saldolle tulee voimassa olo päiväksi 6kk sen ensimmäisen erääntymispäivän jälkeen.

Eli kannattaa ostaa lisää vielä kun vanhaa on jäljellä jos siis lisää aikoo muutenkin ostaa.

Itselläni siis oli syyskuun lopussa ostetut 5000km lähes loppu ja otin nyt lisää niin oli mukava yllätys ettei olekkaan tästä päivästä 6kk voimassa vaan alkuperäisestä voimassa olo päivästä 6kk.

Jos olisin huomenna ladannut loput pois ja sitten ostanut lisää niin olisivat olleet cain kesäkuuhun voimassa, mutta nyt siis syyskuun loppuun.
 
Olisi kysymys Model 3 latauksesta.
Meillä on taloyhtiön tolpassa Superschuko ja siitä saisi ladata 16A jatkuvalla syötöllä. Teslan mukana tulevalla laturilla ei kuitenkaan saa kuin 13A schukosta ulos jostain syystä, ja olisi mukava saada täysi teho varsinkin pakkaskeleillä.
Olisiko järkevämpää:
A: Ostaa matkalaturille karavan-pistoke Tesla kaupasta, ja laittaa adapterin kautta Superschukoon kiinni. Minusta laturin ohjeessa mainittiin, että karavanista saa 16A. Miinuksena ylimääräinen adapteri, mutta tuskin mitään haittaa siitä kun on järeässä superschukossa kiinni.
B: Ostaa toinen laturi, jossa 16A saa schukosta pihalle. Miinuksena Tesla-napin puuttuminen.

Onko joku säätänyt tämän asian kanssa?
 
ätänyt tämän asian kanssa?
kustannustehokkaasti mahdoton homma. Lataa 2h kauemmin, sama vaikutus. Paitsi, että akunlämmitys vie ensimmäisen tunnin pakkasella joka tapauksessa 1-vaiheella. K-kaupalta 10 min virtaa. (anteeksi, ei tarkoitus olla *rpä, mutta 1-vaihe on näiden kanssa talvella aika turha). Suoraan ajosta lämpimään akkuun lataa paremmin - lienee parempi tehostus kuin johtojen roplaaminen. 5 kW se haluaisi tehoa laturista pakkasella, että lämmitykset toimisivat kuten tarkoitettu.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 329
Viestejä
4 509 707
Jäsenet
74 354
Uusin jäsen
Rutkule

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom