Vähä jäi laimeaksi.
Apple podcastia tulee itse käytettyä, se on kiva ettei tarvi puhelimen kautta enää. Muuten aika turhaa settiä näyttäisi olevan. Tidal shuffle myös hyvä, mutta olisi pitänyt olla alusta asti.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Vähä jäi laimeaksi.
Olisi voinut laittaa naviin vielä, "vältä hiekkatiet"
Olisi voinut laittaa naviin vielä, "vältä hiekkatiet" sekä "etsi reitin varrelta asiaa x".
Hinta lähti käsistä, range jäi lyhyeksi ja myöskään kuormaus otti hittiä.
Reddit - Dive into anything
www.reddit.com
Tässä muuten aikalailla malli esimerkki siitä, miksi nämä "perinteiset" valmistajat eivät varmasti halua näperrellä noiden infotainmenttien kanssa, vaan meiluusti ukoistavat sen Android Autolle/Car Playlle. Käyttää nyt rajattuja resursseja jonkin suffle playn koodaamiseen Tidal-soittimeen tai että saa profiilin kuvan näkyville Spotify/Tidalissa.Apple podcastia tulee itse käytettyä, se on kiva ettei tarvi puhelimen kautta enää. Muuten aika turhaa settiä näyttäisi olevan. Tidal shuffle myös hyvä, mutta olisi pitänyt olla alusta asti.
Ollut jo aiemmin olemassa, ilmeisesti ainoastaan tuo punainen varoitusreuna lisätty.Automaattinen kuolleenkulman kamera
Vaatii ilmeisesti valitettavasti premium connectivitynNopeuskamerat
Julkaisutekstissä mainitaan, että nämä on lisätty live näkymään mobiilisovelluksessa. Toivottavasti tulee myös sentryyn, mutta tätä ei ole missään vielä vahvistettu.Sentry modeen vihdoin pilarikamerat kun ollu isot kuolleet kulmat
Tämä reitin varrelta etsiminen on kyllä mahdollista jo nykyisellä navilla, pitää vain valita oikeasta ylänurkasta se koko reitin näyttävä karttanäkymä ja tämän jälkeen voi navilla etsiä esim. citymarket jolloin navi näyttää reitin varrella tulevat citymarketit.Älytöntä ettei tuota jälkimmäistä toimintoa ole ollut jo alusta alkaen Teslan navissa. Yllättävän kökkö kokonaisuus ominaisuuksiltaan vaikka niin hienosti ja tarkasti laskee akunkin prosentit ottaen huomioon 20 eri vaikuttajaa.
Olisi aika killeri, jos saisi AA/CP:n 2/3 näytöstä (missä nyt on kartta) ja vasemmalle (missä nyt on AP näkymä) saisi valikon auton keskeisistä ajon aikaisista toiminnoista isoilla valintanapeilla. Mutta ei kannata toivoa, kun ei ole tulossa.Tässä muuten aikalailla malli esimerkki siitä, miksi nämä "perinteiset" valmistajat eivät varmasti halua näperrellä noiden infotainmenttien kanssa, vaan meiluusti ukoistavat sen Android Autolle/Car Playlle. Käyttää nyt rajattuja resursseja jonkin suffle playn koodaamiseen Tidal-soittimeen tai että saa profiilin kuvan näkyville Spotify/Tidalissa.
Mihin tilaan nämä nyt siis tuli näkyviin?Pilarikamerat on kyllä hyvä päivitys, auttaa paljon kun koittaa asetella autoa kadun reunaan ja varoa reunakiveä.
Tulee sinne sovellukseen Sentry tilaanMihin tilaan nämä nyt siis tuli näkyviin?
No näin itsekin käsitin, mutta @Ashrakki viesti viittaisi että näkyisi esim. peruutuskameranäkymässäkin. Eihän noista muuten mitään hyötyä ole auton kadun reunaan asettelussa.Tulee sinne sovellukseen Sentry tilaan
Ei ne taida peruutusmoodiin kyllä tulla.No näin itsekin käsitin, mutta @Ashrakki viesti viittaisi että näkyisi esim. peruutuskameranäkymässäkin. Eihän noista muuten mitään hyötyä ole auton kadun reunaan asettelussa.
Niin kun on vilkku päällä. Minä ymmärsin että tuo kertoo myös silloin kun ei ole. Eli vähän kuin monessa autossa peilissä se valo.Ollut jo aiemmin olemassa, ilmeisesti ainoastaan tuo punainen varoitusreuna lisätty.
Ei kai tuo siihen tule, vaan ainoastaan stalkkailutarkoituksiin. Oikeassa ovessa on peili noita reunakiviä varten.Pilarikamerat on kyllä hyvä päivitys, auttaa paljon kun koittaa asetella autoa kadun reunaan ja varoa reunakiveä.
Ylläolevan kuvan perusteella en keksi mikä hyöty.Ei kai tuo siihen tule, vaan ainoastaan stalkkailutarkoituksiin. Oikeassa ovessa on peili noita reunakiviä varten.
Teslascope vihjailisi että lisää olisi tulossaSumma summarum, verrattuna aiempiin holiday päivityksiin tämä on kyllä heikko jos tässä on kaikki päivitykset.
Ainakin edellisessä autossani oli (Volvo). Ja sitten sitä edellisessä käytin jotain tomtom irrallista navia ja siinä oli tuo optio jo lähes 20 vuotta sitten.Ihan mielenkiinnosta, onko jossain navissa tällainen optio? Ts. löytyykö karttadatasta tieto, onko tie päällystetty vai ei. Nimim. Googlemapsilla hiekkaiteitä joskus kiertänyt.
Ok, täytyypä kokeilla tätä. Jos siinä normi näkymässä koittaa vaikka katsoa latureita tai etsii vaikka tuota city markettia niin saa listan lähimmistä, mutta suuntaa ei oteta huomioon niin on ihan turha lista.Tämä reitin varrelta etsiminen on kyllä mahdollista jo nykyisellä navilla, pitää vain valita oikeasta ylänurkasta se koko reitin näyttävä karttanäkymä ja tämän jälkeen voi navilla etsiä esim. citymarket jolloin navi näyttää reitin varrella tulevat citymarketit.
Kyllähän tuon kuvan perusteella on käytettävissä myös kamera napista ja ihan alakulmassa näkyy auton kylki eli pitäisi nähdä hyvin miten lähellä reunaa auto on. Kyllä pitäisin tätä hyvänä ja tarpeellisena ainakin omaan käyttöön, mutta olenkin aika paranoidi etten naarmuta vanteita.Ylläolevan kuvan perusteella en keksi mikä hyöty.
AUTO- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto (AKT) päättää tänään, ryhtyykö se lakkoon tukeakseen ruotsalaista veljesliittoaan sähköautonvalmistaja Teslan vastaisissa lakoissa. Ruotsalainen ammattiliitto IF Metall on pyytänyt AKT:ltä apua. Norjalaiset ja tanskalaiset liitot ovat sitä jo luvanneet antaa, kertoo AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko.
Tuostahan saa sen käsityksen että tukevat lakkoilua muiden kanssa eli noudot tammikuun -40 pakkasilla Murmanskista?No nyt täälläkin jo suunnitellaan lakkoa Ruotsin tueksi.
Vaatii kanttia kieltäytyä jos ruotsi, tanska ja norja jo mukana....
Tesla | AKT saattaa ryhtyä lakkoon Teslaa vastaan – ”Ruotsista pyydetty apua”
AKT:n Kokko ihmettelee, onko Suomen hallitus puhunut totta pohjoismaisesta mallista.www.hs.fi
Tuo 48 volttiin siirtyminen on kyllä mielenkiintoista, oliko niin että 70% kevenee auton johtosarja? Toki CT:ssä vaikuttaa se Ethernet-väyläkin
Kuinkahan moni tesla suomen kautta ruotsiin edes kulkee?Tukilakko | AKT:n Kokko kutsuu satamissa alkavaa Tesla-lakkoa varotoimeksi: ”Tesla voisi tällaista yrittää”
AKT lähtee tukemaan Teslan työntekijöitä Ruotsissa. Saartotoimet satamissa alkavat 20. joulukuuta.www.hs.fi
Ei sinällään ollut yllätys että AKT lähtee mukaan
Eikö näiden ideana ole haitata Suomen Teslaa?Kuinkahan moni tesla suomen kautta ruotsiin edes kulkee?
Se haluaa mekaanikoille työehtosopimuksen. Tesla ei ole allekirjoittanut työehtosopimuksia missään maassa, ja neuvottelutilanne on tästä syystä ollut Ruotsissa jumissa.
Eikö näiden ideana ole haitata Suomen Teslaa?
Luulisi täällä olevan tehtynä?
Eikös Suomessa työehtosopimuksia koske yleissitovuus jotka on työsopimuslaissa. Ei Tesla vissii ala maan lakeja rikkomaan. Ruotsissa on erilainen systeemi. Siellä ei oo yleissitovuutta vaan jokainen työnantaja allekirjottaa erikseen sopimuksen liiton kanssa.Tuskin on.
Eikö näiden ideana ole haitata Suomen Teslaa?
Vähän ihmettelen 48 V järjestelmää. Sehän on selvää, että neljä kertaa suuremmalla jännitteellä on neljä kertaa pienemmät virrat ja johdoissa riittää neljäsosa kuparia. Samalla sähkönsiirron hyötysuhde paranee. Säästyy rahaa, painoa ja energiaa.Kyllähän tuo next lvl thing on. Kevenee paino, viive pienenee ja vaikuttaa muun muassa ilmajousituksen reagointiin yms. Tokihan noita on jo 90 luvulla koeponnistettu ja toinen yrittämä oli Audilla/bentleyllä 2016. Nyt alkaa noissa kevythybrideissä olla solkenaan.Tesla shares 48V architecture with other automakers to move the industry
One of the less obvious features of the Tesla Cybertruck is its vehicle voltage architecture. The Cybertruck is the first...electrek.co
Tuntuu musk painostavan perinnemerkkejä 48 voltin järjestelmiin, liekö taka-ajatuksena saada komponentit halpenemaan kun muutkin siirtyvät tuohon. Tesla 2 on aika selviö että tulee puhtaasti 48-voltille, mutta mitenkähän ripeään tulee s/x/3/y?
Kyllä se kameraluku on parempi pl. silloin kuin merkki on esim. lumessa. Muuten _aina_ käytettävä nopeusrajoitus data oltava kameran lukemaa dataa. Olen 100% vakuuttunut siitä että esim. Ruotsissa Teslan nopeusrajoituskylttien luku toimii juuri niinkuin sen pitääkin, eli kameran data on priorisoitu ykköseksi.Tesla (miksei muutkin) voisi käyttää Väylän avoimia aineistoja päällystetietojen ja nopeusrajoitusten kanssa: Suomen Väylät
Toki joutuisi käyttämään rajapintapalvelua eikä kameroita.
1. Saksalaisten valmistajien kartelli päätti muistaakseni 2011 jo etteivät ota 60 voltin järjestelmää käyttöön Euroopassa vaan päätyivät 48v. Varmaan hyvä kompromissi jota nyt muukin maailma sitten käyttänee jatkossa autoalalla enenevissä määrin.Vähän ihmettelen 48 V järjestelmää. Sehän on selvää, että neljä kertaa suuremmalla jännitteellä on neljä kertaa pienemmät virrat ja johdoissa riittää neljäsosa kuparia. Samalla sähkönsiirron hyötysuhde paranee. Säästyy rahaa, painoa ja energiaa.
Mutta kaksi kysymystä:
1. Miksi ei 24 V järjestelmää, johon sähkökomponenttitoimittajilta löytyisi jo valmista osaamista raskaan kaluston takia? Silläkin saavutettaisiin merkittävät hyödyt 12 volttiin verrattuna, vaikkei tietysti yhtä paljon kuin 48 V järjestelmällä.
2. Mitä ovat ne muut hyödyt pienemmän virran lisäksi mitä 48 V järjestelmällä saavutetaan? Tuossakin linkissä niistä puhutaan hyvin ylimalkaisesti. Saako 48 V järjestelmällä jotenkin muutettua koko sähköjärjestelmän arkkitehtuuria esimerkiksi hajauttamalla virran jakoa eri kohteisiin. Nykyiselläänhän auton sähköjärjestelmässä on yleensä 2-3 keskusta/sulakerasiaa, josta virta jaetaan kaikkiin kohteisiin. Jos niistä päästäisiin eroon, saataisiin johdotusta entisestään vähennettyä.
Yksi ihmetys on myös sen nopeamman väylän hyöty. Nopeampaan väylään mahtuu enemmän liikennettä, joten periaatteessa sillä voitaisiin korvata aiempien autojen useat väylät yhdellä. Paitsi että useita väyliä käytetään myös turvallisuuden takia. Yleensä yhdessä väylässä toimivat tärkeät asiat, kuten ABS-jarrut, ajonvakautus, turvatyynyt yms. ja vähemmän tärkeät asiat, kuten ikkunannostimet ja penkinlämmittimet ovat omassaan. Tällöin ei jonkin toisarvoisen laitteen sekoilu ja väylän tukkiminen voi estää esimerkiksi turvatyynyjen laukeamista.
Vähän ihmettelen 48 V järjestelmää. Sehän on selvää, että neljä kertaa suuremmalla jännitteellä on neljä kertaa pienemmät virrat ja johdoissa riittää neljäsosa kuparia. Samalla sähkönsiirron hyötysuhde paranee. Säästyy rahaa, painoa ja energiaa.
Mutta kaksi kysymystä:
1. Miksi ei 24 V järjestelmää, johon sähkökomponenttitoimittajilta löytyisi jo valmista osaamista raskaan kaluston takia? Silläkin saavutettaisiin merkittävät hyödyt 12 volttiin verrattuna, vaikkei tietysti yhtä paljon kuin 48 V järjestelmällä.
Itse veikkaan että s/x saa 2025 viimeistään 48v. Juniper yssä en näkisi vielä tuota, mutta ainahan sitä voi positiivisesti yllättyä. Ehkä siinä -26 sitten 3/y alkaa päivittyä 48 volttiin.Y vois olla juniperillä seuraava, S/X kun seuraavaksi päivittyvät. Saas nähdä.
Olisikohan next gen vehicle platform/halpisauto myös 48V? Kiinnostuksella odotan millon halpiskärry tulee myyntiin/esitellään. Munron videossa elon sanoi, että viikottain käyvät läpi austinin valmistuslinjastoa halpisauton osalta. Luulis, että viimeistään 2025 olis halpisauto ainakin pienellä volyymilla tuotannossa.Itse veikkaan että s/x saa 2025 viimeistään 48v. Juniper yssä en näkisi vielä tuota, mutta ainahan sitä voi positiivisesti yllättyä. Ehkä siinä -26 sitten 3/y alkaa päivittyä 48 volttiin.
Kyllä se kameraluku on parempi pl. silloin kuin merkki on esim. lumessa. Muuten _aina_ käytettävä nopeusrajoitus data oltava kameran lukemaa dataa. Olen 100% vakuuttunut siitä että esim. Ruotsissa Teslan nopeusrajoituskylttien luku toimii juuri niinkuin sen pitääkin, eli kameran data on priorisoitu ykköseksi.
Ei osaakkaan, koska Speed Assist ei ole vielä suomessa. Ruotsissa kun ajoin auto luki niin kaupungissa, maantiellä että moottoriteillä nopeusrajoitukset.Vain, jos kamera osaisi lukea kaikkia nopeusrajoitusmerkkejä. Mutta se ei Suomessa osaa edes kaikkia perinteisiä merkkejä lukea.
Ei osaakkaan, koska Speed Assist ei ole vielä suomessa. Ruotsissa kun ajoin auto luki niin kaupungissa, maantiellä että moottoriteillä nopeusrajoitukset.
1. Miksi ei 24 V järjestelmää, johon sähkökomponenttitoimittajilta löytyisi jo valmista osaamista raskaan kaluston takia? Silläkin saavutettaisiin merkittävät hyödyt 12 volttiin verrattuna, vaikkei tietysti yhtä paljon kuin 48 V järjestelmällä.
Juu ei. AKT on aina mukana kun on tilaisuus lakkoilla. Väärä topikki, mutta imo näille muinaisjäänteille tulisi antaa eutanasia.Tukilakko | AKT:n Kokko kutsuu satamissa alkavaa Tesla-lakkoa varotoimeksi: ”Tesla voisi tällaista yrittää”
AKT lähtee tukemaan Teslan työntekijöitä Ruotsissa. Saartotoimet satamissa alkavat 20. joulukuuta.www.hs.fi
Ei sinällään ollut yllätys että AKT lähtee mukaan