Tämä on kaksiteräinen miekka.17-18kWh/100km lukemiin pakkasella voi toki päästä, jos käyttää ajastettua esilämmitystä. ILP tosin imee hukkalämmöt kabiiniin tällöinkin jo 30-40km matkalla jonka jälkeen kulutus alkaakin jo nousemaan. Seinästä mitattuna tälläinen esilämmittely haukkaa jopa yli 5kWh virtaa. Teslahan ei myöskään esilämmitystä laske matkamittarin kulutuksiin millään tavalla.
Tuollainen esilämmityksen hyödyntäminen tulevaa ajoa ajatelleen heikentää kulutuksen vertailua muiden autojen kanssa, jos toisessa merkissä ei kyseistä optimointia ole.
Toisaalta se parantaa toimintamatkaa, joka on ainakin minulle tärkein sähköauton sähkön käyttämiseen liittyvä juttu ja tärkeämpi kuin absoluuttinen kokonaiskulutus latausasemasta. Eli johdon päässä kuluttakoon enemmän, kunhan on nuuka ajossa. Itse näen paremmaksi, että auto ilmoittaa vain ilman töpseliä olevan kulutuksen, koska sen perusteella voi paremmin arvioida toimintamatkaa kuin, että siinä olisi latausaseman lämmitykset mukana. Toki kummatkin luvut voisi ilmoittaa.
Lataushäviöihin menee muutenkin noin 10%.