Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Jos asuisin usassa ja olisi paljon rahaa niin olisin kyllä ennakkotilannut cybertruckin. Mielestäni hieno, mutta ei toki tule Suomeen ja ei ole varaakaan ja Y on muutenkin käytännöllisempi kuin tuo ainakin omassa arjessani.
 
Selviskö se onko CT pellit ohennettu vai tulikin about se mitä luvattiin? Ainakin videoissa ovessa oleva teräslevy näyttää paksulta.
 
Erittäin hieno ja mielenkiintoinen tuo Cybertruck. Varsinkin mustana pidin ulkonäöstäkin, erottuu ainakin :)

Jännä nähdä, pääseekö ikinä läpi turvallisuustesteistä euroopassa. Varsinkin jalankulkija testistä ei taida olla toiveita päästä läpi.
 
Erittäin hieno ja mielenkiintoinen tuo Cybertruck. Varsinkin mustana pidin ulkonäöstäkin, erottuu ainakin :)

Jännä nähdä, pääseekö ikinä läpi turvallisuustesteistä euroopassa. Varsinkin jalankulkija testistä ei taida olla toiveita päästä läpi.
Ei mahtas tämäkään saada eu hyväksyntää? Tai ei ainakaan jalankulkijana olis väliä jääkö ton vai CT:n alle, molemmissa tapauksissa lopputulos jauhelihaa.
2023-ford-f-150-raptor-front-view-carbuzz-1020076-1600.jpg
 
Ei mahtas tämäkään saada eu hyväksyntää? Tai ei ainakaan jalankulkijana olis väliä jääkö ton vai CT:n alle, molemmissa tapauksissa lopputulos jauhelihaa.
2023-ford-f-150-raptor-front-view-carbuzz-1020076-1600.jpg
Kunhan keulassa on joustavaa materiaalia ei koko välttämättä ratkaise. Onko Teslan keula kuinka joustava ja pehmeä? Pyöreät muodot lisäävät myös selviytymisen mahdollisuuksia.

"Muotoilu ratkaisee jopa kokoa enemmän
Jalankulkijan suojaksi on kehitelty myös ulkoisia turvatyynyjä, jotka sensorien laukaisemina täyttyisivät kävelijän osuessa etumaskiin, konepellin etureunaan tai ikkunapilareihin.

Kestävimpiä ratkaisuja ovat kuitenkin auton keularakenteen pyöreähkö muotoilu ja keulassa käytettävät joustavat materiaalit.

Autojen ulkoiset merkkitunnukset on loistomalleja lukuun ottamatta jo riisuttu pois, sillä ne repisivät jalankulkijaa pahasti. Varsinaisia törmäyksen absorboivia rakenteita käytetään konepellissä ja sen saranoissa, etulokasuojissa ja puskureissa - jopa tuulilasinpyyhkijöiden tapeissa.

Auton aiheuttamaa iskuvoimaa voidaan keventää vaikkapa valmistamalla jäähdytin entistä ohuemmasta ja myötäävämmästä materiaalista. Alumiinin ja eri muovilaatujen yleistyminen tuo henkilösuojaukseen uusia mahdollisuuksia".
 
Hagertyn esittely oli myös aika mielenkiintoista katsottavaa. Onhan tämä melkoisen mielenkiintoinen laite ihan tekniseltä kantilta vaikka vuosisadan rumin auto onkin. Jos olisin varakas mieslapsi, ostaisin tämän heti.


Nuo tekniikkapäivitykset ässään niin lähtee itellä tilaukseen mieluummin kuin uudistettu juniper. Tiedä sitten tuleeko uutta ässää ennen 2025.
 
Kunhan keulassa on joustavaa materiaalia ei koko välttämättä ratkaise. Onko Teslan keula kuinka joustava ja pehmeä? Pyöreät muodot lisäävät myös selviytymisen mahdollisuuksia.

"Muotoilu ratkaisee jopa kokoa enemmän
Jalankulkijan suojaksi on kehitelty myös ulkoisia turvatyynyjä, jotka sensorien laukaisemina täyttyisivät kävelijän osuessa etumaskiin, konepellin etureunaan tai ikkunapilareihin.

Kestävimpiä ratkaisuja ovat kuitenkin auton keularakenteen pyöreähkö muotoilu ja keulassa käytettävät joustavat materiaalit.

Autojen ulkoiset merkkitunnukset on loistomalleja lukuun ottamatta jo riisuttu pois, sillä ne repisivät jalankulkijaa pahasti. Varsinaisia törmäyksen absorboivia rakenteita käytetään konepellissä ja sen saranoissa, etulokasuojissa ja puskureissa - jopa tuulilasinpyyhkijöiden tapeissa.

Auton aiheuttamaa iskuvoimaa voidaan keventää vaikkapa valmistamalla jäähdytin entistä ohuemmasta ja myötäävämmästä materiaalista. Alumiinin ja eri muovilaatujen yleistyminen tuo henkilösuojaukseen uusia mahdollisuuksia".
Fordin keulan alle metallilevy kiviä varten. Kai se levy viimeistään leikkoo jalat irti vaikka keula kuinka joustaisi. Sanotaan niin, että en haluais kokeilla miltä tuntuu, kun f150 tai ct kun tulee päälle. Siinä muuttuu nopeasti jauhelihaksi.

Tosin ihan akateemista. Ei CT ole nykymuodossaan tulossa eurooppaan.
 
On törkeän näköinen tuo CT sivusta tai takaa. Ei mikään ihme että kaikki kuvat on etuviistosta.
 
Ton cybertruckin tyhjäpaino taitaa olla 3100kg ja kun siihen laitetaan matkustajat ja kehuttu lastauskyky 2500 paunaa päälle niin menee kokonaispainon puolesta euroopassa kuorma-autoksi että heilahtaa. En muista miten menee onko jalankulkijaturvallisuustestejä kuorma-autoille kun ei noi Scaniat kovin jalankulkijaystävällisiltä näytä.
 
Ei ne ole toisiaan korvaavat vaan pitäisi olla molemmat
Ussitkaan ei ole immuuneja kuralle joten harha piipityksiä niillekkin siten tulee. Jos etu ja takakameroille tulisi pesurit ja mittaus tarkkuus saataisiin hyväksi niin kyllä se kamera toteutus olisi silloin parempi.
 
On törkeän näköinen tuo CT sivusta tai takaa. Ei mikään ihme että kaikki kuvat on etuviistosta.
Tosin kaikki lava-autot on rumia. Mutta ei se tuosta tee sen parempaa.

Tuommoisen disclaiamerin tuohon niin en morkkaa vain Teslaa.

Noh ameriikan ihmeitä moiset, tuskin tulee vanhalle mantereelle.
 
Onko Teslat oikeasti näin huonoja, kun uusissa tai lähes uusissa autoissa on vikoja, mitkä tulee vasta vuosien päästä, jos silloinkaan.
Myös katsastuksen hylkäysprosentit on korkeat 3 vuotta vanhalla S mallilla, 8,4-8,7%, keskimäärin kolmivuotiaista hylättiin 2,9 prosenttia, kahden parhaan mallin Mercedes-Benz B-sarjan ja Suzuki SX4:n hylkäysprosentti on 0,0.
Viisivuotiaista Tesla S-malleista hylättiin 13,2 prosenttia, kun viisivuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen hylkäysprosentti on 5,8 ja parhaan mallin (Toyota Corolla) hylkäysprosentti on 0,7. Merkkinä Tesla oli viisivuotiaiden autojen joukossa vuoden 2020 katsastustilastossa kuudenneksi heikoin.
 
Viimeksi muokattu:
Ton cybertruckin tyhjäpaino taitaa olla 3100kg ja kun siihen laitetaan matkustajat ja kehuttu lastauskyky 2500 paunaa päälle niin menee kokonaispainon puolesta euroopassa kuorma-autoksi että heilahtaa. En muista miten menee onko jalankulkijaturvallisuustestejä kuorma-autoille kun ei noi Scaniat kovin jalankulkijaystävällisiltä näytä.

Henkilöauto voi hyvinkin olla yli 3500kg, mutta vaatii kyllä C-kortin. Toki suuri kantavuus verrattuna istuinpaikkojen määrään voi pakottaa auton N-ryhmään.
 
Onko Teslat oikeasti näin huonoja, kun uusissa tai lähes uusissa autoissa on vikoja, mitkä tulee vasta vuosien päästä, jos silloinkaan.
Myös katsastuksen hylkäysprosentit on korkeat 3 vuotta vanhalla S mallilla, 8,4-8,7%, keskimäärin kolmivuotiaista hylättiin 2,9 prosenttia, kahden parhaan mallin Mercedes-Benz B-sarjan ja Suzuki SX4:n hylkäysprosentti on 0,0.
Viisivuotiaista Tesla S-malleista hylättiin 13,2 prosenttia, kun viisivuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen hylkäysprosentti on 5,8 ja parhaan mallin (Toyota Corolla) hylkäysprosentti on 0,7. Merkkinä Tesla oli viisivuotiaiden autojen joukossa vuoden 2020 katsastustilastossa kuudenneksi heikoin.
Tuohon auttaa kun mietit esim ranskalaisia autoja verrokkina ja mitä katsastuksessa tehdään? Tesla on suurelta osin saanut "kannattajakuntansa," sanotaanko ei niin automaailman tekniikkahenkisimmistä ihmisistä, ehkä paperilla ja foorumeilla voivat vängätä henkeen ja vereen saakka, mutta kädet eivät ole rasvassa:

Tuotteella ajetaan ja autoilu itsessään ei ole yksilön itsensä focus. Kuten ranskalainen omistajilla. Täten ei juuri kiinnitetä huomiota mihinkään hälyääniin, vetelyihin jne, jotka paljastuvat katsastuksessa ja johtavat nivelremonttiin. Yhden polkimen ajotyyli menee uusilla autonomistajilla luontevasti läpi, mutta ei huomata, että vuosien vieriessä se on jarruille haitallista > jälleen katsastuksessa.

Tulee merkintöjä, mutta huomattavasti halvempia, eikä edes tarvitse Teslan merkkikorjaamoa apuun kun tehdään alusta ja jarruhuoltoa, verraten ne jakopää/DSG/päästöviat mitä myös yleensä vuosien omistajuuden aikana joutuu ratkomaan.

Mulla oli se Talisman, vuosia sitten. Ei mitään kokemusta ranskalaisista aiemmin ja oli mielestäni hyvä auto; tilava, hyvännäköinen ja hyvä ajaa. Mutta oli perso alustan nivelille, tehty sileille teille ja alimittainen mitoitus isoon autoon. Remontti, joka klopinalla itsestään asiansa ymmärtävälle kuljettajalle ilmoittaa huoltotarpeen olis johtanut aina merkintöihin. Hyvä puoli, että osat maksoi ~30€ ja työtä puoli tuntia, joten halpaa remonttia. Ei silti mukavaa, mutta kuten silloin täällä toisiin lankoihin kirjoitin; kukin valitsee taistelunsa itse. Maksan mieluummin nivellremontin silloin tällöin kuin vaihteiston.

TL;DR "Paremminkin voisi asiat olla, mutta suurelta osin "kärpäsestä härkänen."
 
Asia selviää helposti, kun katsoo esim. S mallin helve.... pitkää tyyppivikalistaa, tuossa tuli vain pintaraapaisu.
 
Kuluttajariitalautakunta otti kannan että uusi Tesla Y on viallinen jo ostettaessa, ja suositteli 1500 € hinnanalennusta :lol:

Tesla ei varmasti maksa kun ei kuluttajariitalautakunnan ratkaisut ole sitovia, muutenhan kaikki muutkin hakisivat saman 1500€ kun ongelma on kaikilla sama. Hakisipa joku syvätaskuinen ihan mielenkiinnon vuoksi samaa ratkaisua oikeudesta, siis suomessa.
 
On muuten paljon paremmat noi kolmosen pehmeät kuraläpät nyt kun on tullut lunta joka kerääntyy pyörän kaariin. Pieni potku takaapäin kuraläpän pehmeeseen läppään, niin putoo samantein pois.

Niihin muoviläppiin, joissa oli vielä lunta keräävä kuoppakin, sohjo tarttui todella kovaa kiinni jäätyessään.
 
Tuntuu että tyypit on ihan vit.. tyh.. että niille voi myydä mitä pas.. vaan, kun mistää ei oteta selvää etukäteen mikä on sen merkin laatu ollut, mitä ollaan ostamassa.
 
Siitäpä vertailua cybertruck AWD eli se toiseksi kovin malli ja vastaavat? kilpailijoilta. Hyvältähän tuo vaikuttaa omaan silmään noiden perusteella.


1701505838610.png
 
Onko jollain kokemusta sekä Y:stä, että 3:sta talvikeleillä?

Oon fabossa nähnyt Y:n omistajien kertovan kuinka Regen irroittaa takapään tiestä, mutta en kyllä omalla kolmosellani saa tuota tapahtumaan, vaikka kitkat alla ja liukasta on tässä välillä ollut. Ehkä jos yrittämällä yrittäisi nostaa jalan kaasulta kerralla kokonaan pois, mutta vaikeaa keksiä mitään muuta kun äkkijarrutustilanne (jossa jalka olisi sitten jarrupolkimella välittömästi), missa noin tapahtuisi. Onko nuo autot aerodynaamisesti niin erilaisia, että Y irtoaa paljon helpommin ns. huonolla tavalla tiestä, vai onko todettava, että sähköautot ovat totuttaneet jotkut kuskit siihen, että auto hoitaa kaiken eikä niillä kahdella sitä tiehen sitovalla polkimella ole mitään muuta funktiota kun nopeuden säätely (tai ilmeisesti yhdellä, jos kaasua käytetään ns. on-off mallisesti).
 
On törkeän näköinen tuo CT sivusta tai takaa. Ei mikään ihme että kaikki kuvat on etuviistosta.
Tosin kaikki lava-autot on rumia. Mutta ei se tuosta tee sen parempaa.

Tuommoisen disclaiamerin tuohon niin en morkkaa vain Teslaa.

Noh ameriikan ihmeitä moiset, tuskin tulee vanhalle mantereelle.
Teslan kotisivulla on heti ensimmäisenä sivukuva ja seuraava kuva takaviistosta :)
Onhan tuo omituisen näköinen laitos, mutta minusta vain hyvä asia. Erottuupa joukosta :D Ehkä eniten koko laitoksessa ihmetyttää puuttuvat oven kahvat. Ohjaus näytti hyvältä, erikoista että tiputtivat yoken tästä pois kun nythän se olisi jotenkuten toiminut.
Liian kallis tästä tuli, joka oli hyvin odotettavissa.
 
Onko jollain kokemusta sekä Y:stä, että 3:sta talvikeleillä?

Oon fabossa nähnyt Y:n omistajien kertovan kuinka Regen irroittaa takapään tiestä, mutta en kyllä omalla kolmosellani saa tuota tapahtumaan, vaikka kitkat alla ja liukasta on tässä välillä ollut. Ehkä jos yrittämällä yrittäisi nostaa jalan kaasulta kerralla kokonaan pois, mutta vaikeaa keksiä mitään muuta kun äkkijarrutustilanne (jossa jalka olisi sitten jarrupolkimella välittömästi), missa noin tapahtuisi. Onko nuo autot aerodynaamisesti niin erilaisia, että Y irtoaa paljon helpommin ns. huonolla tavalla tiestä, vai onko todettava, että sähköautot ovat totuttaneet jotkut kuskit siihen, että auto hoitaa kaiken eikä niillä kahdella sitä tiehen sitovalla polkimella ole mitään muuta funktiota kun nopeuden säätely (tai ilmeisesti yhdellä, jos kaasua käytetään ns. on-off mallisesti).
Kaipa tuo riippuu tien kunnosta. Nelkku y ja Highland 3 irtoaa kyllä regenillä takanen mitä tullut koeajettua eri talvina. Ehkä tuo jänskättää hieman joitakin, mutta huomasin ainakin itse että se on hyvin pientä luistonmenetystä kun auto ottaa haltuun oikaisuna sekä kiihdyttäessä ja regenillä Highland 3 oli nastoilla y malli kitkoilla. Välttyy tästä jos hidastaa kaasua jalalta pehmeästi, mutta jos voimakkaasti räpsäyttää jalan pois liipasimelta niin rekuperraatio liian voimakas ja perä hetkeksi irti.
 
Cybertruck näyttää siltä kun Pojois-Korea olisi alkanut tekemään autoja, miten helv.... auto voi olla noin ruma, vain Marcos Mantis M70 pääsee lähelle.

makuasioita. Omaan silmään tuo on hienointa ikinä :) ostaisin jos tulisi Suomeen alle 100t

Ihmeen kauan tässä menikin, että saatiin kuluttajariitalautakunnan suositus ulos. Ei muuta kuin hakemaan 1500€ joulurahaa pois kuleksismasta: Oskari osti tuliterän Teslan – vain parin viikon päästä alkoivat ongelmat

todennäköisyys sille että Tesla noudattaa tätä suositusta on luonnollisesti 0.00%
 
Katsoin ässän listan ja oli melko vanhaa dataa.. Itse kun ostin nettiauton halvimman c5 sitikan kasasin tyyppiviat foorumin keskustelusta ja aloin korjaamaan ja ruksimaan listaa :D

TLDR:
Takaisinkutsut eli nämähän on jo kaikissa korjattu:
- Multimedianäyttö Valmistusaika, ennen maaliskuuta 2018
- Ohjaustehostimen kiinnitysruuvit: Valm.aika: 31.05.2012 - 09.04.2016
- Sähkötoiminen pysäköintijarru, valm. aika: helmikuu - lokakuu 2016
- Edessä matkustavan turvatyyny Valmistusaika 2012 - 2016
- Toisen istuinrivin kiinnitys Valmistusaika 28.10.2016 - 16.08.2017
- Tesla Model S: Etuistuinten turvavöiden esikiristimien kiinnitys Valmistusvuodet 2013 - 2015

Katsastuksessa havaittuja vikoja:
- Ei erityisiä vikakohteita (2017) Traficom, suppea aineisto, ei mallikohtaisia tuloksia!
- Taka-akselisto (2015) Traficom
- Akselistot, renkaat, jousitus ja iskunvaimennus ovat olleet useimmiten hylkäyksen perusteena. Taka-akseliston vika on kaikkein yleisin hylkäyssyy.

Ei tästä nyt oikein irtoa helvetin pitkää tyyppivikalistaa :( Itse tiedän nuo alustan ongelmat, oven kahvat ja 85 mallien akku ongelmat eli siinäkin on jo enemmän kuin tässä listassa :confused:
 
todennäköisyys sille että Tesla noudattaa tätä suositusta on luonnollisesti 0.00%
No, yhtäkään tapausta ei tietääkseni oikeus ole ratkaissut vastoin KRIL:n suositusta. Kiva saada ennakkotapaus tälle, kaikkien kuluttajien etuhan tämä on että valmistaja laitetaan korjaamaan tuotteen virheet.
 
Katsoin ässän listan ja oli melko vanhaa dataa.. Itse kun ostin nettiauton halvimman c5 sitikan kasasin tyyppiviat foorumin keskustelusta ja aloin korjaamaan ja ruksimaan listaa :D

TLDR:
Takaisinkutsut eli nämähän on jo kaikissa korjattu:
- Multimedianäyttö Valmistusaika, ennen maaliskuuta 2018
- Ohjaustehostimen kiinnitysruuvit: Valm.aika: 31.05.2012 - 09.04.2016
- Sähkötoiminen pysäköintijarru, valm. aika: helmikuu - lokakuu 2016
- Edessä matkustavan turvatyyny Valmistusaika 2012 - 2016
- Toisen istuinrivin kiinnitys Valmistusaika 28.10.2016 - 16.08.2017
- Tesla Model S: Etuistuinten turvavöiden esikiristimien kiinnitys Valmistusvuodet 2013 - 2015

Katsastuksessa havaittuja vikoja:
- Ei erityisiä vikakohteita (2017) Traficom, suppea aineisto, ei mallikohtaisia tuloksia!
- Taka-akselisto (2015) Traficom
- Akselistot, renkaat, jousitus ja iskunvaimennus ovat olleet useimmiten hylkäyksen perusteena. Taka-akseliston vika on kaikkein yleisin hylkäyssyy.

Ei tästä nyt oikein irtoa helvetin pitkää tyyppivikalistaa :( Itse tiedän nuo alustan ongelmat, oven kahvat ja 85 mallien akku ongelmat eli siinäkin on jo enemmän kuin tässä listassa :confused:
Tietysti vanhaa, kun se lintta on tullut 2012 myyntiin, mutta kertoo kaiken Teslan laadusta, jos on helve... takaisinkutsuja.
 
Onko jollain kokemusta sekä Y:stä, että 3:sta talvikeleillä?

Oon fabossa nähnyt Y:n omistajien kertovan kuinka Regen irroittaa takapään tiestä, mutta en kyllä omalla kolmosellani saa tuota tapahtumaan, vaikka kitkat alla ja liukasta on tässä välillä ollut. Ehkä jos yrittämällä yrittäisi nostaa jalan kaasulta kerralla kokonaan pois, mutta vaikeaa keksiä mitään muuta kun äkkijarrutustilanne (jossa jalka olisi sitten jarrupolkimella välittömästi), missa noin tapahtuisi. Onko nuo autot aerodynaamisesti niin erilaisia, että Y irtoaa paljon helpommin ns. huonolla tavalla tiestä, vai onko todettava, että sähköautot ovat totuttaneet jotkut kuskit siihen, että auto hoitaa kaiken eikä niillä kahdella sitä tiehen sitovalla polkimella ole mitään muuta funktiota kun nopeuden säätely (tai ilmeisesti yhdellä, jos kaasua käytetään ns. on-off mallisesti).
Ne on niitä jotka ei osaa ajaa ja eivät opi sitä yhden pedaalin ajoa. Kyllä sen varmana saa heittämään ku oikeissa paikoissa liukkaalla ottaa kokonaan irti kaasun. Itsellä eikä vaimolla ole ollut mitään ongelmaa uuden Y:n kanssa. Nytki on ollu todella liukasta mutta ei ole ollut haitaksi. Ja meillä on vielä kitkat. Kyllä oikein liukkailla saa motarinrampeilla olla varovainen ettei heitä perää kun kiihyttää, mutta regeni ei kyllä tule mieleenkään listassa haastavia tilanteita talvella.
 
Siitäpä vertailua cybertruck AWD eli se toiseksi kovin malli ja vastaavat? kilpailijoilta. Hyvältähän tuo vaikuttaa omaan silmään noiden perusteella.


1701505838610.png
Eiköhän tuohon selvyyttä saada kun CT ja F150 on saatavilla yleisesti markkinoilla. Youtube tulee täyteen videoita kun päästään maastoon.
Miedoimmasta päästä päästä peuranhakureissu skutsista ja raffimpaa sitten kunnon maastoradoilta ja muista rääkkäyspaikoista. Ja eritoten Baja 500 tyyppisestä touhusta.
Ne tuntuu tykkäävän harrastaa niillä autoillaan, ja ylipäänsä autoilusta.
 
Onko Teslat oikeasti näin huonoja, kun uusissa tai lähes uusissa autoissa on vikoja, mitkä tulee vasta vuosien päästä, jos silloinkaan.
Myös katsastuksen hylkäysprosentit on korkeat 3 vuotta vanhalla S mallilla, 8,4-8,7%, keskimäärin kolmivuotiaista hylättiin 2,9 prosenttia, kahden parhaan mallin Mercedes-Benz B-sarjan ja Suzuki SX4:n hylkäysprosentti on 0,0.
Viisivuotiaista Tesla S-malleista hylättiin 13,2 prosenttia, kun viisivuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen hylkäysprosentti on 5,8 ja parhaan mallin (Toyota Corolla) hylkäysprosentti on 0,7. Merkkinä Tesla oli viisivuotiaiden autojen joukossa vuoden 2020 katsastustilastossa kuudenneksi heikoin.
Tulihan tästä vähän aikaa sitten jo keskustelua että nuo katsastustilastot suoraan kerro laadukkaasta autosta. Suora lainaus artikkelista:
Katsastustilastot eivät suoraan kerro mitään auton luotettavuudesta, eikä se ainakaan kerro absoluuttista totuutta siitä, mikä auto on vähävikaisin. Katsastukseen kun ei tuoda moottori- tai vaihteistovikaista autoa. Sen sijaan katsastuksessa hylkäyksen aiheuttavia vikoja ovat yleisimmin alustan osien kuten pallonivelten ja puslien kuluminen tai väljistyminen sekä erilaiset jarruviat.

Teslat kyllä nivelistä menevät nopeaan ja huolto korjannut ne pääsääntöisesti mukisematta eli ei pitäisi kovin break deal olla jos ajat 3-4v ja katsastat ja uudet koiranluut yms vaihtaa Tesla ilmaiseksi. Sitten 5-6 vuotiaana joutuu jo lompakkoa raottamaan omakustanteisesti.
 
Tulihan tästä vähän aikaa sitten jo keskustelua että nuo katsastustilastot suoraan kerro laadukkaasta autosta. Suora lainaus artikkelista:
Katsastustilastot eivät suoraan kerro mitään auton luotettavuudesta, eikä se ainakaan kerro absoluuttista totuutta siitä, mikä auto on vähävikaisin. Katsastukseen kun ei tuoda moottori- tai vaihteistovikaista autoa. Sen sijaan katsastuksessa hylkäyksen aiheuttavia vikoja ovat yleisimmin alustan osien kuten pallonivelten ja puslien kuluminen tai väljistyminen sekä erilaiset jarruviat.

Teslat kyllä nivelistä menevät nopeaan ja huolto korjannut ne pääsääntöisesti mukisematta eli ei pitäisi kovin break deal olla jos ajat 3-4v ja katsastat ja uudet koiranluut yms vaihtaa Tesla ilmaiseksi. Sitten 5-6 vuotiaana joutuu jo lompakkoa raottamaan omakustanteisesti.
Siinä mielessä tuo osuu harhaan että katsastukseen todellakin tuodaan aika paljon moottorivikaisia autoja. Vanhemmat pomppaa joko päästöistä tai uudehkoissa on joku vikakoodi moottorista jäänyt muistiin.
 
Ne on niitä jotka ei osaa ajaa ja eivät opi sitä yhden pedaalin ajoa. Kyllä sen varmana saa heittämään ku oikeissa paikoissa liukkaalla ottaa kokonaan irti kaasun. Itsellä eikä vaimolla ole ollut mitään ongelmaa uuden Y:n kanssa. Nytki on ollu todella liukasta mutta ei ole ollut haitaksi. Ja meillä on vielä kitkat. Kyllä oikein liukkailla saa motarinrampeilla olla varovainen ettei heitä perää kun kiihyttää, mutta regeni ei kyllä tule mieleenkään listassa haastavia tilanteita talvella.
Juurikin näin. Talvella liukkailla keleillä äkkinäiset liikkeet ei ole normaalia. Ylläeensä risteysalueelle lirutellaan pikkuhiljaa niin ei pitäis olla sinänsä ongelma peränluisussa kitkoillakaan tesloissa. Itsellään ole ollut ongelmaa luiston kanssa mutta testimielessä kokeilin miten helpolla perä luistelee.
 
Tulihan tästä vähän aikaa sitten jo keskustelua että nuo katsastustilastot suoraan kerro laadukkaasta autosta. Suora lainaus artikkelista:
Katsastustilastot eivät suoraan kerro mitään auton luotettavuudesta, eikä se ainakaan kerro absoluuttista totuutta siitä, mikä auto on vähävikaisin. Katsastukseen kun ei tuoda moottori- tai vaihteistovikaista autoa. Sen sijaan katsastuksessa hylkäyksen aiheuttavia vikoja ovat yleisimmin alustan osien kuten pallonivelten ja puslien kuluminen tai väljistyminen sekä erilaiset jarruviat.

Teslat kyllä nivelistä menevät nopeaan ja huolto korjannut ne pääsääntöisesti mukisematta eli ei pitäisi kovin break deal olla jos ajat 3-4v ja katsastat ja uudet koiranluut yms vaihtaa Tesla ilmaiseksi. Sitten 5-6 vuotiaana joutuu jo lompakkoa raottamaan omakustanteisesti.
No hyvä että huomasit ettei katsastukseen tuoda moottori- tai vaihteistovikaista autoja, kun niillä on vähän hankala ajaa, mutta Teslassa on sen edestä ajomoottorivikoja ja ei nekään halpoja ole, eikä niilläkään katsastukseen pääse tulemaan.
Myös näitä moottori- tai vaihteistovikaisia autoja on vain joidenkin merkin muutamissa malleissa ei kaikissa autoissa.
Käytetty maksaa jo aika suolaisesti.
 
No hyvä että huomasit ettei katsastukseen tuoda moottori- tai vaihteistovikaista autoja, kun niillä on vähän hankala ajaa, mutta Teslassa on sen edestä ajomoottorivikoja ja ei nekään halpoja ole, eikä niilläkään katsastukseen pääse tulemaan.
Myös näitä moottori- tai vaihteistovikaisia autoja on vain joidenkin merkin muutamissa malleissa ei kaikissa autoissa.
Käytetty maksaa jo aika suolaisesti.
8v/240k ässän voimansiirto takuu että jos uutena ostaa niin saa siinä rauhassa olla. Noissa alkupään Ässissä olet kyllä oikeassa siinä suhteessa että tyyppivikaisia oli nuo takamoottorit varsinkin perffeissä, mutta niin kuin yleensä tekniikassa se tuppaa kehittymään ja ei noita ongelmia ole jos ostaa s85d 2015 loppuvuodesta tai uudempaa. Tämä sähköautotekniikka ei vielä niin maturea ole verrattuna polttiksiin että jos on heikkohermoinen niin ei osta käytettyä jo takuutonta ässää.
 
On myös polttiksia millä ajaa yli miljoonan kepeästi samalla moottorilla ja laatikolla.
 
Ja sitten samaan aikaan on myös sellaisia joilla ei välttämättä aja edes 100 000 km?

Vai mikä tässä nyt on pointtina?
Se että kummastakin ryhmästä löytyy hyviä ja huonoja ratkaisuja mitkä kestää tai sitten ei kestä.
Siihen tietysti aina vaikuttaa minkälaisesta ajosta on kysymys.
 
Tuntuu että tyypit on ihan vit.. tyh.. että niille voi myydä mitä pas.. vaan, kun mistää ei oteta selvää etukäteen mikä on sen merkin laatu ollut, mitä ollaan ostamassa.
Yritätkö kenties käännyttää porukkaa tai jotain? Kohtuu tiukkaan sävyyn annat tulla tekstiä. Model Y on myydyimpiä autoja Suomessa, niin meinaat, että kaikki ostajat ovat vi*%& tyhmiä? Noh, toisaalta kun mietitään keskimääräistä heppua ja sitä, että puolet ovat sellaista tyhmempiä, on kaikki mahdollista.

Jostain takaisinkutsuista ja laatutasosta en liikaa kitisisi. Mun laadullisesti paskin auto on ollut BMW 530xd, jonka lähtöhinta aikanaan oli 75k€. Siinä oli parikin takaisinkutsua. En ainakaan MY:n laatutasoa huonona pidä, toisaalta ei mitenkään erityisen hyvänä.

Josta toiseen asiaan. Juurikin tuohon nelikkobemariin (tai passat / suberb / golf / qashqai jne) verrattuna MY LR on minusta liukas talvella, vaikka onkin nastat alla. Ei ole tuntoa, milloin pito loppuu. Tunnottoman ohjauksen lisäksi perä on herkkä regeneroinnin takia ja vauhtipedaalin kanssa saa olla tarkkana vetopidon saamiseksi. Chill-mode käytössä ja talvirenkaat aseteltu. Lisäksi piti laittaa regenerointi 50% asetukselle.
 
Ei minun tarvitse ketään käännyttää, huvittaa vaan ihmiset jotka ostaa ihan mitä pas... tahansa, eikä tämä koske pelkästään Teslaa.
Mulle on ihan sama mihin kukin rahansa laittaa, ei ole multa pois, en kuitenkaan itse tule koskaan ostamaan täyssähköautoa soveltuu Suomen olosuhteisiin aika huonosti, eikä kiinnosta akun latailun odottelu.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 290
Viestejä
4 508 097
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom