Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Olen ladannut pitkälti päälle 100tkm shuko-rasiasta auton omalla "matka-laturilla" ( ei Tesla ). Jos lataan autoa joka arkipäivä esim 18-07, niin pääsen noin 140km tuolla latauksella. Pääsääntöisesti en juurikaan aja enempää keskiverto päivinä.

Jos kävisin töissä vuoden joka ikisellä viikolla ja joka ikinen arkipäivä toistaen em latauksen, niin ehtisin vuodessa körötellä 36400km.

Pidempiä matkoja tulee vuodessa silloin tällöin, mutta suurimpana osana päivistä ajoa ei tule noin paljoa. Tämä aiheuttaa sen, ettei kannata laittaa autoa joka yö latautumaan, sillä akku olisi muuten koko ajan täynnä. Sattuma pitää myös monesti huolen siitä, ettei monena peräkkäisenä päivänä aja akkua täydestä täysin tyhjäksi. Laskin omalla ajomäärällä, että keskimäärin minun tulisi ladata autoa joka työ 4 tuntia, jotta voisin ajaa nykyisin toteutuvan noin 16000km vuodessa. Tämä siis jos ajo jakautuisi täysin tasaisesti. Näin ei tietenkään ole, jolloin on helppoa pysähtyä pikalataukseen, jos on tarve ajaa useampia akullisia päivässä.

Monessa paikassa varmasti mielellään myydään kaikenlaisia latauslaitteita autoille, mutta ne kannattaa harkita ja sitten tarvittaessa hankkia oman ajosuoritteen mukaan.
 
Olen ladannut pitkälti päälle 100tkm shuko-rasiasta auton omalla "matka-laturilla" ( ei Tesla ). Jos lataan autoa joka arkipäivä esim 18-07, niin pääsen noin 140km tuolla latauksella. Pääsääntöisesti en juurikaan aja enempää keskiverto päivinä.
...
Monessa paikassa varmasti mielellään myydään kaikenlaisia latauslaitteita autoille, mutta ne kannattaa harkita ja sitten tarvittaessa hankkia oman ajosuoritteen mukaan.
Kannattaa muistaa, että sukoa ei ole tehty pitkäaikaiseen jatkuvaan suurella teholla lataamiseen. Kiinteä tarve, kiinteä asennus. Ei nuo älyä omaavat purkit, Tesla etunenässä, niin kalliita ole, että kannattaisi jättää ostamatta. Eri asia tietysti on, jos matkalaturi on ainoa vaihtoehto ja kiinteää ei voi asentaa. Kyllä elämän aika hankalaksi tekisi, jos ei muutamassa tunnissa saisi tarvittaessa kotipihassa akkua täyteen - auttaa myös kuluissa, kun voi imeä sen 11 kW tehoa halvan tunnin aikana.
 
Kannattaa muistaa, että sukoa ei ole tehty pitkäaikaiseen jatkuvaan suurella teholla lataamiseen. Kiinteä tarve, kiinteä asennus. Ei nuo älyä omaavat purkit, Tesla etunenässä, niin kalliita ole, että kannattaisi jättää ostamatta. Eri asia tietysti on, jos matkalaturi on ainoa vaihtoehto ja kiinteää ei voi asentaa. Kyllä elämän aika hankalaksi tekisi, jos ei muutamassa tunnissa saisi tarvittaessa kotipihassa akkua täyteen - auttaa myös kuluissa, kun voi imeä sen 11 kW tehoa halvan tunnin aikana.
Langaton lataus kun tulee niin aika sama mikä nopeus kun käytännössä aina parkissa lataa. Siihen päälle kun iso range niin helpompaa ei sähköautoilu olekaan.
 
Itsellä nyt kaksi viikkoa ollut Tesla Model 3:n päivitys 2023.44.1. jumissa. Autoa ihmetellyt etänä useampi Teslan tekninen asiantuntija. Aika perseestä, kun navigointi, kamerat, akun esilämmitys ja Autopilot pois käytössä.

Mietin, että osaakohan Vetokujan huollon väki tehdä tuolle jotain, jos sinne menisi vääntämään aamusta. Esimerkiksi manuaalisesti käynnistää tuota päivitystä. Usein näissä tilanteissa on vähän niin, että jos ei vähän suutu, mikään ei sitten muutu.
Service valikosta saa kai jotenkin asennettua uudelleen nykyisen version? Oletko sitä kokeillut?
 
Tämäkin ominaisuus on muilla valmistajilla vakiona.
Eikö travel assistit ja muut vastaavat ole lisämaksullisia ominaisuuksia tai myydä osana kalliimpia varustepaketteja. Eli ei kuulu vakiona kaikkiin autoihin. Polestarilla ei tainnut kuulua edes adaptiivinen vakkari vakiona.
 
Eikö travel assistit ja muut vastaavat ole lisämaksullisia ominaisuuksia tai myydä osana kalliimpia varustepaketteja. Eli ei kuulu vakiona kaikkiin autoihin. Polestarilla ei tainnut kuulua edes adaptiivinen vakkari vakiona.
On. Toki peruspaketti esim. Travel assistant nopeasti katsottuna on 1100€ id7 malliin ja Teslalla vastaava paketti 3800€ EAP missä tulee tämä automaattinen aktivointi.

Jos verrataan perus kaistallapitoa niin se tulee kaikissa (koeajettuna BMW ja VW) ja osaa aktivoitua kaistanvaihdon jälkeen.
 
Jos verrataan perus kaistallapitoa niin se tulee kaikissa (koeajettuna BMW ja VW) ja osaa aktivoitua kaistanvaihdon jälkeen.
Taitaa olla bemariinkin yli 2400e tuo autopilottia vastaava kaistallapito jos nyt oikein ymmäörsin noista tuoteselostuksista. 940e pakettii kuuluu vasta täristys ja ohjaus jos meinaa ajautua ulos.

Eli miten nyt tämä alle kolmannelta osapuolelta 200e saatava continous autopilot on vain ja ainoastaan huono asia kun muilla vastaavat saa päälle vasta 1000-3000e paketeilla.
 
mitä tuo gen 2 tuo mukanaan mitä eka ei tarjoa?
"S3XY Commander GEN2:

The real magic unfolds here. We’ve made significant changes, including an extra connector for the second CAN bus in your Tesla which gives us access to more data. This paves the way for more stats to our Dashboard app like AP state and speed limit signs, cool new features like suspension control for Model S/X, auto-regen control based on your speed, and more. These new features will roll out with a software update in 2024."
 
Taitaa olla bemariinkin yli 2400e tuo autopilottia vastaava kaistallapito jos nyt oikein ymmäörsin noista tuoteselostuksista. 940e pakettii kuuluu vasta täristys ja ohjaus jos meinaa ajautua ulos.

Eli miten nyt tämä alle kolmannelta osapuolelta 200e saatava continous autopilot on vain ja ainoastaan huono asia kun muilla vastaavat saa päälle vasta 1000-3000e paketeilla.
Voisihan valmistaja itsekin tarjota. Toki 200€ on halpa hinta 3800€ ominaisuudesta.

AP oli ennen maksullinen myös mutta nykyään leivottu hintaan.
 
Seksinapeilla vissiin saa monta ominaisuutta korjattua. Mutta vähä jännälle vaikuttaa 50k autoon liimata vanha puhelin mittariksi, tai liimailla nappeja
 
Seksinapit on ominaisuus, jonka käyttäminen on täysin vapaaehtoista ja tuottaa arvoa joillekin auton omistajille.

Ihmettelen että miksi niiden olemassaolosta nillitetään niin paljon kun ei aiemminkaan valitettu siitä että esim radion, puhelimen handsfreen, vetokoukun tai vaikka sisätilan lämppärin voi asentaa erikseen, eikä se ole tullut auton mukana kun se kuitenkin maksoi xxx€

Vielä kun ottaa huomioon että ominaisuudet, joiden puutteita Teslassa niillä voidaan kiertää eivät välttämättä toimi muissakaan autoissa täydellisesti. Esim meidän Bemarin ajoavustin tippuu vähän väliä pois päältä sääolosuhteista johtuen, eikä sille voi tehdä yhtään mitään käynnistämättä autoa uudestaan ja marmoria ei voisi vähempää kiinnostaa että se toimii noin ja mitään kolmannen osapuolen ratkaisua ei edes löydy ongelman kiertämiseksi.
 
Seksinapeilla vissiin saa monta ominaisuutta korjattua. Mutta vähä jännälle vaikuttaa 50k autoon liimata vanha puhelin mittariksi, tai liimailla nappeja
Autot on aina kompromisseja. Teslassa monia näitä kompromisseja voi sentään korjata kohtuullisin kustannuksin. Koitapa saada se (sopiva merkki tähän) auto lataamaan tehokkaasti pakkasilla tai joissain tapauksissa koskaan, infotainment toimimaan kuten pitääkin, mobiilisovelluksen ominaisuus x toimimaan, jne.

Aiheeseen liittyen, toivottavasti uudet 3/Y alkaisi olla jo valmistuksen laadultaan parempia. Oma 9/2020 Model 3 LR sai taas uuden vian. Takuuvikorjen korjauskäyntejä takana jo 6 kpl, joista 5 tälle vuodelle.

Nyt herjaa märällä säällä että kaistaltapoistumisen välttämisominaisuudet ei käytettävissä (APP_w264) ja autopilot-ominaisuuksia rajoitettu (APP_w269). Autopilot kuitenkin toimii normaalisti. Ilmeisesti näistä on joitain kameroita ja/tai johtosarjoja mennyt jotka ovat tällaisia aiheuttaneet, mutta katsotaan mitä huolto tuolle arpoo. Perustakuu onneksi vielä voimassa.
 
Nyt herjaa märällä säällä että kaistaltapoistumisen välttämisominaisuudet ei käytettävissä (APP_w264) ja autopilot-ominaisuuksia rajoitettu (APP_w269). Autopilot kuitenkin toimii normaalisti. Ilmeisesti näistä on joitain kameroita ja/tai johtosarjoja mennyt jotka ovat tällaisia aiheuttaneet, mutta katsotaan mitä huolto tuolle arpoo. Perustakuu onneksi vielä voimassa.
tuo on talvella täysin normaalia kun kaistaviivoja ei nähdä ja kamerat likaisia. Eli ei tiedä minne väistyisi. Koko talven itellä tuota herjannut aina kun tiet ei oo ollu näkyvissä. Ja kaverilta kysyin niin joka talvinen juttu.
 
tuo on talvella täysin normaalia kun kaistaviivoja ei nähdä ja kamerat likaisia. Eli ei tiedä minne väistyisi. Koko talven itellä tuota herjannut aina kun tiet ei oo ollu näkyvissä. Ja kaverilta kysyin niin joka talvinen juttu.
Pitääpä perua tuo pyyntö. Laitoin auton Service Modeen niin sieltä näkyi että kameroiden likaisuutta herjaa noiden vikakoodien ilmestyessä. Outoa, kun en vaan muista aiempina vuosina auton herjanneen noista mainituista ominaisuuksista, vaan ainoastaan herjanneen likaisista kameroista. Nyt ei edes aina herjaa likaisista kameroista vaikka tulee nuo aiemman viestin vikakoodit. Kamerat eivät edes ole kovin likaiset, vaikka eivät tosin puhtaatkaan.

Service Modesta selvisi tällaiset Alert Payload tiedot, joiden perusteella luulen että tuo likaisuus siellä taustalla kumminkin vain on:
APP_sw_269_laneKeepAssist = LSS_LIMITED_LEFT_REPEATER_CAMERA
APP_sw_269_rRepeaterBlocked = true
 
Pitääpä perua tuo pyyntö. Laitoin auton Service Modeen niin sieltä näkyi että kameroiden likaisuutta herjaa noiden vikakoodien ilmestyessä. Outoa, kun en vaan muista aiempina vuosina auton herjanneen noista mainituista ominaisuuksista, vaan ainoastaan herjanneen likaisista kameroista. Nyt ei edes aina herjaa likaisista kameroista vaikka tulee nuo aiemman viestin vikakoodit. Kamerat eivät edes ole kovin likaiset, vaikka eivät tosin puhtaatkaan.

Service Modesta selvisi tällaiset Alert Payload tiedot, joiden perusteella luulen että tuo likaisuus siellä taustalla kumminkin vain on:
APP_sw_269_laneKeepAssist = LSS_LIMITED_LEFT_REPEATER_CAMERA
APP_sw_269_rRepeaterBlocked = true
Muutama softaversio sitten huomasin myös että herkemmin herjaa nykyään. IMG_4858.jpeg
 
Onkos kolmosilla ajelevilla jotain alkuperäisiä erikoisempia kesävanteita alla?
Tuo 114.3 jako hieman harvinainen, lisäksi kun on pyörän pulttien tilalla mutterit, niin epäkeskoja ei oikein taida olla "21 kokoa :hmm:
 
Onkos kolmosilla ajelevilla jotain alkuperäisiä erikoisempia kesävanteita alla?
Tuo 114.3 jako hieman harvinainen, lisäksi kun on pyörän pulttien tilalla mutterit, niin epäkeskoja ei oikein taida olla "21 kokoa :hmm:

Noilla lähtötiedoilla, tuolta ainakin löytyy vanteita tilaustuotteena vaikka kuinka paljon, onko sitten riittävän erikoisia?
 
Noilla lähtötiedoilla, tuolta ainakin löytyy vanteita tilaustuotteena vaikka kuinka paljon, onko sitten riittävän erikoisia?
Tuolla on jotain mielenkiintoisia BBS/Vossen/Jr vanteita, joskus tuolla käynytkin ja melkein unohtunut koko paikka :thumbsup:


Vempele myy Zax:in vanteita Tesloihin: Vanteet - Vempele
Kiitos, mutta nuo eivät ole mielestäni erikoisempia, alkuperäisen tyylisiä.

Aiemman kyssärin pointti myös se että onko erikoisempia vanteita jollakin oman Teslansa alla :)
 
Viimeksi muokattu:
Jos oikeasti erikoiset haluaa, niin Hondalta löytyy 18" peltivanteita, joissa 5x114,3 jako :-)
 
Tuolla on jotain mielenkiintoisia BBS/Vossen/Jr vanteita, joskus tuolla käynytkin ja melkein unohtunut koko paikka :thumbsup:



Kiitos, mutta nuo eivät ole mielestäni erikoisempia, alkuperäisen tyylisiä.

Aiemman kyssärin pointti myös se että onko erikoisempia jollakin :)

Jos haluaa panostaa kunnon vanteisiin niin esim. -> HRE Wheels

Edit: Vähän kyllä kiinnostelis oikeasti kevyet ja hienot 20" kesäksi..
 
Tuli jo joskus mainittua, mutta vanteet kun vaihtaa kevyempiin, niin auto ainakin taajama-ajossa on "herkempi". Pyörivä massa tekee yllättävän eron, vaikka vääntöä onkin.
Nuo mitkä on kesärenkaissa taisivat olla noin 4 kg kpl kevyemmät kuin Teslan 19" vakiovanteet.
(edit, tarkistin .. 3,5kg)
 
Viimeksi muokattu:
Service menua selatessa huomasin että näyttää että autossa olisi tutka. Eikös tutka pitäny jäädä pois? Q4/2022 Model 3.
 
Vaikka tiesinkin jo aikaisemmasta et frunkin saranoiden suojamuovit on aika irralliset ainakin vanhemmissa kolmosissa niin yllätyin kyllä kun poistin ne niin pääosa naputuksista ja kolinoista hävis. Ko muovipalat on siis tuulessa lepattaneet ja aiheuttaneet ääntä. :E Kannattaa tsekata miten hyvin istuvat paikallaan.
 
Muutamassa ahtaassa ja paljon pylväitä sisältävässä parkkihallissa testattuna uusi parkkivisuaalisaatio tuntuu toimivan :thumbsup:. Tämänlaisen lähestymisen vision-pohjainen ratkaisu vaatikin.
 
Muutamassa ahtaassa ja paljon pylväitä sisältävässä parkkihallissa testattuna uusi parkkivisuaalisaatio tuntuu toimivan :thumbsup:. Tämänlaisen lähestymisen vision-pohjainen ratkaisu vaatikin.
Olisi vähän aiemmin voinut tulla. Omassa menossa keulasta palikoita vaihtoon parkkihallitolpan halaamisen myötä. En ollut minä..
(sellainen matala pollari, jota ei näe kuskinpaikalta toiselta puolelta välttämättä)
 
Olisi vähän aiemmin voinut tulla. Omassa menossa keulasta palikoita vaihtoon parkkihallitolpan halaamisen myötä. En ollut minä..
(sellainen matala pollari, jota ei näe kuskinpaikalta toiselta puolelta välttämättä)

Pitää kyllä siis suhtautua tuohon visualisaatioon sillä varauksella, että jos tolpissa on matalalla korkeudella jotain levennyksiä tai parkkiruudun pää ei stoppaa seinään vaan matalaan metallikaiteeseen, niin ekat kerrat pitää katsoa tuon reagointi niihin rauhassa. Ja lumihangen kanssa sama juttu.
 
Eikös jonkun maan lainsäädäntö alunperin jarruttanut näiden käyttöönottoa. Sinänsä ymmärrettävää, ettei uusia ominaisuuksia aktivoida vanhoihin malleihin, jos niitä adaptiivisia valoja ei ole erikseen luvattu ja siitä aiheutuu kustannuksia valmistajalle. Tyyppihyväksyntä voi olla kohtuullisen kallis.
USAssa ei oltu sallittu. Muualla on.
 
Eikös jonkun maan lainsäädäntö alunperin jarruttanut näiden käyttöönottoa. Sinänsä ymmärrettävää, ettei uusia ominaisuuksia aktivoida vanhoihin malleihin, jos niitä adaptiivisia valoja ei ole erikseen luvattu ja siitä aiheutuu kustannuksia valmistajalle. Tyyppihyväksyntä voi olla kohtuullisen kallis.
Niin paljon odotuksia/toiveita monella OTA päivityksiin on, että luo illuusion monelle että kyllä tämä vanha pystyy uusimpiin kikkakolmosiin. Ainakin yksi syy päivittää vanhempi malli muiden Highland uudistusten myötä. Katsotaan nyt ensin minkälainen räpellys tuo tulee olemaan Highlandissa vai riittääkö ensimmäinen versio.
 
44.30.2 asentui juuri, tosin näköjään 44.30.4 olisi olemassa kanssa, erikoista että ei tule uusinta heti.

Pääsee huomenna testailemaan parkkiavustinta ja näkee kanssa miten tuo kameroista varoittaminen toimii.
 
Jotain puhetta, että tuulilasinpyyhkimet olisivat saaneet muutakin päivitystä kuin sen, että voi laittaa pois-asentoon vakkarilla ja autopilotilla. Onko kukaan vielä huomannut itse toiminnassa mitään eroa?

 
Jotain puhetta, että tuulilasinpyyhkimet olisivat saaneet muutakin päivitystä kuin sen, että voi laittaa pois-asentoon vakkarilla ja autopilotilla. Onko kukaan vielä huomannut itse toiminnassa mitään eroa?


No aamulla kun lähdin töihin niin vispasi täysillä. Lasissa oli kyllä kuuraa niin oisko vaikuttanut. Sinänsä kyllä tuo etukameran kohta on lämmitetty eli ei pitäisi olla näkymä estynyt.
Pitää laittaa takas automaatille kun lähtee reissuun jouluksi...
 
Jotain puhetta, että tuulilasinpyyhkimet olisivat saaneet muutakin päivitystä kuin sen, että voi laittaa pois-asentoon vakkarilla ja autopilotilla. Onko kukaan vielä huomannut itse toiminnassa mitään eroa?


Ajoin maanantaina räntäsateessa ~600km ja hyvin toimi.
 
Testailin tuota uutta kuljettajan seurantaa motarilla ap kanssa.

Auto ei seuraa katsetta. Vain pään asentoa. Sen vuoksi voit käyttää kännykkää entiseen malliin ajaessa.

Mutta säädäpä sekunti ilmastointia, katso kuolleenkulman kameraa, fsd kaistanvaihdon näkymää. Tai sitten yritä kartasta katsoa nopeuskameroita mitä ei ilmoiteta mitenkään muuten. -> välittömästi herja et katse tiehen!!

Eli auto et voi enää hallita ilman herjaa, mutta perseillä voit jos siltä tuntuu. Meni kyllä niin nappiin toi uudistus…
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 365
Viestejä
4 510 397
Jäsenet
74 357
Uusin jäsen
villl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom