Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Olisi voinut laittaa naviin vielä, "vältä hiekkatiet" sekä "etsi reitin varrelta asiaa x". Lisäksi matriisivaloihin softa olisi kiva.

Ihan kiva kuitenkin noi nopeuskamerat sekä kuolleenkulman varoitus.
 
Olisi voinut laittaa naviin vielä, "vältä hiekkatiet"

Ihan mielenkiinnosta, onko jossain navissa tällainen optio? Ts. löytyykö karttadatasta tieto, onko tie päällystetty vai ei. Nimim. Googlemapsilla hiekkaiteitä joskus kiertänyt.
 
Kyllä se ihan näihin "oikeisiin" naveihin kuuluu, esim Garmin & Tom Tom.
 
Automaattinen kuolleenkulman kamera
Nopeuskamerat
Sentry modeen vihdoin pilarikamerat kun ollu isot kuolleet kulmat

itelle noi on jo todella tärkeitä parannuksia.
 
2023.44.1 sisällä ja nyt taas nyökkii vittumaisesti, kaupungissa vakkari 47km/h tippuu jatkuvasti neljäänkymppiin tai vähän alle, ei liikennettä edessä.
 
Olisi voinut laittaa naviin vielä, "vältä hiekkatiet" sekä "etsi reitin varrelta asiaa x".

Älytöntä ettei tuota jälkimmäistä toimintoa ole ollut jo alusta alkaen Teslan navissa. Yllättävän kökkö kokonaisuus ominaisuuksiltaan vaikka niin hienosti ja tarkasti laskee akunkin prosentit ottaen huomioon 20 eri vaikuttajaa.
 
Apple podcastia tulee itse käytettyä, se on kiva ettei tarvi puhelimen kautta enää. Muuten aika turhaa settiä näyttäisi olevan. Tidal shuffle myös hyvä, mutta olisi pitänyt olla alusta asti.
Tässä muuten aikalailla malli esimerkki siitä, miksi nämä "perinteiset" valmistajat eivät varmasti halua näperrellä noiden infotainmenttien kanssa, vaan meiluusti ukoistavat sen Android Autolle/Car Playlle. Käyttää nyt rajattuja resursseja jonkin suffle playn koodaamiseen Tidal-soittimeen tai että saa profiilin kuvan näkyville Spotify/Tidalissa.
 
Automaattinen kuolleenkulman kamera
Ollut jo aiemmin olemassa, ilmeisesti ainoastaan tuo punainen varoitusreuna lisätty.

Vaatii ilmeisesti valitettavasti premium connectivityn

Sentry modeen vihdoin pilarikamerat kun ollu isot kuolleet kulmat
Julkaisutekstissä mainitaan, että nämä on lisätty live näkymään mobiilisovelluksessa. Toivottavasti tulee myös sentryyn, mutta tätä ei ole missään vielä vahvistettu.

Summa summarum, verrattuna aiempiin holiday päivityksiin tämä on kyllä heikko jos tässä on kaikki päivitykset.
 
Älytöntä ettei tuota jälkimmäistä toimintoa ole ollut jo alusta alkaen Teslan navissa. Yllättävän kökkö kokonaisuus ominaisuuksiltaan vaikka niin hienosti ja tarkasti laskee akunkin prosentit ottaen huomioon 20 eri vaikuttajaa.
Tämä reitin varrelta etsiminen on kyllä mahdollista jo nykyisellä navilla, pitää vain valita oikeasta ylänurkasta se koko reitin näyttävä karttanäkymä ja tämän jälkeen voi navilla etsiä esim. citymarket jolloin navi näyttää reitin varrella tulevat citymarketit.
 


ACC boost Y:ssä +100hp. 362hp -> 462hp Dynotettuna.

btw. mulla myös ongelmia 44.1 softassa. Joku AP firmis on väärää versiota ja herjaa et pitää päivittää softa ja ap ei toimi. Uudelleen asennus huoltovalikosta ei auta, huolto laitto nyt koko paketin uudestaan, katsotaan auttaako se. Oli muuten 2h siitä kun tein tiketin et ei taida olla ruuhkaa huollossa. :)

Pilarikamerat on kyllä hyvä päivitys, auttaa paljon kun koittaa asetella autoa kadun reunaan ja varoa reunakiveä.
 
Tässä muuten aikalailla malli esimerkki siitä, miksi nämä "perinteiset" valmistajat eivät varmasti halua näperrellä noiden infotainmenttien kanssa, vaan meiluusti ukoistavat sen Android Autolle/Car Playlle. Käyttää nyt rajattuja resursseja jonkin suffle playn koodaamiseen Tidal-soittimeen tai että saa profiilin kuvan näkyville Spotify/Tidalissa.
Olisi aika killeri, jos saisi AA/CP:n 2/3 näytöstä (missä nyt on kartta) ja vasemmalle (missä nyt on AP näkymä) saisi valikon auton keskeisistä ajon aikaisista toiminnoista isoilla valintanapeilla. Mutta ei kannata toivoa, kun ei ole tulossa.
 
No näin itsekin käsitin, mutta @Ashrakki viesti viittaisi että näkyisi esim. peruutuskameranäkymässäkin. Eihän noista muuten mitään hyötyä ole auton kadun reunaan asettelussa.
Ei ne taida peruutusmoodiin kyllä tulla.

When you view your vehicle surroundings from the Tesla app, now you'll have access to the left and right pillar cameras.
 
IMG_4711.jpeg
 
Ihan mielenkiinnosta, onko jossain navissa tällainen optio? Ts. löytyykö karttadatasta tieto, onko tie päällystetty vai ei. Nimim. Googlemapsilla hiekkaiteitä joskus kiertänyt.
Ainakin edellisessä autossani oli (Volvo). Ja sitten sitä edellisessä käytin jotain tomtom irrallista navia ja siinä oli tuo optio jo lähes 20 vuotta sitten.
 
Tämä reitin varrelta etsiminen on kyllä mahdollista jo nykyisellä navilla, pitää vain valita oikeasta ylänurkasta se koko reitin näyttävä karttanäkymä ja tämän jälkeen voi navilla etsiä esim. citymarket jolloin navi näyttää reitin varrella tulevat citymarketit.
Ok, täytyypä kokeilla tätä. Jos siinä normi näkymässä koittaa vaikka katsoa latureita tai etsii vaikka tuota city markettia niin saa listan lähimmistä, mutta suuntaa ei oteta huomioon niin on ihan turha lista.
 
Ylläolevan kuvan perusteella en keksi mikä hyöty.
Kyllähän tuon kuvan perusteella on käytettävissä myös kamera napista ja ihan alakulmassa näkyy auton kylki eli pitäisi nähdä hyvin miten lähellä reunaa auto on. Kyllä pitäisin tätä hyvänä ja tarpeellisena ainakin omaan käyttöön, mutta olenkin aika paranoidi etten naarmuta vanteita. :)
 
No nyt täälläkin jo suunnitellaan lakkoa Ruotsin tueksi.
Vaatii kanttia kieltäytyä jos ruotsi, tanska ja norja jo mukana....

AUTO- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto (AKT) päättää tänään, ryhtyykö se lakkoon tukeakseen ruotsalaista veljesliittoaan sähköautonvalmistaja Teslan vastaisissa lakoissa. Ruotsalainen ammattiliitto IF Metall on pyytänyt AKT:ltä apua. Norjalaiset ja tanskalaiset liitot ovat sitä jo luvanneet antaa, kertoo AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko.

 
Rotterdamin satamassa pohjoismaiden autojen yhteisluovutustilaisuudet joka kuukauden viimeisenä perjantaina klo 18. Omat aggrekaatit ja kilvet mukaan.
 
Tuo 48 volttiin siirtyminen on kyllä mielenkiintoista, oliko niin että 70% kevenee auton johtosarja? Toki CT:ssä vaikuttaa se Ethernet-väyläkin
Kyllähän tuo next lvl thing on. Kevenee paino, viive pienenee ja vaikuttaa muun muassa ilmajousituksen reagointiin yms. Tokihan noita on jo 90 luvulla koeponnistettu ja toinen yrittämä oli Audilla/bentleyllä 2016. Nyt alkaa noissa kevythybrideissä olla solkenaan.

Tuntuu musk painostavan perinnemerkkejä 48 voltin järjestelmiin, liekö taka-ajatuksena saada komponentit halpenemaan kun muutkin siirtyvät tuohon. Tesla 2 on aika selviö että tulee puhtaasti 48-voltille, mutta mitenkähän ripeään tulee s/x/3/y?
 
Y vois olla juniperillä seuraava, S/X kun seuraavaksi päivittyvät. Saas nähdä.
 
Nähtävästi tuossa HS:n jutussa on jätetty mainitsematta että tämä koskee siis vain Ruotsiin meneviä, eli ei vaikuttaisi ns Suomen teslan toimintaan ainakaan suoranaisesti.

Teslan Ruotsiin suuntautuvien kuljetusten saarto alkaa satamissa 20. joulukuuta. Saarto merkitsee, että AKT:n ahtaajat eivät lastaa tai pura Ruotsiin kuljetettavia Tesloja tai niiden komponentteja.
 
Eikö näiden ideana ole haitata Suomen Teslaa?



Luulisi täällä olevan tehtynä?
Eikös Suomessa työehtosopimuksia koske yleissitovuus jotka on työsopimuslaissa. Ei Tesla vissii ala maan lakeja rikkomaan. Ruotsissa on erilainen systeemi. Siellä ei oo yleissitovuutta vaan jokainen työnantaja allekirjottaa erikseen sopimuksen liiton kanssa.
 
Eikö näiden ideana ole haitata Suomen Teslaa?

Ei kai, estävät vain ettei ruotsin Tesla pääse kiertämään heihin kohdistuvaa lakkoa kierrättämällä autot toisten maiden kautta.

"AKT ilmoittaa, että se aloittaa Ruotsiin suuntautuvien Tesla-kuljetusten saarron 20. joulukuuta. Saarto tarkoittaa AKT:n mukaan sitä, että ahtaajat eivät Suomessa lastaa tai pura Ruotsiin kuljetettavia Tesloja tai niiden komponentteja."
 
Kyllähän tuo next lvl thing on. Kevenee paino, viive pienenee ja vaikuttaa muun muassa ilmajousituksen reagointiin yms. Tokihan noita on jo 90 luvulla koeponnistettu ja toinen yrittämä oli Audilla/bentleyllä 2016. Nyt alkaa noissa kevythybrideissä olla solkenaan.

Tuntuu musk painostavan perinnemerkkejä 48 voltin järjestelmiin, liekö taka-ajatuksena saada komponentit halpenemaan kun muutkin siirtyvät tuohon. Tesla 2 on aika selviö että tulee puhtaasti 48-voltille, mutta mitenkähän ripeään tulee s/x/3/y?
Vähän ihmettelen 48 V järjestelmää. Sehän on selvää, että neljä kertaa suuremmalla jännitteellä on neljä kertaa pienemmät virrat ja johdoissa riittää neljäsosa kuparia. Samalla sähkönsiirron hyötysuhde paranee. Säästyy rahaa, painoa ja energiaa.

Mutta kaksi kysymystä:
1. Miksi ei 24 V järjestelmää, johon sähkökomponenttitoimittajilta löytyisi jo valmista osaamista raskaan kaluston takia? Silläkin saavutettaisiin merkittävät hyödyt 12 volttiin verrattuna, vaikkei tietysti yhtä paljon kuin 48 V järjestelmällä.

2. Mitä ovat ne muut hyödyt pienemmän virran lisäksi mitä 48 V järjestelmällä saavutetaan? Tuossakin linkissä niistä puhutaan hyvin ylimalkaisesti. Saako 48 V järjestelmällä jotenkin muutettua koko sähköjärjestelmän arkkitehtuuria esimerkiksi hajauttamalla virran jakoa eri kohteisiin. Nykyiselläänhän auton sähköjärjestelmässä on yleensä 2-3 keskusta/sulakerasiaa, josta virta jaetaan kaikkiin kohteisiin. Jos niistä päästäisiin eroon, saataisiin johdotusta entisestään vähennettyä.

Yksi ihmetys on myös sen nopeamman väylän hyöty. Nopeampaan väylään mahtuu enemmän liikennettä, joten periaatteessa sillä voitaisiin korvata aiempien autojen useat väylät yhdellä. Paitsi että useita väyliä käytetään myös turvallisuuden takia. Yleensä yhdessä väylässä toimivat tärkeät asiat, kuten ABS-jarrut, ajonvakautus, turvatyynyt yms. ja vähemmän tärkeät asiat, kuten ikkunannostimet ja penkinlämmittimet ovat omassaan. Tällöin ei jonkin toisarvoisen laitteen sekoilu ja väylän tukkiminen voi estää esimerkiksi turvatyynyjen laukeamista.
 
Tesla (miksei muutkin) voisi käyttää Väylän avoimia aineistoja päällystetietojen ja nopeusrajoitusten kanssa: Suomen Väylät

Toki joutuisi käyttämään rajapintapalvelua eikä kameroita.
 
Tesla (miksei muutkin) voisi käyttää Väylän avoimia aineistoja päällystetietojen ja nopeusrajoitusten kanssa: Suomen Väylät

Toki joutuisi käyttämään rajapintapalvelua eikä kameroita.
Kyllä se kameraluku on parempi pl. silloin kuin merkki on esim. lumessa. Muuten _aina_ käytettävä nopeusrajoitus data oltava kameran lukemaa dataa. Olen 100% vakuuttunut siitä että esim. Ruotsissa Teslan nopeusrajoituskylttien luku toimii juuri niinkuin sen pitääkin, eli kameran data on priorisoitu ykköseksi.
 
Vähän ihmettelen 48 V järjestelmää. Sehän on selvää, että neljä kertaa suuremmalla jännitteellä on neljä kertaa pienemmät virrat ja johdoissa riittää neljäsosa kuparia. Samalla sähkönsiirron hyötysuhde paranee. Säästyy rahaa, painoa ja energiaa.

Mutta kaksi kysymystä:
1. Miksi ei 24 V järjestelmää, johon sähkökomponenttitoimittajilta löytyisi jo valmista osaamista raskaan kaluston takia? Silläkin saavutettaisiin merkittävät hyödyt 12 volttiin verrattuna, vaikkei tietysti yhtä paljon kuin 48 V järjestelmällä.

2. Mitä ovat ne muut hyödyt pienemmän virran lisäksi mitä 48 V järjestelmällä saavutetaan? Tuossakin linkissä niistä puhutaan hyvin ylimalkaisesti. Saako 48 V järjestelmällä jotenkin muutettua koko sähköjärjestelmän arkkitehtuuria esimerkiksi hajauttamalla virran jakoa eri kohteisiin. Nykyiselläänhän auton sähköjärjestelmässä on yleensä 2-3 keskusta/sulakerasiaa, josta virta jaetaan kaikkiin kohteisiin. Jos niistä päästäisiin eroon, saataisiin johdotusta entisestään vähennettyä.

Yksi ihmetys on myös sen nopeamman väylän hyöty. Nopeampaan väylään mahtuu enemmän liikennettä, joten periaatteessa sillä voitaisiin korvata aiempien autojen useat väylät yhdellä. Paitsi että useita väyliä käytetään myös turvallisuuden takia. Yleensä yhdessä väylässä toimivat tärkeät asiat, kuten ABS-jarrut, ajonvakautus, turvatyynyt yms. ja vähemmän tärkeät asiat, kuten ikkunannostimet ja penkinlämmittimet ovat omassaan. Tällöin ei jonkin toisarvoisen laitteen sekoilu ja väylän tukkiminen voi estää esimerkiksi turvatyynyjen laukeamista.
1. Saksalaisten valmistajien kartelli päätti muistaakseni 2011 jo etteivät ota 60 voltin järjestelmää käyttöön Euroopassa vaan päätyivät 48v. Varmaan hyvä kompromissi jota nyt muukin maailma sitten käyttänee jatkossa autoalalla enenevissä määrin.
2. Ainakin tulee mieleen johdotusten oheuden myötä myös itse komponentit (invertteri, konvertteri, liittimet yms) eivät kuumu, joten ne kevenevät sekä hyötysuhde kasvaa. Pitäisi varmaan noita purkuvideoita saapua ensi vuonna ja analysoida paremmin mitä kaikkea hyötyä tuolla saavuttavat. Noiden suurempien volttien myötä voi tulla kaikkea hilpettä lisää, mutta loppujen lopuksi pienemmällä kulutuksella yhteensä mitä tähän mennessä on saavutettu. Paremman hyötysuhteen myötä parempi range.
 
Vähän ihmettelen 48 V järjestelmää. Sehän on selvää, että neljä kertaa suuremmalla jännitteellä on neljä kertaa pienemmät virrat ja johdoissa riittää neljäsosa kuparia. Samalla sähkönsiirron hyötysuhde paranee. Säästyy rahaa, painoa ja energiaa.

Mutta kaksi kysymystä:
1. Miksi ei 24 V järjestelmää, johon sähkökomponenttitoimittajilta löytyisi jo valmista osaamista raskaan kaluston takia? Silläkin saavutettaisiin merkittävät hyödyt 12 volttiin verrattuna, vaikkei tietysti yhtä paljon kuin 48 V järjestelmällä.

Samalla vaivalla saa 48V siirtymän tesla ajettua kuin, että tekisi ensin 24V? Elonilla on tapana mennä 1st principles pohjilta syvään päätyyn eikä puolitien ratkaisuja.

Lieköhän erityisesti steer by wire moottorien kaapeloinnissa säästää versus 12V tai 24V.

Elonin jutustelut munron kanssa 48V siirtymästä

 
Y vois olla juniperillä seuraava, S/X kun seuraavaksi päivittyvät. Saas nähdä.
Itse veikkaan että s/x saa 2025 viimeistään 48v. Juniper yssä en näkisi vielä tuota, mutta ainahan sitä voi positiivisesti yllättyä. Ehkä siinä -26 sitten 3/y alkaa päivittyä 48 volttiin.
 
Itse veikkaan että s/x saa 2025 viimeistään 48v. Juniper yssä en näkisi vielä tuota, mutta ainahan sitä voi positiivisesti yllättyä. Ehkä siinä -26 sitten 3/y alkaa päivittyä 48 volttiin.
Olisikohan next gen vehicle platform/halpisauto myös 48V? Kiinnostuksella odotan millon halpiskärry tulee myyntiin/esitellään. Munron videossa elon sanoi, että viikottain käyvät läpi austinin valmistuslinjastoa halpisauton osalta. Luulis, että viimeistään 2025 olis halpisauto ainakin pienellä volyymilla tuotannossa.
 
Kyllä se kameraluku on parempi pl. silloin kuin merkki on esim. lumessa. Muuten _aina_ käytettävä nopeusrajoitus data oltava kameran lukemaa dataa. Olen 100% vakuuttunut siitä että esim. Ruotsissa Teslan nopeusrajoituskylttien luku toimii juuri niinkuin sen pitääkin, eli kameran data on priorisoitu ykköseksi.

Vain, jos kamera osaisi lukea kaikkia nopeusrajoitusmerkkejä. Mutta se ei Suomessa osaa edes kaikkia perinteisiä merkkejä lukea.
 
Vain, jos kamera osaisi lukea kaikkia nopeusrajoitusmerkkejä. Mutta se ei Suomessa osaa edes kaikkia perinteisiä merkkejä lukea.
Ei osaakkaan, koska Speed Assist ei ole vielä suomessa. Ruotsissa kun ajoin auto luki niin kaupungissa, maantiellä että moottoriteillä nopeusrajoitukset.
 
Ei osaakkaan, koska Speed Assist ei ole vielä suomessa. Ruotsissa kun ajoin auto luki niin kaupungissa, maantiellä että moottoriteillä nopeusrajoitukset.

En usko, että se osaa siltikään. Se ei osaa edes maantiellä tai kaupungissa lukea kaikkia merkkejä nykyisinkään (ei edes visualisoida niitä), eikä sille ole varmaan koskaan opetettukaan. Hyvänä esimerkkinä on taajama alkaa / taajama loppuu merkit, joita se ei tunnista, koska auton opetuksessa on käytetty vain numeroita (sen takia se sitten osaa lukea vaalimainoksia, mutta ei oikeita liikennemerkkejä).
 
1. Miksi ei 24 V järjestelmää, johon sähkökomponenttitoimittajilta löytyisi jo valmista osaamista raskaan kaluston takia? Silläkin saavutettaisiin merkittävät hyödyt 12 volttiin verrattuna, vaikkei tietysti yhtä paljon kuin 48 V järjestelmällä.

Teslalla on sen verran iso tilaaja että ne sähkökomponentti toimittajat eivät pysty siitä ottamaan lisähintaa, että joutuvat käämimään penkin sähkömoottorin ohuemmalla langalla. Syy miksi Tesla voi mennä ääripäähän on se, että se on nykyään tarpeeksi suuri ja sen ei tarvitse hyppiä tavarantoimittajien pillien mukaan. En ole mikään moottori suunnittelija mutta näin maallikkona sanoisin että 12V ja 48V sähkömoottorin ero on vain se kuinka vahvaa käämiä siinä on. Olettaisin että Tesla tekee itse valonsa joten niiden pitäisi onnistua helposti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 974
Viestejä
4 562 558
Jäsenet
75 068
Uusin jäsen
Simoko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom