Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tilasimpa nyt sitten Model Y:n. Luovutuskin jo sovittu perjantaille, ja vakuutukset, maksut sekä ynnä muut hoidettu.

Onkohan joku vast’ikään prosessia läpikäynyt löytänyt jotain hyvää muistilistaa, mitä kannattaa tsekata luovutuksessa tai hyvin pian luovutuksen jälkeen? Painopiste tietenkin siinä, mitä viime aikoina on ollut ongelmina. Luultavasti vuodesta 2021 on tultu aika paljon eteenpäin.

Youtuben pätkiä katellessa toistellaan omaan makuun vähän turhan tarkasti kaikenlaisia yksityiskohtia; Jos listat tsekkaa oikeasti, tuntuisi menevän tunti jos toinenkin luovutuksessa. Kyseessä on kuitenkin on vain käyttökapistus, vaikkakin varsin kallis sellainen.

Tilasin myös S3xy Knobin ja muutaman buttonin, että nuo suurimmat hölmöilyt saa fiksattua.

Kiitos kaikille aktiivisesti ketjuun kirjoittaneille, eritoten kritiikki on auttanut. Nyt koen tietäväsi kohtuullisesti mitä saan ja mitä aiempiin autoihin verrattuna tulen kaipaamaan. Koeajolla ei olisi mitenkään kaikkia näitä yksityiskohtia tullut esille.
 
Tilasimpa nyt sitten Model Y:n. Luovutuskin jo sovittu perjantaille, ja vakuutukset, maksut sekä ynnä muut hoidettu.

Onkohan joku vast’ikään prosessia läpikäynyt löytänyt jotain hyvää muistilistaa, mitä kannattaa tsekata luovutuksessa tai hyvin pian luovutuksen jälkeen? Painopiste tietenkin siinä, mitä viime aikoina on ollut ongelmina. Luultavasti vuodesta 2021 on tultu aika paljon eteenpäin.

Youtuben pätkiä katellessa toistellaan omaan makuun vähän turhan tarkasti kaikenlaisia yksityiskohtia; Jos listat tsekkaa oikeasti, tuntuisi menevän tunti jos toinenkin luovutuksessa. Kyseessä on kuitenkin on vain käyttökapistus, vaikkakin varsin kallis sellainen.

Tilasin myös S3xy Knobin ja muutaman buttonin, että nuo suurimmat hölmöilyt saa fiksattua.

Kiitos kaikille aktiivisesti ketjuun kirjoittaneille, eritoten kritiikki on auttanut. Nyt koen tietäväsi kohtuullisesti mitä saan ja mitä aiempiin autoihin verrattuna tulen kaipaamaan. Koeajolla ei olisi mitenkään kaikkia näitä yksityiskohtia tullut esille.
Paneelivälit ja naarmut kannattaa ainakin tsekata. Välit voivat toki olla suuretkin, ilman että niille tehtäisiin mitään. Naarmuja voi olla niin sisällä kuin ulkona. Itse en kyllä jaksaisi stressata asian kanssa, mutta jos löydät jotain moitittavaa niin ilman muuta siitä kannattaa tehdä tiketti.
 
Tilasimpa nyt sitten Model Y:n. Luovutuskin jo sovittu perjantaille, ja vakuutukset, maksut sekä ynnä muut hoidettu.

Onkohan joku vast’ikään prosessia läpikäynyt löytänyt jotain hyvää muistilistaa, mitä kannattaa tsekata luovutuksessa tai hyvin pian luovutuksen jälkeen? Painopiste tietenkin siinä, mitä viime aikoina on ollut ongelmina. Luultavasti vuodesta 2021 on tultu aika paljon eteenpäin.

Youtuben pätkiä katellessa toistellaan omaan makuun vähän turhan tarkasti kaikenlaisia yksityiskohtia; Jos listat tsekkaa oikeasti, tuntuisi menevän tunti jos toinenkin luovutuksessa. Kyseessä on kuitenkin on vain käyttökapistus, vaikkakin varsin kallis sellainen.

Tilasin myös S3xy Knobin ja muutaman buttonin, että nuo suurimmat hölmöilyt saa fiksattua.

Kiitos kaikille aktiivisesti ketjuun kirjoittaneille, eritoten kritiikki on auttanut. Nyt koen tietäväsi kohtuullisesti mitä saan ja mitä aiempiin autoihin verrattuna tulen kaipaamaan. Koeajolla ei olisi mitenkään kaikkia näitä yksityiskohtia tullut esille.
Ei tohon mitään vastaanottotarkastuksia tartte tehdä. Kovaa ajoa vaan.
 
Tilasimpa nyt sitten Model Y:n. Luovutuskin jo sovittu perjantaille, ja vakuutukset, maksut sekä ynnä muut hoidettu.

Onkohan joku vast’ikään prosessia läpikäynyt löytänyt jotain hyvää muistilistaa, mitä kannattaa tsekata luovutuksessa tai hyvin pian luovutuksen jälkeen? Painopiste tietenkin siinä, mitä viime aikoina on ollut ongelmina. Luultavasti vuodesta 2021 on tultu aika paljon eteenpäin.

Youtuben pätkiä katellessa toistellaan omaan makuun vähän turhan tarkasti kaikenlaisia yksityiskohtia; Jos listat tsekkaa oikeasti, tuntuisi menevän tunti jos toinenkin luovutuksessa. Kyseessä on kuitenkin on vain käyttökapistus, vaikkakin varsin kallis sellainen.

Tilasin myös S3xy Knobin ja muutaman buttonin, että nuo suurimmat hölmöilyt saa fiksattua.

Kiitos kaikille aktiivisesti ketjuun kirjoittaneille, eritoten kritiikki on auttanut. Nyt koen tietäväsi kohtuullisesti mitä saan ja mitä aiempiin autoihin verrattuna tulen kaipaamaan. Koeajolla ei olisi mitenkään kaikkia näitä yksityiskohtia tullut esille.
Ovet kannattaa tsekata. Että aukeavat ja sulkeutuvat kaikki oikein. Kahvaa nostaessa niiden kuuluisi pikkaisen pompata auki.
 
Omistaako Tesla osan tosta SEXY buttons firmasta? Näyttää saavan likipitäen pelkästään kehuja nuo napit.
 
Omistaako Tesla osan tosta SEXY buttons firmasta? Näyttää saavan likipitäen pelkästään kehuja nuo napit.
Ei kait. Helppoahan se on saada kehuja kun korjaa valmistajan puutteita. Oikeat Teslan omistajat ei tuollaisiin nappeihin koske koska ne pilaa ohjaamon.
 
Tässä nyt ei taas ole mitään tolkkua kun napit voi asentaa piiloon. Lopeta trollaaminen, kiitos
Tiedän kyllä että napit voi asentaa piiloon.
Kaikki eivät ole samaa mieltä siitä, että Elonin visioon saisi koskea.


Esim. tämä tuote korvaa paljolti puutteita autossa. Toki ei mene piiloon mutta integroituu osaksi autoa ja ohjaamoa.

Kuitenkaan Tesla omistajien mukaan tämä on huono asia kun se pilaa Elonin ajatuksen miten näytöllä tulee kaikki tehdä.
 
Tiedän kyllä että napit voi asentaa piiloon.
Kaikki eivät ole samaa mieltä siitä, että Elonin visioon saisi koskea.


Esim. tämä tuote korvaa paljolti puutteita autossa. Toki ei mene piiloon mutta integroituu osaksi autoa ja ohjaamoa.

Kuitenkaan Tesla omistajien mukaan tämä on huono asia kun se pilaa Elonin ajatuksen miten näytöllä tulee kaikki tehdä.
Se että yksittäinen henkilö kirjoittaa twiitin, jossa sanotaan "This device completely defeats the purpose of minimalism", media repii otsikon "Drives Fanboys crazy" ja sinä yleistät "Tesla omistajat" ei ole mitään muuta kuin tahallista trollaamista ja flametusta. Ole hyvä ja lopeta, kiitos.
 
Mä oon noita nappeja joskus miettinyt, mutta en oo vielä keksinyt mihin tarpeeseen ne ostaisin. Puhtaan lasin pyyhkiminen kesäpäivänä vakkarilla, koska siitepöly/hyönteiset ikkunassa, tai pikemminkin sen välttäminen, on ilmeinen hyöty. Toisaalta en juuri koskaan käytä vakkaria muilla kun pitkillä matkoilla, jolloin se kyllä kohdalle osuessaan ärsyttää pahasti, mutta toisaalta rahan laittaminen autoon on toistaiseksi ärsyttänyt vielä enemmän.

Esilämmitykselle ei käyttöä, koska enää lataa enää ollenkaan nopeilla pääkaupunkiseudulla kyllästyttyäni takseihin ja ruuhkaisiin (.. ja siksi hitaisiin) ABC-latureihin, joihin tuo ei ikävä kyllä auta. Matkoillahan tuo ei olekaan ongelma, koska Superit ja hätätapauksessa Recharget ovat muutenkin päivänselvä valinta ja löytyvät navista.

Mitäs muuta potentiaalisesti hyödyllistä tuossa nykyään saisi / mihin pääasiallisesti käytätte?
 
Mitäs muuta potentiaalisesti hyödyllistä tuossa nykyään saisi / mihin pääasiallisesti käytätte?

En omista buttoneita, enkä edes Teslaa, mutta jos auton omistaisin, ostaisin nuo buttonit jo ihan niiden mukana tulevien lisäasetusten kautta. Nythän siellä tuli tuki jatkuvasti palaville takavaloille (Scandinavian DRL), mikä pitäisi olla optio jo ihan vakiona Teslan puolelta, mutta ei ole. Ja ne autopilotin aikana jatkuvasti pyyhkivät pyyhkimet saa myös pois pelkällä asetuksella. Luulisi myöhemmin tulevan myös mahdollisuus kytkeä pois jatkuvasti ylinopeus varoitus joka EU säännösten takia joka kerta auton käynnistäessä on päällä.
 
En omista buttoneita, enkä edes Teslaa, mutta jos auton omistaisin, ostaisin nuo buttonit jo ihan niiden mukana tulevien lisäasetusten kautta. Nythän siellä tuli tuki jatkuvasti palaville takavaloille (Scandinavian DRL), mikä pitäisi olla optio jo ihan vakiona Teslan puolelta, mutta ei ole. Ja ne autopilotin aikana jatkuvasti pyyhkivät pyyhkimet saa myös pois pelkällä asetuksella. Luulisi myöhemmin tulevan myös mahdollisuus kytkeä pois jatkuvasti ylinopeus varoitus joka EU säännösten takia joka kerta auton käynnistäessä on päällä.
Mulla mielestäni palaa takavalot jatkuvasti ainakin nyt pimeään aikaan. En ole kyllä ikinä edes kolunnut niitä valikoita, että onko siellä jotain valojuttuja asetusten takana.

Toi pyyhkijäongelma ei nyt sentään kuitenkaan onneksi ole jatkuva. Itsellä tuota tapahtui viime keväänä/alkukesästä pahimpaan siitepölyaikaan joitakin kertoja ja tilanne on kyllä kohdalle osuessaan päällä niin kauan kun aurinko laskee tai lasi putsattu, mutta ei nyt tule mieleen, että olisi kesäkuun jälkeen tarvinnut leikkiä/käydä putsailemassa lasia sen takia.
 
Mulla mielestäni palaa takavalot jatkuvasti ainakin nyt pimeään aikaan. En ole kyllä ikinä edes kolunnut niitä valikoita, että onko siellä jotain valojuttuja asetusten takana.

Toi pyyhkijäongelma ei nyt sentään kuitenkaan onneksi ole jatkuva. Itsellä tuota tapahtui viime keväänä/alkukesästä pahimpaan siitepölyaikaan joitakin kertoja ja tilanne on kyllä kohdalle osuessaan päällä niin kauan kun aurinko laskee tai lasi putsattu, mutta ei nyt tule mieleen, että olisi kesäkuun jälkeen tarvinnut leikkiä/käydä putsailemassa lasia sen takia.
Päivällä ei takavalot ajossa pala, napeilla tai tarkemmin sillä Commanderilla saa palamaan tuoreella päivityksellä:

Screenshot_20231117_183837.jpg
 
Tokkopa ihan kauhean tärkeä ominaisuus kun käsittääkseni näillä enempi ajellaan ali- kuin ylinopeutta, jotta päästäisiin niihin luvattuihin rangeihin.
Varmaan ne jotka seurailivat kulutustaan polttisautoillakin. Suurinta osaa tuskin kiinnostaa pätkääkään onko seuraavalla laturilla 5 vai 15%/litraa. Yhtä kaikki. Kamerat saa väistettyä asettamalla vakkariin nopeusrajoitus + 10%.
 
Päivällä ei takavalot ajossa pala, napeilla tai tarkemmin sillä Commanderilla saa palamaan tuoreella päivityksellä:

Screenshot_20231117_183837.jpg
Jes. Noista päivävaloista en ole ollut tietoinen / riittävän kiinnostunut huomatakseni palaako vai ei. Sakkoahan niistä ei taida nykyään enää tulla kun aika monessa autossa näkee pimeänä?
 
Säätämisen ilosta ja muutamasta mukavasta quality on life -jutustahan noissa napeissa on kysymys. Bonuksena vielä suunnittelukukkasia/ääliömäisyyksiä voi fiksata siinä samalla.

Itellä merkitsevä juttu oli regenin säätö lähinnä talvea varten, automaattipyyhkijöiden disablointi sekä saahan tuolla sitten hanskalokeron käyttökelpoiseksi ja mitä nyt sitten keksiikin.
 
Säätämisen ilosta ja muutamasta mukavasta quality on life -jutustahan noissa napeissa on kysymys. Bonuksena vielä suunnittelukukkasia/ääliömäisyyksiä voi fiksata siinä samalla.

Itellä merkitsevä juttu oli regenin säätö lähinnä talvea varten, automaattipyyhkijöiden disablointi sekä saahan tuolla sitten hanskalokeron käyttökelpoiseksi ja mitä nyt sitten keksiikin.
Tuota hanskalokeroa en ymmärrä. Sen avaamissa menee pari sekuntia, kuinka usein porukka availee tuota? Meillä availlaan ehkä ihan maksimissaan kerran kahdessa kuussa. Ja aiemmissa autoissa oli ihan sama homma.
 
Tuota hanskalokeroa en ymmärrä. Sen avaamissa menee pari sekuntia, kuinka usein porukka availee tuota? Meillä availlaan ehkä ihan maksimissaan kerran kahdessa kuussa. Ja aiemmissa autoissa oli ihan sama homma.
Vähän hämmentävä kommentti, kun ollaan tekniikka ja mm. ylikellotusfoorumilla missä vielä ikähaitari laaja ja kaikenlaista taaplaajaja mukana.

Itse ajattelen hieman eri tavalla. Minulla on jo nappi, jossa ei vielä toimintoa. Miksipä en siinä muutenkin säätäessä helpottaisi homman vähän lyhyemmäksi ja helpommaksi. Ehkäpä käytän hanskalokeroa aiempaa useammin hyödyksi.

Asentelinpa tontille liiketunnistimella toimivia valojakin ties missä vajassa, vaikka kytkimet on jo fiksusti sijoitettu ja ehkä kerran kuussa menee oikeasti aikaakin hukkaan kun otan askelen pari kytkimelle. Ei kaiken tarvitse olla kokonaistehokasta.

Toki ymmärrettävä näkökanta esimerkiksi kustannusmielessä, mutta tuskinpa kukaan tuota vain ja ainoastaan tuohon käyttöön ostaa.
 
Eri sivustoilta lukemani perusteella yleisimmät käyttötarkoitukset ovat pyyhkijöiden off-asetus autopilotilla/vakkarilla ajaessa, regenin säätö, akun lämmitys ja autopilot päälle/pois.

Lisäksi joillekin hansikaslokero on tärkeä, jotkut taas virittelevät takaistuinlämmittimille napit takakeskisuulakkeen viereen. Myös chill/sport ja maasto-asetus ovat suosittuja. Tosin chill/sport tai hansikaslokeron saa myös ratin vasempaan nappiin.

Talviaikaan akun lämmitys, regenin säätö ja maastoasetus ovat minusta hyödyllisiä. Kesällä noita ei tarvitse.
 
Tuli tänään 1. kertaa kokeiltua LR Y:ssä "maastoavustus" tilaa. Toistaiseksi kun pärjännyt ilman. Ajoin tarkoituksella auton hitaalla vauhdilla "jumiin" ylämäkeen (lunta ehkä 15 cm), mistä ei lähtenyt enää paikoiltaan liikkeelle normiajotilassa. Ei sutinut juurikaan, oli vaan sitä mieltä, että ei halua mennä - rutisi vaan. Takavetopainotteinen siis tuntui olevan.
Maastoajoavustin päälle, niin lähti sutimatta ihan nätisti samantein ylös mäkeä. Yllättävän iso ero. Regenin voimakkuuteen maastotila vaikutti myös aika paljon, ei saanut perää irti mutkassa vaikka yritti.
Näemmä siis erityisen liukkaalla tuo voi olla hyvä. Sillä varauksella että ajoavustimia menee pois päältä myös.
Eli "normitilassa" neliveto kökkö ainakin hangessa, mutta offoad-tilassa parempi imho kuin polttisautoissa (bmw, volvo jne) kun paikoiltaan pitää lähteä. Tässä meidän mäessä kun vertaa. Tositestit on vasta sitten kun alla on jäätä ja lunta yli maavaran.
 
Luulin osaavani suomea, mutta en tajua yhtään että mitä tässä yritetään sanoa.
Ihmettelin aluksi miten saivat nelivetoisen cybertruckin (noin 5.7 metriä pitkän ruumisarkun) tehtyä alle 3000 kiloiseksi, mutta taisivat säästää ruostumattomassa teräksessä kun ei ollutkaan 3mm mitä musk puhui vaan 1.8mm tai jopa alle paneelien paksuudet.
 
Varmaan ne jotka seurailivat kulutustaan polttisautoillakin. Suurinta osaa tuskin kiinnostaa pätkääkään onko seuraavalla laturilla 5 vai 15%/litraa. Yhtä kaikki. Kamerat saa väistettyä asettamalla vakkariin nopeusrajoitus + 10%.
Lähinnä tarkoitin, että käsittääkseni range puolittuu kun ajetaan esim motarin sakkorajoilla, kuten vaikkapa tässä kerrotaan Reddit - Dive into anything
Tämä kannustanee kaikissa nopeuksissa ajamaan ennemmin ali- kuin ylinopeutta, ei niitä lehtipihvejä lapinreissulla voi määräänsä enempää syödä.
 
Lähinnä tarkoitin, että käsittääkseni range puolittuu kun ajetaan esim motarin sakkorajoilla, kuten vaikkapa tässä kerrotaan Reddit - Dive into anything
Tämä kannustanee kaikissa nopeuksissa ajamaan ennemmin ali- kuin ylinopeutta, ei niitä lehtipihvejä lapinreissulla voi määräänsä enempää syödä.
Tämä ei tule yllätyksenä jo sähköauton omistajille kun ajetaan kesällä 126 kmh että puolittuu range ja talvella sama homma vaikka nopeus ei päätä huimaa. Täällä moni ajaakin rangen ehdoilla ja ainahan sitä nopeutta voi hiljentää jos tuntuu ettei pääse päämäärän pikalatauspisteelle.
Tuo Highland 3 longrange minulle jo riittäisi rangeahdistukseen kun harvoin sitä ajelee yhtäsoittoa yli 3 tuntia jos ei pakkoa ole. Tilavahan tuo ei valitettavasti ole niin katson rauhassa tuon juniper y päivityksen ja päädyn todennäköisesti ässään jos ei toimintamatka y mallissa heltiä 650 wltp.
 
Ässä on vähän niin ja näin nykymarkkinoilla. Ostaisin ainakin itse ennemmin id7:n kun se on kaiken kaikkiaan parempi auto, premiumpia varusteita ja halvempikin.
 
Viimeksi muokattu:
Ässä on vähän niin ja näin nykymarkkinoilla. Ostaisin ainakin itse ennemmin id7:n kun se on kaiken kaikkiaan parempi auto, premiumpia varusteita ja halvempikin.
Varmaan ässä muuttunut vuosien varrella, mutta silti se näyttaisi olevan hyvin paljolti sama auto kuin 10 v sitten....ainakin minun silmissä. Itse tykkään siitä että autoilla on selkeä elinkaari. Jos noiden kahden välillä pitäisi valita, niin ottaisin myös ID7:n.
 
Kyllä S ja X alkaa tuntumaan siltä, että ikä painaa. Ainakin itse jos olisi sadantonnin autoa ostamassa niin katselisin saksalaisia. Reilumpaa uudistusta kaipaisivat molemmat, siten että molemmat tuntuisi oikeasti uusilta autoilta eikä vain facelifteiltä ikivanhaan malliin.
 
Vaikka lievää offtopiccia on niin käsittämätöntä etteivät korjanneet ID7:aan ratin "nappeja" ja lämmön säätimiä.
" Myös rattipainikkeet kuuluvat yhä yksiin markkinoiden huonoimmista ja tunnottomimmista käyttää. "
"fyysiset toiminnallisuudet vähentyvät entisestään, kun ilmastoinnin suuttimiakin voi nyt ohjata Porsche Taycanin tapaan vain käyttöjärjestelmän kosketustoiminnoilla."
 
Lähinnä tarkoitin, että käsittääkseni range puolittuu kun ajetaan esim motarin sakkorajoilla, kuten vaikkapa tässä kerrotaan Reddit - Dive into anything
Tämä kannustanee kaikissa nopeuksissa ajamaan ennemmin ali- kuin ylinopeutta, ei niitä lehtipihvejä lapinreissulla voi määräänsä enempää syödä.
Ei suomessa ole niin pitkää pätkää jossa ajetaan +120km/h, että lähimainkaan puolittuisi.. Mä ajelen useamman kerran vuodessa vitostietä Helsingistä Kuhmoon tai Rukalle. Tuossa on alkupätkästä motaria hieman alle 200km (HKI-Heinola, Mikkeli-Juva + Kuopio). Kesällä range reipas 400km jollain 110km/h keskinopeudella. Kuopiota pidemmälle jos jatkaa, niin siinä joutuu lataamaan joka tapauksessa, eikä sillä nyt sitten ole Kuopion kohdalla kauheasti väliä onko prosentit silloin 5 vai 25% kun pysähdys on kuitenkin edessä. Lujaa ajamalla ollaan jo lähdetty laturilta pois kun himmailija saapuu paikalle.
Talvella vastaavalla pätkällä vaaditaan kaksi latausta ja taaskaan ei himmailemalla säästä tippaakaan, koska Mikkeli on luonteva paikka ensimmäiselle ja Kuopio toiselle. Tuossa yksittäiset stintit n. 200km mittaisia, joten jalka suorana voi ajaa rangen puolesta.. Sitten tietysti jos agendalla on ajaa mahd. taloudellisesti, niin voihan sitä ajaa koko matkan 80km jos haluaa, niin saattaa päästä kesällä +600km ja talvella 400km akullisella. Mitään järkeä tuossa ei toki ole, mutta kai siinä euron tai kolme voi säästää 6-8h matkaa kohden..
 
Ajoin Turkuun ja tajusin ettei matkassa ollut yhtään ihmeellistä; ei yhtään haamua vakkarilla ajaessa, pakkasta kylmimmillään -23° ja lämmitys +20 pyynnillä oli mukava ajella. ~7% meni enemmän varausta mitä navi lähdössä arveli.
 
Vaikka lievää offtopiccia on niin käsittämätöntä etteivät korjanneet ID7:aan ratin "nappeja" ja lämmön säätimiä.
" Myös rattipainikkeet kuuluvat yhä yksiin markkinoiden huonoimmista ja tunnottomimmista käyttää. "
"fyysiset toiminnallisuudet vähentyvät entisestään, kun ilmastoinnin suuttimiakin voi nyt ohjata Porsche Taycanin tapaan vain käyttöjärjestelmän kosketustoiminnoilla."
Pakko sanoa, että nyt on ensimmäinen inhimillisen näköinen VW -sähköauto omaan silmään. Aika minimiin on vedetty kojelautatoiminnot Teslan tapaan ja ruma tabletti töröttää tässäkin kabiinissa, mutta ulkoapäin ihan eri maata kun nuo aiemmat järkyttävät SUV -hökötykset.
 
Ei suomessa ole niin pitkää pätkää jossa ajetaan +120km/h, että lähimainkaan puolittuisi.. Mä ajelen useamman kerran vuodessa vitostietä Helsingistä Kuhmoon tai Rukalle. Tuossa on alkupätkästä motaria hieman alle 200km (HKI-Heinola, Mikkeli-Juva + Kuopio). Kesällä range reipas 400km jollain 110km/h keskinopeudella. Kuopiota pidemmälle jos jatkaa, niin siinä joutuu lataamaan joka tapauksessa, eikä sillä nyt sitten ole Kuopion kohdalla kauheasti väliä onko prosentit silloin 5 vai 25% kun pysähdys on kuitenkin edessä. Lujaa ajamalla ollaan jo lähdetty laturilta pois kun himmailija saapuu paikalle.
Talvella vastaavalla pätkällä vaaditaan kaksi latausta ja taaskaan ei himmailemalla säästä tippaakaan, koska Mikkeli on luonteva paikka ensimmäiselle ja Kuopio toiselle. Tuossa yksittäiset stintit n. 200km mittaisia, joten jalka suorana voi ajaa rangen puolesta.. Sitten tietysti jos agendalla on ajaa mahd. taloudellisesti, niin voihan sitä ajaa koko matkan 80km jos haluaa, niin saattaa päästä kesällä +600km ja talvella 400km akullisella. Mitään järkeä tuossa ei toki ole, mutta kai siinä euron tai kolme voi säästää 6-8h matkaa kohden..
Ei ehkä kokomatkaa pysty ajamaan +120km/h, mutta kun kesällä viimeksi tuli Ylöjärveltä päin Helsinkiin päin, niin kyllä noin 200km tultiin 140-150km/h, vain Tampereen ja Hämeenlinnan kohdalla joutuu ajamaan hiljempaa.
 
Ei suomessa ole niin pitkää pätkää jossa ajetaan +120km/h, että lähimainkaan puolittuisi.. Mä ajelen useamman kerran vuodessa vitostietä Helsingistä Kuhmoon tai Rukalle. Tuossa on alkupätkästä motaria hieman alle 200km (HKI-Heinola, Mikkeli-Juva + Kuopio). Kesällä range reipas 400km jollain 110km/h keskinopeudella. Kuopiota pidemmälle jos jatkaa, niin siinä joutuu lataamaan joka tapauksessa, eikä sillä nyt sitten ole Kuopion kohdalla kauheasti väliä onko prosentit silloin 5 vai 25% kun pysähdys on kuitenkin edessä. Lujaa ajamalla ollaan jo lähdetty laturilta pois kun himmailija saapuu paikalle.
Talvella vastaavalla pätkällä vaaditaan kaksi latausta ja taaskaan ei himmailemalla säästä tippaakaan, koska Mikkeli on luonteva paikka ensimmäiselle ja Kuopio toiselle. Tuossa yksittäiset stintit n. 200km mittaisia, joten jalka suorana voi ajaa rangen puolesta.. Sitten tietysti jos agendalla on ajaa mahd. taloudellisesti, niin voihan sitä ajaa koko matkan 80km jos haluaa, niin saattaa päästä kesällä +600km ja talvella 400km akullisella. Mitään järkeä tuossa ei toki ole, mutta kai siinä euron tai kolme voi säästää 6-8h matkaa kohden..
Ihmisillä on monenlaisia tarpeita. Itsellä aiheuttaa harmaita hiuksia nykyisellä longrange y mallilla kesäkelillä seuraavat skenaariot:
Pori-linnanmäki-hyvinkää ja hyvinkää-linnanmäki-mikkeli matkat varsinkin kun akku ei välttämättä ole edellisenä yönä latautunut täyteen. Siihen päälle kun tulee nuo pohjoisen reissut puhumattakaan akun degredaatiosta niin ei kovin luontevia siirtymiset ole kun aina mielessä mihinkä lyö töpsölin päähän kiinni auton tai ylimääräinen pikalataus. Sen takia meinasinkin panostaa seuraavaan autoon jossa minimissään 650wltp ja voi mieluusti olla vaikka sen 800wltp jos hinta ei kapua pitkälti yli 100k. Y malli ulkomitoiltaan hyvä, voisi olla pienempikin ja sedaneista ässä nipin napin autotalliin uppoaisi. Siinä pelastaa tuo iso takaluukku niin ei tarvitse aina peräkärryllä pelehtiä.
 
Ei ehkä kokomatkaa pysty ajamaan +120km/h, mutta kun kesällä viimeksi tuli Ylöjärveltä päin Helsinkiin päin, niin kyllä noin 200km tultiin 140-150km/h, vain Tampereen ja Hämeenlinnan kohdalla joutuu ajamaan hiljempaa.
No kuten lainaamassassi viestissä kerroin, niin keskikulutuksen tuolla mainitsemallani pätkällä on kesällä sellainen, että kesällä ajaa helposti Kuopioon lataamaan - jolloin selviää yhdellä stopilla - vaikka ajaa ylinopeutta (siinäkin on se n 200km motaria ja loppukin 80-100 aluetta). Talvella taas ei pääse, jos ajaa edes normaalia nopeutta, joten on aivan sama painaa jalka suorana, koska kaksi latausta on joka tapauksessa edessä. Kummassakaan skenaariossa ajamalla hiljaa ei voi voittaa ajassa. Rahassa kylläkin, jos se parin euron säästö tuntuu tärkeältä. Ei siis mitään eroa polttikseen siinä suhteessa. Sä olet tolla valitsemallasi nopeudella aikasemmin kohteessa kun taloudellisemmin ajava kaveri joka kyttää economynäyttöä. Molemmat kokevat varmaankin olevan voittajia omasta näkövinkkelistään.
 
No kuten lainaamassassi viestissä kerroin, niin keskikulutuksen tuolla mainitsemallani pätkällä on kesällä sellainen, että kesällä ajaa helposti Kuopioon lataamaan - jolloin selviää yhdellä stopilla - vaikka ajaa ylinopeutta (siinäkin on se n 200km motaria ja loppukin 80-100 aluetta). Talvella taas ei pääse, jos ajaa edes normaalia nopeutta, joten on aivan sama painaa jalka suorana, koska kaksi latausta on joka tapauksessa edessä. Kummassakaan skenaariossa ajamalla hiljaa ei voi voittaa ajassa. Rahassa kylläkin, jos se parin euron säästö tuntuu tärkeältä. Ei siis mitään eroa polttikseen siinä suhteessa. Sä olet tolla valitsemallasi nopeudella aikasemmin kohteessa kun taloudellisemmin ajava kaveri joka kyttää economynäyttöä. Molemmat kokevat varmaankin olevan voittajia omasta näkövinkkelistään.
Tätä mäki oon ihmetelly et miten porukka jaksaa noilla mitään alinopeuksia ajella, kun tilanne on juuri tuo. Rangessa voi olla eroa, mutta lopputulos on silti se, että sama määrä latauksia Suomen sisällä tulee tehtyä ja aikalailla määritelty ne välit missä järkevä ladata. Niissä ei tarvi himmailla yhtään.
 
Ihmisillä on monenlaisia tarpeita. Itsellä aiheuttaa harmaita hiuksia nykyisellä longrange y mallilla kesäkelillä seuraavat skenaariot:
Pori-linnanmäki-hyvinkää ja hyvinkää-linnanmäki-mikkeli matkat varsinkin kun akku ei välttämättä ole edellisenä yönä latautunut täyteen. Siihen päälle kun tulee nuo pohjoisen reissut puhumattakaan akun degredaatiosta niin ei kovin luontevia siirtymiset ole kun aina mielessä mihinkä lyö töpsölin päähän kiinni auton tai ylimääräinen pikalataus. Sen takia meinasinkin panostaa seuraavaan autoon jossa minimissään 650wltp ja voi mieluusti olla vaikka sen 800wltp jos hinta ei kapua pitkälti yli 100k. Y malli ulkomitoiltaan hyvä, voisi olla pienempikin ja sedaneista ässä nipin napin autotalliin uppoaisi. Siinä pelastaa tuo iso takaluukku niin ei tarvitse aina peräkärryllä pelehtiä.
Joo. On noita ongelmallisia matkoja toki. Itse lähden pidemmille matkoille aina 100% akulla, jolloin ei tule yhtään suunnittelematonta latausta johonkin mahdollisesti paskalle laturille (vrt. esim. ABC:t, jotka voivat olla välillä ihan mitä sattuu). Sitten kun liikuskellaan pohjoisemmassa, tai muuallakin, haja-asutusalueilla, niin niitä hyviä latureita ei välttämättä ole tarjolla. Mä esim. mökiltä ajelen silloin tällöin Kolille + takaisin, joka sellainen 450km. Matkalla on Nurmeksen ABC, jonka arvaan kokeilematta aika hitaaksi, mutta muuta tarjontaa en ole ainakaan suoraan reitin varrella nähnyt. Tuonne ajelee kesällä heittämällä edes takaisin, mutta talvella ei tosiaan onnistuisi. Itsekin vierastan jokaista "ylimääräistä" latauspysähdystä ja nähdäkseni sellainen 500-600km kelillä kun kelillä kestävä akku olisi sellainen, jolla en viitsisi niistä enää ikinä rutista. 3LR kattaa tällä hetkellä omat kohteet ja vielä täysin Supereita käyttäen, mutta ei varmastikaan joka puolella suomea.
 
Tätä mäki oon ihmetelly et miten porukka jaksaa noilla mitään alinopeuksia ajella, kun tilanne on juuri tuo. Rangessa voi olla eroa, mutta lopputulos on silti se, että sama määrä latauksia Suomen sisällä tulee tehtyä ja aikalailla määritelty ne välit missä järkevä ladata. Niissä ei tarvi himmailla yhtään.

Jeps. Kokisin kyllä vahvasti, että auto x ei ole silloin se oma juttu, jos homma menisi siihen ettei voisi matkustaa sillä samaan tapaan kun on aina tottunut matkustamaan. Asia erikseen tietysti sitten se ihmisjoukko, joka raapustelee Exceliinsä jokaisen autoiluun liittyvän kulun ja koittaa nipistää niitä pienemmäksi mm. sillä tien tukkona toimimisella. Tämän ihmisryhmän osalta ei nähdäkseni ole mitään merkitystä sillä onko kyseessä millä käyttövoimalla liikkuva kulkine. Rahanmenoon liittyvät vaikuttimet ajosuorituksen tyylissä kun pysyvät täsmälleen samoina
 
Turusta paluu, -19° pakkasta ja Huittisiin tultiin 5% jäljellä tilanteessa; esilämmitys kytkeytyi päälle 30min ennen saapumista. 160kW teholla iskee superi ampeereja akkuun, ei voi moittia.

Ajoa tuli siis parinkymmenen pakkasessa akullisella noin 280km.
 
Täällä taas toisenlaiset kokemukset. Sr+ vm21, 38min esilämmitystä ennen laturille menoa, 20% akkua ja 60kw tuli, sitten tippui 40kw 55% kohdilla. Sama toiseen suuntaan mutta eri laturilla, noin 40-50kw. Abc lataus, toisessa olin yksin ja toisessa olin jonkun audin kanssa. Katsoin huvikseen niin audilla tuli 102kw vielä 70% kohdilla.
 
Täällä taas toisenlaiset kokemukset. Sr+ vm21, 38min esilämmitystä ennen laturille menoa, 20% akkua ja 60kw tuli, sitten tippui 40kw 55% kohdilla. Sama toiseen suuntaan mutta eri laturilla, noin 40-50kw. Abc lataus, toisessa olin yksin ja toisessa olin jonkun audin kanssa. Katsoin huvikseen niin audilla tuli 102kw vielä 70% kohdilla.

M3P vm21 kärsämäeltä tuli -20 pakkasessa hetken sitä 256kw ja tunnin verran tais lämmitellä akkua pikku jaksoissa ennen latausta. Tuntuu että ehdottamasti "luotettavin" latauspaikka missä olen käynyt tulee niin sanotusti täysillä. Mutta siis tosiaan 60% taitaa kyllä alle sadassa olla aina, tosin tuolla nyt hirveästi merkitystä omissa ajoissa kun tuntuu auto olevan aina ennen miestä valmis jatkamaan matkaa.
 
Teslan joulukalenteri: https://www.tesla.com/fi_fi/advent-calendar. Tesla viikonlopuksi, talviajoa Norjassa, Cyberquad, Teslashopin tuotteita. Arvotaan joka viikko joulukuussa näemmä.
Lomake oli normaalin koeajolomakkeen muunnos eli luonnollisesti markkinointia siinä sivussa :). Noh Model S rastitin kiinnostuksen kohteeksi, en siksi että olisin ostamassa mutta jos tuo nyt vaikuttaa tuohon viikolopun Tesla-malliin niin mikäpä ettei.
 
Takapäiväajovalot optio, matrix, pyyhkimien uus ohjelma ja manuaalinen vaihtoehto esilämmitykseen akulle.

#aina_toivoa_voi
:comp:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 974
Viestejä
4 562 558
Jäsenet
75 068
Uusin jäsen
Simoko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom