Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

17-18kWh/100km lukemiin pakkasella voi toki päästä, jos käyttää ajastettua esilämmitystä. ILP tosin imee hukkalämmöt kabiiniin tällöinkin jo 30-40km matkalla jonka jälkeen kulutus alkaakin jo nousemaan. Seinästä mitattuna tälläinen esilämmittely haukkaa jopa yli 5kWh virtaa. Teslahan ei myöskään esilämmitystä laske matkamittarin kulutuksiin millään tavalla.
Tämä on kaksiteräinen miekka.

Tuollainen esilämmityksen hyödyntäminen tulevaa ajoa ajatelleen heikentää kulutuksen vertailua muiden autojen kanssa, jos toisessa merkissä ei kyseistä optimointia ole.

Toisaalta se parantaa toimintamatkaa, joka on ainakin minulle tärkein sähköauton sähkön käyttämiseen liittyvä juttu ja tärkeämpi kuin absoluuttinen kokonaiskulutus latausasemasta. Eli johdon päässä kuluttakoon enemmän, kunhan on nuuka ajossa. Itse näen paremmaksi, että auto ilmoittaa vain ilman töpseliä olevan kulutuksen, koska sen perusteella voi paremmin arvioida toimintamatkaa kuin, että siinä olisi latausaseman lämmitykset mukana. Toki kummatkin luvut voisi ilmoittaa.

Lataushäviöihin menee muutenkin noin 10%.
 
Paljon tuntuu hajoilevan noita ILP:ejä tuolla FB-ryhmässä. Alkaa itseäkin kuumottaa että joutuuko tuon riesan kohteeksi. Eikös toi ILP mene päälle heti kun oven avaa? Eli kaikki käynnit autolla ja esim. lumiharjan ottaminen ja oven sulkeminen käynnistää ja sammuttaa ILPin. Tulee tuon takia aika paljon ylimääräisiä käynnistyksiä ja ei ehkä tykkää niistä kovilla pakkasilla.
 
Minun takapotku model 3 (2023) vetää 10 asteen pakkasessa 21-22kWh/100km päivästä toiseen. Tässä pakkasessa range on luultavasti n. 250-270km hujakoilla, jos yhteen pötköön akun tyhjentäisi.

Artikkelissa 17kWh/100km kulutus on saavutettu varmasti joko lähtemällä lämpimästä hallista tai lämmitetty akku latauksella hyviin lämpötiloihin, jolloin ILP on hyödyntänyt ylimääräiset sisätiloihin testilenkin aikana. Harmillisesti näitä "pikkuseikkoja" ei ikinä onnistuta mainitsemaan.

17-18kWh/100km lukemiin pakkasella voi toki päästä, jos käyttää ajastettua esilämmitystä. ILP tosin imee hukkalämmöt kabiiniin tällöinkin jo 30-40km matkalla jonka jälkeen kulutus alkaakin jo nousemaan. Seinästä mitattuna tälläinen esilämmittely haukkaa jopa yli 5kWh virtaa. Teslahan ei myöskään esilämmitystä laske matkamittarin kulutuksiin millään tavalla.

Jep tuon tyylisiä lukemia myös MY LR -23 autolla pidemmillä matkoilla jos ei erityisesti ole lämmitelty. Ja alkuun jos kylmästä lähtee niin kulutus on lähempänä 30kWh/100km kunnes saa akun lämmitettyä jonnekin +10 asteiseksi. Chill-moodissa ei ilmeisesti lämmittele niin ahkerasti, en ole tuota kokeillut...
Pidemmän SC-lataussession jälkeen mennäänkin pidemmän aikaa noissa alhaisemmissa kulutuslukemissa, tuo ~500kg akku 50+ asteisena pitää lämpöä aika pitkään.
Pidempien ajojen jälkeen talvella olenkin yleensä kytkenyt auton heti laturiin kotona niin saa hyödynnettyä kun lämmöt, korostuu schuko-latauksessa varsinkin.

Asiasta toiseen, onko kukaan kokeillut dyno-moodia esmes radalla leikkimiseen? Yuutube muutamia videoita aiheesta heitti feediin. Ja ilmeisesti Enhancelta olisi jotain luistoneston poistoon liittyvää tulossa holiday updatessa, Facessa teaseri Model3 driftailusta (vaikkakin näyttäs olevan Performance...) Get ready for our Holiday update. #tesla #update #enhance | Enhance Automotive
 
M3P -19 meillä ja tuossa kovilla pakkasilla testailin sekä chill, että sport modeja ja kulutukseen en saanut eroa. Jossain myös väitettiin että Camp modella lämmitys ei esilämmitä akkua toisin kuin esilämmitys. Mutta ilman latausta ei lämmittänyt esilämmityskään joten kulutuksessa ei eroa ollut silläkään tavoin.
 
Paljon tuntuu hajoilevan noita ILP:ejä tuolla FB-ryhmässä. Alkaa itseäkin kuumottaa että joutuuko tuon riesan kohteeksi. Eikös toi ILP mene päälle heti kun oven avaa? Eli kaikki käynnit autolla ja esim. lumiharjan ottaminen ja oven sulkeminen käynnistää ja sammuttaa ILPin. Tulee tuon takia aika paljon ylimääräisiä käynnistyksiä ja ei ehkä tykkää niistä kovilla pakkasilla.
Pitäähän auton nyt ihan normi askareet kestää, tykkäsi se siitä tai ei.
 
Paljon tuntuu hajoilevan noita ILP:ejä tuolla FB-ryhmässä. Alkaa itseäkin kuumottaa että joutuuko tuon riesan kohteeksi. Eikös toi ILP mene päälle heti kun oven avaa? Eli kaikki käynnit autolla ja esim. lumiharjan ottaminen ja oven sulkeminen käynnistää ja sammuttaa ILPin. Tulee tuon takia aika paljon ylimääräisiä käynnistyksiä ja ei ehkä tykkää niistä kovilla pakkasilla.
Kolmas talvi kun samasta viasta kärsitään. Korjauksen hinta vajaa 4k kun takuu ummessa.
 
Facebookin kolmosryhmässä oli muutama viikko sitten kysely noista lämpöpumpun hajoomisista. Kyselyyn osallistui reilu 400 vastaajaa ja hajoamisia oli seuraavasti:

2021 vuosimalli 14.4%, 2022 vuosimalli 8.3% ja 2023 vuosimalli 2.5%. 2021 vuosimalleilla on tietenkin ollut pisin aika aikaa hajota ja prosentit siten isompia, joten epäselvää onko uudemmat mallit vähemmän herkempiä hajoamaan vai ei. Selvää on, että "softapäivitykset" eivät ongelmaa ainakaan ole poistaneet.
 
Ajelin tänään reilu 500km. Alkuun oli sellaista 22kWh/100km. Sitten latasin superilla 20->80% ja loppumatka meni 15kWh kulutuksella.

Olosuhteet eivät muuttuneet, eli kova lumisade ja 10 asteen pakkanen koko matkan, sekä n. 80km/h nopeus.

Eli aika suuri vaikutus sillä, että akku on lämmin tuohon kulutukseen? Tai siis veikkaisin että tuo lataus lämmitti akkua aika paljon? Ja toki tuossa sitten ennen latausta taas kului siihen akun esilämmittämiseen varmaan paljon akkua?

Eli jos haluaa säästää energiaa niin kannattanee pyrkiä selviytymään ilman akun esilämmitystä?

Kesäkeleillä olisin ajellut matkan ilman latausta, joten talvi tulee kyllä kohtuu kalliiksi kun joutuu sähköstä maksamaan.

MY LR -23 mallilla tämä.
 
Tänään ajoin töihin chill-moodissa ja takaisin normaalimoodissa LFP Kolmosella ja katsoin akun lämmöt molemmissa päissä. 77km per suunta ja molemmissa päätepisteissä akun lämpö oli noin 10 astetta.

Ok oisko noin pitkällä matkalla että lämpeää jo mutenkin noihin lämpöihin? Ja Lieneekö tuossa eroa sitten akkukemioiden välillä. Pitänee tehdä vertailua pätkäajossa jos muistaa...

ILPpivikoja on tosiaan ollut somessa jonkun verran. Omassa on taas ilmeisti jäätä kertynyt, tuuletin ei ole pyörinyt pariin viikkoon, mutta lämpenee kuitenkin. Ilmeisesti koittaa tuuletin käynnistää tai jotain kun ajoittain kuuluu muutama 'kolahdus'. En sitten tiedä tarviiko se kovemmilla pakkasilla pyöriäkkään. Noh viikonloppuna on sen verran lämmintä luvattu että jospa tuo sulaisi.
 

Mielenkiintoinen teardown vaikka olikin pikaraapaisu, mutta näkipähän insinöörien selostuksella hieman cybertruckin sisältöä.
 
Ajelin tänään reilu 500km. Alkuun oli sellaista 22kWh/100km. Sitten latasin superilla 20->80% ja loppumatka meni 15kWh kulutuksella.

Olosuhteet eivät muuttuneet, eli kova lumisade ja 10 asteen pakkanen koko matkan, sekä n. 80km/h nopeus.

Eli aika suuri vaikutus sillä, että akku on lämmin tuohon kulutukseen? Tai siis veikkaisin että tuo lataus lämmitti akkua aika paljon? Ja toki tuossa sitten ennen latausta taas kului siihen akun esilämmittämiseen varmaan paljon akkua?

Eli jos haluaa säästää energiaa niin kannattanee pyrkiä selviytymään ilman akun esilämmitystä?

Kesäkeleillä olisin ajellut matkan ilman latausta, joten talvi tulee kyllä kohtuu kalliiksi kun joutuu sähköstä maksamaan.

MY LR -23 mallilla tämä.
Teslan lämpöpumppu ei tuolla alle nollan lämpötiloissa lähes höyrystymiskelvottomalla kylmäaineella tee lämpöä ulkoilmasta, vaan imuroi sitä akusta. Siksi sitä akkua aika aktiivisesti myös ladattaessa lämmitetään. Kulutus on toki pieni, kun lämmittämiseen ”ei käytetä” energiaa ollenkaan. Vähän samassa sarjassa kuin itselataavat Toyotat.
 
Paljon tuntuu hajoilevan noita ILP:ejä tuolla FB-ryhmässä. Alkaa itseäkin kuumottaa että joutuuko tuon riesan kohteeksi. Eikös toi ILP mene päälle heti kun oven avaa? Eli kaikki käynnit autolla ja esim. lumiharjan ottaminen ja oven sulkeminen käynnistää ja sammuttaa ILPin. Tulee tuon takia aika paljon ylimääräisiä käynnistyksiä ja ei ehkä tykkää niistä kovilla pakkasilla.

Tätä olen miettinyt itsekin, tosin eikös tuohon auta se että laittaa ilmastoinnin päälle sovelluksesta niin sitten se ei kai rämppää sitä päälle ja pois heti ovia avatessa?

Ajelin tänään reilu 500km. Alkuun oli sellaista 22kWh/100km. Sitten latasin superilla 20->80% ja loppumatka meni 15kWh kulutuksella.

Olosuhteet eivät muuttuneet, eli kova lumisade ja 10 asteen pakkanen koko matkan, sekä n. 80km/h nopeus.

Eli aika suuri vaikutus sillä, että akku on lämmin tuohon kulutukseen? Tai siis veikkaisin että tuo lataus lämmitti akkua aika paljon? Ja toki tuossa sitten ennen latausta taas kului siihen akun esilämmittämiseen varmaan paljon akkua?

Oliko lataus missä kohtaa matkaa? Jos melko alkuvaiheessa niin sinänsä järkeenkäypää, jos kylmällä autolla lähdit. Varmaan tuohon akun lämmittämiseen -10C -> 50C voi helposti mennä 5-10% akkua jo.

Teslan lämpöpumppu ei tuolla alle nollan lämpötiloissa lähes höyrystymiskelvottomalla kylmäaineella tee lämpöä ulkoilmasta, vaan imuroi sitä akusta.
Lähdettä tälle? Olen ollut siinä luulossa että Teslan lämpöpumppu on hyvä ja auttaa merkittävästi kylmällä kulutukseen. -20C sitten asia erikseen.
 
Teslan lämpöpumppu ei tuolla alle nollan lämpötiloissa lähes höyrystymiskelvottomalla kylmäaineella tee lämpöä ulkoilmasta, vaan imuroi sitä akusta. Siksi sitä akkua aika aktiivisesti myös ladattaessa lämmitetään. Kulutus on toki pieni, kun lämmittämiseen ”ei käytetä” energiaa ollenkaan. Vähän samassa sarjassa kuin itselataavat Toyotat.

Höyrystytymislämpötila taitaa olla -25c – -30c välillä kylmäaineesta riippuen (r134a tai 1234yf) ja ilmeisesti sitä voidaan myös lämmittää käyttämällä kompresssoria epäoptimaallisilla vaiheistuksella. Scroll-tyyppinen kompressori sietää mäntäversioon verrattuna jonkin verran nestemäistä ainetta, mutta senkin saa rikki jos liikaa syötetään (mitä ilmeisesti tapahtui ennen softafiksiä).
 
Tesla ei ime lämpöä ulkoilmasta kylmemmästä kuin -10° vaan imee sitä jäähdytyskierrosta, johon sitä tehdään muilla tavoin. Yliopistovideo on pyörinyt täällä jo useasti. Merkittävin lämmöntuotto tulee moottoreista.
 
Minun takapotku model 3 (2023) vetää 10 asteen pakkasessa 21-22kWh/100km päivästä toiseen. Tässä pakkasessa range on luultavasti n. 250-270km hujakoilla, jos yhteen pötköön akun tyhjentäisi.

Artikkelissa 17kWh/100km kulutus on saavutettu varmasti joko lähtemällä lämpimästä hallista tai lämmitetty akku latauksella hyviin lämpötiloihin, jolloin ILP on hyödyntänyt ylimääräiset sisätiloihin testilenkin aikana. Harmillisesti näitä "pikkuseikkoja" ei ikinä onnistuta mainitsemaan.

17-18kWh/100km lukemiin pakkasella voi toki päästä, jos käyttää ajastettua esilämmitystä. ILP tosin imee hukkalämmöt kabiiniin tällöinkin jo 30-40km matkalla jonka jälkeen kulutus alkaakin jo nousemaan. Seinästä mitattuna tälläinen esilämmittely haukkaa jopa yli 5kWh virtaa. Teslahan ei myöskään esilämmitystä laske matkamittarin kulutuksiin millään tavalla.

Melko vastaavanlaisia M3 2023 LFP takapotku antanut. Voi päästä 15-18 kWh/100km lukemiin, mikäli ajaa pitkää siivua ja lähtee lämpimästä tallista. -10 asteen pakkasissa olen nähnyt pahimmillaan 30 kWh/100 km lukemia noin 10 km ajossa kun olen aamulla lähtenyt liikenteeseen, auto ollut kylmä ja yöllä ollut -15 pakkasta. Itse voin latailla kotona, mutta tuollaiset lukemat (+lataushäviöt) ovat jo sellaisia, että voi kyseenalaistaa sähköautoilun järkevyttää jollei voi ladata kotona halvalla sähköllä koska latailut tulevat jo tuntuvan kalliiksi.

Suurin merkitys kulutukseen on tosiaan tuntunut olevan onko akusto lämmin vai ei. Tämän vuoksi esim fltp-lukemakin on turha ilman lisätietoja.
 
Melko vastaavanlaisia M3 2023 LFP takapotku antanut. Voi päästä 15-18 kWh/100km lukemiin, mikäli ajaa pitkää siivua ja lähtee lämpimästä tallista. -10 asteen pakkasissa olen nähnyt pahimmillaan 30 kWh/100 km lukemia noin 10 km ajossa kun olen aamulla lähtenyt liikenteeseen, auto ollut kylmä ja yöllä ollut -15 pakkasta. Itse voin latailla kotona, mutta tuollaiset lukemat (+lataushäviöt) ovat jo sellaisia, että voi kyseenalaistaa sähköautoilun järkevyttää jollei voi ladata kotona halvalla sähköllä koska latailut tulevat jo tuntuvan kalliiksi.

Suurin merkitys kulutukseen on tosiaan tuntunut olevan onko akusto lämmin vai ei. Tämän vuoksi esim fltp-lukemakin on turha ilman lisätietoja.

FLTP:ssä taitaa kaikki autot olla jossain määrin lämpimiä kun niillä ajetaan kuitenkin testilenkin aloituspaikalle, joten se on siinä mielessä aika vertailukelpoinen. Toiset autot (akun hukkalämpöä lämmityksessään hyödyntävät) hyötyvät tästä enemmän kuin toiset. Keskiarvo siinä on kuitenkin tuo 71,4% FLTP-kesätoimintamatkasta. Oma alkuperäinen kommentti nimenomaan onkin kohdistettu tuota artikkelin kirjoittajaa kohtaan, kun kaveri sanoo toisessa lauseessa, että "Monella muulla sähköautolla talvikulutus on helposti kolmanneksen suurempi kuin kesällä", vaikka se on IMO jo ihan hyvä tulos ja sitten hehkuttaa koeajoautoa, jonka kulutus on oikeasti optimioloihin verrattuna 50% korkeampi.
 
FLTP:ssä taitaa kaikki autot olla jossain määrin lämpimiä kun niillä ajetaan kuitenkin testilenkin aloituspaikalle, joten se on siinä mielessä aika vertailukelpoinen. Toiset autot (akun hukkalämpöä lämmityksessään hyödyntävät) hyötyvät tästä enemmän kuin toiset. Keskiarvo siinä on kuitenkin tuo 71,4% FLTP-kesätoimintamatkasta. Oma alkuperäinen kommentti nimenomaan onkin kohdistettu tuota artikkelin kirjoittajaa kohtaan, kun kaveri sanoo toisessa lauseessa, että "Monella muulla sähköautolla talvikulutus on helposti kolmanneksen suurempi kuin kesällä", vaikka se on IMO jo ihan hyvä tulos ja sitten hehkuttaa koeajoautoa, jonka kulutus on oikeasti optimioloihin verrattuna 50% korkeampi.

Kyllähän tuo M3 FLTP talvirange on myös >70% optimirangesta. Tuo 17kWh pakkas kulutuksen hehkutus ihan aiheellista, koska monella autolla tuo on ihan normaali kulutus kesäajossakin.
 
Kyllähän tuo M3 FLTP talvirange on myös >70% optimirangesta. Tuo 17kWh pakkas kulutuksen hehkutus ihan aiheellista, koska monella autolla tuo on ihan normaali kulutus kesäajossakin.

Jos nyt jaksaisit lukea mitä sanon, niin en missään vaiheessa sanonut etteikö olisi hyvä kulutus. Kaikki muu tuossa osuuden muotoilussa on vaan pielessä.
 
Noniin, 4kk omistuksen jälkeen Model S ensimmäinen vikailmoitus: "Auton jäähdytysneste on vähissä - Varaa huolto THC_w0105". Kokemuksia? Akku- ja voimansiirtotakuu voimassa, autoliikkeeltä on heidän oma turva vuodeksi.

Bonuksena eilen liikkeelle lähtiessä tuulilasi halkesi oikein mallikkaasti. :kahvi: Ilmeisesti lämpötilavaihteluista. Olinkin ollut jo kuulevinani natinaa parin viikon ajan. Onneksi on lasivakuutus, tosin koko lasinvaihdossa on omavastuu.
 
Noniin, 4kk omistuksen jälkeen Model S ensimmäinen vikailmoitus: "Auton jäähdytysneste on vähissä - Varaa huolto THC_w0105". Kokemuksia? Akku- ja voimansiirtotakuu voimassa, autoliikkeeltä on heidän oma turva vuodeksi.

Bonuksena eilen liikkeelle lähtiessä tuulilasi halkesi oikein mallikkaasti. :kahvi: Ilmeisesti lämpötilavaihteluista. Olinkin ollut jo kuulevinani natinaa parin viikon ajan. Onneksi on lasivakuutus, tosin koko lasinvaihdossa on omavastuu.

Voi olla että vain vähissä ja lisäävät sitä tai sitten siellä on koko järjestelmä paskana ja odotat varaosia viikosta kuukausiin.
 
Noniin, 4kk omistuksen jälkeen Model S ensimmäinen vikailmoitus: "Auton jäähdytysneste on vähissä - Varaa huolto THC_w0105". Kokemuksia? Akku- ja voimansiirtotakuu voimassa, autoliikkeeltä on heidän oma turva vuodeksi.

Bonuksena eilen liikkeelle lähtiessä tuulilasi halkesi oikein mallikkaasti. :kahvi: Ilmeisesti lämpötilavaihteluista. Olinkin ollut jo kuulevinani natinaa parin viikon ajan. Onneksi on lasivakuutus, tosin koko lasinvaihdossa on omavastuu.
3- tai 4-tiehana vuotaa. Hinta teslalla vaihdettuna 200-400e ja varaosia on heti saatavilla eikä ainakaan oulun huoltoon ole jonoakaan. Myös atoy korjaa mutta hinta voi olla jopa kalliimpi.
 
Huomasin ajaessani suht tuttua pidempää reittiä, että karttatietoon on tullut nyt ihan höpöjä nopeusrajoitusten osalta. Tiellä jossa on 80km/h kesät talvet näytti yhtäkkiä vakkarilla ajaessa 70km/h ja toisaalla taas hetkellisesti 50km/h.
 
3- tai 4-tiehana vuotaa. Hinta teslalla vaihdettuna 200-400e ja varaosia on heti saatavilla eikä ainakaan oulun huoltoon ole jonoakaan. Myös atoy korjaa mutta hinta voi olla jopa kalliimpi.

Kiitos vinkistä. Tosiaan googlettelun perusteella voi olla mitä vaan vuotavasta letkusta paskana olevaan drivetrainiin. Kaipa tuo huolto ja maksu menee myyjäliikkeen pussista tuosta heidän myymästä turvasta. Juuri yritän kysellä liikkeeltä, että mitä kautta huolletaan.

Ja täytynee Teslalta kysyä miten tässä toimitaan, saako ajaa, hinataanko jne...
 
Kiitos vinkistä. Tosiaan googlettelun perusteella voi olla mitä vaan vuotavasta letkusta paskana olevaan drivetrainiin. Kaipa tuo huolto ja maksu menee myyjäliikkeen pussista tuosta heidän myymästä turvasta. Juuri yritän kysellä liikkeeltä, että mitä kautta huolletaan.

Ja täytynee Teslalta kysyä miten tässä toimitaan, saako ajaa, hinataanko jne...

Soitin Teslan tukeen. Tehtiin hänen ohjeistuksella autoon software resetti, eli siis tuo perus ratinnappien pohjassa pito 30s, valikoista virrankatkaisu ja auto ilman virtoja 2min paikallaan.

Sanoi talvella olevan tätä samaa ongelmaa paljon ja yleensä tuo resetti auttaa. Jos ei auta, niin sitten huoltoa varaamaan. Toistaiseksi ei ole tuon jälkeen valittanut eli voi hyvinkin olla vaan softassa.

Ulkomaalaiselle asiakaspalvelijalle pääsi alle 5 minuutissa ja oli erittäin ystävällinen, tuelle siis pisteet nyt kun ekaa kertaa asioin.
 
Melko vastaavanlaisia M3 2023 LFP takapotku antanut. Voi päästä 15-18 kWh/100km lukemiin, mikäli ajaa pitkää siivua ja lähtee lämpimästä tallista.

Samoissa menee M3LR 2022. En esilämmitä, koska pidän sitä täysin turhana jollei ole kotilatausta (meillä maksaisi kotilataus 0.27 kW/h sukolla + muut kulut, joka mielestäni liian rasvainen hinta). Vähän pakkasesta riippuen kulutus ollu alkumatkasta 20-27 väliin ja tasoittuu pidemillä reissuilla noihin maitsemisiisi lukemiin. Pikalaturilla käymisen jälkeen kulutus tosiaan näyttää putoavan lähes kesälukemiin. Normiajoissa kun kaikki lataukset julkisissa AC -latureissa ja ajot pääasiassa 5-30km pätkää pääkaupunkiseudulla, keskikulutus on talvirengaskautena ollut 20:n pinnassa, ehkä vähän ylikin.
 
Ainakin tänne tuli eilen teslan puolesta huoltokutsu ilppiä laittamaan. Kondensioveden valumisen estämistä kompressorin sähköliittimeen ja joku takaluukun O-rengas.
Install supermanifold to compress pipe insulation foam and harness connector cover. O-ring on trunk power strut.

Autona 2021-11, juurikin näitä joissa ensimmäisenä talvena sai nauttia 0 asteisesta puhalluksesta moottoritiellä...
 
Facebookin kolmosryhmässä oli muutama viikko sitten kysely noista lämpöpumpun hajoomisista. Kyselyyn osallistui reilu 400 vastaajaa ja hajoamisia oli seuraavasti:

2021 vuosimalli 14.4%, 2022 vuosimalli 8.3% ja 2023 vuosimalli 2.5%. 2021 vuosimalleilla on tietenkin ollut pisin aika aikaa hajota ja prosentit siten isompia, joten epäselvää onko uudemmat mallit vähemmän herkempiä hajoamaan vai ei. Selvää on, että "softapäivitykset" eivät ongelmaa ainakaan ole poistaneet.
Jos en muista väärin niin tais olla vielä viime vuoden ekalla viikolla joulukuuta tavarantoimmitajalta virheellisiä osia grundheiden Tesla y. Mielenkiintoisempia tietoja olisi nuo tammikuun -23 alkaen valmistetuista tehty tutkimus onko mennyt ilpit hajalle?
 
Sanotaanko, että viime kevättätalven ja nyt tätä talvea olen elänyt pienessä jännityksessä. :smoke: Ei se maailmaa kaada ja takuu hoitaa, mutta mieluummin silti ajais Teslalla vastavirtaan ja pääsis aikanaan toteamaan "ei rikkunut ainakaan mulla."

Helmikuun lopussa luovutettu -23 MYP.
 
Ei ole vielä ilmeisesti tullut vastaan nykyisiä kelejä, auto niiaa hieman nopeutta alemmas hetkellisesti sinisen huomautusviestin saattelemana kun lumisateesta esiin puskeva rekka vie näkyvyyden hetkeksi pois, ajan vakkarilla. :comp:
 
Toimiiko muilla sovelluksen suosittelutoiminto? Jos yritän suositella autoa tai koeajoa, avautuva yhteystietolista vaan vilkkuu eikä siitä voi edetä/valita henkilöä. Sovelluksen uudelleenasennus ei auttanut.
 
Tuo RC tarkoittaa suoraan release candidate; esituotantoversio.
 
Internetissä asiat saa huomioarvoa liioittelulla ja sensaatiohakuisuudella ja tämän someheput kyllä tietää. Youtube-videoiden kuvaukset ja insertit ovat täynnä superlatiiveja.
Yleensä raflaavimmat jutut ovat täyttä potaskaa ja tästä syystä en yksittäiselle instagram-postauksellekaan uhraa ajatustakaan, eiköhän tuo maastokelpoisuus selviä ihan jotain muuta reittiä. Pelottaa mihin ihmiskunnan mediakriittisyys menee lähivuosikymmeninä
 
Siinä oli pari muuttujaa. Mutta onhan se hauskaa kun jää kiinni, hihii Tesla jumissa!

1702491921006.png
 
Joo, en itsekään keksi ketä noita hupsutteluita jaksaa ko. autosta katsoa. Mutta siis RC ei tosiaan ole prototyyppiä nähnytkään.

Cyberissä nyt spekuloidaan kaikkea mahdollista, kuten nämä törmäystestivideot kun neljääkymppiä ajetaan esteeseen ja törmäysnukke näyttää kärsivän aika rajuja vaikutuksia (ja taka-akseli katkeaa takapyörän asennosta päätellen tai näin väitetään).

Tauhkaa on liikkeellä vaikka en ole yhtäkään videota edes nähnyt ja/tai katsonut (noihin törmää silti).
 
Eihän siinä mitään kiinteää taka-akselia olekaan kun takana on 1-2 sähkömoottoria ja ohjaus myös. Eikös siellä ole erillistuenta?
 
FLTP:ssä taitaa kaikki autot olla jossain määrin lämpimiä kun niillä ajetaan kuitenkin testilenkin aloituspaikalle, joten se on siinä mielessä aika vertailukelpoinen. Toiset autot (akun hukkalämpöä lämmityksessään hyödyntävät) hyötyvät tästä enemmän kuin toiset. Keskiarvo siinä on kuitenkin tuo 71,4% FLTP-kesätoimintamatkasta. Oma alkuperäinen kommentti nimenomaan onkin kohdistettu tuota artikkelin kirjoittajaa kohtaan, kun kaveri sanoo toisessa lauseessa, että "Monella muulla sähköautolla talvikulutus on helposti kolmanneksen suurempi kuin kesällä", vaikka se on IMO jo ihan hyvä tulos ja sitten hehkuttaa koeajoautoa, jonka kulutus on oikeasti optimioloihin verrattuna 50% korkeampi.

Ajamisesta ei ajoakku juuri lämpene, mutta akun lämmitys pudottaa kyllä kulutusta merkittävästi. Jos toinen auto ajetaan -10 asteen syväjäästä testipaikkaan aloituksella ja toinen ajetaan +21 tallista testipaikalle niin ero on selvä. Lähes 500kg akkupaketti ei ihan hetkessä lämpene tai jäähdy.

Tällä hetkellä oman M3 viimeisen 50 km keskiarvo taitaa näyttää noin 25 kWh/100km, joka on kevyt ~75 % kulutuksen nousu noin -10 asteen pakkasessa. Viimeiset 50 km pelkkää nurkka-ajoa.

Akuston lämmitys ja kokonaiskulutus
 
Höyrystytymislämpötila taitaa olla -25c – -30c välillä kylmäaineesta riippuen (r134a tai 1234yf) ja ilmeisesti sitä voidaan myös lämmittää käyttämällä kompresssoria epäoptimaallisilla vaiheistuksella. Scroll-tyyppinen kompressori sietää mäntäversioon verrattuna jonkin verran nestemäistä ainetta, mutta senkin saa rikki jos liikaa syötetään (mitä ilmeisesti tapahtui ennen softafiksiä).
https://gas-servei.com/shop/docs/technical-data-sheet-r-1234yf-gas-servei.pdf 2bar paine pakkasilla on liian vähän jotta kylmäaine toimisi kunnolla. Tuo on viilentymiseen tarkoitettu kylmäaine, siihen toimii mainiosti.
 
Piti käydä yllättäen Mehiläisessä kun vedin lipat pyöräillessä ja oikea olkapää otti osumaa (perkele hiirikäsi, ei voi pelata doomia...). Sain siis auton parkkiin Oulun Kivisydämeen ja tunteroisen jälkeen lähtiessä ilpin tuuletin hörähti taas henkiin. Eli lämmin talli olisi ihan jees talvikeleillä.
Mutta jotta ei menisi liian positiiviseksi niin jäi lataamiset Virran Type 2:sesta tekemättä kun frunkki ei tykännyt aueta. Aukeaa siis hieman mutta jää kiinni. Ja tietenkin Type 2-kaapeli siellä. Olisi pitänyt siirtää peräkonttiin, mutta tuota tarvii niin harvoin että jäänyt tekemättä. Lämmittely ei tuohon auttanut, edelleen jumissa. Pitänee kattoa keväällä mitä tuolle tekee.
 
Piti käydä yllättäen Mehiläisessä kun vedin lipat pyöräillessä ja oikea olkapää otti osumaa (perkele hiirikäsi, ei voi pelata doomia...). Sain siis auton parkkiin Oulun Kivisydämeen ja tunteroisen jälkeen lähtiessä ilpin tuuletin hörähti taas henkiin. Eli lämmin talli olisi ihan jees talvikeleillä.
Mutta jotta ei menisi liian positiiviseksi niin jäi lataamiset Virran Type 2:sesta tekemättä kun frunkki ei tykännyt aueta. Aukeaa siis hieman mutta jää kiinni. Ja tietenkin Type 2-kaapeli siellä. Olisi pitänyt siirtää peräkonttiin, mutta tuota tarvii niin harvoin että jäänyt tekemättä. Lämmittely ei tuohon auttanut, edelleen jumissa. Pitänee kattoa keväällä mitä tuolle tekee.
Mulla mennyt Model 3:ssa kaksi kertaa rikki joku osa siitä frunkin avausmekanismista ja rangeri kävi vaihtamassa sen uuteen. Molemmat kerrat taisi olla talvipakkasilla, mutta tokasta kerrasta on jo pitkään joten ehkä ne osat ovat kehittyneet.

Jotkut ovat saaneet noita auki niin että painaa sitä konepeltiä alaspäin kevyesti samalla kun appista painaa avausnappia, ja nostaa käden konepelliltä heti kun se avausmekanismin ääni kuuluu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 312
Viestejä
4 509 025
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom